Bil, båt og motorsykkel Elbiler

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • C

    Cyber

    Gjest
    Hvor står folket når det gjelder å montere ladestasjon hjemme?
    Hvilket merke satser man på og hvorfor?
    Kjøpte elbil, monterte Saltolader som fungerte topp, solgte elbilen, kjører nå fossilt mens stasjonen henger til pynt. :)
    Solgt?
    Ja. Ble litt liten og avventer en større elbil til betalbar penge blir tilgjengelig. Bensin og diesel er enda så billig at besparelsen er liten for min del.
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    19.972
    Antall liker
    10.478

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.424
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    4
    Hurra for de 25 heldig som får bilen i løpet av 2019!
    De hevder de skal klare å levere flere enn de 5500 som allerede er bestilt i løpet av året....
    Det er også de som hevder at Jesus gikk på vannet.
    AUDI har litt mer kontroll på produksjon av biler enn visse andre el-bilfabrikanter......
    Allikevel mener ledende analytikere at de ikke har noen troverdig konkurranse i dag.
    https://min.e24.no/analytiker-tesla-har-ingen-troverdig-konkurranse/a/3jbo8X
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.298
    Antall liker
    8.731
    Torget vurderinger
    1
    De fleste analytikere sier vel Tesla knapt har livets rett......
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.424
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    4
    De fleste analytikere sier vel Tesla knapt har livets rett......
    Det igjen sier sitt om "dieselkameratene" sin elbilsatsing.

    Mye interessant lesing i Spiegel om kartellvirksomhet.
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.424
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    4
    Fantastisk løsning på frunk fra Mercedes, EQC er virkelig en bil de ønsker å selge.
    upayaapr9r2wsegyxv6p.jpg
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.424
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    4

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    14.517
    Antall liker
    10.731
    Sted
    Trondheim
    Lutz' kommentar går vel ikke på om de har konkurranse eller ikke, men at de har alt for mange ansatte i forhold til hvor stor produksjon og inntjening de har - altså om de økonomisk er levedyktige, ikke teknologisk.
    Det er godt mulig at de ikke har konkurranse (selv om jeg tviler på det - jeg tror at både AUdi og Jaguar faktisk lager bedre biler), men det hjelper ikke hvis de ikke har penger til å produsere dem og investorene ikke er villige til å skyte inn mer penger. Der de har et stort fortrinn er i utbyggingen av ladenettverk, men nå er det jo slutt på gratis lading for Tesla også.

    Lutz bør jo ha god erfaring på akkurat dette med økonomien fra sin tid i Ford, Chrysler og GM.
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Der de har et stort fortrinn er i utbyggingen av ladenettverk, men nå er det jo slutt på gratis lading for Tesla også.
    Lading har aldri vært gratis, men har kun forhåndsbetalt en fast sum og står deretter fritt til å bruke nettverket så lenge bilen ruller. (På de første S60 kunne man velge om man ville ha det med eller ikke, prisen var ca 20.000kr.) Slik er det for alle som kjøpte bilen med ladepakke, og det blir ikke fjernet. Det som er endret er at de som nå kjøper nye biler ikke automatisk vil få dette innbakt i prisen. Det er veldig bra, for det ville blitt alt for mye køer om alle med M3 etterhvert også skulle begynne å bruke laderne uhemmet.

    Så alle som har en model S eller X i dag vil kunne lade fritt i årene som kommer også, i hele bilens levetid.

    Ordningen som har vært til nå har hele tiden vært med for de tidlige kundene for å gi et ekstra incentiv til å kjøpe bilene og få opp salgsvolumet tilstrekkelig.
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.424
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    4
    Du har fått med deg hva som er sagt om prising av Ionity nettverket? Skal være ekvivalent til fossilt drivstoff.
    Ut over årlig kvote vil man med Tesla betale 1.4 kroner pr kWh, dvs minst 1/3 av prisen.

    Spørsmålet er vel "hva er bedre". Innenfor enkelte parametre forventer jeg at de etablerte er bedre men med tanke på forbruk og plass står Tesla seg fortsatt godt. Det er ikke bare infrastrukturen som taler til deres fordel.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    14.517
    Antall liker
    10.731
    Sted
    Trondheim
    Det er jo nettopp det Lutz baserer sin kritikk på. Teslas forretningsmodell er ikke levedyktig. De har for store kostnader i forhold til inntjening. Det koster for mye å produsere bilene og de vil i tillegg ikke kunne kompensere dette med de prisene de setter på lading.

    VI får jo se hvordan det går.
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.424
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    4
    Merkenavnet er vel snart like stort som Apple. Produksjonsmålet ligger jo langt over 150 000 biler i året som nevnt i artikkelen.

    Forøvrig har jo Lutz erfaring med større produksjon og konkurs.
     

    BeetleBug

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.06.2009
    Innlegg
    6.859
    Antall liker
    14.103
    Sted
    Sørlandet

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    24.106
    Antall liker
    18.380
    Torget vurderinger
    2
    Merkenavnet er vel snart like stort som Apple. Produksjonsmålet ligger jo langt over 150 000 biler i året som nevnt i artikkelen.

    Forøvrig har jo Lutz erfaring med større produksjon og konkurs.
    Har møtt Bob Lutz. Han var ute av stand til å forstå hva en Saab var -- Einar Hareide fikk i oppgave å gjøre bilen om til en "luxury sedan" som måtte være minst 1 meter lenger i 9-5 versjonen når den skulle lanseres, noe det heldigvis ikke ble noe av. Hadde Lutz vært villig til å bygge videre på "Saabish" ville kanskje merket overlevd -- det ble for mye "badge engineering" og "platform sharing".

    Lutz var lattermildt avvisende til Toyotas Prius, som han mente var en parentes det ville være galskap å imitere.
    Og da Honda kunngjorde at de skulle fokusere på mindre og drivstoffgjerrige biler erklærte Lutz at det var selvmord.
    Han gikk inn for biler av typen "land yachts" og mente vel nærmest at det var en plikt å bruke så mye drivstoff som mulig. Vanskelig å gi ham egenhendig æren for GMs konkurs, men at han var en bøyg når beslutninger skulle tas på RenCen er det liten tvil om.

    Når det er sagt -- det er ikke gjennomførbart med 9.000 ansatte på 150.000 biler, såfremt man ikke har en enorm likviditet.
     
    Sist redigert:

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    20.071
    Antall liker
    10.726
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Når det er sagt -- det er ikke gjennomførbart med 9.000 ansatte på 150.000 biler, såfremt man ikke har en enorm likviditet.
    Det er noe med skalering som har veltet mange gode produsenter og produkter.

    For øvrig interessant artikkel her, som dokumentere noe jeg har hevdet lenge:

    https://www.dn.no/motor/elbiler/naf/bertel-o-steen/naf-hisser-pa-seg-norske-bilimportorer/2-1-422771

    Noen sitater:

    "Elbilene er mye dyrere å produsere enn fossilbiler, som foreløpig er de bilene verdensmarkedet etterspør. Litium er mangelvare, så batteriene blir dyre"

    "Man må sette seg inn i den globale etterspørselen, det er voldsom vekst i Kina og i Korea."

    "Norge er fremdeles et unikt elbilland, og vi er blitt særbehandlet, men det produseres altså for få biler."

    Jeg har lenge hevdet at å tro at elbilproduksjonen kan skaleres slik at den dekker betydelige deler av etterspørselen på få år er å tro på julenissen. Og at vekst i andre markeder fort vil kunne medføre at ventelistene i Norge ikke blir vesentlig kortere. Skalering, skalering, skalering....

    Kona og jeg har diskutert elbil og er enige om at å satse på en bil som først kan leveres 18-24 mnd etter bestilling (og det er leveransefristene vi snakker om på de modellene som er aktuelle) er totalt meningsløst. Dessverre.
     
    Sist redigert:

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.424
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    4
    Merkenavnet er vel snart like stort som Apple. Produksjonsmålet ligger jo langt over 150 000 biler i året som nevnt i artikkelen.
    .
    Eeh?? At merkevaren Tesla snart er like stor som Apple? I verdi eller hva?

    De er heller på størrelse med Jack Daniels :)
    https://www.interbrand.com/best-brands/best-global-brands/2017/ranking/tesla/

    Vis vedlegget 509507
    Tenker posisjon, ikke i verdi. Her fra Marketwatch som jeg har linket til tidligere:
    And, like Apple Inc. AAPL, -0.94% and its iPhone, when Tesla vehicles eventually face real competition Tesla will be “well positioned to defend its share,” they said.
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    19.972
    Antall liker
    10.478
    Det at skriveføre statusjegere får bender av Tesla betyr ikke at merkenavnet står sterkt.
     

    Stein 99

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.11.2009
    Innlegg
    1.919
    Antall liker
    1.199
    Leste siste og er usikker. Bør ha 4 hjuls trekker og endel bakkeklaring. Audien kan heves. Vurderer å bestille Jaguar i-pace eller Audi e-tron. Den siste er det salg på her i byen men ikke den første, Tr,h nærmest, 30 mil. Luftfjæring på begge. Omtrent samme pris. 18 mnd. -24 mnd ventetid er ok for meg. Blir min siste bil. Skal aldri kjøre lenger enn 25 mil en sjelden gang.Trenger aldri å lade borte, trenger heller ikke ferge eller gratis parkering eller kollektiv-fil. Ingen bompenger.Er der noen mening om disse to?
    Kanskje Jaguar, litt mer fancy på mine gamle dager?
    Frem til levering lever jeg godt med Range Rover, men korte kjørelengder og mye eksos når jeg gasser på så partikkelfilteret blir vel tett snart. Når dette er sagt så kunne jeg jammen kanskje ha greid meg med en Renault Zoe. Nesten 1/3 pris.
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.424
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    4
    Denne karen har ikke skjønt mye. Audis timing, rekkevidde, ytelse og pris er laget for å være profitabel. Tesla er kun foran i å tape penger.
    Leser du det samme som meg?
    Hummel noted the e-tron will get 30 miles to 50 miles less range than the Tesla Model X and will accelerate "significantly slower." He said the Audi electric vehicle's disappointing metrics will hurt its sales and benefit Tesla.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    14.517
    Antall liker
    10.731
    Sted
    Trondheim
    Jeg leser vel det samme som deg, Anonym. Audien har mer teknologi som gjør at strømforbruket blir noe større enn i en Tesla. Større luftmotstand fordi det er en SUV. Teslaen har bedre akselerasjon. Det er er vel stort sett det som står der. Så hvis akselerasjon er alt som betyr noe for deg er Teslaen bedre.
     
    Sist redigert:
    6

    65finger

    Gjest
    Ikke glem at ledelsen i selskapet bak Audi er notoriske kjeltringer og lurendreiere.
     
    X

    X186841

    Gjest
    Drar og bestiller en ny Diesel bil i morgen. Sjekker ståa på elbil om 3-4 år.
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.424
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    4
    Kikket på Jaguar I-Pace i går, hadde et lavt reservasjonsnummer hos Nardo Trondheim så hvis jeg ikke hadde kansellert den ville jeg fått ny bil neste uke.
    Flott materialkvalitet og supre seter, valgte å ikke prøvekjøre siden jeg ikke er i markedet for ny bil og det var andre interessenter der.

    I-Pace ser ut som et helhjertet produkt.
     

    AndersR

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.05.2011
    Innlegg
    5.238
    Antall liker
    4.032
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Hva endte prisen opp til slutt nå som den er leveringsklar?
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.424
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    4
    Den jeg satt i hadde alt av tilvalg og kostet da 850k.
    Startprisen er 600k.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn