Hi-Fi forretninger Hifi freaks?

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Innlegg
20.554
Antall liker
7.287
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Det en må være obs på er at (den ofisielle) importøren da ikke har noe ansvar for å tilby garanti/reklamasjon. Da må du i såfall gå mot den som solgte deg produktet.
Man kan reklamere enten mot produsent eller selger, men dersom produsenten har en norsk agent (altså en med et Agentur), er det mulig at han er pliktig til å agere som produsentens representant selv for parallellimporterte produkter. (?)
 

todams

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
26.12.2011
Innlegg
191
Antall liker
142
Sted
Lier
Torget vurderinger
11
Hei, ønsket å kjøpe Marantz PM-11S3 tidligere i år og tok kontakt med HiFi Freaks.dk da de hadde gode priser. Spurte om de trakk dansk moms fra prisen hvis jeg handlet fra Norge og fikk ett hyggelig svar omg. om at de selvfølgelig trakk av Dansk moms ved salg til Norge, men at de beklagelig vis ikke kunne selge Marantz til oss. Den Norske nettsiden inneholder heller ikke Marantz. Fikk heldigvis kjøpt en brukt PM-11S3 på Finn, så det løste seg. Handler helst i den lokale hifi sjappa hvis jeg kan, da jeg synes det er greit å ha Norske butikker å handle fra i fremtiden.
 

Terje-A

Æresmedlem
Ble medlem
16.05.2013
Innlegg
13.785
Antall liker
9.699
Sted
Østfold
Torget vurderinger
19
Om norske butikker skal overleve i fremtiden er egentlig veldig enkelt.
1. De må ha konkurransedyktige priser.
2. Kurante varer på lager og kort leveringstid på alt det andre.
3. Tilstrekkelig markedsføring så potensielle kunder vet om butikken.
4. Fornuftig nettside som gir tillit og derfor vipper kunden til å trykke på "Kjøp" knappen.(forutsetter selvfølgelig punkt 1)

Feiles det på en eller flere punkter vil butikken aldri komme ut av startgropa men forbli en hobby for han som starter det hele.
 
C

cruiser

Gjest
Hvordan går det med Hifi Huset for tiden?
Flere år siden jeg var der, håper det går bra. Men det heter vel noe annet nå
Andre driver vel AudioCenteret "din hjemmekino og multiroms leverandør" - AudioCenteret nå, så vidt jeg har skjønt.

Roy
Ifølge proff.no er det en annen kar som er eier og daglig leder av den sjappa.. https://www.proff.no/selskap/audiocenteret-as/asker/tv-og-radio/Z0IWS02I/
 

Fenalaar

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.05.2002
Innlegg
8.630
Antall liker
7.243
Sted
Narvik
Torget vurderinger
3
Det er ikke prissamarbeid, men alle må følge veil. pris. Slik bør det være, ellers må du hele tiden sjekke pris hos alle og om en butikk dumper prisen så påvirker det også hva du får igjen for produktet seinere.
Dette er ulovlig prissamarbeid og forbudt etter Konkurranseloven.
§ 10.Konkurransebegrensende avtaler mellom foretak
Enhver avtale mellom foretak, enhver beslutning truffet av sammenslutninger av foretak og enhver form for samordnet opptreden som har til formål eller virkning å hindre, innskrenke eller vri konkurransen, er forbudt, særlig slike som består i
a) å fastsette på direkte eller indirekte måte innkjøps- eller utsalgspriser eller andre forretningsvilkår,
Johan-Kr
Dette har da ingenting med fastsetting av veiledende pris å gjøre! Det er IKKE avtaler mellom forhandlere, men krav fra produsent/importør. Dette du skriver om her er samarbeid mellom konkurrerende bedrifter for å holde prisen kunstig oppe.

De fleste produsenter og importører forlanger at det holdes en veiledende pris på produktet som ikke dumpes, annet enn tilbud/salg osv.
Dette er alikevel å betrakte som kartellvirksomhet.

Hva er ulovlig samarbeid? - Konkurransetilsynet
Kartell, er et samlebegrep for flere typer ulovlige samarbeid som på ulike måter setter konkurransen i markedet helt eller delvis ut av spill. Det innebærer at to eller flere bedrifter innenfor en bransje samarbeider om forhold de skulle har konkurrert om. I stedet for å konkurrere om kontrakter og leveranser, slik kundene forutsetter, inngår deltakere i et ulovlig samarbeid for eksempel avtaler om deling av markeder, størrelsen på rabatter og priser og størrelsen på tilbud.

Ulovlig samarbeid kan også skje i form av at en bransjeorganisasjon treffer konkurransebegrensende beslutninger. Dette kan bla. skje ved at bransjeorganisasjonen fastsetter standardvilkår som begrenser konkurransen, eller ved at organisasjonen veileder eller gir anbefalinger til medlemmene om faste priser, rabatter, prisstigninger eller minimumspriser.
Dette forbudet gjelder over hele EU/EØS-området. Produsenter av high-end ønsker gjerne å garantere sine få forhandlere eksklusivitet, men det er faktisk strengt forbudt. Det at en forhandler eller improtør i Sverige ikke vil selge til Norge fordi produsenten har forbudt det er også forbudt iht EU/EØS-bestemmelsene.

Jeg har dog mine tvil i om det noensinne blir gjort noen juridiske tiltak.

Bilfabrikantene fikk en spesiell unntaksbestemmelse for å kunne innføre en begrensing av gråimport av deler.

Men nå er vi seriøst off-topic. Kanskje vi skal ta dette for oss i en egen tråd på bransjesiden? (Så evnt bransjemedlemmer også kan delta, om de ønsker...)

Johan-Kr
 

S. Lieng

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.05.2014
Innlegg
1.663
Antall liker
850
Det er da stadig prisforskjeller på endel Apple produkter når man sjekker på prisjakt. Alt fra 500.- til 3000.- i forskjell alt etter produkt.
Lik pris er lov, men ikke tvang eller avtaler om prisfastsettingen. Så alle forhandlere kan bestemme sin egen pris.
Er det ekstrautstyr det da?

Søker på denne og finner to kroner i forskjell: Apple MacBook Air - 1,8GHz DC 8GB 128GB 13"

På flere andre produkter fra Apple så er det helt lik pris hos forskjellige forhandlere.

Er vel en grunn til at det ikke er store variasjoner i pris, regner med at Apple ikke ønsker at noen dumper deres produkt.

Er ikke lett å prute hos Eplehuset, de har ikke engang tilbud på Black Friday. Skal straks handle iPad Pro og iMac, skal sjekke om noen gir meg et bra tilbud
 

S. Lieng

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.05.2014
Innlegg
1.663
Antall liker
850
Er ganske sikker på at de forskjellige forhandlerne ikke har bestemt denne prisen her selv altså ;)

iMac 21,5-tommer 2,3 GHz i5 med 1 TB harddisk

Skjermbilde 2017-12-04 kl. 13.54.22.jpg
 

Terje-A

Æresmedlem
Ble medlem
16.05.2013
Innlegg
13.785
Antall liker
9.699
Sted
Østfold
Torget vurderinger
19
Parallellimport er lovlig nettopp fordi det hindrer enkelte importører ublue avanser. Som jeg har nevnt i et tidligere innlegg handlet vi fra tysk importør da norsk importør var for dyr. Vi informerte tysk importør på en informativ og hyggelig måte om regelverket og handlet derfra for flere hundretusen i løpet av noen år.
 

Fenalaar

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.05.2002
Innlegg
8.630
Antall liker
7.243
Sted
Narvik
Torget vurderinger
3
Apple gjør dette på et annet vis. De selger selv igjennom Apple Store der de fleste rimeligere Apple-produkter har en utpris som er omtrent den samme som en liten forhandler vil kunne få via importør. Når du legger på portoen blir leverandørens innpris dyrere enn Apple Store, fordi på den sistnevnte er portoen gratis.

Kun de store kjedene får rabatter via store voluminnkjøp.

Johan-Kr
 

tomkver

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
08.02.2007
Innlegg
200
Antall liker
247
Sted
Fredrikstad
Torget vurderinger
2
Hei

Hvis man skal kjøpe Apple produkter med rabatt skaffer man seg et Dnb mastercard. Dette bruker man på tilbudene som Dnb har på Power 3 - 4 ganger i året med 20% rabatt på apple. Tilbudet gjelder kun 1 apple produkt hver gang. Har selv kjøpt en iMac på denne måten.

bare et lite tips på veien :)

mvh

Tom
 

S. Lieng

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.05.2014
Innlegg
1.663
Antall liker
850
Hei

Hvis man skal kjøpe Apple produkter med rabatt skaffer man seg et Dnb mastercard. Dette bruker man på tilbudene som Dnb har på Power 3 - 4 ganger i året med 20% rabatt på apple. Tilbudet gjelder kun 1 apple produkt hver gang. Har selv kjøpt en iMac på denne måten.

bare et lite tips på veien :)

mvh

Tom
Har jo et slikt kort, men skal kjøpes inn til firma så da blir det vanskelig. Ellers var det lurt 😃
 

X-Cell

Lorden av Nord!
Moderator
Ble medlem
23.10.2006
Innlegg
10.841
Antall liker
10.229
Sted
Narvik
Torget vurderinger
12
Min erfaring til nå med HiFi-Freaks er i allefall super. Kjapt svar på spørsmål å varer levert innenfor forespeilet tid.

Ikke siste gang jeg handler der ;)
 

Sluket

Holistisk Hifi Helt
Ble medlem
11.08.2006
Innlegg
57.520
Antall liker
110.554
Torget vurderinger
23
HiFi Freaks har distributionen på alt vi sælger i Norge, og køber kun direkte fra leverandørernes fabrikker :)
Får dere inn kabler etterhvert? Hadde vært gøy å se hva dere hadde fått til av priser der.
Now there's a thought. En hififorretning som ikke selger kabler. I like!!
Rolig Anton.. dette er dansker - bare vent, de dukker garantert opp. Alt for fristende profitt for våre sydlandske kramkarer :cool:
 

Waqar

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
08.08.2016
Innlegg
103
Antall liker
56
Min erfaring til nå med HiFi-Freaks er i allefall super. Kjapt svar på spørsmål å varer levert innenfor forespeilet tid.

Ikke siste gang jeg handler der ;)
Ja har god erfaring med dem selv, kjøpte et par Jade 3 høyttalere som kom frem som dem skulle. Nydelige høyttalere til en fornuftig pris. JEg er sjokkert over hvor mye god lyd for pengene jeg fikk.
 
Z

Zomby_Woof

Gjest
HiFi Freaks har distributionen på alt vi sælger i Norge, og køber kun direkte fra leverandørernes fabrikker :)
Får dere inn kabler etterhvert? Hadde vært gøy å se hva dere hadde fått til av priser der.
Now there's a thought. En hififorretning som ikke selger kabler. I like!!
Rolig Anton.. dette er dansker - bare vent, de dukker garantert opp. Alt for fristende profitt for våre sydlandske kramkarer :cool:
Men det hadde vært noe vakkert over det? Kabler? Nei, denslags fører vi ikke.
 

Lilac1

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
17.03.2011
Innlegg
153
Antall liker
33
Se for dere bilmarkedet f'eks, om VW lot møller og noen andre dele på agenturet. Prisene på biler hadde falt med 10-20% over natten.

E: Eller 0% fram til konkurransetilsynet tok fram pisken.
 
C

cruiser

Gjest
Bilmarkedet er et dårlig eksempel, nesten ingen marginer og plenty paralellimport.
 

authentic

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.07.2007
Innlegg
9.251
Antall liker
2.487
Torget vurderinger
13
HifiFreaks i Danmark, nekter å sende til Norge

Prøvde å få kjøpe en Marantz 8802 nå nettopp hos disse men fikk beskjed om at de ikke selger Marantz til Norske kunder, jeg spurte hvorfor men fikk bare svada svar tilbake. Skikkelig kjipt men sikkert høyere (politiske) makter med i spillet...
 

Lilac1

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
17.03.2011
Innlegg
153
Antall liker
33
Bilmarkedet er et dårlig eksempel, nesten ingen marginer og plenty paralellimport.
Eh, hvorfor lønner det seg med paralellimport av nybiler om det ikke er marginer der? Er det "garantien" man betaler seks lapper for i året per serviceintervall som er så "dyr" for forhandlerene?
 

Trondmeg

Æresmedlem
Ble medlem
28.12.2003
Innlegg
13.192
Antall liker
8.395
Torget vurderinger
12
Bilmarkedet er et dårlig eksempel, nesten ingen marginer og plenty paralellimport.
Eh, hvorfor lønner det seg med paralellimport av nybiler om det ikke er marginer der? Er det "garantien" man betaler seks lapper for i året per serviceintervall som er så "dyr" for forhandlerene?
Det kommer vel av at forskjellige markeder har forskjellig pris fra fabrikk basert på utstyr, volum, avgiftsnivå! etc etc.
 

jonas

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.12.2004
Innlegg
2.995
Antall liker
1.246
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
21
Prøvde å få kjøpe en Marantz 8802 nå nettopp hos disse men fikk beskjed om at de ikke selger Marantz til Norske kunder, jeg spurte hvorfor men fikk bare svada svar tilbake. Skikkelig kjipt men sikkert høyere (politiske) makter med i spillet...
Mulig det har vært mye feil med Marantz recievere og processorer???
Selv kjøpte jeg Marantz Pm11-s3 i våres, og da sendte de umiddelbart.
 

weld77

Æresmedlem
Ble medlem
19.09.2014
Innlegg
22.034
Antall liker
14.597
Bilmarkedet er et dårlig eksempel, nesten ingen marginer og plenty paralellimport.
Eh, hvorfor lønner det seg med paralellimport av nybiler om det ikke er marginer der? Er det "garantien" man betaler seks lapper for i året per serviceintervall som er så "dyr" for forhandlerene?
Det er relativt kjent at marginene i nybilmarkedet er små målt i prosent. De tar nok mye av fortjenesten inn på service. Noen merker har gode nybilmarginer, av de "vanlige" har Porsche og Tesla de høyeste, BMW har også ganske bra marginer.
 

authentic

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.07.2007
Innlegg
9.251
Antall liker
2.487
Torget vurderinger
13
Prøvde å få kjøpe en Marantz 8802 nå nettopp hos disse men fikk beskjed om at de ikke selger Marantz til Norske kunder, jeg spurte hvorfor men fikk bare svada svar tilbake. Skikkelig kjipt men sikkert høyere (politiske) makter med i spillet...
Mulig det har vært mye feil med Marantz recievere og processorer???
Selv kjøpte jeg Marantz Pm11-s3 i våres, og da sendte de umiddelbart.
Kan du prøve å bestille til meg ? :)
 

Lilac1

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
17.03.2011
Innlegg
153
Antall liker
33
Bilmarkedet er et dårlig eksempel, nesten ingen marginer og plenty paralellimport.
Eh, hvorfor lønner det seg med paralellimport av nybiler om det ikke er marginer der? Er det "garantien" man betaler seks lapper for i året per serviceintervall som er så "dyr" for forhandlerene?
Det er relativt kjent at marginene i nybilmarkedet er små målt i prosent. De tar nok mye av fortjenesten inn på service. Noen merker har gode nybilmarginer, av de "vanlige" har Porsche og Tesla de høyeste, BMW har også ganske bra marginer.
Selve bilene kan ha små marginer. Ekstrautstyret derimot er priset som bare det norske markedet får til. Og det er knapt noen som kjøper bil med alu-felger og metallic-lakk som eneste utstyrsvalg lengre.
 

FatmanFlump

Overivrig entusiast
Ble medlem
02.11.2007
Innlegg
560
Antall liker
3
Bestilte Quad Artera Play og Quad Artera Stereo i Januar fra deres ny norske nettbutikk. Pengene ble trukket via Klarna for en måned siden, men ingenting er levert eller signalisert levert.

Hmmmmmppppfffff.........
 

scaniagutten

Overivrig entusiast
Ble medlem
05.01.2009
Innlegg
1.166
Antall liker
579
Torget vurderinger
46
Bestilte Quad Artera Play og Quad Artera Stereo i Januar fra deres ny norske nettbutikk. Pengene ble trukket via Klarna for en måned siden, men ingenting er levert eller signalisert levert.

Hmmmmmppppfffff.........
Ta kontakt med dem med en gang, de er raske å svare på chat. Dette hørtes veldig spesielt ut.
Morten
 

FatmanFlump

Overivrig entusiast
Ble medlem
02.11.2007
Innlegg
560
Antall liker
3
Sendte e-post i helga. Har ikke fått svar ennå. Har fulgt dem opp på e-post hele veien. Det har vært rett rundt hjørnet en stund nå.

Jeg ser de fremdeles har disse varene rabattert. Virker noe useriøst når de ikke kan levere.
 

X-Cell

Lorden av Nord!
Moderator
Ble medlem
23.10.2006
Innlegg
10.841
Antall liker
10.229
Sted
Narvik
Torget vurderinger
12
Sendte e-post i helga. Har ikke fått svar ennå. Har fulgt dem opp på e-post hele veien. Det har vært rett rundt hjørnet en stund nå.

Jeg ser de fremdeles har disse varene rabattert. Virker noe useriøst når de ikke kan levere.
det tok 3-4uker før mine varer ble levert. de har hatt store problemer med postnord mellom danmark og Norge da de ikke forventet en så enorm pågang.
Det tok 6uker å returnere varene til danmark. men all ære til Hifi freaks for god oppfølging og kjapp reaksjon så fort varene kom.
men jeg anbefaler deg å gå inn på hjemmesiden å ta kontakt med dem på chat'en der. da får du svar umidelbart. mail kan ta noe lengere tid da de pga gode priser har hatt ekstremt med salg til norge.
 

FatmanFlump

Overivrig entusiast
Ble medlem
02.11.2007
Innlegg
560
Antall liker
3
Fikk svar nå på e-post. De hevder jeg har falt ut av it-systemet deres. ¯\_(ツ)_/¯

Får håpe det var det.
 

weld77

Æresmedlem
Ble medlem
19.09.2014
Innlegg
22.034
Antall liker
14.597
Vel, jeg bestillte to stk høyttalere og en forsterker i desember. Det tok sin tid, visstnok grunnet julerushet hos PostNord og liten kapasitet på utleveringsstedene (en Joker-butikk i Oslo for mitt vedkommende). Ene høyttaleren hadde en skade og etter litt kjapp mailveksling frem og tilbake fikk jeg returdokumenter og leverte den inn den 22. Januar. Jeg har fortsatt kun en høyttaler (og en forsterker) stående i stuen hjemme.

Ved den opprinnelige handelen ble varene kjapt ekspidert og sendt til meg, men ved returen av den skadete høyttaleren har ett eller annet gått rakt åt helvete.
 
Sist redigert:
Topp Bunn