Politikk, religion og samfunn Klimaforskerne regnet rett Hva nå?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • D

    Danke

    Gjest
    Nå er vi hørt det regner for første gang siden April...

    Helt utrolig hvor lite nedbør det har vært..
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    22.249
    Antall liker
    14.801
    Faens regn. Kun ekstrem karakterstyrke gjorde at det ble grillet entrecôte og ikke stekt entrecôte i dag. Neppe økologisk beite - fra kiwi men med meget god marmorering.

    Til gjengjeld fløy jeg ikke til Spania eller Irland for å kjøpe riktig ku, det er da noe. Kjørte heller ikke tvers over byen for frossen, moralsk korrekt kukjøtt. Ett sted går grensen.
     
    Sist redigert:

    Odd J

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.07.2007
    Innlegg
    4.163
    Antall liker
    3.276
    Torget vurderinger
    1
    Kari Gåsvatn i Nationen er en klok dame. Hun har skjønt at veldig mye sitter mellom ørene på fossilhodene.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    22.249
    Antall liker
    14.801
    Jeg kjører elbil. Har hatt leiebil i helgen og har betalt for fossilt drivstoff for første gang på tre år.
     
    H

    Hardingfele

    Gjest
    Kari Gåsvatn i Nationen er en klok dame. Hun har skjønt at veldig mye sitter mellom ørene på fossilhodene.
    Nationen har vært dyktige til å trekke opp skillet mellom vær og klima, men det skyldes nok også at bønder er tettere på naturen enn de fleste. De merker direkte hva som er i ferd med å skje og hva det gir av utslag for dem.

    Skulle tro at hobbygrilling nærmest året rundt ville by på tilsvarende innsikt. :rolleyes:
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    22.249
    Antall liker
    14.801
    Grilling året rundt går helt fint. De dagene det regner eller snør er stekepannen et greit alternativ, ellers grilles det. Om det er +30 eller -15 er uvesentlig, eneste viktige variabel er momentan nedbør. Regn eller snø før eller etter spiller ingen rolle.

    Vedder for øvrig en del på at jeg flyr mindre enn fela og brenner mindre fossilt drivstoff enn fela.ingen moralsk høy hest, kun livssituasjon.
     

    Odd J

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.07.2007
    Innlegg
    4.163
    Antall liker
    3.276
    Torget vurderinger
    1
    Jeg besøker daglig bønder som nå skal til å høste årets første grasavling. Alle har langt under normal mengde, ganske mange snakker om en tredjedel av normal førsteslått. Graset er tørkestresset og går til skyting fjorten dager for tidlig. Isbrannskader fra vinteren kombinert med uvanlig lite regn i vekstperioden så langt er årsaken. I tillegg tørker gjenleggene bort (det er nytilsådde arealer), de små tocentimeters spirene tåler ikke mange dagene uten regn før de dør.

    Alle sier det samme: Før kunne man forvente å få noenlunde forutsigbart vær gjennom året og med det en forutsigbar produksjon som kunne skreddersys etter lokalt klima. De siste årene har dette gradvis blitt avløst av fullstendig uforutsigbare forhold. Mild vinter -streng vinter? Ingen vet. Regnværssommer eller tørkesommer? Ingen vet. Svært vanskelig å drive godt jordbruk under slike forhold.
     
    Sist redigert:

    Odd J

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.07.2007
    Innlegg
    4.163
    Antall liker
    3.276
    Torget vurderinger
    1
    Grilling året rundt går helt fint. De dagene det regner eller snør er stekepannen et greit alternativ, ellers grilles det. Om det er +30 eller -15 er uvesentlig, eneste viktige variabel er momentan nedbør. Regn eller snø før eller etter spiller ingen rolle.

    Vedder for øvrig en del på at jeg flyr mindre enn fela og brenner mindre fossilt drivstoff enn fela.ingen moralsk høy hest, kun livssituasjon.
    Men hva er poenget ditt? Mener du at Hardingfele tar feil i sine klimaadvarsler eller mener du at han ikke bør uttale seg da han flyr for mye? Du får godt fram at klima/vær ikke spiller noe stor rolle for ditt eget liv og at du heller ikke har mye personlig utslipp, men utover det blir det litt uklart hvordan du ser på disse tingene.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    22.249
    Antall liker
    14.801
    For all del - er bekymret selv. Men til liks med alle er viljen til å justere egen hverdag svært marginal. Du kjører vel rundt 40k i året i jobben om jeg ikke husker feil. Jeg kjører aldri til fra eller i jobben. Jeg løper, sykler eller reiser kollektivt. Så uavhengig av fjonge tanker kjører jeg veldig, veldig mye mindre enn deg. Og all min bilkjøring er med elbil. Har full forståelse for at du må kjøre i jobben din, men det har fortsatt ingen praktisk betydning. Utslipp faller ikke med intensjon eller egen opplevelse av «må»

    Det er ikke tankene og retorikken som er det viktige. Det var egentlig poenget.

    Jeg tok min første innenriksflyvning på flere år i helgen. Igjen har jeg ikke avstått for å redde verden, men som en konsekvens av livssituasjon. Har heller ingen slekt i utlandet som skal besøkes eller jobbreiser jeg «må» på. Jeg flyr veldig, veldig lite til høyt høyt gasjert nordmann å være. Ingen fjonge tanker bak men det spiller heller ingen rolle.
     
    Sist redigert:
    H

    Hardingfele

    Gjest
    Interessant dette behovet for å skulle trekke opp slike sammenligninger, weld.
    Det irske kjøttet du liker å henvise til kjøpte jeg i Spania dengang, i 2011.
    http://www.hifisentralen.no/forumet...lagde-du-til-middag-i-dag-36.html#post1190477

    Hvor er relevansen? Jeg har kuttet ned på min bruk av fly. Har hatt to flyturer i år, en til Tyskland og en tur til min mor i Spania i år, burde vært der mye oftere, men det vil jeg ikke. Min datter er fortsatt sur på meg fordi jeg ikke besøkte henne de årene hun var i Nepal, fordi jeg ikke ville fly.
    Og da jeg returnerte fra Spania denne gangen hadde jeg ikke med meg noe mat ... gjett hvorfor?

    Etterhvert går det opp for oss hva vi må gjøre. Liten tvil om at mitt karbonavtrykk har vært solid, men dagens er meget lite og mindre skal det bli.

    Når det er sagt, innen idéhistorie er din måte å argumentere på ansett som en logisk feilslutning. Man kan godt argumentere så det gjaller for et røykeforbud og selv være storrøyker. Det handler om i hvilken utstrekning man kan skille mellom logikken i resonnementet og argumentasjonen bak, og dette vil stå uavhengig av debattantens livsførsel.
    Likevel anvendes denne feilslutningen ofte av dem som ønsker å vegre seg mot ubehaget i et resonnements krav til livsførsel, eller som selv har sluppet opp for argumenter.

    Man ser det i angrep på dem som utfordrer livsstil eller politisk syn og det resulterer i tåpeligheter om man ikke er bevisst feilslutningen, som da Clinton innrømte at han hadde røkt marihuana - "but I did not inhale".
    Eller også ser vi det i angrep på Rasmus Hansson i MDG for hva han har investert i, kjøpt av bil, osv.

    Det å kreve at andre skal etterleve det de forfekter, uten avvik, er en absurditet, hvilket også litt spøkefullt ligger i devisen: Gjør som jeg sier, ikke som jeg gjør.

    Debatt, diskurs, eksaminasjon, er intellektets søken etter større innsikt og nye leveregler, og den jakten bør kunne foregå uten hensyn til utgangspunkt, og vil noen ganger føre til adferdsendring som er overraskende ulik hvor man begynte, eller har befunnet seg, i livet.

    Nyt din grillstund i regnet.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    22.249
    Antall liker
    14.801
    Men du har fortsatt flydd mer enn meg i år. Som er hva strengt tatt betyr noe, ikke hvor mye mer man synest man burde flydd.

    Gassflasken til grillen er for øvrig mitt eneste direkte kjøp av fossile brennstoffer på tre år - utover helgens leiebil.

    Jeg brenner svært lite hydrokarboner personlig. Det helt uten fine tanker.
     
    H

    Hardingfele

    Gjest
    Grilling året rundt går helt fint. De dagene det regner eller snør er stekepannen et greit alternativ, ellers grilles det. Om det er +30 eller -15 er uvesentlig, eneste viktige variabel er momentan nedbør. Regn eller snø før eller etter spiller ingen rolle.

    Vedder for øvrig en del på at jeg flyr mindre enn fela og brenner mindre fossilt drivstoff enn fela.ingen moralsk høy hest, kun livssituasjon.
    Men hva er poenget ditt? Mener du at Hardingfele tar feil i sine klimaadvarsler eller mener du at han ikke bør uttale seg da han flyr for mye? Du får godt fram at klima/vær ikke spiller noe stor rolle for ditt eget liv og at du heller ikke har mye personlig utslipp, men utover det blir det litt uklart hvordan du ser på disse tingene.
    Jeg har vel egentlig berørt dette i mitt seneste innlegg, men det er naturligvis interessant å se på nettopp det du tar opp. Det er selvsagt et forsøk på knebling, det weld77 og Slubbert begår. Budskapet skal undertrykkes, og fordi man ikke har argumenter går man på budbringeren og forsøker å finne diskrepans mellom budskapsinnhold og dennes livsførsel.

    Helsedirektør Karl Evang røkte sigar og var ivrig forkjemper for økt tobakksavgift.

    Jeg hadde nylig ansvar for et internasjonalt klimainitiativ, men satte som betingelse før jeg tok oppdraget at jeg ikke skulle fly i forbindelse med det. Ordnet møter med folk på ulike kontinent via WebEx og Zoom, gikk usedvanlig greit.

    Nå vurderer jeg å selge gården og leter etter et sted med god togforbindelse til Oslo. Etterhvert går alvoret opp for de fleste, det har gradvis gått opp for meg.

    Om noen år er det streng rasjonering av forbruk av hydrokarboner og en helt annen prisstruktur på samme, så man kan like gjerne forberede seg på det.
     
    Sist redigert av en moderator:
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Jeg har svært bergrenset tro på at å appellere til altruisme og grønt selvbilde skal gjøre noe fra eller til. Klimaproblemene er reelle nok de, men de kan ikke løses på den måten. Helt ok at folk velger en grønn livsstil, og det er sikkert greit for merkevarebygging om man skal være konsulent eller politiker at man ikke fremstår som hyklerisk når man vil være talsmann for løsninger basert på livsstilsendringer.

    Men det er jo hva det er. Om man velger en grønn livsstil så er det litt som å være vegetarianer, hipster, Smiths venn eller ihugga orienteringsløper. Helt ok men det vil ikke løse noen klimaproblemer og en slik 1.st world problem-tilnærming til problemene vil nok ha null virkning utover ens egen begrensede kulturradius. Rundt om i verden er folk mye opptatt av mye mer konkrete problemer som arbeid, mat på bordet, sosial stabilitet, økt velstand, sikkerhet og annet slik med lit mer konkrete og kortsiktige perspektiv. Jeg har også svært begrenset tro på at nordmenns livsstil og politikk skal være noe slags lysende fyrtårn av grønn godhet og selvoppofrelse som skal inspirere milliarder av mennesker verden rundt til å søke et liv med lavere livskvalitet, mindre materielle goder og høyere grad av politikermakt over deres daglige virke. Skal man få til endringer i folks livsstil må man tilby dem bedre løsninger enn i dag, og ikke et dårligere liv gjennom tvang og sanksjoner. Moralisering og tvang vil bare føre til at folk vil motarbeide tiltak som er viktige.

    Jeg har listet opp en hel rekke konkrete tiltak jeg mener er mye mer effektive, positive, konkrete og løsningsorienterte, men det er tydeligvis mer interessant med konkurranser i hvem som er mest moralsk, grønn og en rollemodell for den engasjerte og opplyste delen av sivilbefolkningen.
     
    H

    Hardingfele

    Gjest
    Grei artikkel om fordelene ved utskifting av oljefyr.

    Rundt 50.000 huseiere har ennå ikke byttet ut oljetankene og oljefyren sin.
    – De begynner å få dårlig tid, sier klima- og miljøminister Ola Elvestuen (V).

    1. januar 2020 blir det forbudt å fyre med fossil olje: Alle landets oljefyrer må fases ut innen den tid.

    – Jeg vil sterkt anbefale dem å komme i gang. Det er i år du kan få mye i offentlig støtte, inntil 50.000 kroner avhengig av hvilken varmeløsning du bytter til. Neste år halveres støtten til utfasingen og den fjernes helt i 2020, sier Elvestuen.

    https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/RxwMe8/kutter-stroemregningen-med-20-000-kroner
     
    Sist redigert av en moderator:

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    22.249
    Antall liker
    14.801
    Jeg har vel egentlig berørt dette i mitt seneste innlegg, men det er naturligvis interessant å se på nettopp det du tar opp. Det er selvsagt et forsøk på knebling, det weld77 og Slubbert begår. Budskapet skal undertrykkes, og fordi man ikke har argumenter går man på budbringeren og forsøker å finne diskrepans mellom budskapsinnhold og dennes livsførsel.
    Jeg er på ingen måte uenig i budskapet ditt om noen skulle tro det. Poenget mitt er at på individnivå er måleenheten for karbonavtrykk CO2-ekvivalenter. Det måles ikke i kunnskap, bevissthet, relativ forsakelse eller egen opplevelse av "nødvendighet" av forbruket. Det skjønner jo selvsagt du, men jeg mener dette er den største misforståelsen som har bredt seg. Ala "jobbreiser er ok men fritidsreiser er fy-fy". Intensjonen bak spiller absolutt ingen praktisk rolle, det er faktiske handlinger (eller mangel på sådan) som gjør det. Hva er viktig. Hvorfor er det ikke.
     

    Odd J

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.07.2007
    Innlegg
    4.163
    Antall liker
    3.276
    Torget vurderinger
    1
    Deffe, bortsett fra den ukledelige båssettingen din av alt du ikke liker, skulle jeg ønske at jeg var enig med deg. At vi har tid til en ‘smooth’ og friksjonsfri overgang til det karbonfri samfunnet vi vet er bærekraftig på lang sikt. At markedskreftene og teknologi fikset biffen mer eller mindre alene uten særlige negative begrensninger av folks liv og levnet.

    Dessverre går det alt for sakte til at vi har tid til kun å bruke gulrot og ikke noe pisk. Hadde vi startet på åttitallet hadde vi antakelig vært over det verste nå og kommet langt i å utvikle det bærekraftige verdenssamfunnet vi kun aner konturene av i det fjerne nå.

    Selv har jeg, som Hardingfele, lagt føringer for resten av livet med tanke på å redusere eget karbonutslipp. Familiens første elbil er bestilt til privatkjøringa, når det kommer lenger rekkevidde skal også dyrlegekjøringa foregå på strøm. At jeg kjører tre ganger mer pr besøk nå enn for femten år siden er også en del av bildet. Strukturrasjonaliseringen har gjort at der det før lå små og halvstore familiebruk på rekke og rad er det nå milevis mellom hver dekk-og-dieselbonde. Ser du på hvor mye både han og jeg må slippe ut pr kilo produsert vare så går det feil vei. Men billig blir det.

    Personlig finner jeg Europas kultur- og kunsthistorie ekstremt interressant. Men i stedet for å reise til museer og konsertsaler som jeg helst hadde villet har jeg landet på at det får være. Det er ikke greit for meg personlig å fly lenger, det gnager i samvittigheten. Så i stedet for tur til Venezia blir det å låne noen bøker om Venezia og ta en ordentlig ferie i Italia på den måten. Det kommer til å gå helt greit. Jeg tviler forøvrig på om masseturismen bidrar så veldig mye til økt forståelse og kontakt på tvers av landegrensene som man vil ha det til.

    Jeg er også så feig at jeg holder dette for meg selv og vokter meg vel for å moralisere til andre over deres adferd. Når naboer og kjente peiser av gårde på nok en billig sydentur ønsker jeg halvhjertet god tur uten å problematisere turen eller si at jeg egentlig mener at de skulle latt være. Brukt påsken til fotturer, lest et par gode bøker og heller dyrket andre deler av livet enn den raske, men fort glemte stimulusen en sydentur gir. Det er kort vei fra å gi et velment råd til å bli oppfattet som en overlegen besserwisser. Stort personlig karbonforbruk er ennå ikke moralsk forkastelig. Det kan forandre seg (jeg håper virkelig det), men foreløpig er jeg han ikke-røykeren som sitter sammen med alle storrøykerne i røykerommet fordi det er jeg som er outsideren, ikke de.
     
    Sist redigert:
    H

    Hardingfele

    Gjest
    Jeg har vel egentlig berørt dette i mitt seneste innlegg, men det er naturligvis interessant å se på nettopp det du tar opp. Det er selvsagt et forsøk på knebling, det weld77 og Slubbert begår. Budskapet skal undertrykkes, og fordi man ikke har argumenter går man på budbringeren og forsøker å finne diskrepans mellom budskapsinnhold og dennes livsførsel.
    Jeg er på ingen måte uenig i budskapet ditt om noen skulle tro det. Poenget mitt er at på individnivå er måleenheten for karbonavtrykk CO2-ekvivalenter. Det måles ikke i kunnskap, bevissthet, relativ forsakelse eller egen opplevelse av "nødvendighet" av forbruket. Det skjønner jo selvsagt du, men jeg mener dette er den største misforståelsen som har bredt seg. Ala "jobbreiser er ok men fritidsreiser er fy-fy". Intensjonen bak spiller absolutt ingen praktisk rolle, det er faktiske handlinger (eller mangel på sådan) som gjør det. Hva er viktig. Hvorfor er det ikke.
    Jeg har absolutt forstått deg dithen at du er inneforstått med budskapet. Og samtidig forundret over "kjøtt fra Spania og Irland". Det er en uholdbar argumentasjonsteknikk. Klimaforskere bør selvsagt kunne fly til klimakonferanser, dersom deltakelsen gjør innsatsen mer effektiv (selv om Kevin Anderson, sentral klimaforsker, nekter å fly).

    Problemet, jevnt over, er at vi ikke har tatt alvoret inn og derfor ikke har begått den nødvendige modifiseringen av adferd, også fordi denne totalt utfordrer samfunnet vi lever i. Men debatt av typen "generaler kan ikke argumentere for fred" blir en forsimpling vi bør klare oss uten.

    Jeg pleier si at "Det vil ikke bli gjort noe som kunne monnet før 40% av Nederland står under vann." Dit er det nok en del år og da er det også uansett for sent. Men flere og flere innser at man har et moralsk ansvar for etterslekten, det er hva det hyppig latterliggjorte Klimasøksmålet handler om.
     
    Sist redigert av en moderator:
    H

    Hardingfele

    Gjest
    Deffe, sett bortsett fra den ukledelige båssettingen din av alt du ikke liker, skulle jeg ønske at jeg var enig med deg. At vi har tid til en ‘smooth’ og friksjonsfri overgang til det karbonfri samfunnet vi vet er bærekraftig på lang sikt. At markedskreftene og teknologi fikset biffen mer eller mindre alene uten særlige negative begrensninger av folks liv og levnet.

    Dessverre går det alt for sakte til at vi har tid til kun å bruke gulrot og ikke noe pisk. Hadde vi startet på åttitallet hadde vi antakelig vært over det verste nå og kommet langt i å utvikle det bærekraftige verdenssamfunnet vi kun aner konturene av i det fjerne nå.
    En kommentar til dette.
    Vi tror vi har god tid fordi vi tror at "skuddet" ikke er avfyrt enda. Vi innbiller oss at det ligger i fremtiden, som en kanon som skal rettes inn og avfyres og så skal granaten slå ned og sprenge noe i filler.

    Skuddet er allerede avfyrt. Det at CO2-andelen i atmosfæren har økt med 130ppm er katastrofalt og vi har kurs mot 500-600ppm eller mer, hvilket er ufattelig. Nåværende global oppvarming tilsvarer at det avfyres fire Hiroshimabomber i sekundet, kontinuerlig; så mye ekstra varme-energi fra solinnstråling holdes igjen av "CO2-teppet" vi har lagt rundt kloden.
    https://www.skepticalscience.com/4-Hiroshima-bombs-worth-of-heat-per-second.html

    Den franske sosialantropologen Bruno Latour sa det på en måte som rystet meg, da jeg fulgte hans Gifford-forelesninger. Han viste til de enorme energimengdene vi mennesker har tilført atmosfæren og havet, ved global oppvarming, og oppsummerte:

    … hva vi enn gjør nå, vil trusselen være der i hundreder av år, i tusener av år, fordi følgene av så mange uavvendelige gjerninger begått av mennesker nå er blitt overtatt av havenes temperaturøkning, av endring i polområdenes evne til å reflektere sollys, av forsuringen av havet, av hva som skjer med isbreene i Himalaya.
    Vi har klusset med selve Tidens retning, og det forvirrer oss. Jeg er overbevist om at det er dette som er årsaken til fornektelse av klimaendringer - kraften i fremskrittet er forbløffende nok blitt kastet tilbake mot oss, og har snudd opp ned på hva det er å ha en fremtid, og hva det betyr å tilhøre et land, et territorium.


    Naturkreftene vi har utløst, vha vårt teknologiske fremskritt, er vendt mot oss og vil gjøre oss maktesløse.
     
    Sist redigert av en moderator:
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Litt beslektet, om hva som monner og ikke. Om plast i havet og ikke klima denne gangen.

    https://pubs.acs.org/doi/10.1021/acs.est.7b02368

    "A substantial fraction of marine plastic debris originates from land-based sources and rivers potentially act as a major transport pathway for all sizes of plastic debris. We analyzed a global compilation of data on plastic debris in the water column across a wide range of river sizes. Plastic debris loads, both microplastic (particles <5 mm) and macroplastic (particles >5 mm) are positively related to the mismanaged plastic waste (MMPW) generated in the river catchments. This relationship is nonlinear where large rivers with population-rich catchments delivering a disproportionately higher fraction of MMPW into the sea. The 10 top-ranked rivers transport 88–95% of the global load into the sea. Using MMPW as a predictor we calculate the global plastic debris inputs form rivers into the sea to range between 0.41 and 4 × 106 t/y. Due to the limited amount of data high uncertainties were expected and ultimately confirmed. The empirical analysis to quantify plastic loads in rivers can be extended easily by additional potential predictors other than MMPW, for example, hydrological conditions."

    Så det burde ikke være umulig med store renseanlegg for å fange opp mye av plasten i elvedeltaene. Sikkert ikke lett, men det er et punkt hvor det virkelig kan monne om man gjør noe.

    Alternativet er å bruke tid på kampanjer mot bruk av sugerør i brusen på utesteder i urbane strøk, og den godhetsfølelsen det fremme om man har med et i metall eller bruker den voksede papirutgaven.

    ... slike ting. Å henge seg opp i mikroskopiske ubetydelige detaljer og tro at det med med på å løse noe som helst.
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Deffe, bortsett fra den ukledelige båssettingen din av alt du ikke liker, skulle jeg ønske at jeg var enig med deg. At vi har tid til en ‘smooth’ og friksjonsfri overgang til det karbonfri samfunnet vi vet er bærekraftig på lang sikt. At markedskreftene og teknologi fikset biffen mer eller mindre alene uten særlige negative begrensninger av folks liv og levnet.

    Dessverre går det alt for sakte til at vi har tid til kun å bruke gulrot og ikke noe pisk. Hadde vi startet på åttitallet hadde vi antakelig vært over det verste nå og kommet langt i å utvikle det bærekraftige verdenssamfunnet vi kun aner konturene av i det fjerne nå.
    Man må og bør bruke virkemidler for å nå målet, og selvsagt vil det ikke skje av seg selv. Jeg er tilhenger av å gjøre det bedre og mer økonomisk å velge grønne løsninger. Bruk gjerne pisk som å forby bruk av olje eller koks til oppvarming, gå mot et forbud av forbrenningsmotorer. Bruk skatter og avgifter for å finansiere tiltak og bruk den på å bygge ut en elektrisk infrastruktur som skal erstatte det gamle. Det krever politiske vedtak og det kommer til koste mye penger. Så nei, ting går ikke av selg selv. Likeledes kommer vi ingen vei med å bare appellere til folks moral, grønnhet og altruisme. Det vil ovehode ikke monne til noe som helst.

    "Markedskreftene" kan man bruke til å oppnå fortgang. Et godt eksempel her er hvor godt vi har kommet i gang med overgang til elbiler. Det er ene og alene fordi politikerne har brukt markedskreftene i form av å øke etterspørselen etter elbiler ved å gjøre det økonomisk gunstig og praktisk i bruk, og samtidig øker ulempene med eksosbiler. Det er avgiftsfritak, bompengefritak og slike ting som har gjort at vi har så mange og slett ikke fordi plutselig veldig mange folk har blitt altruistiske og selvoppofrende miljøkrigere. Uten slike virkemidler ville elbiler fremdels vært en kuriositet på veiene slik det ennå er i de fleste land i verden.

    Tiltak må ha en faktisk effekt og ikke bare være symboltunge luftslott.

    Kjekt og bra nope noen velger en grønnere livsstil. Flott, men samme hvor mye man maser og moralisere eller ønsker å fremstå som et forbilde så vil 99% av verdens befolkning ignorere slikt og fortsette akkurat som før. Man må sette inn konkrete tiltak i større skala og gjøre ting som monner. Folk rundt om i verden er stort sett opptatt av helt andre ting og man kan ikke vente på at de skal bli grønne engler, og bruker man bare tvang på en måte som vil forringe deres liv og virke så vil man skape fiender og motstandere av nødvendige grønne tiltak som faktisk kan ha en god klimaeffekt. Spesielt gjelder jo dette ved å innføre drastiske dyre tiltak som har null påvirkning på klima i praksis.

    Som nevnt i et tidligere innlegg. Skogplanting i stor skala er et virkningsfullt og gjenomførbart prosjekt. La oss omdirigere en god del milliarder til slike tiltak så vil det monne og hjelpe, og det krever ingen ny teknologi heller. Vi kan setet i gang i dag, og takket være oljeinntekter har vil penger til å gjennomføre det om det er vilje til det. Det vil monne så utrolig mye mer enn om noen kjøper seg sykkel eller tar campingferie i hagen et år.
     
    H

    Hardingfele

    Gjest
    Det beste ville være å drastisk legge om dagens landbruksmetoder, slik at man får fart i mikrolivet i matjorden igjen. Forskere i UK studerte mikroliv i landbruksjord og i jordsmonn der det ikke var bedrevet landbruk. Mikrolivet er langt rikere nær byer enn på det vi tror er fruktbar landbruksjord, men som viser seg å være dødt granulat.
    Mikrolivet fanger og binder karbon med enorm effektivitet. Å legge om fordrer at vi slutter å behandle landbruk som et kjemieksperiment, siden dette tar livet av mikroorganismene. Nå vurderer man å "smitte" ødelagt landbruksjord med mikrolivrik jord fra ikke ødelagte områder, for å revitalisere matjorden.

    Fylkesagronom Øystein Haugerud er ikke verdens livligste foredragsholder, men han vet hva han snakker om.

     
    Sist redigert av en moderator:
    H

    Hardingfele

    Gjest
    Berg-Hansen reisebyrå vil at folk skal tenke seg om før de flyr, spesielt forretningsreisende. Kanskje går det like greit med en telefonkonferanse?

    Vår administrerende direktør, Per Arne Villadsen, har i flere år tatt til orde for at folk må reise mindre. «Invester i muligheter for telefonkonferanser og kombiner gjerne jobb- og privatreiser», har han uttalt. Bransjen tror ikke det de hører, og han har fått kritikk. Men han mener det oppriktig, og han tør å adressere det som er vanskelig. Det er det det handler om, når man skal ta et bærekraftansvar. Elefanten i rommet Vi er alle i dilemmaer innenfor bærekraft, og det er sikkert vi ikke klarer å gjøre noe med alt. Vi som reisebyrå sitter med flere dilemmaer. Det som kan være vanskeligere for oss, er å se

    blogg.berg-hansen.no/artikler/vi-ma-torre-a-snakke-om-det-ubehagelige/
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    39.532
    Antall liker
    41.306
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Der jeg jobber er det satt et krav om 25 % reduksjon i reiser, både med kostnads- og miljøbegrunnelse. Skype funker, og det er utrolig hvor fort det ble et sosialt akseptert alternativ til personlig oppmøte i mange sammenhenger.
     
    H

    Hardingfele

    Gjest
    Som nevnt tidligere kjørte jeg nylig et internasjonalt prosjekt med deltakelse fra Frankrike, Tyskland, UK, USA og Japan, via Zoom og WebEx. Fungerte utmerket -- vi var tidvis 11 stykker på "linjen", hadde video/lyd og dokumentutveksling kjørende.
     
    H

    Hardingfele

    Gjest
    Fra 22:58 her, innledningen er grei å ha med seg, men ikke avgjørende.

    Fem år gammel presentasjon. Siden dengang har CO2-nivået steget hurtigere enn de 2ppm/år han viser til.

     
    Sist redigert av en moderator:

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    22.249
    Antall liker
    14.801
    Finnes det egentlig noen som reiser mye i jobbsammenheng som synest det er stas å fly?
     

    AndersR

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.05.2011
    Innlegg
    5.271
    Antall liker
    4.081
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Jeg var tvunget av jobben til å reise Trondheim for to uker siden for å delta på et kurs (som like gjerne kunne vært i Oslo hvor jeg bor og jobber. Utrolig frustrerende).
    Både flyet og flytoget var stappfullt av folk som tydeligvis skulle akkurat det samme som meg. Fly. Uten Bagasje. Midt i uka. Så de hadde tydeligvis vært på et møte, eller skulle på et møte.
    Og dette bruker vi flytransport på. I Norge. Landet som har vært en slik foregangsfigur innen videokonferanser at knapt nok en eneste bedrift med litt størrelse og litt snev av selvrespekt ikke har brukt millioner av kroner på fancy videokonferanseutstyr de siste 20 årene. Akkurat for å spare tid og penger på unødvendig reisevirksomhet.
    Men det er omtrent som SmartBoards. Det brukes ikke for hva det er laget for. Det bare kjøpes. Også reiser vi med fly og bruker hele dagen på et enkelt lite møte som man helt fint kunne tatt på video.

    Grunnen? "fordi det føles så mye bedre å være tilstede i samme rom"

    Den -egentlige- grunnen? Fordi det er enkelt, og man føler seg litt viktig når man "må fly i jobbsammenheng". Også er det endel folk som utnytter bonussystemene for å få gratis fritidsreiser, og derfor flyr så ofte og så dyrt som mulig i jobbsammenheng.

    Dersom det hadde blitt flyforbud av en slik grad at man måtte søke "Statens Behovsprøvingssenter" for å få lov til å fly innenlands, hadde ting gått helt fint selv om flyreisene hadde blitt redusert med 50-60-70%


    Folk synes fremdeles det er litt kult å fly. Og de synes det er kult å være i møter. Spesielt om det er utenfor arbeidsstedet.

    Det er hva jeg tror ihvertfall.
     
    H

    Hardingfele

    Gjest
    "Deilig å komme vekk fra kjerring/mannen," har jeg ofte hørt.
    "Liker å legge meg opp litt fra Tax-Free." (Var kanskje mer aktuelt da det faktisk var noe å hente på å handle der).

    Men nå er det i ferd med å bli in å ha videomøter, i stedet for å møtes ansikt til ansikt, for å vise at man understreker effektivitet fremfor reisetid. Så det vil kanskje gi utslag.
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    20.273
    Antall liker
    11.153
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Samling av private og skattefrie bonuspunkter spiller nok en viss rolle for enkelte. Sitter i videomøte nå med en haug av folk over hele landet.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    14.700
    Antall liker
    11.054
    Sted
    Trondheim
    Et spørsmål:
    Hvor skal alle bilene komme fra når man skal forby annet enn elbiler (og hybrider) fra 2025? Man klarer ikke å produsere nok i dag til den begrensede etterspørselen man tross alt har. Produksjonen kommer selvfølgelig til å øke, men hvordan skal vi få levert elbiler til Norge hvis store land som England, Tyskland, Frankrikee og Spania (for ikke å snakke om India og Kina) begynner å kjøpe elbiler i stor grad?

    Og utbygging av ladestasjoner. Jeg leste at Enova har støttet utbygging av 9 ladestasjoner siste år. Elbilforeningen mener at det må være 2 hurtigladere pr. 5 mil riksvei for at elbil skal være generelt brukbar for folk.

    Fra e24:

    "Vår analyse er at hvis vi skal få til 2025-målene, er det tre ting som er viktige: fordelene må vare lenge nok, vi har en ekstremt stor utfordring med å få bygget nok ladestasjoner, og bilprodusentene må komme med de bilene som etterspørres, og i store nok mengder, sa daglig leder Christina Bu til E24 i forrige uke.

    I dag er det rundt 1.600 hurtigladere i Norge, utenom Teslas eget system. Særlig er det få hurtigladere utenom storbyene. Både elbilforeningen og NAF mener at det trengs minst 10.000 hurtigladere for elbil i 2025 for at målet skal nås."

    Jeg flyr mindre og tar mer tog. Oppvarming skjer med varmepumpe med varmebrønn. Og jeg kjøper gjerne en elbil når det blir praktisk - inntil da får det holde med en plug-in hybrid.
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    20.273
    Antall liker
    11.153
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Sjefen Petter Stordalen hadde allerede parkert sitt fly da kollega og bærekraftsansvarlig Eirik Bogsnes takset inn på rullebanen i Linköping i Sverige – i sitt privatfly. Begge skulle på samme hotellåpning. På spørsmål fra DN om han mener det var miljøvennlig at de to sjefene valgte å ta to privatfly til Linköping, var Stordalens svar meget kort:

    – Nei, dette gidder jeg ikke å kommentere!

    Så avsluttet han mobilsamtalen.

    Eirik Bogsnes har ikke besvart DNs henvendelser, men har nå slettet Instragram-innlegget. DN sendte en sms til spesialrådgiver Ida Holen i Nordic Choice Hotels og spurte om Stordalen og Bogsnes fløy fra samme sted til Linköping. Hun svarte følgende: «Vi har ingen kommentarer til denne saken».

    "Miljøvennlige" Stordalen tatt med buksa nede. Tror noen slikt kan løses ved frivillige ordninger og økt bevissthet?
     
    H

    Hardingfele

    Gjest
    ^ Choice setter pris på at du bruker håndkleet ditt gjennom hele oppholdet, så de slipper å gi deg et nytt hver dag. Det reduserer vaskeomkostningene.
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Grunnen? "fordi det føles så mye bedre å være tilstede i samme rom"
    Det er jo kjedelig å fly, så kan man slippe så er det jo bra. Videokonferanser funker sikkert greit det til mye, og tar man i bruk nyere teknologi som VR så kan man gjøre det hele riktig så bra, spennende og opplevelsesrikt. Da kan man legge møtet til et leirbål i Amazonas, i en boble på Mars eller i øverste etage i en skyskraper i New York. Man kan få kreative presentasjon av prosjekter i 3D med full tilstedeværelse i modellene etc. Så jo, det er slett ikke viktig å være fysisk tilstede. Samme gjelder jo med konferanser i stor grad, og selv den sosiale biten kan man legge til rette for i en virtuell verden.
     
    H

    Hardingfele

    Gjest
    Fikk spørsmål om det samme i forbindelse med klimamøtet jeg var del av: har du kjøpt gården på grunn av global oppvarming?

    Australsk fjernsyn snakker med fire forskere. David Griggs, en av de ledende globalt innen arbeidet med forskning på emnet, sier rett ut at når forskere møtes nå så snakker man om hva slags planer man har lagt, beste sted å flytte til og hva man bør gjøre.

    "Among climate scientists, the conversation is turning to their personal plans."
    "We'll talk about where we're planning to retire to, where we're planning to move to, and how we're planning to safeguard our families, in the future.".


     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn