ta deg en en tur på bensistasjon, har dem peil på bil eller bensin der? Nei, men kannelboller og bratvyrst kan demm.Når jeg stiller i en forretning og er forberedt på å legge igjen kroner, - tildels mange kroner, så handler det definitivt om MEG-MEG, - da kjøper jeg et produkt og forventer å bli betjent som det, og ikke ekspedert av en nedlatende dust fullpakket av rare ideer han har hørt, eller lest på nett eller i et eller annet kulørt magasin. Jeg forventer også at en ekspeditør i en HiFiforretning faktisk kan ohms lov, akkurat på samme måte som når jeg går i byggsjappa og spør etter skiferspiker, - da forventer jeg at ekspeditøren faktisk vet at slikt finnes, og ikke ser på meg som en tulling som spør etter noe han ikke vet at han har. Siste eksempel er forøvrig en sann historie fra virkeligheten. At noen mister jobben er alltid problematisk for de det går ut over, men på godt og vondt er det en del av gamet. Jeg endte med å tape over 200.000 på et forretningsengasjement for vel ti år siden, - det er dessverre også en del av gamet....
Du glemte å nevne om nevnte snekker kunne newtons lover eller om det er et kriterie for at du gidder kjøpe et beslag hos montérBensinstasjoner er vel det mest ytterliggående eksempel på moderne "faghandel"....
Og ja- jeg forventer faktisk at en ekspeditør i en faghandel - hvilken som helst faghandel- faktisk kan noe om faget. Tror overhodet ikke jeg er alene om det...
I byggebransjen var det ikke uvanlig at man hanket inn folk fra hvorsomhelst, - fiskere, lastebilsjåfører - hva som helst, - på med kjeledress og utlevering av hammer - "Nå er du snekker....". Huset jeg bor i var ferdig våren 1980. Snekkerne som bygde var godt opp i årene, og særlig han ene var kjent motstander av "nye ideer". Da vinteren kom var det en del trekk langs ene ytterveggen, og det var ikke veldig vanskelig å finne ut hva som var gjort feil. Da problemet måtte rettes av selvsamme snekker, var han så forbannet på meg at han nekta å hilse i flere år etterpå. Er det slike fagfolk vi ønsker??
Hvis du har hatt over 250 produkter bør du kanskje gå inn i deg selv littDet kommer sikkert ann på øyenen som ser. Jeg har (dessverre) brukt over en million på Hifi siden slutten av 1980-tallet, fordi jeg er kravstor på både lyd og bilde (har eid over 250 produkter). Jeg utnytter slett ikke systemet, for uten returordningen hadde jeg ikke kjøpt noe som helst.Retur av varer har en kostnad for butikken, de som gjør dette flere ganger er jo ikke akkurat drømmekunden......Det er jo der Elkjøp, Komplett og Power er unike. På Elkjøp er det nå 50 dagers åpent kjøp! Jeg har returnert en rekke produkter (og flere TVer) til disse kjedene de siste årene, og de har gitt meg tilbake pengene uten en eneste innvending.Og der er vi forskjellige. Man kan ikke lese seg til på nettet om et produkt er godt eller ikke. Og ikke minst: om det passer i eget oppsett.
Jeg vil gjerne låne med meg hjem og prøve i eget rom og oppsett før jeg kjøper.
Når jeg derimot var misfornøyd med et produkt fra en lokalt Hifi-butikk og ønsket å returnere produktet etter en uke, nektet innehaveren. Årsak: Det gikk ut over hans "personlige økonomi". Ved hjelp fra forbrukerrådet ordnet saken det seg til slutt likevel, men etter det har jeg holdt meg unna små butikker med en eier.
Jeg har forsøkt å få en av de tre nevnte kjedene til å ta inn Devialet Phantom Gold og Kef LS50W, for å få ned prisene (alle butikkene som selger disse produktene har en form for uskreven prissammarbeid - de to nevnte produktene har aldri vært på tilbud), men det har ikke lykkes - ennå.......
Jeg tror neppe du vet hvor frustrerende det er å kjøpe f.eks. et TV-apparat, blant annet de siste Oled-skjermene, og erfare at de både har fargestikk og er dårligere enn gammel teknologi på bildebevegelser. Derfor bruker jeg fremdeles topp-skjermene til Panasonic ZT60 og VX300, som er i en prisklasse vanlige forbrukere ikke kjøper. Jeg bruker Klein sin K10 til kalibrering av skjermene. Derfor ryker tusenlappene fort.
Det samme gjelder alle forsterkerne som har byttet eierskap etter en måned. Uten gode kjøp hadde det vært et tap uten like ved bytte av produkter. De som er fornøyd med ett og samme produkt livet ut, vet ikke hva gode returordninger dreier seg om.
Hva får deg til å regne med det?Det er ikke noe krav om kunnskaper i butikkene lenger, det er kun snakk om å være en god selger. Derfor er det deilig med en liten butikk som drives av ildsjeler. Skal jeg kjøpe noe hos Elkjøp eller Byggmakker så gjør jeg forarbeidet hjemme og går rundt og sjekker hva som er på lager. Betjeningen er (med noen få unntak) mer uopplyst enn meg. Så det blir mest netthandel. Men jeg skal ta meg en tur til Lyric etterhvert og der regner jeg med at jeg treffer noen med kompetanse
Jeg syns synd på den stakars sommervikaren på 18 som har en så nitrist kunde som deg.Når jeg stiller i en forretning og er forberedt på å legge igjen kroner, - tildels mange kroner, så handler det definitivt om MEG-MEG, - da kjøper jeg et produkt og forventer å bli betjent som det, og ikke ekspedert av en nedlatende dust fullpakket av rare ideer han har hørt, eller lest på nett eller i et eller annet kulørt magasin. Jeg forventer også at en ekspeditør i en HiFiforretning faktisk kan ohms lov, akkurat på samme måte som når jeg går i byggsjappa og spør etter skiferspiker, - da forventer jeg at ekspeditøren faktisk vet at slikt finnes, og ikke ser på meg som en tulling som spør etter noe han ikke vet at han har. Siste eksempel er forøvrig en sann historie fra virkeligheten. At noen mister jobben er alltid problematisk for de det går ut over, men på godt og vondt er det en del av gamet. Jeg endte med å tape over 200.000 på et forretningsengasjement for vel ti år siden, - det er dessverre også en del av gamet....
Ja, noe slikt tenkte jeg også, men orket ikke kommentere. Noen ganger er det best slik. Tror også det er greit å huske at kua en gang har vært kalv. Det krever nok tid å bli en god selger med stålkontroll og produktkunnskap om alt som befinner seg innenfor butikkens vegger og gjerne utenfor også. Glad mitt møte med arbeidslivet ikke bestod i å betjene kravstore og bevisste kunder.Jeg syns synd på den stakars sommervikaren på 18 som har en så nitrist kunde som deg.Når jeg stiller i en forretning og er forberedt på å legge igjen kroner, - tildels mange kroner, så handler det definitivt om MEG-MEG, - da kjøper jeg et produkt og forventer å bli betjent som det, og ikke ekspedert av en nedlatende dust fullpakket av rare ideer han har hørt, eller lest på nett eller i et eller annet kulørt magasin. Jeg forventer også at en ekspeditør i en HiFiforretning faktisk kan ohms lov, akkurat på samme måte som når jeg går i byggsjappa og spør etter skiferspiker, - da forventer jeg at ekspeditøren faktisk vet at slikt finnes, og ikke ser på meg som en tulling som spør etter noe han ikke vet at han har. Siste eksempel er forøvrig en sann historie fra virkeligheten. At noen mister jobben er alltid problematisk for de det går ut over, men på godt og vondt er det en del av gamet. Jeg endte med å tape over 200.000 på et forretningsengasjement for vel ti år siden, - det er dessverre også en del av gamet....
Hehe, har du da rett i Jan-Helge, mer enn du aner.Synes mange i tråden her sortmaler for mye, selv er jeg ikke bekymret på HiFi-bransjens vegne da HiFi-interesserte vil det alltid være og da er det også alltid et marked... Dessuten kan trender gå litt i bølger, for tiden handler mye om størrelse (minst mulig fysiske mål) og bærbart, men det er ikke nødvendigvis sikkert at det er slik om ti år.
Etter din pipe ?Det kommer da helt an på vikaren... om han framstiller seg selv som allviter og verdensmester ligger han dårlig an..... om vi derimot kan ha en hyggelig dialog, kan begge ha glede av det....
Well, du burde vært svartelistet på Intranet.Det kommer sikkert ann på øyenen som ser. Jeg har (dessverre) brukt over en million på Hifi siden slutten av 1980-tallet, fordi jeg er kravstor på både lyd og bilde (har eid over 250 produkter). Jeg utnytter slett ikke systemet, for uten returordningen hadde jeg ikke kjøpt noe som helst.
Jeg tror neppe du vet hvor frustrerende det er å kjøpe f.eks. et TV-apparat, blant annet de siste Oled-skjermene, og erfare at de både har fargestikk og er dårligere enn gammel teknologi på bildebevegelser. Derfor bruker jeg fremdeles topp-skjermene til Panasonic ZT60 og VX300, som er i en prisklasse vanlige forbrukere ikke kjøper. Jeg bruker Klein sin K10 til kalibrering av skjermene. Derfor ryker tusenlappene fort.
Det samme gjelder alle forsterkerne som har byttet eierskap etter en måned. Uten gode kjøp hadde det vært et tap uten like ved bytte av produkter. De som er fornøyd med ett og samme produkt livet ut, vet ikke hva gode returordninger dreier seg om.
Bollar, eller slike snurrar? Eg likar snurrar mykje betre enn bollar.... og eg har faktisk fått slike i hifi-samanheng. Ikkje i butikk, rett nok , men under eit heimebesøk.Jeg savner en hifisjappe som selger kanelboller. Jeg digger kanelboller.
I gamledager kalte vi de "boxpushere" innen data, når kunde og selger har akkurat like lite peil går salget så det ryker og boxene seiler ut i rekordfart...Noen mildt sagt merkelige holdninger til faghandel som popper opp her.... Men-men... det er vel tidens tegn - istedet for faghandel har vi fått "nisjehandel", hvor ekspeditører egentlig ikke kan noen ting om det de skal selge- de bare tar betaling og forsøker å se best mulig ut..
Var innom et større kjøpesenter for et par uker siden... på leting etter madamen, som selvfølgelig hadde "gått seg bort", var det merkelig å legge merke til de unge damer i forskjellige forretninger..... omtrent halvparten så ut som om Xerox'en hadde jobbet overtid...
Mye enig der, K.Finnes det i det hele tatt mange nok personer rundt om i landet med inngående kjennskap til Hi-Fi og High-End til å bemanne en kjede som forhandler disse produktene fra Hegel, Primare, Dynaudio, McIntosh, Pioneer, Nordost, IsoTek. Lyd og bilde har utviklet seg betydelig i omfang og kvalitetsnivå de to siste tiårene. Stereo man solgte på 90-tallet var langt mindre avansert enn all digital-teknikk, strømutstyr, streaming osv idag. Derfor kan kanskje maks butikker i større byer holde åpent med gode demorom der potensielle kunder får demonstrert utstyr før de handler. Alt for mange handler vilkårlig på nett og kombinerer produkter som ikke passer sammen, med den virkning at mye blir returnert eller solgt igjen. Stereobutikker skulle vært et sted som hjalp lydinteresserte å finne sitt optimale anlegg, og da bør kunnskapen og behjelpeligheten til selgerne være til stede. Så hadde mange flere fått optimal lyd hjemme og det ville hindret masse feilkjøp.
Dette er et jævla gott eksempel på all svadaen såm har kommet på senntralen! TA DEI EN BOLLE!!Jeg savner en hifisjappe som selger kanelboller. Jeg digger kanelboller.
Mot den typen tåpelige kommentarer kan man gjøre lite. Det er selvfølgelig en grunn til at jeg har eid så mange produkter. De er (blant mange):Well, du burde vært svartelistet på Intranet.Det kommer sikkert ann på øyenen som ser. Jeg har (dessverre) brukt over en million på Hifi siden slutten av 1980-tallet, fordi jeg er kravstor på både lyd og bilde (har eid over 250 produkter). Jeg utnytter slett ikke systemet, for uten returordningen hadde jeg ikke kjøpt noe som helst.
Jeg tror neppe du vet hvor frustrerende det er å kjøpe f.eks. et TV-apparat, blant annet de siste Oled-skjermene, og erfare at de både har fargestikk og er dårligere enn gammel teknologi på bildebevegelser. Derfor bruker jeg fremdeles topp-skjermene til Panasonic ZT60 og VX300, som er i en prisklasse vanlige forbrukere ikke kjøper. Jeg bruker Klein sin K10 til kalibrering av skjermene. Derfor ryker tusenlappene fort.
Det samme gjelder alle forsterkerne som har byttet eierskap etter en måned. Uten gode kjøp hadde det vært et tap uten like ved bytte av produkter. De som er fornøyd med ett og samme produkt livet ut, vet ikke hva gode returordninger dreier seg om.
For egen del, om jeg (meget sjelden) dropper innom et HiFi asylum (ikke for å kjøpe stereo) som kjører en demo trenger jeg 1,5 sekund eller mindre for å avgjøre om,
1) anlegget som løper duger
2) om de som har satt det opp har peil.
Aldri skjedd.
Nylig hørte jeg - i en helt annen sammenheng et anlegg som kostet et sted mellom 1/2 og 1 mill kroner og hvis komponenter scorer svært høyt på Hypometeret her på dette asylet og det låt -
- shit -
ikke bare shit men totalt shit.
ufattelig at at går an å få så mye dårlig lyd for kronasjene.
Hvis du ikke vet noe som helst mht hva du søker (hvor er jeg, hvor skal jeg, hvem er jeg?) så slutt i hvertfall med å belaste uskyldige ofre med dine eskapediale og meningsløse eksperimenter.
Da kan vi konkludere med at ditt opprinnelige innlegg var sterkt misvisende og villedende ift hva temaet for denne tråden er og etter min vurdering gir dette deg ikke noe større autoritet ift dine eksperimentielle valg som - etter min mening - er det samme som å kave rundt i hifi søppledynga i Sargassohavet uten å ane hvor du skal. Det gjelder å ha de rette og absolutte referanser.Mot den typen tåpelige kommentarer kan man gjøre lite. Det er selvfølgelig en grunn til at jeg har eid så mange produkter. De er (blant mange):Well, du burde vært svartelistet på Intranet.Det kommer sikkert ann på øyenen som ser. Jeg har (dessverre) brukt over en million på Hifi siden slutten av 1980-tallet, fordi jeg er kravstor på både lyd og bilde (har eid over 250 produkter). Jeg utnytter slett ikke systemet, for uten returordningen hadde jeg ikke kjøpt noe som helst.
Jeg tror neppe du vet hvor frustrerende det er å kjøpe f.eks. et TV-apparat, blant annet de siste Oled-skjermene, og erfare at de både har fargestikk og er dårligere enn gammel teknologi på bildebevegelser. Derfor bruker jeg fremdeles topp-skjermene til Panasonic ZT60 og VX300, som er i en prisklasse vanlige forbrukere ikke kjøper. Jeg bruker Klein sin K10 til kalibrering av skjermene. Derfor ryker tusenlappene fort.
Det samme gjelder alle forsterkerne som har byttet eierskap etter en måned. Uten gode kjøp hadde det vært et tap uten like ved bytte av produkter. De som er fornøyd med ett og samme produkt livet ut, vet ikke hva gode returordninger dreier seg om.
For egen del, om jeg (meget sjelden) dropper innom et HiFi asylum (ikke for å kjøpe stereo) som kjører en demo trenger jeg 1,5 sekund eller mindre for å avgjøre om,
1) anlegget som løper duger
2) om de som har satt det opp har peil.
Aldri skjedd.
Nylig hørte jeg - i en helt annen sammenheng et anlegg som kostet et sted mellom 1/2 og 1 mill kroner og hvis komponenter scorer svært høyt på Hypometeret her på dette asylet og det låt -
- shit -
ikke bare shit men totalt shit.
ufattelig at at går an å få så mye dårlig lyd for kronasjene.
Hvis du ikke vet noe som helst mht hva du søker (hvor er jeg, hvor skal jeg, hvem er jeg?) så slutt i hvertfall med å belaste uskyldige ofre med dine eskapediale og meningsløse eksperimenter.
1) Jeg har vært Hifi-skribent i ulike sammenhenger og jeg kjøpte en del av produktene for egne midler for å kunne skrive fritt fra distributør/importør. Men jeg har vært avhengig av å gjøre et godt kjøp - fordi et "brukt" produkt gjerne må ned mot halv pris for å bli solgt i etterkant. Dette har jeg sluttet med for mange år siden, men jeg har fremdeles Kef LS50W - et aktivt høyttalerpar som for mange vil være "godt nok".
2) Fra 2008-2012 reiste jeg rundt og kalibrerte TVer, som ren dugnad for å hjelpe folk som hadde "skrudd seg helt bort" + en egeninteresse for fargekorreksjon av film. Dette gjorde at jeg til enhver tid hadde opp mot 10 TVer i huset, for å gjøre kontrollmålinger (det finnes f.eks. ikke to helt identiske TVer - selv om de tilhører eksakt samme modell-serie). Det var også en måte å holde seg oppdatert på. Jeg var nylig innom et av distriktskontorene til NRK og de sa nøyaktig det samme som meg om de tidligere Oled-skjermene: De er for unøyaktige til studiobruk pga. fargestikk. Den siste generasjonen Oled (Gen.8 ) skal være bedre, men den har jeg ikke fått testet - ennå.
3) Alle useriøse kunder blir fort svartelistet av butikkkjedene. Jeg er ikke i nærheten av dette. Faktisk er det motsatte. Sist gang jeg var innom Elkjøp (for bare to dager siden), så lo ekspeditøren og sa: "Oi, jeg skal si at du har kjøpt mange produkter hos oss. Jeg vil vel heller si at jeg har vært en god inntekstkilde for mange butikker.....
4. Jeg vet eksakt hva slags lyd jeg vil ha, men ikke alltid så lett å finne den: Det viktigste med musikken for min del, er mellombassen. Det er den som kan skape rytmisk driv og luftgitar-feeling, sammen med en rask transientgjengivelse. Pågående diskant og øvre mellomtone, eventuell analytisk eller kald gjengivelse av musikken kan jeg overlate til andre. Min erfaring er at det gjerne er i prisklassen 10-30 000 du kan finne anlegg som gir den morsomste lydopplevelsen, men det skyldes altså at jeg ikke liker anlegg som "analyserer" musikken, men heller de som vektlegger dynamikk og trøkk. Det får være opp til den enkelte hva de foretrekker.
5. Jeg har også en akademisk interesse for Hifi. Jeg og en kollega har lagt grunnlaget for en bok som heter "Stopp (Hifi)-pressen! Et kritisk blikk på Hifi-journalistikken i Norge gjennom fem tiår". Den er ikke blitt noe av til nå pga. sykdom, men den som lever får se.
Det er altså stor grunn - både for meg og mange andre her på sentralen -til å holde seg oppdatert på Hifi-fronten. Noen ganger innebærer det å kjøpe et produkt og faktisk teste det - og da blir det fort en del produkter over flere tiår. Om du ikke liker det, så får du bare se en annen vei når jeg skriver et innlegg.
Takk for innlegg som dette!Ok, min historie om SWSG i Oslo fra i år. Kjøpte høyttalere til 70K av dem i januar. Ble aldri venn med de, og i april kontaktet jeg netthandelen og sa at jeg ikke ble fornøyd med kjøpet og ønsket meg de nye Klipsch RF-7 istedenfor. Fikk svar tilbake at fordi jeg har vært så god kunde så skulle de hjelpe meg. Fikk tilbud om å bytte høyttalere, og for det resterende mellomlegget ble vi enige om etter
mitt eget forslag at jeg skulle få noen nye kabler.
Fikk også tilbud om at de kunne komme å pakke de daværende høyttalere for meg, og også pakke ut og sette opp Klipschene i min stue.
Beklageligvis av visse grunner hadde jeg kastet emballasjen til høyttalerne slik at butikken ikke kunne ta dem tilbake som bytte til nye. Alt endte opp med at jeg måtte selge privat, og fikk mine Klipsch av annen forhandler.
Poenget er at makan til service skal det fra min side letes lenge etter. Håper virkelig at de klarer å komme seg på beina igjen.
"Det gjelder å ha de rette og absolutte referanser", skriver du i ditt anlegg. Så hvem er det som har de "rette og absolutte referanser"? Jeg kjenner ingen.Da kan vi konkludere med at ditt opprinnelige innlegg var sterkt misvisende og villedende ift hva temaet for denne tråden er og etter min vurdering gir dette deg ikke noe større autoritet ift dine eksperimentielle valg som - etter min mening - er det samme som å kave rundt i hifi søppledynga i Sargassohavet uten å ane hvor du skal. Det gjelder å ha de rette og absolutte referanser.
Mitt inntrykk er at de er hyggelige og hjelpsomme uten at de egentlig kunne hjelpe med det jeg var på jakt etter. I retrospekt ser jeg at det trolig var de økonomiske problemene som muligens var årsaken til at mine to siste kjøp ble "usett" og utestet.Det der er jo en solskinnshistorie, og cred både til deg og butikken.... men er det standarden?
Mitt inntrykk er at de er hyggelige og hjelpsomme uten at de egentlig kunne hjelpe med det jeg var på jakt etter.Det der er jo en solskinnshistorie, og cred både til deg og butikken.... men er det standarden?
De har noe fra Japan som begynner på A og slutter på eHva får deg til å regne med det?Det er ikke noe krav om kunnskaper i butikkene lenger, det er kun snakk om å være en god selger. Derfor er det deilig med en liten butikk som drives av ildsjeler. Skal jeg kjøpe noe hos Elkjøp eller Byggmakker så gjør jeg forarbeidet hjemme og går rundt og sjekker hva som er på lager. Betjeningen er (med noen få unntak) mer uopplyst enn meg. Så det blir mest netthandel. Men jeg skal ta meg en tur til Lyric etterhvert og der regner jeg med at jeg treffer noen med kompetanse
For folk flest er det brukervennlighet og lyd i alle rom som blir prioritert, slik at man kan vise det frem til besøkende.Vi hi-fi freaks har vel vært en utrydningstruet rase lenge. Unge folk tenker ofte annerledes. Kjenner noen som har bygd hus - og de har brukt en god slump penger på lyd. Men prioriteringen går på brukervennlighet - streaming - fjernstyrt - lyd i mange rom osv. Titusener av kroner er lagt ned , mens lyden er ikke så viktig virker det som.
...men Aurora...er DIN tanke,mening og konklusjon det eneste riktige...hvordan fremstår du når du popper opp i en butikk, allvitende,nedlatende,verdensmester...må den hyggelige dialogen fremgå på dine premisser?...det verste er vel en betjening som snakker kunden etter i munnen og ikke har sin egen mening... + +...blir litt provosert over selvbildet du utgir, men det er vel kanskje meningen !?Det kommer da helt an på vikaren... om han framstiller seg selv som allviter og verdensmester ligger han dårlig an..... om vi derimot kan ha en hyggelig dialog, kan begge ha glede av det....