Bil, båt og motorsykkel Elbiler

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    21.746
    Antall liker
    14.360
    Det samme kan man ikke si om dørhåndtakene til Tesla.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    21.746
    Antall liker
    14.360
    Nei, men kan jo lade høyere om man faktisk trenger det. Jeg holder bilen min mellom 40% og 70%. Trenger jeg 100% lader jeg til 100%. Det skjer noen svært få ganger i året. I et paralellt univers, der man hele tiden spontant skal kjøre uvanlig langt på en dag uten å vite om det på forhånd så har det en praktisk konsekvens at man holder seg til max 80% lading. I den virkelige verden er det likegyldig for de aller, aller fleste.

    Og om jeg nå en gang plutselig skal langt av sted så er det for min del omtrent umulig å finne en kjørerute som ikke går forbi en hurtiglader innen ganske få mil (jeg bor i Oslo, andre steder er det sikkert mer komplisert).
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.424
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    4
    Leaf lades da fullt opp, de går jo ikke mer enn 11ish mil fra 100-0%.
     
    Sist redigert:

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.424
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    4
    Og om jeg nå en gang plutselig skal langt av sted så er det for min del omtrent umulig å finne en kjørerute som ikke går forbi en hurtiglader innen ganske få mil (jeg bor i Oslo, andre steder er det sikkert mer komplisert).
    Skal du mot Kristiansand så må du forholde deg til de gniene Drammenserne som hjemmelader på Lier.
     

    Daniel62

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.04.2014
    Innlegg
    2.548
    Antall liker
    788
    Og om jeg nå en gang plutselig skal langt av sted så er det for min del omtrent umulig å finne en kjørerute som ikke går forbi en hurtiglader innen ganske få mil (jeg bor i Oslo, andre steder er det sikkert mer komplisert).
    Skal du mot Kristiansand så må du forholde deg til de gniene Drammenserne som hjemmelader på Lier.
    MYE ledig Tesla-ladekapasitet ved Circle K Kjerlingland i Lillesand. Egen Tesla-med-tilhenger-lader også :)
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.424
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    4
    Holmestrand blir omvei men Ringdalskogen og Porsgrunn er og gode stoppesteder. Lier gidder jeg ikke å forholde meg til, står ikke unødig i kø.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    21.746
    Antall liker
    14.360
    Og om jeg nå en gang plutselig skal langt av sted så er det for min del omtrent umulig å finne en kjørerute som ikke går forbi en hurtiglader innen ganske få mil (jeg bor i Oslo, andre steder er det sikkert mer komplisert).
    Skal du mot Kristiansand så må du forholde deg til de gniene Drammenserne som hjemmelader på Lier.
    Ja hørt rykter om det - har ikke vært der selv på noen år. Samboeren stod i ladekø der en gang tidligere i år.
     

    WayAhead

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.12.2017
    Innlegg
    14.625
    Antall liker
    3.441
    Sted
    Sky No Limit....
    Torget vurderinger
    0
    Sist redigert:

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.424
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    4
    Problemet er folk. Forstår ikke helt hvorfor folk skal stå så lenge å lade. Ofte på langtur ser jeg folk med større batteri (høyere ladehastighet) som står på lader når jeg kommer og så står de og lader når jeg drar. Det at folk gidder å kaste bort tiden sin for 1 krone i minuttet er uforståelig.
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    En grei forklaring på hvorfor mange oppfører seg som sinker i trafikken uten å være klar over det selv. De fleste gammeldagse biler har store avvik her.

    sn.jpg sn1.jpg
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    14.468
    Antall liker
    10.630
    Sted
    Trondheim
    Speedometeret i min Passat viser ca 4 km/t for mye, så jeg holder normalt rundt 85 km/t i 80-sonen, og 95 km/t i 90-sonen. Da tar jeg igjen veldig mange.
     

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.189
    Antall liker
    8.381
    Torget vurderinger
    12
    Mange av disse benyttes av folk som må fornye førerkortet annenhvert år. Det er en supplerende forklaring.
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Speedometeret i min Passat viser ca 4 km/t for mye, så jeg holder normalt rundt 85 km/t i 80-sonen, og 95 km/t i 90-sonen. Da tar jeg igjen veldig mange.
    Uvanlig med avvik den veien. Har du byttet til større felger eller noe?
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    14.468
    Antall liker
    10.630
    Sted
    Trondheim
    Jeg uttrykte meg feil. Jeg holder speedometeret på 85 km/t (slik at bilen holder ca 80-81 km/t). Så jeg kjører i 80, men speedometeret sier 85. Da tar jeg igjen alle de som passer på at speedometeret ikke viser mer enn 80 (og som da egentlig kjører i ca 75 km/t).
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Jeg uttrykte meg feil. Jeg holder speedometeret på 85 km/t (slik at bilen holder ca 80-81 km/t). Så jeg kjører i 80, men speedometeret sier 85. Da tar jeg igjen alle de som passer på at speedometeret ikke viser mer enn 80 (og som da egentlig kjører i ca 75 km/t).
    Ja det er ganske vanlig. Har man et kalibrert speedometer eller er klar over avvikene så kan man holde riktig fart og likevel passere det andre feltet om det er flere av dem, og gjerne også derfor folk tro at andre kjører for fort siden de blir forbikjørt av mange.
     

    Ole_Martin

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    2.259
    Antall liker
    856
    I Touranen har jeg en boks koblet til bilens Canbus som gir «true speed» i kjørecomputer (sammen med oljetemp, turbotrykk osv). I feks 60-sonen kan jeg da kjøre igjennom fotobokser med 67kmt noe som tilsvarer ca 75kmt på speedometernåla.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    21.746
    Antall liker
    14.360
    Basert på de ymse automatiske målingene som står langs norske veier er misvisningen på min Tesla maks 1km/t uansett hastighet.
     

    Medlem-

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    02.09.2012
    Innlegg
    922
    Antall liker
    829
    Sted
    Bergen
    På min VW transporetr kan man også velge om mann vil ha reell måling eller kjøre ette speedometeret.Prøver å selge en Golf ladebil men det er håpløst.
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.424
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    4
    På min VW transporetr kan man også velge om mann vil ha reell måling eller kjøre ette speedometeret.Prøver å selge en Golf ladebil men det er håpløst.
    Med ledning og forbrenningsmotor? Har inntrykk av at det er vanlig å lease den typen biler.
     

    Ingeniøren

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.11.2007
    Innlegg
    4.399
    Antall liker
    1.247
    Sted
    Tranby
    Torget vurderinger
    7
    På min VW transporetr kan man også velge om mann vil ha reell måling eller kjøre ette speedometeret.Prøver å selge en Golf ladebil men det er håpløst.
    De fleste har vel en GPS i bilen i dag som kan vise reell hastighet, og hvem vil vel ha en Golf ?? :rolleyes:
     

    BeetleBug

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.06.2009
    Innlegg
    6.837
    Antall liker
    14.016
    Sted
    Sørlandet
    I romjulen tok jeg en titt på Tesla 3 da tiden er inne for å bytte bruksbil. Sammen med meg var svigerfar på snart 80 som også vurderer å bytte bil. Jeg ble i grunnen positivt overrasket over bilen og spesielt over plassen innvendig som passer oss temmelig bra. Det virker også som om Tesla omsider har fått kontroll på sin karosserifabrikk da linjene er langt bedre en på X og S. Dessverre blir ikke Tesla 3 tilgjengelig med luftfjører før senere da den rett og slett er for lav for vår bruk og også for lav for svigers som vil sette seg inn i en bil og ikke ned. Med ganske langt og lakkert overheng fremfor forhjulene så ber man om riper når man kjører opp hytteveien eller på ymse vinterveier. Og hva er det med Tesla og panserfunksjonen? Man må virkelig legge press på det for å kunne låse det.

    Og hvorfor tar dem ikke telefonen når man ringer til dem? Vi ønsket å vite om Tesla 3 var utstilt i Kristiansand men etter 40 minutter uten svar så ble det til at vi ventet med å ta en titt til det passet at vi skulle den veien.

    -BB-
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    21.746
    Antall liker
    14.360
    I romjulen tok jeg en titt på Tesla 3 da tiden er inne for å bytte bruksbil. Sammen med meg var svigerfar på snart 80 som også vurderer å bytte bil. Jeg ble i grunnen positivt overrasket over bilen og spesielt over plassen innvendig som passer oss temmelig bra. Det virker også som om Tesla omsider har fått kontroll på sin karosserifabrikk da linjene er langt bedre en på X og S. Dessverre blir ikke Tesla 3 tilgjengelig med luftfjører før senere da den rett og slett er for lav for vår bruk og også for lav for svigers som vil sette seg inn i en bil og ikke ned. Med ganske langt og lakkert overheng fremfor forhjulene så ber man om riper når man kjører opp hytteveien eller på ymse vinterveier. Og hva er det med Tesla og panserfunksjonen? Man må virkelig legge press på det for å kunne låse det.

    Og hvorfor tar dem ikke telefonen når man ringer til dem? Vi ønsket å vite om Tesla 3 var utstilt i Kristiansand men etter 40 minutter uten svar så ble det til at vi ventet med å ta en titt til det passet at vi skulle den veien.

    -BB-
    Tesla burde slutte å selge biler i Norge til de får serviceapparatet opp på et passende nivå. Jeg lurer på hva som skjer når det kommer noen tusen Model 3 til Norge, spesielt om de er utsatt for godt med barnesykdommer som Tesla jo har et visst rykte for å ha.
     

    Odd J

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.07.2007
    Innlegg
    4.062
    Antall liker
    3.143
    Torget vurderinger
    1
    Hvordan står det til med private solpanelanlegg i Norge nå? Er det lønnsomhet i det på relativt kort sikt eller må man være mer enn idealist for å gå til det skritt å montere noe sånt? Har prøvd å lete litt rundt, men finner ikke entydige svar. Mange med elbil blir litt bitt av basillen og kan tenke seg å produsere litt av strømmen selv. Har inntrykk av at kraftselskapene synes dette er noe elendighet og stikker kjepper i hjulene så godt de kan. Er det noen som har gått helt off-grid, altså koblet seg helt av strømnettet og er selvforsynt? Går dette vinterstid?

    Noe som har tanker, innspill og linker om dette? Litt OT dette, men vi tåler det.
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.424
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    4
    I romjulen tok jeg en titt på Tesla 3 da tiden er inne for å bytte bruksbil. Sammen med meg var svigerfar på snart 80 som også vurderer å bytte bil. Jeg ble i grunnen positivt overrasket over bilen og spesielt over plassen innvendig som passer oss temmelig bra. Det virker også som om Tesla omsider har fått kontroll på sin karosserifabrikk da linjene er langt bedre en på X og S. Dessverre blir ikke Tesla 3 tilgjengelig med luftfjører før senere da den rett og slett er for lav for vår bruk og også for lav for svigers som vil sette seg inn i en bil og ikke ned. Med ganske langt og lakkert overheng fremfor forhjulene så ber man om riper når man kjører opp hytteveien eller på ymse vinterveier. Og hva er det med Tesla og panserfunksjonen? Man må virkelig legge press på det for å kunne låse det.

    Og hvorfor tar dem ikke telefonen når man ringer til dem? Vi ønsket å vite om Tesla 3 var utstilt i Kristiansand men etter 40 minutter uten svar så ble det til at vi ventet med å ta en titt til det passet at vi skulle den veien.

    -BB-
    Tesla burde slutte å selge biler i Norge til de får serviceapparatet opp på et passende nivå. Jeg lurer på hva som skjer når det kommer noen tusen Model 3 til Norge, spesielt om de er utsatt for godt med barnesykdommer som Tesla jo har et visst rykte for å ha.
    Jeg ser på logistikken deres som et større problem enn serviceapparat. Det at man fort vekk har flere ukers ventetid på deler man vet man har forbruk av virker lite betryggende for meg.
     

    Daniel62

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.04.2014
    Innlegg
    2.548
    Antall liker
    788
    Sannsynligvis ville han fått samme resultat av å rulle ut 20cm med isolasjon på loftet
    Nei, hvorfor det? Hva skal man med isolert garasjeloft?

    Jeg lurer mere på hva solpanelet kostet. 3500kWh koster å kjøpe i strømnettet ca 3-4000,- (noe høyere priser de siste månedene)
    Om anlegget koster 30-40.000 å sette opp, så tjener han ikke en eneste krone før etter 10 år og innen da må kanskje mange av panelene skiftes......
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.424
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    4
    Sannsynligvis ville han fått samme resultat av å rulle ut 20cm med isolasjon på loftet
    Nei, hvorfor det? Hva skal man med isolert garasjeloft?

    Jeg lurer mere på hva solpanelet kostet. 3500kWh koster å kjøpe i strømnettet ca 3-4000,- (noe høyere priser de siste månedene)
    Om anlegget koster 30-40.000 å sette opp, så tjener han ikke en eneste krone før etter 10 år og innen da må kanskje mange av panelene skiftes......
    Tenkte på boligen.
     

    Sluket

    Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    57.400
    Antall liker
    110.008
    Torget vurderinger
    23
    Nordmenn er et "pisk & gulrotfolk" av rang - hvilket kommer suverent til syne i elbil verden.
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.297
    Antall liker
    8.725
    Torget vurderinger
    1

    AndersR

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.05.2011
    Innlegg
    5.234
    Antall liker
    4.030
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Nordmenn er et "pisk & gulrotfolk" av rang - hvilket kommer suverent til syne i elbil verden.
    Det var også ekstremt synlig i dieselsammenheng. Alle visste at det å hoppe på diesel som et "miljøalternativ" var en skikkelig dårlig ide, men man kunne spare noen kroner på det hver gang man fylte tanken, så da gjorde man det. Faktisk bortimot alle.

    Fordelen er at med en slik politikk så vil det faktisk fungere å elektrifisere svært store deler av den norske bilparken uten voldsomme problemer, og det på ganske kort tid.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn