SACD med god lyd

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Minutten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Antall liker
    3.383
    Torget vurderinger
    4
    Når det står Yamaha på den, så stoler jeg på at den er god value for money.
    Nja, den var dyr. Over 20K for over 20 år siden var mye penger for en "DVD spiller". Som ren cdspiller på nivå med en 8K Rega på den tiden.

Espen R

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Antall liker
    3.595
    Nja, den var dyr. Over 20K for over 20 år siden var mye penger for en "DVD spiller". Som ren cdspiller på nivå med en 8K Rega på den tiden.
    Joda, husker den der spilleren. Men har aldri lyttet til den. Jeg hadde en Sony CD/SACD spiller på den tiden, en europeisk modell.

Voff

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Antall liker
    8.955
    Torget vurderinger
    1
    Santanas Borboletta slippes i Japan 6. November. Tipper den er like vellykket som de to foregående Santana SACD utgivelsene. Nydelig innpakning.

Vis vedlegget 1070278

Vis vedlegget 1070279

Denne låter supert. Masse romklang og tredimensjonalitet. Hurtige transienter med smekk. Anbefales.
    Ser at de to etterfølgende Santanaplatene Amigos og Festival ble gitt ut på quadrofonisk vinyl i sin tid. Regner med at Sony Japan gir ut disse også i samme SACD serie. Bare å glede seg...

Multikanal

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.02.2004
    Antall liker
    1.013
    Sted
    Nordfjordeid
    Torget vurderinger
    1
    Denne låter supert. Masse romklang og tredimensjonalitet. Hurtige transienter med smekk. Anbefales.
    Ser at de to etterfølgende Santanaplatene Amigos og Festival ble gitt ut på quadrofonisk vinyl i sin tid. Regner med at Sony Japan gir ut disse også i samme SACD serie. Bare å glede seg...
    I følge QQ forums eksperter er Amigos og Festival opp mikset quad, men regner med at stereo sporet er ok.

Voff

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Antall liker
    8.955
    Torget vurderinger
    1
    Denne (Selling England by the Pound. Analogue Productions Atlantic 75 series SACD) var en liten skuffelse. Den dobble 45rpm vinylutgaven (Analogue Production Atlantic 75 series) låter bedre. Mer bass, mer behagelig mellomtone og litt mer og dybde i lydbildet. Tilsynelatende litt mer dynamisk. Ikke at SACDen låter dårlig - det er ikke snakk om natt og dag forskjeller, men LPen låter mer behagelig. SACDen er mer mer midt i fleisen mens LPen er en mer romlig opplevelse....

tempCAPA_002_SA__172099__09212022094624-326.jpg

Espen R

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Antall liker
    3.595
    Thnx. Keep’em coming :)

Noen elsker SACD’en av Selling England 75’th. En fyr som elsker Selling England over alt på denne jord, han slaktet 45rpm vinyl utgaven fra AP, syns den var «muffled», «closed in», udynamisk etc. Tror dette mye beror på om man har original mixen eller re-mixen som sin foretrukne kilde for dette albumet.

Også Yes 90125 SACD’en har fått veldig mixed reviews. Noen elsker den flate og ubesudlede lyden på SACD’en, andre vil ha en mer «in your face» lyd.
    You can’t please all…

Valentino

J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    27.404
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1

Espen R

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Antall liker
    3.595

Det var litt av en anbefaling🥰 Tror pinadø jeg skipper å ordre Mariah Carey Merry Christmas som kom ut på MoFi One-Step for et par dager siden, til fordel for denne gitt😁

Voldsomt så på gli Mikey Fremer har blitt i det siste, mht hvor godt digital kan låte. Full pott for digital innspilling og mix gjort av Morten Lindberg.

BurntIsland

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.02.2006
    Antall liker
    13.693
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    3

Fint fremført, typisk hifi vellyd (masse luft, "tøff" dypbass osv), men litt sjelløst. Sånn ca halvveis hadde både kona og jeg sluttet å høre etter..

Sist redigert:

ch

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2007
    Antall liker
    1.483
    Kvalitet på mastering, Imo:

MoFi SACD av S&G «Parsly, Sage, Rosemary & Thyme er absolutt god. Mastret fra copy tapes.

MoFi SACD av Paul Simon «There goes Rhymin’ Simon» er svært vellydende. (jeg elsker dette albumet)
    Original masters.

MoFi SACD av Paul Simon av Still Crazy er ikke på høyde med Rhymin’ Simon, men ikke dårlig. Fra original master bånd.
    Jeg foretrekker lyden som er å finne på CD’en «Negoation and Love Songs» for disse sporene.
    Tildels (ganske mye egentlig) pga diskusjonen her kjøpte jeg disse 3 pluss Steely Dan countdown to ecstacy, den nye SACD versjonen.
    De tre over ble sammenlignet mot gammel vinyl, Steely Dan mot Citizen boksen.
    Min vurdering etter en relativt kort sjekk (fikk de i hus i dag);
    Rhymin', svært god lyd, både SACD og vinylen (USA pressing, kjøpt i '73). Vanskelig å høre klar forskjell på de to formatene.
    Still Crazy, ok lyd, men helt ikke så bra som Rhymin'. Samme med vinylen (Holland, litt senere på '70 tallet, kanskje '80 tallet). Vinyl og SACD nokså like.
    PSR&T, bedre enn Still Crazy, men ikke så bra som Rhymin'. Mastret med høyere nivå (måtte skru ned volume knappen). Det gir sjeldent bedre lyd.
    Vinylen er en "2 eye" US Columbia ('mest sannsynlig en '60 talls pressing, men jeg finner ikke presis versjon på Discogs).
    Den lyder litt annerledes enn SACD'en og jeg må nok si at jeg foretrekker vinylen. Litt behageligere diskant og overtoner. Men for all del, SACD'en er bra den.

countdown to ecstacy?
    tja, jeg tror faktisk SACD'en lyder bedre enn Citizen boksen. Det er ikke helt super lyd i utgangspunktet, men dette var bra.

Espen R

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Antall liker
    3.595
    Så bra! Ja, det du skriver om SACD utgavene samsvarer med mine erfaringer.
    PSR&T er brukt en copy tape på SACD,. Noen ganger låter en copy tape dårlig, andre ganger godt. I dette tilfellet en temmelig bra copy tape.

Har du Bridge Over Troubled Water på MoFi SACD? For meg var det årets mastering, dem gjorde akkurat de riktige valgene Imo. Og dette er en utgivelse som krever nensom mastering. Kanskje @Voff kan si litt om hva han hører?

Har igjen vært i kontakt med han hyggelige fyren fra MoFi. Jeg takket for arbeidet dem har gjort, kom opp med forslag på nye tittler, blan annet Lou Reed, Transformer.

Men han sa en ting til meg som alle kan bite seg merke i. Han sa at dem mange ganger står i et dilemma. Skal dem mastre klassikere på den måten alle har hørt albumet på, som dem har et kjent og kjært forhold til? Eller skal dem mastre på en mer «riktig» måte, mer i samsvar med hvordan tapen faktisk låter, mer transparent lyd? Tenk mengde kompresjon, Eq etc.

• Liker
    Reaksjoner: ch

Espen R

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Antall liker
    3.595
    Her er en Mobile Fidelity som virkelig fortjener en plass under "SACD med god lyd".

Skjermbilde 2025-02-22 kl. 15.12.30.png

Mange holder Tango in the Night blant Fleetwood Mac sine 3 beste album. Kom ut i 1987 da bandet var på et slags sammenbruddets rand, i hvertfall med daværende besetning.
    Bandet trengte en mer moderne sound og siste versjonen av Fairlight CMI ble benyttet. Og her mixes synthen sammens med akustiske instrumenter på en bemerkelsesverdig god måte på albumet. Fairlight CMI låt ofte fysisk, hvor lydene har en fysisk substans. I motsetning til dagens popmusikk som produseres på PC og hvor alt låter så anemisk, grunt og klangfattig. Nei, verden går ikke alltid fremover, det er sikkert. At ting nå er billig og convenient, samt at innspillingsstudioet nå er flyttet på soverommet, det gjør jo ikke at ting nødvendigvis er bra, ikke sant?

Tango in The Night er svært god produsert og et musikalsk helstøpt album.

Denne SACD'en har en svært åpen lyd, er svært ren i lyden og har en glimrende transparens. Det er en bemerkelsesverdig dybdefølelse på enkelte lyder/instrumenter på noen av sporene. Tonaliteten fra bunn til topp er perfekt. Mastertapene er i svært godt stand, knapt en eneste drop-outs er å høre. Ja, det er uten tvil de mest originale tapene som er benyttet. Lydbildet på mitt anlegg er tidvis stort og er veldig "i rommet".

Dette er en 10/10 utgivelse, Imo. Hvorfor lages det ikke sånne album lengre?

MoFi hadde en feil på førstepress av vinylutgaven, så pass på at du får den riktige utgaven hvis du tenker vinyl.

Voff

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Antall liker
    8.955
    Torget vurderinger
    1
    Skal ha den både på SACD og vinyl.

Jeg ser at MOFI ikke har vinylutgaven av Tango in the night; ser ingen andre som har den heller. Tipper at den er trukket fra markedet. Vi får vente på ny feilfri utgave...

Mofi er forøvrig svært aktiv; mye interessant underveis. De gjør også en bra jobb for tiden...

Espen R

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Antall liker
    3.595
    Skal ha den både på SACD og vinyl.

Jeg ser at MOFI ikke har vinylutgaven av Tango in the night; ser ingen andre som har den heller. Tipper at den er trukket fra markedet. Vi får vente på ny feilfri utgave...

Mofi er forøvrig svært aktiv; mye interessant underveis. De gjør også en bra jobb for tiden...
    Sammens med Tango in The Night fikk jeg en SACD fra Analogue Production, Yes 90125. Jeg hadde fått med meg at denne hadde fått veldig mixed anmeldelser og at det var benyttet en copy tape. Masteringen er det sikker ikke noe i veien med, men denne analogtapen som er benyttet er det absolutt noe i veien med. Lyden er distansert og mangler definitivt crisphet og friskhet. Har sammenlignet med en re-master CD fra 2004 og Audio Fidelity Gold CD som jeg har i hylla, ikke tvil om at det er benyttet en tape av langt bedre kvalitet på disse to.

Hvis det er sånn at plateselskapet sitter på digitalfiler i 24/96 eller 24/192 fra originalmasteren som er gjort for mange år siden da originaltapen var god, og AP fikk valget mellom å benytte disse filene, eller denne analog copy tapen som er brukt og AP da valgte copy tapen med begrunnelse "det er analogt og AP driver med analogt så langt det tar seg gjøre", da sier det litt om hvor sjukt disse audiofile greiene kan være! Har ingen problem med å se den gruppen jeg selv tilhører i ironiens spotlight. Og det er nok av eksempler å ta av.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn