Jausann, spirre. Cruiser trodde vi bodde pre-2010 da han snakket om midlertidig uføretrygd, men dine ideer om luksus og sikkerhetsutstyr på biler går helt tilbake til før 1980. En tid da Norge nylig hadde sagt nei til EF for første gang og det er ennå 15 år til omkampen i 1994, der vi blir snikinnmeldt via EØS. Du har fått med deg at vi har fått en lang rekke direktiver som omhandler handel, markedstilgang, standardisering av produkter, hvor sikkerhet er et hett tema?
Siden du er så opphengt i gamle dager, så kan jeg slå opp i et leksikon på bilbelte:
Og siden du er så redd for at elbilister må betale moms på sikkerhetsutstyrsnyvinninger, hva med fossilbilers "sikkerhetsutstyr"? Fortjener ikke de også momsfritak? Det kan jo være noe som minner om sikkerhet i deres 50k++ dyre felg-, skinn-, stereo-, motor-, sportspakker?
Siden du er så opphengt i gamle dager, så kan jeg slå opp i et leksikon på bilbelte:
Disse faktaene du er så glad i å spre, spirre, disse er utdatert.Fra 1. januar 1971 skulle alle nyregistrerte biler i Norge være utstyrt med bilbelter i forsetene (Kjøretøyforskrift av 31. desember 1969, § 6.3). Fra 1975 ble bruk påbudt for fører og forsetepassasjer i alle biler under 3,5 t der bilbelter var montert. Fra 1979 kunne unnlatelse medføre gebyr.
Fra 1984 er det påbudt at nyregistrerte biler også skal ha bilbelter i baksetet, og fra 1985 er det bruksplikt.
Og siden du er så redd for at elbilister må betale moms på sikkerhetsutstyrsnyvinninger, hva med fossilbilers "sikkerhetsutstyr"? Fortjener ikke de også momsfritak? Det kan jo være noe som minner om sikkerhet i deres 50k++ dyre felg-, skinn-, stereo-, motor-, sportspakker?
Sist redigert: