coolio
Hi-Fi freak
Hovedforskjellen mellom de som er opptatt av målinger, dsp og forvrengningsdata og de som ikke er det tror jeg ligger i at førstnevnte gruppe aksepterer at forskning og vitenskap faktisk gjelder for audiofile også.
"Smak og behag", sier subjektivistene, "folk er forskjellige". Ja, det stemmer. Likevel er det overveldende sannsynlig at man liker noe som er i nærheten av det folk flest liker. Det er langt mellom de meget spesielle som ikke er mennesker som alle andre. Starter man med rommet og klangbalanse, er man godt i gang. Her er eksempler på foretrukne klangbalanser hvor mest foretrukne er øverst og minst er nederst;
Her er en visualisering av hvordan de forskjellige klangbalanser oppfattes subjektivt;
Rommets klangbalanse henger mye sammen med refleksjoner og resonanser i tidsdomenet også, og her er det mer variabelt hva folk liker.
https://www.audioholics.com/room-ac...ons-human-adaptation/what-do-listeners-prefer
Det som er sikkert er at vi foretrekker høyttalere hvor off-axis lyden er jevn og speiler on-axis responsen, da følger den reflekterte lydenergien lyden av direktelyden. Forutsetningen her er at sterke refleksjoner ikke skjer de første 5-6 millisekundene etter direktelyden da vår hjerne oppfatter det som del av direktelyd.
Hvilke målinger er viktig for å si noe om kvalitet på høyttalere? Annen kilde enn Toole/Olive;
Testing Loudspeakers: Which Measurements Matter, Part 1 | audioXpress
Basert på reell vitenskap har jeg konkludert med at god lyd ikke i det hele tatt er et mystisk fenomen som ingen egentlig forstår seg på. Det er egentlig "enkelt";
- Gode høyttalere er høyttalere med jevn direktelyd og tilsvarende jevn spredning, god impulsrespons, steprespons, lav forvrengning, god kapasitet og lite resonanser.
- Et godt lytterom er et rom med lite refleksjoner de første 6 ms etter direktelyden, jevn gjenklang i frekvensområdet over schroeder (RT 400-600 ms) og lite resonanser i bassen.
- Lite resonanser i bassen krever flere subwoofere, mye demping eller stort rom.
- Jevnt fallende respons i lytteposisjon fra 20-20000 hz er bra. Hvordan det høres ut kommer an på hva som avspilles da det ikke eksisterer bransjestandard i produksjon av musikk. God idé å kunne justere responsen for å ta høyde for dette.
- Elektronikk med tilstrekkelig lav forvrengning og tilstrekkelig kapasitet til formålet.
Hvis det er noen som føler de får kontroll over disse faktorene utelukkende ved å bytte kabler eller forsterkere, så feel free. Men det er en idiotsikker vei til fortapelsen i jakten på bedre lyd. Science to the rescue!
Det artige er at det er mange alternative løsninger for et problem, eksempelvis kan man forhindre tidlige refleksjoner med avstand til flaten, demping på flaten, kontrollere spredningen slik at flaten ikke blir truffet eller i verste fall kompensere bort flaten digitalt. Hva man ikke kan gjøre er å bytte vekk flaten med produkter som ikke har mulighet til å gjøre noe med den.
Siterer min go-to guy når det kommer til å sette hobbyen i et rasjonelt perspektiv;
"Finn problemet først, deretter finn beste løsning på problemet." - Bruno Putzeys
"Smak og behag", sier subjektivistene, "folk er forskjellige". Ja, det stemmer. Likevel er det overveldende sannsynlig at man liker noe som er i nærheten av det folk flest liker. Det er langt mellom de meget spesielle som ikke er mennesker som alle andre. Starter man med rommet og klangbalanse, er man godt i gang. Her er eksempler på foretrukne klangbalanser hvor mest foretrukne er øverst og minst er nederst;
Her er en visualisering av hvordan de forskjellige klangbalanser oppfattes subjektivt;
Rommets klangbalanse henger mye sammen med refleksjoner og resonanser i tidsdomenet også, og her er det mer variabelt hva folk liker.
https://www.audioholics.com/room-ac...ons-human-adaptation/what-do-listeners-prefer
Det som er sikkert er at vi foretrekker høyttalere hvor off-axis lyden er jevn og speiler on-axis responsen, da følger den reflekterte lydenergien lyden av direktelyden. Forutsetningen her er at sterke refleksjoner ikke skjer de første 5-6 millisekundene etter direktelyden da vår hjerne oppfatter det som del av direktelyd.
Hvilke målinger er viktig for å si noe om kvalitet på høyttalere? Annen kilde enn Toole/Olive;
Testing Loudspeakers: Which Measurements Matter, Part 1 | audioXpress
Basert på reell vitenskap har jeg konkludert med at god lyd ikke i det hele tatt er et mystisk fenomen som ingen egentlig forstår seg på. Det er egentlig "enkelt";
- Gode høyttalere er høyttalere med jevn direktelyd og tilsvarende jevn spredning, god impulsrespons, steprespons, lav forvrengning, god kapasitet og lite resonanser.
- Et godt lytterom er et rom med lite refleksjoner de første 6 ms etter direktelyden, jevn gjenklang i frekvensområdet over schroeder (RT 400-600 ms) og lite resonanser i bassen.
- Lite resonanser i bassen krever flere subwoofere, mye demping eller stort rom.
- Jevnt fallende respons i lytteposisjon fra 20-20000 hz er bra. Hvordan det høres ut kommer an på hva som avspilles da det ikke eksisterer bransjestandard i produksjon av musikk. God idé å kunne justere responsen for å ta høyde for dette.
- Elektronikk med tilstrekkelig lav forvrengning og tilstrekkelig kapasitet til formålet.
Hvis det er noen som føler de får kontroll over disse faktorene utelukkende ved å bytte kabler eller forsterkere, så feel free. Men det er en idiotsikker vei til fortapelsen i jakten på bedre lyd. Science to the rescue!
Det artige er at det er mange alternative løsninger for et problem, eksempelvis kan man forhindre tidlige refleksjoner med avstand til flaten, demping på flaten, kontrollere spredningen slik at flaten ikke blir truffet eller i verste fall kompensere bort flaten digitalt. Hva man ikke kan gjøre er å bytte vekk flaten med produkter som ikke har mulighet til å gjøre noe med den.
Siterer min go-to guy når det kommer til å sette hobbyen i et rasjonelt perspektiv;
"Finn problemet først, deretter finn beste løsning på problemet." - Bruno Putzeys