Bil, båt og motorsykkel Hydrogenbiler

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    24.194
    Antall liker
    18.493
    Torget vurderinger
    2
    ^Det gjenstår å se, samt å se hvor billig man klarer å gjøre drivstoffet. Alternativt kan man subsidiere det. Men de som testet bilen i linken under fikk en utfordring med rekkevidden. 26 hydrogenstasjoner i California og mange millioner strømuttak.

    The car is smooth and confident on the road.. Its fuel-cell powerplant, which powers up with a Space-age sounding whoosh, is as quiet as an electric car on the road. Clarity is available only by lease from select dealers at a $369-a-month over three years with $2,800 due at signing. The big selling point is that Honda is throwing $15,000 worth of hydrogen fuel into the deal – a critical factor considering that hydrogen sells for up to $16 a kilogram, roughly equal to a gallon of gas. That's a lot of fuel, helped along by the fact the car is rated at 69 miles per gallon equivalent to gasoline in the city and 67 mpg on the highway.https://www.usatoday.com/story/mone...arity-hydrogen-car-wont-go-distance/99787280/
     

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    "Samme argumenter som før" gjelder, dersom forutsetningene ikke er nevneverdig endret, orso.
    Det har de. Les f.eks på nytt hva som ble skrevet om Mercedes GLC F-Cell og reduksjonen av platinum. Et annet eksempel er at fyllestasjonene som nå skal settes opp i California har fått en reduksjonskostnad på 40%. Da er beregningene som du poster utdaterte.
    Disse innspillene der batteriteknologien står stille mens hydrogen overvinner sine utfordringer er ønsketenkning og litt rare å følge.
    Jeg har aldri sagt at batteriteknologien vil stå stille, tvert imot. Det er stråmannargumentasjon. Det virker å fremstå som at du ikke har fulgt med i særlig grad på som hva skjer innen forskning på hydrogen. Vil anbefale seg å lese litt og følge med før du drar konklusjoner. Du uttaler deg egentlig nå basert på hvor hydrogen var for flere år siden i tillegg til du ikke ser til å tro at det kommer nye fremskritt.

    I eksemplet mitt med Nexo vs Model X kan du se at allerede nå så konkurrerer en hydrogenbil fint med en elbil. I grunnen kommer den bedre ut slik jeg ser det.
     
    C

    cruiser

    Gjest
    Bortsett fra at teslaen kan kjøpes og brukes imorgen. Prisen på Hyundaien hadde sansynligvis vært noe høyere hvis de hadde bygget ut noen tusen fyllestasjoner og inkludert drivstoff
     

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Bortsett fra at teslaen kan kjøpes og brukes imorgen. Prisen på Hyundaien hadde sansynligvis vært noe høyere hvis de hadde bygget ut noen tusen fyllestasjoner og inkludert drivstoff
    Ja, selvsagt. Nexo kommer først i salg til sommeren.

    Reell rekkevidde er selvsagt den interessante. Men selv med en betydelig reduksjon sammenlignet med det oppgitte (f.eks 60-65 mil), så snakker vi om langt over det dobbelte om vinteren sammenlignet med en Model X med 75 kWH batteri. Det blir uansett klasseforskjell.
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    20.145
    Antall liker
    10.815
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Bortsett fra at teslaen kan kjøpes og brukes imorgen.
    Jo, men så er det jo også omtrent den eneste elbilen som p.t. er brukbart til noe mer enn lokal kjøring. Og Tesla klarer jo nesten ikke å produsere nok til å forsyne det norske markedet en gang (litt satt på spissen, men poenget står, Norge er en mygg i denne sammenhengen).

    Jeg leser litt om hurtigladingsutfordringer på Ampera og nye Leaf på elbilforum, og det fremstår tydelig for meg som om det enda er langt frem for elbilteknologien med mindre man kun ser på elbilen som er lokalt fremkomstmiddel som forutsetter hjemmelading (som jo også weld77 er inne på i Teslatråden).

    For meg (og det er åpenbart annerledes for andre) er dagens elbiler åpenbart en nr 2 bil - men nr 2 bilen står for (vil stå for) 50% av den totale kjørelengden og åpenbart stå for miljøgevinster i nærmiløjøet, så den har en viktig plass i transportmiksen. Men som eneste bil? - for meg er det langt frem (dessverre).
     
    Sist redigert:
    C

    cruiser

    Gjest
    Bortsett fra at teslaen kan kjøpes og brukes imorgen. Prisen på Hyundaien hadde sansynligvis vært noe høyere hvis de hadde bygget ut noen tusen fyllestasjoner og inkludert drivstoff
    Ja, selvsagt. Nexo kommer først i salg til sommeren.

    Reell rekkevidde er selvsagt den interessante. Men selv med en betydelig reduksjon sammenlignet med det oppgitte (f.eks 60-65 mil), så snakker vi om langt over det dobbelte om vinteren sammenlignet med en Model X med 75 kWH batteri. Det blir uansett klasseforskjell.
    Reell rekkevidde er nesten ingenting ettersom det bare er en håndfull fyllestasjoner.
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    16.200
    Antall liker
    9.364
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Det går litt over stokk og stein her nå.

    Hvorfor sammenligne med Tesla til over 700 000,- når en Ionic koster 250 000,-.
    Når verdens 1,5 MRD biler skal byttes ut - hvor stor andel av de er i Tesla X segmentet..?

    Og om nevnt tidligere - om 15 år, når vi gjerne har et betydelig marked for selvkjørende biler. Hva vil fungere best da..? Batteri eller hydrogen..?

    Jeg synes jo det fascinerende at man tar for gitt en teknologiutvikling som man ikke har greid å få til på prototypestadiet for hydrogen, mens man ser det som umulig å få lagt en 2,5 kvadrat ledning til en parkeringsplass.

    En annen ting med alle disse grafene er jo at det kun er drivstoffkostander, bilpris avhenger jo gjerne av produsert volum. Det er åpenbart lettere å lage vann med kullsyre og selge som farris enn å pumpe opp en liter råolje fra en felt 1000 meter under havoverflaten i nordsjøen, men prisen er lvere på den siste.

    Og - jeg tror ikke vi skal ta med "gratis overskuddsenergi" i miksen ennå. Du vet - når det begynner å bli mange elbiler i samfunnet - så er det mange batterier som skal lades, så det blir neppe noen "gratis" energi til ineffektiv hydrogenproduksjon.

    Mvh
    OMF
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    24.194
    Antall liker
    18.493
    Torget vurderinger
    2
    Jeg er ikke motstander av hydrogenbiler, men syns det er på sin plass å melde at teknologien ikke har levert og at den sliter med å bli tilstrekkelig effektiv. Samtidig har elbil-teknologien gjennomgått betydelige forbedringer i forhold til hva man trodde for bare noen år siden, pga hva som er skjedd med batteriene.

    Om man tar et steg tilbake og later som om man skal investere i de to teknologiene, så kan man ta utgangspunkt i følgende:

    1. Her koster hver ladestasjon 11 millioner og man er avhengig av transport av hydrogen eller dyr på-stedet-produksjon.
    2. Bilene kan lades "overalt" og større ladestasjoner koster en brøkdel av hva en hydrogenstasjon koster.

    Det er 9 hydrogenstasjoner i Norge, "og minst tre planlagt for 2018/2019".

    Place your bets.

    Skjermbilde 2018-04-08 kl. 13.46.36.jpg
     

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Hvorfor sammenligne med Tesla til over 700 000,- når en Ionic koster 250 000,-.
    Fordi Model X er mest naturlige bilen å sammenligne med Nexo. I forhold til størrelse, type bil og utstyr.
    Selv om Nexo skulle ende opp med å koste 650K, så kommer den veldig godt ut. Den leverer noe som ikke finnes på markedet i dag, som garantert flere ettertrakter.

    Jeg synes jo det fascinerende at man tar for gitt en teknologiutvikling som man ikke har greid å få til på prototypestadiet for hydrogen, mens man ser det som umulig å få lagt en 2,5 kvadrat ledning til en parkeringsplass.
    På tide at du begynner å lese litt tror jeg. ;)
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    16.200
    Antall liker
    9.364
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Ja, også kan du legge til ca 150 000 hjemmeladere.

    Mvh
    OMF
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    16.200
    Antall liker
    9.364
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Fordi Model X er mest naturlige bilen å sammenligne med Nexo. I forhold til størrelse, type bil og utstyr.
    Selv om Nexo skulle ende opp med å koste 650K, så kommer den veldig godt ut. Den leverer noe som ikke finnes på markedet i dag, som garantert flere ettertrakter.
    Men det er jo ikke en slik bil som etterspørres globalt. Og selv om du med grafer og slikt kan vise at den kommer gunstig ut etter noen kritereri.
    Hvem skal kjøpe denne bilen...? Er du interessert i kjøpe denne bilen hvis du må inn til sentrum hver 14 dag for å fylle hydrogen, og det knapt er mulig å fylle noen andre steder i landet..? Hvordan vil prisen på denne bilen være sammenlignet med disele/bensin i land med lavere avgifter..?


    På tide at du begynner å lese litt tror jeg. ;)
    Ja det kan jeg sikkert - leser ikke så mye om dette.
    Hvor finnes det en slik prototype som leverer hydrogen i litt volum med den teknologien du besrkvier..?

    Mvh
    OMF
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    24.194
    Antall liker
    18.493
    Torget vurderinger
    2
    Ja, også kan du legge til ca 150 000 hjemmeladere.

    Mvh
    OMF
    Hydrogen blir som om man gikk fra fasttelefon til mobil, men krever at folk er koblet med ledning til nærmeste mobilmast når de skal bruke mobilen.

    Det er veldig praktisk å kunne lade bilen med strøm og også noe som er lett å utbre. Det er ikke lett å få samme utbredelse med tankstasjoner for hydrogen. Om man kommer opp med en slags perpetuum mobile løsning for direkteproduksjon hjemme eller i bilen, vil dette oppveie for ulempene og ineffektiviteten. Men det gjenstår å se.
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.789
    Antall liker
    9.704
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Sannsynligvis vil både hydrogen og batterier ha livets rett. Elbil passer ikke for de som ikke kan lade hjemme, og det er ikke bare å strekke en skjøteledning ut av vinduet og ned på gata.
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    24.194
    Antall liker
    18.493
    Torget vurderinger
    2
    Masser av "skjøteledninger" på gateplan allerede. Dette er en "no brainer" når det gjelder utbredelsespotensialet.

    67012005af10b1a542472020879d9cfe.jpeg
     

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Det er tydelig at taxi næringen i Bergen skal bruke hydrogenbiler da de har en intensjonsavtale om å bruke den kommende UnoX hydrogenstasjonen. Bergen kommune har en tilsvarende intensjonsavtale.
    Taxi næringen har i flere år hatt ønske om å bruke hydrogenbiler. Ingen overraskelse det. Langt mer praktisk for dem enn en elbil.

    I Oslo området begynner det å bli bra med stasjoner, så her vil nok Nexo selge brukbart allerede nå.

    UnoX:
    Vårt mål er at hydrogenbiler kan kjøre i og mellom de største norske byene innen 2020 - i første omgang 20 stasjoner.
    Det er flere andre som bygger også. Uansett en kurant start. Ingen som ser for seg at hydrogen privatbiler vil ta av nå, men det vil vokse gradvis.
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    24.194
    Antall liker
    18.493
    Torget vurderinger
    2
    Markedet var like rundt hjørnet i 2014 og er like rundt hjørnet nå, orso.

    https://e24.no/bil/e24-bedrift/har-...-aar-for-aa-betjene-20-hydrogenbiler/23252932

    Jeg tror på hydrogen for nyttekjøretøy og med tanke på tomgangsdrift av drosjer vil hydrogen kunne gjøre sitt for luftkvaliteten når det gjelder slike. Helhetsbildet vil derimot kreve vannelektrolyse for maksimal renhet, og da med utgangspunkt i en fornybar energikilde.

    Hydrogen har idag en milkostnad på ca 10 kroner/mil og plasserer seg midt mellom bensin og diesel. Elbiler har en milkostnad under 3 kroner. Når det gapet er lukket, fordi hydrogenbilene er blitt ekstremt mye mer effektive, kan vi diskutere utbredelsespotensialet (og da forutsetter vi at batteriløsninger til elbiler står stille, noe de ikke gjør.) Bruker man kun kommersielle ladetjenester blir milkostnaden høyere for elbiler, men merk erfaringene til elbileiere her inne og hvor sjelden de bruker hurtiglading, for eksempel.

    En usedvanlig god artikkel om emnet:

    https://elbil.no/hvor-baerekraftig-er-hydrogen-som-drivstoff/

    Samme steds anmeldelse av Mirai:
    https://elbil.no/test-av-toyota-mirai-tusen-kilometer-pa-ti-dager/

    Og en bitteliten utfordring. Det er ikke bare-bare å få nok hydrogen til stasjonen:

    https://www.tu.no/artikler/dersom-f...det-bare-drivstoff-nok-til-fire-av-dem/346738
     
    Sist redigert:

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Store batterier er for kostbare (selv med lav batteripris) til lagring av energi. I fjor så hadde man et stort overskudd i California fra sol og vindenergi som gikk tapt.
    305.241 megawatt hours of solar and wind electricity were lost because they could not be put to productive use
    Denne energien kunne vært benyttet til 640 millioner km til hydrogenbiler. Dersom en gjennomsnittsbil kjører 10 000 km i året, så er det nok til 64 000 hydrogenbiler. Og det er gratis energi som ellers vil gå tapt. Danmark har også masse overskuddenergi fra vindmøllene som kan omdannes til hydrogen.

    Jeg er overbevist om at hydrogen kan produseres svært rimelig. Enten fra nevnte overskuddenergi eller med nyere metoder som f.eks fotosyntese på fyllestasjoner eller i hjem.

    Men selv med flere av dagens metoder og priser som er noenlunde tilsvarende fossilt drivstoff, så mener jeg hydrogenbiler gir absolutt mening. I første omgang konkurrerer det ikke mot elbiler, men mot bensin/diesel biler. På sikt, så er blir det trolig en seriøs utfordrer til elbiler også. Vi får se. :)
     

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Nytt gjennombrudd for brenselcellemoduler i forhold til varighet.
    The research team has developed fuel cell modules that have more than 5,000 hours of durability. These fuel cell modules are designed to be used by vehicles. The new technology could help improve the performance of fuel cell vehicles and make them more attractive to consumers. Sunrise Power is also developing new fuel cell modules that have a higher power density and are less expensive than those currently available.
    It has been successfully applied in Roewe 750 and SAIC MAXUS FCV80 vehicles.
    Researchers make major advancement for fuel cell vehicles
    https://www.yicaiglobal.com/news/chinese-academy-sciences-unit-presents-high-durability-fuel-cells

    Nye hydrogenfyllestasjon for hjem i Japan. En mindre stasjon som bruker 15 minutter på å fylle bilen opp.
    The new appliance from SimpleFuel is meant to be used by homeowners with fuel cell vehicles. The company has developed a relatively small-scale appliance that is capable of fueling vehicles in approximately 15 minutes at 700 bar pressures. The appliance is designed to be as small as possible in order to minimize its physical footprint. Japanese homeowners that have interest in fuel cell vehicles could show a great deal of support for the new appliance as it will allow them to fuel their cars more conveniently.
    Fuel cells are becoming very popular in Japan, largely due to the government’s insistence on establishing a hydrogen society. Many households throughout Japan derive at least a portion of their electricity and heat from fuel cell systems currently. Vehicles equipped with fuel cell systems are also becoming very popular throughout the country. The demand for reliable access to hydrogen has been growing as a result.
    Providing consumers with a way to fuel their vehicles at home could help accelerate the growth of clean transportation in Japan. Some homes are already equipped with charging stations for battery electric vehicles.
    New hydrogen fuel appliance coming to Japan
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.424
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    4
    Hvordan kan man sammenligne Nexo og Model X?

    Nexo har ytelser som en middels familieSUV.
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    20.145
    Antall liker
    10.815
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Du glemmer at spørsmålet om biler og utslipp ikke dreier seg om ytelse. Jeg vet at mange kjøper Teslal pga akselerasjon men det er for å være ærlig totalt irrelevant. Det bør i hvert fall ikke være noe tema for norske myndigheter å subsidiere ytelser like lite som det bør være et tema å subsidiere dyrt ekstrautstyr - som Civitas ganske riktig påpeker.
     
    C

    cruiser

    Gjest
    Hvorfor gjør det ikke det? Man avgiftsbelegger da biler etter utslipp og ytelse. Jeg kjenner ikke mange model x eiere som likegodt kunne kjøpt seg en døll hyundai hadde den vært tilgjengelig. Alternativet hadde vært noe helt annet med vesentlig større utslipp
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.424
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    4
    Akkurat, det er ikke sånn at de står på vippen mellom Nissan X-Trail og Tesla.

    Bør sammenligne epler og epler.
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.789
    Antall liker
    9.704
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Om bilen gjør null til hundre på 5 eller 10 sekunder interessere meg der hvor sola aldri skinner. Det viktige er at bilen er komfortabel og relativt fornuftig priset slik at den ikke stjeler for mye av totalen. Skal jo ha penger til andre ting også.
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.424
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    4
    Vesentlig med tanke på hva man betaler og hva man sitter igjen med.

    En forhjulstrekk crossover som er kjip på alle måter eller en lynrask MB/BMW konkurrent med 4 hjulsdrift.
     

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Poenget med sammenligning var først og fremst å vise en hydrogenbil er konkurranskedyktig på pris mot en elbil. Noe som det argumenteres i mot, blant annet i disse videoene til Nikki Gordon Bloomfield snakkes det om at kostnadene til brenselceller er for høye som motargumenter. Men vi ser i praksis at allerede nå så er prisen høyt konkurransedyktig. Uavhengig om Model X er en noe mer påkostet bil, så blir prisdifferansen såpass høy at Nexo hydrogenbilen stikker av med seieren på dette området. Kombinert med en mye høyere rekkevidde, så er det liten tvil om at det har et marked. Og hydrogen er fortsatt helt i startfasen og egentlig en umoden teknologi.

    Ellers så kommer det litt mer spennende modeller etterhvert også, men tviler på at det blir noe stort utvalg før nærmere 2025. Hydrogen trenger tid med blant annet utbygging av ladestasjoner og det er en grunn til at flere bilprodusenter drøyer, men det betyr ikke at det ikke vil slå igjennom. Tror mange vil bli overrasket over hvor mange mennesker på kloden som verken ønsker eller kan lade en elbil.

    Audi A7 htron quattro FCEV har planlagt lansering i 2020.
    a7_h-tron__details.jpg

    BMW kommer med en eller to modeller i 2021.
    BMW-5-series-gt-hydrogen-fuel-cell-images-02-750x500.jpg
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    20.036
    Antall liker
    10.560
    Om brenselceller er en ny teknologi kan diskuteres. Den ble første gang beskrevet i 1839....
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    16.200
    Antall liker
    9.364
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Det virker på meg som om du kun ser på dette som en teoridiskusjon, uten å forholde deg til hva som er den faktiske. Pris er irrelevenat dersom funksjonaliteten mangler.
    Det virker som du først og fremst diskuterer basert på forhold i Norge - hva er det som får deg til å tro at pris er en viktig faktor for bilkjøp...?

    Jeg tror ikke ikke det vil være noen stor prisforskjell i massesegmenetet hvor bilene i dag koster mellom 200k og 400k. De fleste har heller ikke bruk for lang rekkevidde, og der er det snarere en ulempe å måtte fylle gass nede i sentrum (Har du tatt med bompenger i regnestykket ditt - +40,- for hver tank siden du må til byen for å fylle), fremfor å kunne lade hjemme.

    For de større bilene, så har muligens hydrogen en bedre sak. I premium/SUV segmentet så kan lang rekkevidde og lavere vekt være gode argumenter. Men at bilen er ubrukelig utenfor Bergen/Oslo gjør jo også at den er helt uaktuell - ønsker man en miljøprofil i dette segmenet så kan man enten bruke en tesla hvis man har lader på hytte, eller en ladbar hybrid fra Lexus eller noen andre.

    Så - hvem skal koste på å bygge ut et nett av fyllestasjoner som trengs for at hydrogen skal bli noe annen enn noe for spesielt interessert. At drosjene er interessert er jo ikke så rart - men hvor mange andre er det som kjører døryt 100 000 km i året uten å være uten for kommunegrensen til "storbergen". De kjørte på naturgass for 20 år siden.

    Mvh
    OMF
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    16.200
    Antall liker
    9.364
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Tror mange vil bli overrasket over hvor mange mennesker på kloden som verken ønsker eller kan lade en elbil.
    Hvem er disse menneskene som åpenbart har råd til å kjøpe en relativt ny bil (Som de må gjøre om de skal ha en hydrogebil), men ikke har mulighet til å strekke en skjøtledning til parkeringsplassen sin, eller benytte seg av et ladeuttak på en fellesparkering...?

    Mvh
    OMF
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    24.194
    Antall liker
    18.493
    Torget vurderinger
    2
    Lurer på hva jeg skal velge - 32A 3-fas ladeuttak til noen tusenlapper, som går rett i batteriet på en elbil, tilgjengelig nå; eller elektrolyseanlegg for å produsere hydrogen hjemme, som skal pumpes inn i tanken på bilen, under trykk - og som er på tegnebrettet?

    Respekterer entusiasmen, orso, men såvidt jeg kan forstå er det litt av en oppoverbakke for hydrogenbiler ...
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    22.072
    Antall liker
    14.635
    Eller 10/15a stikkontakt du allerede har... det dekkende fleste tilfeller av hjemmelading med mindre du har småsære behov. Jeg lader med 6-7A enfas stort sett
     
    • Liker
    Reaksjoner: OMF

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    24.194
    Antall liker
    18.493
    Torget vurderinger
    2
    Joda, men tenkte jeg skulle ta i litt, siden det faktisk ikke er så dyrt. Jeg forstår ikke hvorfor man er så oppsatt på å beholde tankbåter, rørledninger, stasjoner for drivstoff ... når man kan lade bilen via strømnettet. (Såfremt man ikke har investert tungt i slik infrastruktur og ønsker å bevare kontrollen med verdikjeden).
     

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Det virker på meg som om du kun ser på dette som en teoridiskusjon, uten å forholde deg til hva som er den faktiske. Pris er irrelevenat dersom funksjonaliteten mangler.
    Det virker som du først og fremst diskuterer basert på forhold i Norge - hva er det som får deg til å tro at pris er en viktig faktor for bilkjøp...?

    Jeg tror ikke ikke det vil være noen stor prisforskjell i massesegmenetet hvor bilene i dag koster mellom 200k og 400k. De fleste har heller ikke bruk for lang rekkevidde, og der er det snarere en ulempe å måtte fylle gass nede i sentrum (Har du tatt med bompenger i regnestykket ditt - +40,- for hver tank siden du må til byen for å fylle), fremfor å kunne lade hjemme.

    For de større bilene, så har muligens hydrogen en bedre sak. I premium/SUV segmentet så kan lang rekkevidde og lavere vekt være gode argumenter. Men at bilen er ubrukelig utenfor Bergen/Oslo gjør jo også at den er helt uaktuell - ønsker man en miljøprofil i dette segmenet så kan man enten bruke en tesla hvis man har lader på hytte, eller en ladbar hybrid fra Lexus eller noen andre.

    Så - hvem skal koste på å bygge ut et nett av fyllestasjoner som trengs for at hydrogen skal bli noe annen enn noe for spesielt interessert. At drosjene er interessert er jo ikke så rart - men hvor mange andre er det som kjører døryt 100 000 km i året uten å være uten for kommunegrensen til "storbergen". De kjørte på naturgass for 20 år siden.
    Hvis denne var til meg, så kjenner jeg meg ikke godt igjen. Har gjentatte ganger sagt at hydrogenbiler er en løsning for fremtiden, at teknologien og utbygging av fyllestasjoner vil ta tid og det vil ikke ta av med det første. Senest i mitt forrige innlegg. Har også flere ganger hevdet at elbiler vil slå veldig godt ann i Norge og at hydrogen egentlig har et større marked i større byer og land med høyere befolkningstetthet hvor lading blir et mye større problem.

    Eller er jeg uenig i at lang rekkevidde ikke trengs. For mange har rekkevidde mye å si. Veldig få lever greit med å ha akkurat nok eller vil være avhengig av hyppig lading. Man vil gjerne ha tilstrekkelig hvis det f.eks oppstår kolonnekjøring på vidden eller bor i et rasutsatt området. Og i enda større grad når man ikke kan lade hjemme.
    Hydrogenbiler går forøvrig gratis gjennom bompengeringen.

    Har nevnt tidligere i denne tråden hvem som satser på utbygging av fyllestasjoner. Er skrevet målsetningen til flere i førsteomgang og disse blir stadig endret med større satsing p.g.a. støtte fra myndigheter. Du kan blant annet ta en titt her:
    https://h2me.eu/
    https://www.netinform.de/H2/H2Stations/H2Stations.aspx?Continent=EU&StationID=-1

    Hvem er disse menneskene som åpenbart har råd til å kjøpe en relativt ny bil (Som de må gjøre om de skal ha en hydrogebil), men ikke har mulighet til å strekke en skjøtledning til parkeringsplassen sin, eller benytte seg av et ladeuttak på en fellesparkering...?
    Blant annet tusenvis av mennesker i Norge som bor i blokk og leilighet. Selv i slike nybygg legges det ikke til rette for lading. Beveger man seg til større land og byer, så er utfordringen langt større. Det er for det første ikke nødvendigvis kapasitet i nettet overalt. Og har man besøkt litt større byer med høy befolkningtetthet, så skjønner man det ikke er så enkelt at store bilparker på biler på små områder kan bare lades ved "å trekke en kabel".

    Så har du det faktum at mange garantert ikke ønsker å styre med hyppig lading når alternativet er å fylle på en stasjon en sjelden gang og får kjapt lang rekkevidde. Om så elbiler blir mye rimeligere i drift, så betyr det ingenting for enkelte med god økonomi. Komfort er langt viktigere for mange.
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    16.200
    Antall liker
    9.364
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Hei!

    Jeg synes du bommer helt på analysen din om leiligheter og borettslag.

    La oss ta for oss en blokk med 100 enheter og 100 parkeringsplasser i kjelleren.
    Med 60 kWh i snitt på batteriene, så har du et batteri i kjellerne med en kapasitet på 6000 kWh.

    Hvis vi ser for oss at om 5 år så er ladeautomatikken blitt såpass god at du kan plugge inn alle enheter på samme kurs, men Software avregner pris og slikt.
    Da kan vær enkelt ha en app på mobilen hvor du styrer ladeprofilen på bilen din. Du kan velge å alltid ha minim 50% batteri, eller du kan ha en profil hvor du har minimum 50% mandag til torsdag, men 100% på fredag. Eller du kan stille hele batteriet til disp i helger hvor du er på reise.
    Blokken må uansett ha nok effekt inn til å fyre alle steikovnene til middag, så de trenger ikke noe mer effekt til å lade elbiler på natten.

    Men variable strømpriser, trolig overgang til effekttariff, og ikke minst mye uregelert kraft inn på nettet, så vil et borettslag med en slik elbil/ladeløsning rett og slett tjene store penger på å trade strøm på nettet. De vil trolig kunne ha langt lavere installert effekt til blokken, fordi de kan bruke batteribanken til peakene og de vil kunne tjene penger på krafttrading. Fortjenesten her vil kanskje være så stor at folk velger større batteripakke enn de trenger fordi det er gode penger å tjene på strømtrading.

    Kostnaden med å legge opp en slik strømløsning er kansje et par tusen per ladepunkt + SW (Men den følger jo bilen)

    At man skal bygge ut en landsomfattende hydrogennettverk er liksom greit, mens det å installere noen stikkontakter i en lukket parkeringskjeller skal være en showstopperer jo helt meningsløst.

    Det er jo noen som seriøst mener det er lønnsomt med en Tesla Powerwall - som du må betale 60 000 for 14kWh. Hvor lønnsom blir det ikke da å trade strøm med et batteri på 85kWh?

    Mvh
    OMF
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    22.072
    Antall liker
    14.635
    Problemet er vel først og fremst alle som ikke har egen parkeringsplass. Og de er mange relativt mange. Men alle biler står jo et sted og å legge opp lading i urbane strøk fremstår jo som noenlunde overkommelig. Det er enkel, kjent og tilgjengelig teknologi som trengs. Alle trenger heller ikke lade hver dag.
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    16.200
    Antall liker
    9.364
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Problemet er vel først og fremst alle som ikke har egen parkeringsplass. Og de er mange relativt mange. Men alle biler står jo et sted og å legge opp lading i urbane strøk fremstår jo som noenlunde overkommelig. Det er enkel, kjent og tilgjengelig teknologi som trengs. Alle trenger heller ikke lade hver dag.
    Nei, det problemet lar seg lett løse. Dog tror jeg utviklingen kommer til å gå en annen vei.

    Om 10 år vil jeg tro vi har selvkjørende biler. Så hvis jeg bor i en leilighet uten parkeringsplass, så har jeg ikke bil.
    Når jeg skal ut å gjøre et ærend, så åpner jeg bilappen, og bestiller en bil som passer mitt behov - en småbil, en større eller en SUV. Eller kanskje til og med en med hengerfeste. Bilen står til lading i en kjeller et eller annet sted, og kjører selv inn i heisen når den er bestilt. Heisen løfter bilen til bakkeplan, og den kjører selv bort til en fem "av- og påstigningsplasser" foran blokken jeg bor i. Jeg setter meg inn i førersetet og kjører dit jeg vil, eller setter meg i baksetet og blir kjørt

    Når selvkjørende programvare blir bra nok (kanskje 10 år) - så vil jo de som har biler i kjelleren på dette huset også kunne la bilen være disponiobel i en bildelering (ala uber). Bortsett fra at du slipper å kjøre selv - bilen ordner alt for deg.

    Kanskje ordner borettslaget dette selv. Mens dagens borettsalg har en tilhenger og 3 trillebårer, vil borettslag i fremtiden ha 25 selvkjørende elbiler, som går i utleie og strømtrading.

    Mvh
    OMF
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.424
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    4
    De fleste har jo jobb, bør være en enkel oppgave å pålegge arbeidsgivere å ha et strømuttak pr parkeringsplass.
     

    defacto

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2016
    Innlegg
    5.713
    Antall liker
    3.152
    Sted
    Liten by
    Alle diskuterer el bil og/eller hydrogen, men hva med fjerde generasjon biodrivstoff (til eksempelvis fly)?
    Vi har en stor bilpark bestående av masse dieselbiler som av samfunnsmessige hensyn ikke bør skrotes og da kan biodrivstoff være tingen. Ikke som et svar til elbil og hydrogen, men som et alternativ. At det kollektive må bygges ut og prissettes til å bli konkuransedyktigte nokså selvsagt og er noe som må skje i parallell.

    Med mindre det blir funnet opp en alternativ energikilde som er bedre enn alle tre, så tror jeg elektrisitet, hydrogen og biodrivstoff vil brukes side om side i lang tid fremover. Det skal heller ikke forundre meg om man finner løsninger for brenselsmotoren også!
     
    Sist redigert:

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Electric cars will fail, but we'll build them anyway, say global auto execs: KPMG

    a survey by KPMG has revealed a majority of global auto executives believe electric vehicles are a fool's errand.

    Those executives believe electric cars will eventually be leapfrogged by fuel-cell vehicles, due to the infrastructure challenges of both lower-rate public charging and DC fast-charging for long-distance travel.
    But as we move toward a lower- and zero-emission future, 78 percent of respondents think the breakthrough technology of the future for road vehicles will be hydrogen fuel cells.

    "The faith in FCEVs can be explained," the report explains, "by the hope that FCEVs will solve the recharging and infrastructure issue BEVs face today."
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn