Å nei, jeg setter ikke pris-standarden på kabler. Vi bør betale for: Mengden av materialet som faktisk ER i kablene, (Gull er jo fortsatt dyrere en sølv) godt, skikkelig utført håndverk, -og skikkelig dokumentert forskning kan vi sikkert også betale for. Om du demonterer noe som er priset som og utgir seg for å være et høykvalitetsprodukt, så er det klart det skal etterleve forventningene til kjøper. Uansett hva det er for produkt.Hva er dyrt? Finnes det et universelt beløp vi skal forholde oss til? Kanskje du mener at det er du som setter standarden?Gullører er tull, betale dyrt for kabler er tull, hifi anmeldelser bare tull. Tull,tull,tull.
Ja mange gullører som har gått på en smell i forhold til remastring, juks med høyere utgangsnivå eller lignende. I en hobby hvor anerkjente kvalitetskriterier ikke finnes og alt gjøres til personlig smak blir fort alt like godt eller like dårlig. Hva den enkelte liker er det som teller.Skulle noen være så dum å sende meg en kabel til test kan vedkommende regne med å få den tilbake som deler, etter at den er skrudd/skåret fra hverandre. Har sett så mye rart når det gjelder passive komponenter, og spesielt kabler, at det burde være standard for enhver hifi-anmelder.Synes den tråden som ble startet i går illustrerer mye av det som er galt med Hifi og kabler
Her i UK ble Chord Company dømt til å slutte å markedsføre sine produkter (alle typer kabler) som noe som ville forbedre lydkvaliteten i ett anlegg
De har ignorert dette og fortsatt med samme annonser som de ble dømt for, og er fremdeles til salgs for blodpris
Og for alle som vil investere i flott kabel til anlegget sitt, ta først en kikk inne i høyttalere og forsterkere og studer hva slags kabel som er brukt her. I tillegg kan man jo ta en titt på delefilter i høyttalere for de som har dette. Se på motstander for eksempel - en god en koster 10-15 NKr, og den samme strømmen som gikk gjennom den dyre kabelen din, går også gjennom flere av disse før den kommer frem til driverne
Husker jeg fikk kjeft her inne mange år tilbake da jeg begynte å skru opp og vise innmat på aktive komponenter. "Var nå det nødvendig?"
Og mange mislikte at jeg viste bakpanel på oppsminkede komponenter som var bygget på billige utgangspunkt; der det billige utgangspunktet (gjerne en Oppo) var blitt helt fantastisk etter at en annen "produsent" la et skall rundt den, uten ellers å endre noe som helst.
Jeg ble også oppringt og truet på telefonen da jeg aktivt påpekte utrolig fusk med en DVD-spiller som kom i toppskiktet blant CD-spillere da den fikk noen asfaltplater innabords og et aluminiumsskall.
Fikk også kjeft da jeg påpekte at mange spekulerte i høyt utgangsnivå på sine aktive komponenter (spesielt DAC og forforsterker), langt høyere enn industristandard på 2VRMS.
Og fikk kjeft da jeg påpekte at bejublede "remastrede" CDer til toppriser egentlig bare var hengekøyeskit som var gjenstand for Loudness War. Det tok noen runder før de mest ihuga innså at de var blitt rundlurt av nyutgivelsene -- da ble det stor jakt på detaljrike førsteutgivelser av CDer som tidligere var dømt nord-og-ned som elendige, fordi remastrede var så mye bedre.
Og slik kan man fortsette.
Dessverre kastes det bort utrolig mye tid på kabler. Jeg forstår det slik at produsenten av disse har stått i hifi-butikk. Dermed har han skjønt hva som er av margin på slike og vært fristet til å utnytte hifi-folkets vilje til å betale dyrt for lite.
Det er ikke straffbart å ta veldig høy pris for et hvilket som helst produkt. At noen ukritisk faller for slikt er kjøpers ansvar, ikke selgers.
Caveat emptor.
Jeg har ikke sett så mange, jeg. Var en optimist nylig som ville selge høyttalerkabler til halvannen ganger nypris, men...https://www.audioholics.com/audio-video-cables
Audioholicks er en side for kabelskeptikere. De forholder seg fornuft og målbare parrametre. De anbefaler produkter fra Bluejeans cable og Kimber og liknende. Men hvorfor er det da så mange som selger Bluejeans høyttalerkabler på bruktbørsen? Lyden var vel ikke bra nok tenker jeg.
Poenget er at du kommer ikke til å synes de gjør det, men jeg ville synes det var interessant med en ABX-test mellom dine og BJC Ten eller Klotz 2x4 mm2. ...i ditt anlegg. Jeg ville nesten veddet penger på et nullresultat.Ja eller oppgradert til Odin.
Og det er ingen som har svart på utfordringen min om å hoste opp en rimlig høyttalerkabel eller signalkabel som banker mine rimelige nordost.....i mitt anlegg.
Tja. Det fungerer forhåpentligvis som en tankevekker. Fenomenet er ikke nytt eller ukjent. ...og nei, det er ikke pga. "Psykoakustikk" som noen nevnte. (Det er noe litt annet.) Det er på grunn av kognitiv bias.Jeg synes faktisk at de som kommer dårligst ut i denne saken er anmelderene som har hauset lydkvaliteten på disse kablene opp i skyene.
Åpningsinnlegget i denne tråden er forresten med ett blitt fornøyelig lesning.
50k-100k kr. hadde vært passe prisnivå på de om det var fra "rette" merket. Med en slik pris blir det mer attraktivt også.Lagde disse for en stund siden - fikk tak i litt 10mm2 pn og litt div for nesten ingenting - totalkost på noen hundrelapper.
La ikke hele sjelen i finish, men kontaktpunktene er presset med proffverktøy.
Looks like a million bucks!Lagde disse for en stund siden - fikk tak i litt 10mm2 pn og litt div for nesten ingenting - totalkost på noen hundrelapper.
La ikke hele sjelen i finish, men kontaktpunktene er presset med proffverktøy
Ikke bare åpningsanlegget - de tre-fire første sidene er aldeles ubetalelige (selv til kabelpriser).Åpningsinnlegget i denne tråden er forresten med ett blitt fornøyelig lesning.
Selvsagt.Hva sier kabelentusiastene/gullørene. Er det positivt at "sannheten" kommer fram som denne avsløringen av Paradox
Det er vanskeleg å seie i kva grad kabelen er "transparent". Ein gjeven kabel kan oppføre seg ulikt til ulike høgtalarar og forsterkarar. Og det er ganske ulikt korleis leidningane verkar inn på lyden når dei står mellom pickup og riaa. Så dette å gje "arbeidsbetingelsane" vert avgjerande.Når det kommer til boutique-kabler så er prisen lik produktet og produktet er prisen, dvs uadskillelige. Sådan så får en det en betaler for ...
For egen regning, det eneste jeg ønsker av en hifi-kabel er 1) at den er lang nok, 2) at den har solide kontakter som passer til endepunktene og 3) at den er transparent - ikke noe hifi-babling om at det låter slik eller slik, men at det som kommer ut av kabelen ikke er hørtbart forskjellig fra det som dyttes inn i den.
Jeg har enda ikke lest en eneste «test» i de gjengse kullørte hifiblekkene som enkelt og greit svarer på om testobjektet (en stykk kabel) er transparent og under hvilke arbeidsbetingelser. Det er heller ikke noen boutique-kabelprodusenter som har et seriøst forhold til om kabelurene de selger er transparente.
mvh
KJ
Selvfølgelig kan det være vanskelig. Men siden ingen av oss har lik smak, lytterom og huslater, så må en ty til litt mer «robuste» testregimer for å kunne si noe vettugt som har overføringsverdi utover seg selv i egen hule....
Det er vanskeleg å seie i kva grad kabelen er "transparent". Ein gjeven kabel kan oppføre seg ulikt til ulike høgtalarar og forsterkarar. Og det er ganske ulikt korleis leidningane verkar inn på lyden når dei står mellom pickup og riaa. Så dette å gje "arbeidsbetingelsane" vert avgjerande.
Fordi han har puttet kobber i en kabel?her burde produsenten komme med en forklaring??!!
Flott svar!!!!!!!!!!!!!!!Fordi han har puttet kobber i en kabel?her burde produsenten komme med en forklaring??!!
Takker.Flott svar!!!!!!!!!!!!!!!Fordi han har puttet kobber i en kabel?her burde produsenten komme med en forklaring??!!
Eg har tenkt lit på korleis eit "testoppsett" bør vere, men då ut frå ein generell ståstad. Det finnest ikkje nokon standard. Og kva må ein tenke på når det spesifikt skal samanliknast kablar? Bør ein måle? Kva skal i så fall målast?Selvfølgelig kan det være vanskelig. Men siden ingen av oss har lik smak, lytterom og huslater, så må en ty til litt mer «robuste» testregimer for å kunne si noe vettugt som har overføringsverdi utover seg selv i egen hule....
Det er vanskeleg å seie i kva grad kabelen er "transparent". Ein gjeven kabel kan oppføre seg ulikt til ulike høgtalarar og forsterkarar. Og det er ganske ulikt korleis leidningane verkar inn på lyden når dei står mellom pickup og riaa. Så dette å gje "arbeidsbetingelsane" vert avgjerande.
Det er så god som klin umulig å gjøre det med tradisjonell subjektiv bedømming i et tradisjonelt testoppsett = et helt vanlig husalter uten andre foranstaltninger. Man må lage et testoppsett som fra grunnen av er designet for å avsløre om en stykk ledningsstump eller komponent er transparent. Se f.eks. det svenske Ljudtekniska Selskapet sin før/etter test.
mvh
KJ
I mitt hode bør det vare:Eg har tenkt lit på korleis eit "testoppsett" bør vere, men då ut frå ein generell ståstad. Det finnest ikkje nokon standard. Og kva må ein tenke på når det spesifikt skal samanliknast kablar? Bør ein måle? Kva skal i så fall målast?Selvfølgelig kan det være vanskelig. Men siden ingen av oss har lik smak, lytterom og huslater, så må en ty til litt mer «robuste» testregimer for å kunne si noe vettugt som har overføringsverdi utover seg selv i egen hule....
Det er vanskeleg å seie i kva grad kabelen er "transparent". Ein gjeven kabel kan oppføre seg ulikt til ulike høgtalarar og forsterkarar. Og det er ganske ulikt korleis leidningane verkar inn på lyden når dei står mellom pickup og riaa. Så dette å gje "arbeidsbetingelsane" vert avgjerande.
Det er så god som klin umulig å gjøre det med tradisjonell subjektiv bedømming i et tradisjonelt testoppsett = et helt vanlig husalter uten andre foranstaltninger. Man må lage et testoppsett som fra grunnen av er designet for å avsløre om en stykk ledningsstump eller komponent er transparent. Se f.eks. det svenske Ljudtekniska Selskapet sin før/etter test.
mvh
KJ
Anlegget mitt har etter kvart vore designa meir og meir i rening av musikkreproduksjon, og mindre og mindre mot komponentsamanlikning. Det er likevel veldig greitt å samanlikne med elektronikk, høgtalarar og signalkjelder. Kabeltestar er ganske slitsame, ettersom det er så små skilnadar.
Du synes det er trist at en "produsent" som selger elendig terminert installasjonskabel til 40K får tyn? Hva burde de få? Applaus?Synes ellers det er trist at Paradox får slikt tyn her da jeg har eid toppmodellen Missing Link XLR og de låt særdeles oppløst og rent (dog manglet litt dynamikk/attakk slik at Nordost passet bedre i mitt anlegg).
Får håpe dette var en enkelt-feil og ikke gjelder andre fra Paradox. Og ja, de kan sikkert være bra lydmessig, Paradox er vel ganske godt dimensjonert og ytterkappen og kontaktene av bra kvalitet!Det er absolutt ikke umulig att disse faktisk låter bedre en andre "rare" kabler. Det er en fin kabel og helt garantert innenfor spesifikasjonene. Termineringene ser ikke bra ut, men hvem sier att man klarer høre litt ektra isolering på en av polene? Selføgelig vil man ikke klare se forbi dette i ett test når man nå har sett slurvet, men hvis signalet kommer igjennom som det skal så "låter" de sikkert fint
Jeg kjøpte en billig profigold s-video kabel en gang som visede seg ha problemer. Da lagde jeg min egen isteden. Fikk tak i "brodcast quality" solid core, som var billig og lodda med omhu på supra-kontakter. Har aldrig hatt så fin bilde via s-video som med den kabeln. Hade da en crt-projektor og 110" bilde så det var lett å se nydelig forskjell, spesiellt da profigold kabeln ikke viste bilde i det hele tatt.
Det hjelper vel ikke at de er bra dimensjonert, hvis innmaten består av innstallasjonskabel.Får håpe dette var en enkelt-feil og ikke gjelder andre fra Paradox. Og ja, de kan sikkert være bra lydmessig, Paradox er vel ganske godt dimensjonert og ytterkappen og kontaktene av bra kvalitet!Det er absolutt ikke umulig att disse faktisk låter bedre en andre "rare" kabler. Det er en fin kabel og helt garantert innenfor spesifikasjonene. Termineringene ser ikke bra ut, men hvem sier att man klarer høre litt ektra isolering på en av polene? Selføgelig vil man ikke klare se forbi dette i ett test når man nå har sett slurvet, men hvis signalet kommer igjennom som det skal så "låter" de sikkert fint
Jeg kjøpte en billig profigold s-video kabel en gang som visede seg ha problemer. Da lagde jeg min egen isteden. Fikk tak i "brodcast quality" solid core, som var billig og lodda med omhu på supra-kontakter. Har aldrig hatt så fin bilde via s-video som med den kabeln. Hade da en crt-projektor og 110" bilde så det var lett å se nydelig forskjell, spesiellt da profigold kabeln ikke viste bilde i det hele tatt.
Hallo. Det var ikke en "enkelt-feil i terminering" som var problemet her. Det var at hele greia tydeligvis består av vanlig skjøteledning med gul/grønn jordleder og det hele, som i tillegg var så elendig terminert at det var rart at det i det hele tatt gikk strøm gjennom. Dessuten var kontaktene billigste kinakopier fra ebay. Om råkablingen var kjøpt hos Biltema eller ikke er ikke så godt å si, men det ligner veldig på ting man får kjøpt til ca femti kroner meteren. Og det var priset til kr 38000,-Her er det mye tullprat som vanlig i kabeldiskusjoner! En vanlig feil er å generalisere på sviktende grunnlag, som norsklæreren min brukte å si mange ganger... Det gjelder følgende:
- Var det en enkelt-feil i terminering som ble avdekket, det vil si en uheldig leveranse av kabel, eller er ALLE kabler fra Paradox så dårlig terminert?
- Nordost og Chord Company som jeg kjenner godt til er svært nøye med kvalitetskontroll og har derfor utelukkende all produksjon i egen fabrikk i USA/England og ikke Kina for å sikre riktige termineringer og jevne testresultater. Har aldri opplevd feil med Nordost og Chord. Disse er også veldig gode lydmessig.
- Alle kabler er ikke på samme nivå som installasjon - heldigvis! Og det gjenspeiler seg i haugevis av fornøyde brukere av f eks Chord og Nordost og Tara Labs osv som presterer langt bedre enn Monster og Biltema.
Hold tungen rett i munnen når dere bedømmer og ikke dra alt over én kam! Synes ellers det er trist at Paradox får slikt tyn her da jeg har eid toppmodellen Missing Link XLR og de låt særdeles oppløst og rent (dog manglet litt dynamikk/attakk slik at Nordost passet bedre i mitt anlegg).
Det er i første omgang tilstrekkelig å lytte:...
Eg har tenkt lit på korleis eit "testoppsett" bør vere, men då ut frå ein generell ståstad. Det finnest ikkje nokon standard. Og kva må ein tenke på når det spesifikt skal samanliknast kablar? Bør ein måle? Kva skal i så fall målast?
Anlegget mitt har etter kvart vore designa meir og meir i rening av musikkreproduksjon, og mindre og mindre mot komponentsamanlikning. Det er likevel veldig greitt å samanlikne med elektronikk, høgtalarar og signalkjelder. Kabeltestar er ganske slitsame, ettersom det er så små skilnadar.
Hvor bor du da? Jeg vil gjerne høre disse positive kabeleffekterJa eller oppgradert til Odin.
Og det er ingen som har svart på utfordringen min om å hoste opp en rimlig høyttalerkabel eller signalkabel som banker mine rimelige nordost.....i mitt anlegg.
Ikke bare åpningsanlegget - de tre-fire første sidene er aldeles ubetalelige (selv til kabelpriser).Åpningsinnlegget i denne tråden er forresten med ett blitt fornøyelig lesning.
Da kan man like godt kjøpe Ølflex til en 1/1000 av prisen. Svindel er det rette ordet ingen tvil. Det er helt vanlig kobberkabel som er beregnet for strøm, enkelt og greit.Får håpe dette var en enkelt-feil og ikke gjelder andre fra Paradox. Og ja, de kan sikkert være bra lydmessig, Paradox er vel ganske godt dimensjonert og ytterkappen og kontaktene av bra kvalitet!Det er absolutt ikke umulig att disse faktisk låter bedre en andre "rare" kabler. Det er en fin kabel og helt garantert innenfor spesifikasjonene. Termineringene ser ikke bra ut, men hvem sier att man klarer høre litt ektra isolering på en av polene? Selføgelig vil man ikke klare se forbi dette i ett test når man nå har sett slurvet, men hvis signalet kommer igjennom som det skal så "låter" de sikkert fint
Jeg kjøpte en billig profigold s-video kabel en gang som visede seg ha problemer. Da lagde jeg min egen isteden. Fikk tak i "brodcast quality" solid core, som var billig og lodda med omhu på supra-kontakter. Har aldrig hatt så fin bilde via s-video som med den kabeln. Hade da en crt-projektor og 110" bilde så det var lett å se nydelig forskjell, spesiellt da profigold kabeln ikke viste bilde i det hele tatt.
2,5 mm2 skjøteledning med PVC ytterkappe og noname spader så dårlige at man ser ujevnhetene i kontaktflatene selv på et mobilbilde?Får håpe dette var en enkelt-feil og ikke gjelder andre fra Paradox. Og ja, de kan sikkert være bra lydmessig, Paradox er vel ganske godt dimensjonert og ytterkappen og kontaktene av bra kvalitet!