C
cruiser
Gjest
Har aldri bodd noe særlig folk i midtbyen, rett og slett fordi det ikke har vært eller er særlig med boliger der. Det er heller ingen poeng å bo der ettersom det ikke er arbeidsplasser der.
Jeg bor faktisk på Nordstrand. Og ja, det er ytterst sjelden jeg drar til sentrum. Mye fordi det er hassle og jeg ordner mine gjøremål stort sett mer effektivt på Ski eller Alnabru eller tilsvarende. Og slik ville det vært om det så var flust med gratis parkeringsplasser der. Med mindre det er veldig spesifikke ting som skal handles som kun finnes i sentrum og hvor nett ikke er en god mulighet så kan jeg finne på å dra til sentrum. Kjøpe mellom annet en pizzaspade på Culina i fjor sommer.Problemet med Midtbyen er at det ikke bor folk der. Ikke jobber det så mange mennesker der heller utover de som jobber i butikkene. Oslo sentrum brukes i hovedsak av de som jobber der og bor der. Sjeldent folk reiser fra Nordstrand eller forsteder for å handle noe i sentrum.
Da jeg var ung bodde det folk i andreetasjene og høyere i stort sett alle hus i midtbyen. Så gjorde "komunalpyromanen" sitt og hus med butikk i første etasje og boliger etasjene(e) over ble erstattet med "moderne" kontorbygg uten boliger. Vi hadde butikk i Kongens gate, og da bodde det folk i etasjen over! Og om jeg husker riktig var det vel hybler på "kvisten".Har aldri bodd noe særlig folk i midtbyen, rett og slett fordi det ikke har vært eller er særlig med boliger der. Det er heller ingen poeng å bo der ettersom det ikke er arbeidsplasser der.
Det er jo det som gjør HFS OT både levende og interessant!En liten kommentar og så dreier tråden fra å handle om Oslopolitikken til Midtbyen i Trondheim...
Politikerne gjør like mye (om ikke enda mer) rart i Trondheim som i Oslo, men det kan kanskje ha sin egen tråd?
Det vokser opp nye sentra som Grilstad Park, Ranheim, Solsiden, Ringve Park, Nyhavna, Lilleby, Tillerbyen osv... Midtbyen fraflyttes og overtas av studentene. Butikkene forsvinner da studentene ikke har behov for den typen butikker - noen matbutikker overlever. Jeg er i sentrum kanskje 2 ganger i året. Man selger noe som kalles "Midtbykortet" som man kan bruke for å handle på butikker i sentrum. Jeg har fått det 2 år på rad som julegave på jobben. De er enda ikke brukt da jeg sjelden får anledning til å bruke det da butikkene som har det jeg er interessert i ikke ligger i Midtbyen, eller fordi de er stengt når jeg er der (typisk på ettermiddag eller i helgene)Da jeg kom til Bergen fra Trondheim i -76, så var det én ting som slo meg; det bodde folk i sentrum i Bergen. Trondheim var død etter at EPA stengte kl. 16.00 (?). Jeg har likevel hatt følelsen av at det var flere som flyttet tilbake til midtbyen etter det - basert på mine hjembesøk til familie. Men nå er altså den trenden igjen snudd? Tragisk.
I verste fall kan du vel bruke pengene på noen av de få albumene de har til salgs i Rockheims souvenirbutikk. Har vært i Trondheim to ganger de siste årene, og må si at sentrum der er nitrist sammenlignet med Bergen og Oslo.Det vokser opp nye sentra som Grilstad Park, Ranheim, Solsiden, Ringve Park, Nyhavna, Lilleby, Tillerbyen osv... Midtbyen fraflyttes og overtas av studentene. Butikkene forsvinner da studentene ikke har behov for den typen butikker - noen matbutikker overlever. Jeg er i sentrum kanskje 2 ganger i året. Man selger noe som kalles "Midtbykortet" som man kan bruke for å handle på butikker i sentrum. Jeg har fått det 2 år på rad som julegave på jobben. De er enda ikke brukt da jeg sjelden får anledning til å bruke det da butikkene som har det jeg er interessert i ikke ligger i Midtbyen, eller fordi de er stengt når jeg er der (typisk på ettermiddag eller i helgene)Da jeg kom til Bergen fra Trondheim i -76, så var det én ting som slo meg; det bodde folk i sentrum i Bergen. Trondheim var død etter at EPA stengte kl. 16.00 (?). Jeg har likevel hatt følelsen av at det var flere som flyttet tilbake til midtbyen etter det - basert på mine hjembesøk til familie. Men nå er altså den trenden igjen snudd? Tragisk.
Nå er det vel stort sett bare en brygge i Kjøpmannsgata som ikke er vedlikeholdt. Den er sikret og det er lagd planer for oppussingen.Har lite for seg å verne bygg som ikke blir vedlikeholdt. Man har jo samme diskusjonen i elgsetergate når det gjelder jugendgårdene. De står tomme og blir ikke vedlikeholdt og kunne med fordel blitt revet kombinert med at man hadde satt opp nybygg tilbaketrekt fra trafikken. Men det er stort sett alltid en gjeng med surpromper som er mot all form for utvikling
Når det gjelder gamle bygg som ikke blir vedlikeholdt og som like gjerne kunne rives ble det samme sagt om Bakklandet på 70-tallet. De ville sanere hele området. Det hadde vært en katastrofe om det hadde skjedd.
Utvikling er ikke alltid til det bedre, men motorvei inn i sentrumsområder og massive parkeringsarealer er selvsagt ingen løsning for å kompensere for manglende kontorarealer og boliger. Skal man ha løsninger for mellomstore byer og manglebse aktivitet er ikke å gjøre tilgjengelig areal og bebyggelse til museum.Ikke alltid utvikling er det beste:
https://www.adressa.no/nyheter/trondheim/article1664145.ece
I generalplanen for utbygging av veinettet i Trondheim fra 1965 ble Bakklandstangenten foreslått utbygd. Veien skulle ta av for en fremtidlig økning i biltrafikk ved å lede strømmen utenfor sentrumskjernen. Fire felt skulle bygges og knytte Elgeseter gate sammen med Innherredsveien gjennom Bakklandet. Strekningen skulle, blant annet, gå via Høyskoleparken og Vollabakken
...
Konklusjonen til Bakklandsutredningen var at det var alternativet fra Norsk Veiplan II som var lettest å gjennomføre. I et bystyrevedtak fra 7. mars 1974 het det:
«Som ledd i å begrense trafikken i Midtbyen må Bakklandstangenten bygges ut.»
Miljøvernrådet aksepterte også planene om veien, og man så for seg at Bakklandet skulle avvikles som boområde. Aksepterte gjorde imidlertid ikke innbyggerne, som ikke ville se bydelen ødelagt av mer asfalt, tungtrafikk og forurensende avgasser
For å returnere til Oslo var også visstnok Oslo Bussterminal regnet som ganske så fin da den ble bygget. Nå fremstår Schweigaardsgate fra krysset ved Oslo City og til Tøyenbekken som Oslo sentrums kanskje mest menneskefiendtlige område. Pågående nigerianske prostituerte er direkte sjarmerende i forhold.
Vi snakker om Oslo Bussterminal som i Galleri Oslo ? "Norges lengste innendørs handlegate" ble det kalt.For å returnere til Oslo var også visstnok Oslo Bussterminal regnet som ganske så fin da den ble bygget. Nå fremstår Schweigaardsgate fra krysset ved Oslo City og til Tøyenbekken som Oslo sentrums kanskje mest menneskefiendtlige område. Pågående nigerianske prostituerte er direkte sjarmerende i forhold.
Må de ikke være sjarmerende for å nå omsetningskravene?For å returnere til Oslo var også visstnok Oslo Bussterminal regnet som ganske så fin da den ble bygget.
Nå fremstår Schweigaardsgate fra krysset ved Oslo City og til Tøyenbekken som Oslo sentrums kanskje mest menneskefiendtlige område. Pågående nigerianske prostituerte er direkte sjarmerende i forhold.
Det var vel prototype på feilslått forsøk på byutvikling. De få butikkene som i det hele tatt etablerte seg der, flyttet eller konkret etter kort tid.Vi snakker om Oslo Bussterminal som i Galleri Oslo ? "Norges lengste innendørs handlegate" ble det kalt.For å returnere til Oslo var også visstnok Oslo Bussterminal regnet som ganske så fin da den ble bygget. Nå fremstår Schweigaardsgate fra krysset ved Oslo City og til Tøyenbekken som Oslo sentrums kanskje mest menneskefiendtlige område. Pågående nigerianske prostituerte er direkte sjarmerende i forhold.
Det finnes vel ingen Oslo-folk uten hvit stokk som noen sinne har sagt noe i nærheten av positivt om det bygget ?
Selv det ellers alltid utskjelte Postgirobygget før ombyggingen var en elegant skjønnhet i forhold.