Bil, båt og motorsykkel Elbiler

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Hyundai Kona for salg på Finn nå, men dette er privatpersoner som prøver å gjøre en rask fortjeneste. Billigste ligger på 400 000 kr.
    Sykt. Du finner mange Tesla Model S til under den prisen på Finn, selv om de har blitt kjørt lit er det en no brainer, selv P85.

    Kona ser ut som en helt grei bil men punger du ut 400tusen for en slik er du ikke riktig vel bevart.
     
    C

    cruiser

    Gjest
    Tja, folk labber inn i en VW butikk å blar opp over 400k for en golf, så hvorfor ikke hvis man er utolmodig?
     
    • Liker
    Reaksjoner: ePi

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    20.245
    Antall liker
    11.081
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Nå er vel Golf en noe mer anvendelig bil enn en kona, med større plass, bedre rekkevidde osv, men selvsagt uten de subsidierte fordelene en elbil har: En elbil med skikkelig rekkevidde, kjapp ladehastighet og ladenettverk som Tesla, og med plass som en Golf kunne jeg til nød levd med, men ikke med en Kona.
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.424
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    4
    Bortsett fra utseende er det vel ikke store forskjellen på en Kona og en Golf?
     

    ymir

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2013
    Innlegg
    5.304
    Antall liker
    5.009
    Torget vurderinger
    2
    Rart dette med biler.Gubber og kvinnfolk.
    Fruen vil overhode ikke ha Golf,men Kona det går.
    Rekkevidde Golf vs Kona..er forskjellen i PRAKSIS så stor?
    Lade hastighet ?Det betyr MYE.
    Biler for egendel,ikke så svært interessert,men drømmer enda om store Citroen.
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    20.245
    Antall liker
    11.081
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Bortsett fra utseende er det vel ikke store forskjellen på en Kona og en Golf?
    Jeg har jo skjønt at du kjøper biler etter utseende, men det var nå primært en del andre faktorer jeg listet opp og som jeg tror "folk flest" legger mer vekt på.
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.424
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    4
    Bortsett fra utseende er det vel ikke store forskjellen på en Kona og en Golf?
    Jeg har jo skjønt at du kjøper biler etter utseende, men det var nå primært en del andre faktorer jeg listet opp og som jeg tror "folk flest" legger mer vekt på.
    Tenker ikke på utseende, tenker mer på segment.
    Poenget mitt er det de fleste biler er såpass gode at det koker ned til preferanser innenfor et segment.


    De gangene jeg leier bil er det stort sett i Golf segmentet og jeg kan ikke si jeg bryr meg om det er en Peugeot 307, Hyundai i30 eller Golf.

    Har forøvrig eid 2xGolf 1 Gti, 1xGolf 2 gti, og 1 Golf V trendline.
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    20.245
    Antall liker
    11.081
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Iflg elbilforum er Kona både trangere (mindre bagasjeplass) og vesentlig mer plastikkpreget innvendig enn Golf.
     

    ymir

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2013
    Innlegg
    5.304
    Antall liker
    5.009
    Torget vurderinger
    2
    Iflg elbilforum er Kona både trangere (mindre bagasjeplass) og vesentlig mer plastikkpreget innvendig enn Golf.
    Helt ideel til TO eldre med LITE bagasje.
    Finn en bil uten plastpreg.I masseproduksjon er plast enerådende,myk eller hard.
    Hvor mye klarer bilindustrien å variere interiøret i en bil?
    Biler er stort sett identiske,men små variasjoner,som hifi kabler.
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.424
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    4
    Iflg elbilforum er Kona både trangere (mindre bagasjeplass) og vesentlig mer plastikkpreget innvendig enn Golf.
    Om man har 332, 340 eller 380 liter er jo ikke ekstreme forskjeller.

    Hvis jeg skulle betalt hele bilholdet mitt av egen lomme ville jeg definitivt vurdert en Kona til tross for at den ikke ser ut.
     
    C

    cruiser

    Gjest
    For de som ikke har elbil er det åpenbart viktig å fylle bagasjen til taket og kjøre til batteriet er tomt :)
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    14.676
    Antall liker
    11.008
    Sted
    Trondheim
    For de som ikke har elbil er det åpenbart viktig å fylle bagasjen til taket og kjøre til batteriet er tomt :)
    Sist jeg kjørte til Oslo var det slik det var. 4 dekk, 2 høyttalere, 1 kjølebag, 1 forsterker og 2 kofferter. Veldig greit å ha muligheten (ellers måtte jeg tatt 2 turer). Nå er det jo en plug-in hybrid, så jeg brukte hele 20 l bensin (Trondheim-Oslo) i tillegg til el-drift. Dermed kunne jeg kjøre tilbake uten å fylle. Hjemme kjører jeg på strøm, så jeg behøver antagelig ikke fylle bensin igjen før i desember.
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.424
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    4
    Men 8 liter som det er i differanse mellom E-golf og Kona eller 42 liter som er differansen mellom vanlig Golf og Kona ville neppe vært utslagsgivende med tanke på hva man faktisk får med seg.

    Sist jeg kjørte til Kristiansund - Oslo hadde jeg med meg en bag i bagasjen.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    39.296
    Antall liker
    40.855
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    For de som ikke har elbil er det åpenbart viktig å fylle bagasjen til taket og kjøre til batteriet er tomt :)
    Junior skulle flytte ut av leiligheten i Göteborg. Jeg hadde lovet å hente flyttelasset. Etter at vi hadde stuet inn flyttekasser og stereoanlegg og gitarer og pedalbrett og støvsuger og Vox-forsterker og luftrenser og en Fender bass og diverse greier var det fortsatt plass, så vi klemte inn sykkelen hans på toppen før vi kjørte hjem. Ser ikke helt problemet. :)
     
    C

    cruiser

    Gjest
    Jeg gidder uansett ikke kjøre rundt i ei allværsjakke i tilfellerottefelle en eller annen greie skulle dukke opp. Bring SAS nabobil osv dekker alle eventualiteter
     

    Daniel62

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.04.2014
    Innlegg
    2.548
    Antall liker
    788
    For de som ikke har elbil er det åpenbart viktig å fylle bagasjen til taket og kjøre til batteriet er tomt :)
    For de som ikke har elbil er det vel heller snakk om å kjøre til tanken er tom..... :)
     

    Daniel62

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.04.2014
    Innlegg
    2.548
    Antall liker
    788
    Sist jeg kjørte til Oslo var det slik det var. 4 dekk, 2 høyttalere, 1 kjølebag, 1 forsterker og 2 kofferter. Veldig greit å ha muligheten (ellers måtte jeg tatt 2 turer). Nå er det jo en plug-in hybrid, så jeg brukte hele 20 l bensin (Trondheim-Oslo) i tillegg til el-drift. Dermed kunne jeg kjøre tilbake uten å fylle. Hjemme kjører jeg på strøm, så jeg behøver antagelig ikke fylle bensin igjen før i desember.
    Var det ikke i denne tråden at man karakteriserte hybrid-biler som "tullebiler"? Innlegget over er vel et eksempel på det motsatte.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    14.676
    Antall liker
    11.008
    Sted
    Trondheim
    Det største problemet med plug-in hybrider er at folk kjøper dem fordi man får avgiftsreduksjon, men så ikke lader batteriet og egentlig bare kjører dem som en vanlig bensin-bil. Batteriet lades jo ved kjøring (regenerering), så litt nytte får man jo av elmotoren, men egentlig blir det da bare en tung bensinbil med lavere avgifter.

    Hvis en plug-in hybrid brukes som den skal, får man en bil med svært lavt gjennomsnittlig forbruk. Jeg har nå kjørt min 1600 mil og har hatt et snittforbruk på ca 0,2 l/mil (ikke så veldig langt fra det VW oppgir). Av disse 1600 milene har ca 900 mil vært langkjøring (noen turer Trondheim-Fredrikstad t/r og en tur til Praha med flere halvlange turer i Böhmen. På motorveien i Tyskland lå jeg ganske konstant på 130-140 km/t med noen forbikjøringer der jeg var oppe i 200 km/t. Jeg har lademulighet i Fredrikstad, men ikke i Praha. Jeg lader selvfølgelig bilen når jeg er hjemme i Trondheim). Resten er småkjøring i Trondheim og omegn. Da går den 95% på strøm.
    Jeg har ikke hatt noen driftsproblemer med bilen. Den skal nå på 15000 km-service. Servicen koster ca 2000 kr.

    Ulempen er jo at man ikke får noen av de andre fordelene man har med en elbil, som fritak for bomavgift og gratis parkering, men jeg bor innenfor bomringen i Trondheim og passerer en bom kanskje 2 ganger i uken. I tillegg går jeg til jobb. Skal jeg til byen for å handle noe kjører jeg bil. Det er billigere for meg å kjøre til byen og stå parkert i 2 timer (65 kr) enn det er å ta bussen t/r (74 kr). Hvis det jeg skal gjøre i byen tar mindre enn 1 t er det fremdeles billigere å kjøre bil (35 kr for parkering mot 37 kr for å ta bussen). Skal jeg til byen og ikke trenger å ha med meg noe tilbake går jeg.
    Når jeg kjører til Fredrikstad unngår jeg bompenger. Kjører over Venabygdsfjellet (unngår bompengene ved Kvam) og etter Gjøvik kjører jeg R4 (da er det et stykke med bomvei ved Gran). Så over til Lillestrøm og småveiene derfra forbi Øyeren til Moss (R120) og så E6/R110 til Fredrikstad. Litt lenger og det tar litt lenger tid, men det er en fin tur. I de hastighetene man kjører da (etter Lillestrøm) bruker bilen nesten ikke bensin, så det øker kanskje forbruket med 2-3 l, men de 30-40 kr. tar jeg meg råd til.

    For meg har det lite mening å ha en elbil - den bilen jeg har er mer praktisk til mitt bruk. Like miljøvennlig i det daglige og bare marginalt verre på lengre turer. Den eneste elbilen pr. i dag som ville kunne erstatte den ville være en Tesla S, men den koster 300 000 mer, er stor og tar mye plass på veien, og i tillegg synes jeg ikke den er særlig pen.
     
    Sist redigert:

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    20.179
    Antall liker
    10.736
    Var det ikke i denne tråden at man karakteriserte hybrid-biler som "tullebiler"? Innlegget over er vel et eksempel på det motsatte.
    Når man har pantsatt sjelen sin for å kunne finansiere en el-bil i det øvre prissegment er det klart man må forsvare det kjøpet med nebb og klør.
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.424
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    4
    Var det ikke i denne tråden at man karakteriserte hybrid-biler som "tullebiler"? Innlegget over er vel et eksempel på det motsatte.
    Når man har pantsatt sjelen sin for å kunne finansiere en el-bil i det øvre prissegment er det klart man må forsvare det kjøpet med nebb og klør.
    Nå er jo bilene faktisk rimelige sammenlignet med konkurrentene. Man får ikke mye MB S, BMW 7xx, X5, XC90 etc for prisen av en elbil.
     

    Daniel62

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.04.2014
    Innlegg
    2.548
    Antall liker
    788
    Var det ikke i denne tråden at man karakteriserte hybrid-biler som "tullebiler"? Innlegget over er vel et eksempel på det motsatte.
    Når man har pantsatt sjelen sin for å kunne finansiere en el-bil i det øvre prissegment er det klart man må forsvare det kjøpet med nebb og klør.
    Nå er jo bilene faktisk rimelige sammenlignet med konkurrentene. Man får ikke mye MB S, BMW 7xx, X5, XC90 etc for prisen av en elbil.
    Skulle bare mangle - Siv & co gir jo 25% rabatt up-front.
    Litt pussig at det er 25% mva på biler, for det er jo 15% mva sats på persontransport og en bil er jo laget for persontransport.
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Problemet med hybridbiler er at det stort sett bare er tull generert for å spare avgifter. 3-4 min på batteridrift er jo meningsløst. Det laveste de kan slippe unna med og fremdeles få fulle avgiftsfritak. Men hybrid er ikke feil per se... men 20-30 mil på batteri og så en påhengsmotor for resten om man havner i uløkka.

    Det meste av "hybridbiler" har aldri opplevd en stikkontakt. Hele poenget med dem var å putte inn noe rammel som var mye billigere enn de norske bilavgiftene og så glemme at de eksisterer. Hodeløs halvgrønn symbolpolitikk som som alltid ikke gjør noen nytte i virkeligheten.
     

    Daniel62

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.04.2014
    Innlegg
    2.548
    Antall liker
    788
    Problemet med hybridbiler er at det stort sett bare er tull generert for å spare avgifter. 3-4 min på batteridrift er jo meningsløst. Det laveste de kan slippe unna med og fremdeles få fulle avgiftsfritak. Men hybrid er ikke feil per se... men 20-30 mil på batteri og så en påhengsmotor for resten om man havner i uløkka.

    Det meste av "hybridbiler" har aldri opplevd en stikkontakt. Hele poenget med dem var å putte inn noe rammel som var mye billigere enn de norske bilavgiftene og så glemme at de eksisterer. Hodeløs halvgrønn symbolpolitikk som som alltid ikke gjør noen nytte i virkeligheten.
    Du generaliserer veldig nå. Plug-in hybridbiler med et noenlunde ok batteri er noe helt annet enn de "standard" hybridene som Toyota har holdt på med tidligere. Men folk må selvfølgelig lade dem opp, ellers blir det minimalt med batteridrift.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    14.676
    Antall liker
    11.008
    Sted
    Trondheim
    Min går 3,5 - 5 mil på strøm (avhengig av temp, stigning, hastighet etc...). Det dekker minst 95% av min daglige kjøring - det er sjelden jeg kjører lenger enn det på en dag. Jeg er imidlertid helt enig i at disse plug-in hybridene burde hatt lenger rekkevidde på strøm. 7-8 mil hadde holdt. Som jeg også nevnte i mitt innlegg blir alt for mange av dem aldri ladet og bare kjørt på bensin - man kjøper dem for avgiftsrabatten.
    En Passat GTE som ikke lades er en tung bil med en liten motor (1750 kg, 1,4 l bensinmotor med 156 hk). Med 30% på batteriet slik at el-motoren kan hjelpe til blir den plutselig ganske kvikk og morsom. VW oppgir 218 hk og 375 Nm dreiemoment, men jeg ser at som har testet dem melder om ca 235 hk og 400 Nm. 0-100 under 7 sek og toppfart på 235 km/t. Helt OK.
    En plug-in hybrid som ikke lades er en vits. Hvis den brukes som tenkt er det en glimrende løsning.
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.424
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    4
    Nå må det sies at en GTE såvidt klarer å følge trafikken i ren eldrift.

    70-80 hester på en relativt stor bil.
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    The Tesla Roadster forced Koenigsegg to up its game

    https://www.topgear.com/car-news/pebble-beach-2018/tesla-roadster-forced-koenigsegg-its-game

    Upon hearing the news that Tesla would build a new Roadster, and this new Roadster would be able to accelerate from 0-60mph in 1.9s, the world reacted. Even Koenigsegg boss Christian.

    “We kind of had our future mapped out, and then we heard about the new Tesla Roadster and its insane acceleration numbers, and we thought ‘damn that’s put the gauntlet down’.”
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    20.179
    Antall liker
    10.736
    Nå må det sies at en GTE såvidt klarer å følge trafikken i ren eldrift.

    70-80 hester på en relativt stor bil.
    Tror du overdriver litt nå. Det krever ikke så veldig mye krefter til for å holde en anstendig hastighet.
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.424
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    4
    Nå må det sies at en GTE såvidt klarer å følge trafikken i ren eldrift.

    70-80 hester på en relativt stor bil.
    Tror du overdriver litt nå. Det krever ikke så veldig mye krefter til for å holde en anstendig hastighet.
    Sprek er den i alle fall ikke låst til elektrisk drift, selv Renault Zoe har langt mer effekt (109hk)
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    22.177
    Antall liker
    14.724
    Nå må det sies at en GTE såvidt klarer å følge trafikken i ren eldrift.

    70-80 hester på en relativt stor bil.
    Tror du overdriver litt nå. Det krever ikke så veldig mye krefter til for å holde en anstendig hastighet.
    Ca 20kW eller i overkant av 30 hestekrefter for å holde en Tesla i ~100 km/t så det er ikke mye som skal til, nei,
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.424
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    4
    Er man gnier så kan man jo holde seg til 70 km/t og spare 4kW i forhold til å kjøre 100 med Tesla.
     
    C

    Cyber

    Gjest
    Iflg elbilforum er Kona både trangere (mindre bagasjeplass) og vesentlig mer plastikkpreget innvendig enn Golf.
    Det stemmer nok, men du kommer litt opp i Kona, det likte jeg. Rekkevidden er klart bedre enn golf. Jeg tipper e-Golf går max 26-27 mil? Kona 47+?
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    20.245
    Antall liker
    11.081
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Den opprinnelige referansen jeg svarte til, var ikke en sammenligning med eGolf, men med Golf.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    14.676
    Antall liker
    11.008
    Sted
    Trondheim
    Nå må det sies at en GTE såvidt klarer å følge trafikken i ren eldrift.
    Latterlig utsagn. Du har ikke prøvd en skjønner jeg. Eller så er 'å følge trafikken' å stadig ha masse raske aksellerasjoner i området 100-130 km/t. Akkurat det er ikke GTEens sterke side.
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.424
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    4
    Nå må det sies at en GTE såvidt klarer å følge trafikken i ren eldrift.
    Latterlig utsagn. Du har ikke prøvd en skjønner jeg. Eller så er 'å følge trafikken' å stadig ha masse raske aksellerasjoner i området 100-130 km/t. Akkurat det er ikke GTEens sterke side.
    Satt på spissen men ja jeg har prøvd en samt det at en av mine venner leaser en. En moderne elbil er særdeles kvikk i moderate hastigheter, prøv gjerne en BMW i3. En GTE sviver avgårde som en vanlig bil i ren el modus.

    Sammenligningen med Renault Zoe synes jeg er relevant, den har mindre effekt i ren el modus enn selv den kjipeste moderne elbil.
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    20.179
    Antall liker
    10.736
    Nå må det sies at en GTE såvidt klarer å følge trafikken i ren eldrift.
    Latterlig utsagn. Du har ikke prøvd en skjønner jeg. Eller så er 'å følge trafikken' å stadig ha masse raske aksellerasjoner i området 100-130 km/t. Akkurat det er ikke GTEens sterke side.
    Satt på spissen men ja jeg har prøvd en samt det at en av mine venner leaser en. En moderne elbil er særdeles kvikk i moderate hastigheter, prøv gjerne en BMW i3. En GTE sviver avgårde som en vanlig bil i ren el modus.

    Sammenligningen med Renault Zoe synes jeg er relevant, den har mindre effekt i ren el modus enn selv den kjipeste moderne elbil.
    Noe av meningen med hybrid er både/og og ikke enten/eller el/fossil. Se bort ifra Toyotas latterlige "lader seg selv mens du kjører" hybrider.
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.424
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    4
    Men så er det noe med plukke argumenter akkurat som det passer.

    Kona er mindre enn Golf. Da sammenligner en selvsagt elektrisk Kona mot fossil Golf uten å ta med fossil Kona med størst bagasjerom.

    Hybriden er rask, all snakk om ytelse er med full utnyttelse av forbrenningsmotor. Passer ikke inn å snakke om ren eldrift.
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    20.245
    Antall liker
    11.081
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Det heter kompromisser. Det er akkurat det folk gjør når de må velge mellom produkter som ikke alle kan tilby alt. Liten og snerten vs stor og romslig. Sportslig vs komfortabel. Eksklusiv vs billig. God bassrespons vs liten størrelse. osv.
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.424
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    4
    Problemet er det at man fort får en sandkassediskusjon av å sammenligne epler med pærer.
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    20.245
    Antall liker
    11.081
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Like fullt er det det du gjør hver gang du er på butikken og må bestemme deg for hva du foretrekker.....
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn