Sport, sykkel og trening Sykkelsesongen 18

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Roberten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.10.2008
    Innlegg
    5.720
    Antall liker
    1.511
    I teorien er det jo både enkelt og billig å bytte et par kulelager i året, men når de i realiteten begynner å gnage seg inn i krank-akselen slik de har gjort hos meg, så er det jo plutselig et litt mer seriøst problem.
    Innmari enig. Hadde det vært meg hadde jeg fort vekk tatt med sykkelen til butikken og sagt ellers takk, her er kontonummeret mitt.

    Mindre kuking, mer sykling er et av mine nye motto, så jeg satser på milevis med problemfri sykling @Zomby.
     

    Valentino

    J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    30.939
    Antall liker
    26.351
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Ser at Pinarello fremdeles holder seg til ITA-krankhus. Man skal bare passe på høyre kranklagerkopp litt ekstra med ITA-gjenger. Bør monteres med korrekt Loctite, for siden den er rechts-gjenget vil den helst skru seg ut igjen fordi man tråkker.

    f10d.jpeg

    Røde Pinarelloer er aldri feil.
     

    Valentino

    J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    30.939
    Antall liker
    26.351
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Det som er virkelig ille er at skivene på illustrasjonen er SRAM. Pføy! Pinaen må selvfølgelig rigges med Campagnolo Super Record 12 Disc. Nettopp. Mekanisk giring skal det være.
    Felgbremsutgaven ser bra ut også med Campa Shamal. Det gjør ikke Bianchi Oltre XR4 dessverre. Den trenger 35 mm for å se riktig ut.
     

    Roberten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.10.2008
    Innlegg
    5.720
    Antall liker
    1.511
    Pinaen må selvfølgelig rigges med Campagnolo Super Record 12 Disc. Nettopp.
    Og da snakker vi tett på tredvetusen i følge internettet. Er ikke det ned i knestående mye penger? Eller er det jaha, brillefint, den tar jeg. Her spør jeg for å lære.

    Kanskje jeg må lære meg å se på gir, bremser osv som noe annet enn et nødvendig onde som bare skal virke.
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.424
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    4
    Pinarello er ca like ut som Rapha.

    Forbinder det med middelaldrende korpulente menn.
     

    Valentino

    J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    30.939
    Antall liker
    26.351
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Pina lager faktisk bra sykler. "Forbinder med" er synonym med "fordom".

    Super Record 12 Disc-gruppen er ca. 25000, 2500 dyrere enn felgutgaven
    Record 12 er endel rimeligere, ca 16000 for felg og 18500 for skive.
    Hovedforskjellen på Record og Super Record er lagrene, bruk av titan i SR, og hule krankarmer. Funksjon og følelse er lik. Jeg stopper nok på Record denne gangen, så får jeg heller fjonge meg med SR-lagre når slikt må byttes etterhvert.
     
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    Jeg er korpulent og middelaldrende. Neste gang jeg skal bytte sykkel, måtte det bli en stund, så blir det Chorus.

    Stål i alle lager, stål i alle drev, samme funksjon som de dyrere gruppene, men fortsatt den billigste man kan feie over halve kassetten med i et sveip.
     
    Sist redigert av en moderator:

    Roberten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.10.2008
    Innlegg
    5.720
    Antall liker
    1.511
    Det koster å være kar. Men 18500 er i hvert fall mer sympatisk enn 25000 :)
    Tar du med noe over fra sykkelen du har, eller kjøper du komplett gruppe?
     

    joje

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.09.2004
    Innlegg
    533
    Antall liker
    55
    Pinarello F10 (med eller uten skivebrems) er en veldig lekker sykkel. En venn av meg selger Cervelo, Focus, Specialized og Pinarello. F10 Disc ble av en av de ansatte, som hadde prøvd mye, som det beste av de han hadde prøvd. Dette er til dels subjektivt, men jeg er ikke i tvil om at det er en bra og flott sykkel. Prisen er derimot alt for høy.
     

    Valentino

    J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    30.939
    Antall liker
    26.351
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    @Zomby&Roberten: Om dere sjekker ut Record 12 vil dere se at den er så godt som identisk med Chorus 11 hva gjelder fancy: Krankarmer som ikke er hule, Chorus-lagre både i krank og trinsehjul, Chorus-fornuftig framgir med bur helt i metall pluss diverse plukk. Men de bruker den dyre SR-kassettene (finnes ikke annet), som heldigvis er helt i stål på 12-delt. Per nå ser det ut som at Chorus 12 ikke kommer til å skje.

    @Roberten: Kjøper komplett gruppe. Beholder et (par) hjulsett og selger Sempre Proen med et.

    @joje: Hva er villedende pris på en F10 for felg? En Bianchi Specialissima er 44000,- mener jeg å huske.
     
    Sist redigert:
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    Ser ut som det er en omrokering av nomenklaturen i forbindelse med overgang til 12. På bike24.com ser det også ut som prisene er på vei ned? Athena på vei ut, Potenza i stedet, Centaur tilbake? Blir svimmel av dette.

    Uansett blir det forhåpentligvis noen år til jeg må bytte noe som helst, og hva som er å få da tror jeg først jeg kommer til å vite da...
     

    Valentino

    J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    30.939
    Antall liker
    26.351
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Potenza overtok for Athena i fjor tror jeg det var. De viktigste forskjellene er at Potenza følger 2. generasjon Campa 11-standardene samt Power Torque + som er mulig å vedlikeholde uten spesialverktøy.
     

    joje

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.09.2004
    Innlegg
    533
    Antall liker
    55
    @joje: Hva er villedende pris på en F10 for felg? En Bianchi Specialissima er 44000,- mener jeg å huske.


    Butikken jeg refererte til er Prosykler og de annonserer på Finn.no. Jeg finner faktisk ikke noen F10 for felgbrems nå. Det sto en i butikken tidligere som jeg mener var med felgbrems, med Dura Ace Di2 og Zipp 454 NSW...

    Villedende pris for rammesett F10 Disc er 56.900,-! MAMILs fra verdens rikeste land kjøper dette...
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.424
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    4
    Villedende pris for rammesett F10 Disc er 56.900,-! MAMILs fra verdens rikeste land kjøper dette...
    Exactly my point.

    Tviler ikke på kvaliteten eller egenskapene til produktene jeg rakket ned på i min forrige post.
     

    Roberten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.10.2008
    Innlegg
    5.720
    Antall liker
    1.511
    Fin ér den, Valentino -men tenk så fin den kunne vært med bare én logo. Lurer på om jeg skal ta på meg jobb som sjefsdesigner for ræsersyklelfabrikantene på fritiden. Less kitsch, 1 sticker + headbadge only. I’m going on a break. Enkeltpenkelt.

    Fin matematikk, weld!
     

    Valentino

    J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    30.939
    Antall liker
    26.351
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    1) Italienske sykler SKAL ha mange logoer
    2) Jeg håper at fjernsynsdekningen blir bra...
    og siden du har logoproblemer og kanskje kan tenke deg en ramme av stål:
    3) Har du hørt om Speedvagen?

    speedvagen5.jpg
     

    Roberten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.10.2008
    Innlegg
    5.720
    Antall liker
    1.511
    1) Italienere, ass.
    2) Sykkel er pent på tv i Italia, Spania og Frankrike, blir garantert det i Stange også.
    3)Nei! Men nå ga du meg masse fint lesestoff til kveldspilsen, takk!
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.424
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    4
    I forhold til Cannondale så har den ikke akkurat logoen så mange steder.
     

    AndersR

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.05.2011
    Innlegg
    5.265
    Antall liker
    4.072
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    ....for siden den er rechts-gjenget vil den helst skru seg ut igjen fordi man tråkker.
    [....]
    Røde Pinarelloer er aldri feil.
    Øh.
    Hva med dette er IKKE feil?
    Tilogmed jeg tråkker innimellom når jeg sykler. Dersom italienerne ikke skjønner at ting ikke bør skru seg ut av seg selv om man tråkker, så bør de muligens droppe ut av gamet som sykkeldesignere og heller fokusere på det de kan, f.eks gestikulering og .... tja.... hva annet er de egentlig gode på? Finnes det godt fungerende italienske produkter? Nei, ting som har "personlighet" (som vi andre kaller "upålitelige") teller ikke.

    Pizzanisser ass.
     

    Roberten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.10.2008
    Innlegg
    5.720
    Antall liker
    1.511
    Altså, det er høyt nivå på den italienske garagerocken og erotikaen.
     

    Valentino

    J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    30.939
    Antall liker
    26.351
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Øh.
    Betamax var bedre enn VHS. Markedet ville ha det siste.
    CD er bedre enn vinyl. De audiofile kan ikke høre det.
     

    Valentino

    J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    30.939
    Antall liker
    26.351
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Antar at Roberten er ferdig med Speedvagen, eller solgt/kjøpt.

    dsc_0567_670.jpg

    Damiano Cunegos De Rosa Protos fra hans siste ritt Tour de Suisse. Shamalhjul og slangeløse dekk. King-modellen er også lekker. De Rosa har fine stålrammer også.
    https://www.derosanews.com/en/homepage-2/

    BLU-NAVY.jpg

    King ser lekker ut med pene felgprofiler også.
     
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    Jeg har gått noen runder med meg selv om hjul etterhvert. Campa/Fulcrum er nydelig med 2:1 og faktisk litt eikespenn på venstre bak. Men så lenge som jeg venta på ny Zonda bakfelg til til erstatning for min oppbrukte (jobbpendling i allslags vær, bytrafikk og filing i kø med Kongsveien noen ganger), så har jeg landa på håndbygg av standardkomponenter. Campa lager deilige hjul, men enda deiligere er det å være et par museklikk og ei halv uke unna en reservedel når man trenger den.

    DeRosa er pent.
     

    xerxes

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.01.2005
    Innlegg
    12.306
    Antall liker
    8.138
    Sted
    Holmestrand
    Jeg har gått noen runder med meg selv om hjul etterhvert. Campa/Fulcrum er nydelig med 2:1 og faktisk litt eikespenn på venstre bak. Men så lenge som jeg venta på ny Zonda bakfelg til til erstatning for min oppbrukte (jobbpendling i allslags vær, bytrafikk og filing i kø med Kongsveien noen ganger), så har jeg landa på håndbygg av standardkomponenter. Campa lager deilige hjul, men enda deiligere er det å være et par museklikk og ei halv uke unna en reservedel når man trenger den.

    DeRosa er pent.
    Enig DeRosa er berre lekkert!
    Sett på skiver så slipper du å slite ut felgene dine, i tillegg har du overlegent bedre bremser.
    Alltid.
    :)
     

    Roberten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.10.2008
    Innlegg
    5.720
    Antall liker
    1.511
    Antar at Roberten er ferdig med Speedvagen, eller solgt/kjøpt.
    Speedvagen var bensin på bålet for min del. Heldigvis har jeg Zomby på speed dial (les; facebook) og han har foreløpig klart å snakke meg ned fra paypalstupet og rådet meg med å vente med å kjøpe sykkel nr tre til jeg har fått nr en og to.

    DeRosa i gråblå ér pen, aberet er at man tydeligvis må være profesjonelt slangemenneske for å komme ned til styret.
     
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    Jeg har gått noen runder med meg selv om hjul etterhvert. Campa/Fulcrum er nydelig med 2:1 og faktisk litt eikespenn på venstre bak. Men så lenge som jeg venta på ny Zonda bakfelg til til erstatning for min oppbrukte (jobbpendling i allslags vær, bytrafikk og filing i kø med Kongsveien noen ganger), så har jeg landa på håndbygg av standardkomponenter. Campa lager deilige hjul, men enda deiligere er det å være et par museklikk og ei halv uke unna en reservedel når man trenger den.

    DeRosa er pent.
    Enig DeRosa er berre lekkert!
    Sett på skiver så slipper du å slite ut felgene dine, i tillegg har du overlegent bedre bremser.
    Alltid.
    :)
    He, he. Neste gang jeg skal ha kross, så blir det skiver, på grunn av disse bakfelgene som ellers får så hinsides med juling av bremsene.

    På racer? Aldri, så lenge det er felgbremser å få!
     

    xerxes

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.01.2005
    Innlegg
    12.306
    Antall liker
    8.138
    Sted
    Holmestrand
    Antar at Roberten er ferdig med Speedvagen, eller solgt/kjøpt.
    Speedvagen var bensin på bålet for min del. Heldigvis har jeg Zomby på speed dial (les; facebook) og han har foreløpig klart å snakke meg ned fra paypalstupet og rådet meg med å vente med å kjøpe sykkel nr tre til jeg har fått nr en og to.

    DeRosa i gråblå ér pen, aberet er at man tydeligvis må være profesjonelt slangemenneske for å komme ned til styret.
    Kjøp en litt større ramme.
     

    Roberten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.10.2008
    Innlegg
    5.720
    Antall liker
    1.511
    Jau, det var mer en kommentar til høydeforskjellen sete/styre på bildet til Valentino. Sikkert vrangforestillinger fra min side, men det er estetisk sett jæskla feil med så stor høydeforskjell.
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.425
    Antall liker
    12.082
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Jau, det var mer en kommentar til høydeforskjellen sete/styre på bildet til Valentino. Sikkert vrangforestillinger fra min side, men det er estetisk sett jæskla feil med så stor høydeforskjell.
    Det er et dilemma vi må leve med siden kroppslengde på syklister varierer mer enn hjulstørrelse.
    Setet må opp når beina er lange. Man kan lure på hvorfor styret ikke heves tilsvarende. Jeg vet ikke alt om det, men mitt styre blir liggende lavt.
     

    Valentino

    J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    30.939
    Antall liker
    26.351
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Akkurat den De Rosaen er jo vist med total slam (og aerostyre). Kommer veldig an på kroppsfasong og fysiologi hvordan ting blir. Jeg har 10 cm fall fra sete til styre, men så har jeg himla lange armer også da. Men altså. How not to:

    frankenxr4.jpg

    Folk som setter opp fronten på en Oltre på det viset fortjener gapestokk og buksevann.
     

    Cash 63

    Æresmedlem
    Ble medlem
    14.06.2007
    Innlegg
    12.684
    Antall liker
    31.093
    Sted
    Oslo/Grebbestad

    bjarnetv

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2008
    Innlegg
    3.892
    Antall liker
    5.844
    Sted
    oslo
    et tips er å sjekke ut finn.
    akkurat nå er det hipt med 40-38cm styre, så mange plukker 42cm styre av nye sykler å ligger dem ut på finn til en billig penge.
     

    Figge

    Generalkonsul OVK i Svealand
    Ble medlem
    20.11.2004
    Innlegg
    4.212
    Antall liker
    5.383
    Sted
    Stockholm/Västerås
    Torget vurderinger
    2
    Akkurat den De Rosaen er jo vist med total slam (og aerostyre). Kommer veldig an på kroppsfasong og fysiologi hvordan ting blir. Jeg har 10 cm fall fra sete til styre, men så har jeg himla lange armer også da. Men altså. How not to:

    Vis vedlegget 505929

    Folk som setter opp fronten på en Oltre på det viset fortjener gapestokk og buksevann.
    Fel person på fel cykel, en hädelse mot Bianchi.
    Salvartore Grimaldi skriker av förfäran.
     

    Valentino

    J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    30.939
    Antall liker
    26.351
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    @cash: Jeg hadde ikke satt på smalere styre for å gjøre sykkelen mer følsom eller noe slikt (i racersykkelhastighet er det sykkelens geometri som bestemmer styrefølelsen). Jeg hadde satt på et smalere styre om det gjorde posisjonen min bedre. Jeg hjalp en dame i klubben en gang med en liten Cannondale som kom med et 43 cm styre kant-kant. Vi satte på et Deda RHM 38 cm kant-kant. Gjett om hun fikk en ahaopplevelse. "-Er det slik et racerstyre egentlig skal passe?"

    Styreframspring: Vær oppmerksom på at Deda er -8 grader mot FSAs -6 grader. Et 11-12 cm Deda-framspring bygger ca 5 mm mindre enn et FSA, så man trenger 5 mm mer avstandsringer under for å få samme høyde på styret.

    Styrer: Et FSA Compact er ca 1 cm smalere ved hendelfesteområdet enn i enden av bukken. Deda RHM er like bredt begge steder. Jeg har brukt begge, men FSA er bedre for min fysiologi har jeg kommet til. Om du vil gå fra FSA 46 cm kant-kant til Deda anbefaler jeg 44 cm kant-kant.
     

    Roberten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.10.2008
    Innlegg
    5.720
    Antall liker
    1.511
    (i racersykkelhastighet er det sykkelens geometri som bestemmer styrefølelsen)
    Dette er interessant! Er det et sted jeg kan lese om dette eller kikke på youtubeklipp? Og er det slik at du kan se på en sykkel hvordan den vil oppføre seg? (i mangel av bedre beskrivelse)
     
    Sist redigert:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn