Passer ikke med ordet "kan" i den sammenhengen her. Det offentlige kan alt de vil. Det er viljen det står på. Og selvfølgelig politisk beslutningsvegring og feighet.^
Eller at det offentlige ikke kan levere varene…
Det der låt litt som "det skulle jo bare mangle, her i verdens rikeste land." Eller hvordan det nå var Siv Jensen pleide å formulere det før hun ble finansminister.Det offentlige kan alt de vil. Det er viljen det står på. Og selvfølgelig politisk beslutningsvegring og feighet.
Men det er like fordømt korrekt.Det der låt litt som "det skulle jo bare mangle, her i verdens rikeste land." Eller hvordan det nå var Siv Jensen pleide å formulere det før hun ble finansminister.Det offentlige kan alt de vil. Det er viljen det står på. Og selvfølgelig politisk beslutningsvegring og feighet.
Fly styrter heldigvis omtrent aldri, så det får du neppe oppleve. Og om så skjer kan det jo være mange årsaker til det. Tror du "fersk pilot" var grunnen til at forsvarets transportfly suste rett inn i Sveriges høyeste fjell for eksempel? Piloten var svært erfaren, (men flygelederene var det stikk motsatte). En del rutinesvikt, misforståelser osv, men ingen uerfaren pilot. Like fullt styrtet flyet.Blir artig å se reaksjonen når en fersk pilot i Babcock krasjer under landing på f.eks. Magerøya, kortbanenettet i nord krever erfaring. Kombinasjonen fersk pilot og dårlig vær gir økt risiko for havari. Men det er vel noe som også er kalkulert inn.
Nei, det offentlige burde drive mer av samfunnskritiske oppgaver. Mange samfunnsoppgaver som kunne ramses opp.
Men det blir vel som i USA etterhvert. Fortsetter vi i dette sporet så er det ikke lenge før vi har privat drift av f. eks.kriminalomsorgen. Da blir det saker. Private fengsler og et korrupt rettsapparatet som får svart betaling for å idømme ubetinget fengsel. Det må jo bli butikk med stykkpris finansiering.
Ulykken med Kebnekaise var ikke i mine tanker, jeg har vært passasjer med både Widerøe og forsvaret i Troms og Finnmark og jeg hadde ikke blitt med en nyutdannet flyger på tur når vinterstormene herjer. Og ambulansefly vil sannsynligvis strekke strikken litt ekstra også hvis det står liv på spill. Det å fly ut til Magerøya i stup mørke, sludd og vind er tøffe saker. Erfaring er viktig.Fly styrter heldigvis omtrent aldri, så det får du neppe oppleve. Og om så skjer kan det jo være mange årsaker til det. Tror du "fersk pilot" var grunnen til at forsvarets transportfly suste rett inn i Sveriges høyeste fjell for eksempel? Piloten var svært erfaren, (men flygelederene var det stikk motsatte). En del rutinesvikt, misforståelser osv, men ingen uerfaren pilot. Like fullt styrtet flyet.Blir artig å se reaksjonen når en fersk pilot i Babcock krasjer under landing på f.eks. Magerøya, kortbanenettet i nord krever erfaring. Kombinasjonen fersk pilot og dårlig vær gir økt risiko for havari. Men det er vel noe som også er kalkulert inn.
Nei, det offentlige burde drive mer av samfunnskritiske oppgaver. Mange samfunnsoppgaver som kunne ramses opp.
Men det blir vel som i USA etterhvert. Fortsetter vi i dette sporet så er det ikke lenge før vi har privat drift av f. eks.kriminalomsorgen. Da blir det saker. Private fengsler og et korrupt rettsapparatet som får svart betaling for å idømme ubetinget fengsel. Det må jo bli butikk med stykkpris finansiering.
I så fall vil staten fortsatt være erstatningsansvarlig ovenfor Babcock. Det er ikke Babcock som har gjort noe galt, det er anbudsprosessen som har vært klønete håndtert og dagens leverandør som ikke greier å levere. Ingen av delene skulle tilsi noe annet enn at Babcock må holdes skadesløs om prosessen stoppes.Den eneste måten staten i realiteten kan stoppe dette, er at KOFA tar opp saken og anser det slik at anbudskonkurransen er ugyldig pga formalia. Mulige formalitetsfeil er det mange av - fra at Telle var ugild, til at Babcock fikk innsyn i Lufttransports forretningshemmeligheter, at Babcock legger opp til å legge ned servicefunksjonen i Tromsø (som var stilt krav til at skulle beholdes) osv, osv.
Uansett om KOFA går inn eller ikke, så er jeg stygt redd for at Lufttransport ikke vil klare å stable på beina en fungerende tjeneste igjen. De har rett og slett mistet for mye folk.
Det som Høye burde ha baller til, er å gi hele Luftambulansen HFs ledelse en avskjed på grått papir, uten en øre mere fallskjerm enn lønn ut oppsigelsestida. Begrunnelse: Grov uforstand i tjenesten.
Telle på sin side bør etterforskes for grov korrupsjon. Resten av direktørene bør gås etter i sømmene i samme slengen.
Erstatningsansvar kommer an på om regelverket ble fulgt og om anbudet kan kanselleres. Babcock bør svette angående Telle, for Babcock hadde representant på insiden av styret og HF kan derfor argumentere for at kontrakten ikke ble inngått i god tro. I slikt tilfelle kan kontrakten sies opp uten erstatningsansvar.I så fall vil staten fortsatt være erstatningsansvarlig ovenfor Babcock. Det er ikke Babcock som har gjort noe galt, det er anbudsprosessen som har vært klønete håndtert og dagens leverandør som ikke greier å levere. Ingen av delene skulle tilsi noe annet enn at Babcock må holdes skadesløs om prosessen stoppes.Den eneste måten staten i realiteten kan stoppe dette, er at KOFA tar opp saken og anser det slik at anbudskonkurransen er ugyldig pga formalia. Mulige formalitetsfeil er det mange av - fra at Telle var ugild, til at Babcock fikk innsyn i Lufttransports forretningshemmeligheter, at Babcock legger opp til å legge ned servicefunksjonen i Tromsø (som var stilt krav til at skulle beholdes) osv, osv.
Uansett om KOFA går inn eller ikke, så er jeg stygt redd for at Lufttransport ikke vil klare å stable på beina en fungerende tjeneste igjen. De har rett og slett mistet for mye folk.
Det som Høye burde ha baller til, er å gi hele Luftambulansen HFs ledelse en avskjed på grått papir, uten en øre mere fallskjerm enn lønn ut oppsigelsestida. Begrunnelse: Grov uforstand i tjenesten.
Telle på sin side bør etterforskes for grov korrupsjon. Resten av direktørene bør gås etter i sømmene i samme slengen.
Telles rolle virker litt opphausset. Det er amatørmessig å sette seg selv i en slik situasjon, men hun har vel ikke hatt noen annen innflytelse i prosessen enn å være med på å vedta en fullmakt til å forhandle. Jeg har ikke sett eller hørt noe som tyder på at hun har hatt reell påvirkning på utfallet. Det er jo Luftambulansetjenesten som forhandler og inngår kontrakt, ikke styret i Helse Nord. Derimot er hun inhabil så det rekker nå, når saken har eskalert til slike dimensjoner, men det har hun da også tatt konsekvensen av.
https://helse-nord.no/nyheter/telle-kunne-ikke-pavirke-noe-som-helst-i-flyanbudet
PRESCOT, England — A walk through this modest town in the northwest of England amounts to a tour of the casualties of Britain’s age of austerity.
The old library building has been sold and refashioned into a glass-fronted luxury home. The leisure center has been razed, eliminating the public swimming pool. The local museum has receded into town history. The police station has been shuttered.
Now, as the local government desperately seeks to turn assets into cash, Browns Field, a lush park in the center of town, may be doomed, too. At a meeting in November, the council included it on a list of 17 parks to sell to developers.
“Everybody uses this park,” says Jackie Lewis, who raised two children in a red brick house a block away. “This is probably our last piece of community space. It’s been one after the other. You just end up despondent.”
Telle var ikke styrelederen i foretaket som håndterte anbudet. I tillegg så er scoringen på anbudene offentlige og transparante. Hittil så er det ikke kommet noen anklager om at at Telle har påvirket den på noe måte, det er et år siden anbudskonkuransen ble avgjort.Erstatningsansvar kommer an på om regelverket ble fulgt og om anbudet kan kanselleres. Babcock bør svette angående Telle, for Babcock hadde representant på insiden av styret og HF kan derfor argumentere for at kontrakten ikke ble inngått i god tro. I slikt tilfelle kan kontrakten sies opp uten erstatningsansvar.I så fall vil staten fortsatt være erstatningsansvarlig ovenfor Babcock. Det er ikke Babcock som har gjort noe galt, det er anbudsprosessen som har vært klønete håndtert og dagens leverandør som ikke greier å levere. Ingen av delene skulle tilsi noe annet enn at Babcock må holdes skadesløs om prosessen stoppes.Den eneste måten staten i realiteten kan stoppe dette, er at KOFA tar opp saken og anser det slik at anbudskonkurransen er ugyldig pga formalia. Mulige formalitetsfeil er det mange av - fra at Telle var ugild, til at Babcock fikk innsyn i Lufttransports forretningshemmeligheter, at Babcock legger opp til å legge ned servicefunksjonen i Tromsø (som var stilt krav til at skulle beholdes) osv, osv.
Uansett om KOFA går inn eller ikke, så er jeg stygt redd for at Lufttransport ikke vil klare å stable på beina en fungerende tjeneste igjen. De har rett og slett mistet for mye folk.
Det som Høye burde ha baller til, er å gi hele Luftambulansen HFs ledelse en avskjed på grått papir, uten en øre mere fallskjerm enn lønn ut oppsigelsestida. Begrunnelse: Grov uforstand i tjenesten.
Telle på sin side bør etterforskes for grov korrupsjon. Resten av direktørene bør gås etter i sømmene i samme slengen.
Telles rolle virker litt opphausset. Det er amatørmessig å sette seg selv i en slik situasjon, men hun har vel ikke hatt noen annen innflytelse i prosessen enn å være med på å vedta en fullmakt til å forhandle. Jeg har ikke sett eller hørt noe som tyder på at hun har hatt reell påvirkning på utfallet. Det er jo Luftambulansetjenesten som forhandler og inngår kontrakt, ikke styret i Helse Nord. Derimot er hun inhabil så det rekker nå, når saken har eskalert til slike dimensjoner, men det har hun da også tatt konsekvensen av.
https://helse-nord.no/nyheter/telle-kunne-ikke-pavirke-noe-som-helst-i-flyanbudet
At Telle har påvirkningskraft er utover enhver tvil. Hun var styrelederen. Enhver sjef har påvirkningskraft i form av sin rolle. Sjefen trenger ikke å delta på alle møtene for at det skal skje. Og Telle deltok på en rekke møter hun aldri skulle deltatt på.
Nå kommer ikke HF til å annulere kontrakten, fordi da har de ingen til å drive ambulanseflyene og de vil ha en lang rettssak foran seg. At staten ville tapt den er ikke gitt grunnet Telles korrupsjon.
Det er opplagt at det ville foreligge et erstatningsansvar ovenfor Babcock hvis anbudsprosessen blir avlyst på grunn av feil noen andre har begått og Babcock blir stående igjen med bestilte fly og ansatte medarbeidere som det ikke lenger er bruk for. Selvsagt vil de saksøke. Det er ingen ting som tyder på at Babcock hadde en "representant på innsiden av styret" eller har opptrådt uregelmessig på noen annen måte.Erstatningsansvar kommer an på om regelverket ble fulgt og om anbudet kan kanselleres. Babcock bør svette angående Telle, for Babcock hadde representant på insiden av styret og HF kan derfor argumentere for at kontrakten ikke ble inngått i god tro. I slikt tilfelle kan kontrakten sies opp uten erstatningsansvar.
Hun var styreleder i et helt annet selskap enn det som forhandlet med Babcock.At Telle har påvirkningskraft er utover enhver tvil. Hun var styrelederen. Enhver sjef har påvirkningskraft i form av sin rolle. Sjefen trenger ikke å delta på alle møtene for at det skal skje. Og Telle deltok på en rekke møter hun aldri skulle deltatt på.Hun var styreleder i et helt annet selskap enn det som forhandlet med Babcock.
Lite land, mange hatter, og manglende forståelse av hvordan dette kunne bli fremstilt er forklaring god nok, tror jeg.Var det altså en ren tilfeldighet at hun var i de to rollene? Hun hadde vel ikke kjennskap til disse forbindelsene overhodet?
Det er en mer sannsynlig forklaring at noen har lett med lys og lykte etter noe de kunne henge noen for i denne prosessen, og det "beste" de fant var en potensiell rollekonflikt for Telle, eller i det minste noe som kunne utgis for å være det. Og så ble det satt i gang bråk rundt henne, da.Telle har ikke på noe tidspunkt i anbudsprosessen fått annen informasjon om anbudet enn den som var offentlig kjent. I likhet med resten av styret i Helse Nord RHF, fikk hun informasjon etter at anbudet var avgjort.
Det var Luftambulansetjenesten HF som gjennomførte anbudet, ikke Helse Nord RHF. Marianne Telle har ikke og hadde ingen rolle i Luftambulansetjenesten HF.
Styreledere eller -medlemmer i styret i Helse Nord RHF har ingen del i anskaffelsesprosessen og har ikke fått informasjon underveis om hvordan tilbudene er vurdert, nettopp for å sikre at personer ikke skal kunne komme i habilitetskonflikter.
Og slike folk skal sitte å administrere ting; er dumskap en forutsetning for å å kunne være involvert i byråkratiet her til lands. Landet er stor nok, og hattene kan være mange nok. Det er liksom den norske variasjonen over å kunne gjøre unntak for seg selv å benekte dette.Lite land, mange hatter, og manglende forståelse av hvordan dette kunne bli fremstilt er forklaring god nok, tror jeg.Var det altså en ren tilfeldighet at hun var i de to rollene? Hun hadde vel ikke kjennskap til disse forbindelsene overhodet?
Folk går fort av seg skoa i ren indignasjon over et eller annet, og plutselig er fokuset blitt helt diffust.Som sagt, jeg synes det var amatørmessig å sette seg selv i en slik situasjon og det er åpenbart at beredskapen for at ting kunne gå åt skogen i prosessen ikke var god nok. Men det er forskjell på å være klønete og å være korrupt, og det går ikke an å rive i stykker en inngått kontrakt bare fordi en selv har rotet det til for seg.
Ja, man kan virkelig begynne å lure på hvorfor de ønsker å rive ned det som har blitt bygget opp over flere hundre år.Ikke vet jeg hvorfor det brått ble viktig for konservative partier å gå til krig mot samfunnet. Kanskje begynte det med Thatchers "there is no such thing as society".
Nå har toryene fått herje i noen år og det ser stygt ut. Enda en ypperlig artikkel fra NYTimes:
https://www.nytimes.com/2018/05/28/world/europe/uk-austerity-poverty.html
PRESCOT, England — A walk through this modest town in the northwest of England amounts to a tour of the casualties of Britain’s age of austerity.
The old library building has been sold and refashioned into a glass-fronted luxury home. The leisure center has been razed, eliminating the public swimming pool. The local museum has receded into town history. The police station has been shuttered.
Now, as the local government desperately seeks to turn assets into cash, Browns Field, a lush park in the center of town, may be doomed, too. At a meeting in November, the council included it on a list of 17 parks to sell to developers.
“Everybody uses this park,” says Jackie Lewis, who raised two children in a red brick house a block away. “This is probably our last piece of community space. It’s been one after the other. You just end up despondent.”
Babcock kommer helt sikkert til å stable på bena en fungerende system etter hvert. Poenget fortsetter å være det samme: Det som nå skjer, burde vært forutsett, og dermed er det en helt unødvendig situasjon. De som skal settes på plass her, er anbudsgiverne, for de har ikke bestått oppgaven.Jeg har helt tiltro til at Babcock vil levere det de skal. Om de verste primadonnaene ikke blir med videre er det nok utelukkende en fordel for alle. I aller verste fall kan man bruke svenske eller finske piloter slik andre flyselskap gjør. Man behøver ikke dikte opp noen historier om mystisk spesialkompetanse. Dette er småfly som flys mellom to flyplasser. Hva lasten er er ikke viktig og det er helsepersonell som tar seg av pasientene.
.. og om ikke Lufftransport kan levere som de skal det siste året så får man holde dem økonomisk ansvarlig og leie inn andre som er kapable til å gjøre jobben de har tatt på seg.
Det røde hylekoret finner sikkert snart noen nytt å klage over.
Det burde ikke være en partipolitisk sak, men det har blitt gjort til det av useriøse blodrøde populister som Moxnes. Ikke forbausende at han har fått med seg endel likesinnede i å konstruere et problem der det egentlig ikke er noen. At det er mye inkompetanse i det offentlige når det kommer til anbudsprosesser er nå så. Politikere er amatører og det er egentlig best å involvere dem minst mulig i slike saker. De gjør stort sett mye mer skade enn gavn.Noen er så opptatte av å sette en politisk farge på dette her, hvilket er en fullstendig misforståelse. Det dreier seg om at kompliserte oppgaver ikke skal løses av amatører. Kostnadene blir alt for høye på den måten, og i verste fall koster det menneskeliv. Det som har skjedd må evalueres, og rettes opp, på nøyaktig samme måte som når man analyserer en hver ulykke i luftfarten, for det må aldri skje igjen.
Disqutabel
Forstår ikke spørsmålet, kan du utdype?Skal anbudsgiverne settes på plass fordi noen blir syk?
Det kan se ut som om du har lite erfaring med offentlige anbudsprosesser. Helt kort: Det er stort sett et komplett konsulentarbeide, der føringene kan være politiske, men det hører med til de ekstreme unntak, for det er i utgangspunktet fort problematisk i henhold til EU-regelverket. Det er IKKE politikerne som lager anbudsteksten. Derimot burde de nok ha hyret inn noen dyktigere konsulenter og kvalitetssjekkere.Det burde ikke være en partipolitisk sak, men det har blitt gjort til det av useriøse blodrøde populister som Moxnes. Ikke forbausende at han har fått med seg endel likesinnede i å konstruere et problem der det egentlig ikke er noen. At det er mye inkompetanse i det offentlige når det kommer til anbudsprosesser er nå så. Politikere er amatører og det er egentlig best å involvere dem minst mulig i slike saker. De gjør stort sett mye mer skade enn gavn.Noen er så opptatte av å sette en politisk farge på dette her, hvilket er en fullstendig misforståelse. Det dreier seg om at kompliserte oppgaver ikke skal løses av amatører. Kostnadene blir alt for høye på den måten, og i verste fall koster det menneskeliv. Det som har skjedd må evalueres, og rettes opp, på nøyaktig samme måte som når man analyserer en hver ulykke i luftfarten, for det må aldri skje igjen.
Disqutabel
Babcock er et stort og seriøst selskap og flyr ambulansefly både i Svreige og Finland. De har all den kompetansen og materiell som skal til så det er bare latterlig av folk å prøve å bedrive katastrofepornografi og male bilder av forestående ulykker og død som de har klart å drømme seg frem til. Slikt er bare tegn på useriøsitet og politisk panikk.
Nei slik er det ikke og det vet du vel?Hvis coop velger henning olsen is (samme som norgesgruppen) istedenfor diplom is som sansynligvis da går konkurs, må de ansatte fra diplom is da følge med til Kristiansand?