Ja, DS har trafo utgang og Ted Smith jobber med et høyere utgangsnivå på sin upcoming ‘all assault’ TSS 2 boks DAC. Jeg har mulighet for -20dB setting av maks volum rett på DAC’en, men altså ikke høyere gain ut. Kan godt være at det er her culprit’en ligger!Hadde du ikke oppgitt at Dacen leverte 5,3V?
Du skrev vel videre at det var ved +12db?
Da har du vel svaret der?
Ved 0db blir ikke dette mye til signal.
Beklager hvis jeg har misforstått noe her,??????
Bare husk at jeg skal koble opp denne nye preampen i kveld.Det har du nok rett i, men det er lite som tyder på at det er et problem her. Pre har oppgitt utgangsimpedans <10 ohm og power inngangsimpedans 100 kOhm. Det skulle være nokså skuddsikkert mht strøm.
Det kan jeg umuligt tillade mig at være uenig iDet har du nok rett i, men det er lite som tyder på at det er et problem her. Pre har oppgitt utgangsimpedans <10 ohm og power inngangsimpedans 100 kOhm. Det skulle være nokså skuddsikkert mht strøm.
Noen som har noen kommentarer til hifipuristen sitt innspill?Hadde du ikke oppgitt at Dacen leverte 5,3V?
Du skrev vel videre at det var ved +12db?
Da har du vel svaret der?
Ved 0db blir ikke dette mye til signal.
Beklager hvis jeg har misforstått noe her,![]()
Det stemmer nok bra at Sensitivity på SoulSonic Impact LE er nærmere 80 dB/m/W enn de oppgitte 85-87.5,3volt dividere med 4( 12dB) gir 1,3 volt til sluttrinn som gir 120 watt ved 1volt inn. Du må ha vanvittig ineffektive høyttalere om ikke dette er nok.
Google fant ikke data på høyttalerne dine
Snakker man om +12dBuuuuuuu så er det 3Volt . Min pre gir 12dBu/3V på RCA og +18dBu/6V på XLR inn på slutttrinn med 1Volt (RCA) inn for 15Watt ut i 8 Ohm. Holder i massevis på 95dB høyttalere.Bare husk at jeg skal koble opp denne nye preampen i kveld.Det har du nok rett i, men det er lite som tyder på at det er et problem her. Pre har oppgitt utgangsimpedans <10 ohm og power inngangsimpedans 100 kOhm. Det skulle være nokså skuddsikkert mht strøm.
Denne kan ta DS nivået til +20dB istedenfor +12dB som vel er normalt for preamper.
Forhåpentligvis vil det gjøre susen!
Jeg har ikke behov i dag å gå høyere enn +12dB, men da har jeg jo brukt opp all headroom.
Takk.Gain regnes gjerne som forholdstall mellom spenninger. Som du kanskje la merke til anslo jeg ca 80 dB (egentlig 79 dB) effektivitet ut fra kommentaren om effekt og spenning fra høyttalerprodusenten. Hvis han oppgir 85 dB følsomhet ved 2,83 V rms blir det 79 dB effektivitet ved 1 W for en 4-ohms høyttaler. 2,83 V rms blir 2 W i 4 ohm.
Delefiltrene dine ser ut til å være helt alminnelige andreordens passive delefiltre etter bildet å dømme. Det er ikke så mye der som tilsier store effekttap, men det er passive komponenter mellom forsterkere og høyttalere, så du vil få et visst tap både i nivå og opplevd dynamikk. Min bestemte oppfatning er at delefiltrene skal være før effektforsterkerne, ikke etter. Passive delefiltre etter effektforsterkerne tar bort mye av poenget med biamping.
BiAmp (Bi-Amplification - Not Quite Magic, But Close) - Part 1
Output level low betyr at man bruker en -20dB motstand til jord på DAC utgangen (legges inn via fjernkontroll). Jeg har selvsagt sjekket at denne ikke ligger inne.Jeg blir ikke helt klok på spec for PS Audio DS DACen :
Output level, low 1.41 Vrms(+5BV) / 3.15
Output level high, maximum 2.81 Vrms (+8dBV) / 5.3 Vrms (+12dBV)
Merk jeg antar de skulle skrive +5 dBV i parentesen, det er ingen benevning på 3,15 men jeg antar det er V. Jeg antar at skråstreken skiller mellom RCA/XLR ut. https://www.psaudio.com/products/directstream-dac/#tab-specs
Enten har de en benevningsfeil og/eller så har de en regnefeil. dBV er med referanse til 1V(RMS) = 0 dBV (8 dBV = 2,5V(RMS) og 12 dBV = 4,0V(RMS)), og da er det ingen sammenheng mellom opplysningene i V og opplysningene i dBV. Jeg er heller ikke sikker på om jeg forstår hva de mener er distinksjonen mellom outputlevel low og high (maximum). Det er dog ingenting som tyder på at PS audio DACen med XLR ut ikke kan drive effekttrinnene dine til klipping helt på egenhånd, med god margin.
I det siste opptegninga i innlegg #46 så har du potensielt 3 sekvensielle volumkontroller - 1) digital volum på datastrømmen til DAC, 2) volumkontrollen i DAC og 3) volumkontrollen i forforsterkeren. Er hunden begravet der ?
mvh
KJ
Jeg har alltid trodd at 0dB representerer max spenning på utgangen. Dvs i ditt tilfelle 5,9v balansert.Min Dac har 5,9 V ut balansert ved 0db.
Ved +9db er det vel 17V RMS, hvis jeg
ikke husker helt feil.??????
Nei, dette er vel tilnærmet korrekt, men spenningen er jo ikke 4V hvis man oppgir faktisk størrelse ved +12dB og ikke 0dB.Jeg har alltid trodd at 0dB representerer max spenning på utgangen. Dvs i ditt tilfelle 5,9v balansert.Min Dac har 5,9 V ut balansert ved 0db.
Ved +9db er det vel 17V RMS, hvis jeg
ikke husker helt feil.������
Linjeutganger opererer vel ikke med så høye spenninger som 17V. Standarden (hvis det finnes noe slikt) er vel 2V ubalansert og 4V balansert ved 0dB.
Eller tar jeg helt feil her?
Takk, men du mener vel 5.3V ved +12dB og ikke 0dB, altså har jeg ikke 5.3V ut ved 0dB.dB og dB kan være så mangt, eller dB i seg elv er bare uttrykk for det logaritmiske størrelsesforholdet mellom to størrelser. dB FS er normal benevning for maksimalt digitalt signalnivå (vanligvis RMS sinus), der FS står for full scale, og er gjerne referansesignalet for å måle utgangen fra en DAC. dBV som PS audio bruker i sine specs, der V står for volt, er som jeg nevnte med referanse til 1V = 0 dB. dBu er en gjenganger og henviser til spenningen ved 1 mW i 600 ohm = ca 0,7746V = 0 dB. dB ved forsterking/demping er gjerne uten ytterligere benevning. dBW er med referanse til 1W = 0 dB etc: https://en.wikipedia.org/wiki/Decibel#Suffixes_and_reference_values. Derfor er notasjon og konteksten viktig for å forstå hva decibellene henviser til.
Det er heller uvanlig å oppgi signalnivå peak-peak.
Jeg er ganske sikker på at DACen til Distinctive slik han bruker den ikke gir ut 5,3 V RMS på XLR-kontaktene ved 0 dB FS, men et langt lavere signalnivå.
mvh
KJ
Jeg leser også dette som 1.4 V rms ubalansert og 3.15 V rms balansert i «low», 2.8 V rms ubalansert og 5.3 V rms balansert i «high» ved full digital utstyring, altså 0 dBFS. Det er ikke klart for meg hvorfor den balanserte (?) utgangsspenningen i «high» ikke er det dobbelte av den i «low» når den ubalanserte (?) er det. Den opplagte måten å gjøre dette på ville være å koble ut eller inn en motstand som dobler eller halverer gain.Output level, low 1.41 Vrms(+5BV)/3.15
Output level high, maximum 2.81 Vrms (+8dBV)/5.3 Vrms (+12dBV)
På generelt grunnlag vil jeg si at det neppe har noen betydning så spesielt når det er snakk om balanserte kabler. De er laget for å ha flere 10-talls meters strekk. Tror ikke du merker noe forskjell enten det ene eller andre strekket er langt. Digital kabler derimot er det større meninger om relatert lange strekk kan gi "ringing" (les: signalet gir refleksjoner og bølger som kan påvirke overføringen). Mener å ha lest flere rapporter på dette for mange år siden; hvor noen kom frem til at 1.2m var perfekt; og andre 1.4m. Jeg vi si at kabler for digital overføring nok er litt mer følsomme for store lengder; spesielt coaxial digital/BNC. AES/EBU er nok mer glad i lange lengder.Noen som har sterke meninger rundt følgende Interconnect alternativer, ut fra teori eller egen erfaring;
1) Lang avstand fra Preamp til Poweramp og kort avstand Preamp til DAC
vs
2) Lang avstand fra DAC til Preamp og kort avstand fra Preamp til Poweramp
Lang avstand vil si 5m XLR. Kort avstand vil si 1m XLR.
Det er muligens her jeg, Asbjørn mfl. ramler av lasset og missforstår ett eller annet. Hva er hhv 0 dB og +12 dB i denne sammenhengen ?...
Takk, men du mener vel 5.3V ved +12dB og ikke 0dB, altså har jeg ikke 5.3V ut ved 0dB.
Som lovet så gjorde jeg noen flere målinger på etterklang i rommet.Har du noe info om hvilke tiltak som er gjort i rommet er høyst uvanlig å ligge så lavt i bass så her er nok flere som burde være nysgjerrig på hvordan du har fått til dette ?Skulle vel sagt peaket på 0.4s.Kos deg!;D, Nærfelt er best...
0.2s wow nesten som lydstudio kontrollrom det...
Vis vedlegget 503007
A cable length or length of cable is a nautical unit of measure equal to one tenth of a nautical mile or approximately 100 fathoms. Due to anachronisms and varying techniques of measurement, a cable can be anywhere from 169 to 220 metres, depending on the standard used.
OK. Fikk ikke med meg at du hadde ekstern mic. Hvis du har kalibreringsdataene på mic'en kan du jo grov-interpolere litt selv. Som regel er det ikke store avvikene uansett.Som sagt så er det micW som er brukt og ikke iPad intern mic.
Dessverre så får jeg ikke lagt inn micW kalibreringsdata i iClap.
Jeg har også skikkelig proffe apper fra faber acoustical, men kan ikke se at disse har egen reverb måling.
Noen som har erfaring med FA her inne? Disse er ihvertfall ikke noe leketøy og koster langt mer enn USB løsningen!
https://www.faberacoustical.com/
Det skyldes refleksjoner og flutterekko. "Etterklang" slik folk bruker det i dagligtale er ikke det samme som målbar etterklangstid. Etterklangstid (RTx) er noe som er gyldig i store konsertsaler o.l.Hvis jeg går på badet og klapper er jo lytteresponsen en helt annen enn i lytterommet?
Skyldes ikke dette refleksjoner/etterklang?
Begge rom er små (<15m2).
Wooferkretsen er første-ordens og ribbon er andre-ordens passiv.Delefiltrene dine ser ut til å være helt alminnelige andreordens passive delefiltre etter bildet å dømme.