Ole_Martin
Hi-Fi freak
- Ble medlem
- 11.02.2002
- Innlegg
- 2.260
- Antall liker
- 856
Var i Shanghai ei uke; så en X og en S.
Ulempen med å ha litt bredt mellom øynene og kjøpe standard solbriller.
Pussig design. Ser ut som om den har solbriller mellom øynene.
Nei, takke meg til en real plastikk bilUlempen med å ha litt bredt mellom øynene og kjøpe standard solbriller.
Pussig design. Ser ut som om den har solbriller mellom øynene.
Elbilsalget dominerer i de store byene. Ellers i lander er business as usual. Ser veldig lite nye elbiler her. VW og Volvo forhandleren selger stort sett diesel og ladehybrider.El. bil salget øker mens hybrid går ned. At det fortsatt selges så mange diesel biler var litt overraskende, spesielt med bakgrunn i nyhetene om at "ingen" kjøper diesel lenger...
Tja - https://www.tk.no/motornytt/norges-nest-dyreste/s/1-113-6234380Ferger? Bomveier for å komme inn til byene?
Tilsvarende med parkering. De tar like stor plass som fossilbiler.Og du synes det er rart at det er mange elbiler i Averøy?
Her bygger man veier som finansieres med bompenger (med argumentet om at de som bruker veien skal betale) og så skal noen av dem som bruker dem ikke betale likevel? Jeg synes vel at det er relativt greit at man bruker avgifter på kjøp som gulrot, samtidig med at de er billigere i drift så lenge man lader hjemme. Å ikke betale for å bruke veiene blir feil. Da er det fremkommelighet og areal som er kriteriene, og en elbil tar akkurat like mye plass som alle andre biler.
Men tett mellom fiske- og supplymillionærene.......Se eksemplet mitt med Averøy som et tilsvar til Voff. Averøy er langt fra noen stor by.
Jeg skjønte jo det, men uansett er det en av kommunene der incentivene slår ekstremt godt ut, akkurat som i byer som Oslo og Bergen. Det spesielle med steder som Averøy er imidlertid at det problemet som eksisterer der ikke løses med en elbil - nemlig kostnadene med veiutbygging og fergetransport. Det problemet en elbil primært løser i et land som Norge med den begrensede biltrafikken vi tross alt har er lokal forurensning, noe som jo ikke er et problem på et sted som Averøy.Se eksemplet mitt med Averøy som et tilsvar til Voff. Averøy er langt fra noen stor by.
Snakka med daglig leder for en Frydenbøsjappe; han sa 80% av nybilene var på leasingkontrakter.Står det noe om privatleasing vs. rent kjøp? Jeg tror svært mange diesel/bensinbiler nå selges som leasingavtale.
Feil.Dette har vel vært nevnt tidligere og skulle ikke komme som et sjokk?
Jeg så forøvrig et foredrag omkring elbiler i Kina. Der produseres mye av energien i kullkraftverk, og elbiler er omtrent det verste man kan bruke. De fører til større utslipp ved produksjon, og også store utslipp ved bruk grunnet kullkraftproduksjon. Miljømessig er den beste løsningen i Kina faktisk diesel!
Tygg litt på den!
Helt ufattelig at et magasin som påberoper seg teknisk kunnskap tror (litt) på dette.Er noen tilfeldigvis i Kina, så sjekk ut hvordan det gikk med denne:
https://www.tek.no/artikler/denne-bilen-drives-av-vinden/108739
Det var en økning av avgifter 1. juli.Det var vel ingen avgiftsjustering men prisjustering fra importør.....
Jo, det hadde du. Bare se på elbileierne - eller spør dem selv. De kjører bil som aldri før.Det blir litt som at prisene på drivstoff er høye. Det er jo ikke slik at jeg hadde kjørt rundt for moro skyld om bensinen sank til 8-9 kroner...?
Ble ikke dette utsatt? Hvilke avgifter er det snakk om pr 1/7?Det var en økning av avgifter 1. juli.Det var vel ingen avgiftsjustering men prisjustering fra importør.....
Ja, det skrev Teknisk Ukeblad og refererte til Bloomberg for snart 2 år siden. Det jeg hørte var en professor innen energiproduksjon (husker ikke helt akkurat hva som var hennes spesialområde, men det var en spesialist innen nettop energibruk og forurensning) som snakket om dette for 1 måned siden.Feil.Dette har vel vært nevnt tidligere og skulle ikke komme som et sjokk?
Jeg så forøvrig et foredrag omkring elbiler i Kina. Der produseres mye av energien i kullkraftverk, og elbiler er omtrent det verste man kan bruke. De fører til større utslipp ved produksjon, og også store utslipp ved bruk grunnet kullkraftproduksjon. Miljømessig er den beste løsningen i Kina faktisk diesel!
Tygg litt på den!
En rapport fra Bloomberg New Energy Finance hevder at selv i «kullverstinglandet» Kina, vil en elbil stå for 15 prosent mindre CO2-utslipp enn en tilsvarende fossilbil.
https://www.tu.no/artikler/12-myter-og-fakta-om-elbiler-og-forurensing/367894
Det er jo bare 13 000 kroner for en 60k kilometer på en traust VW hybrid. Ser at folk også risikerer å bytte 4x skiver på egen kost.Har kjørt Bergen- Voss i bedagelig søndagsturhastighet med et forbruk på 0,37. Svært synd at moderne dieseler er dømt nord og ned. De er ikke Die Endløsung, men et OK ledd på veien mot det utslippsfrie bilsamfunn. Det samme gjelder hybridene selvsagt.