Det største problemet med plug-in hybrider er at folk kjøper dem fordi man får avgiftsreduksjon, men så ikke lader batteriet og egentlig bare kjører dem som en vanlig bensin-bil. Batteriet lades jo ved kjøring (regenerering), så litt nytte får man jo av elmotoren, men egentlig blir det da bare en tung bensinbil med lavere avgifter.
Hvis en plug-in hybrid brukes som den skal, får man en bil med svært lavt gjennomsnittlig forbruk. Jeg har nå kjørt min 1600 mil og har hatt et snittforbruk på ca 0,2 l/mil (ikke så veldig langt fra det VW oppgir). Av disse 1600 milene har ca 900 mil vært langkjøring (noen turer Trondheim-Fredrikstad t/r og en tur til Praha med flere halvlange turer i Böhmen. På motorveien i Tyskland lå jeg ganske konstant på 130-140 km/t med noen forbikjøringer der jeg var oppe i 200 km/t. Jeg har lademulighet i Fredrikstad, men ikke i Praha. Jeg lader selvfølgelig bilen når jeg er hjemme i Trondheim). Resten er småkjøring i Trondheim og omegn. Da går den 95% på strøm.
Jeg har ikke hatt noen driftsproblemer med bilen. Den skal nå på 15000 km-service. Servicen koster ca 2000 kr.
Ulempen er jo at man ikke får noen av de andre fordelene man har med en elbil, som fritak for bomavgift og gratis parkering, men jeg bor innenfor bomringen i Trondheim og passerer en bom kanskje 2 ganger i uken. I tillegg går jeg til jobb. Skal jeg til byen for å handle noe kjører jeg bil. Det er billigere for meg å kjøre til byen og stå parkert i 2 timer (65 kr) enn det er å ta bussen t/r (74 kr). Hvis det jeg skal gjøre i byen tar mindre enn 1 t er det fremdeles billigere å kjøre bil (35 kr for parkering mot 37 kr for å ta bussen). Skal jeg til byen og ikke trenger å ha med meg noe tilbake går jeg.
Når jeg kjører til Fredrikstad unngår jeg bompenger. Kjører over Venabygdsfjellet (unngår bompengene ved Kvam) og etter Gjøvik kjører jeg R4 (da er det et stykke med bomvei ved Gran). Så over til Lillestrøm og småveiene derfra forbi Øyeren til Moss (R120) og så E6/R110 til Fredrikstad. Litt lenger og det tar litt lenger tid, men det er en fin tur. I de hastighetene man kjører da (etter Lillestrøm) bruker bilen nesten ikke bensin, så det øker kanskje forbruket med 2-3 l, men de 30-40 kr. tar jeg meg råd til.
For meg har det lite mening å ha en elbil - den bilen jeg har er mer praktisk til mitt bruk. Like miljøvennlig i det daglige og bare marginalt verre på lengre turer. Den eneste elbilen pr. i dag som ville kunne erstatte den ville være en Tesla S, men den koster 300 000 mer, er stor og tar mye plass på veien, og i tillegg synes jeg ikke den er særlig pen.