Hi-Fi forretninger Hifi freaks?

Kondis

Overivrig entusiast
Ble medlem
03.02.2013
Innlegg
924
Antall liker
741
Sted
Okkaby
Torget vurderinger
13
Sløvheten hører vell godt til navnet,,,sitter bare og røyker weed om dagen og gjør ikke en dritt.
 

torem

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.12.2007
Innlegg
2.991
Antall liker
834
Morsomt med billig netthandel ;)
Ja, og så lettvint:)

Håper uansett at det ordner seg til slutt. Men er det ikke bedre å returnere begge høyttalerne? Sikkert bare meg, men jeg har alltid innbilt meg at stereohøyttalere alltid leveres som par.
 

weld77

Æresmedlem
Ble medlem
19.09.2014
Innlegg
22.074
Antall liker
14.639
Morsomt med billig netthandel ;)
Jeg har aldri vært borti noe lignende. De kom i hver sin kasse så å returnere den ene var forsåvidt enklere enn å returnere begge to. Det var ikke noe veldig fancy så de er neppe spesielt matchet som par uansett. Jeg har andre høyttalere forsåvidt, men synest jo det er helt håpløst.

Eller en gang bestilte vi ro hagestoler. Fikk de levert greit. Etter en stund kom de tre til. Å få selgeren til å få disse hentet og returnert var også en interessant prosess, men da hadde vi i det minste de stolene vi skulle ha...
 

S. Lieng

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.05.2014
Innlegg
1.663
Antall liker
850
Har aldri forstått fordelen med netthandel. Betaler gjerne litt ekstra for å få varen med meg samme dag som jeg kjøper, samt muligheten til å få service om noe skjer eller bytte inn til annen varer uten å måtte styre med pakking og sending tilbake. Gjerne også service fra et sted hvor folk vet hvem jeg er
 

Twsts

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
26.08.2015
Innlegg
458
Antall liker
420
Sted
Bodø
Torget vurderinger
5
Den største fordelen med netthandel er at man kan basere seg på kjøp utover det de har av utvalg på samvirkelaget..
 

pak.k

Overivrig entusiast
Ble medlem
04.12.2009
Innlegg
503
Antall liker
173
Sted
Charlottenberg
Torget vurderinger
1
Om man inte förstår att det känns bra att spara tex 20000 på att köpa högtalare hos hififreaks än om man köper hos norsk förhandlare,så är man antagligen ekonomiskt oberoende... vilket inte alla är-faktiskt...
+ att man har 30dagar på sig att pröva ut hemma. Det finns knappast hos många förhandlare-om man inte bor i samma stad.
 

S. Lieng

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.05.2014
Innlegg
1.663
Antall liker
850
Den største fordelen med netthandel er jo å slippe «servicen» representert ved plagsomme selgere.
Jeg har nytt godt av strålende service hos flere av landets hifibutikker. Noe man ikke er i nærheten av hos nettbutikkene.
 

S. Lieng

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.05.2014
Innlegg
1.663
Antall liker
850
Om man inte förstår att det känns bra att spara tex 20000 på att köpa högtalare hos hififreaks än om man köper hos norsk förhandlare,så är man antagligen ekonomiskt oberoende... vilket inte alla är-faktiskt...
+ att man har 30dagar på sig att pröva ut hemma. Det finns knappast hos många förhandlare-om man inte bor i samma stad.
Har fått bedre priser hos fysiske butikker enn hva som er mulig på nett
 

S. Lieng

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.05.2014
Innlegg
1.663
Antall liker
850
Så er det jo ofte enklere å ta en lytt i en butikk, kunne sammenligne flere produkter mot hverandre, ta med eget utstyr til butikken for å teste, eller låne med seg hjem for test. Har benyttet meg av alt det forestående ved flere anledninger i flere butikker. For min del har dette vært et pluss. Har også byttet inn produkter eller oppgradert uten å tape ei krone
 

danelectro

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.08.2010
Innlegg
1.319
Antall liker
1.302
Så er det jo ofte enklere å ta en lytt i en butikk, kunne sammenligne flere produkter mot hverandre, ta med eget utstyr til butikken for å teste, eller låne med seg hjem for test. Har benyttet meg av alt det forestående ved flere anledninger i flere butikker. For min del har dette vært et pluss. Har også byttet inn produkter eller oppgradert uten å tape ei krone
Mulig det kommer som en overraskelse, men det er ikke alle som har tilgang til fysisk hifi-butikk.
 
Z

Zomby_Woof

Gjest
Den største fordelen med netthandel er jo å slippe «servicen» representert ved plagsomme selgere.
Eller sånne fine mersalgslabyrinter som noen holder seg med. Jeg skulle ha ei lita sykkelpumpe på XXL for en stund siden, og holdt på å få både slag og brokk av rein irritasjon på vei gjennom en snirklete sikksakkpassasje mellom ankelsokker og ubrukelige drikkeflasker på vei til kassa. Synd det ikke er GPS-dekning i lokalet, så man i det minste kan logge og dokumentere det som en treningsøkt...
 

S. Lieng

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.05.2014
Innlegg
1.663
Antall liker
850
Den største fordelen med netthandel er jo å slippe «servicen» representert ved plagsomme selgere.
Eller sånne fine mersalgslabyrinter som noen holder seg med. Jeg skulle ha ei lita sykkelpumpe på XXL for en stund siden, og holdt på å få både slag og brokk av rein irritasjon på vei gjennom en snirklete sikksakkpassasje mellom ankelsokker og ubrukelige drikkeflasker på vei til kassa. Synd det ikke er GPS-dekning i lokalet, så man i det minste kan logge og dokumentere det som en treningsøkt...
Ja, dette er irriterende salgsteknikk, men langt i fra representativt for en middels hifibutikk hvor det ofte er en entusiastisk eier som brenner for det han driver med
 

S. Lieng

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.05.2014
Innlegg
1.663
Antall liker
850
Så er det jo ofte enklere å ta en lytt i en butikk, kunne sammenligne flere produkter mot hverandre, ta med eget utstyr til butikken for å teste, eller låne med seg hjem for test. Har benyttet meg av alt det forestående ved flere anledninger i flere butikker. For min del har dette vært et pluss. Har også byttet inn produkter eller oppgradert uten å tape ei krone
Mulig det kommer som en overraskelse, men det er ikke alle som har tilgang til fysisk hifi-butikk.

Men så er det samtidig svært mange som har kjøreavstand til en hifibutikk eller to rundt i Norge. Selv tok jeg en 3 timers tur sist jeg handlet hifi
 
Z

Zomby_Woof

Gjest
Selvsagt sant. De er for små til det. Men jeg har da opplevd litt av hvert av salgsteknikk i hifibransjen også. Det har til og med virka et par ganger..
 

S. Lieng

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.05.2014
Innlegg
1.663
Antall liker
850
Selvsagt sant. De er for små til det. Men jeg har da opplevd litt av hvert av salgsteknikk i hifibransjen også. Det har til og med virka et par ganger..
Joda, det finnes noen veldig "dyktige/pratsomme" selgere enkelte steder ;)
 

Aurora

Æresmedlem
Ble medlem
04.06.2004
Innlegg
16.200
Antall liker
12.818
Sted
Ytterst i havgapet...
Prøver igjen - med en annen vri.... hvor mange HiFisjapper har vi i Norge, og hvorhen? - HiFiklubben unntatt.....
 

pak.k

Overivrig entusiast
Ble medlem
04.12.2009
Innlegg
503
Antall liker
173
Sted
Charlottenberg
Torget vurderinger
1
Tycker att det är bra att någon vågar dra ner priserna lite.De har i princip dubblats de sista åren- något som är närmast absurt!
Hade lönen stigit lika snabbt som priserna senaste tiden så vore det väl inga problem men det har inte hänt mig i alla fall.
 

S. Lieng

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.05.2014
Innlegg
1.663
Antall liker
850
Tycker att det är bra att någon vågar dra ner priserna lite.De har i princip dubblats de sista åren- något som är närmast absurt!
Hade lönen stigit lika snabbt som priserna senaste tiden så vore det väl inga problem men det har inte hänt mig i alla fall.
Alt blir dyrere, ikke bare hifi. For oss i nord så utgjør kurs på dollar og euro alene en god del. Tror ikke at den gjennomsnittelige hifibutikk i Norden har så voldsomt overskudd. Er nok mye entusiasme som gjør at en del holder ut.

Vedr priser så øker jo produsentene sine priser voldsomt også, hver nye serie blir mer og mer kostbar
 

S. Lieng

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.05.2014
Innlegg
1.663
Antall liker
850
Prøver igjen - med en annen vri.... hvor mange HiFisjapper har vi i Norge, og hvorhen? - HiFiklubben unntatt.....

Mulig det ligger en oversikt over dette her på sentralen, noen som vet?

De jeg selv har benyttet mest i årenes løp er foruten klubben som du nevnte; NAT, Lyric, HifiHuset, OHFC pluss noen flere rundt omkring, men nå sist så har det hovedsakelig vært Lydcompagniet i Arendal.
 

weld77

Æresmedlem
Ble medlem
19.09.2014
Innlegg
22.074
Antall liker
14.639
For min egen del er det, med noen unntak, et poeng i seg selv å ikke oppsøke en fysisk hifi-butikk. Jeg får eksem av det (har vært innom de fleste i Oslo) og det frister generelt ikke til gjentagelse. Men andre kan se annerledes på det. Har handler noe nytt over disk, en god del brukt og en god del pr post fra utlandet. Med unntak av denne sagaen med høyttalerreturen til Danmark har alt vært smertefritt.

Jeg tror nå at mest sannsynlig utfall er et av følgende:
- jeg får aldri tilbake den ene høyttaleren
- jeg får tilbake den samme skadede som jeg rerurnerte

At jeg får et uskadet eksemplar innen rimelig tid fremstår nås om et totalt urealistisk scenarie. Logistikk fra andre siden av verden tar normalt noen få dager. Danmark-Norge er tydeligvis utfordrende.

Det er også jeg som har purret og snakket med PostNord. Selv om jeg strengt tatt ikke har noe kundeforhold til de. Fra hifi freaks har det vært radio silence utover de gangene jeg har purret ved å kontakte de.

Hvorfor de ikke bare har sendt meg en ny høyttaler er et av livets store mysterier. Vi snakker om en vare de solgte for 4000 inkl mva og frakt (jeg betalte 8k for to høyttalere).

Ser at samme HT nå, et halvt år etterpå fortsatt selges med samme «åpningstilbud» så antar at prisen også inkluderer en kurant driftsmargin.

Ikke veldig imponert.
 
Sist redigert:

Aurora

Æresmedlem
Ble medlem
04.06.2004
Innlegg
16.200
Antall liker
12.818
Sted
Ytterst i havgapet...
Nettopp! Det var hele poenget mitt, om noe obskurt... det er vel noen få til, men det meste ligger i og rundt Oslo.... blir tungvindt for resten av landet å hive seg på flyet, for så å ta tog, buss eller leiebil for å besøke et par-tre sjapper.... Slik sett er netthandel en enorm fordel.
 
Z

Zomby_Woof

Gjest
Det meste av alt holder til rundt Oslo, og i en viss grad de andre småbyene. Jo smalere, jo mer konsentrert. Det er og blir noe man må forholde seg til når man velger bosted. Urørt natur, eller jålekaffe med melkeskum. Man kan angre på sine egne valg, men da er det som regel også lurt å ombestemme seg.

Men det er klart. Om noen 'forventer' at de som bor i grisgrendte strøk skal reise til byen hver gang de trenger noe smalere og særere enn en liter skumma melk, så er det bare å ta seg ei bolle. At Aurora fra Andøya skal bebreides for å handle på nett i stedet for å holde liv i en nisjeforhandler i Oslo? Det får da være måte på hva han skal gis ansvar for.
 

S. Lieng

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.05.2014
Innlegg
1.663
Antall liker
850
Nettopp! Det var hele poenget mitt, om noe obskurt... det er vel noen få til, men det meste ligger i og rundt Oslo.... blir tungvindt for resten av landet å hive seg på flyet, for så å ta tog, buss eller leiebil for å besøke et par-tre sjapper.... Slik sett er netthandel en enorm fordel.
Det er da langt mer en et par tre hiifsjapper. Med tanke på vårt lille land og befolkning så synes jeg antall hifibutikker og utvalget er meget bra. Mange butikker som drives av rein entusiasme da det egentlig ikke er marked for så mange som det er. Er vel tvilsomt om alle overlever, men håper de eksisterer så lenge som mulig da jeg mener at dette gir en helt anen service og mulighet til å teste produkter for svært mange.
Nå bor jeg ikke selv i Oslo og som sagt reiste jeg tre timer sist jeg handlet hifi. Ble uansett billigere å ta turen selv en frakt av langt over 200 kg med varer.
 

S. Lieng

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.05.2014
Innlegg
1.663
Antall liker
850
Det meste av alt holder til rundt Oslo, og i en viss grad de andre småbyene. Jo smalere, jo mer konsentrert. Det er og blir noe man må forholde seg til når man velger bosted. Urørt natur, eller jålekaffe med melkeskum. Man kan angre på sine egne valg, men da er det som regel også lurt å ombestemme seg.

Men det er klart. Om noen 'forventer' at de som bor i grisgrendte strøk skal reise til byen hver gang de trenger noe smalere og særere enn en liter skumma melk, så er det bare å ta seg ei bolle. At Aurora fra Andøya skal bebreides for å handle på nett i stedet for å holde liv i en nisjeforhandler i Oslo? Det får da være måte på hva han skal gis ansvar for.
Tror ikke han hverken bebreides eller trenger å stå til ansvar for noen
 

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Innlegg
20.554
Antall liker
7.287
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Har aldri forstått fordelen med netthandel. Betaler gjerne litt ekstra for å få varen med meg samme dag som jeg kjøper, samt muligheten til å få service om noe skjer eller bytte inn til annen varer uten å måtte styre med pakking og sending tilbake. Gjerne også service fra et sted hvor folk vet hvem jeg er
Dette er fint, på steder der prisdifferansen er akseptabel, der butikken faktisk er i stand til å yte en service det er verdt å betale for og/eller selger faktisk har litt kunnskap om produktene og du ikke etter å ha gjort normal research på forhånd selv har mer peiling enn han bak disken.

...Så det blir mest netthandel. ;)

Fordelen med "murstein og mørtel"-butikker er som oftest leveringstiden. (Hvis de ikke må bestille inn ting, da. Da er det også gjerne raskere å fikse selv fra en nettbutikk.)

Kjipt for de som driver butikk, men inntil de forstår at de må yte litt service og gi noe mer til kunden enn det nettbutikkene gjør, får de det ikke noe bedre.
 
Sist redigert:
C

cruiser

Gjest
For min egen del er det, med noen unntak, et poeng i seg selv å ikke oppsøke en fysisk hifi-butikk. Jeg får eksem av det (har vært innom de fleste i Oslo) og det frister generelt ikke til gjentagelse. Men andre kan se annerledes på det. Har handler noe nytt over disk, en god del brukt og en god del pr post fra utlandet. Med unntak av denne sagaen med høyttalerreturen til Danmark har alt vært smertefritt.

Jeg tror nå at mest sannsynlig utfall er et av følgende:
- jeg får aldri tilbake den ene høyttaleren
- jeg får tilbake den samme skadede som jeg rerurnerte

At jeg får et uskadet eksemplar innen rimelig tid fremstår nås om et totalt urealistisk scenarie. Logistikk fra andre siden av verden tar normalt noen få dager. Danmark-Norge er tydeligvis utfordrende.

Det er også jeg som har purret og snakket med PostNord. Selv om jeg strengt tatt ikke har noe kundeforhold til de. Fra hifi freaks har det vært radio silence utover de gangene jeg har purret ved å kontakte de.

Hvorfor de ikke bare har sendt meg en ny høyttaler er et av livets store mysterier. Vi snakker om en vare de solgte for 4000 inkl mva og frakt (jeg betalte 8k for to høyttalere).

Ser at samme HT nå, et halvt år etterpå fortsatt selges med samme «åpningstilbud» så antar at prisen også inkluderer en kurant driftsmargin.

Ikke veldig imponert.
Hva er greia? Hva sier hififreaks? At de aldri har mottatt returhøytaleren?
 

birk88

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
24.01.2016
Innlegg
424
Antall liker
302
Sted
Oslo
Torget vurderinger
1
Hadde en retur til hififreaks. Postnord brukte 2mnd. på returen. Retursendingen var ikke registrert hos Postnord i denne tiden. Dukket først opp som levert to dager etter at hififreaks hadde bekreftet mottak. Postnord var helt «umulige» å snakke med så lenge den ikke var registrert i systemet deres. Hadde heldigvis forlangt skriftlig kvittering på at pakken var levert av Esso stasjonen som var Postnord agent.
 

weld77

Æresmedlem
Ble medlem
19.09.2014
Innlegg
22.074
Antall liker
14.639
Hva er greia? Hva sier hififreaks? At de aldri har mottatt returhøytaleren?
Jo, de sier at de har mottatt den og returnert den til meg. Postnord sier pakken er feiladressert og aldri kommer inn i Norge. Ikke godt å vite om det er speditør eller forhandler som har knotet det til.

Snakket med de i dag og de sa at de skulle sende meg en ny og få den som er i limbo returnert, så får vi se hva som skjer.
 

weld77

Æresmedlem
Ble medlem
19.09.2014
Innlegg
22.074
Antall liker
14.639
Det er mulig dette ene og alene er PostNord sin fadese, men for mitt vedkommende er det ikke så vesentlig hvem det er. Jeg har ikke noe kundeforhold til PostNord og ser det strengt tatt ikke som min oppgave å forholde meg til PostNord for å prøve å lokalisere forsendelsen som befinner seg på et sted ingen helt vet hvor er. Om en speditør ved åpenbart gjentatte anledninger bruker uker eller måneder på å transportere gods fra Danmark til Norge eller andre veien så burde forhandler etter hvert finne seg en annen speditør som klarer denne tilsynelatende umulige oppgaven noe bedre.

At det, som nevnt lengre oppe, skal ha noe med "enorm pågang" å gjøre har jeg vanskelig for å tro, varemengden burde uansett utgjøre en liten parantes i den totale mengden gods speditøren frakter mellom Norge og Danmark hver eneste dag.
 

hansa-bergen

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
22.11.2005
Innlegg
163
Antall liker
73
Sted
Bergen
Ulempen er jo at dersom alt skal selges billig hit fra utlandet, så vil det bli umulig å høre produktene her hjemme. Det er jo lite trolig at norske importører vil tilby demo på hifi-utstyr her hjemme hvis kundene deretter bare handler på nettet i etterkant. Da vil importøren få alle utgiftene, mens nettbutikken i utlandet får alle inntektene.

Roy
Nettopp det der jeg ikke kunne matche i min måte å drive hifi-butikk på. Det er jo en nokså håpløs deal offisiell importør må sloss i mot, når hvem som helst kan selge på helt andre premisser.

F.eks. er dagens norske Triangle-importør hardt arbeidende, serviceminded og kunnskapsrik, det blir rått parti om folk bruker hans servicevilje, for så å bestille varen på nett etter å ha testet den. Det koker til slutt ned til at markedet ikke ønsker seg kunnskap og service, kun pris. Og så ender vi opp med kun "Rema 1000", og da har toget gått.

Mvh
Håkon Rognlien
Håkon Rognlien dette er meget godt skrevet og er helt sant.
 

amason

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.11.2017
Innlegg
2.991
Antall liker
2.462
Torget vurderinger
8
Bestilt selv bare en gang med hurtig og eksakt levering. Også kontaktet de for andre varer og får rask tilbakemelding. Kjenner flere andre både i Norge og Sverige som har bestilt derifra uten problemer. Når det gjelder reperasjoner etc så vet jeg lite...
 

HeyHo

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.10.2016
Innlegg
1.610
Antall liker
3.194
Torget vurderinger
2
Har handlet 2 ganger på Hifi-freaks,begge gangene har det gått raskt og greit.
Chat servicen på siden er meget god.
 

Retep

Steine galen
Ble medlem
27.01.2005
Innlegg
23.092
Antall liker
20.645
Sted
Volda
Torget vurderinger
23
Har fått nytt mellomtone element fra de til mine høyttalere. De spurte kun hva som var galt. Jeg sa at den ene skurrer på noen frekvenser, og det var nok. Gikk relativt raskt, selv om de måtte bestille fra Frankrike.

Handler gjerne med de igjen.
 

X-Cell

Lorden av Nord!
Moderator
Ble medlem
23.10.2006
Innlegg
10.858
Antall liker
10.260
Sted
Narvik
Torget vurderinger
12
Hyggelige, kjappe svar, tar seg tid til en dialog og leverer som avtalt.
 
Topp Bunn