Politikk, religion og samfunn Nok et genialt trekk av de blåblå!

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    20.127
    Antall liker
    10.794
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    OK men noen diskonterer disse regningene og må da ha ett eller annet ansvar for at foretas en eller annen kontroll? Og så får jo en eller annen revisor foreta et tilsyn med kontrollene. Eller er det virkelig sånn at ingen har ansvar for disse pengene? I et system som er satt til å forvalte 1400 milliarder i året? Hvordan kan de tro at vi skal ha tillit til de?
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    22.034
    Antall liker
    14.601
    OK men noen diskonterer disse regningene og må da ha ett eller annet ansvar for at foretas en eller annen kontroll? Og så får jo en eller annen revisor foreta et tilsyn med kontrollene. Eller er det virkelig sånn at ingen har ansvar for disse pengene? I et system som er satt til å forvalte 1400 milliarder i året? Hvordan kan de tro at vi skal ha tillit til de?
    Det er jo masser av kontroller i staten av pengebruk - det er derfor vi har Riksrevisjonen mellom annet.

    Men enhver representant har nok noe nær total frihet i hvor mye de selv mener de må reise hit og dit så det er ikke veldig lett å se hva denne kontrollen skulle bestå i utover at det kommer inn mye reiseregninger uten bilag. Men om egen bil, privat overnatting osv er vanlig på Stortinget så er det nok også vanlig at det ikke er bilag for mye av det som betales ut.

    I denne saken tipper jeg Aftenposten har fått et tips fra noen på innsiden. Tviler på de har funnet ut av alt dette selv.
     

    tkr

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Innlegg
    21.198
    Antall liker
    30.619
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    ...Og snakk om Kong Salomo og Jørgen Hattemaker! :p
    Et slikt system som Stortinget har forsynt seg selv med, ville blitt slått ned på av alle regnskapsførere, revisorer og skattekontor i Norge. Tvi vøre!

    mvh
     

    Trane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2003
    Innlegg
    8.293
    Antall liker
    7.366
    Torget vurderinger
    4
    En ting er at de rent formelt ikke er underlagt Stortingets administrasjon, men skal stå til ansvar til velgerne. En annen ting er det rent administrative. Klarer ikke å se det som et problem. Det er da ikke så uvanlig i næringslivet at folk rent formelt og faglig tilhører en avdeling, men for rent praktiske ting rapporterer til en annen, oftest nettopp av rent praktiske årsaker.
    Det er jo ikke snakk om at Stortinget skal godkjenne at de får lov til å reise, men at det er kontroll på at det representantene krever dekket motsvarer faktiske utgifter og at det er innenfor gjeldende retningslinjer.

    At de ikke nødvendigvis har et reisebudsjett bør heller ikke være i veien for et normalt system for reiseregninger. Ei heller at de reiser veldig mye. Det er ganske vanlig og desto større grunn til å ha et system med kontrollrutiner. Det er faktisk ganske enkelt. Det kan tilmed bli lettere å holde orden på alle kvitteringer og bilag i et slikt system. Såfremt man har kvitteringer og bilag man ønsker å ha kontroll på vel og merke. Det er kanskje nettopp der skoen trykker ?

    Jeg kan overhodet ikke se en eneste god grunn til ikke å ha et normalt moderne system for reiseregninger også for stortingsrepresentanter.
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    20.127
    Antall liker
    10.794
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Hvis han har levert regninger på turer han ikke har tatt, hvor kommer bilagene fra? Er de forfalsket? Eller er systemet helt uten kontroller? Dette er noe helt annet enn om private reiser er ført som jobbreiser.
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    24.168
    Antall liker
    18.466
    Torget vurderinger
    2
    Hvis han har levert regninger på turer han ikke har tatt, hvor kommer bilagene fra? Er de forfalsket? Eller er systemet helt uten kontroller? Dette er noe helt annet enn om private reiser er ført som jobbreiser.
    Ser ut som om det er selvrapporterte reiser. Om han påstår at han bruker egen bil blir det vel ganske kurant.

    d04ceb37-e5e0-46af-8226-6db91632d913.jpg
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    22.034
    Antall liker
    14.601
    Ja, det er ikke så lett å se hva kontrollen skulle bestå i. Han betaler neppe for maten sin, kjører egen bil da medfølger noen bompasseringer og slikt og overnatter ikke på hotell. Om dette er vanlig blant andre så er det som sagt helt vanlig med reiseregninger uten bilag.
     

    Trane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2003
    Innlegg
    8.293
    Antall liker
    7.366
    Torget vurderinger
    4
    Ja, det er ikke så lett å se hva kontrollen skulle bestå i. Han betaler neppe for maten sin, kjører egen bil da medfølger noen bompasseringer og slikt og overnatter ikke på hotell. Om dette er vanlig blant andre så er det som sagt helt vanlig med reiseregninger uten bilag.
    Dersom han ikke betaler for maten, kjører egen bil (regner med det er standard satser for kjøring) og overnatter ikke på hotell, - hvilke kostnader er det da han leverer reiseregninger for ?

    Det er vel så enkelt som at dersom noen leverer en reiseregning for kostnader de vil ha dekket så må man dokumentere kostnadene ?
    Dersom det er vanskelig å dokumentere med kvitteringer utleggene han vil ha dekket så er det kanskje fordi utleggene ikke eksisterer ?
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    22.034
    Antall liker
    14.601
    Faste diettsatser. Svært lukrativt for arbeidstakere i bedrifter som brukte de samme. Nesten alle og store deler om ikke hele det offentlige apparatet har gått over til regning.

    Han sier han har kjørt egen bil, da er den en fast sats pr km. En fast diettsats og en døgnsats eller noe slikt. Ingen utlegg, ingen bilag. Ekstra inntekt.
     

    tkr

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Innlegg
    21.198
    Antall liker
    30.619
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Ja, det er ikke så lett å se hva kontrollen skulle bestå i. Han betaler neppe for maten sin, kjører egen bil da medfølger noen bompasseringer og slikt og overnatter ikke på hotell. Om dette er vanlig blant andre så er det som sagt helt vanlig med reiseregninger uten bilag.
    Dersom han ikke betaler for maten, kjører egen bil (regner med det er standard satser for kjøring) og overnatter ikke på hotell, - hvilke kostnader er det da han leverer reiseregninger for ?

    Det er vel så enkelt som at dersom noen leverer en reiseregning for kostnader de vil ha dekket så må man dokumentere kostnadene ?
    Dersom det er vanskelig å dokumentere med kvitteringer utleggene han vil ha dekket så er det kanskje fordi utleggene ikke eksisterer ?
    -Og hvordan ser dette ut rent skattemessig? Overskudd på reiserefusjon må da være skattepliktig? Skulle vært artig å se på selvangivelsen til den mannen (og mange andre stortingsrepresentanters, hvis weld77s antakelser er riktige)

    Mvh
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    22.034
    Antall liker
    14.601
    Jeg kjenner folk som har jobbet i staten som sa at reiseregulativet var så lukrativt at det i seg selv genererte reising og overnatting. Det som gjør det attraktivt er at man får ganske mye for mat og slikt, men i praksis ofte ikke betaler for den selv om man reiser i jobbsammenheng. Det er frokost på hotellet uansett, lunch får man gjerne der man er og så er det en eller annen jobbmiddag der man sjelden betaler selv. I teorien skal det trekkes fra for det man ikke betaler for selv, en om det blir gjort i praksis er noe annet. For land i vest-Europa er satsene på 1100-1300 kroner pr. døgn sånn ca avhengig av hvor man reiser. Satsen for overnatting i Norge uten bilag (som f.eks privat) er på 430 kroner døgnet så vidt jeg kan se. For mat får man 750 kroner for reiser over 12 timer med overnatting, men her skal det også i teorien trekkes om man blir servert av andre og ikke har faktiske utgifter.

    Ikke helt trivielt for noen å doukumentere at man ikke har betalt for mat selv.
     
    Sist redigert:

    Trane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2003
    Innlegg
    8.293
    Antall liker
    7.366
    Torget vurderinger
    4
    Holder de på med det der ennå ? i 2018 ?
    Dersom det stemmer så vedder jeg en femmer på at argumentet er at 1) slik har de alltid gjort, og 2) med så utstrakt reisevirksomhet som noen stortingsrepresentanter har så vil dokumentasjon av faktiske utgifter medføre et enormt uoverkommelig ekstraarbeide. Selvsagt og som vanlig til forskjell fra vanlige folk.

    Noen skulle hatt seriøst med buksevann !
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    22.034
    Antall liker
    14.601
    For reiser innenlands fra statens personalhåndbok - om Stortinget har egne satser aner jeg ikke.
    https://arbeidsgiver.difi.no/lonn-goder-og-reise/reise/statens-satser-innenlands

    Utgifter til kost (§ 9)
    For reiser over 15 km og som varer utover 6 timer, dekkes utgifter til måltider etter satsene i a)-d):

    a) Reiser over 12 timer med overnatting
    ulegitimert sats på 754 kroner

    b) Reiser fra og med seks timer og til og med 12 timer

    ulegitimert sats på 297 kroner
    c) Reiser over 12 timer uten overnatting

    ulegitimert sats på 552 kroner
    d) Reiser som varer utover hele døgn Kost dekkes etter b) eller c)
    Skatteetaten opererer også med «pensjonatsats» og «brakkesats». Dette er ikke satser som fremgår av Særavtale for reiser innenlands for statens regning. Se skatteetatens hjemmesider for disse satsene.

    Måltidstrekk av utgifter til kost dersom enkelte måltider dekkes av andre enn arbeidstakeren:

    Frokost: 20 prosent av sats av punkt a) overfor, 754 kroner
    Lunsj: 30 prosent av sats av punkt a) overfor, 754 kroner
    Middag: 50 prosent av sats av punkt a) overfor, 754 kroner
    Det foretas også måltidstrekk dersom kost er inkludert i billettutgiftene.

    Utgifter til overnatting (§10)
    Utgifter til hotell eller lignende
    Dekkes etter regning

    Hvis det ikke er utgifter til hotell eller liknende, og hvis arbeidsgiver ikke sørger for annen overnatting

    ulegitimert sats på 430 kroner
    Bruk av egen bil (§6)
    Kilometergodgjørelse 3, 90 kroner per kilometer*)


    Så for å makse inntekten bruker man egen bil, bor hos venner/kjente/familie og får spandert mat. Om man tar den helt ut lar man være å reise og bare får refundert standardsatsene uten bilag.
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    20.127
    Antall liker
    10.794
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Jeg er glad jeg alltid har reist på bilag. Klarer sjelden å bruke mer enn 200 kr på mat på en dagstur, og reiser nesten alltid kollektivt internt i feks Oslo. Jeg har åpenbart gått glipp av noe, men nå er jeg jo heller ikke av folkets «finest».
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    22.034
    Antall liker
    14.601
    Det er forsåvidt ikke noe veldig galt med satsene i seg selv, forutsatt at det faktisk blir fratrukket ting man får påspandert eller som er inkludert - som frokost i hotellprisen osv. Men dersom praksis er at man bare får satsen uansett så blir det en del penger om man reiser mye med minimalt med reelle utgifter. Når man går over til regning så snur det litt - det er lett å miste biletter til trikk, t-bane e.l eller miste en taxikvittering, så da kan man fort ende opp med å gå i minus med mindre arbeidsgiver godtar at mindre - åpenbart sannsynlige utgifter refunderes uten bilag.
     

    WayAhead

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.12.2017
    Innlegg
    14.625
    Antall liker
    3.441
    Sted
    Sky No Limit....
    Torget vurderinger
    0
    Taskenspilleren Hareide har nok denne agendaen, egentlig samme Fn for han/de bare FRP kommer seg ut av regjeringskontorene...

    1) Hareide bending over 4 Støre
    2) FRP går ut av regjeringen, Krf inn....

    FAR har talt....
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    20.127
    Antall liker
    10.794
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Det er forsåvidt ikke noe veldig galt med satsene i seg selv, forutsatt at det faktisk blir fratrukket ting man får påspandert eller som er inkludert - som frokost i hotellprisen osv. Men dersom praksis er at man bare får satsen uansett så blir det en del penger om man reiser mye med minimalt med reelle utgifter. Når man går over til regning så snur det litt - det er lett å miste biletter til trikk, t-bane e.l eller miste en taxikvittering, så da kan man fort ende opp med å gå i minus med mindre arbeidsgiver godtar at mindre - åpenbart sannsynlige utgifter refunderes uten bilag.
    Ja billettapper er noe dritt på reiser.
     

    Trane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2003
    Innlegg
    8.293
    Antall liker
    7.366
    Torget vurderinger
    4
    Det er forsåvidt ikke noe veldig galt med satsene i seg selv, forutsatt at det faktisk blir fratrukket ting man får påspandert eller som er inkludert - som frokost i hotellprisen osv. Men dersom praksis er at man bare får satsen uansett så blir det en del penger om man reiser mye med minimalt med reelle utgifter. Når man går over til regning så snur det litt - det er lett å miste biletter til trikk, t-bane e.l eller miste en taxikvittering, så da kan man fort ende opp med å gå i minus med mindre arbeidsgiver godtar at mindre - åpenbart sannsynlige utgifter refunderes uten bilag.
    Ja billettapper er noe dritt på reiser.
    9.2.4 § 4 Rutegående transportmidler
    Ved bruk av rutegående transportmidler skal utgifter til rutefly, beste klasse tog og skip dokumenteres. Øvrige utgifter til rutegående transportmidler kan dekkes uten dokumentasjon.
    Regninger er uansett hva resten av landets befolkning må forholde seg til.
    Dessuten finnes systemer hvor man kan dokumentere fx billetter ved å fotografere den og umiddelbart arkivere under rett kostnadstype. Like lett som å vipse.
     

    WayAhead

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.12.2017
    Innlegg
    14.625
    Antall liker
    3.441
    Sted
    Sky No Limit....
    Torget vurderinger
    0
    Det må være noen som har satt igang harpespillet, selvangivelsen hans er vel saumfart, hvordan kan en "lokal" politiker "dra" så mye kronasjer ved å cruise rundt hovedstaden... hvem står for tur?

    Tidligere i verden var det ikke uvanlig å kjøre rundt med "tilhenger" konstant (dvs man la bilens verktøysett i(aka verktøykasse) bagasjerommet på personbilen (formann with no job må vite) og skrev tillegg for tilhenger + en person + + ++ +gjerne alle andre tillegg nevnt. Har denne fyren vært hjemme i Pakistan eller hvor han nå kommer fra og mellomlandet i London (1 natt), gjerne Saudiarabia eller så her og der rockets tilleggene skywards.. Noen som nevnte "studietur"?

    Ikke uvanlig reiserute for "de".
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    20.127
    Antall liker
    10.794
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Vet det. Og har brukt slike systemer for enkelte arbeidsgivere. Når jeg reiser for eget selskap er detimidlertid begrenset hvor mye arbeid jeg gidder å legge med i å dokumenter en bussbillett....
     

    Trane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2003
    Innlegg
    8.293
    Antall liker
    7.366
    Torget vurderinger
    4
    Egentlig er det smått ubegripelig at han giddet og har tatt sjansen for hva som egentlig ikke er store summer.
    Eller har han rett og slett tenkt at det er så lite at det betyr ingenting og dessuten er det ingen som har noe med å kontrollere oss på Stortinget ?

    Er det det er som Weld er inne på, - at det nok er mange småsvin som nøffer rundt i stortingskorridorene.
     

    WayAhead

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.12.2017
    Innlegg
    14.625
    Antall liker
    3.441
    Sted
    Sky No Limit....
    Torget vurderinger
    0
    Det kan være u/kultur/tradisjon - noe man ikke snakker høyt om men synes de nevnte beløpene virker vel høye. Vi får se hvor utbredt dette er - kommer evt for en dag det.
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    24.168
    Antall liker
    18.466
    Torget vurderinger
    2
    Det vil ta tid før man innser det, men tildelingen av jernbanekonsesjon til Go-Ahead kommer til å bli Solberg-regjeringens største fiasko. Selskapet rangerer lavest på kundetilfredshet i et UK som nå begynner å få tverrpolitisk enighet om at jernbaneprivatiseringen var et feilgrep.

    The Times -- en konservativ bastion -- har en grei kommentar på lederplass.

    Denne beslutningen bunner i ideologi og stupiditet. Og hvem vet, kanskje også litt korrupsjon. Det vil tiden vise.

    GoAhead.jpg
     

    Larson

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Innlegg
    11.476
    Antall liker
    4.215
    ^ klassisk Høyre-strategi. Gjør så mange irreversible ideologiske endringer som mulig før de mister makten.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    22.034
    Antall liker
    14.601
    Gikk en del i fjellet med en fyr som jobbet i Bane Nor i sommer, han sa at opplegget i Norge er som følger:

    - NSB, som enheten som fronter kundene, får skylden for mye som egentlig er Bane Nor sin feil
    - Når noe er galt med infrastrukturen (aka Bane Nor) så sies det fryktelig ofte "signalfeil".

    Fyren jeg gikk med var sigalanleggelektriker. Han sa at det nesten aldri er signalanlegget som er selve årsaken til forsinkelser eller at tog må vente. Det var en million ting som kunne gå galt og som dro med seg signalanlegget i samme slengen.

    NSB scorer generelt lavt på kundetilfresstillelse i Norge, men det er ikke det samme som at det er NSB som er riktig sted å plassere skylden når togene står, ikke går eller ikke kommer.
     

    Disqutabel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Innlegg
    11.657
    Antall liker
    11.667
    Jeg er glad jeg alltid har reist på bilag. Klarer sjelden å bruke mer enn 200 kr på mat på en dagstur, og reiser nesten alltid kollektivt internt i feks Oslo. Jeg har åpenbart gått glipp av noe, men nå er jeg jo heller ikke av folkets «finest».
    Har reist forferdelig mye i mitt liv i jobbsammenheng, heldigvis ikke nå mer. Å reise på regning er et rent tap, og en forferdelig løsning for de som har mye jobbreiser. Det er så å si umulig å få dekket alle mulige småting du må ha for å leve et normalt liv på hotell og på veien. Det er i seg selv en ulempe å være mye borte fra familie og dagligliv, dessuten går det ut over dem hjemme, som må gjøre alt sjøl, snømåking, gressklipping, etc. etc. Statens satser er generøse i en del land, i Norge har det periodevis vært helt i grenseland, med mindre du spiser på McDonalds. Når du har 200 overnattinger pr. år, kjennes det bare rett og rimelig om du får litt ekstra til å skjemme bort kona for. Dessuten: Om du får mat på møter etc. trekkes dette selvsagt i fra på reiseregningen .

    Disqutabel
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    20.127
    Antall liker
    10.794
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Å slippe snømåking er vel et pluss. Men ellers: Det er jo ikke gratis å være hjemme heller? Om jeg har en betalt og gratis middag kompenserer jo det for en bussbillett og en betalt kaffekopp man ikke gidder føre opp. Det er verre med dødtid, og jeg liker bedrifter som innvilger noen timer avspasering pr reisedøgn. Det er en mye viktigere ordning.
     

    Disqutabel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Innlegg
    11.657
    Antall liker
    11.667
    Å slippe snømåking er vel et pluss. Men ellers: Det er jo ikke gratis å være hjemme heller? Om jeg har en betalt og gratis middag kompenserer jo det for en bussbillett og en betalt kaffekopp man ikke gidder føre opp. Det er verre med dødtid, og jeg liker bedrifter som innvilger noen timer avspasering pr reisedøgn. Det er en mye viktigere ordning.
    Reising i jobb har i mitt tilfelle betydd lange dager (uten ekstra betaling), lite tid til trening og hobby, kort sagt en rekke forsakelser. For de hjemme har det betydd ekstraarbeid og lite fellesskapsfølelse. Det er ikke gratis å være hjemme. Men det er så mange ulemper med mye jobbreising, at dersom noen presenterer meg for en "reise på regning-avtale" noen gang igjen, så reiser jeg ikke, ferdig pratet.

    Disqutabel
     

    AndersR

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.05.2011
    Innlegg
    5.246
    Antall liker
    4.052
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Jeg lurer veldig på hva man forventer å oppnå med dette. Annet enn at jernbanen forfaller, noen tar ut masse penger for å putte i egen lomme, og til slutt må staten ta over for å redde stumpene siden ting har blitt helt for jævlig.
    Ingen privat aktør vil se noen hensikt i å gjøre store investeringer for fremtiden om de ikke er ansvarlig for fremtiden.

    Her er det innsparinger og kortsiktig gevinst som teller. Så får noen andre ta problemet når det kommer.
     

    AndersR

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.05.2011
    Innlegg
    5.246
    Antall liker
    4.052
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Høh? Da leste jeg nok enda mer overfladisk enn jeg pleier. Men godt det ihvertfall. Skaden som kan påføres vil fremdeles kunne være enorm, men dersom infrastrukturen skånes er det jo i det minste "ikke så ille" som det kunne ha vært.
     

    Daniel62

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.04.2014
    Innlegg
    2.548
    Antall liker
    788
    Høh? Da leste jeg nok enda mer overfladisk enn jeg pleier. Men godt det ihvertfall. Skaden som kan påføres vil fremdeles kunne være enorm, men dersom infrastrukturen skånes er det jo i det minste "ikke så ille" som det kunne ha vært.
    Det var dette med arbeidsavtalene og pensjonsavtalene da.......
    "Virkomshetsoverdragelse" for de ansatte i NSB på Sørlandsbanen.
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    20.127
    Antall liker
    10.794
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Høh? Da leste jeg nok enda mer overfladisk enn jeg pleier. Men godt det ihvertfall. Skaden som kan påføres vil fremdeles kunne være enorm, men dersom infrastrukturen skånes er det jo i det minste "ikke så ille" som det kunne ha vært.
    Det var dette med arbeidsavtalene og pensjonsavtalene da.......
    "Virkomshetsoverdragelse" for de ansatte i NSB på Sørlandsbanen.
    Verre for underleverandørene (og det er mye), drift av servering for eksempel som allerede er outsourcet er nå fritt frem for å outsource med ny oppdragsgiver.
     

    Daniel62

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.04.2014
    Innlegg
    2.548
    Antall liker
    788
    Høh? Da leste jeg nok enda mer overfladisk enn jeg pleier. Men godt det ihvertfall. Skaden som kan påføres vil fremdeles kunne være enorm, men dersom infrastrukturen skånes er det jo i det minste "ikke så ille" som det kunne ha vært.
    Det var dette med arbeidsavtalene og pensjonsavtalene da.......
    "Virkomshetsoverdragelse" for de ansatte i NSB på Sørlandsbanen.
    Verre for underleverandørene (og det er mye), drift av servering for eksempel som allerede er outsourcet er nå fritt frem for å outsource med ny oppdragsgiver.
    Det også, men de er jo ikke ansatt i NSB.
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    20.127
    Antall liker
    10.794
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Nettopp derfor er de ikke omfattet av virksomhetsoverdragelse, og kan både miste jobben samt ikke være beskyttet av regelverket for virksomhetsoverdragelser når eksisterende kontrakter løper ut. Vær forberedt på serveringspersonale som ikke forstår norsk.
     

    Daniel62

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.04.2014
    Innlegg
    2.548
    Antall liker
    788
    Nettopp derfor er de ikke omfattet av virksomhetsoverdragelse, og kan både miste jobben samt ikke være beskyttet av regelverket for virksomhetsoverdragelser når eksisterende kontrakter løper ut. Vær forberedt på serveringspersonale som ikke forstår norsk.
    Alle underleverandører har det slik. Og det var heller ikke sikkert at de samme underleverandørene ville fått levere til NSB om NSB hadde vunnet anbudet.

    Jeg tenker i første omgang på NSB ansatte men jeg har forståelse for din bekymring også.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn