Bil, båt og motorsykkel Elbiler

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    14.517
    Antall liker
    10.731
    Sted
    Trondheim
    Kineserne lager vel sine egne elbiler, men jeg ville trodd det var en del Tesla i Shanghai? Det er en skremmende opplevelse å gå over gangbroen over motorveien midt gjennom byen i rushtrafikken. Det passerer vel flere biler under den gangbroen mellom 1600 og 1630 på en hverdag enn det er i hele Norge.
     

    Ingeniøren

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.11.2007
    Innlegg
    4.404
    Antall liker
    1.248
    Sted
    Tranby
    Torget vurderinger
    7
    J

    Jim I Hendriksen 2nd Edt.

    Gjest
    El. bil salget øker mens hybrid går ned. At det fortsatt selges så mange diesel biler var litt overraskende, spesielt med bakgrunn i nyhetene om at "ingen" kjøper diesel lenger...

    "I august ble det dermed registrert 14.524 nye personbiler i Norge, viser tallene fraOpplysningsrådet for Veitrafikken (OFV). Det er en oppgang på 8,3 prosent sammenlignet med august i fjor.


    Stadig færre av de nye bilene har dieselmotor. I august 2018 hadde 21 prosent av alle nyregistrerte personbiler bare dieselmotor, en andel som lå på 22,4 prosent i fjor. Personbiler med hybriddrift hadde 25 prosent av markedsandelen i august i år, mens andelen i fjor var 32 prosent.


    Det ble registrert 4158 nye personbiler med nullutslipp, stort sett elbiler, som tilsvarer en markedsandel på 28 prosent, en økning på 8 prosentpoeng siden i fjor.


    De tre mest solgte bilmerkene i august er Volkswagen, Toyota og Nissan med henholdsvis 2568, 1484 og 1722 solgte biler."
     

    Daniel62

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.04.2014
    Innlegg
    2.548
    Antall liker
    788
    Står det noe om privatleasing vs. rent kjøp? Jeg tror svært mange diesel/bensinbiler nå selges som leasingavtale.
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.298
    Antall liker
    8.731
    Torget vurderinger
    1
    El. bil salget øker mens hybrid går ned. At det fortsatt selges så mange diesel biler var litt overraskende, spesielt med bakgrunn i nyhetene om at "ingen" kjøper diesel lenger...
    Elbilsalget dominerer i de store byene. Ellers i lander er business as usual. Ser veldig lite nye elbiler her. VW og Volvo forhandleren selger stort sett diesel og ladehybrider.
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.424
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    4
    Averøy er vel ingen stor by. Der dominerer elbiler.
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.424
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    4
    Inn til Kristiansund koster det 98 kroner uten avtale eller 59 kroner med avtale pr passering.

    Så det å eie en Leaf betaler seg inn allerede i sparte bompenger (2360 kroner pr måned).
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    14.517
    Antall liker
    10.731
    Sted
    Trondheim
    Og du synes det er rart at det er mange elbiler i Averøy?
    Her bygger man veier som finansieres med bompenger (med argumentet om at de som bruker veien skal betale) og så skal noen av dem som bruker dem ikke betale likevel? Jeg synes vel at det er relativt greit at man bruker avgifter på kjøp som gulrot, samtidig med at de er billigere i drift så lenge man lader hjemme. Å ikke betale for å bruke veiene blir feil. Da er det fremkommelighet og areal som er kriteriene, og en elbil tar akkurat like mye plass som alle andre biler.
     

    Daniel62

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.04.2014
    Innlegg
    2.548
    Antall liker
    788
    Og du synes det er rart at det er mange elbiler i Averøy?
    Her bygger man veier som finansieres med bompenger (med argumentet om at de som bruker veien skal betale) og så skal noen av dem som bruker dem ikke betale likevel? Jeg synes vel at det er relativt greit at man bruker avgifter på kjøp som gulrot, samtidig med at de er billigere i drift så lenge man lader hjemme. Å ikke betale for å bruke veiene blir feil. Da er det fremkommelighet og areal som er kriteriene, og en elbil tar akkurat like mye plass som alle andre biler.
    Tilsvarende med parkering. De tar like stor plass som fossilbiler.
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.424
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    4
    Se eksemplet mitt med Averøy som et tilsvar til Voff. Averøy er langt fra noen stor by.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    14.517
    Antall liker
    10.731
    Sted
    Trondheim
    Se eksemplet mitt med Averøy som et tilsvar til Voff. Averøy er langt fra noen stor by.
    Jeg skjønte jo det, men uansett er det en av kommunene der incentivene slår ekstremt godt ut, akkurat som i byer som Oslo og Bergen. Det spesielle med steder som Averøy er imidlertid at det problemet som eksisterer der ikke løses med en elbil - nemlig kostnadene med veiutbygging og fergetransport. Det problemet en elbil primært løser i et land som Norge med den begrensede biltrafikken vi tross alt har er lokal forurensning, noe som jo ikke er et problem på et sted som Averøy.
     

    Ole_Martin

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    2.260
    Antall liker
    856
    Står det noe om privatleasing vs. rent kjøp? Jeg tror svært mange diesel/bensinbiler nå selges som leasingavtale.
    Snakka med daglig leder for en Frydenbøsjappe; han sa 80% av nybilene var på leasingkontrakter.
     
    J

    Jim I Hendriksen 2nd Edt.

    Gjest
    «MDG tar feil om produksjonsutslipp fra dieselbiler»

    Konklusjon


    "Det er helt feil at utslippene fra produksjonen av dieselbiler er like store som for produksjonen av elbiler. Kunnskapsoppsummeringer viser at elbiler har vesentlig større produksjonsutslipp i snitt enn fossilbiler.

    Årsaken til dette er at produksjonen av elbilbatterier krever svært mye energi, og fører til store CO2-utslipp. Elbiler har likevel lavere utslipp totalt."



    https://www.nrk.no/norge/_mdg-tar-feil-om-produksjonsutslipp-fra-dieselbiler_-1.14195801
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    14.517
    Antall liker
    10.731
    Sted
    Trondheim
    Dette har vel vært nevnt tidligere og skulle ikke komme som et sjokk?
    Jeg så forøvrig et foredrag omkring elbiler i Kina. Der produseres mye av energien i kullkraftverk, og elbiler er omtrent det verste man kan bruke. De fører til større utslipp ved produksjon, og også store utslipp ved bruk grunnet kullkraftproduksjon. Miljømessig er den beste løsningen i Kina faktisk diesel!
    Tygg litt på den!
     
    C

    cruiser

    Gjest
    Har vært i kinesiske storbyer mange ganger, har aldri savnet flere dieselbiler merkelig nok
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    14.517
    Antall liker
    10.731
    Sted
    Trondheim
    Når jeg sier miljømessig i denne sammenhengen mener jeg primært drivhusgasser. Lokal forurensning er noe annet. Selvfølgelig vil man bli kvitt støvplager og smogen i Beijing og de andre storbyene, og der har jo elbiler en klar fordel, men når det gjelder drivhusgasser er faktisk ikke elbiler pr. i dag den beste løsningen i et land som Kina.
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.424
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    4
    Dette har vel vært nevnt tidligere og skulle ikke komme som et sjokk?
    Jeg så forøvrig et foredrag omkring elbiler i Kina. Der produseres mye av energien i kullkraftverk, og elbiler er omtrent det verste man kan bruke. De fører til større utslipp ved produksjon, og også store utslipp ved bruk grunnet kullkraftproduksjon. Miljømessig er den beste løsningen i Kina faktisk diesel!
    Tygg litt på den!
    Feil.


    En rapport fra Bloomberg New Energy Finance hevder at selv i «kullverstinglandet» Kina, vil en elbil stå for 15 prosent mindre CO2-utslipp enn en tilsvarende fossilbil.

    https://www.tu.no/artikler/12-myter-og-fakta-om-elbiler-og-forurensing/367894
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    24.108
    Antall liker
    18.380
    Torget vurderinger
    2
    ^ Utfra datoen vil jeg tro det dreier seg om en aprilspøk i Kina som nådde Norge sent. Men de skriver da nederst at "Hvor realistisk eller sant dette prosjektet kan sies å være er vanskelig å si." Og det er litt skuffende, siden man på ett sekund kan si at dette er komplett urealistisk og dermed usant.
     
    C

    Cyber

    Gjest
    Jeg registerer at avgiftene på mange biler som egentlig retter seg mot etablerende småbarnfamilier steg en hel del nå i sommer, f.eks. steg mange 7-setere med dieselmotor 50-80 tusen. Jeg synes det er litt rar politikk i og med at det ikke finnes alternativerr utenom TMX som gir mulighet til familier med 3+ barn og større behov som går på elektrisitet og som ikke koster såpass at man må selge førstefødte sin ene nyre for å finansiere.

    Det blir litt som at prisene på drivstoff er høye. Det er jo ikke slik at jeg hadde kjørt rundt for moro skyld om bensinen sank til 8-9 kroner...?
     

    Daniel62

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.04.2014
    Innlegg
    2.548
    Antall liker
    788
    Det var vel ingen avgiftsjustering men prisjustering fra importør.....
     

    Ole_Martin

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    2.260
    Antall liker
    856
    Det blir litt som at prisene på drivstoff er høye. Det er jo ikke slik at jeg hadde kjørt rundt for moro skyld om bensinen sank til 8-9 kroner...?
    Jo, det hadde du. Bare se på elbileierne - eller spør dem selv. De kjører bil som aldri før.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    14.517
    Antall liker
    10.731
    Sted
    Trondheim
    Dette har vel vært nevnt tidligere og skulle ikke komme som et sjokk?
    Jeg så forøvrig et foredrag omkring elbiler i Kina. Der produseres mye av energien i kullkraftverk, og elbiler er omtrent det verste man kan bruke. De fører til større utslipp ved produksjon, og også store utslipp ved bruk grunnet kullkraftproduksjon. Miljømessig er den beste løsningen i Kina faktisk diesel!
    Tygg litt på den!
    Feil.


    En rapport fra Bloomberg New Energy Finance hevder at selv i «kullverstinglandet» Kina, vil en elbil stå for 15 prosent mindre CO2-utslipp enn en tilsvarende fossilbil.

    https://www.tu.no/artikler/12-myter-og-fakta-om-elbiler-og-forurensing/367894
    Ja, det skrev Teknisk Ukeblad og refererte til Bloomberg for snart 2 år siden. Det jeg hørte var en professor innen energiproduksjon (husker ikke helt akkurat hva som var hennes spesialområde, men det var en spesialist innen nettop energibruk og forurensning) som snakket om dette for 1 måned siden.
    Så man får jo nesten velge hvem man vil tro på.

    Nå finner jeg ikke Bloomberg rapporten, men det hadde vært fint å se hva de legger i "en fossilbil". En moderne dieselbil kan fort ha et forbruk på godt under 0,5 l/mil. Er det en slik de har lagt til grunn? Er det en amerikansk bensinbil som bruker 2 l/mil? Er den en snittverdi? Er det en gammel fossilbil? Er det diesel eller bensin? Er det en plug-in hybrid som min som på det året jeg har hatt den og på 1600 mil har hatt et snittforbruk på ca 0,2 l/mil (det er jo en fossilbil i henhold til det mange synes å mene)? Det hadde vært interessant å vite.
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    20.072
    Antall liker
    10.727
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    0,49 i snittforbruk de siste 20.000 på min 200 HK Mercedes diesel, en god del av det tilbrakt i motorveihastigheter som ville tømt batteriet på en Tesla relativt kjapt...…

    Har kjørt Bergen- Voss i bedagelig søndagsturhastighet med et forbruk på 0,37. Svært synd at moderne dieseler er dømt nord og ned. De er ikke Die Endløsung, men et OK ledd på veien mot det utslippsfrie bilsamfunn. Det samme gjelder hybridene selvsagt.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    14.517
    Antall liker
    10.731
    Sted
    Trondheim
    Ja, jeg kjører nok en del mer lokalt enn deg, og da går jo bilen på strøm - derav det lave snittforbruket. 0,6 l/mil i 130-140 km/motorvei, 0,35-0,40 på mellomlange turer (15-20 mil der 4-5 av milene går på strøm) og ca 0,47 på lengre turer der fartsgrensen er 80 km/t.

    Uansett hadde det vært interessant å vite hva slags fossilbiler Bloombergrapporten legger til grunn. Det er vel etablert at det er først etter ca 2 år (rundt 30000 km) at en elbil faktisk blir mer miljøvennlig (i forhold til klimagasser grunnet energibruk og utslipp i forbindelse med produksjon av batterier) enn en "fossilbil"?
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.424
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    4
    Har kjørt Bergen- Voss i bedagelig søndagsturhastighet med et forbruk på 0,37. Svært synd at moderne dieseler er dømt nord og ned. De er ikke Die Endløsung, men et OK ledd på veien mot det utslippsfrie bilsamfunn. Det samme gjelder hybridene selvsagt.
    Det er jo bare 13 000 kroner for en 60k kilometer på en traust VW hybrid. Ser at folk også risikerer å bytte 4x skiver på egen kost.
    Blir fantastiske biler etter garantiutløp de hybridene.
    GTE 60.PNG
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    20.072
    Antall liker
    10.727
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    I motsetning til den Tesla drosjen jeg kjørte med for en måneds tid siden som knirket og laget en masse ulyder, og hvor sjåføren klaget over at han var 30.000 på overtid med service fordi Tesla hadde verken reservedeler eller kapasitet? Ikke rart det blir billig - sånn mens vi begge holder oss på samme relevans- og saklighetsnivå? Det var forbruk og miljø vi snakket om her til opplysning. Vi kan selvsagt også snakke om andre ting, som du og jeg nå har bevist. En bil til 700.000 som ikke dekker dine behov er en særdeles kostbar bil, uansett hvor billig servicene er, noe du forhåpentligvis er i stand til å forstå?
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.424
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    4
    På samme måte som man må forstå at hybrid i dagens utgave er et blindspor.

    Synd at du måtte sitte på i en Tesla, håper de finner en MB drosje til deg neste gang.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn