Høyttalere Hardtslående høyttalere

2

2xJ

Gjest
Legg vekk leketøyet og bygg noe alvorlig.

Høyeffektive elementer, areal, masse effekt, horn er noen av ingrediensene for og oppnå smekk og trøkk.
JA, det kan og gjøres på andre måter. Men etter min filosofi er dette den sikreste måten.
Ikke vær gnien på størrelse, eler løsninger.
Kan godt holde budsjett nede, OM enn kan klare og prioritere rett.
 

steinost

Æresmedlem
Ble medlem
22.01.2004
Innlegg
11.660
Antall liker
9.024
Sted
Lillestrøm
Torget vurderinger
2
Mange store elementer så får du begge delene.
Hva legger du i «mange» og «store»? Trodde ikke man fikk i pose og sekk uansett, for deling på elementene kommer vel inn i bilde også? Slik som Dayton-elementene du har klarer vel ikke både dypbass og mellombass?
Har ikke sagt att mine elementer er de beste til mellombass:)
Men mann kan jo se hva Sluket har, har hørt det, 20 stk 15" :)
 

Olav2

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.04.2014
Innlegg
3.342
Antall liker
2.665
Torget vurderinger
1
Istedenfor å ramse opp tilfeldige høyttalere kan man vel få en indikasjon på hva som gir den hardtslående følelsen?
Er det følsomhet, store elementer, høyt nivå i mellombassen, akustikk, konsentrert luftbølger kastet mot lytteposisjon, spredning eller en kombinasjon?

Hva påvirker denne følelsen positivt og negativt med høyttalere man allerede har?
Høy følsomhet er stort sett fellesnevneren her. Har hørt mange store høyttalere som ofrer følsomhet for dybde og de har ikke smekket, selv om de får buksene til å blafre og vinduene til å klirre.

Når jeg har bygd selv så har jeg merket at basselementer med høy qms gir mer punch...
Hva er forklaringen på dette? Kan godt være det stemmer, men jeg vet ikke helt om jeg forstår hvorfor, i så fall.
 

amason

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.11.2017
Innlegg
2.707
Antall liker
2.194
Torget vurderinger
8
Står et par Klipschorn for salg som er noe av det råeste der ute etter hva trådstarter lurer på. Har man hjørner så tar de også mindre plass en selv små stativ høyttalere.
Du MÅ!!! ha hjørner med disse, ellers er vitsen med disse borte. Har ikke noe med plass å gjøre, de er konstruert kun for hjørneplassering.
Med 60th utgaven kan man slippe unna hjørneplassering.
Nei de er lukket bak men trenger uansett forlengelse av hornet
 

Haugenial

Overivrig entusiast
Ble medlem
07.10.2008
Innlegg
693
Antall liker
205
Torget vurderinger
4
Sjekk T+A på torget (tilfeldigvis er de mine). De er sånn du vil ha de.. -Men mye mer nyansert en bla. Klipsch.
 

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Innlegg
18.386
Antall liker
16.616
Sted
Østfold
Den viktigste faktoren som skaper følelsen av punch er forankret i frekvensresponsen. Ofte velger produsentene en litt forsiktig tuning for å unngå for mye energi i området der rommene ofte har de mest hørbart sjenerende romresonansene.

Men så er det andre faktorer da. Spredning er en faktor. Klarer man å begrense spredningen langt ned i frekvens vil mer av energien komme til lytteren før den går via andre flater i rommet. Det øker forholdet mellom direktelyd og reflektert lyd (i favør direktelyd). I samme åndedrag kan man selvsagt også nevne romakustikk som har litt av samme effekt.

Når det gjelder faktorer som er knyttet til selve bassdriverne så nevnes ofte induktans (lav), følsomhet (høy), bevegelig masse (lav), type magnet (alnico), og enkelte andre faktorer. Dette er ganske komplekse forhold, men la oss nå si at vi tar utgangspunkt i en 6,5" bassdriver med ganske lang slaglengde, slik man ofte finner i vanlige gulvstående høyttalere, og som ofte ikke gir all verdens punch. Her er hva jeg ville gjort for å få mer punch i en slik høyttaler:

1: Jeg ville økt antallet basser slik at man reduserer belastningen på hver driver.
2: Jeg ville vurdert å øke størrelsen på kabinettet. På den måten kan man redusere massen på hver driver.
3: Jeg ville benyttet ikkeledende materiale i spoleformene, alternativt titanium som har liten ledningsevne. Dette reduserer dempingen ved raske bevegelser. (øker Qms)
4: Jeg ville vurdert underhengte motorer. Det gir korte, kompakte spoler med lavere induktans. Lavere induktans gir mindre kobling mellom selve spolen og stålkomponentene i motorstrukturen. Det gir også et redusert avvik i impedansen når driveren beveger seg.
5: Jeg ville pakket motoren full av kobberringer. Disse fungerer som AC-isolatorer mellom selve spolen og stålet, og reduserer både induktansen og magnetisk fluxmodulasjon.
6: Jeg ville økt diameteren på spolen og kjøleeffekten.
7: jeg ville laget en etter forholdene kompakt motor med neodymmagnet. Dette gir en gunstigere såkalt BH-kurve, det man også er ute etter når man velger cobalt-baserte magneter (som alnico). Neodym er også elektrisk ledende i langt større grad enn ferritt, noe som reduserer AC-modulasjonen.

Om vi ser på drivere som finnes på markedet i dag så kan Morel SCM634, som egentlig er en mellomtone, være et eksempel på en liten bass som kunne gitt ganske heftig midbass. Om man monterte 8 slike i et bassreflekskabinett kunne man fått ganske god kapasitet også.

Man kan se for seg at typiske kommersielle bassdrivere sliter med en hel rekke faktorer som trekker i samme gale retning. De har relativt høy masse i kombinasjon med lange spoler, ofte 4-lags. Dette gjør at man får en veldig tett kobling mellom en relativt høy masse og en relativt svak magnetstruktur. Man får dermed også høy induktans. Man benytter i tillegg spoleform i aluminium som reduserer synlige avvik i frekvensresponsen, gjør det litt tryggere å kjøre driveren mot grensen for slaglengde, og hjelper med å bli kvitt noe av varmen. Allikevel vil en spole med relativt liten diameter, i en driver med lav følsomhet, måtte kvitte seg med mye varme. Spolen vil bli varm under drift og og resistansen øker midlertidig. Det man da ender opp med er at påtrykt signal i stor grad medfører variasjoner i magnetfeltet. Linjæriteten er ofte så som så fordi man bruker svært kort magnetgap. Man kan se for seg at gapet er 5mm høyt, og spolen er 18mm lang. Det betyr at under 28% av spolen er i gapet. Det befinner seg en del mindre kontrollert magnetfelt utenfor selve magnetgapet, og med så stor andel av spolen utenfor gapet påvirker dette ukontrollerte feltet spolen betydelig. Om man øker gapet til 10mm og spolen til 23mm øker andelen spole i gapet til nesten 44%. Velger man en underhengt motor er 100% av spolen i gapet.
 

Bartesam

Æresmedlem
Ble medlem
04.12.2002
Innlegg
12.061
Antall liker
12.165
Sted
Hus
Altec Lansing er vel også kategorien hardtslående. Brukt mye på kino vel :confused:
 
U

utgatt60135

Gjest
Man kan se for seg at typiske kommersielle bassdrivere sliter med en hel rekke faktorer som trekker i samme gale retning.
Hvilke kommersielle høyttalere synes du skiller seg ut med mer punch enn gjennomsnittet? Klipsch og JBL blir som oftes nevnt. Hva med Tannoy? Turnberry GR?
 

Bergfinn

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.07.2013
Innlegg
9.211
Antall liker
13.363
Sted
Oslo
Torget vurderinger
6
Altec Lansing er vel også kategorien hardtslående. Brukt mye på kino vel :confused:
Tror jeg så absolutt.
Selv bruker jeg etterkommerne (GPA)
i åpen baffel, og det slår ganske brukbart...men forventer enda bedre "smekk" når jeg putter dem i store kardioide bokser.
 

ufo

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.02.2016
Innlegg
1.929
Antall liker
1.104
han skriver jo at han har cornscala. har hørt de og syns det slo ganske bra. isåfall mye annet som ikke blir tilfredstillende da går jeg ut ifra.
 
Sist redigert:

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Innlegg
18.386
Antall liker
16.616
Sted
Østfold
Man kan se for seg at typiske kommersielle bassdrivere sliter med en hel rekke faktorer som trekker i samme gale retning.
Hvilke kommersielle høyttalere synes du skiller seg ut med mer punch enn gjennomsnittet? Klipsch og JBL blir som oftes nevnt. Hva med Tannoy? Turnberry GR?
Som en del har vært inne på ender man fort opp med DIY når det virkelig skal være dynamikk, men av eksempler som både er tilgjengelige og vellydende, og som har imponert meg med dynamikk finnes det om ikke annet noen få. Spesielt husker jeg Westminster Royal og Avantgarde Meta Primo. Det er fort gjort å da trekke den konklusjonen at høy følsomhet er tingen, men i mine ører er det langt flere høyttalere med høy følsomhet som er uutholdelige å lytte til. Det kan selvsagt skyldes andre faktorer men det er langt fra gitt at en konstruksjon med høy følsomhet har noen fortrinn når det kommer til dynamikk.

Men jeg har lyst til å nevne noe jeg synes er litt interessant. Jeg har nok aldri vært noen stor fan av B&W annet enn i tenårene. Men som mange sikkert vet hadde jeg en runde med et par 801N som ble strippet for originale filtre og satt opp med aktiv deling. De ble også svært dynamiske, spesielt hva midbass angår. Jeg har også merket meg at, selv om det er svært sjelden man hører nyere modeller fra samme serie spille bra i demooppsett, så låter ikke bassene i de høyttalerne slapt eller daft om man vil. Det er noe med motorene i disse høyttalerne som gjør noe riktig. Jeg har gått gjennom Steve Mowry's paper der han omtaler nettopp den ganske så spesielle motorkonstruksjonen i disse driverne, og det forklarer en del. Det er mye å gå på når det gjelder hva man rent teoretisk kan gjøre med en liten driver, men de har allikevel gått mye lenger enn de fleste andre. For meg ville det vært spennende å høre et oppsett med litt flere drivere, og litt annen mellomtone og diskant, rett og slett for å høre hva disse bassene kan, for det tror jeg er en del mer enn vi er blitt bortskjemt med fra 6,5 og 8" basser ellers. Det interessante er at dette ikke er drivere med høy følsomhet, noe som gjør at de faktisk kan spille dypbass i kasser som er mindre enn et side by side kombikjøleskap.

Dessverre ligger ikke Mowry's artikkel lenger ute.

Jeg skriver mye om motor her, vi må heller ikke glemme oppheng. Det er jo tross alt en klassisk tradeoff mellom opphengets masse, hvor mye massen påvirker driverens oppførsel, og hvor linjært opphenget er gjennom driverens arbeidsområde. Robert Werner fra Klippel hevder sågar at opphenget er den viktigste storsignalparameteren til en høyttaler. Jeg er kraftig uenig med ham på det punktet, men det må aldri sees som uviktig.
 
Topp Bunn