Sport, sykkel og trening Den store el-sykkel tråden

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • POB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.09.2003
    Innlegg
    3.034
    Antall liker
    3.098
    Sted
    Kulturhovedstaden
    Torget vurderinger
    32
    Det er sikkert flere enn jeg som bruker sykkel til turer hvor man ikke ønsker å vri opp skjorta etterpå.
    Synes derfor det kan være på plass med en el-sykkel tråd hvor vi kan poste erfaringer med forskjellige sykkelmerker.
    Tester kan leses opp og ned, men felles for de aller fleste testene er at det ikke blir noe fokus på hvordan sykkelen står seg over litt tid.

    Det er mange momenter som er viktige når man skal velge en elsykkel enten den koster 10k eller 30k.
    Hva slags batteri som brukes, kapasitet på batteri, drivverk, ramme, årsmodell, hva sykkelen brukes til, støy fra motor, girtype osv.... kan være interessante momenter som kan hjelpe folk til å velge sin neste el-sykkel.
    Både på motor og batteri-fronten skjer det mye vedr kapasitet, dreiemoment og holdbarhet fra år til år.

    Legg gjerne ut bilde av sykkelen du eier eller kunne tenke deg å kjøpe.
    Kjøpstips og generelt tips om gode kjøp enten brukt eller nytt, bør være interessant.

    Selv har jeg svettet mye over styret på en vanlig sykkel, men investerte i en elsykkel våren 2018 som blir brukt til småturer og fototurer sammen med kona.
    Elsykkel er rettogslett genialt.
     

    Daniel62

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.04.2014
    Innlegg
    2.548
    Antall liker
    788
    Endelig en fin tråd :)

    Jeg har sondert terrenget litt, dvs ikke ute i skogen men i butikkene.
    For meg er vekt vel så viktig som allskens duppeditter. Vil mye heller ha en "lett" el-sykkel med krank-motor og betale litt ekstra, enn en blytung en med motor foran/bak til halve prisen.

    Hva har du POB?
     
    • Liker
    Reaksjoner: POB

    Olav2

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.04.2014
    Innlegg
    3.342
    Antall liker
    2.665
    Torget vurderinger
    1
    Flott tråd!

    Min erfaring så langt: Noe av det viktigste med å kjøpe elsykkel er å kjøpe fra et sted med god service. Med elsykkel VIL det bli servicebehov, ettersom det er en betydelig mer kompleks affære enn vanlige sykler. Selv kjøpte jeg min første elsykkel i vår, fra elife elsykler i Oslo, som er en liten uavhengig sykkelprodusent og butikk. De syklene gir mye for pengene, og jeg er godt fornøyd. Sykkelen er en drøm å sykle på. Det har vært litt tekniske problemer innledningsvis med det trinnløse navgiret fra Nuvinci, men de har vært utrolig greie med å fikse ting som har oppstått. Nå holder de på å bytte fra Nuvinci-gir til Rohloff-gir for en billig penge, som er et godt hopp opp i kvalitet.

    EDIT: en av grunnene til at jeg kjøpte nettopp fra dem er at jeg skal bruke sykkelen som pendlersykkel året rundt. Da ønsket jeg en sykkel med remdrift og innvendig gir, siden jeg vet hvordan salt på veiene kan ødelegge en sykkel. I tillegg ønsket jeg minst mulig vedlikehold for egen del.

    Det eneste jeg har tenkt på etter at jeg kjøpte den er at jeg kanskje skulle ha kjøpt en transportsykkel med en gang, siden elsykkelen har gjort at jeg plutselig får lyst å bruke sykkelen til shopping og transport av litt større ting. Det var aldri aktuelt når jeg syklet på gamlis-sykkelen min. Tenker ikke da på sånn sykkel med kasse, men på en robust sykkel med litt lengre bagasjebrett ("longtail"), som er designet for å kunne laste litt større ting oppå.
     
    Sist redigert:

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.424
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    4
    Fruen min har en Diamant Volt med Alfine navgir og Shimano krankmotor.

    Veldig fin måte å komme seg rundt på og den har fungert knirkefritt i de to årene vi har hatt den. Har kun blitt brukt på sommeren.

    Selv går jeg og tenker på en sammenleggbar elsykkel eller eller sparkesykkel for lavpromillesykling til og fra båten.
     

    motoren

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.01.2007
    Innlegg
    24.895
    Antall liker
    42.735
    Sted
    Flekkefjord
    Torget vurderinger
    30
    Bare lurer på når myndighetene forlanger lappen for el sykkler? Går jo nesten like fort som en moped i dag

    mvh
     

    Daniel62

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.04.2014
    Innlegg
    2.548
    Antall liker
    788
    Bare lurer på når myndighetene forlanger lappen for el sykkler? Går jo nesten like fort som en moped i dag

    mvh
    De bør nok heller snarest innføre påbud om at fører må ha på seg hjelm! Når de klarer å innføre vest-påbud uten å ta hensyn til fartøyets mulige hastighet, bare størrelse, så er det merkelig at de ikke har innført hjelm-påbud for lengst. Men det er vel noen fine fruer i dempartementene som ikke vil komme på jobb med ødelagt frisyre.
     

    Olav2

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.04.2014
    Innlegg
    3.342
    Antall liker
    2.665
    Torget vurderinger
    1
    Bare lurer på når myndighetene forlanger lappen for el sykkler? Går jo nesten like fort som en moped i dag

    mvh
    I dag kreves sertifikat og registrering for sykler som kan gå i 45 kmt. Vanlige elsykler får bare motorstøtte opp til 25 kmt, og det er jo nesten ingenting. Den farten er ekstremt langt fra mopedfart. Jeg synes egentlig man godt kunne økt grensa til 32 kmt i det minste, og motorkraften til 350 watt, slik det er i USA. Eller 35 kmt. Det ville gjort elsykkel langt mer konkurransedyktig for jobbpendling over litt lengre avstander.

    Så skal det også sies at det nok blir nødvendig med mer kontroll når det gjelder trimming av elsykler. Jeg må innrømme at det frister litt selv, og det er fordi 25 kmt er såpass lavt.
     

    POB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.09.2003
    Innlegg
    3.034
    Antall liker
    3.098
    Sted
    Kulturhovedstaden
    Torget vurderinger
    32
    Har for tiden en Diamant Volt 30 2017modell, se bildet.
    Kjøpt pent brukt av en kar i Oslo.
    Bra sykkel på alle mulige måter, men som hornmann er jeg følsom for støy, og jeg synes Shimanomotoren støyer litt. Sykkelen skal derfor byttes ut, med noe med både lengre rekkevidde og noe med mindre motorstøy. Kvaliteten ellers er upåklagelig.
    Kona har en Diamant Volt 10 som også skal byttes. Shimano på denne også, og hun synes ingen av syklene støyer, men hun vil ha lenger rekkevidde og navbrems bak.

    Volt30_2017.jpg
     

    POB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.09.2003
    Innlegg
    3.034
    Antall liker
    3.098
    Sted
    Kulturhovedstaden
    Torget vurderinger
    32
    Har sondert terrenget ganske mye, og sett meg ut denne som skal prøvekjøres i kveld:
    evoride_sport-man.jpg

    Evoride Classic med Bafang drivverk og litt mer batteri. Delene i denne tilsier topp kvalitet, og Bafang motorene skal visstnok være veldig stille.
    Ganske snasen og se på synes jeg, med batteriet skjult i ramma.
    Funker ikke dette må jeg prøve noe med Bosch sin motor, eller vente til 2019 sesongen.
    Noen som har vært borti Evoride eller Bafang motorer ?
     

    Olav2

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.04.2014
    Innlegg
    3.342
    Antall liker
    2.665
    Torget vurderinger
    1
    Ikke prøvd Bafang. Bosch synes jeg bråker litt, men har ikke prøvd den aller beste motoren deres. Min sykkel har Brose, og den er betydelig stillere enn Bosch-motorene jeg har prøvd.
     

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    12.252
    Antall liker
    9.824
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Ikke kjøp Biltema, makan til dritt sykkel.
    Kjøpte en for svigermor for 2 år siden. Nå kan hun ikke sykle lengre, så vi hadde tenkt å ta den med opp på hytta.
    Tror ikke jeg gidde, nøkker og går. slår seg av og på i rykk og napp:(
     
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    Bare lurer på når myndighetene forlanger lappen for el sykkler? Går jo nesten like fort som en moped i dag

    mvh
    I dag kreves sertifikat og registrering for sykler som kan gå i 45 kmt. Vanlige elsykler får bare motorstøtte opp til 25 kmt, og det er jo nesten ingenting. Den farten er ekstremt langt fra mopedfart. Jeg synes egentlig man godt kunne økt grensa til 32 kmt i det minste, og motorkraften til 350 watt, slik det er i USA. Eller 35 kmt. Det ville gjort elsykkel langt mer konkurransedyktig for jobbpendling over litt lengre avstander.

    Så skal det også sies at det nok blir nødvendig med mer kontroll når det gjelder trimming av elsykler. Jeg må innrømme at det frister litt selv, og det er fordi 25 kmt er såpass lavt.
    Grensene er: 250W, hjelp opp til 6 km/t med knapp på styret og hjelp inntil 25 km/t kun mens man trår.

    Kraftigere eller raskere enn dette er moped/motorsykkel. Det skal for det første typegodkjennes som det det er, for det andre registreres, og for det tredje brukes av folk med gyldig sertifikat, og for det fjerde ikke på fortau, sykkelfelt eller gang-og sykkelsti.

    Det jeg har sett av elsykkelbruk tyder på at trimming er meget utbredt, at en betydelig andel 'elsyklister' er like ubehjelpelig inkompetente som de er hensynsløse overfor sine medtrafikanter. I tillegg er straffenivået for å kjøre ned og skade andre sjokkerende lavt:

    https://www.adressa.no/nyheter/inne...ørsel-med-ulovlig-trimmet-sykkel-16652558.ece

    Hadde han vært på et kjøretøy, en motorsykkel altså, som lovlig kan oppnå tilsvarende hastigheter, så hadde han nok blitt dømt betydelig hardere. Jeg savner virkelig politikontroller, og konfiskering av ulovlige 'elsykler' før det går gærnt med flere.

    Hastigheter opp til 32 km/t? Jeg er skeptisk, ikke til hastigheten i seg selv, men til hvordan det passer inn på steder hvor man i dag har lov til å sykle og dermed bruke elsykkel. Over 30 km/t er den viktigste grunnen til at jeg selv tar mine selvdrevne sykler ut på veien fremfor fortau og gang-/sykkelsti (som kun er et glorifisert fortau adskilt fra veien). Skeptisk er kanskje feil ord, dypt uenig treffer bedre.

    Når det er sagt. Elsykkel er en fantastisk idé. Jeg prøver å overtale min far til å skaffe en, ta med seg fiskeutstyr, og fise opp i marka på tur. Han hadde hatt veldig godt av det. En gang skal jeg sikkert ha en selv også.
     
    Sist redigert av en moderator:

    AndersR

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.05.2011
    Innlegg
    5.264
    Antall liker
    4.066
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Grensene er: 250W, hjelp opp til 6 km/t med knapp på styret og hjelp inntil 25 km/t kun mens man trår.
    Dette nye regelsettet synes jeg er skikkelig rart.
    Altså, det du skriver har jo vært slik ganske lenge. Det som jeg synes er skikkelig rart er de nye reglene, som gjør at dersom jeg kjøper en sykkel som av en eller annen grunn har pegs istedenfor krankarmer, så skal den plutselig kjøres opptil 25 km/h uten assistanse helt lovlig, mens den bare har lov til å kjøre i 6 km/h uten assistanse fra piloten dersom den hadde hatt vanlige krankarmer og pedaler.

    Jeg skjønner ikke hvorfor dette skal være logisk fra et juridisk ståsted.
     

    Olav2

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.04.2014
    Innlegg
    3.342
    Antall liker
    2.665
    Torget vurderinger
    1
    Bare lurer på når myndighetene forlanger lappen for el sykkler? Går jo nesten like fort som en moped i dag

    mvh
    I dag kreves sertifikat og registrering for sykler som kan gå i 45 kmt. Vanlige elsykler får bare motorstøtte opp til 25 kmt, og det er jo nesten ingenting. Den farten er ekstremt langt fra mopedfart. Jeg synes egentlig man godt kunne økt grensa til 32 kmt i det minste, og motorkraften til 350 watt, slik det er i USA. Eller 35 kmt. Det ville gjort elsykkel langt mer konkurransedyktig for jobbpendling over litt lengre avstander.

    Så skal det også sies at det nok blir nødvendig med mer kontroll når det gjelder trimming av elsykler. Jeg må innrømme at det frister litt selv, og det er fordi 25 kmt er såpass lavt.
    Grensene er: 250W, hjelp opp til 6 km/t med knapp på styret og hjelp inntil 25 km/t kun mens man trår.

    Kraftigere eller raskere enn dette er moped/motorsykkel. Det skal for det første typegodkjennes som det det er, for det andre registreres, og for det tredje brukes av folk med gyldig sertifikat, og for det fjerde ikke på fortau, sykkelfelt eller gang-og sykkelsti.

    Det jeg har sett av elsykkelbruk tyder på at trimming er meget utbredt, at en betydelig andel 'elsyklister' er like ubehjelpelig inkompetente som de er hensynsløse overfor sine medtrafikanter. I tillegg er straffenivået for å kjøre ned og skade andre sjokkerende lavt:

    https://www.adressa.no/nyheter/inne...ørsel-med-ulovlig-trimmet-sykkel-16652558.ece

    Hadde han vært på et kjøretøy, en motorsykkel altså, som lovlig kan oppnå tilsvarende hastigheter, så hadde han nok blitt dømt betydelig hardere. Jeg savner virkelig politikontroller, og konfiskering av ulovlige 'elsykler' før det går gærnt med flere.

    Hastigheter opp til 32 km/t? Jeg er skeptisk, ikke til hastigheten i seg selv, men til hvordan det passer inn på steder hvor man i dag har lov til å sykle og dermed bruke elsykkel. Over 30 km/t er den viktigste grunnen til at jeg selv tar mine selvdrevne sykler ut på veien fremfor fortau og gang-/sykkelsti (som kun er et glorifisert fortau adskilt fra veien). Skeptisk er kanskje feil ord, dypt uenig treffer bedre.

    Når det er sagt. Elsykkel er en fantastisk idé. Jeg prøver å overtale min far til å skaffe en, ta med seg fiskeutstyr, og fise opp i marka på tur. Han hadde hatt veldig godt av det. En gang skal jeg sikkert ha en selv også.

    Altså, jeg har jo ikke foretatt noen konsekvensutredning av dette. Det er mulig dette først bør komme når man får på plass mange flere ordentlige dedikerte sykkelveier, i stedet for de forskrekkelige bastardløsningene man har i dag. Og kanskje har du rett i at man bør holde på 25. Selv sykler jeg forøvrig aldri på fortau, og svært nødig på "gang-/sykkelsti", fordi jeg heller vil irritere bilister enn å gjøre fotgjengere engstelige.

    Og jeg ser sikkert dette fra mitt eget perspektiv. Men jeg synes ikke 32 kmt er spesielt mye. Opplever god kontroll og oversikt ved den hastigheten, synes jeg. Likevel kan den fartsøkningen bety en del for de av oss som bruker elsykkelen som transportredskap. I sommer har jeg mange dager elsyklet med tung bagasje nærmere fem mil om dagen, fordi vi bor hos foreldrene mine mens vi pusser opp. Assistanse opp til 32 kmt i stedet for 25 ville faktisk betydd litt. Jeg tror også at en litt høyere assistansegrense kunne gjort at en del folk lot være å trimme, akkurat slik Spotify bidro til at folk sluttet å laste ned ulovlig.

    Men ja, jeg er enig i at det trengs håndheving av reglene, når de først finnes.
     
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    Du svarer jo greit på innvendingene mine for din egen del. Ut i veien er i mine øyne riktig svar for voksne syklister i de fleste tilfeller, uavhengig av om de har hjelpemotor eller ikke.

    Hadde alle tenkt sånn, så kunne man nok med god sannsynlighet dratt opp farta en god del. Men da er det etterhvert såpass likt moped, at, ja, hvorfor ikke ta det helt ut?

    Alle tenker heller ikke sånn, for å si det forsiktig. Det råkjøres med elsykkel på de merkeligste steder.
     
    Sist redigert av en moderator:

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.809
    Antall liker
    9.732
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Hastighetsgrense på 35km/t og 350w motor hadde vært fint, og at mopedene kunne kjørt i 55-60 slik de er konstruert for. Da hadde det blitt færre biler på veien og mer plass til de som absolutt må kjøre bil.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    22.109
    Antall liker
    14.668
    Om tilårskomne damer med null sykkelferdigheter og begrenset trafikkforståelse skal komme susende enda fortere på fortauene så tror jeg at jeg får angst.

    Det er i det hele - som gruppe - ganske påfallende forskjeller mellom syklister og elsyklister - selv om utskudd i alle retninger selvdagt er å oppdrive i begge grupper. Sistnevnte mangler påfallende ofte relativt basal forståelse for hvordan man skal sykle der også andre syklister ferdes.
     

    POB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.09.2003
    Innlegg
    3.034
    Antall liker
    3.098
    Sted
    Kulturhovedstaden
    Torget vurderinger
    32
    Ikke prøvd Bafang. Bosch synes jeg bråker litt, men har ikke prøvd den aller beste motoren deres. Min sykkel har Brose, og den er betydelig stillere enn Bosch-motorene jeg har prøvd.
    Brose går vel for å være high-end på elsykkel.
    Best dreiemoment, og den eneste motoren som frikobler helt når du kommer i hastighet over 25 km/t. Alle andre motorer gir en "bremseeffekt" og blir noe slitsomme å tråkke på over 25 km/t.
    Kikket litt på Elife sine sykler, og det virker som det er kvalitet i alle ledd. Koster deretter også.
     

    POB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.09.2003
    Innlegg
    3.034
    Antall liker
    3.098
    Sted
    Kulturhovedstaden
    Torget vurderinger
    32
    Om tilårskomne damer med null sykkelferdigheter og begrenset trafikkforståelse skal komme susende enda fortere på fortauene så tror jeg at jeg får angst.

    Det er i det hele - som gruppe - ganske påfallende forskjeller mellom syklister og elsyklister - selv om utskudd i alle retninger selvdagt er å oppdrive i begge grupper. Sistnevnte mangler påfallende ofte relativt basal forståelse for hvordan man skal sykle der også andre syklister ferdes.
    Syklister med dårlige ferdigheter finnes definitivt om de sykler elsykkel eller ikke.
    Vil nok påstå at endel eksemplarer av begge kjønn mangler total trafikkforståelse, og det gjelder nok ikke bare på sykkel.
    Allikevel er nok den mest utsatte gruppen av syklister de som mener de har altfor god trafikkforståelse, og sykler som noen idioter, både i gangfelt og på veien.

    Selvfølgelig er det et poeng at de som har dårlige ferdigheter ikke får mulighet til kjøre for fort, og dette er sikkert noe av grunnen til grensen på 25 km/t.
     

    Olav2

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.04.2014
    Innlegg
    3.342
    Antall liker
    2.665
    Torget vurderinger
    1
    Om tilårskomne damer med null sykkelferdigheter og begrenset trafikkforståelse skal komme susende enda fortere på fortauene så tror jeg at jeg får angst.

    Det er i det hele - som gruppe - ganske påfallende forskjeller mellom syklister og elsyklister - selv om utskudd i alle retninger selvdagt er å oppdrive i begge grupper. Sistnevnte mangler påfallende ofte relativt basal forståelse for hvordan man skal sykle der også andre syklister ferdes.
    Om det du sier er mer enn anekdotiske inntrykk, burde man kunne avlese det i ulykkesstatistikken. Men nei, elsykler og "klassiske sykler" ser faktisk ut til å være mindre utsatt for ulykker enn andre sykkeltyper, når man kontrollerer for hvor de brukes. https://www.dinside.no/fritid/elsykkel-gir-ikke-okt-ulykkesrisiko/69804211

    Det man derimot ser med elsykkel, er at det får folk som ikke har syklet før til å begynne å sykle, og at folk med elsykkel gjerne bruker sykkelen betydelig mer og til flere ærend enn folk med vanlig sykkel. Jeg synes selv det er mye bedre at damer på 50 begynner å sykle til butikkken, enn at veltrente menn i kondomdress skal slenge karbonsykkelen inn i suven og kjøre til markagrensa... Om man nå skal komme med en annen klisjé, som sikkert er like anekdotisk.

    Jeg synes i det hele tatt det er unødvendg å sette syklister opp mot hverandre. Det viktigste er at flere begynner å sykle.
     
    Sist redigert:

    Olav2

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.04.2014
    Innlegg
    3.342
    Antall liker
    2.665
    Torget vurderinger
    1
    Ikke prøvd Bafang. Bosch synes jeg bråker litt, men har ikke prøvd den aller beste motoren deres. Min sykkel har Brose, og den er betydelig stillere enn Bosch-motorene jeg har prøvd.
    Brose går vel for å være high-end på elsykkel.
    Best dreiemoment, og den eneste motoren som frikobler helt når du kommer i hastighet over 25 km/t. Alle andre motorer gir en "bremseeffekt" og blir noe slitsomme å tråkke på over 25 km/t.
    Kikket litt på Elife sine sykler, og det virker som det er kvalitet i alle ledd. Koster deretter også.
    Ja, det koster litt. Men tenkte for min del at det var verdt investeringen, siden jeg skal bruke den til mange mange kilometer med pendling hver dag. Fikk den også litt rimeligere enn den er nå fordi jeg forhåndsbestilte før sesongen.

    Jeg tror nok at en sykkel med bafang-motor gir klart mest for pengene. Har du sjekket ut strømmen elsykkel med hans jørgen fjuk? Virker som en veldig kunnskapsrik kar, som selger kit for ombygging til elsykkel med bafang-motor.
     

    POB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.09.2003
    Innlegg
    3.034
    Antall liker
    3.098
    Sted
    Kulturhovedstaden
    Torget vurderinger
    32
    Testet en Evoride med Bafang motor igår.
    Herrevarianten var ikke på lager, men damevarianten som kona endte opp med ble testet.
    Bafang Power Max mk 2, er svært mye stillere enn Shimano steps.
    Førsteinntrykket virket veldig bra, og det blir vel en lengre tur snart for å sjekke hvordan kona synes den er. Mange gode kvalitetsdeler, uten at det betyr spesielt mye for helhetsinntrykket. Det viktigste for kona med en slik sykkel er komfort og at den er pen :D. Med gode dempere og bra dreiemoment burde dette bli bra.
    Vår bruk av elsykkel er helt klart for nytelse, og turer med mer hygge enn nødvendighet. Uansett er det viktig at turen blir så bra som mulig og innenfor et budsjett og kravspec vi synes er fornuftig.

    WOMAN-SPORT-KRANK-HVITa.jpg
     
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    Skal ikke dille det til med så mye mer snakk om sikkerhet og denslags. Men, en siste lille anekdote om trafikk sikkerhet og mine foreldre.

    Faren min har kjørt taxi på heltid siden '80-tallet, uten å ha blitt noen bølle i trafikken av den grunn. Han vet stort sett hva folka rundt holder på med, og hva de kommer til å holde på med noen sekunder inn i fremtiden. Han er drøyt overvektig, ikke spesielt fysisk aktiv på mange år, puster tungt om han reiser seg fra sofaen, men har motorikken fint i behold. Han har jeg lyst til å se på elsykkel, til butikken, i marka, i det hele tatt.

    Min mor, derimot. Drar også på åra etterhvert, men sleper ikke beina etter seg, går turer og koser seg. Men manna i bil? Dere har vart passasjer med sånne som ikke svinger i en bue, men i et antall småsvinger og korte rette linjer? Med et hode som svinger hit og dit som på en nervøs Titten Tei? Henne skulle jeg helst sett på ren pedaldrift så lenge det lar seg gjøre.

    Begge har i dag vanlige sykler som er lite brukt.

    PS. Det verste pakket av alle er de som er på bysykkel.
     

    BeetleBug

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.06.2009
    Innlegg
    6.942
    Antall liker
    14.347
    Sted
    Sørlandet
    PS. Det verste pakket av alle er de som er på bysykkel.
    Syklister vet at bilister er utdøende rase så dem trør på og driter i det meste. Selv er jeg en varsom syklist blitt etter flere år som bølle både på veien og i marka.

    -BB-
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.987
    Antall liker
    10.451
    Torget vurderinger
    2
    Noe mer info ønskes om en komfortabel sykkel med oppreist sittestilling og transport/ gangassist , Dvs en hvor motoren går uten at man trår. Gjerne
    « deplombert»
    Tyverisikkerhet er viktig , hvordan oppnås det??
    Det eneste som hindret meg å kjøpe sykkel er vissheten om at den blir stjålet fra bakgård eller ved bruk etter noen uker. ...
    Vi bruke sykkelen i uregelmessige by-ærend ( bor bratt til) og neppe som Transport t/r jobb...
     

    POB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.09.2003
    Innlegg
    3.034
    Antall liker
    3.098
    Sted
    Kulturhovedstaden
    Torget vurderinger
    32
    Evoride med Bafang-motor ble returnert til butikken.
    Etter en testrunde i terreng vi kjenner godt, var det ikke vanskelig å fastslå at dreiemomentet som produsent av motoren lover, ikke holder stikk. Moment og trekkraft er viktig, og når vi først skal kjøpe nytt bør alt stemme.
    Fru POB har i tillegg solgt sin kjære Diamant Volt 10, og er nå sykkelløs.

    Mens jeg derimot var så dum at jeg testet en Hard Rocx E Volution 4, samtidig som jeg returnerte fruens bomkjøp.
    Planen var en sykkel med mer klassisk utseende innenfor 20k, men etter en kort testrunde var det bare å dra kortet.

    Minus:
    Kostet litt (les mye) mer enn opprinnelig budsjett.
    Hybrid.

    Pluss:
    Shimano Steps E8000.
    Shimano Deore girsystem.
    Svært stiv ramme.
    Stiv gaffel med fete og lettrullende ballongdekk sørger for god komfort.
    500w 14ah batteri.
    Et helvetes glis kommer hver gang jeg setter meg på sykkelen.

    Inntrykkene er en sykkel med god respons på tråkk i bratte motbakker, god komfort på dårlig asfalt og grusveier. Nesten overlegen komfort på god asfalt, med dekk som griper godt på svingete kjøring.
    Fru POB har prøvd min selvfølgelig, og er villig til å kaste alle bilder om en hvit klassisk pikesykkel med blomstrete kurv på styret på sjøen, og heller gå for damevarianten av Hard Rocx Evo 4.

    Har du et budsjett på rundt 30k, skylder du deg selv å teste Evo 4

    E-Volution-4-NY-1024x624.jpg
     
    Sist redigert:

    AndersR

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.05.2011
    Innlegg
    5.264
    Antall liker
    4.066
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Noe mer info ønskes om en komfortabel sykkel med oppreist sittestilling og transport/ gangassist , Dvs en hvor motoren går uten at man trår. Gjerne
    « deplombert»
    Vel vitende om at jeg sikkert kategoriseres som gammel grinebiter nå: Basert på det du skriver her høres det ut som at det du egentlig vil ha er en elektrisk moped.
    Men det er ikke egentlig nødvendigvis en dum tanke. Og prisene på gode elsykler er såpass høye at differansen ikke er så stor.

    Tyverisikkerhet er viktig , hvordan oppnås det??
    Det eneste som hindret meg å kjøpe sykkel er vissheten om at den blir stjålet fra bakgård eller ved bruk etter noen uker. ...
    Vi bruke sykkelen i uregelmessige by-ærend ( bor bratt til) og neppe som Transport t/r jobb...
    Styggere sykkel enn alle andre hjelper.
    Større lås enn alle andre hjelper.
    Låse "riktig" hjelper.
    Parkere fornuftige steder hjelper.

    Kombiner alle fire så kommer du et stykke. Men du er aldri trygg. Folk stjeler alt.
    Elmoped er mindre utsatt for tyveri siden de ikke er like lett omsettelige.
     

    Olav2

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.04.2014
    Innlegg
    3.342
    Antall liker
    2.665
    Torget vurderinger
    1
    Noe mer info ønskes om en komfortabel sykkel med oppreist sittestilling og transport/ gangassist , Dvs en hvor motoren går uten at man trår. Gjerne
    « deplombert»
    Vel vitende om at jeg sikkert kategoriseres som gammel grinebiter nå: Basert på det du skriver her høres det ut som at det du egentlig vil ha er en elektrisk moped.
    Men det er ikke egentlig nødvendigvis en dum tanke. Og prisene på gode elsykler er såpass høye at differansen ikke er så stor.

    Tyverisikkerhet er viktig , hvordan oppnås det??
    Det eneste som hindret meg å kjøpe sykkel er vissheten om at den blir stjålet fra bakgård eller ved bruk etter noen uker. ...
    Vi bruke sykkelen i uregelmessige by-ærend ( bor bratt til) og neppe som Transport t/r jobb...
    Styggere sykkel enn alle andre hjelper.
    Større lås enn alle andre hjelper.
    Låse "riktig" hjelper.
    Parkere fornuftige steder hjelper.

    Kombiner alle fire så kommer du et stykke. Men du er aldri trygg. Folk stjeler alt.
    Elmoped er mindre utsatt for tyveri siden de ikke er like lett omsettelige.
    Jeg hadde samme tanke. Hvis du ønsker assistanse uten å tråkke, og raskere enn 25 kmt, er det elmoped som er tingen.

    La meg likevel slå et lite slag for å prøve en «ekte» elsykkel først! Det er lettere og gøyere enn man tror, og gjør at man plutselig beveger seg mer enn man hadde trodd på forhånd.

    Når det er sagt er det dessverre litt dårlig utvalg av komfortable klassiske el-herresykler. Av grunner jeg ikke helt forstår, ser nesten alle elsykler for menn ut som offroadsykler, selv når de skal brukes i byen. Men ville prøvd ut denne, som ser ut til å ha kvalitet i alle ledd: https://www.soonest.bike/

    Når det gjelder tyveri, er min egen erfaring at det går greit så lenge man parkerer på dagtid, og har overdimensjonert lås. Åpen bakgård er verre. Du bør kunne låse den godt fast til noe, og selvfølgelig ta med batteriet inn om natten. Man kan også sette på tyverialarm for motorsykkel. Jeg gjør det om natta, men jeg er omtrent den eneste jeg vet om som gjør det også.

    Men da ville jeg i hvert fall ikke kjøpt dyrere elsykkel enn til rundt 30000, som ofte er grensen for hva man kan få igjen på forsikring for sykkel.

    Et annet alternativ er å kjøpe en motorisert liggesykkel med tre hjul (trike). Det er også en sykkeltype som er alt for lite brukt i landet som flyter av allværsjakker og mountainbikes. Veldig komfortabelt og gøy. Anekdotisk sies det at de mindre utsatt for tyveri, fordi de er vanskeligere å omsette. Sjekk ut Finn i så fall, og se etter en god trike der folk har satt på motor selv.
     
    Sist redigert:

    AndersR

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.05.2011
    Innlegg
    5.264
    Antall liker
    4.066
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    En tilleggskommentar om tyveri: Det vanligste er at folk (junkies og andre kleptoer i hovedsak) stjeler tilbehør.
    På elsykkel må du regne med at display/kontrollenhet blir stjålet (uansett om det krever kutting av kabler eller ikke), batterier, vesker og alt annet som kan virke "attraktivt" fra et eller annet absurd perspektiv. Også er jo herverk vanlig i enkelte områder.

    Alt kommer an på hvor og hvordan du kan parkere.
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    20.201
    Antall liker
    10.976
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Endte opp med en sånn på kampanje til 17.000 hos XXL for et par uker siden:



    Måtte riktignok legge i noen småpenger for støtte, skjermer, pedaler og i neste omgang lykt (og hjelm!), men som en som ikke har sittet på en sykkel på 40 år var jeg bevisst at jeg verken ville ha noe billig dritt som ble stående ubrukt, eller bruke 25.000 eller mer på noe jeg var usikker på, og at jeg ville ha krankdrift og hydrauliske bremser.

    Kjøpt som ren tursykkel med få planer om pendling el, selv om en bytur i ny og ne kanskje ikke kan utelukkes (jeg bor 13 km fra sentrum)

    Etter en del turer har sykkelgleden og gleden ved å komme seg litt lenger ut i marka her i Bergen (Fana) absolutt svart til forventningene. Dette er regelrett gøy, og sykkelen har svart til forventningene og kommer til å bli brukt mye, og stimulere til økt fysisk aktivitet (som var noe av tanken). Man blir stiv og svett på elsykkel også! Og du verden så mye morsommere det er enn å sitte på en ergometersykkel (noe jeg har prøvd litt om vinteren når mørke og is har gjort det vanskelig å komme seg ut til fots).

    Shimanomotoren suser litt, men ikke plagsomt, et litt mer høyreist styre hadde kanskje vært lurt (men plages ikke av det styret som er), og i en ideell verden kanskje demping (men ikke noe jeg tenker over i daglig bruk). For tiden driver jeg og trener opp lår og bakstuss, og har kjøpt meg silikonpute til sadelen (det blir nok lite aktuelt å se meg i sykkelbukse)......
     
    Sist redigert:

    The Gunner

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.05.2010
    Innlegg
    10.231
    Antall liker
    18.717
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Hva med de fra biltema? En sammenleggbar der til skarve 5k.
    Sammenleggbar er fristende siden man lett kan frakte den i bilen. Kjøre til parkeringsplassen, deretter på sykkel inn (på grusvei) til fiskevannene høres forlokkende ut.
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.987
    Antall liker
    10.451
    Torget vurderinger
    2
    Ryggen slår seg fort vrang med disse herre/terrengsyklene hvor man sittet med ræva høyere enn styret. Jeg trenger en Amsterdamstyle damesykkel med høyt styre og behagelig sete. Sykler uten skjermer og sånn anser jeg som halvfabrikata. Klimaet i Norge krever skjener og skvettlapper og kattøye .Takk for tips vurderingene fortsetter ...
     
    Sist redigert:
    6

    65finger

    Gjest
    Ryggen slår seg fort vrang med disse herre/terrengsyklene hvor man sittet med ræva høyere enn styret. Jeg trenger en Amsterdamstyle damesykkel med høyt styre og behagelig sete. Sykler uten skjermer og sånn anser jeg som halvfabrikata!! Takk for tips jakten fortsetter ...
    er på jakt etter noe tilsvarende. Fikk en canondale elsykkel. dessverre med høyt sete og lavt styre.
     
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    Forresten en ting å tenke på med sadel. Typisk er sporty varianter utstyrt med sadler som for det første er tilpasset bruk med polstret sykkelbukse, for det andre er de tilpasset en mer fremoverlent sittestilling. For hverdagsbruk trenger man bredere sadel for å kompensere for bukse uten polstring, for det andre er bekkenet bredere lenger bak. Begge deler gir behov for bredere sadel. Det er rett og slett lite sannsynlig at man ender med å sitte godt med rett rygg og hverdagsklær. Budsjetter gjerne med å bytte til en mer egnet modell med det samme.
     

    Olav2

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.04.2014
    Innlegg
    3.342
    Antall liker
    2.665
    Torget vurderinger
    1
    Enig med foregående taler. Noe av det første jeg gjorde med min elektriske hybridsykkel var å få styret høyere opp, og få et bredt og komfortabelt sete fra Biltema. Den foroverlente sitteposituren har en funksjon hvis man vil ha maksimalt med fart uten motorkraft (eller over 25 kmt hvis man ikke trimmer motoren og vil gunne på for å komme godt opp på 30-tallet på flaten). Så for trening og sykkelbukse, ja. Men med elsykkel i byen er sterkt foroverlent sykling helt overflødig. Fart får man uansett. Det går også utover sittekomforten og forplantningsevnen, man får mindre oversikt over trafikkbildet og landskapet, og man fremtrer som mer aggressiv overfor gående og andre syklister. Tap-tap.

    Men av pussige grunner er nesten alle budsjettelsykler for herre av hybrid eller offroad-typen. Det finnes noen cruiser-sykler som er ok, også blant de rimeligere syklene hos kjedene. Ellers kan man gå for Soonest som jeg nevnte, eller Riese & Muller, men R & M koster så mye at man ikke får råd til å kjøpe flere Nordost-kabler.

    En av de mest komfortable elsyklene jeg har prøvd er likevel Benno Boost, som er en robust transportsykkel med lengre bagasjebrett. Den funker likevel veldig bra for hverdagsbruk, fordi geometrien er så gjennomtenkt, styret er høyt, stort og generøst, og setet er komfortabelt. Det hender jeg tenker at jeg skulle gått for den i stedet for elife-elsyklen, pga den overlegne komforten til Benno. Men også den koster godt med pæng.
     
    Sist redigert:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn