Politikk, religion og samfunn Nok et genialt trekk av de blåblå!

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    24.280
    Antall liker
    18.668
    Torget vurderinger
    2
    De fleste skjønner sikkert at vi bør ha EØS-avtalen. Vi får solgt varene våre, og politikerne våre, som ingen uansett liker, har minimal innflytelse. Vinn - vinn.
    Da er det bare noen andre politikere, som ingen kjenner (og som ikke kjenner oss), men som vi sikkert ikke hadde likt om vi hadde kjent dem, som har den samme innflytelsen som de politikerne vi kjenner (og som kjenner oss), men som vi ikke liker. Om du skjønner.

    Disqutabel
    Man skulle tro at det var skjønn enighet om at EØS er bra, men dersom man kan få et flertall i Storbritannia til å melde landet ut av EU, med hva det har forårsaket av elendighet der (May gikk vel opp i limingen da hun kom hjem i går, etter rundvasken hun fikk i Parlamentet) kan vi vel også se frem til noen omganger her hjemme.

    LO sender et signal nå, og da svinger man gjerne med slegga: beslutninger som angår Forhandlingsmodellen bør avgjøres innenfor rammen av norske vedtaksorganer. Å sende en beslutning man er uenig i til utenlandsk beslutningsmyndighet, etter at Høyesterett har avsagt kjennelse, skal ikke skje. Dvs. det må gjerne skje, men da får det konsekvenser.

    Jeg viser til Regjeringens panegyriske omtale av Forhandlingsmodellen. Noen idioter hos NHO har tydeligvis ikke forstått denne:

    Det inntektspolitiske samarbeidet mellom partene i arbeidslivet og myndighetene har vært en viktig del av den økonomiske politikken i Norge gjennom store deler av etterkrigstiden. Modellen for lønnsforhandlinger bygger på at lønnsveksten skal tilpasses hva internasjonalt konkurranseutsatt sektor over tid kan leve med. Dette ivaretas gjennom frontfagsmodellen som innebærer at det er avtale- og forhandlingsområder med store innslag av internasjonalt konkurranseutsatte virksomheter som forhandler og slutter avtaler først (frontfaget), og at resultatet der virker som en norm for lønnsoppgjørene i andre områder.

    https://www.regjeringen.no/no/dokumenter/nou-2013-13/id747181/sec4
     

    Dr Dong

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Innlegg
    14.505
    Antall liker
    14.006
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    LO sender et signal nå, og da svinger man gjerne med slegga: beslutninger som angår Forhandlingsmodellen bør avgjøres innenfor rammen av norske vedtaksorganer. Å sende en beslutning man er uenig i til utenlandsk beslutningsmyndighet, etter at Høyesterett har avsagt kjennelse, skal ikke skje. Dvs. det må gjerne skje, men da får det konsekvenser.

    Jeg viser til Regjeringens panegyriske omtale av Forhandlingsmodellen. Noen idioter hos NHO har tydeligvis ikke forstått denne:

    Det inntektspolitiske samarbeidet mellom partene i arbeidslivet og myndighetene har vært en viktig del av den økonomiske politikken i Norge gjennom store deler av etterkrigstiden. Modellen for lønnsforhandlinger bygger på at lønnsveksten skal tilpasses hva internasjonalt konkurranseutsatt sektor over tid kan leve med. Dette ivaretas gjennom frontfagsmodellen som innebærer at det er avtale- og forhandlingsområder med store innslag av internasjonalt konkurranseutsatte virksomheter som forhandler og slutter avtaler først (frontfaget), og at resultatet der virker som en norm for lønnsoppgjørene i andre områder.

    https://www.regjeringen.no/no/dokumenter/nou-2013-13/id747181/sec4
    Så mye mer er det egentlig ikke å si om den saken, ut over å være uenig om den «modellen» som beskrives. Det er også lov. Konsensus er alltid tandre saker når politikk er konflikt.
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    24.280
    Antall liker
    18.668
    Torget vurderinger
    2
    Opplagt hvorfor NHO mobiliserte tungt med årets "Vi og verden" tema for årskonferansen. Man har forstått at EØS-avtalen brått er kommet i spill.

    Jeg syns konferanseinnleggene ga gode illustrasjoner av hvor nyttig avtalen er, men i våre dager er det velgernes følelser som avgjør, ikke politikernes føringer.

    NHOs årskonferanse "Vi og verden" ble holdt onsdag 9. januar.
    Hovedtemaet for konferansen var verdien av handel, med bidrag fra blant andre medlemsbedrifter i NHO, politikere og samfunnsdebattanter.
    Hva eksport og handel betyr for Norge, illustreres i denne rapporten fra Menon.

    Erna Solberg kalte EØS-avtalen for verdens beste handelsavtale.

    https://www.nho.no/arskonferansen-2019/artikkelarkiv/arskonferansen2019/
     

    Larson

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Innlegg
    11.476
    Antall liker
    4.215
    blåblå suksess fra første tog.. jeg mener fra første dag.

    Skal du på jobbreise og jobber i staten? Da er du nå pålagt å bruke G Travel som portal. De vant anbudet. Det er bare en liten utfordring. Du får ikke brukt tog.

    "Ifølgje G Travel er det ikkje dei som er hinderet – men NSB, som ikkje har ønskt å legge togbillettane sine inn i det globale distribusjonssystemet Amadeus. NSB seier det heller ikkje dei som er problemet, fordi Stortinget har oppretta det statlege selskapet Entur AS, som no har ansvaret for å finne meir saumlause bestillingssystem for tog. Entur AS sparkar frå sin kant ballen tilbake til NSB."

    "Nye ideer, bedre løsninger" fra Høyre her... Fjerner vi spinnet dems sitter vi igjen med gammel blind ideologi som ødelegger norsk infrastruktur. Splitt og hersk.

    Staten vil redde miljøet, men let ikkje tilsette bestille tog | På Høyden
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    20.091
    Antall liker
    10.639
    Tte-fire ledd for å kjøpe billetter, og alle skal tjene penger. Mange sugerør i Statskassen, det.
     

    Larson

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Innlegg
    11.476
    Antall liker
    4.215
    Tte-fire ledd for å kjøpe billetter, og alle skal tjene penger. Mange sugerør i Statskassen, det.
    De som kjører tog selger ikke billetter. De som selger billetter kjører ikke tog. De som vant portalsanbudet, verdt 1,3 milliarder kroner har ikke buss eller tog i sitt system. Siden kun én tilbyder kunne levere så kunne ikke Difi legge det inn som krav, sa Difi.

    NPM slik vi kjenner det. Genialt system.
     
    Sist redigert:

    Daniel62

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.04.2014
    Innlegg
    2.548
    Antall liker
    788
    Tte-fire ledd for å kjøpe billetter, og alle skal tjene penger. Mange sugerør i Statskassen, det.
    De som kjører tog selger ikke billetter. De som selger billetter kjører ikke tog. De som vant portalsanbudet, verdt 1,3 milliarder kroner har ikke buss eller tog i sitt system. Siden kun én tilbyder kunne levere så kunne ikke Difi legge det inn som krav, sa Difi.

    NPM slik vi kjenner det. Genialt system.
    Hvordan vet du dette? Har du link?
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    22.105
    Antall liker
    14.660
    Hvor mange jobbreiser med fly til inn- og utland et det realistisk å erstatte med tog i Norge? Hele dagen går jo med på å reise da. Ellers tviler jeg sterkt på at det som statsansatt ikke var mulig å reise med tog selv om det ikke fantes som alternativ i portalen.

    Utover det er det fascinerende at tog ikke finnes som alternativ og at det tydeligvis er veldig vanskelig å få til i år 2018/19.
     

    Larson

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Innlegg
    11.476
    Antall liker
    4.215
    Tte-fire ledd for å kjøpe billetter, og alle skal tjene penger. Mange sugerør i Statskassen, det.
    De som kjører tog selger ikke billetter. De som selger billetter kjører ikke tog. De som vant portalsanbudet, verdt 1,3 milliarder kroner har ikke buss eller tog i sitt system. Siden kun én tilbyder kunne levere så kunne ikke Difi legge det inn som krav, sa Difi.

    NPM slik vi kjenner det. Genialt system.
    Hvordan vet du dette? Har du link?
    Link er gitt
     
    C

    cruiser

    Gjest
    I slutte av artikkelen til Larson står det:

    "Etter at På Høyden tok kontakt, har G Travel lagt ei lenke til NSBs nettsider inn i sin bestillingsportal."

    Da er vel ikke dette noe problem utover at man ikke kan bestille alle billetter på samme plass. De som ikke finner frem til NSB uten denne linken er nå reddet.
     

    Daniel62

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.04.2014
    Innlegg
    2.548
    Antall liker
    788
    I slutte av artikkelen til Larson står det:

    "Etter at På Høyden tok kontakt, har G Travel lagt ei lenke til NSBs nettsider inn i sin bestillingsportal."

    Da er vel ikke dette noe problem utover at man ikke kan bestille alle billetter på samme plass. De som ikke finner frem til NSB uten denne linken er nå reddet.
    Det burde de funnet ut av selv også - hvor vanskelig kan det være å skrive "NSB" i Google søkefeltet..... haha

    I anbudssammenheng hjelper det sørgelig lite da det ikke er en integrasjon/API løsning.
    Hadde du sett den løsningen som den leverandøren har som ikke ble valgt, så hadde du forstått hvorfor det savnes :)

    Svarene fra Difi og G-travel er heller ikke gode nok siden det løses med API, ikke Amadeus.
     

    Larson

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Innlegg
    11.476
    Antall liker
    4.215
    Cruiser har igjen intet forstått.

    Hva er poenget med en portal hvis man må ut på nettsider og bestille?
     
    C

    cruiser

    Gjest
    I slutte av artikkelen til Larson står det:

    "Etter at På Høyden tok kontakt, har G Travel lagt ei lenke til NSBs nettsider inn i sin bestillingsportal."

    Da er vel ikke dette noe problem utover at man ikke kan bestille alle billetter på samme plass. De som ikke finner frem til NSB uten denne linken er nå reddet.
    Det burde de funnet ut av selv også - hvor vanskelig kan det være å skrive "NSB" i Google søkefeltet..... haha

    I anbudssammenheng hjelper det sørgelig lite da det ikke er en integrasjon/API løsning.
    Hadde du sett den løsningen som den leverandøren har som ikke ble valgt, så hadde du forstått hvorfor det savnes :)

    Svarene fra Difi og G-travel er heller ikke gode nok siden det løses med API, ikke Amadeus.
    Det kunne vel også vært ordnet med amadeus. Er vel flere togoperatører som har hengt seg på der, blant annet DB.

    Poenget til DIFI er vel at det ikke blir en reell konkurranse om pris hvis det bare er 1 leverandør som kan levere og at man da kan komme billigere ut ved en reell anbudskonkurranse på det man kan konkurere på, og så kjøpe NSB billetter direkte.
     
    C

    cruiser

    Gjest
    Cruiser har igjen intet forstått.

    Hva er poenget med en portal hvis man må ut på nettsider og bestille?
    Poenget ditt var vel at det ikke var mulig å reise med tog for statsansatte.. så du har vel strengt tatt forstått enda mindre..
     

    Daniel62

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.04.2014
    Innlegg
    2.548
    Antall liker
    788
    I slutte av artikkelen til Larson står det:

    "Etter at På Høyden tok kontakt, har G Travel lagt ei lenke til NSBs nettsider inn i sin bestillingsportal."

    Da er vel ikke dette noe problem utover at man ikke kan bestille alle billetter på samme plass. De som ikke finner frem til NSB uten denne linken er nå reddet.
    Det burde de funnet ut av selv også - hvor vanskelig kan det være å skrive "NSB" i Google søkefeltet..... haha

    I anbudssammenheng hjelper det sørgelig lite da det ikke er en integrasjon/API løsning.
    Hadde du sett den løsningen som den leverandøren har som ikke ble valgt, så hadde du forstått hvorfor det savnes :)

    Svarene fra Difi og G-travel er heller ikke gode nok siden det løses med API, ikke Amadeus.
    Det kunne vel også vært ordnet med amadeus. Er vel flere togoperatører som har hengt seg på der, blant annet DB.

    Poenget til DIFI er vel at det ikke blir en reell konkurranse om pris hvis det bare er 1 leverandør som kan levere og at man da kan komme billigere ut ved en reell anbudskonkurranse på den man kan, og så kjøpe NSB billetter direkte.
    Men svaret er allikevel ikke godt nok siden det kunne vært stilt krav om en API mot NSB. Det er ikke hokus-pokus.
    På samme måte som man stiller krav om EHF fakturering, f.eks.
     

    Larson

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Innlegg
    11.476
    Antall liker
    4.215
    Cruiser har igjen intet forstått.

    Hva er poenget med en portal hvis man må ut på nettsider og bestille?
    Poenget ditt var vel at det ikke var mulig å reise med tog for statsansatte.. så du har vel forstått enda mindre..
    Nei, poenget er ansvarspulverisering og valg av håpløse løsninger som det krever work-around for å få nødvendig funksjon. De ansatte må nå gå ut av portalen, legge ut av egen lomme for reisen og så få refundert i etterkant.
     
    C

    cruiser

    Gjest
    Det kunne man, men da hadde man ikke hatt noen anbudskonkurranse og den ene aktøren med api kunne tatt hva dem ville for tjenesten
     

    Daniel62

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.04.2014
    Innlegg
    2.548
    Antall liker
    788
    Cruiser har igjen intet forstått.

    Hva er poenget med en portal hvis man må ut på nettsider og bestille?
    Poenget ditt var vel at det ikke var mulig å reise med tog for statsansatte.. så du har vel strengt tatt forstått enda mindre..
    De har alltid kunne reise med tog. Men da pålegger man ansatte å bruke kredittkort.
    Med en API løsning kan man ha betalingsløsning gjennom reisebyrå og faktura i.h.h.t avtale (som stat/kommune foretrekker).
     

    Daniel62

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.04.2014
    Innlegg
    2.548
    Antall liker
    788
    Det kunne man, men da hadde man ikke hatt noen anbudskonkurranse og den ene aktøren med api kunne tatt hva dem ville for tjenesten
    Jo, cruiser - det kunne man fint.
    Man hadde mer enn nok tid til å få på plass API før oppstart. Alle tilbydere må kunne tilpasse seg og dette er ikke noe urimelig krav.

    Men nok om det. Saken er jo ferdig.
     
    C

    cruiser

    Gjest
    Nettopp, den tabloide vinklingen i artikkelen det ble linket var formulert som om det ikke var mulig å ta tog. Dette ble også gjentatt av Larson.
     
    C

    cruiser

    Gjest
    Det kunne man, men da hadde man ikke hatt noen anbudskonkurranse og den ene aktøren med api kunne tatt hva dem ville for tjenesten
    Jo, cruiser - det kunne man fint.
    Man hadde mer enn nok tid til å få på plass API før oppstart. Alle tilbydere må kunne tilpasse seg og dette er ikke noe urimelig krav.

    Men nok om det. Saken er jo ferdig.
    Interfacet er det vel strengt tatt NSB som sitter på, evt entur. Det er jo ikke bare å hekte seg på her. Og som artikkelen viser var jo ikke det akkurat rett frem.
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    20.091
    Antall liker
    10.639
    Erna som var så stor i kjeften mot SP-lederen vil som vanlig ikke kommentere.
    Fjerna Stasminister oppfører seg eksemplarisk, ….dersom man er ute i en liten jolle i sterk vind. Sitt helt rolig, ikke reis deg og vent til det løyer. Er hun den svakeste Statsminister vi har hatt?
     

    Larson

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Innlegg
    11.476
    Antall liker
    4.215
    Nettopp, den tabloide vinklingen i artikkelen det ble linket var formulert som om det ikke var mulig å ta tog. Dette ble også gjentatt av Larson.
    Pisspreik.

    "Samstundes er tilsette pålagt å bestille reisene sine gjennom G Travel, statens nye reiseoperatør."
     

    Larson

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Innlegg
    11.476
    Antall liker
    4.215
    Det kunne man, men da hadde man ikke hatt noen anbudskonkurranse og den ene aktøren med api kunne tatt hva dem ville for tjenesten
    Jo, cruiser - det kunne man fint.
    Man hadde mer enn nok tid til å få på plass API før oppstart. Alle tilbydere må kunne tilpasse seg og dette er ikke noe urimelig krav.

    Men nok om det. Saken er jo ferdig.
    Interfacet er det vel strengt tatt NSB som sitter på, evt entur. Det er jo ikke bare å hekte seg på her. Og som artikkelen viser var jo ikke det akkurat rett frem.
    Aaaah.

    Cruiser er inne på noe. NSB eller Entur. Vi kan umulig vite. For et par år siden visste vi, men så bestemte Høyre seg for å splitte NSB i ørti selskap.
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    16.251
    Antall liker
    12.889
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Erna som var så stor i kjeften mot SP-lederen vil som vanlig ikke kommentere.
    Fjerna Stasminister oppfører seg eksemplarisk, ….dersom man er ute i en liten jolle i sterk vind. Sitt helt rolig, ikke reis deg og vent til det løyer. Er hun den svakeste Statsminister vi har hatt?
    Hun er vel den mest virkelighetsfjerne statsminister via har hatt i nyere tid - sammen med resten av regjeringen.
     

    Daniel62

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.04.2014
    Innlegg
    2.548
    Antall liker
    788
    Det kunne man, men da hadde man ikke hatt noen anbudskonkurranse og den ene aktøren med api kunne tatt hva dem ville for tjenesten
    Jo, cruiser - det kunne man fint.
    Man hadde mer enn nok tid til å få på plass API før oppstart. Alle tilbydere må kunne tilpasse seg og dette er ikke noe urimelig krav.

    Men nok om det. Saken er jo ferdig.
    Interfacet er det vel strengt tatt NSB som sitter på, evt entur. Det er jo ikke bare å hekte seg på her. Og som artikkelen viser var jo ikke det akkurat rett frem.
    Mulig jeg ser litt lett på det, men jeg tenker som så at hvis man har IT kompetanse og ressurser og ønsker å levere en tjeneste i denne størrelsesorden, så jo - da er det "rett frem".
     
    C

    cruiser

    Gjest
    Nettopp, den tabloide vinklingen i artikkelen det ble linket var formulert som om det ikke var mulig å ta tog. Dette ble også gjentatt av Larson.
    Pisspreik.

    "Samstundes er tilsette pålagt å bestille reisene sine gjennom G Travel, statens nye reiseoperatør."
    Og når de ikke tilbyr tog blir linkteksten slik..

    "Staten vil redde miljøet, men let ikkje tilsette bestille tog | På Høyden"
    Jo det gjør de, på NSB.no
     
    C

    cruiser

    Gjest
    Det kunne man, men da hadde man ikke hatt noen anbudskonkurranse og den ene aktøren med api kunne tatt hva dem ville for tjenesten
    Jo, cruiser - det kunne man fint.
    Man hadde mer enn nok tid til å få på plass API før oppstart. Alle tilbydere må kunne tilpasse seg og dette er ikke noe urimelig krav.

    Men nok om det. Saken er jo ferdig.
    Interfacet er det vel strengt tatt NSB som sitter på, evt entur. Det er jo ikke bare å hekte seg på her. Og som artikkelen viser var jo ikke det akkurat rett frem.
    Mulig jeg ser litt lett på det, men jeg tenker som så at hvis man har IT kompetanse og ressurser og ønsker å levere en tjeneste i denne størrelsesorden, så jo - da er det "rett frem".
    Det er vel mer den formelle avtalen som må på plass og hva nsb/entur krever for å få tilgang til api'et. Det er det jo ingen som vet og det var åpenbart vanskelig å få svar på for journalisten.
     

    Daniel62

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.04.2014
    Innlegg
    2.548
    Antall liker
    788
    Det er vel mer den formelle avtalen som må på plass og hva nsb/entur krever for å få tilgang til api'et. Det er det jo ingen som vet og det var åpenbart vanskelig å få svar på for journalisten.
    .....og som den leverandøren som allerede har det, har hatt på plass i flere år...............
    Ifølge denne videoen helt siden 2014 (og mulig lengre tilbake også). -spol frem til 2:04

     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    22.105
    Antall liker
    14.660
    Mulig jeg ser litt lett på det, men jeg tenker som så at hvis man har IT kompetanse og ressurser og ønsker å levere en tjeneste i denne størrelsesorden, så jo - da er det "rett frem".
    Det er generelt ikke noesomhelt i integrasjon mellom ulike datasystemer hos ulike aktører som er "rett frem". Det er helt sikkert mulig om man vil, men neppe veldig enkelt eller gjort i en fei. Det er også de som tror at det er rett frem å la kontonummer i bank følge personen, dvs at man kan bytte bank men beholde kontonummer. Det er det ikke.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    22.105
    Antall liker
    14.660
    At man som ansatt er pålagt å bestille jobbreiser gjennom en portal/sentral leverandør er ganske vanlig. Er slik der jeg jobber også - der kan vi bestille fly og hotell og kanskje leiebil (aldri vært aktuelt for min del så vet ikke). Det er flere grunner til at en arbeidsgiver ønsker dette sentralisert der rammeavtaler, rabatter, samlet fakturering, vite hvor og med hvilket fly ansatte reiser om noe skjer og sikkert et lass med andre grunner.

    Til tross for at vår felles reiseløsning meg bekjent ikke støtter verken NSB eller andre togselskaper, undergrunnsbaner i ymse hovesteder, taxi eller noe annet slikt er det helt uproblematisk å reise med slike transportmidler og få det refundert. Kunne sikkert leid sykkel også om det var praktisk av en eller annen grunn ett eller annet sted. Da betaler man med kredittkort og leverer reiseregning.
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    20.169
    Antall liker
    10.902
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Mulig jeg ser litt lett på det, men jeg tenker som så at hvis man har IT kompetanse og ressurser og ønsker å levere en tjeneste i denne størrelsesorden, så jo - da er det "rett frem".
    Det er generelt ikke noesomhelt i integrasjon mellom ulike datasystemer hos ulike aktører som er "rett frem". Det er helt sikkert mulig om man vil, men neppe veldig enkelt eller gjort i en fei. Det er også de som tror at det er rett frem å la kontonummer i bank følge personen, dvs at man kan bytte bank men beholde kontonummer. Det er det ikke.
    Eller å bygge opp et gjeldsregister som samler all gjeld. Snodig hvordan politikerne i årevis kan trenere en beslutning om noe slikt (som bankene ønsker), og så når det endelig blir besluttet, kritisere bankene for at det går for sent.....
     

    BT

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Innlegg
    21.456
    Antall liker
    6.873
    Mulig jeg ser litt lett på det, men jeg tenker som så at hvis man har IT kompetanse og ressurser og ønsker å levere en tjeneste i denne størrelsesorden, så jo - da er det "rett frem".
    Det er generelt ikke noesomhelt i integrasjon mellom ulike datasystemer hos ulike aktører som er "rett frem". Det er helt sikkert mulig om man vil, men neppe veldig enkelt eller gjort i en fei. Det er også de som tror at det er rett frem å la kontonummer i bank følge personen, dvs at man kan bytte bank men beholde kontonummer. Det er det ikke.
    Eller å bygge opp et gjeldsregister som samler all gjeld. Snodig hvordan politikerne i årevis kan trenere en beslutning om noe slikt (som bankene ønsker), og så når det endelig blir besluttet, kritisere bankene for at det går for sent.....
    Ja, det er litt snodig, når de tre som har fått konsesjon til å håndtere gjeldsregisteret ikke er banker. Enda merkeligere er det at bl.a. boliglån ikke skal være del av gjeldsregisteret.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn