Politikk, religion og samfunn Hvorfor må maten være så billig i Norge?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• WayAhead

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.12.2017
    Antall liker
    3.441
    Sted
    Sky No Limit....
    Torget vurderinger
    0
    Har flere utgaver av "Den Store Kloke Boken" dvs Schønberg Erken. En fra 1914 ( 1.te utgave! ) og en fra 1927. Den første har jeg ikke tilgjengelig her og nå, men 27 årgangen har jeg her og i den står det nada om fermentering av kål. Det interessante er at i følge norsk mats "Grand Old Lady" skal sukker og eddik tilsettes i det kålen serveres! Det er således ikke noe man gjør som konservering. Dette er ferskvare. Jeg er ikke noen racer i fransk men for de som behersker målføret omtler hn dette som "Chou croute"

Den adre "surkålen" hun har oppskrift på er "Rødkaal, surkaal" som på fransk kalles "Choux rougesa la Flamande". Også her er eddik og sukker noe som tilsettes til slutt, eller som hun sier "tilsættes efter smak".

Hvis noen er interesserte kan jeg legge ut begge oppskriftene. De er ganske korte og enkle.
    Det kan tolkes slik at sukker og eddik skal "smakes til" i den oppskriften jeg la ut selv om det ikke er veldig tydelig forklart, men det gjelder mange av oppskriftene i denne boken. Må gjerne analysere litt først :)

[EDIT]
    Det er slik det gjøres her og - eddik og sukker til slutt: https://www.klikk.no/mat/spise/oppskrift-pa-surkal-3596869

Sist redigert:
    S

Slubbert

Gjest
    Hva så? Piano Vaniljesaus har ikke et fnugg vanilje i seg, og det er likefullt den beste vaniljesausen jeg vet om. I dag tror jeg jaggu jeg skal steike meg en Grandiosa til ære for matsnobbene.;)
    Det ble en Pizza Pollo fra Dr. Oetker. Helt klart av de bedre frossenpizzaene, kanskje den beste jeg kommer på i farten.

C

cruiser

Gjest
    Jeg sjekket for morro skyld en par gamle kokebøker - Gyldendals sin fra 1955. Der er det "surkål" (den norske varianten) og "tysk surkål" som da er fermentert. Schønberg Erken i utgaven fra 1942 har "surkål" og "surkål, gjæret".

Derav kan vi i det minste konkludere at en variant av det som i dag selges som surkål har vært betegnet som surkål relativt lenge...

Schønberg Erken sin er med hvetemel(!) noe Gyldendals store sier ikke bør brukes i surkål. Jeg er tilbøyelig til å være enig i akkurat det. Den er også med relativt lite sukker, kun 1ss til et kålhode, hun oppgir "hvitkål eller rødkål". Gyldendal bruker ripssaft (eller eddik) som syre og evt 2ss sukker "hvis saften er sur".

Så siden 40-50-tallet ser det ut til at sukkermengden har økt noe. De ferdige ligger på 9-10% sukker, noe som skulle tilsi at en pakke på 450 gram, hvorav i overkant av 300 gram er kål er tilsatt ca 2ss eller 30 gram sukker utover det som naturlig finnes i kålen.

Sjekket en tysk nettbutikk, sauerkraut til ingen penger er fermentert der - så ingen varianter som baserte seg på eddik, så det er åpenbart mulig å lage fermentert kål i industriell skala rimelig. Hvordan den smaker var litt vanskelig å vurdere over internett.
    Nora har bare laget en versjon industriprodukt av noe som allerede hadde eksistert lenge, hvorfor sylting nå plutselig er blitt ut, juks og sukkervann er for meg en gåte. Skal ringe Bang imorra å si han bare må slutte med dette sukkervannetsyltetullballet fordi smittejordskameratene har bestemt seg for at dette bare er noe noratullegreier

WayAhead

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.12.2017
    Antall liker
    3.441
    Sted
    Sky No Limit....
    Torget vurderinger
    0
    Stusset på om Karl Evang kunne hatt en sleiv med i spillet her....

Sist redigert:

weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    14.226
    Nora har bare laget en versjon industriprodukt av noe som allerede hadde eksistert lenge, hvorfor sylting nå plutselig er blitt ut, juks og sukkervann er for meg en gåte. Skal ringe Bang imorra å si han bare må slutte med dette sukkervannetsyltetullballet fordi smittejordskameratene har bestemt seg for at dette bare er noe noratullegreier
    Er vel ingen som har sagt at det er ut eller juks? Poenget - om det i det hele er noe - er ikke særlig mer enn at surkål på norsk er noe annet enn hva som normalt omtales som surkål ellers og at det sannsynligvis en eller annen gang i tiden har gått over til å bli en søtere variant, eller syltet som man normalt ville ha betegnet det som. At pakker med ferdig surkål i pose har blitt et innslag i festmåltider er i seg selv smått interessant, som med industriprodukter flest er det ikke den helt store smaksopplevelsen, men det blir en litt annen diskusjon.

I følge Wikipedia er sylting muligens så gammelt som fra 2400 før kristus, så særlig nymotes er det ikke. Fermentering har blitt en in-greie, det er en av disse gamle kunstene som plutselig er den nye vinen. Litt som når noen plutselig oppdager surdeigsbrød.

Hardingfele

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Antall liker
    18.112
    Torget vurderinger
    2
    Hvorfor er det margarin fremfor smør i så mange gamle oppskrifter? Smør er, som alle vet, mye bedre. Var det noe nymotes? Pga holdbarhet?
    Margarin ble ansett som et mirakel. En teknologisk nyvinning. Det ble ikke dårlig ved lagring, noe man risikerte med smør. Viktig å huske at det var isbokser, med is i, lenge. Elektriske kjøleskap kom sent. I tillegg var det produksjonsusikkerhet med smør, med ujevn kvalitet fra mange småmeierier.

Og det var nok grunnen til at margarin fant veien inn i mange oppskrifter.

C

cruiser

Gjest
    Er vel ingen som har sagt at det er ut eller juks? Poenget - om det i det hele er noe - er ikke særlig mer enn at surkål på norsk er noe annet enn hva som normalt omtales som surkål ellers og at det sannsynligvis en eller annen gang i tiden har gått over til å bli en søtere variant, eller syltet som man normalt ville ha betegnet det som. At pakker med ferdig surkål i pose har blitt et innslag i festmåltider er i seg selv smått interessant, som med industriprodukter flest er det ikke den helt store smaksopplevelsen, men det blir en litt annen diskusjon.

I følge Wikipedia er sylting muligens så gammelt som fra 2400 før kristus, så særlig nymotes er det ikke. Fermentering har blitt en in-greie, det er en av disse gamle kunstene som plutselig er den nye vinen. Litt som når noen plutselig oppdager surdeigsbrød.
    Blir bare smått teit å komme 100 år etter å fortelle nordmenn at det de alltid har spist er feil og at en annen versjon som er et helt annet produkt er riktig fordi fermentering nå er "in"
    Noen velger helt sikkert Noravarianten på julaften, dem om det, men veeldig mange lager det selv.
    Og jo det er noen her som har påstått at Nora sylter sin kål fordi det er billigere og raskere enn å gjøre det "ordentlig"

Sist redigert av en moderator:

Hardingfele

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Antall liker
    18.112
    Torget vurderinger
    2
    Er vel ingen som skriver at man har spist feil? Jeg syns gourmetklubben Eitr&Galle til tider blir litt for sur i tonen. Men det var litt tragisk å se all den hardkokte kålen på super'n tidligere i dag. Paller med greiene, til rundt fem kroner, fra ulike produsenter.

Blaut kål på pose, som skal ettervarmes, gjerne i mikrobølgeovn, ser jeg.

Dr Dong

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Antall liker
    14.004
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    C

cruiser

Gjest
    Hvorfor er det margarin fremfor smør i så mange gamle oppskrifter? Smør er, som alle vet, mye bedre. Var det noe nymotes? Pga holdbarhet?
    Helse. Smør var usunt, margarin visstnok sunt.
    Smør var dyrt og margarin var billig, slik er det enda.
    Jeg fikk høre gjennom hele oppveksten at det var sunnere med margarin. Pris var aldri et argument. PLANTEmargarin…
    Sikkert godt mulig det, selv om vi vet idag at mettet fett ikke er den store synderen. Uansett så ble dette utviklet som et billig holdbart produkt til militære formål og kom som en rakett på slutten av 1800tallet og begynnelsen av 1900 tallet, primært som et billig alternativ. Mange myter rundt dette produkter, trenger ikke lenger enn en tur til svigermor før det ikke er mulig å steke noe med smør. Eller når svingerfar ber om smøret på frokostbordet og ikke er fornøyd før det er breletten som kommer, smør er ikke smør, brelett er visstnok smør.

Larson

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Antall liker
    4.215
    Brelett smaker ikkr så verst på brødskiva. Det beste lettproduktet, synes jeg. Faktisk så klarer man seg uten smør påbrødskiva. Hmmm... Banna jegi kirka nå?

Hva er greia med at mettet fett ikke er den store synderen?

weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    14.226
    Hva er greia med at mettet fett ikke er den store synderen?
    Sukker er en stor synder. Da lettmaten kom for fullt ble det gjerne tilsatt betydelige mengder sukker for at den skulle smake noe. Sukker har også den fordelen at det er svært billig. Sukkerkonsumet økte ganske mye fra 60-70-tallet (i alle fall i USA).

Edit: De siste 20 årene har forbruket i Norge fallt ganske dramatisk - fra 2000 til 2015 ble det redusert fra 43 til 27 kio pr. innbygger i følge Folkehelseinstituttet. Konsumet er rimelig nok svært ujevnt fordelt i befolkningen, så ganske mange spiser nok fryktelig mye sukker. Skal ikke så mye til - en halvliter melk om dagen gir ca 8 kilo sukker pr. år.

https://www.dagbladet.no/mat/hver-a...asjonen-er-dramatisk-for-vare-yngste/68984281

Sist redigert:
    S

Slubbert

Gjest
    Er vel ingen som har sagt at det er ut eller juks? Poenget - om det i det hele er noe - er ikke særlig mer enn at surkål på norsk er noe annet enn hva som normalt omtales som surkål ellers...
    Jo, at det er juks var mer eller mindre nøyaktig det som ble sagt.

#5561:

Sauerkraut fermenteres, surkål syrnes ved hjelp av bl.a. eddik. To forskjellige retter, to forskjellige opprinnelser. Dessuten er karve en viktig ingrediens i surkål, brukes ikke i sauerkraut.
    #5563:

Sauerkraut betyr sur kål. Den tilberedes best og opprinnelig vha fermentering og syrning vha melkesyrebakterier. Noras sukkerlakesubstitutt er et kjappisprodukt som tilberedes i store kjeler og syrnes med eddik. Det er et industriprodukt der man unngår lagringstiden ved fermentering.

At man så får forbrukerne til å foretrekke den sukrede versjonen fra Nora er ingen overraskelse.
    Nå får dere være litt etterettelige og stå for det dere har skrevet, folkens. Panteren har helt rett i at syltet/sukret/kalldethvaderevil kål har blitt lagd sånn i lange tider og tradisjonelt er det som har blitt omtalt som surkål i Norge.

aam01

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    2.393
    Sted
    Sandvika
    Torget vurderinger
    5
    Jeg foretrekker rødkål til ribbe. Den som kjøpes på pose til en rimelig penge på supern. Jeg er mer opptatt av å kjøpe skikkelig ribbe.

Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    8.032
    Torget vurderinger
    0
    Er vel ingen som skriver at man har spist feil? Jeg syns gourmetklubben Eitr&Galle til tider blir litt for sur i tonen. Men det var litt tragisk å se all den hardkokte kålen på super'n tidligere i dag. Paller med greiene, til rundt fem kroner, fra ulike produsenter.

Blaut kål på pose, som skal ettervarmes, gjerne i mikrobølgeovn, ser jeg.
    Ja og til jul er det derfor mange som synes denne formen for surkål er genial. De fleste "normale" mennesker har en stk komfyr, da gjerne med en stk stekeovn og fire stk kokeplater. Det kan muligens komme som et sjokk på flere her inne, men det er IKKE vanlig å ha et "koke-steke apparat" som tar 120cm benkeplass inneholder to stekeovner og 8-10 kokesoner med valgfritt el, induksjon eller gass på ulike deler av koketoppen. Det er IKKE vanlig. At flere her inne har slike monstre er avviket ikke normalen. Vi her inne er stort sett så langt fra "normalen" man kan komme og likevel få lov til å bevege oss fritt i samfunnet uten følge av hjelpeverge!

Typisk julemiddag hos Ola Dunk er samtlige kokeplater opptatt, stekeovnen er opptatt og da forstår dere er det faktisk genialt at Noras hvite og røde surkål kan varmes i microovnen. På den måten kan en rimelig dyktig "arbeiderklassse/middelklasse" husmor makte å servere et julemåltid der alle deler er varme og ferdig på same tid. Jeg vet at bare tanken på slik tilberedning av et julemåltid får det til å vrenge seg hos flere her inne, men slik er nå livet blant "The Great Unwashed"! Dessverre er det ofte slik at avsløringer av livet til "vanlige mennesker" kan gi kvalemfølelser etc. To vesntlige grunner til dette i denne saken. Vi her inne er menn! Det er ikke vi som står ved plebeiernes fireplaters komfyrer på Juleaften, det er kvinner! Slike har vi ikke mange av her inne! ( Komponenten hvor er du?? !! ) Den andre årsaken er at vår ( menns ) oppgave i forbindelse med dette taffel stort sett består i å sørge for at der er tilstrekkelige mengder avkjølet juleøl, at rødvinen er temperert og luftet og at aqueviten er funnet fram, hva enten denne kommer fra et romtemperert skap, kjøleskap eller fryseboks! Proletariatet har slike snodige ritualer når det kommer til aquevit!

6

65finger

Gjest
    Hjemmelavet rødkål til juleanden er en nødvendighet. denne opskrift ble benyttet forrige jul:

Ingredienser:
    750 gram Rødkål. rå
    2 spsk. Sukker
    4 dl. Ribssaft. sød. koncentreret
    1 dl. Eddike
    1 tsk. Salt
    40 gram Smør

Rødkålen deles i fire dele, og stokken skæres væk. Kålen snittes fint og kommes i en gryde med smeltet smør. Sukker drysses over kålen, og det svitser i smørret i ca. 10 minutter. Så tilsættes ribssaften, eddike og vand, der knap dækker kålen. Kålen koges ved svag varme i ca. 1 time. Hvis kålen koger tør, tilsættes mere saft og vand. Når kålen er mør smages til med lidt salt.
    Read more at https://www.dk-kogebogen.dk/opskrifter/2784/dansk-roedkaal#PemzlKJxB606CkpE.99

Sist redigert av en moderator:

Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    8.032
    Torget vurderinger
    0
    Da kommer facitsvaret på hjemmelaget surkål i hvit og rød utgave!

Fru Schønberg Erken

Surkål.jpg
    Rødkål.jpg

Hardingfele

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Antall liker
    18.112
    Torget vurderinger
    2

Fru Schønberg Erken

Vis vedlegget 520048
    Dessverre er det ikke fasit. Legg merke til at Schønberg Erken finer det til med Chou croute, choucroute på fransk. Det er noe franskmenn forbinder med Alsace-Lorraine (se tidligere i tråden og under) og der blir du banket opp dersom du forsøker å servere kokt kål til Choucroute garnie, eller andre surkålsretter som de nyter.

Dette kan du se i den franske wiki-oppføringen når det gjelder Choucroute (ikke at man får bank). Der vil du kunne se opprinnelsen, at man henviser til Tyskland (allemande) og det var derfor jeg viste til at man i det øvrige Frankrike, der det ikke har stått mange slag mellom de to nasjonene,gjerne legger ting i sukkerlake, olje og sprit.

La choucroute [ ʃukʀut] - de l'allemand : Sauerkraut [ˈzaʊ.ɐ.kʁaʊt] Écouter, passé par l'alsacien : Sürkrüt - est un mets composé de chou coupé finement et soumis à lacto-fermentation dans une saumure, généralement accompagné de garniture.

Jeg uthever nøkkelsetningen: utsatt for melkesyregjæring i lake.

Den tyske surkålsoppføringen er så detaljert på wiki at man sikkert kan ta fagbrev i disiplinen etter gjennomlesning. Det er veldig mange land som har denne tradisjonen, folk fra over 50 har tatt seg bryet med å lage oppføringer.

Norsk surkålsbeskrivelse er en kort oppføring, der man heldigvis blir orientert om at industriversjonen er tilsatt fortykningsmiddel (jeg legger til: og bør unngås. Lag din egen, det blir bedre). Forfatteren(-ne) påpeker (med rette) at denne er spesielt vanlig i Nord-Europa. Men den engelske oppføringen beskriver kun den norske og er nok skrevet av samme person. Det vises også til "må ikke forveksles med Sauerkraut".

Fra Choucroute til Surkaal -- en reise i maten! Ordet kommer forøvrig fra den lokale dialekten:
    La choucroute d'Alsace : le terme « choucroute » est une adaptation populaire et phonétique du mot alsacien « Sürkrüt » (Sür = aigre et Krüt = chou).

Skjermbilde 2018-12-04 kl. 13.05.58.jpg

Bildet tidlig i tråden med den gigantiske fermenteringskrukken som får hodekål til å se ut som rosenkål er lagt ut av en fransk kvinne som gleder seg til resultatet, om noen dager.

I Alsace legger de ære i sin Sauerkraut/Choucroute. Man snitter hodekål og knar denne, for å få ut væske fra kålens planteceller (kål er mest vann), tilsetter litt salt og, om nødvendig, litt vann, kanskje noen krydder, legger massen i fermenteringskrukker og legger vektsteiner oppå, slik at massen kommer under laken. Den reneste er laget av kun hodekål og salt.

Carton_publicitaire_choucroute_alsacienne_Stumpf_Frères.jpg

Sist redigert:
    G

Gjestemedlem

Gjest
    Kanskje en ny vri på syrekålen?

souzasauerkraut2_2.jpg

PUFFED SAUERKRAUT

Ingredients: 220 grams prepared sauerkraut • 200 grams small tapioca pearls, coarse ground in spice mill • 40 grams sauerkraut juice
    • Salt to taste

Procedure: Puree all ingredients in food processor until a dough forms. Roll in between two sheets of plastic wrap, steam for ten minutes over on the underside of a pan inverted over a steam bath covered tightly. When cool, remove plastic wrap and dry in 180 degrees
    Fahrenheit. oven until completely dry and brittle. Break in desired sized pieces and deep fry at 350 degrees until crisp and puffed to about three times original size. Season and reserve.

C

cruiser

Gjest

Fru Schønberg Erken

Vis vedlegget 520048
    Dessverre er det ikke fasit. Legg merke til at Schønberg Erken finer det til med Chou croute, choucroute på fransk. Det er noe franskmenn forbinder med Alsace-Lorraine (se tidligere i tråden og under) og der blir du banket opp dersom du forsøker å servere kokt kål til Choucroute garnie, eller andre surkålsretter som de nyter.

Dette kan du se i den franske wiki-oppføringen når det gjelder Choucroute (ikke at man får bank). Der vil du kunne se opprinnelsen, at man henviser til Tyskland (allemande) og det var derfor jeg viste til at man i det øvrige Frankrike, der det ikke har stått mange slag mellom de to nasjonene,gjerne legger ting i sukkerlake, olje og sprit.

La choucroute [ ʃukʀut] - de l'allemand : Sauerkraut [ˈzaʊ.ɐ.kʁaʊt] Écouter, passé par l'alsacien : Sürkrüt - est un mets composé de chou coupé finement et soumis à lacto-fermentation dans une saumure, généralement accompagné de garniture.

Jeg uthever nøkkelsetningen: utsatt for melkesyregjæring i lake.

Den tyske surkålsoppføringen er så detaljert på wiki at man sikkert kan ta fagbrev i disiplinen etter gjennomlesning. Det er veldig mange land som har denne tradisjonen, folk fra over 50 har tatt seg bryet med å lage oppføringer.

Norsk surkålsbeskrivelse er en kort oppføring, der man heldigvis blir orientert om at industriversjonen er tilsatt fortykningsmiddel (jeg legger til: og bør unngås. Lag din egen, det blir bedre). Forfatteren(-ne) påpeker (med rette) at denne er spesielt vanlig i Nord-Europa. Men den engelske oppføringen beskriver kun den norske og er nok skrevet av samme person. Det vises også til "må ikke forveksles med Sauerkraut".

Fra Choucroute til Surkaal -- en reise i maten! Ordet kommer forøvrig fra den lokale dialekten:
    La choucroute d'Alsace : le terme « choucroute » est une adaptation populaire et phonétique du mot alsacien « Sürkrüt » (Sür = aigre et Krüt = chou).

Vis vedlegget 520061

Bildet tidlig i tråden med den gigantiske fermenteringskrukken som får hodekål til å se ut som rosenkål er lagt ut av en fransk kvinne som gleder seg til resultatet, om noen dager.

I Alsace legger de ære i sin Sauerkraut/Choucroute. Man snitter hodekål og knar denne, for å få ut væske fra kålens planteceller (kål er mest vann), tilsetter litt salt og, om nødvendig, litt vann, kanskje noen krydder, legger massen i fermenteringskrukker og legger vektsteiner oppå, slik at massen kommer under laken. Den reneste er laget av kun hodekål og salt.

Vis vedlegget 520063
    Fasit i den forstand at det er lange tradisjoner i NORGE for å bruke eddik og sukker. Du er ekstremt trang i nøtta

Hardingfele

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Antall liker
    18.112
    Torget vurderinger
    2
    ^ Fin tone! Om du går tilbake og leser det som står og ikke det du innbiller deg står, som du så går i gang og kritiserer meg for, din innbilning, så vil du se at:

1. Det går vogntog med norsk Surkål ut til butikkene, for salg til minstepris nå som kjedene skal Julekrige.
    2. Jeg kommenterer at det finnes annen surkål og viser til en som tilbereder denne.
    3. Jeg kommenterer at kokt surkål med eddik og sukker er en kjappisvariant, som i tillegg kanske kom på moten da raffinert sukker ble tilgjengelig for fint folk, utover 1800-tallet.

Deretter har jeg vist at selv Schønberg Erken brukte feil fransk navn (choucroute) på kokt kål.

Men vi kan gå til en annen som er tett i nøtta, Jacques Pépin, som viser vei til en kjappismåte å lage Alsace-tro choucroute på:

Families in Alsace generally eat choucroute garnie during the wintertime, because it's such a hearty, filling dish.; Jacques Pépin has adapted the recipe to make it quicker and easier—calling for store-bought sauerkraut instead of the homemade kind, for instance, and suggesting peanut oil as a substitute for duck or goose fat, which may be less accessible. He always serves two or three types of mustard with the choucroute—a hot Dijon, a grainy Pommery and often a tarragon-flavored mustard as well.

https://www.foodandwine.com/recipes/choucroute-garnie

Legg merke til Pepins steg 2. Han vet at folk ikke har tid til å fermentere selv, men ber da om at man skal kjøpe ferdig fermentert choucroute/sauerkraut.

Denne vil han at man skal skylle under ferskt vann.

Deretter skal den anvendes slik:
    Rinse the sauerkraut in cold water and squeeze dry. Set a large roasting pan over 2 burners on high heat and melt the duck fat. Add the onion and garlic and cook over moderately low heat, stirring, until softened, about 7 minutes. Stir in the sauerkraut, juniper berries, bay leaves, caraway seeds, black pepper, stock and wine and bring to a rolling boil over high heat.

Det blir også godt.

Eller kjøp kålgrøten til Nora.

C

cruiser

Gjest
    Men du forstår ikke at Norges befolkning driter en lang marsj i hva en franskmann fra en spesifikk region mener om deres julemiddag.. Alternativet er heller ikke nødvendigvis "kålgrøten" veldig mange lager deres egen variant basert på den norske varianten/tradisjonen som eksisterte lenge før Nora..så la dem få kose seg med det uten nedlatende sukkervann/kålgrøt piss

Z

Zomby_Woof

Gjest
    Den polske man får kjøpt på glass, da? Er den fin nok? Korrekt? Jeg synes i alle fall den er god, selv om den taper slaget om julemiddagen i resten av familien.

weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    14.226
    Den polske man får kjøpt på glass, da? Er den fin nok? Korrekt? Jeg synes i alle fall den er god, selv om den taper slaget om julemiddagen i resten av familien.
    Siden den er polsk er den nok fermentert. Så vil tippen smaken er ganske ulik den norske varianten. Hva som er best må nesten den enkelte selv finne ut av. Det er ikke det at den ene er "finere" eller mer "korrekt" enn den andre sånn sett, det er to ulike produkter med stor forskjell i smak og konsistens (skarpt syrlig vs en god del sødme og rå vs kokt). Som nevnt har norsk knappest et ord for å referere til den mer kontinentale varianten. Sauerkraut i Tyskland osv er noe ganske annet enn surkål i Norge selv om det ser ganske likt ut. Og når Schønberg Erken i boken sin gir oppskriften på norsk surkål og har "chou croute" som undertittel så er undertittelen ganske misvisende.

Z

Zomby_Woof

Gjest
    Jepp. Jeg har en slags kontroll på at det er to forskjellige produkter, at de er distinkt forskjellige på smak, og at mine foreldre neppe lar seg overtale til å foretrekke den polske fremfor den norske. For min del synes jeg begge varianter har sin plass, og er forsåvidt gammel nok til å sette pris på tradisjoner, mine egne fordi de er kjente og kjære, andres fordi de er nye og spennende, for meg. God mat liker jeg fordi den er god.

Espen R

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Antall liker
    3.257
    Jeg følte meg som en butikktyv i dag da jeg var på Extra og kjøpte 2 poser med malt kanel som kostet 0,50 x2 = kr 1,- (inkl mva)

S

Slubbert

Gjest
    ^ Hvorfor da? I Thailand får du en sekk med ris for én krone, og i Tyskland får du en pils for tre kroner.

Espen R

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Antall liker
    3.257
    ^ Hvorfor da? I Thailand får du en sekk med ris for én krone.
    Hele Thailand er jo dekket av rismarker. Men ikke mage kaneltrær i Norge da :/
    Hadde vært bedre om olja vaks på trær og kostet 1 kroner litern ;)

noruego

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.06.2003
    Antall liker
    7.880
    Denne vendingen på tråden illustrerer på mange måter hvorfor sosialdemokratiet er i krise.;)
    Alternativt at det har blitt flere hårsåre lemen der ute som hvis de ikke blir strøket nok medhårs løper utfor stupet i protest.

gwh

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.04.2006
    Antall liker
    688
    Sted
    Oslo
    Ble litt inspirert av tråden, og gjør nå første forsøk på sauerkraut :)
    Står nå i glass og godgjør seg, regner med å prøve på søndag.
    Funker noe så enkelt som karbonader, brun saus og litt grønnsaker, tyttebærsyltetøy bra med det?

Eller noen feite, tyske pølser med litt diverse tilbehør?

weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    14.226
    Om Grete Roede mener det er nei-mat så funker det nok fint. Salt og fett. Det er også mulig å lage gode kålsalater.

• Liker
    Reaksjoner: gwh
    G

Gjestemedlem

Gjest
    Ble litt inspirert av tråden, og gjør nå første forsøk på sauerkraut :)
    Står nå i glass og godgjør seg, regner med å prøve på søndag.
    Funker noe så enkelt som karbonader, brun saus og litt grønnsaker, tyttebærsyltetøy bra med det?

Eller noen feite, tyske pølser med litt diverse tilbehør?
    Det kommer til å bli bra, men husk å koke sauerkrauten først da, ellers blir det bare råkost!

Her en tilfeldig tysk oppskrift.

Recipe: Sauerkraut mit Speck

Ingredients:
    2 cups diced bacon 3 pounds of canned German wine sauerkraut (do not rinse or drain)
    4 cups white or yellow onions, finely diced
    3 Tsp black pepper
    Juniper berries (optional)
    1 large bay leaf (optional)
    1/2 cup apple sauce (optional)
    Caraway seeds (optional)
    1/4 to 1/2 cup water

Directions:
    Heat bacon in a large pan until the bacon is crisp. Remove the bacon bits and set aside. In the bacon drippings sauté the onions until they are soft. Add the sauerkraut to the pan. Add the pepper. Add the crisp bacon.

Add any optional ingredients you might enjoy.

Add enough water to make certain you can cook the sauerkraut for about an hour, covered over medium heat (or at 300°F in an oven) without the sauerkraut scorching. Start with about 1/4 cup, then stir every 10 minutes and add more water if the mixture begins to get dry. Serve warm.

--

Det blir bra skal du se!

• Liker
    Reaksjoner: gwh

aam01

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    2.393
    Sted
    Sandvika
    Torget vurderinger
    5
    Skulle jeg vært kranglete her så ville jeg påpekt at speck og bacon ikke er det samme, men det gjør jeg ikke.

aam01

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    2.393
    Sted
    Sandvika
    Torget vurderinger
    5
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning