Hi-Fi forretninger Spaceworld/Soundgarden konkurs

Lilac1

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
17.03.2011
Antall liker
33
Liker godt å handle over disk, men det er synd hvis det er umulig å få testet semi-kostbare varer som er i sortimentet til butikken.
Som var hovedproblemet til den nye kjeden. High-end høyttalere måtte vike for spillkonsoller og smarttelefoner

Aurora

Æresmedlem
Ble medlem
04.06.2004
Antall liker
12.465
Sted
Ytterst i havgapet...
Hva er verst? En kunde med kunnskap vs en ekspeditør/selger som egentlig ikke vet bæra og dethan/hun selger, eller en kunde totalt uten kunnskap og en ekspeditør fullstappet av kvasikunnskap?
Du kommer inn i ei HiFisjappe og skal kjøpe nye høyttalerkabler.. Du:"Jeg skulle hatt nye HT-kabler.... de der til 1000kr ser da greie ut...??".. Eksp: "Njaa.. men de der til 25.000 er sååå mye bedre, - mye mer bass, klarhet, holografi etcetc.."...Du: "Men de er jo så svære ...? Hva er egentlig forskjellen? Hva er det som gjør de der såå mye bedre?"....Eksp: " DEt er jo klart at til den prisen så sier det seg selv at de er mye bedre!!"
Sett argumentasjonen før - feks i kabeltrådene???

Når jeg går i forretninger for å kjøpe noe som jeg faktisk vet noe om, så er det da ikke for å terrorisere betjeningen, - men i enhver faghandel er det da normalt å forvente at selgere vet noe om hva de selger? Hvorfor passer det feks bedre med oljemaling til enkelte ting, og hvor passer det bedre med dispersjonsmalinger? Beklager folkens - flere av dere prater mye tøv, - eller var det freddan' som tok over??

C

cruiser

Gjest
Hva er verst? En kunde med kunnskap vs en ekspeditør/selger som egentlig ikke vet bæra og dethan/hun selger, eller en kunde totalt uten kunnskap og en ekspeditør fullstappet av kvasikunnskap?
Du kommer inn i ei HiFisjappe og skal kjøpe nye høyttalerkabler.. Du:"Jeg skulle hatt nye HT-kabler.... de der til 1000kr ser da greie ut...??".. Eksp: "Njaa.. men de der til 25.000 er sååå mye bedre, - mye mer bass, klarhet, holografi etcetc.."...Du: "Men de er jo så svære ...? Hva er egentlig forskjellen? Hva er det som gjør de der såå mye bedre?"....Eksp: " DEt er jo klart at til den prisen så sier det seg selv at de er mye bedre!!"
Sett argumentasjonen før - feks i kabeltrådene???

Når jeg går i forretninger for å kjøpe noe som jeg faktisk vet noe om, så er det da ikke for å terrorisere betjeningen, - men i enhver faghandel er det da normalt å forvente at selgere vet noe om hva de selger? Hvorfor passer det feks bedre med oljemaling til enkelte ting, og hvor passer det bedre med dispersjonsmalinger? Beklager folkens - flere av dere prater mye tøv, - eller var det freddan' som tok over??
Personalet du her beskriver hadde helt fint "bondet" med 90% av brukerne her inne og 100% av gullørene på forumet så jeg ser ikke helt problemet.. "lytteerfaring" og floskler fra stereophile og 6moons er hva som teller.

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
8.296
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Dersom du er ein seriøs kunde som faktisk er på jakt etter noko spesielt, kan det vere greitt å ta ein telefon. Til ein spesialbutikk. Så gjer du avtale om ein lytt, med ein av dei oftast kvalifiserte i spesialbutikken.
Spesialbutikkar har alltid minst ein kvalifisert ein eller annan stad i systemet.
Ungdom som skal ha deltidsjobb, treng tid og plass til å øve opp kompetansen. Eg var så heldig at eg fekk nokre laurdagar på Sunnmøre Hi.Fi-center anno ca 1980. Veldig lærerikt. Den gongen hadde vi heldigvis ikkje head-fi å snakke om, noko som tvang oss til å lytte til meir eller mindre store høgtalarar. Med bittesmå hyblar og bufellesskap vert slikt vanskeleg i storbyane. Og ute i distrikta er det svært få hifibutikkar att. Varehotell kombinert med webhandel er nok framtida. Då vert det:
- Fokus på det visuelle (du kan ikkje besøke butikken for ei lytteoppleving, og opplever ikkje a/b-samanlikningar)
- Fokus på logistikkfordelar (små og lette er betre enn store og tunge. Vekk med rør og transmisjonslinje, over til boomboksar)
- Rabattar og gratis frakt vert endå meir fokusert.
- Brukskomfort, strøyming og anna lettvint dominerer.
- Head-fi får ein urimeleg stor del av marknaden.

...og det verste er at musikken miksast for å kunne overleve under slike tilhøve. Eg er nok i ferd med å bil ein sur, gammal gubbe, men mykje av den nye musikken i dag høyrest faktisk latterleg ut i mine øyre.

C

Cyber

Gjest
SWSG sin nedgang er nok bundet opp i flere makroendringer i samfunnet utover at noen butikker har betjening som ikke er kyndige:

- En del av produktene Spaceworld solgte blir kun i små mengder kjøpt fysisk lengre. (Musikk/film/spill)
- Få mennesker kjøper hifiprodukter, jeg kjenner nesten ingen som hadde gått i en butikk og blekka mer enn 5000 på et par høyttalere. Kanskje ikke 2500. Har selv familie som elsker musikk, spiller og lytter mer enn de fleste her inne - men de kjøper neste minste stativer i B&W sin introserie når de virkelig skal fleske til, og forsterkeren komfirmasjonen som nå er 17 år siden funker godt enda med en Chromecast på AUX-in.
- Når folk skal handle noe sjekker man pris på nett og handler billigst uansett.

Sist redigert av en moderator:

WayAhead

Æresmedlem
Ble medlem
27.12.2017
Antall liker
3.441
Sted
Sky No Limit....
Torget vurderinger
0
Dersom du er ein seriøs kunde som faktisk er på jakt etter noko spesielt, kan det vere greitt å ta ein telefon. Til ein spesialbutikk. Så gjer du avtale om ein lytt, med ein av dei oftast kvalifiserte i spesialbutikken.
Spesialbutikkar har alltid minst ein kvalifisert ein eller annan stad i systemet.
Ungdom som skal ha deltidsjobb, treng tid og plass til å øve opp kompetansen. Eg var så heldig at eg fekk nokre laurdagar på Sunnmøre Hi.Fi-center anno ca 1980. Veldig lærerikt. Den gongen hadde vi heldigvis ikkje head-fi å snakke om, noko som tvang oss til å lytte til meir eller mindre store høgtalarar. Med bittesmå hyblar og bufellesskap vert slikt vanskeleg i storbyane. Og ute i distrikta er det svært få hifibutikkar att. Varehotell kombinert med webhandel er nok framtida. Då vert det:
- Fokus på det visuelle (du kan ikkje besøke butikken for ei lytteoppleving, og opplever ikkje a/b-samanlikningar)
- Fokus på logistikkfordelar (små og lette er betre enn store og tunge. Vekk med rør og transmisjonslinje, over til boomboksar)
- Rabattar og gratis frakt vert endå meir fokusert.
- Brukskomfort, strøyming og anna lettvint dominerer.
- Head-fi får ein urimeleg stor del av marknaden.

...og det verste er at musikken miksast for å kunne overleve under slike tilhøve. Eg er nok i ferd med å bil ein sur, gammal gubbe, men mykje av den nye musikken i dag høyrest faktisk latterleg ut i mine øyre.
I såfall, count me inn men det er nok mer to it than som så. Her er en grundig analyse av popmusikkens utvikling over de siste 50 år og der frakobles synsing for å si det slik.

fordfiesta

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
02.03.2008
Antall liker
22
Tryggere å handle hos Hi Fi klubben i fremtiden asså.
Hegel vs NAD? kjør debatt...

Sist redigert:
M

MusicBear

Gjest
Blir som å kjøre debatt på om man skal foretrekke kokt torsk eller stekt biff til middagen - ganske så forskjellig mat enten man liker begge eller ingen av delene ;)

Terje-A

Æresmedlem
Ble medlem
16.05.2013
Antall liker
9.511
Sted
Østfold
Torget vurderinger
19
Det kan komme noe godt ut av det også. Det kan bety økt omsetning hos de som fortsatt holder hodet over vannet.
Men det blir spennende å se hvem som blir forhandler av Dynaudio. Det er høyttalere som jeg liker godt i hvertfall.

Svullo

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2017
Antall liker
2.433
Sted
vest
Er Hegel den hellie gral om dagen? Det jeg har hørt av dem ække mye å bli imponert av.

ymir

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.12.2013
Antall liker
5.002
Torget vurderinger
2
Er vel også i kategorien sur gammel vrangpeis som mener mesteparten av dagen pop musikk er uforståelig søppel,
og at disse nye små "hifi" boksene ikke kan formidle den gode musikken fra tidligere tider.
Da er det godt å ha steder som Shabby Records ,https://hnytt.no/2016/08/02/shabby-records-utvider/

Og butikker som HiFi-Guiden,
der en til tider kan vasse i klassisk og sjeldent hifi utstyr fra dens gullalder og frem til dens slutt,(1985? :rolleyes:) og få kyndig veiledning fra en som kan sin hifi historien
som Arne Scheie kan sin sin fotball og hopp historie.
Det å kunne sin hifi historie er viktig,der kjøper kommer til kort mht kjente og ukjente lugubre merker og konstruksjoner.

Sist redigert:

ottone

Æresmedlem
Ble medlem
08.04.2008
Antall liker
11.459
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
3
Hvor skal man nå gå for å kjøpe Electrocompaniet?
Er det noen som overtar distribusjon av Dynaudio i Norge?
Ville vært litt sært hvis det ikke skjer.

Geir Kristiansen

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.01.2011
Antall liker
2.281
Sted
Tromsø
Har alltid fått utmerket service hos min lokale SwSg og har også prioritert å handle nær fremfor på nett når det gjelder hifi eller andre større kapitalvarer. Jeg har bruk for både SwSg og Hifiklubben og synes det er trist at SwSg er konkurs. Når en by på 70.000 mennesker kun har en platebutikk og en hifibutikk så begynner man å skjønne at hifi er en marginal greie.

• Liker
Reaksjoner: 2xJ
M

MusicBear

Gjest
Naturlig at klubben tar over Hegel nå vell.:cool:

Ingen logikk i dette, fordi dette ville bety at Hifiklubben må selge Hegel over hele sitt nettverk. Hvor Hege med dette må skuffe en rekke forhandlere som har gjort en god jobb for de i Danmark og Sverige i årevis.

Hegel har sikkert også store summer tilgode hos de som gikk konkurs, som igjen betyr at det blir en kabal om å få igjen flest mulig av dette ved å vurdere å fortsette dersom kjeden forsøker å drive videre i en eller annen form.

Men dette er/kan bli mye "kjafs" med så vel gamle leverandører, stat og andre som har penger til gode av konkursboet.

Så skal vi heller ikke glemme at Hifiklubben trenger en konkurrent, noe Soundgarden bød på.

cbarth1

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.08.2012
Antall liker
2.484
Sted
Arendal
Torget vurderinger
2
For egen del blir det mest spennende å følge med på hvor Monitor Audio havner nå. Hadde vært artig om Moet fikk det. En av de mest kundevennlige og serviceinnstilte butikkene her på berget etter min mening, og de har jo allerede Roksan som igjen er eid av Monitor Audio...

Terje-A

Æresmedlem
Ble medlem
16.05.2013
Antall liker
9.511
Sted
Østfold
Torget vurderinger
19
For egen del blir det mest spennende å følge med på hvor Monitor Audio havner nå. Hadde vært artig om Moet fikk det. En av de mest kundevennlige og serviceinnstilte butikkene her på berget etter min mening, og de har jo allerede Roksan som igjen er eid av Monitor Audio...
Da skal du ikke se bort ifra at det skjer. Men da tror jeg Moet må svinge seg skikkelig når det gjelder markedsføring og salg.

skorob

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.05.2012
Antall liker
2.022
Sted
Brumunddal
Torget vurderinger
9
Tror direkte salg kan være løsningen for Hegel i Norge.

jorwed_

Audio Arkeologen
Ble medlem
04.09.2012
Antall liker
18.436
Sted
Nordre Follo
Torget vurderinger
97
Er vel overveiende sannsynlig at deler av kjeden videreføres og at agenturene beholdes? I alle fall de viktigste. Dynaudio, Hegel, Devaliet osv.

Kjendis

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.02.2010
Antall liker
728
Sted
Norway
Torget vurderinger
2
Ingen seriøse aktører gidder å overta Hegel så lenge de egentlig bare produserer Kinaskval med laber formidling.

M

MusicBear

Gjest
Ingen seriøse aktører gidder å overta Hegel så lenge de egentlig bare produserer Kinaskval med laber formidling.

Låner du ørene til Hegel's tre siste integrerte forsterkere, deres siste DAC og siste CD-spiller, så tror jeg du roter frem Norgesflagget og klør deg litt i huet med pinnen pinnen flagget er festet i :)

Googler du litt om hva som produseres i Kina tror jeg resten av dagen din er ødelagt :)

Leter du opp en historiebok om Kina tror jeg du ender opp med deler av resten av verden som "velkommen etter" :)

C

cruiser

Gjest
Naturlig at klubben tar over Hegel nå vell.:cool:

Ingen logikk i dette, fordi dette ville bety at Hifiklubben må selge Hegel over hele sitt nettverk. Hvor Hege med dette må skuffe en rekke forhandlere som har gjort en god jobb for de i Danmark og Sverige i årevis.

Hegel har sikkert også store summer tilgode hos de som gikk konkurs, som igjen betyr at det blir en kabal om å få igjen flest mulig av dette ved å vurdere å fortsette dersom kjeden forsøker å drive videre i en eller annen form.

Men dette er/kan bli mye "kjafs" med så vel gamle leverandører, stat og andre som har penger til gode av konkursboet.

Så skal vi heller ikke glemme at Hifiklubben trenger en konkurrent, noe Soundgarden bød på.
Er ikke noe poeng å slå seg konkurs for å ta med seg gjelda inn i nytt selskap vel?

211.

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.01.2004
Antall liker
1.573
Torget vurderinger
2
Trist syn på Jessheim i dag

Sent from my iPhone using Tapatalk Pro

sirop

Overivrig entusiast
Ble medlem
12.12.2007
Antall liker
215
Torget vurderinger
4
Nettbutikken holder åpnet som om ingenting har skjedd.

fry

Overivrig entusiast
Ble medlem
23.10.2012
Antall liker
502
Torget vurderinger
10
Oslo sentrum er åpent som vanlig, var det i går i hvert fall.

AlfdB

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
29.04.2014
Antall liker
92
Jeg tror at videreføring av Soundgarden er på gang. På nettsiden er det nå kun bybytikkene som er listet opp (fylkesoversikten er borte). Dette, i tillegg til at nettbutikken går som vanlig, gir en god antydning på bostyrets vurderinger av hvor veien videre går - i samråd med kreditorer og tidligere eiere. Den delen som utgjorde Spaceworld er nok historie!

torem

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.12.2007
Antall liker
813
Ja, jeg håper konkursen først og fremst er en måte å kvitte seg med Spaceworld på, og at noe av det som var gamle Soundgarden kan videreføres. Men jeg antar at hver enkelt produsent kan si nei til å bli med videre, så alt blir ikke nødvendigvis som før.

Forresten litt rart at ingen nevner EC oppi dette. EC hvirker neste litt glemt i Norge, men de bør burde også ha en bred salgskanal i hjemlandet.

torem

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.12.2007
Antall liker
813
Er vel overveiende sannsynlig at deler av kjeden videreføres og at agenturene beholdes? I alle fall de viktigste. Dynaudio, Hegel, Devaliet osv.
Jeg innbiller meg at Soundgarden ikke har agenturet på Devaliet. Dette merket må de ta inn via den svenske importøren Audio Nord AB eller hva de heter. Ingen god deal for Soundgarden m.a.o.

Soundgarden Nettbutikk

Bransjeaktør
Ble medlem
19.06.2018
Antall liker
20

X-Cell

Lorden av Nord!
Moderator
Ble medlem
23.10.2006
Antall liker
10.050
Sted
Narvik
Torget vurderinger
12
flott at det blir et nytt soundgarden... synd butikken her i Narvik ikke blir med videre.. :(

Terje-A

Æresmedlem
Ble medlem
16.05.2013
Antall liker
9.511
Sted
Østfold
Torget vurderinger
19
Vanskelig å konkurrere med Elkjøp og netthandel av billig nips. Sats på lydprodukter som Elkjøp ikke har. Lykke til.:)

C

Cyber

Gjest
Må være tøff bransje å drive i, ser hifiklubben omsetter for 297 millioner og går 6 mill i pluss. SWSG ca. 350 og 35 mill i minus.

Topp Bunn