Aurora
Æresmedlem
Fiskepriser har jeg lett oversikt over, men hva får bonden i dag pr kilo for lam, okse og gris? Sau er da visst ikke gangbart...?
Ja, det var mitt poeng også. Men siden omsetningen er 200 mrd fordelt på tre stk så blir det ganske mange kroner av det.Kjedene har fortsatt bare 3-4% marginer og overlever på marginer.
Så må du ikke glemme at av alle i verdikjeden på mat er kjedene i den posisjon at de bestemmer (i betydning har størst kontroll over) både innkjøpspris og utsalgspris. I tillegg til hva som skal selges. Det gjør det egentlig ganske OK å være kolonialmajor. Og så klarer de faktisk også å rane til seg rollen som askepott i fortellingen om maten. Det er ganske enestående, men selvfølgelig så virker reklamen. Aldri har vi sett flottere ungdom eller jovialere seniorer enn de som reklamerer for adelen. Og sånt virker jo alltid. Det enkleste er ofte det beste.Kjedene har fortsatt bare 3-4% marginer og overlever på volumer
Vi kan jo begynne med REMAs egne merkevarer.Da kan jo du opplyse oss hvor disse pengene tar veien, vi kan jo begynne med rema1000
REMA tar 49 kroner kiloen for svinebog og 39 for nakke, hadde vært interesant å vite hvor i selskapsstrukturen de stikke unne alle pengene
Nordfjord er eid av Rema, er det ikke?Ok, hvilket remaslakteri er det som slakter og skjærer ned grisen?
NeiNordfjord er eid av Rema, er det ikke?Ok, hvilket remaslakteri er det som slakter og skjærer ned grisen?
Man tjener penger på vanvittige volumer ikke på svære marginer. En gris som en bonde får 25 kroner kiloen for som kan kjøpes som rent kjøtt uten ben i butikken for 49.. Da sier det seg selv at det ikke er mange kronene å fordele på foredlingsleddet og detaljleddet.Når kjøtt til bonden betales med 10-12-20kr/kilo, og utsalgspris med noen unntak varierer fra 100-200++++, så må kronasjen bli av noen steder...
Man går ikke fra null til milliardær på 10-15 år uten å tjene penger noen steder, men at mange av kjedeforretningene som driver på franchise sliter, er vel kjent, og er vel ikke noe rart om marginen virkelig er så liten... svært lav margin i begge ytterendene og mest på midten...
Og hvor mye inntekter er det i dette "senteret" ei heller er det utviklet av Rema men et oppkjøp.https://www.hegnar.no/Nyheter/Naeringsliv/2017/07/Rema-med-ny-milliardsatsing-paa-kylling
https://www.rema.no/laermer/om-rela...ott-vil-sta-en-tredjedel-av-produksjonen-var/
https://www.rema.no/artikler/laermer/kvalitet-og-dyrevelferd-med-ny-svineserie-fra-kolonihagen/
Nordfjord kjøtt er Remas forretningspartner på kjøttvarer:
Bedriften selger produktene sammen med forretningspartneren REMA 1000 Norge i REMA-butikker over hele landet.https://no.wikipedia.org/wiki/Nordfjord_Kjøtt
Kolonihagen er utviklet som spesialmerke innen Remagruppen og er et eget inntektssenter. Tilsvarende har Rema avtaler med leverandører av fisk. Rema har også kjøpt seg inn i Stange, overtatt Hugaas rugeri, osv.
Det er vel ikke helt riktig? Cruiser ber om regnestykke for bog, koteletter, ribbe m.m. - dvs rene produkter som bare er partert og pakket.Nå er jo grisen et dårlig eksempel, siden det er for det meste industriproduksjon, der volum og soya er det saliggjørende.
Johan-Kr
Den grunnleggende påstanden er at kjedene har mye fete marginer som ikke dukker opp i regnskapene deres. Dersom man fremmer en slik påstand så kan det være en fordel å vise til hvor disse marginene faktisk blir av.Her er spørsmålet "follow the money" - ikke hva grisen spiser eller hvor lykkelig den er.
Umulig å sammenligne dagligvare med sportsbransjen.Den grunnleggende påstanden er at kjedene har mye fete marginer som ikke dukker opp i regnskapene deres. Dersom man fremmer en slik påstand så kan det være en fordel å vise til hvor disse marginene faktisk blir av.Her er spørsmålet "follow the money" - ikke hva grisen spiser eller hvor lykkelig den er.
Folk flest ser på matbutikke som dyre, mens eksempelvis XXL er billige. Hos sistnevnte har ansatte typ 30% rabatt på omtrent hele butikken, hvilket burde gi en pekepinn på hva marginene på varene er.
Både ICA og Lidl, som ikke er norske kjeder hadde aldri en sjanse. Skyhøye tollmurer og innenlandsk kartellvirksomhet samt effektive propagandakampanjer for å opprettholde systemet gjør det umulig for andre kjeder å starte opp i landet. Taperne er det norske folk som må leve med et system der vareutvalget i samtlige butikker er så og si identiske og svært begrenset. Vern om våre lokale matmilliardærer som Reitan og Hagen synes å være viktigere enn fritt utvalg og forskjellige butikker.Minner også om at det ikke er så mange år siden ICA kastet inn håndkleet etter flere år med dårlige resultater i Norge.
Marginene ligger hos produsentene og den norske matvareindustrien, ikke hos detaljistene. Og de tviholder på sin makt og vil ikke tillate utenlandske konkurrenter med andre produsenter og egne varelinjer. derfor gir de gode nok betingelser for de lojale undersåttene i butikkjedene.Men med de påstått fete marginene som finnes i bransjen er det rart at ICA gikk med underskudd.
ICAs nederlandske eier Ahold besluttet å satse på at norske forbrukere ville ha bedre kvalitet enn hva man fikk i billigbutikkene. Det ville norske forbrukere ikke ha og etter å ha tapt 14 milliarder satte man kroken på døren for den satsingen.Men med de påstått fete marginene som finnes i bransjen er det rart at ICA gikk med underskudd.
Matkjedeutvalget ble satt ned av den forrige Regjeringen for å utrede styrkeforholdet i matbransjen. Et flertall i utvalget mente de fire matkjedene utøvet maktmisbruk og uttrykte bekymring på vegne av forbrukerne og andre aktører i matkjeden.
– Etter den gang har det blitt færre leverandører, færre matvarekjeder og distribusjonen er i ferd med å bli overtatt av matkjedene selv, sier Steensnæs.