Måleprosessen i forkant er viktig i et system som mitt. Ørene får et ord med i sluttfasenFor de som lytter med målemikrofon er det ikke fordel med rør
Hva er CAV?Må ikke glemme CAV. Seriøs highend! ;D
Kina-rælHva er CAV?Må ikke glemme CAV. Seriøs highend! ;D
Sinnsykt mye rått fra Kina med Cav er ræl jaKina-rælHva er CAV?Må ikke glemme CAV. Seriøs highend! ;D
Det er mitt inntrykk også, at rør gjerne gir mer lydkvalitet pr. krone og at man må betraktelig høyere opp i pris for å få samme lydkvalitet fra en transistor, som fra en gitt rørforsterker.Flott amp! Hørte den hos Evo. Selv om den ikke var helt innspilt, så låt den besnærende, spes i mellomtonen.Velger transistor fordi jeg nå har fått meg denne....er ..i mål nå... trur eg
Vis vedlegget 519618
Kl A er veldig nær, ja. Likte det godt de gangene jeg hadde det. Kommer nok tilbake dit, iaf tar pauser der, når jeg iblant blir lei av å røre rundt. Foretrekker en god kl A fremfor middelmådige rør, helt klart.
Som sagt, lyden er viktigst. Oppnår jeg det jeg vil ha uten rør, desto bedre. Greia for meg er at jeg mener jeg oppnår minst det det samme som det en god kl A kan by på med gode rørutstyr, og det til et lavere utlegg. Ulempen er da alt det upraktiske som rør drar med seg. (Men å kunne tune inn lyden med rørbytter, veier opp for mye).
Nespresso=Fjordland kaffeOj oj oj - der går du glipp av mye!Eg har tatt det vanskelege valet, og prioritert hifi. Kaffi lagar eg på ein 20 år gammal Moccamaster, som reingjerast når det vert for ille.
Drøye tusenlappen for en Nespressomaskin med 19 bars trykk og arom-luft-tette kaffekapsler (smakt til av deg selv etter din egen smakssans og med valgt traktetid) som får deg til å tro du sitter på en kaffebar i Italia eller Brazil - mer skal det ikke til.
Det var jeg også, men egentlig glad for at jeg gikk den veien jeg gjorde. Var vel Graaf GM 20 som ble testet av RLMAGud hjelpe; husker jeg midt på 90-tallet var farlig nær å investere i et par italienske OTL-forsterkere grunnet anmelderne tidvis hørte englene synge gjennom disse. Med på kjøpet fikk jeg da brente rør-sokkler, ødelagte høyttaler elementer når rørene tok kvelden og i verste fall et nedbrent hus. Glad jeg tok til vett
Bingo!Det var jeg også, men egentlig glad for at jeg gikk den veien jeg gjorde. Var vel Graaf GM 20 som ble testet av RLMAGud hjelpe; husker jeg midt på 90-tallet var farlig nær å investere i et par italienske OTL-forsterkere grunnet anmelderne tidvis hørte englene synge gjennom disse. Med på kjøpet fikk jeg da brente rør-sokkler, ødelagte høyttaler elementer når rørene tok kvelden og i verste fall et nedbrent hus. Glad jeg tok til vett
Ufattelig mye rart som opptar plass/kapasitet som egentlig burde vært slettet og brukt på å lære om nye tingBingo!Det var jeg også, men egentlig glad for at jeg gikk den veien jeg gjorde. Var vel Graaf GM 20 som ble testet av RLMAGud hjelpe; husker jeg midt på 90-tallet var farlig nær å investere i et par italienske OTL-forsterkere grunnet anmelderne tidvis hørte englene synge gjennom disse. Med på kjøpet fikk jeg da brente rør-sokkler, ødelagte høyttaler elementer når rørene tok kvelden og i verste fall et nedbrent hus. Glad jeg tok til vett
Kom ikke selv på navnet, men du tok den
Nei en transe kommer jo ferdig fra produsent så det slipper man tenke på. Som regel sitter det mye dårlige rør i originaltLykken er å bli fullstendig bergtatt av en SET rørforsterker med 805 rør fra Kina! Etter en søken etter reserverør på ebay så kommer jeg over NOS RCA805 fra 1943-45 og setter i dem for å teste for å legge bort til reserve - hvorpå kjakan datt fullstendig på knærne og rørene forble i soklene! Slike euforiske og sjelsettende opplevelser kan man ikke oppleve med en og samme transistorforsterker...
Bare en liten opplevelses-skilding.
Det var dette jeg prøvde å lufte noen ganger tidligere.Jeg har ikke så mye å tilføre i en tråd som omhandler rør vs. transistor.
Jeg sliter uansett med å høre forskjell på forsterkere generelt.
Er det fordi jeg kjører aktiv 4-veis deling med digital DSP/ deling som maskerer forskjellene?
...ikke vet jeg.
Har kun SS amper KL. A, AB og D, men tror ikke jeg hadde hørt vesentlig forskjell om jeg hadde stokket dem om i setupen min.
Det viktigste for meg er at det er teknisk tilpasset og at innbyrdes gainstruktur er på stell med slik komplekst opplegg jeg har valgt.
Hadde vært gøy å testet noe rør greier da.
Noen som kan låne meg en?
Digitale filtre og elektroniske filtre er meget dårligt i forhold til et godt konstrueret passivt filter.Jeg har ikke så mye å tilføre i en tråd som omhandler rør vs. transistor.
Jeg sliter uansett med å høre forskjell på forsterkere generelt.
Er det fordi jeg kjører aktiv 4-veis deling med digital DSP/ deling som maskerer forskjellene?
...ikke vet jeg.
Har kun SS amper KL. A, AB og D, men tror ikke jeg hadde hørt vesentlig forskjell om jeg hadde stokket dem om i setupen min.
Det viktigste for meg er at det er teknisk tilpasset og at innbyrdes gainstruktur er på stell med slik komplekst opplegg jeg har valgt.
Hadde vært gøy å testet noe rør greier da.
Noen som kan låne meg en?
Det trodde jeg også. Tidligere.Nei en transe kommer jo ferdig fra produsent så det slipper man tenke på. Som regel sitter det mye dårlige rør i originaltLykken er å bli fullstendig bergtatt av en SET rørforsterker med 805 rør fra Kina! Etter en søken etter reserverør på ebay så kommer jeg over NOS RCA805 fra 1943-45 og setter i dem for å teste for å legge bort til reserve - hvorpå kjakan datt fullstendig på knærne og rørene forble i soklene! Slike euforiske og sjelsettende opplevelser kan man ikke oppleve med en og samme transistorforsterker...
Bare en liten opplevelses-skilding.
Du har rett i det, så da blir det naturlig å spørre seg om hva som kan være årsaken;Nå er det slik at de aller fleste lever i et sk "ukontrollert miljø", gjelder ikke bare de som foretrekker rør. Dessuten er det vel så at de fleste har flyttet på seg noen ganger ila sitt liv, så rommene som anleggene har stått i har vært forskjellige. Likevel foretrekker noen fortsatt xxx, uavhengig av hvilke rom de har hatt anlegget sitt i.
Hehehe, jeg forstår behovet for å rettferdiggjøre sitt valg, og ikke minst å fremstille det som det smarteste.Du har rett i det, så da blir det naturlig å spørre seg om hva som kan være årsaken;Nå er det slik at de aller fleste lever i et sk "ukontrollert miljø", gjelder ikke bare de som foretrekker rør. Dessuten er det vel så at de fleste har flyttet på seg noen ganger ila sitt liv, så rommene som anleggene har stått i har vært forskjellige. Likevel foretrekker noen fortsatt xxx, uavhengig av hvilke rom de har hatt anlegget sitt i.
- Kan det hende at alle (eller de fleste) av disse rommene har vært "dårlig" akustisk? Eksempelvis med feks harde tak/gulv/vegger og/eller lytteposisjon tett på sidevegg eller bakvegg?
- Kan det hende at man opparbeider seg en kraftig bias fra første gode opplevelse og dermed tar den erfaringen med seg i fremtidige konklusjoner?
- Er det mange som faktisk har hørt anlegget sitt i et rom med kontroll på de lavere frekvenser vs hjemme? Hvis nei, ville det isåfall endre preferansene?
Jeg har ingen fasit her altså, det er genuin undring som resultat av egne opplevelser. Det jeg lurer på er hvorfor det er en tendens til at de som driver med hobbyen på et litt mer avansert nivå, når det kommer til akustikk i rommet og anleggets kapasitet, synes rør faller igjennom når det kommer til stykket.
Kan det ha noe med at de enten bruker store aktivt delte systemer hvor rør blir fullstendig håpløst upraktisk, eller at de passivt delte høyttalerne de eventuelt har ikke er optimal last for rørforsterkere?Det jeg lurer på er hvorfor det er en tendens til at de som driver med hobbyen på et litt mer avansert nivå, når det kommer til akustikk i rommet og anleggets kapasitet, synes rør faller igjennom når det kommer til stykket.
Jeg vil alltid vurdere mine valg i øyeblikket som det smarteste jeg kan gjøre, utifra mine egne forutsetninger som behov, kunnskap, prioriteringer, økonomi, plass osv. Foretrekker å bruke hodet og konkludere basert på rasjonelle vurderinger sett fra mitt perspektiv.Hehehe, jeg forstår behovet for å rettferdiggjøre sitt valg, og ikke minst å fremstille det som det smarteste.
Nei, jeg mener ikke at det å drive hobbyen på et mer avansert nivå utelukker rør, men jeg mener å registrere at det er en tendens til at det foretrekkes andre løsninger enn rørbaserte løsninger i disse miljøene, og ikke bare pga praktiske hensyn. Da er det i mine øyne naturlig å undre på hvorfor.Men hvis du mener at det å "drive med hobbyen på avansert nivå" utelukker rør, så er det en høyst merkverdig uttalelse.
Ta feks en titt her. Flere av rommene ser da ut til å være ganske så forseggjorte også akustisk. Dessuten, det ser ikke ut til at de som bruker SS i den linkede tråden har generelt bedre rom heller, men de fortrekker SS likefullt.
Ha en god søndag!
Ja, dette er helt klart faktorer som jeg så litt vekk ifra med vilje. Tanken var å se litt bort fra de praktiske hensyn og heller fokusere mer direkte på opplevelsene av lyd og derav stille spørsmålstegn.Kan det ha noe med at de enten bruker store aktivt delte systemer hvor rør blir fullstendig håpløst upraktisk, eller at de passivt delte høyttalerne de eventuelt har ikke er optimal last for rørforsterkere?
Jeg tenker at det kan også ha noe med at man spiller mye høyere i et akustisk godt rom rett og slett siden man kan, og at rørforsterkere som ofte har begrenset effekt kan falle igjennom når SPL blir et av hovedkriteriene. Særlig med høyttalere som ikke er optimale til rør.
Jeg tror nok at å se bort fra det rent praktiske som du gjør her, fungerer best i et rent tankeeksperiment. For de aller fleste av oss blir valgene våre styrt av hvor mye ressurser og innsats vi er villig til å legge i noe også, og med hånden på hjertet tror jeg ingen av oss kan si at alle valg styres 100% av krav til lydkvalitet uten noen andre faktorer.Ja, dette er helt klart faktorer som jeg så litt vekk ifra med vilje. Tanken var å se litt bort fra de praktiske hensyn og heller fokusere mer direkte på opplevelsene av lyd og derav stille spørsmålstegn.Kan det ha noe med at de enten bruker store aktivt delte systemer hvor rør blir fullstendig håpløst upraktisk, eller at de passivt delte høyttalerne de eventuelt har ikke er optimal last for rørforsterkere?
Jeg tenker at det kan også ha noe med at man spiller mye høyere i et akustisk godt rom rett og slett siden man kan, og at rørforsterkere som ofte har begrenset effekt kan falle igjennom når SPL blir et av hovedkriteriene. Særlig med høyttalere som ikke er optimale til rør.
Jeg ser forøvrig ikke noen grunn til at det skal bli vanskeligere å bruke rør i store aktive systemer hvor kraft til bass kan gjøres av enkle transer mens det øvrige kan drives av rør uten store krav til effekt - hvis lydkvaliteten er eneste mål, da.
Ikke første gang jeg hører noe si dette. Kan du utdype litt mer hva du selv legger til grunn for dette du her hevder?Digitale filtre og elektroniske filtre er meget dårligt i forhold til et godt konstrueret passivt filter.
Det er jo riktig at en kan tune bass med dempefaktor. Sånn sett kan en jo tune inn annen respons i bassen dersom en har et litt uheldig rom.Men det opprinnelige spørsmålet mitt var om lav dempefaktor kunne oppleves som en fordel i rom med dårlig akustiske forhold da det skaper en varme og fylde i øvre bass og over i nedre mellomtone som gjerne maskerer bort en del av rommets utfordringer, og om dette kunne være en del av forklaringen til at slike produkter faller litt igjennom i rom hvor høyere kontroll på tidsdomenet avslører medaljens bakside.
Rør ble brukt som eksempel siden de gjerne har lav dempefaktor og er kjent for denne varme og glødende mellomtonen, men kunne like gjerne brukt transer med lav dempefaktor, ingen feedback eller tuning som er ment for å skape en mer rørlignende lyd.
Det er ikke meningen å henge "rørhuer" ut som folk med dårlige lytterom, jeg er ute etter å se på hvilke faktorer som har størst betydning i forskjellige settinger - og dette med varme i bass/mellomtone anser jeg som en het potet til å kunne forklare noe av forskjellen på preferanser i vanlige rom kontra veldig kontrollerte rom.
Men det er selvsagt mulig at jeg bommer stygt på antakelsen min om at det finnes en tendens slik jeg skisserer.