Politikk, religion og samfunn Nok et genialt trekk av de blåblå!

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• S

Slubbert

Gjest
    Du vil ikke se ikke så mye nyhetsdekning om det velter et tre lengst inn i Østerdalen heller, den speiler jo hvor mange mennesker som berøres. Og siden hele Nord-Norge har et innbyggertall som tilsvarer et middels borettslag blir det jo som det blir. Men for all del; selv om det ikke akkurat er tilfelle at hele Norges verdiskapning er fisk og olje, så er det jo en betydelig inntektskilde. Så til dere som faktisk vil bo et sted hvor vinden skreller malingen av husveggene og man risikerer koldbrann av å feire Sankthans; takk for det.

Aurora

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Antall liker
    12.835
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Koldbrann av St.Hansfeiringa sitter vel langt inne, men noe frostbitt er det sikkert blitt gjennom årene.... særlig enda lengre nord...:cool:

Trondmeg

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Antall liker
    8.424
    Torget vurderinger
    12
    Ca 480.000 innbyggere i nordnorge, men de høres kanskje noen ganger ut som 4.800.000 ;). Flott at vi har spredt bosetting og mangfold i vårt lange land. Alt skjer ikke i oslo-regionen selv om halve norge bor der (med litt godvilje).

BT

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Antall liker
    6.873
    Jeg synes det var god dekning av føreproblemene i Finnmark i vinter. Det var knapt en nyhetssending i perioden som ikke dekket det.
    Men det er sikkert vanskeligere å få til direktesending fra brøytebilen der enn i Oslo.

weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    14.639
    Kompis av meg jobbet en stund på distriktskontoret til NRK i Sogn og Fjordane. Om det skjedde noe i fylket hendte det de ringte fra hovedkontoret i Oslo og lurte på om han kunne stikke en tur og lage en sak på det. Han måtte ganske ofte forklare de at det tok type 4 timer å kjøre. Hver vei.

BT

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Antall liker
    6.873
    Kompis av meg jobbet en stund på distriktskontoret til NRK i Sogn og Fjordane. Om det skjedde noe i fylket hendte det de ringte fra hovedkontoret i Oslo og lurte på om han kunne stikke en tur og lage en sak på det. Han måtte ganske ofte forklare de at det tok type 4 timer å kjøre. Hver vei.
    I Finnmark ville det tatt 4 dager.

Terje-A

Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Antall liker
    9.707
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Stort sett helt enig med deg, Spiralis. Hva angår flyforhold i nord, så er det nokså klart at den som ikke har vært på kysten i nord, eller ytterste vestland for den del, i full storm, har ganske enkelt ikke peiling på hva dårlig vær er. Jeg bor ca 100m fra Norskehavet, på ei øy ytterst i havgapet. Tre av mine naboer har fått taket helt eller delvis rasert i uvær, hos en fjerde forsvant hele pipa av taket i ett stykke. Fjøser og uthus som har stått i 60 år i all slags vær, er plutselig flate eller borte vekk, fordi vinden plutselig kom fra en strek som ikke var helt vanlig. Jeg har sett 3t søppelkontainere stablet oppetter lyktestolper, og en 30t hjullaster ble vridd 90, - rett nok stod den på is, men likevel. For noen år siden brukte jeg 1,5t for å komme meg på jobb, - hele 3km.... I løpet av 40 år har jeg hatt mer enn en "interessant" tur, både med Twin Otter, Dash og Dornier ( på Svalbard..)
    Innlandsbønder på østlandet har ganske enkelt ikke peiling på dårlig vær! :cool:
    Hvorfor har folk fra nordlandskysten og sånt en slik trang til å skryte av bo en plass hvor værforholdene gjør det nærmest ulevelig for mennesker? Det der har jeg aldri skjønt. Hvert år når avisene legger ut lokkeartiklene om den første snøen og tilhørende horder med biler som har kjørt av veien på Østlandet og åpner kommentarfeltet, så invaderes det av nordlendinger som legger ut om hvor mye mer jævlig det er der de kommer fra. "Dokker østlendinga skjønna ikke vinter, hær oppi nord har det vært sny og førti minus siden mett i august"...får meg til å tenke at jeg dit skal jeg aldri dra, og i hvert fall ikke bosette meg.
    Det har vel med proporsjoner å gjøre. I vinter var Finnmark nedstengt i en uke der så og si alle veier var stengt. Det nevntes knapt i riksmedia. Derimot når det kommer litt snø innenfor ring 3 og det må brøytes og ryddes så blir det en massiv sak som pressen skriver om i ukesvis.

Det blir heller ikke bedre når folk sørfra skal diktere hvordan oppgavene i Finnmark skal organiseres. De har altfor lite informasjon tilgjengelig.
    Proporsjoner ja, befokningsstørrelsen i Finnmark er vel omtrent som en drabantby i Oslo så det er kanskje ikke så rart at nyhetsmediene speiler dette.

Hardingfele

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Antall liker
    18.552
    Torget vurderinger
    2
    En del år tilbake var jeg i Patagonia. Ruslet rundt med fiskestang og telt i fem uker. Var lenger sør enn Punta Arenas, men det stedet ligger på 53 grader syd.
    Lindesnes ligger på 58 grader nord og Oslo er like langt nord som Anchorage, Alaska. (Eller nordligste del av Hudsonbukten, nord i Canada).
    Der jeg gikk i Patagonia så jeg likhetstrekk til forholdene hos oss, men jeg var altså ikke lenger syd enn Hamburg er mot nord. (Minnes en landbruksdebatt. En ivrig Frp'er viste til New Zealand og landbruket der. Det måtte Norge ta etter! Jeg påpekte at de beste landbruksområdene der er like langt syd som Po-dalen i Italia er mot nord. Slikt har vi lett for å glemme).

Finnmark er så langt nord at man faen ikke skulle bo der, men det gjør folk. Det har de gjort siden steinalderen, minst. Men det er altså jævlig langt nord. Og været tar hardere der enn andre steder. Vokste selv opp nær Stadlandet og vi gutta hadde det moro med å hoppe opp i stormkastene, med hendene i jakkelommene. Vi videt ut jakken og ble kastet bakover mange meter av vinden.

BBC sendte fra en lilleputtkamp i fotball noen år tilbake, i Tromsø. Det ene laget var såvidt borti ballen, og den fløy ned banen; det andre laget kunne sparke så hardt de ville, og ballen føk over hodet på den som sparket, båret av vinden.

Det er hardere vær der oppe. Men Babcock kan sikkert finne ut av det. Problemet her er at man i iveren etter å "konkurranseutsette" ikke tenkte gjennom hva man egentlig var i gang med. Og nå fossros det i departementene. Det kommer nok en løsning.

weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    14.639
    Jeg har også vært i Patagonia. Helt på sørspissen ligger Ushuaia:

ushuaia.png

Denne lille byen helt sør på den sørligste landmassen i verden før Antarktis. Ushualia ligger på 54.5 grader sør.Sørlige Australia er 5-6 grader lengre nord). Om man skal finne tilsvarende på andre siden av Ekvator så er man ganske nøyaktig i Flensburg i Schleswig-Holstein. Her nede kan det om vinteren lett komme 20-30 meter snø i fjellet. Isbreene går helt ned i havet og det var, i alle fall intill for noen år siden bortimot den eneste isbreen i verden som ikke krympet. I guidebøkene stod det at den vokser, men guiden vi hadde sa at det ikke stemmer lengre, men den krympet heller ikke nenveverdig (er over 10 år siden jeg var der, dog).

Nord-Norge er veldig, veldig langt nord til befolket område å være. Hail Golfstrømmen osv.

6

65finger

Gjest
    FRP skal ha et antall statsrådposter. Erna har neppe mulighet til å avvise alle kandidater som blir presentert de forskjellige postene i regjeringen. Tror du Stoltenberg kunne diktere SV og SP sett i forhold til hvilke statsråder som ble presentert fra de partiene. Du tøver

BT

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Antall liker
    6.873
    Ellers er det interessant hva vår tidligere justisminister (Amundsen) lirer av seg for tiden. Angrep mot ytringsfriheten når en høyreekstremist blir fengslet utenfor en rettssal i England, påpekte Amundsen. Fyren brøt vilkårene for sin betingete dom for filming av tiltalte i rettssak.

Og Amundsen var justisminsteren til Erna Solberg. Erna som kun tar de beste kandidatene.
    29 personer med pakistansk eller annen sør-asiatisk bakgrunn står tiltalt for 170 ulike forhold, der fellesnevneren er seksuelle overgrep mot 18 jenter. En brite bryter britisk lov ved å filme fra rettsaken. En tidligere norsk justisminster twitrer om saken. Hva kritiserer man? Erna? Da har man virkelig gjort seg flid i å kritisere henne uansett hva saken måtte gjelde.

Larson

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Antall liker
    4.215
    Ja, Amundsen uttrykker at det er angrep på ytringsfriheten, noe det alldeles ikke er, noe han selv vet. Hva kaller vi sånt?

PS!
    Man forventer at en tidligere justisminister har minstekunnskaper om lov og rett.

Aurora

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Antall liker
    12.835
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Men det har jo alle våre sentrale politikere i dise dager.... SIN lov og SIN rett..... drit i hva som står i den store boka...

Disqutabel

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Antall liker
    11.729
    Men det har jo alle våre sentrale politikere i dise dager.... SIN lov og SIN rett..... drit i hva som står i den store boka...
    Denne konspirasjonsteorien faller på sin egen urimelighet. Politikere er mennesker på godt og vondt, eksakt som alle oss andre. Det som eventuelt skiller noen av dem fra den gemene hop, er at de har et sterkere samfunnsengasjement.

Jeg synes det er så trist å se slike utsagn gjentas til det kjedsommelige; det trekker med seg ukritiske sjeler inn i en tankegang som dreier seg om at politikere er ondere/mer selvopptatte/mindre forstandige/mer maktsyke/etc. enn den generelle befolkning, og er det noe samfunnet virkelig ikke behøver, så er det nettopp den typen paranoid tankegods.

Disqutabel

BT

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Antall liker
    6.873
    Jeg er ganske sikker på at mennesker som bekler maktposisjoner i samfunnet higer mer etter makt enn andre, ellers er jeg enig.

S

Slubbert

Gjest
    I Finnmark ville det tatt 4 dager.
    Fire timers kjøring på stamveiene i Sogn og Fjordane blir jo ikke mer enn 7-8 mil, og 10-12 verkstedtimer etterpå.

Disqutabel

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Antall liker
    11.729
    Jeg er ganske sikker på at mennesker som bekler maktposisjoner i samfunnet higer mer etter makt enn andre, ellers er jeg enig.
    Mye sannsynlig, men det fordeler seg vel likt mellom bedriftsledere og andre maktposisjoner? Neppe noe særegent for akkurat politikere.

Disqutabel

Aurora

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Antall liker
    12.835
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Tja.. som bedriftsleder bør du jo ubetinget vite hva du driver med og bestemmer over, - noe som synes å være nokså fraværende for etterhvert stadig flere politikere.

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    10.837
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Tja.. som bedriftsleder bør du jo ubetinget vite hva du driver med og bestemmer over, - noe som synes å være nokså fraværende for etterhvert stadig flere politikere.
    Politikerne driver med politikk, embetsverk, statsapparat og offentlige organer og institusjoner driver med implementering. Og så kan vi kanskje mene at enkelte politikkområder i for stor grad overlates til organer og institusjoner (luftambulansesaken for eksempel).

BT

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Antall liker
    6.873
    Tja, skal man tro Dagens Næringsliv så vet ikke alle bedriftslederne så mye om hva de driver med heller.

PKG

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    02.08.2012
    Antall liker
    166
    Sist redigert:

Larson

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Antall liker
    4.215
    Ellers er det interessant hva vår tidligere justisminister (Amundsen) lirer av seg for tiden. Angrep mot ytringsfriheten når en høyreekstremist blir fengslet utenfor en rettssal i England, påpekte Amundsen. Fyren brøt vilkårene for sin betingete dom for filming av tiltalte i rettssak.

Og Amundsen var justisminsteren til Erna Solberg. Erna som kun tar de beste kandidatene.
    Hvorfor mener du Tommy Robinson er høyreekstremist?
    Etablerte både EDL og Pegida. Det burde være nok. Hvis ikke så har han mer historikk. Siden du må spørre om noe så åpenbart, lurer jeg på hvor du befinner deg.

Synes du EDL er høyreekstremt?
    Synes du Pegida er høyreekstremt?

Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    8.099
    Torget vurderinger
    0

Tommy Robinson kan neppe kvalifiseres som høyreekstremist.
    Jeg mistenker at han står litt til høyre for Larson og da er det nok det han er;- i Larsons øyne!

BT

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Antall liker
    6.873

Jeg mistenker at han står litt til høyre for Larson og da er det nok det han er;- i Larsons øyne!
    Jepp, akkurat som alle oss andre.

PKG

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    02.08.2012
    Antall liker
    166

Hvorfor mener du Tommy Robinson er høyreekstremist?
    Etablerte både EDL og Pegida. Det burde være nok. Hvis ikke så har han mer historikk. Siden du må spørre om noe så åpenbart, lurer jeg på hvor du befinner deg.

Synes du EDL er høyreekstremt?
    Synes du Pegida er høyreekstremt?
    Tommy Robinson sympatiserer ikke med EDL lenger. Pegida har nok sine elementer av høyreekstreme, men grunnfjellet består neppe av disse. Flere av Tommy Robinsons nærmeste venner er muslimer. Dessuten har han samarbeidet med Maajid Nawaz, en kjent pakistansk "reformist" innen Islam i UK.

Tommy Robinsons og hans like er ikke mine favoritter heller, men å kalle han høyreekstrem synes jeg helt klart er å trekke det for langt.

Hva skal man kalle alle de andre da? KKK, Vigrid, Nordisk Front etc.?

Dessuten har EDL mange jøder, hinduer og sikher som "medlemmer". Det burde være logisk hva EDL har front mot, og det kvalifiserer neppe alene til status som en høyreekstrem organisasjon.

Vigrid som i praksis består kun av folk med nordisk opphav ikledd militærstøvler og skjorter er selvfølgelig en høyreekstrem organisasjon.

Larson

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Antall liker
    4.215
    Greit å vite. EDL og Pegida er ikke høyreekstreme. Bare så synd for din argumentasjonsrekke at de er nettopp det. Grunnfellet til Pegida består av rasister. Flesteparten av disse rasistene befinner seg godt ute til høyre på aksen.

Personen som startet begge organisasjonene, organisasjoner som fremmer fremmedhat og ønsker en ny samfunnsorden, som tok navnet av en voldelig hooligan og som er straffedømt voldsutøver er ikke høyreekstrem, fordi KKK, Vigrid og Nordisk Front, og fordi han ikke går i uniform med marsjstøvler. Den argumentasjonsrekken holder ikke.

Her tar de for seg denne "Tommy Robinson". Sitert tema er høyreekstrem eller ei:
    https://www.hopenothate.org.uk/rese...my-robinson-far-right-islamophobic-extremist/

Camus and Lebourg provide a useful taxonomic classification within which Stephen Lennon fits comfortably:

“Far-Right movements challenge the political system in place, both its institutions and its values (political liberalism and egalitarian humanism).
    They feel that society is in a state of decay, which is exacerbated by the state: accordingly, they take on what they perceive to be a redemptive mission.
    They constitute a countersociety and portray themselves as an alternative elite.
    Their internal operations rest not on democratic rules but on the emergence of “true elites.” In their imaginary, they link history and society to archetypal figures […] and glorify irrational, nonmaterialistic values […]. And finally, they reject the geopolitical order as it exists.”

Both as leader of the EDL and now as a Rebel Media contributor, Lennon and his associates warn of a decaying Britain in crisis, heading for destruction, betrayed by existing political elites and institutions.

He attacks the liberal, progressive societal consensus and those on a supposedly homogenous “left” who advance it. He articulates conspiracy theories about the mainstream media, vaults bastardised images of historical figures and roots his politics in a mythical history; his sleeve of patriotic tattoos includes a crusader knight, a poppy, the Magna Carta and a quote from Winston Churchill.
    Og her på temaet ekstremist:
    The Collins dictionary describes an extremist as: “a person who favours or resorts to immoderate, uncompromising, or fanatical methods or behaviour, esp[cially] in being politically radical”.

The fact that this very article has been prompted by Lennon’s campaign of intimidation against political opponents – storming their offices and visiting their houses at night – is clear evidence of him using extremist behaviour to advance his political cause. However, when coupled with his own violent record and that of the organisation he ran, it becomes very hard for him to reject the tag of extremism.

Tommy Robinson er helt klart høyreekstrem og din vegring for å kalle han nettopp det får meg til å undre hvorfor.

Sist redigert:

Larson

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Antall liker
    4.215

Siden du blander deg inn så må jeg be om ditt syn også.

Synes du vedkommende er høyreekstremist, eller synes du ikke?

Er EDL og Pegida høyreekstreme, eller de det ikke?

Sist redigert:

PKG

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    02.08.2012
    Antall liker
    166
    Greit å vite. EDL og Pegida er ikke høyreekstreme. Bare så synd for din argumentasjonsrekke at de er nettopp det. Grunnfellet til Pegida består av rasister. Flesteparten av disse rasistene befinner seg godt ute til høyre på aksen.

Personen som startet begge organisasjonene, organisasjoner som fremmer fremmedhat, og som tok navnet av en voldelig hooligan og som er straffedømt voldsutøver er ikke høyreekstrem, fordi KKK, Vigrid og Nordisk Front. Den argumentasjonsrekken holder ikke.

Her tar de for seg denne "Tommy Robinson". Temaet er høyreekstrem eller ei:
    https://www.hopenothate.org.uk/rese...my-robinson-far-right-islamophobic-extremist/

Camus and Lebourg provide a useful taxonomic classification within which Stephen Lennon fits comfortably:

“Far-Right movements challenge the political system in place, both its institutions and its values (political liberalism and egalitarian humanism).
    They feel that society is in a state of decay, which is exacerbated by the state: accordingly, they take on what they perceive to be a redemptive mission.
    They constitute a countersociety and portray themselves as an alternative elite.
    Their internal operations rest not on democratic rules but on the emergence of “true elites.” In their imaginary, they link history and society to archetypal figures […] and glorify irrational, nonmaterialistic values […]. And finally, they reject the geopolitical order as it exists.”

Both as leader of the EDL and now as a Rebel Media contributor, Lennon and his associates warn of a decaying Britain in crisis, heading for destruction, betrayed by existing political elites and institutions.

He attacks the liberal, progressive societal consensus and those on a supposedly homogenous “left” who advance it. He articulates conspiracy theories about the mainstream media, vaults bastardised images of historical figures and roots his politics in a mythical history; his sleeve of patriotic tattoos includes a crusader knight, a poppy, the Magna Carta and a quote from Winston Churchill.

Tommy Robinson er helt klart høyreekstrem og din vegring for å kalle han nettopp det får meg til å undre hvorfor.
    Å være "rasist" og befinne seg til høyre politisk gjør deg ikke automatisk til en høyreekstremist. Det blir som å si at Rødt er venstreekstreme på grunn av sin retorikk og sine "safarier" på Oslos vestkant.

Denne "hopenothate" siden du linker til kan vel ikke sies å være tidenes mest nøytrale kilde heller. Siden de mener at uttrykket "islamofobi" har legitimitet (ett utrykk konstruert av Det Muslimske Brorskapet) burde det vel ringe en bjelle selv hos deg?

Uansett hva du mener om Tommy Robinson burde du ihvertfall innrømme at denne saken er svært politisk. Tommy Robinson har blitt forfulgt av rettsvesenet svært lenge, blandt annet dømt for skattundragelse.

Hvor mange imamer som sprer hat tror du har tilsvarende meritter, og hvorfor får mange av disse ikke samme behandling av rettsvesenet?

En av tidenes mest effektive rettsaker må det også ha vært ettersom saken bare varte noen timer.

Islamister dominerer i svært mange av fengslene i UK.

Nope, finner svært lite med Tommy Robinson som kan defineres som høyreekstremt.

Når det gjelder synes på ett samfunn i forfall på en del områder så har de vel svært mye rett i det. En trend man ser over hele Vest Europa.

Bare i London var det 465 syreangrep i 2017.

Håper du Tommy Robinson overlever fengselsstraffen, Larson?

https://edition.cnn.com/2018/01/26/europe/london-acid-attacks-2017-intl/index.html

https://www.independent.co.uk/news/...three-days-teenagers-statistics-a8281756.html

Sist redigert:

Larson

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Antall liker
    4.215
    "Hopenothate"-siden tar frem definisjonen av høyreekstrem og argumenterer i forhold til definisjonen. Er definisjonen feil? Er deres oppsummering av "Tommy Robinsons" oppførsel usann?

Kom igjen. Argumenter på hvorfor "Tommy Robinson" ikke er høyreekstrem ut i fra definisjonene og hans handlinger.

Sist redigert:

Larson

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Antall liker
    4.215
    Siden du avviser begrepet islamofobi så kan jeg sitere følgende fra siden du nettopp også avviste:

In 2005, the Council of Europe offered the following definition for Islamophobia:

“[Islamophobia is the] fear of or prejudiced viewpoint towards Islam, Muslims and matters pertaining to them…[taking] the shape of daily forms of racism and discrimination or more violent forms, Islamophobia is a violation of human rights”.
    It is worth adding a section of the 2016 definition offered by the Foundation for Political, Economic and Social Research (SETA): “Islamophobia operates by constructing a static ‘Muslim’ identity, which is attributed in negative terms and generalized for all Muslims.”
    Europarådet kan ikke sies å være det muslimske brorskapet.

PKG

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    02.08.2012
    Antall liker
    166
    Siden du avviser begrepet islamofobi så kan jeg sitere følgende fra siden du nettopp også avviste:

In 2005, the Council of Europe offered the following definition for Islamophobia:

“[Islamophobia is the] fear of or prejudiced viewpoint towards Islam, Muslims and matters pertaining to them…[taking] the shape of daily forms of racism and discrimination or more violent forms, Islamophobia is a violation of human rights”.
    It is worth adding a section of the 2016 definition offered by the Foundation for Political, Economic and Social Research (SETA): “Islamophobia operates by constructing a static ‘Muslim’ identity, which is attributed in negative terms and generalized for all Muslims.”
    Europarådet kan ikke sies å være det muslimske brorskapet.
    Utrykket oppstod lenge før det.

De kan ha adoptert uttrykket fra noen andre, f.eks Det Muslimske Brorskapet. Er faktisk ikke sikker på om det var de som fremmet utrykket først, men de revitaliserte det ihvertfall.

Uansett har ikke utrykket noen legitimitet.

quote-islamophobia-a-word-created-by-fascists-and-used-by-cowards-to-manipulate-morons-christoph.jpg

Larson

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Antall liker
    4.215
    For å sitere siden på nytt:
    In a phrase oft-repeated by anti-Muslim activists (so-called ‘counter-jihadists’) and staunch secularists, Christopher Hitchens described (though he may have been quoting Andrew Cummins) Islamophobia as “a word created by fascists, and used by cowards, to manipulate morons.” Though a man of undeniable talents, Hitchens on this occasion was well wide of the mark. While it has a contested etymology, the term gained popular usage following the landmark 1997 report Islamophobia: a challenge for us all by the Runnymede Trust.
    Hitchens tar feil.

Igjen, er definisjonen på høyreekstrem og ekstremist feil? Er oppsummeringen av "Tommy Robinsons" handlinger ukorrekt? Du sier at han ikke er høyreekstremist, og da må du argumentere for hvorfor han ikke er det. Whataboutismen din om syreangrep og imaner etc er en avsporing.

BT

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Antall liker
    6.873
    Jeg tror jeg er en islamofob. Jeg setter i alle fall liten pris på alt fra heldekkende plagg, æreskultur, omskjæring av barn, radikalisering, jihad, sharia, sosial kontroll, jødehat, og sikkert mye mer. Bør jeg kjølhales?

G

Gjestemedlem

Gjest
    Maajid Nawaz's Unique View On Tommy Robinson's Arrest

Min respekt for denne mannen bare øker.

PKG

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    02.08.2012
    Antall liker
    166
    For å sitere siden på nytt:
    In a phrase oft-repeated by anti-Muslim activists (so-called ‘counter-jihadists’) and staunch secularists, Christopher Hitchens described (though he may have been quoting Andrew Cummins) Islamophobia as “a word created by fascists, and used by cowards, to manipulate morons.” Though a man of undeniable talents, Hitchens on this occasion was well wide of the mark. While it has a contested etymology, the term gained popular usage following the landmark 1997 report Islamophobia: a challenge for us all by the Runnymede Trust.
    Hitchens tar feil.

Igjen, er definisjonen på høyreekstrem og ekstremist feil? Er oppsummeringen av "Tommy Robinsons" handlinger ukorrekt? Du sier at han ikke er høyreekstremist, og da må du argumentere for hvorfor han ikke er det. Whataboutismen din om syreangrep og imaner etc er en avsporing.
    Årsaken til at jeg ikke betegner Tommy Robinson som høyreekstremist er at jeg kanskje definerer ord og utrykk annerledes enn deg. Språket forandrer seg også ofte.

Ingenting av hva jeg vet om Tommy Robinson kvalifiserer han til en høyreekstremist etter hvordan jeg definerer begrepet.

Partiet Rødt! er ett produkt av sammenslåingen av Rød Valgallianse og AKP-ml, to revolusjonære partier som også har støttet dette i sin tid. Mange av disse er medlemmer av Rødt!. Rødt! har en direkte ufin retorikk til tider og arrangerer ren svada som safarier til Oslo vest og andre mer eller mindre lovlige aksjoner mot grupperinger og institusjoner. Partiprogrammet deres viser heller ingen respekt mot grunnleggende verdier og institusjoner i samfunnet.

Med andre ord er mye av historikken, retorikken og virkemidlene Rødt! bruker slående likt med alternativ right bevegelsen (ofte mye verre).

Dette er ikke whataboutisme, men for å observere om du evner å trekke like klare grenser på begge sider.

Er Rødt! ett venstreekstremt parti, Larson?

Sist redigert:

PKG

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    02.08.2012
    Antall liker
    166
    Det her må jo være verdens mest meningsløse diskusjon.. er det folk/grupper som er enda mer ekstreme, ja helt sikkert. Befinner denne fyren seg laaaaaaangt til høyre? Døm selv https://en.m.wikipedia.org/wiki/Tommy_Robinson_(activist)

Nei, han er ikke et forfulgt offer som han i denne tråden forsøkes å fremstilles som.
    Det saken handler om er om dommen er rettferdig, eller om han har blitt dømt fordi han heter Tommy Robinson. Når jeg diskuterte om Tommy Robinson er høyreekstrem tok jeg utgangspunkt i hva han er i dag, ikke hans fortid.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn