Ja, og så lettvintMorsomt med billig netthandel
Jeg har aldri vært borti noe lignende. De kom i hver sin kasse så å returnere den ene var forsåvidt enklere enn å returnere begge to. Det var ikke noe veldig fancy så de er neppe spesielt matchet som par uansett. Jeg har andre høyttalere forsåvidt, men synest jo det er helt håpløst.Morsomt med billig netthandel
Jeg har nytt godt av strålende service hos flere av landets hifibutikker. Noe man ikke er i nærheten av hos nettbutikkene.Den største fordelen med netthandel er jo å slippe «servicen» representert ved plagsomme selgere.
Har fått bedre priser hos fysiske butikker enn hva som er mulig på nettOm man inte förstår att det känns bra att spara tex 20000 på att köpa högtalare hos hififreaks än om man köper hos norsk förhandlare,så är man antagligen ekonomiskt oberoende... vilket inte alla är-faktiskt...
+ att man har 30dagar på sig att pröva ut hemma. Det finns knappast hos många förhandlare-om man inte bor i samma stad.
Mulig det kommer som en overraskelse, men det er ikke alle som har tilgang til fysisk hifi-butikk.Så er det jo ofte enklere å ta en lytt i en butikk, kunne sammenligne flere produkter mot hverandre, ta med eget utstyr til butikken for å teste, eller låne med seg hjem for test. Har benyttet meg av alt det forestående ved flere anledninger i flere butikker. For min del har dette vært et pluss. Har også byttet inn produkter eller oppgradert uten å tape ei krone
Eller sånne fine mersalgslabyrinter som noen holder seg med. Jeg skulle ha ei lita sykkelpumpe på XXL for en stund siden, og holdt på å få både slag og brokk av rein irritasjon på vei gjennom en snirklete sikksakkpassasje mellom ankelsokker og ubrukelige drikkeflasker på vei til kassa. Synd det ikke er GPS-dekning i lokalet, så man i det minste kan logge og dokumentere det som en treningsøkt...Den største fordelen med netthandel er jo å slippe «servicen» representert ved plagsomme selgere.
Ja, dette er irriterende salgsteknikk, men langt i fra representativt for en middels hifibutikk hvor det ofte er en entusiastisk eier som brenner for det han driver medEller sånne fine mersalgslabyrinter som noen holder seg med. Jeg skulle ha ei lita sykkelpumpe på XXL for en stund siden, og holdt på å få både slag og brokk av rein irritasjon på vei gjennom en snirklete sikksakkpassasje mellom ankelsokker og ubrukelige drikkeflasker på vei til kassa. Synd det ikke er GPS-dekning i lokalet, så man i det minste kan logge og dokumentere det som en treningsøkt...Den største fordelen med netthandel er jo å slippe «servicen» representert ved plagsomme selgere.
Mulig det kommer som en overraskelse, men det er ikke alle som har tilgang til fysisk hifi-butikk.Så er det jo ofte enklere å ta en lytt i en butikk, kunne sammenligne flere produkter mot hverandre, ta med eget utstyr til butikken for å teste, eller låne med seg hjem for test. Har benyttet meg av alt det forestående ved flere anledninger i flere butikker. For min del har dette vært et pluss. Har også byttet inn produkter eller oppgradert uten å tape ei krone
Joda, det finnes noen veldig "dyktige/pratsomme" selgere enkelte stederSelvsagt sant. De er for små til det. Men jeg har da opplevd litt av hvert av salgsteknikk i hifibransjen også. Det har til og med virka et par ganger..
Alt blir dyrere, ikke bare hifi. For oss i nord så utgjør kurs på dollar og euro alene en god del. Tror ikke at den gjennomsnittelige hifibutikk i Norden har så voldsomt overskudd. Er nok mye entusiasme som gjør at en del holder ut.Tycker att det är bra att någon vågar dra ner priserna lite.De har i princip dubblats de sista åren- något som är närmast absurt!
Hade lönen stigit lika snabbt som priserna senaste tiden så vore det väl inga problem men det har inte hänt mig i alla fall.
Prøver igjen - med en annen vri.... hvor mange HiFisjapper har vi i Norge, og hvorhen? - HiFiklubben unntatt.....
Det er da langt mer en et par tre hiifsjapper. Med tanke på vårt lille land og befolkning så synes jeg antall hifibutikker og utvalget er meget bra. Mange butikker som drives av rein entusiasme da det egentlig ikke er marked for så mange som det er. Er vel tvilsomt om alle overlever, men håper de eksisterer så lenge som mulig da jeg mener at dette gir en helt anen service og mulighet til å teste produkter for svært mange.Nettopp! Det var hele poenget mitt, om noe obskurt... det er vel noen få til, men det meste ligger i og rundt Oslo.... blir tungvindt for resten av landet å hive seg på flyet, for så å ta tog, buss eller leiebil for å besøke et par-tre sjapper.... Slik sett er netthandel en enorm fordel.
Tror ikke han hverken bebreides eller trenger å stå til ansvar for noenDet meste av alt holder til rundt Oslo, og i en viss grad de andre småbyene. Jo smalere, jo mer konsentrert. Det er og blir noe man må forholde seg til når man velger bosted. Urørt natur, eller jålekaffe med melkeskum. Man kan angre på sine egne valg, men da er det som regel også lurt å ombestemme seg.
Men det er klart. Om noen 'forventer' at de som bor i grisgrendte strøk skal reise til byen hver gang de trenger noe smalere og særere enn en liter skumma melk, så er det bare å ta seg ei bolle. At Aurora fra Andøya skal bebreides for å handle på nett i stedet for å holde liv i en nisjeforhandler i Oslo? Det får da være måte på hva han skal gis ansvar for.
Dette er fint, på steder der prisdifferansen er akseptabel, der butikken faktisk er i stand til å yte en service det er verdt å betale for og/eller selger faktisk har litt kunnskap om produktene og du ikke etter å ha gjort normal research på forhånd selv har mer peiling enn han bak disken.Har aldri forstått fordelen med netthandel. Betaler gjerne litt ekstra for å få varen med meg samme dag som jeg kjøper, samt muligheten til å få service om noe skjer eller bytte inn til annen varer uten å måtte styre med pakking og sending tilbake. Gjerne også service fra et sted hvor folk vet hvem jeg er
Hva er greia? Hva sier hififreaks? At de aldri har mottatt returhøytaleren?For min egen del er det, med noen unntak, et poeng i seg selv å ikke oppsøke en fysisk hifi-butikk. Jeg får eksem av det (har vært innom de fleste i Oslo) og det frister generelt ikke til gjentagelse. Men andre kan se annerledes på det. Har handler noe nytt over disk, en god del brukt og en god del pr post fra utlandet. Med unntak av denne sagaen med høyttalerreturen til Danmark har alt vært smertefritt.
Jeg tror nå at mest sannsynlig utfall er et av følgende:
- jeg får aldri tilbake den ene høyttaleren
- jeg får tilbake den samme skadede som jeg rerurnerte
At jeg får et uskadet eksemplar innen rimelig tid fremstår nås om et totalt urealistisk scenarie. Logistikk fra andre siden av verden tar normalt noen få dager. Danmark-Norge er tydeligvis utfordrende.
Det er også jeg som har purret og snakket med PostNord. Selv om jeg strengt tatt ikke har noe kundeforhold til de. Fra hifi freaks har det vært radio silence utover de gangene jeg har purret ved å kontakte de.
Hvorfor de ikke bare har sendt meg en ny høyttaler er et av livets store mysterier. Vi snakker om en vare de solgte for 4000 inkl mva og frakt (jeg betalte 8k for to høyttalere).
Ser at samme HT nå, et halvt år etterpå fortsatt selges med samme «åpningstilbud» så antar at prisen også inkluderer en kurant driftsmargin.
Ikke veldig imponert.
Jo, de sier at de har mottatt den og returnert den til meg. Postnord sier pakken er feiladressert og aldri kommer inn i Norge. Ikke godt å vite om det er speditør eller forhandler som har knotet det til.Hva er greia? Hva sier hififreaks? At de aldri har mottatt returhøytaleren?
Håkon Rognlien dette er meget godt skrevet og er helt sant.Nettopp det der jeg ikke kunne matche i min måte å drive hifi-butikk på. Det er jo en nokså håpløs deal offisiell importør må sloss i mot, når hvem som helst kan selge på helt andre premisser.Ulempen er jo at dersom alt skal selges billig hit fra utlandet, så vil det bli umulig å høre produktene her hjemme. Det er jo lite trolig at norske importører vil tilby demo på hifi-utstyr her hjemme hvis kundene deretter bare handler på nettet i etterkant. Da vil importøren få alle utgiftene, mens nettbutikken i utlandet får alle inntektene.
Roy
F.eks. er dagens norske Triangle-importør hardt arbeidende, serviceminded og kunnskapsrik, det blir rått parti om folk bruker hans servicevilje, for så å bestille varen på nett etter å ha testet den. Det koker til slutt ned til at markedet ikke ønsker seg kunnskap og service, kun pris. Og så ender vi opp med kun "Rema 1000", og da har toget gått.
Mvh
Håkon Rognlien