C
Helt riktig. Hadde katt før, og de fikk selvfølgelig kjøtt i foret. Hunden er derimot en alteter.Bjørnen er i motsetning til katten en alteter. Katten er kjøtteter og må ha kjøtt for å overleve, da det er en del stoffer den ikke kan produsere selv som den må ha fra kjøtt i foret.
Johan-Kr
I tillegg ville jeg også gjerne hatt muligheten til å ta med noe mere enn bare matpakka. Da snevres vel alternativene ytterligere ned? Hva står igjen i dag da?Ja, hvilke elbiler ser dere for dere at dere vil kjøpe? Jeg ser ikke bort fra at jeg vil kjøpe en i4 eller noe lignende (Jeg synes også at konseptbilen fra VW i samme segment ser spennende ut). Dagens elbiler er ikke noe for meg. Jeg liker ikke SUVer og trenger ikke 4-hjulstrekk, men vil veldig gjerne ha muligheten til å kjøre ca. 40 mil uten å måtte lade. Dessuten vil jeg nødig bruke over 500 kkr på en bil. Hvilke alternativer ser vi for oss?
For å få plass til nok batterier blir de enten høye eller lange/brede så lenge batteriene skal ligge i bunnen (noe de vel bør gjøre av sikkerhets- og stabilitetsgrunner). Jeg ser det foregår mye teknologiutvikling rundt batterier og systemer enda, og ville uansett ikke kjøpe en førstegenerasjonsbil fra noen produsent. BMW har jo erfaringer med i3 og VW med sin eGolf, men de er veldig tidlig i utviklingssyklusen enda selv da.Ja, hvilke elbiler ser dere for dere at dere vil kjøpe? Jeg ser ikke bort fra at jeg vil kjøpe en i4 eller noe lignende (Jeg synes også at konseptbilen fra VW i samme segment ser spennende ut). Dagens elbiler er ikke noe for meg. Jeg liker ikke SUVer og trenger ikke 4-hjulstrekk, men vil veldig gjerne ha muligheten til å kjøre ca. 40 mil uten å måtte lade. Dessuten vil jeg nødig bruke over 500 kkr på en bil. Hvilke alternativer ser vi for oss?
Jeg er helt enig i at å dimensjonere bilen etter ekstrembehovet er tull og litt typisk for å finne argumenter for bilvalg. Jeg ser etter elbil, har ikke rekkeviddeangst, mener en mellomklasse/kompakt er mer enn stor nok for normalt behov, har ikke behov for 4WD, foretrekker også manuelt gir (ikke tema på elbil), men bruker henger 1-2 ganger i uka normalt. Vurderer til og med å se bort fra mulighet for hengerfeste, men utvalget er uansett lite. Siden jeg ikke liker rart design er det kanskje 3-4 biler å velge mellom. Skal man i tillegg ta vekk biler man ikke liker blir det veeeldig tynt utvalg. Jeg kompromisser gjerne for den gode sak, men det finnes grenser.Ærlig spørsmål: Hvor mange trenger egentlig hengerfeste på relativt jevnlig basis? Noen gjør selvfølgelig det. Men mange av de jeg kjenner rundt meg - inkl faren og broren min feks - ser ut til å kjøpe bil ut fra en filosofi om å sikre seg mot alle mulige eventualiteter og bruksområder. Derfor vil de ha firehjulstrekk i tilfelle man må kjøre opp en bratt isete bakke som ikke er strødd (som er en sjelden foreteelse for mange av oss), og hengerfeste i tilfelle man trenger tilhenger.
På meg virker det mer rasjonelt å gjøre det på denne måten: Å kjøpe en bil for hverdagsbruken, og da er en liten elbil ofte mest økonomisk rasjonelt. Så kan man leie bil via Nabobil e.l. de gangene man trenger andre og større ting. Det finnes selvfølgelig folk som har behov i det daglige som ikke blir dekket på denne måten, feks hvis man kjører en lang tur til hytta hver helg og det ikke er lademulighet der. Men jeg har et inntrykk av at mange av oss overvurderer hvilke behov vi egentlig har når det gjelder bil. I hvert fall gjelder det de jeg kjenner.
Bedre med hengerfeste enn stasjonsvogn.Ærlig spørsmål: Hvor mange trenger egentlig hengerfeste på relativt jevnlig basis?
Kommer helt an på bilen. Noen ser tragiske ut som stasjonsvogn og noen ser bare gubbete ut som sedan. Dessuten dekker henger og stasjonsvogn forskjellig behov.Bedre med hengerfeste enn stasjonsvogn.Ærlig spørsmål: Hvor mange trenger egentlig hengerfeste på relativt jevnlig basis?
Du har vel da trolig følgende valg innen 2021 som vi kjenner til (men trolig kommer det flere):Ja, hvilke elbiler ser dere for dere at dere vil kjøpe? Jeg ser ikke bort fra at jeg vil kjøpe en i4 eller noe lignende (Jeg synes også at konseptbilen fra VW i samme segment ser spennende ut). Dagens elbiler er ikke noe for meg. Jeg liker ikke SUVer og trenger ikke 4-hjulstrekk, men vil veldig gjerne ha muligheten til å kjøre ca. 40 mil uten å måtte lade. Dessuten vil jeg nødig bruke over 500 kkr på en bil. Hvilke alternativer ser vi for oss?
Er ikke disse "i" BMW'ene droppet? Synes å ha lest det nylig. BMW ville ikke ha egen elbilplattform men elbiler på eksisterende arkitektur pga manglende volum. Kommer en elektrisk X3 i løpet av et par år.Du har vel da trolig følgende valg innen 2021 som vi kjenner til (men trolig kommer det flere):
- Tesla Model 3 (2019)
- BMW i4 (2021)
- Nissan Leaf med 60 kWh batteri (klarer i alle fall 40 mil om sommeren) (2019)
- Hyundai Ioniq med større batteripakke (2018/2019)
- VW I.D. (2019/2020)
- VW e-Golf med større batteripakke (2019?)
- Volvo V40-elbil (2019/2020?)
I tillegg kommer det nok noen modeller fra Renault gruppen og flere fra Hyundai/Kia.
Jeg vil se ann om om et par år, men BMW i4 peker seg ut som den meste spennende akkurat nå.
40 mil om vinteren tviler jeg forøvrig du vil oppnå med de færreste av disse. Måtte i så fall være dyrere versjoner av i4/Model 3 og biler som kommer først i 2021 eller senere.
Tror ikke det når det gjelder BMW. Har hørt litt forskjellig når det gjelder om e-Golf blir droppet eller ikke.Er ikke disse "i" BMW'ene droppet? Synes å ha lest det nylig. BMW ville ikke ha egen elbilplattform men elbiler på eksisterende arkitektur pga manglende volum. Kommer en elektrisk X3 i løpet av et par år.
Oppdatert El-Golf er visstnok også droppet. I.D. i Golfklassen vil gjøre jobben. I tillegg komer en ID Suv like etter golfklassemodellen og en stor sedan ikke så lenge etter.
i4 og i-Next er to forskjellige modeller. Det har BMW sagt veldig tydelig. Begge kommer i 2021.Det jeg finner om i Next er alt fra 2016, og det virker som om det er i4 de snakker om. Det siste jeg finner om i4 er fra mars i år, så den er tydeligvis ikke kansellert. "Tilgjengelig i 2021" er det jeg finner.
Det er mye holdninger og realitetsorientering som må til: "Hæ, går den bare 20 mil på en lading?!?!" "Ærlig talt, du har ikke kjørt over 20 mil på de siste 5 årene..."Ærlig spørsmål: Hvor mange trenger egentlig hengerfeste på relativt jevnlig basis? Noen gjør selvfølgelig det. Men mange av de jeg kjenner rundt meg - inkl faren og broren min feks - ser ut til å kjøpe bil ut fra en filosofi om å sikre seg mot alle mulige eventualiteter og bruksområder. Derfor vil de ha firehjulstrekk i tilfelle man må kjøre opp en bratt isete bakke som ikke er strødd (som er en sjelden foreteelse for mange av oss), og hengerfeste i tilfelle man trenger tilhenger.
På meg virker det mer rasjonelt å gjøre det på denne måten: Å kjøpe en bil for hverdagsbruken, og da er en liten elbil ofte mest økonomisk rasjonelt. Så kan man leie bil via Nabobil e.l. de gangene man trenger andre og større ting. Det finnes selvfølgelig folk som har behov i det daglige som ikke blir dekket på denne måten, feks hvis man kjører en lang tur til hytta hver helg og det ikke er lademulighet der. Men jeg har et inntrykk av at mange av oss overvurderer hvilke behov vi egentlig har når det gjelder bil. I hvert fall gjelder det de jeg kjenner.
Det er vel heller riktig å si atmindre enn 1% har kjøpt elbil grunnet klimaproblemetJoda, men hadde det ikke vært for klimaproblemene, hadde elbilandelen i Norge vært på <1% og det hadde knapt vært elbiler å diskutere......
Elbil hjelper nok, men måtehold på alle fronter hjelper mer - og elbilkjøpet er nok økonomisk begrunnet for de fleste.Det er vel heller riktig å si atmindre enn 1% har kjøpt elbil grunnet klimaproblemetJoda, men hadde det ikke vært for klimaproblemene, hadde elbilandelen i Norge vært på <1% og det hadde knapt vært elbiler å diskutere......
Folk har kjøpt elbil pga økonomi, men økonomien bygger på at den norske staten slipper ut så mye CO2 gjennom gassvirksomheten at dette er et av de tiltakene myndighetene har mulighet til å gjøre noe med gjennom massive støttetiltak. Uten disse utslippene hadde vi verken hatt råd til eller behov for å være foregangsland på elbiler. Så jo, uten klimaproblematikken hadde elbilandelen her til lands vært som i Sverige, UK eller Tyskland. Så der er jeg helt uenig med deg.Det er vel heller riktig å si atmindre enn 1% har kjøpt elbil grunnet klimaproblemetJoda, men hadde det ikke vært for klimaproblemene, hadde elbilandelen i Norge vært på <1% og det hadde knapt vært elbiler å diskutere......