Jeg tenkte først og fremst på fabrikk-voicing av DAC’er.
Betydningen av den siste setningen (omformulert) er at i mangel av lytteerfaring så er det mange antagelser ute og går. Man er ikke engang interessert i å få forutinntattheten satt på prøve ved å lytte til et bredt utvalg av DAC’er, feks. i forbindelse med hjemlån. Dette handler selvsagt også om pris og prioritering. Det er da jeg pleier å si at det er greit at noen påstår å ikke høre forskjell så lenge de ikke påstår at JEG ikke klarer å høre forskjell. Problemet er jo at det er akkurat dette man påstår....
Håper det er litt klarere.
Jo, det ble noe klarere. Du har helt klart rett i at det er en del som har litt sterkere oppfatninger enn de burde, gitt kunnskap, erfaring osv. Men det gjelder jo alle leire. Vi er vel ikke blitt lei av denne ennå?
https://no.wikipedia.org/wiki/Dunning-Kruger-effekten
Når det gjelder DAC-er så har jeg nok en oppfatning som er som følger:
1: En DAC har som oppgave å konvertere et digitalt signal til et elektrisk analogt signal. Dersom DAC A er bedre enn DAC B, men de to er voicet ulikt, og DAC B passer bedre voicingmessig i mitt anlegg er det dumt at jeg da må velge mellom den beste matchen og den beste DAC-en. Hadde begge vært nøytrale, og oppgaven med voicing falt på en annen komponent ville ikke dette problemet eksistert.
2: Når man sammenlikner DAC-er er ofte forskjellene på buffer større enn forskjellene på selve DAC-en. Forskjellene i lyd er ofte en følge av hvordan en DAC passer elektrisk til den komponenten DAC-en skal levere signal til. Disse effektene blir større jo høyere og mer ujevn utgangsimpedansen er. Har man en preamp med svært høy inngangsimpedans vil DAC-er i utgangspunktet låte mer likt enn på en forforsterker med lav inngangsimpedans, men man er mer utsatt for støy og også små forskjeller i kabler kan spille inn når impedansen blir riktig høy. Dette gjør altså at man også må finne en DAC som er en fornuftig elektrisk match med det andre utstyret man har. Skal man i tillegg finne en som passer bra voicingmessig er det veldig mange kandidater som må sorteres bort fordi de enten ikke passer elektrisk, eller fordi de har en voicing som passer oppsettet dårlig. Sjansen for at det er en riktig god DAC blant svært få kandidatene man da står igjen med er dermed tilsvarende mindre. Det er litt som når du skal kjøpe bil og i det du velger automatgear popper det opp en melding i konfiguratoren som sier: "Automatgear kan ikke kombineres med cruisecontrol, ønsker du å ta bort valget cruisecontrol?".
3: De fleste moderne DAC-er som er basert på ferdige DAC-chiper ligger ganske nær hverandre i kvalitet når det kommer til selve konverteringsjobben. Det er først når man går over på DAC-er basert på R2R/FPGA og liknende at ting begynner å bli spennende. Jeg tror på at chip-dacer i de aller fleste sammenhenger er gode nok, men skal man pushe grensene så må man trå til der det gjelder, og ikke på alle andre rare områder. Jeg ville laget en DAC basert på FPGA/R2R, med for eksempel 36 bit totalt, og benyttet en kvarts-tids-styrt spenningsreferanse som DAC-en kunne kalibrere seg mot når man slo den på, og evt ved å velge kalibrering. Videre ville jeg valgt en rent resistiv, balansert utgang, på under 100 ohm, selvsagt helt symmetrisk. Dette er interessant fordi man fjerner forskjellene basert på bufferen, og man tar bort de litt rare, uforutsigbare harmoniske forvrengningskomponentene i en DAC på den måten. Man måtte også selvsagt hatt en veldig presis klokke, og regenerert data slik at flankene ble 100% rene. Både klokkefeil og nivåfeil i R2R-ledd kan og vil medføre disse veldig spesielle forvrengningsformene man finner i en DAC, derfor er nettopp DAC et interessant medium å jobbe med når det kommer til å lage ekstreme ting.
Når du skrev: "Det virker som desto mindre lytteerfaring man besitter desto mer stoler man på (les: insisterer man på) fortreffeligheten av måledata og understøttelse av ‘alt lyder likt’ synspunktet." så var det lett for meg å tenke omvendt, altså at de som mener vitenskapen er helt sentral i å forstå hifi, dermed lider av manglende lytteerfaring, og slikt tar man jo også lett personlig.
Men når jeg skriver: "Jeg leser det du skriver om forskjellene du opplever, kunne du tenke deg å prøve dette i en blindtest?" Leser da en del dette som at jeg ikke tror på dem, og at de dermed blir hengt ut? For meg handler dette om nysgjerrighet. Om de klarer å skille A og B i en blindtest tviler jeg ikke på at det er forskjeller der. Det jeg da er interessert i er å finne ut hva forskjellene er, og hvorfor de er der. Jeg er ikke ute etter å diskreditere noen fordi de mener de hører en ting, og jeg "vet" at de ikke hører det. Men det blir kanskje oppfattet slik allikevel?