Tenkte også at valget mellom 2220 og 2227 handler om setting, at 2227 er bedre under vanskelige forhold nedover ble selvsagt. Oppover derimot vil jeg tro det var likere/andre veien - derfor jeg lurte på din opplevelse.
Selvsagt vil en seriemotstand /stor spole gi relativt mer bass, og løse et "problem" med for mye motor, men egentlig er det jo en krykkeløsning - som kan fungere !
Hvis en ser på en av JBL sine beste - E145 er denne underhengt og har et 15 mm. ( ? ) høyt airgap / kort svingspole - fornuftig vas osv. 2227 har ca. samme høyde på airgap , men lang svingspole og avansert magnetsystem for å holde Le nede .
Hvis en hadde erstattet det svingende systemet på 2227 med samme svingspole /oppheng som E145 - eller skumoppheng alla 2235 etc. hadde det vært en ide ?
- en superdriver i sikte , med både belte og bukseseler !
Nå har jo E145 et annerledes chassi , så et kit derfra vil trolig ikke matchet originalt.
Ideelt sett burde nok opphenget vært byttet, det med lav Qts ( lavere med mykere oppheng) trenger ikke være noe problem - kommer vel veldig an på setting er min erfaring ( og filter, som du sier), for gjort å bli lurt av simuleringer der.
Så var det tekniske data og lytteinntrykk - derfor jeg lurte på det med 2220 - 2227 , man kan ikke lese seg til alt, og uansett interessant å høre andre sin oppfatning av ting!