Er ikke denne aktiv lengere ?BTW, synd at SA-CD.net ble borte, en fin kilde til info for oss SACD tilhengere!
Nå ble jeg bittelitt skuffet, men regner med at det musikalske holder såpass klasse at det likevel er et poeng å strømme fra Tidal. Dessuten låt vel CD-sporet godt i Slukoteket så det må jo være anstendig. Takker for tipset.Sett på SACDen du, skru opp så det rister i skrotten, så tenker jeg det løsner.
Ellers har jeg nettopp rippet CD-laget på denne SACDen, og det låter tamt i forhold.
Litt synd, men godt å vite.
Rett skal være rett. Jeg har ikke direkte sammenliknet de to på samme systemet samme dag.Nå ble jeg bittelitt skuffet, men regner med at det musikalske holder såpass klasse at det likevel er et poeng å strømme fra Tidal. Dessuten låt vel CD-sporet godt i Slukoteket så det må jo være anstendig. Takker for tipset.Sett på SACDen du, skru opp så det rister i skrotten, så tenker jeg det løsner.
Ellers har jeg nettopp rippet CD-laget på denne SACDen, og det låter tamt i forhold.
Litt synd, men godt å vite.
Der ligger det en gigantforskjell som jeg bare må oppleve snart. Nå disponerer jeg jo bil hele tiden så en tur til sørfylket virker mer oppnåelig. Du har vel neppe hørt Tidal-versjonen.Rett skal være rett. Jeg har ikke direkte sammenliknet de to på samme systemet samme dag.Nå ble jeg bittelitt skuffet, men regner med at det musikalske holder såpass klasse at det likevel er et poeng å strømme fra Tidal. Dessuten låt vel CD-sporet godt i Slukoteket så det må jo være anstendig. Takker for tipset.Sett på SACDen du, skru opp så det rister i skrotten, så tenker jeg det løsner.
Ellers har jeg nettopp rippet CD-laget på denne SACDen, og det låter tamt i forhold.
Litt synd, men godt å vite.
Kan være avspillingskjeden, med lang vei fra Windows PC flac via trådløst til Oppo vs. direkte SACD. Kan også sette Oppo til å spille redbook-laget på plata. Men DSD -laget her har, som vanlig på klassisk SACD, 5.0 signal.
Opplevelse hos meg ved avspilling av SACD får hjelp av flerkanals avspilling, tror det er mye av forskjellen.
Det har nok forandret seg litt etter at senter kom på plass Begge deler er av interesse for meg nåJo'a, men trådstarter ønsket helst i to kanaler - og jeg multi...
Ja, den er rå!Trommsekvensen på introen på 'Time' på den der må nytes og da helst høyt og fra multichannel-versjoner (SACD EMI/Toshiba).
Både Dark side of the Moon og Wish you were here kommer i helt nye SACD utgaver fra Analogue Production/ USA.Lytter nå, godt fornøyd..
Vis vedlegget 474548
Dette er vel stereo avspilling?Dette er en Multikanal SACD,og det er den eneste rette måten og avspille den.Da låter den knall!Både Dark side of the Moon og Wish you were here kommer i helt nye SACD utgaver fra Analogue Production/ USA.Lytter nå, godt fornøyd..
Vis vedlegget 474548
Tror det var Bernie Grundman som skulle gjøre re-mastering.
Den utgaven fra 2003 som du referer til her er jeg bare sånn passelig fornøyd med, min Go-to versjon på digitalt er fremdeles MFSL Gold CD fra 1987 (japan UD1 pressing). Denne er den mest analoge i lyden. Punktum.
Så kan man lure på hvorfor AP på nytt gir ut en ny utgave av WYWH på SACD når dem utga en for bare få år siden? Den forrige utgaven hadde AP ingen kontroll over. Alt fra design, innpakning og mastering var styrt av James Guthrie og Pink Floyd. AP var bare en utgiver av produktet. Jeg var en av de ytterst få på forumet til Steve Hoffman som ga SACD'n total slakt. Jeg klarer den dag i dag ikke å høre på den fordi den låter feil. Det er en myk kose-bamse lyd helt uten transienter. Dessuten låter dynamikken "inside", den kommer ikke "ut", føles ikke på kroppen (sannsynligvis grunnet mangel på transienter). Dette sammenlignet med LP og tidligere CD utgaver.
I ettertid har jeg lest at Michael Fremer har postet at mastertapen til WyWh er shot. Både denne og The Wall er innspilt på taper som var fabrikert under oljekrisen på 70-tallet hvor dem fant opp en alternativ coating i stedet for oljebasert. Ettertiden har jo vist at alle disse tapene må bakes for at dem ikke skal klistre seg til avspilningshodene på tape maskinene. Guthrie har jo skrevet at mastertapene til The Wall er svært problematiske.
Men i herrens navn; det finnes jo mest sannsynlig glimrende tape copies av Pink Floyd lagret både i europa, USA og japan. Når denne entusiasten fra Drøbak kan være i himmelen av å lytte til andre og tredje generasjons tape kopier, så må dem vel være dugende for en SACD mastering?
Ja,glemte å si at jeg kun referer til STEREO sjiktet på de SACDs jeg omtaler. (En vesentlig opplysning )Dette er vel stereo avspilling?Dette er en Multikanal SACD,og det er den eneste rette måten og avspille den.Da låter den knall!Både Dark side of the Moon og Wish you were here kommer i helt nye SACD utgaver fra Analogue Production/ USA.Lytter nå, godt fornøyd..
Vis vedlegget 474548
Tror det var Bernie Grundman som skulle gjøre re-mastering.
Den utgaven fra 2003 som du referer til her er jeg bare sånn passelig fornøyd med, min Go-to versjon på digitalt er fremdeles MFSL Gold CD fra 1987 (japan UD1 pressing). Denne er den mest analoge i lyden. Punktum.
Så kan man lure på hvorfor AP på nytt gir ut en ny utgave av WYWH på SACD når dem utga en for bare få år siden? Den forrige utgaven hadde AP ingen kontroll over. Alt fra design, innpakning og mastering var styrt av James Guthrie og Pink Floyd. AP var bare en utgiver av produktet. Jeg var en av de ytterst få på forumet til Steve Hoffman som ga SACD'n total slakt. Jeg klarer den dag i dag ikke å høre på den fordi den låter feil. Det er en myk kose-bamse lyd helt uten transienter. Dessuten låter dynamikken "inside", den kommer ikke "ut", føles ikke på kroppen (sannsynligvis grunnet mangel på transienter). Dette sammenlignet med LP og tidligere CD utgaver.
I ettertid har jeg lest at Michael Fremer har postet at mastertapen til WyWh er shot. Både denne og The Wall er innspilt på taper som var fabrikert under oljekrisen på 70-tallet hvor dem fant opp en alternativ coating i stedet for oljebasert. Ettertiden har jo vist at alle disse tapene må bakes for at dem ikke skal klistre seg til avspilningshodene på tape maskinene. Guthrie har jo skrevet at mastertapene til The Wall er svært problematiske.
Men i herrens navn; det finnes jo mest sannsynlig glimrende tape copies av Pink Floyd lagret både i europa, USA og japan. Når denne entusiasten fra Drøbak kan være i himmelen av å lytte til andre og tredje generasjons tape kopier, så må dem vel være dugende for en SACD mastering?
mvh
For min del trenger det ikke bare være rock......Om noen vet om annen rock som er liknende rått mikset, så vil jeg gjerne vite om disse SACD ene...
Jeg har mest klassisk..For min del trenger det ikke bare være rock......Om noen vet om annen rock som er liknende rått mikset, så vil jeg gjerne vite om disse SACD ene...
Jo men en jeg skulle ønsket var på SACD som ikke er det.. Grunnen er nevnte Dsotm med PF som har så gjennomført albumopplevelse miks med overganger...Noen klassiske du synes er et "must" i sacd?
Der må jeg si meg dypt uenig. Hvis man har et godt anlegg skikkelig oppsatt akustikkmessig trenger man ikke mer enn to høyttalere for å gjenskape opptaksrommet i både bredde, dybde og høyde. Et slikt anlegg spiller fletta av hva det skal være av multikanalslyd oppsett ikke minst på oppløsning og mikrodetaljer.Å bedømme en SACD ut fra 2 kanals gjengivelse blir for tynt. Mye av verdien ligger i flere kanaler.
Klassisk?Noen klassiske du synes er et "must" i sacd?
Hmmmmm.Der må jeg si meg dypt uenig. Hvis man har et godt anlegg skikkelig oppsatt akustikkmessig trenger man ikke mer enn to høyttalere for å gjenskape opptaksrommet i både bredde, dybde og høyde. Et slikt anlegg spiller fletta av hva det skal være av multikanalslyd oppsett ikke minst på oppløsning og mikrodetaljer.Å bedømme en SACD ut fra 2 kanals gjengivelse blir for tynt. Mye av verdien ligger i flere kanaler.
Enig, den låter fantastisk.Ang pop/rock SACD med god lyd. Her er et tips til fans av multikanals lyd: Steely Dan «Gaucho» fra 2003. Skal være en av de beste og mest vellykkede multikanals mixene, sies det.
Suveren lyd, løp og kjøp
Jeg mener SACD er glimrende i 2-kanals format. Det er høyere oppløsning sammenliknet med vanlig CD. Det hører du tydelig, for eksempel på klassisk musikk, der strykere får en mer naturlig klang, og jeg synes også musikken klinger bedre ut i rommet i opptaket.Å bedømme en SACD ut fra 2 kanals gjengivelse blir for tynt. Mye av verdien ligger i flere kanaler.