Så nå diskuterer vi plutselig kun Norge?
Og fortsatt overser man at fakta at mange ikke kan lade, ønsker ikke å styre med lading eller trenger lenger rekkevidde.
Tvert om. Gjentatte ganger har jeg og andre nevnt at det er utlandet som avgjør utviklingen her, ikke Norge. Men du kommer med innspill om strømproduksjon, borettslag og parkeringssituasjonen, og det får man vel svare på.
Sol og vind rett i batterier eller pumped storage reservoarer, og så i batterier. Eller bruke energi på å produsere hydrogen, transportere hydrogen og omforme hydrogen.
Tiden vil vise, kombinert med antallet biler av de ulike teknologiene som er på markedet. Som videoen fra Transport Evolved er innom, er tyngre personbiler som hybridløsning batteri/hydrogen, definitivt et alternativ, der man kvitter seg med forbrenningsmotorene, som man nok vil ha lyst til å kvitte seg med uansett, gitt Parisavtalens mål.
Det kjempes innbitt for at lyset ikke skal slukkes for hydrogenalternativet, gitt elbilenes fremvekst og markedssuksess. Selv vil jeg bli ytterst begeistret om man klarer å løse utfordringene teknologien kjemper med, men jeg forblir skeptisk til alle utspillene om "alt som er like rundt hjørnet".
Det har lite for seg å diskutere dette frem og tilbake. Vi går fort i ring. Men et siste innlegg for nå.
Fakta er det er ladeutfordringer i Norge også. Sier ikke at det ikke kan løses, men det er et spørsmål om kostnad og om man skal påtvinge folk kostnader som ikke ønsker det. Legg også merke til at rapporten sier at først i 2030 er nettet klar for 1,5 millioner elbiler.
Norge er uansett i en helt særsituasjon og har langt bedre betingelser enn andre land. Ser man på resten av verden, så er det mer enn små utfordringer. Som nevnt tidligere, så er f.eks strømnettet i USA enkelte steder kapabel til å dekke ca. 15% bileiere med elbiler. Da skjønner man at det krever en stor ombygging om alle skal ha elbil. At man velger hydrogen i Japan er neppe fordi de er dumme.
Har heller ingen tro på at faktisk alle ønsker en elbil med ladestyret det fører med seg vs. en hydrogenbil. Det sier seg selv at mange vil foretrekke en hydrogenbil som kan brukes som dagens bil.
Argumentene om at hydrogen er ineffektiv er jeg uenig når man vet at det kan produseres gratis fra energi som ellers ikke ville blitt brukt til noe eller på andre måter hvor sløsing ikke betyr noe. Det er ganske enkel logikk. Så får vi se hva fremtiden bringer.
Tror også det er vesentlig å ha i bakholdet at hydrogen er fremtidens energi og at nå skjer enorm satsing på det til svært mye. Teknologiske gjennombrudd innen feltet som egentlig ikke har noe med hydrogenbil å gjøre i første omgang vil derimot også gjerne få betydning for slike kjøretøy etterhvert. Og si at man kjemper for at lyset for hydrogenalternativet ikke skal slukkes mener jeg derfor blir litt feil. Hydrogen er derimot på full frammarsj nå. Her kan man nevne:
Strøm til bedrifter, strøm til hjem, tog, gaffeltrucker, brenselceller til mobil, ubåt, droner, fly, lastebiler osv.
Allerede folk som sjekker Otovo-vurderingen når de skal kjøpe eiendommer. Her kan du legge inn adressen din. Har du god solvinkel får du mer for eiendommen. Selvsagt vil det ha noe å si om borettslaget har lademuligheter. Og som man kan se under er lovgivningen foran hydrogenmotiverte tvilere.
Jeg mener du overdriver problemet uansett! Det er ikke mange, men noen! En vesensforskjell der...
Jeg er vel det du kan kalle oppi åra, men kjenner ingen som ikke har en mulighet til å få ladet en elbil.
Om strømnettet faktisk takler at alle går over på elbil, det er noe helt annet.
Men jeg må si meg enig i at det PER I DAG er rart å satse på en medium som taper så mye i energi. Så med mindre det skjer drastiske endringer i produksjonsmetoden for hydrogen, så tror jeg dette er forbeholdt tyngre biler som skal kjøre langt.
Elbil har store konkurransefortrinn med enkelhet i oppbygging, muligheten til å lade hjemme og energieffektivitet, som svært få andre kan måle seg opp mot. Per dags dato! Selvsagt skjer det forbedringer og nyvinninger på hydrogen, men gjør det også på batterisiden. Det skjer faktisk enda større ting på biodrivstoff siden! Men begge må gjøre kvantesprang for å komme opp mot elbilene!
Sitat fra artikkelen du linker til: Han mener den beste løsningen som regel er å installere et smart styringssystem som fordeler effekten i anlegget på de bilene som til enhver tid står til lading.
- I de fleste tilfeller vil effektbehovet da være så lavt at det ikke blir nødvendig med nettinvesteringer og anleggsbidrag.
Er ikke lett i diskutere med deg - spillstrøm i USA, norske ubåter og hydrogen i Japan. Det er et variert sett argumenter.
Jeg mener du overdriver problemet uansett! Det er ikke mange, men noen! En vesensforskjell der...
Jeg er vel det du kan kalle oppi åra, men kjenner ingen som ikke har en mulighet til å få ladet en elbil.
Det er helt ok å være uenig. Kan være greit å huske på at diskusjonen egentlig handler om hydrogenbiler på verdens basis og om de har livets rett. Da er det egentlig litt uvesentlig hva som er mulig å få til i Norge i 2030.
Fakta er det er ladeutfordringer i Norge også. Sier ikke at det ikke kan løses, men det er et spørsmål om kostnad og om man skal påtvinge folk kostnader som ikke ønsker det. Legg også merke til at rapporten sier at først i 2030 er nettet klar for 1,5 millioner elbiler.
Den sier vel ikke det - men det er først i 2030 av vi har 1,5 millioner el biler.
Rapporten (Som er linket i artikkelen) sier vel i grunn at sentralnettet er klart i dag.
Distrubisjonsnettet kan få noe problemer, dersom man ikke greier å styre lading utenfor maksbelastningen på nettet, men at dette kan avhjelpes med feks effekttariffer og smarte målere. Det er forvøvrig ikke mer enn rundt 10% av trafoer som må oppgraderes - noe som kan gjøres når de byttes ut for vedlikehold.
Hvis man feks sammenligner dette med hva som kreves for å fase inn vindkraft eller nye boligfelt - så "kostnaden" med å fase inn 1,5 millioner elbiler for peanuts å regne.
Selv om det selvsagt finnes noen hyttegrender på geilo, som vil få problemer med mange Tesla SUVer som skal lades i jul og påske, samtidig som boblebadet, stekovnen, vinkjøren og varmekablene i oppkjørselen står på.
Det er helt ok å være uenig. Kan være greit å huske på at diskusjonen egentlig handler om hydrogenbiler på verdens basis og om de har livets rett. Da er det egentlig litt uvesentlig hva som er mulig å få til i Norge i 2030.
Selvsagt kan man være uenige om mye, men det er du som drar Norge inn i debatten hele tiden. Og siden det de forholdene jeg kjenner best, så mener jeg vi også bør diskutere det kjente. Og med min kjennskap til østlandet, så er det et mindretall som ikke kan lade bilen sin på en eller annen måte.
Ellers må vi opp på et langt mindre detaljert nivå på denne debatten, som eksempelvis virkningsgrad og miljøavtrykk. Og da kan vi ikke diskutere mulige løsninger i fremtiden, med mindre det er 100% sikkert at de kommer.
Hvor får du det i fra at det er masse "strøm til overs" her i landet? Vi importerer faktisk strøm også? Og i overskuddsperioder selger vi ut.
Og du ser ut til å glemme det store konkurransefortrinnet til elbil, nemlig antall beveglige deler.
Og at hydrogen antaglivis må fraktes rundt i landet.
Jeg ser også fordeler med hydrogen (på tungtransport), men jeg ser også fordeler med biodrivstoff (på eksisterende biler og fly) og elektrisitet (på personbiler). På alle områdene skjer det forbedringer, men det er den første som kommer med et kvantesprang i utvikling som vil "vinne" denne krigen.
Selvsagt kan man være uenige om mye, men det er du som drar Norge inn i debatten hele tiden. Og siden det de forholdene jeg kjenner best, så mener jeg vi også bør diskutere det kjente. Og med min kjennskap til østlandet, så er det et mindretall som ikke kan lade bilen sin på en eller annen måte.
Jeg har skrevet at selv i Norge så er det mange som ikke kan lade elbil og det er derfor er en utfordring. Det er fakta pr dags dato. Som jeg har skrevet flere ganger så har man ikke lagt til rette for lading til elbiler i selv nye leilighetskomplekser som er bygget de senere årene. Ergo så er det tusenvis av nordmenn som ikke kan lade hjemme. Kjenner selv til familier som har flyttet inn i nye leiligheter og hvor planlagt elbil ble skrotet fordi de ikke kunne lade i garasjen.
Kan dette løses? Helt sikkert på sikt, men det er ingen gratis oppgradering og et spørsmål om bofellesskapet skal ta på seg kostnaden.
I tillegg kommer de som ikke har egen parkeringsplass og parkerer langs gaten. Så pr dags dato er det relativt mange som ikke kan lade eller hvor det er upraktisk. Jeg tviler ikke på at dette lar seg løse for mange og kanskje de fleste i Norge, men utfordringen i andre land er betydelig større. Der tåler ikke dagens strømnett at mange har elbiler og må oppgraderes. Og bilen parkert langs veien uten parkeringsplass er i helt annet volum enn i Norge.
Er også overbevist om at man ikke ønsker å styre med lading når de kan fylle en hydrogentank på noen minutter og få umiddelbart god rekkevidde.
Derfor mener jeg det er et marked for begge deler og det er poenget her. Elbil er ikke løsningen alene.
Det har jeg ikke skrevet. Jeg har skrevet om overskuddsenergi i blant annet California og Danmark. Diskusjonen handler ikke om hydrogenbiler i bare Norge, men om det vil lykkes på verdensbasis.
Hydrogen kan produseres på stedet. Det gjør det allerede flere steder og er åpenbart fremtiden. Skal man diskutere hva som skjer med hydrogenbil fremover, så tenker jeg man også ta høyde for teknologiske gjennombrudd som er underveis, selv om ikke alt er satt ut i praksis overalt enda. Hydrogen vil også kunne produseres hjemme hos folk. Japan beveger seg i den retningen som jeg vist med link.
Jeg ser også fordeler med hydrogen (på tungtransport), men jeg ser også fordeler med biodrivstoff (på eksisterende biler og fly) og elektrisitet (på personbiler). På alle områdene skjer det forbedringer, men det er den første som kommer med et kvantesprang i utvikling som vil "vinne" denne krigen.
Tenker mer at de kan leve om hverandre i mange år. De dekker tross alt ulike markeder. For noen er en elbil genialt fordi de kan lade hjemme og det gir tilstrekkelig med rekkevidde til bruksområde. For andre er dette annerledes.
Igjen, det er et fåtall! Ikke mange. Norge er mye mere enn borettslag i Oslo og andre storbyer! De aller fleste har en eller annen mulighet til å lade.
Diskusjonen blir ikke bedre av å overdrive.
Hydrogen kan prodseres på stedet, men det er en nå avlegs teknologi og funker best i land som Island, der man kan bruke jordvarmen. Denne kan ikke sammenlignes med elektrisitet overhodet. Alle disse fremtidstankene du har om hydrogen, vil også skje med batteri og biodrivstoff.
Og du hopper bukk over kompleksiteten til motorene og systemet som må brukes i hydrogen og bio-diesel. Elbil er langt enklere og vil etterhvert kunne produseres langt billigere.
Det er mange på Østlandet som ikke kan lade hjemme, min gamle mor bor i et sameie i Oslo og der er det ikke mulig å lade elbil. Styret der ser på saken, men det er liten kapasitet tilgjengelig. Jeg bor i et borettslag og sitter i styret. Med 20 leiligheter og 9 plasser så er det ikke enkelt. De som har bil får plass hvis det er mulig. Altså ingen plasser som tilhører en bestemt leilighet. 9 plasser må dele på 40A og ingen i borettslaget synes det er riktig at alle skal være med å betale store investeringer for at det skal bli lademuligiheter for de 9. Halvparten av beboerne har jo ikke bil, sentralt som vi bor. Det enkleste og billigste er at det blir stikkontakt med 6A automat på 5 av plassene.
Jeg tror derfor som Orso at alternativer må til. Men det er klart at sitter du i et hus med egen garasje så er det muligens ufattelig å forstå at ikke alle kan lade hjemme. Det er jo bare å strekke en skjøteledning fra soveromsvinduet tvers over gata og bort til parkeringsplassen......
Alternativ må definitivt til, men det hadde vært greit om disse var praktisk tilgjengelige, uten alle sammenligningsulempene med eksisterende muligheter.
Forøvrig vil jeg sterkt anbefale elsykkel. Mange som dropper bil når de finner ut hvor lite de egentlig trenger en bil ... utrolig som gamlisene fyker omkring på slike.
Igjen, det er et fåtall! Ikke mange. Norge er mye mere enn borettslag i Oslo og andre storbyer! De aller fleste har en eller annen mulighet til å lade.
Diskusjonen blir ikke bedre av å overdrive.
Hydrogen kan prodseres på stedet, men det er en nå avlegs teknologi og funker best i land som Island, der man kan bruke jordvarmen. Denne kan ikke sammenlignes med elektrisitet overhodet. Alle disse fremtidstankene du har om hydrogen, vil også skje med batteri og biodrivstoff.
Avlegs teknologi når det kan produseres med litt lys? Virker ikke ut som du følger med på hva som skjer. Biodrivstoff er ikke del av min diskusjon. Har jeg ikke leste noe særlig om. Men siden hydrogen i realiteten kan produseres hvor som helst, så tviler jeg på at noe er bedre.
Og du hopper bukk over kompleksiteten til motorene og systemet som må brukes i hydrogen og bio-diesel. Elbil er langt enklere og vil etterhvert kunne produseres langt billigere.
Nei, det stemmer ikke at elbil er enklere og kan produseres mye rimeligere og det jeg har vist tidligere i tråden. Se på tabellen under en gang til. Brenselceller + tank er selv i dag mye rimeligere enn batteri. Prisfallet på brenselceller vil med all sannsynlighet falle langt mer enn batterier. Der skjønner man dersom man ser på forskningen. Nye metoder vil redusere priser på brenselceller med over 90%. Det er ikke tatt høyde for i tabellen.
17% av befolkningen bor i blokk. Av disse er det garantert en del blokker som har muligheten. Så i beste fall er det da 15%.
Det er IKKE mange, men et fåtall av befolkningen. Måten du diskuterer dette på, så virker det til å være et kjempeproblem, noe det ikke er!
Hydrogen kan produseres på stedet. Det gjør det allerede flere steder og er åpenbart fremtiden. Skal man diskutere hva som skjer med hydrogenbil fremover, så tenker jeg man også ta høyde for teknologiske gjennombrudd som er underveis, selv om ikke alt er satt ut i praksis overalt enda. Hydrogen vil også kunne produseres hjemme hos folk. Japan beveger seg i den retningen som jeg vist med link.
Hjemmeproduksjon av hydrogen stiller i samme klasse som å lade elbilen. Produksjonen er nødt til å skje i tilknytning til en parkeringsplass der du kan stoppe bilen for å fylle hydrogenet, og må også ha strømtilførsel.
Hjemmeproduksjon av hydrogen hjelper ikke de som i dag er nødt til å benytte gateparkering.
17% av befolkningen bor i blokk. Av disse er det garantert en del blokker som har muligheten. Så i beste fall er det da 15%.
Det er IKKE mange, men et fåtall av befolkningen. Måten du diskuterer dette på, så virker det til å være et kjempeproblem, noe det ikke er!
Du må ta med "Bygning for bofellesskap og annen bygningstype". Kanskje også noen fra kjedehus. Dersom vi sier et sted mellom 15-20% ikke kan lade, så vil jeg påstå det absolutt er mange mennesker. Og fortsatt har du en prosentandel som parkerer lang veien. Jeg har aldri sagt at det er et flertall, men har hevdet at det er tusenvis av mennesker i selv Norge som ikke kan lade. Fint om du forholder til hva jeg skriver.
Om du ikke ser at det er stor forskjell i antall beveglige deler i en elbil og en hydrogenbil, da er det svært lite å diskutere lenger.
Du klager over at andre her inne diskuterer uredelig, men du er ikke langt unna selv...
Det spiller vel for f... ingen rolle hvor mange som ikke kan lade i dag.
La oss si at 1 millioner mennesker bor slik at de ikke kan lade el-bil enkelt i dag. Det betyr at ca 4 millioner kan ha elbil og lade hjemme. Tilsvarende tall for Hydrogenbil i Norge i dag er kanskje 5000.
Så hvis målet er å få bort bensin/diselenbiler - så kan AS Norge rulle ut 50-100 000 nye elbiler hvert år, uten problem. Jada, det finnes fortsatt mennesker i Norge som skal kjøre langt med hest eller bor et sted uten fast parkeringsplass, men det spiller jo overhodet ingen rolle når det er mange nok som ikke har slike utfodringer. Vi kan uten problemer få på plass 1 million elbiler med dagens infrastruktur, og - når vi har fått 1 million elbiler på plass om kanskje 10 år - så vil nok nye borettslag sørge for elbillading, kommunene vil tilby lading på offentlige plasser, parkeringshusene vil ha lading, arbeidsplasser vil tilby osv - hvis etterspørselen er der. Og da faller brikkene på plass for resten også.
Jeg synes også det er artig at du sier at det ikke er strøm nok til å lade elbiler mange steder, mens du samtidig argumenterer for at hydrogen skal kunne produseres lokalt - av strøm så vidt jeg forstår - og pga tapene - så må du ha betydelig mer energi til dette. Det regnestykket får ikke jeg til å gå opp.
Hydrogen kan produseres på stedet. Det gjør det allerede flere steder og er åpenbart fremtiden. Skal man diskutere hva som skjer med hydrogenbil fremover, så tenker jeg man også ta høyde for teknologiske gjennombrudd som er underveis, selv om ikke alt er satt ut i praksis overalt enda. Hydrogen vil også kunne produseres hjemme hos folk. Japan beveger seg i den retningen som jeg vist med link.
Hjemmeproduksjon av hydrogen stiller i samme klasse som å lade elbilen. Produksjonen er nødt til å skje i tilknytning til en parkeringsplass der du kan stoppe bilen for å fylle hydrogenet, og må også ha strømtilførsel.
Hjemmeproduksjon av hydrogen hjelper ikke de som i dag er nødt til å benytte gateparkering.
Det er innlysende. Du har fortsatt fordelen med billig strøm og som kan fylle bilen hurtig. Og det belaster ikke strømnettet, som kan ha vesentlig betydning i mange land.
De som ikke har egen parkering må fylle på en stasjon. I praksis en langt bedre løsning for mange, tror jeg.
Skal 9 plasser dele på 40A ( ev. 50A som er mulig uten å bytte inntakskabler som ligger under 2 boder) så må det installeres seriøse ladestasjoner, har sett på en type som koster 15.000,- pr.stk. pluss styresystemer som fordeler strøm etter hvor mange som lader samtidig. Det vil være maks 6-7 stk som kan lade samtidig, de andre 2 må vente til det blir kapasitet. Ladestystemet ordner dette automatisk.
Skal borettslaget forskuttere ut kostnaden på la oss si 200.000,- så blir det en ganske høy kost pr.mnd på de som bruker dette. Kanskje det likevel lønner seg å kjøre en hybrid eller en ren fossilbil.
17% av befolkningen bor i blokk. Av disse er det garantert en del blokker som har muligheten. Så i beste fall er det da 15%.
Det er IKKE mange, men et fåtall av befolkningen. Måten du diskuterer dette på, så virker det til å være et kjempeproblem, noe det ikke er!
Du må ta med "Bygning for bofellesskap og annen bygningstype". Kanskje også noen fra kjedehus. Dersom vi sier et sted mellom 15-20% ikke kan lade, så vil jeg påstå det absolutt er mange mennesker. Og fortsatt har du en prosentandel som parkerer lang veien. Jeg har aldri sagt at det er et flertall, men har hevdet at det er tusenvis av mennesker i selv Norge som ikke kan lade. Fint om du forholder til hva jeg skriver.
Om du ikke ser at det er stor forskjell i antall beveglige deler i en elbil og en hydrogenbil, da er det svært lite å diskutere lenger.
Du klager over at andre her inne diskuterer uredelig, men du er ikke langt unna selv...
Elbilen er langt enklere mekanisk og vil derfor etterhvert kunne gå betraktlig ned i pris.
Hydrogenbiler baserer seg på gammel teknologi, med masse beveglige og slitbare deler. Prisen på disse vil ikke synke!
Er dette feil?
Du har sagt MANGE, men det er ikke mange. Det er MANGE som HAR mulighet til å lade, ikke motsatt! Det vil si, de fleste har mulighet til å lade (hjemme/leie/jobb). Men du diskuterer med motsatt fortegn, noe som er uredelig.
Det spiller vel for f... ingen rolle hvor mange som ikke kan lade i dag.
La oss si at 1 millioner mennesker bor slik at de ikke kan lade el-bil enkelt i dag. Det betyr at ca 4 millioner kan ha elbil og lade hjemme. Tilsvarende tall for Hydrogenbil i Norge i dag er kanskje 5000.
Så hvis målet er å få bort bensin/diselenbiler - så kan AS Norge rulle ut 50-100 000 nye elbiler hvert år, uten problem. Jada, det finnes fortsatt mennesker i Norge som skal kjøre langt med hest eller bor et sted uten fast parkeringsplass, men det spiller jo overhodet ingen rolle når det er mange nok som ikke har slike utfodringer. Vi kan uten problemer få på plass 1 million elbiler med dagens infrastruktur, og - når vi har fått 1 million elbiler på plass om kanskje 10 år - så vil nok nye borettslag sørge for elbillading, kommunene vil tilby lading på offentlige plasser, parkeringshusene vil ha lading, arbeidsplasser vil tilby osv - hvis etterspørselen er der. Og da faller brikkene på plass for resten også.
Virker som man mister synet av at debatten handler om at hydrogenbil er aktuelt og vil vinner frem i det hele tatt. Da betyr det latterlig lite hva som skjer i Norge. Vi må tenke verdensbasis når man diskuterer, ellers så diskuterer man på andre premisser.
Jeg synes også det er artig at du sier at det ikke er strøm nok til å lade elbiler mange steder, mens du samtidig argumenterer for at hydrogen skal kunne produseres lokalt - av strøm så vidt jeg forstår - og pga tapene - så må du ha betydelig mer energi til dette. Det regnestykket får ikke jeg til å gå opp.
Jeg tror man må endre reisemønster. å bruke bil nøyaktig som før tror jeg man på sikt kan glemme. Hvis man bor i nærheten av et befolkningssentra, benytter man kollektivt. Alternativt sykkel, elsykkel eller mindre EL-biler. Skal man på langtur, er det mulig å se for seg alternative løsninger til egen SUV. Tog/buss kombinert med lån/leie av kjøretøy ved destinasjonsområde. De som velger å bo ut i huttiheita kan bruke diesel-kjøretøy. Ikke spesielt rasjonelt at disse skal bytte inn fint fungerende kjøretøy med Elbil før det er egnede kjøretøy og en fungerende infrastruktur på plass
Elbilen er langt enklere mekanisk og vil derfor etterhvert kunne gå betraktlig ned i pris.
Hydrogenbiler baserer seg på gammel teknologi, med masse beveglige og slitbare deler. Prisen på disse vil ikke synke!
Er dette feil?
Det er din mening og den jeg helt uenig med deg i. Prisene er som sagt allerede lavere for hydrogen. Det er fakta. At du tror prisene ikke vil synke, er det nok ikke mange som deler synet ditt med. Da tviler jeg på du følger med på hva som skjer innen hydrogenteknologien.
Du har sagt MANGE, men det er ikke mange. Det er MANGE som HAR mulighet til å lade, ikke motsatt! Det vil si, de fleste har mulighet til å lade (hjemme/leie/jobb). Men du diskuterer med motsatt fortegn, noe som er uredelig.
Jeg definerer 15-20% som mange mennesker. Vi får bare konkludere med at vi tolker dette ulikt.
Uansett er mitt hovedargument hva som er tilfellet på verdensbasis, da Norge er i en unik situasjon med strømnett, lav befolkning og veldig lav befolkningstetthet. Vi er som en landsby i det store og hele.
Jeg får gjenta denne. Det skjer store tap med hydrogen. Som nevnt i kommentarene er det underlig at det ikke er nok strøm til elbiler, som er langt mer effektive, men mer enn nok strøm til hydrogenbiler, som sløser med energien på vei til bevegelse. Ene og alene varmeproduksjonen i brenselcellen, som betyr energitap og krever nedkjøling, burde inngi skepsis. (Det er en grunn til at hydrogenbiler har store luftinntak foran).
Debatten virker å bære vel preg IMO at folk ikke har satt seg inn i hydrogenteknologien, utvikling og områder rundt strømproduksjon.
Tenker at det må være et minste krav at man bør lese litt og faktiske se på motargumentene som legges frem hvis man skal ha en saklig og oppegående debatt. Her går man litt i ring med de samme argumentene, selv om de slik jeg ser det egentlig er motbevist. Er derimot enig i at i Norge kan mye løses rundt ladeproblematikken, men ser ikke det som noe grunn til at hydrogenbil ikke har noe fremtid.
Fin dag til alle, nå er det på tide å gjøre noe annet.
Debatten virker å bære vel preg IMO at folk ikke har satt seg inn i hydrogenteknologien, utvikling og områder rundt strømproduksjon.
Tenker at det må være et minste krav at man bør lese litt og faktiske se på motargumentene som legges frem hvis man skal ha en saklig og oppegående debatt. Her går man litt i ring med de samme argumentene, selv om de slik jeg ser det egentlig er motbevist. Er derimot enig i at i Norge kan mye løses rundt ladeproblematikken, men ser ikke det som noe grunn til at hydrogenbil ikke har noe fremtid.
Fin dag til alle, nå er det på tide å gjøre noe annet.
Tror du får argumentere sak og ikke formode at dem du argumenterer med/mot er uvitende.
Ta en kikk på Michael Liebreichs presentasjon fra oppdateringen han ga til Bloomberg New Energy Finance. Liebreich er velkjent fra sine Breaking Clean presentasjoner. Her gjør han en oppdatert gjennomgang og vurderer alternativ og er slett ikke en motstander av hydrogenteknologi, men altså skeptisk til markedspotensialet.
Han kan umulig være uvitende om hva som skjer. Det sitter milliarder av investeringsdollar i salen og lytter.
However, there is much more to do. In too many areas the Orthodoxy Window is still tightly shut. For instance, the majority of people I meet still believe the following: the cost of managing intermittency is prohibitive; demand rebounds to eat all the benefits of energy efficiency; industrial processes are inevitably lumbering, inflexible and fossil-fuel powered; long-distance freight can only be carried by dense liquids; those lacking modern energy services would be better off waiting for a centralized grid, rather than using distributed solutions today; advanced biofuels will never work; the answer to every long-term question is hydrogen; self-driving cars will eat the world; England will never win another football World Cup.
Most likely none of those statements will prove true in the long term, except maybe the last one.
Many people don’t realize that the majority of fuel cell vehicles actually run off of electric motors. These electric motors are also much simpler than combustion engines and do not require gears.
Many people don’t realize that the majority of fuel cell vehicles actually run off of electric motors. These electric motors are also much simpler than combustion engines and do not require gears.
My point exactly!
Og per dags dato er det ingenting som slår rene elbiler (snakker ikke om tungtransport, store båter eller fly). Om noen år muligens, men det går ikke ann å diskutere det som ikke eksisterer. Da kan både batteri-teknologien og biodrivstoff-teknologien også ha kommet mye lengre. Jeg skulle likt å sett virkningsgraden til en hydrogen bil, som først må bruke strøm for å lage hydrogen, så omdanne hydrogenet til strøm igjen...
Many people don’t realize that the majority of fuel cell vehicles actually run off of electric motors. These electric motors are also much simpler than combustion engines and do not require gears.
My point exactly!
Og per dags dato er det ingenting som slår rene elbiler (snakker ikke om tungtransport, store båter eller fly). Om noen år muligens, men det går ikke ann å diskutere det som ikke eksisterer. Da kan både batteri-teknologien og biodrivstoff-teknologien også ha kommet mye lengre. Jeg skulle likt å sett virkningsgraden til en hydrogen bil, som først må bruke strøm for å lage hydrogen, så omdanne hydrogenet til strøm igjen...
Hvis hydrogenbilen bruker elmotor til fremdrift så er det ikke så mange flere bevegelige deler her enn i en "vanlig" elbil.....
Og utviklingen går videre og videre både med hensyn hydrogen og batteriteknologi. Er spennende dette her.
Debatten virker å bære vel preg IMO at folk ikke har satt seg inn i hydrogenteknologien, utvikling og områder rundt strømproduksjon.
Tenker at det må være et minste krav at man bør lese litt og faktiske se på motargumentene som legges frem hvis man skal ha en saklig og oppegående debatt. Her går man litt i ring med de samme argumentene, selv om de slik jeg ser det egentlig er motbevist. Er derimot enig i at i Norge kan mye løses rundt ladeproblematikken, men ser ikke det som noe grunn til at hydrogenbil ikke har noe fremtid.
Fin dag til alle, nå er det på tide å gjøre noe annet.
Many people don’t realize that the majority of fuel cell vehicles actually run off of electric motors. These electric motors are also much simpler than combustion engines and do not require gears.
My point exactly!
Og per dags dato er det ingenting som slår rene elbiler (snakker ikke om tungtransport, store båter eller fly). Om noen år muligens, men det går ikke ann å diskutere det som ikke eksisterer. Da kan både batteri-teknologien og biodrivstoff-teknologien også ha kommet mye lengre. Jeg skulle likt å sett virkningsgraden til en hydrogen bil, som først må bruke strøm for å lage hydrogen, så omdanne hydrogenet til strøm igjen...
Hvis hydrogenbilen bruker elmotor til fremdrift så er det ikke så mange flere bevegelige deler her enn i en "vanlig" elbil.....
Og utviklingen går videre og videre både med hensyn hydrogen og batteriteknologi. Er spennende dette her.
Men du får flere og dyrere deler; overføringen fra hydrogen til strøm krever flere deler, man må også ha batteri og igjen, hva med virkningsgraden?
Helt klart spennende, men for meg er både elbil, hydrogen biler og biodrivstoff spennende. Og per dags dato er elbilen overlegen, så lenge man har et strømnett som takler det. Og vi har ikke et strømnett som takler at alle skulle ladet på de kaldeste dagene i året. Så det gjenstår enda en del problemer å løse, og det gjelder alle alternativene.
Jeg mener at det samfunnsøkonomisk ikke er lønnsomt å skrote alle dieselbiler. Det er krever mye energi å lage nye!
Derfor er også biodrivstoff noe vi må vurdere og der skjer det også mye, med både 3. og 4. generasjons biodrivstoff.
Og jeg skal vedde en del på at siste ordet ikke er sagt rundt vanlige brenselsmotorer. Her er det en rekke morsomme løsninger på trappene, som forbedringer av Wankel motoren og en rotasjonsmotor fra Martin Schanche og CRMIC AS.