Bil, båt og motorsykkel Elbiler

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Griffenfeldt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.12.2008
    Innlegg
    8.019
    Antall liker
    4.159
    Sted
    I en blokk
    Torget vurderinger
    17
    Jeg måtte kjøre El Golf på jobb i går da vår Caddy er på verksted. God å kjøre, tight og responsiv, men jeg hadde nok satt pris på om frontruten hadde vært en smule høyere. Det ble som å kjøre med en caps tredd ned på hodet.
    Litt uvant når privatbilen er en Soul og arb.bilen er en Caddy.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    22.297
    Antall liker
    14.878
    Niro er en liten SUV i samme prisklasse som I3S (375-400k). Et alternativt til BMW i3S er Huyndai Ionic som har bedre plass, bedre batteriteknologi, smarte løsninger og en lavere pris.

    -BB-
    Prøvde en Kia Soul da jeg synes det så stilig ut. Det ble med prøveturen... Niro er vel i samme gata men vil nok selge ene alene pga rekkevidden - patetisk !
    Patetisk? Det var vel helt unødvendig.
    Slett ikke da jeg synes jaget etter rekkevidde er helt håpløst. 45 mil kontra 20 mil vil gi deg en ekstra vekt på kanskje 200 kg, det samme som å ha 3 passasjer i bilen hver eneste dag i alt du kjører. Dette vil gi deg en ekstra strømregning du ikke liker og strømprisen vil bare stige - det vet alle når politikerne skal kompenser for fallende inntekter fra fossilbilsalg. I det daglige kjører folk 4 mil om dagen og med mindre du skal på hytta 25 mil unna hver eneste helg er det bare tull.
    Bil er mobilitet. Selv om de langt fleste turer er korte og bilen for det meste står parkert er begrenset rekkevidde med på å redusere mobiliteten. Om man må lade et par ganger på en tur man normalt tar uten pauser blir reell reisetid betydelig lengre. Å måtte lade etter 20-30 mil er et mindre problem siden de fleste uansett tar en pause etter noen timer. Skal man ha kun en bil bør den dekke ens behov i størst mulig grad. De få kronene det koster å dra på noen hundre kilo ekstra (turene er uansett korte) oppveies glatt av de ekstra mulighetene lengre rekkevidde gir. Jeg opplever rekkevidden til Tesla med 85kWh som mer enn lang nok og lin betalingsvilje for mer rekkevidde er omtrent lik null. Jeg ville ikke hatt en bil med halvparten av rekkevidden - det ville blitt for mye styr for min del - selv om vi ikke kjører på hytta hver eneste helg. Men jeg kjører langt ofte nok til at jeg vil ha muligheten til det uten å måtte forholde meg særlig til rekkeviddeproblematikk. Hadde vi hatt to biler hadde jeg sett annerledes på det.

    X mil rekkevidde er for øvrig ikke det samme som at man kan kjøre X mil i praksis. For det første må bilen være helt fulladet. Om vinteren er rekkevidden betydelig kortere. Det må passe med hvor laderene er plassert. Og man må ha noe sikkerhetsmargin.
     
    Sist redigert:

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.929
    Antall liker
    9.875
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Niro er en liten SUV i samme prisklasse som I3S (375-400k). Et alternativt til BMW i3S er Huyndai Ionic som har bedre plass, bedre batteriteknologi, smarte løsninger og en lavere pris.

    -BB-
    Prøvde en Kia Soul da jeg synes det så stilig ut. Det ble med prøveturen... Niro er vel i samme gata men vil nok selge ene alene pga rekkevidden - patetisk !
    Patetisk? Det var vel helt unødvendig.
    Slett ikke da jeg synes jaget etter rekkevidde er helt håpløst. 45 mil kontra 20 mil vil gi deg en ekstra vekt på kanskje 200 kg, det samme som å ha 3 passasjer i bilen hver eneste dag i alt du kjører. Dette vil gi deg en ekstra strømregning du ikke liker og strømprisen vil bare stige - det vet alle når politikerne skal kompenser for fallende inntekter fra fossilbilsalg. I det daglige kjører folk 4 mil om dagen og med mindre du skal på hytta 25 mil unna hver eneste helg er det bare tull.
    Strømprisen kommer ikke til å stige noe særlig på grunn av elbil. Skal strøm avgiftsbelegges for å kompensere for bortfall av inntekter fra salg bensin og diesel så vil vi se en strømpris hinsides all fornuft. Men at staten vil øke avgiftene på elbil er jeg enig i. SSB har foreslått en årsvagift på 10.000,- på elbil nettopp for å kompensere for manglende inntekter fra bensin og dieselsalg.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    22.297
    Antall liker
    14.878
    Bil utgjør under 10% av mitt strømforbruk så uansett ikke der slaget står.
     
    C

    Cyber

    Gjest
    Patetisk? Det var vel helt unødvendig.
    Slett ikke da jeg synes jaget etter rekkevidde er helt håpløst. 45 mil kontra 20 mil vil gi deg en ekstra vekt på kanskje 200 kg, det samme som å ha 3 passasjer i bilen hver eneste dag i alt du kjører. Dette vil gi deg en ekstra strømregning du ikke liker og strømprisen vil bare stige - det vet alle når politikerne skal kompenser for fallende inntekter fra fossilbilsalg. I det daglige kjører folk 4 mil om dagen og med mindre du skal på hytta 25 mil unna hver eneste helg er det bare tull.
    Strømprisen kommer ikke til å stige noe særlig på grunn av elbil. Skal strøm avgiftsbelegges for å kompensere for bortfall av inntekter fra salg bensin og diesel så vil vi se en strømpris hinsides all fornuft. Men at staten vil øke avgiftene på elbil er jeg enig i. SSB har foreslått en årsvagift på 10.000,- på elbil nettopp for å kompensere for manglende inntekter fra bensin og dieselsalg.
    Det er vel gjentatt flere ganger at det går mer strøm til å raffinere olje til bensin og diesel enn elbilen som erstatter det bruker til å kjøre.
     

    Daniel62

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.04.2014
    Innlegg
    2.548
    Antall liker
    788
    Slett ikke da jeg synes jaget etter rekkevidde er helt håpløst. 45 mil kontra 20 mil vil gi deg en ekstra vekt på kanskje 200 kg, det samme som å ha 3 passasjer i bilen hver eneste dag i alt du kjører. Dette vil gi deg en ekstra strømregning du ikke liker og strømprisen vil bare stige - det vet alle når politikerne skal kompenser for fallende inntekter fra fossilbilsalg. I det daglige kjører folk 4 mil om dagen og med mindre du skal på hytta 25 mil unna hver eneste helg er det bare tull.
    Mulig det, men nå hadde vi en hendelse i familien rett før jul. Et familiemedlem skulle nedover i sin e-Golf med kone og 2 barn. Pga rekkevidden på denne bilen må de altså lade 2 ganger på vegen hit. Problemet var bare at det måtte mange andre også, så ved første ladestasjon var det fullt, på neste MÅTTE de bare inn og ventet i 2 -to- timer for å få ladet...... Da skjønner du kanskje at noen etterhvert ønsker seg el-bil med god rekkevidde.

    Ønske om god rekkevidde på sin el-bil, en investering i 3-600.000 kroners klassen; å kalle det for patetisk, det synes jeg lite om.
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    20.326
    Antall liker
    11.287
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Niro er en liten SUV i samme prisklasse som I3S (375-400k). Et alternativt til BMW i3S er Huyndai Ionic som har bedre plass, bedre batteriteknologi, smarte løsninger og en lavere pris.

    -BB-
    Prøvde en Kia Soul da jeg synes det så stilig ut. Det ble med prøveturen... Niro er vel i samme gata men vil nok selge ene alene pga rekkevidden - patetisk !
    Patetisk? Det var vel helt unødvendig.
    Slett ikke da jeg synes jaget etter rekkevidde er helt håpløst. 45 mil kontra 20 mil vil gi deg en ekstra vekt på kanskje 200 kg, det samme som å ha 3 passasjer i bilen hver eneste dag i alt du kjører. Dette vil gi deg en ekstra strømregning du ikke liker og strømprisen vil bare stige - det vet alle når politikerne skal kompenser for fallende inntekter fra fossilbilsalg. I det daglige kjører folk 4 mil om dagen og med mindre du skal på hytta 25 mil unna hver eneste helg er det bare tull.
    Da blir det for mange fort et valg mellom 1 eller 2 biler. Det koster penger det også....Helt enig med weld77 her.
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.428
    Antall liker
    1.150
    Torget vurderinger
    4
    Hvis man skal ha muligheten til å hoppe over de stedene hvor det gjerne er kø er man uansett avhengig av en viss rekkevidde.

    Med kort rekkevidde blir fort tilfellet Daniel beskrev normalen.
     
    C

    Cyber

    Gjest
    Hvis man skal ha muligheten til å hoppe over de stedene hvor det gjerne er kø er man uansett avhengig av en viss rekkevidde.

    Med kort rekkevidde blir fort tilfellet Daniel beskrev normalen.
    Enig, f.eks. overnevnte BMW i3 synes jeg først ble veldig fin med 120 Ah-oppgraderingen i høst. 31 mil rekkevidde med WLTP er på et nivå der få personer må lade underveis på 99,5% av turene. Minst. I starten nå flere elbiler kanskje ikke gav med enn 11-12 mil så ble det fort lite når man skulle 5 mil og tilbake igjen.

    Ser i3 ble satt ned i pris over nyttår, så de selger sikkert ikke voldsomt mange lengre.
     

    Sluket

    Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    57.686
    Antall liker
    111.547
    Torget vurderinger
    23
    I vårt tilfelle brukes bilen stort sett kun til lokale formål, dvs. shopping i nærmiljøet og innenfor Oslo. Skal det være el så må det bli i3, Korearæl og andre lignende tristesser er ikke særlig attraktivt. For å illustrere bilbruken til kona; i dag startet ikke Volvoen - grunnet for mange småturer i vinter, med setevarme og full fart på vifter og lys. Batteriet er to år gammelt...
     

    Cash 63

    Æresmedlem
    Ble medlem
    14.06.2007
    Innlegg
    12.704
    Antall liker
    31.518
    Sted
    Oslo/Grebbestad
    Torget vurderinger
    1
    Kjøpe elbil fra Sverige få 60k tilbake betalt etter 6mån eie, vad gjelder ang (import,medborgarskap)? er elbil priser i utgangspunktet billiger/dyrere enn her til lands?
     
    Sist redigert:

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    20.251
    Antall liker
    10.839
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Ikke bil men båt denne gangen. Positivt at eksosbåtene får svi litt.

    https://www.bt.no/nyheter/lokalt/i/e1pMWR/Bergen-forst-i-verden-med-miljoregnskap-for-cruiseskip

    Bergen først i verden med miljøregnskap for cruiseskip

    Cruiseskip risikerer ekstraregning på mer enn 100.000 kroner ved besøk i Bergen Havn.
    Bompenger for båt er greit, men ikke for bil? Flåeri uansett, ran på åpengate.
    Det er ekstremt stor forskjell på å avgiftsbelegge forurensing og å stjele penger fra tilfeldig forbipasserende. Jeg har ingenting i mot å kreve penger fra forurensere og eksosteknologi, men vilkårlig tyveri for å finansiere offentlige kjerneoppgaver er forkastelig og korrumperende. Hver jævla lille kommune oppfører seg etterhvert som en siciliansk mafia som skal innkreve beskyttelsespenger for å unngå represalier ved å mure inne området med bandittstasjoner strategisk plassert på offentlige innfartsårer.

    Forskjellen er som å avgiftebelegge tobakk og sigøynersk lommetyveri på åpen gate. Det undrer meg stadig at folk finner det det over deres fatteevne å se slike åpenlyse forskjeller. Men det er kanskje av obligatorisk vrangvilje og obsternasighet.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    22.297
    Antall liker
    14.878
    Da legger vi bompenger til den etter hver ganske lange listen over tingene Gjestemedlem ikke skjønner. De langt fleste norske kommuner har for øvrig ikke bompenger. Og bomstasjoner blir endatil demontert rundtomkring når målet er oppnådd.

    De fleste er nok mest forundret over hvor lite åpenbare ting du skjønner.

    Hjemmelekse: hvorfor har Oslo bompenger mon tro? Hvorfor skal systemer utvides mon tro? (Hint: svigers bor der byen slutter og skogen starter. Fra de kan man kjøre til Oslo s uten å betale bompenger)
     
    Sist redigert:
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Da legger vi bompenger til den etter hver ganske lange listen over tingene Gjestemedlem ikke skjønner. De lang fleste norske kommuner har for øvrig ikke bompenger. Og stasjoner blir endatil demontert når målet er oppnådd.
    Bompenger korrumper. Mange starter forsiktig og bruker det til å finansiere en bro eller noe slikt, og avvikler når den er betalt... men så kommer det fort noen griske politikere som ser at de bare kan fortsette i det uendelige likevel. Det tar gjerne 10 år før det neste stadium trer inn, men det er som syfilis... flere uunngåelige stadier i forråtnelsen.
    De fleste er nok mest forundret over hvor lite åpenbare ting du skjønner.
    Du hadde blitt en flink og lydig kineser.

    Hjemmelekse: hvorfor har Oslo bompenger mon tro?
    Fordi politikere liker å forbruke andre menneskers penger. Det starter gjerne som fromme ønsker om en grønn utvikling av noe slag, men endres hurtig til en generell fiskal inntekt.


    Hvorfor skal systemer utvides mon tro?
    Grådighet og kleptomaniske politikere som ikke eier magemål, samt en vrangforestilling om at tyveri er det samme som et spleiselag. Det er en grunn til at man ikke innkrever løsepenger fra skolebarn hver dag, eller forlanger en halv månedslønn om brannvesenet rykker ut til din overstekte pizza. Med andre ord, det er enorm forskjell på offentlige kjerneoppgaver som skole, politi, brannvesen og infrastruktur og kostbare ikke-obligatoriske politiske påfunn.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    22.297
    Antall liker
    14.878
    Som antatt har du ikke skjønt poenget med bompenger.

    Så i deffelogikken er noen som passerer bomringen hver eneste dag år ut og år inn «tilfeldig forbipasserende”. Jeg antar du ikke ser hvor logikken skurrer?
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Som antatt har du ikke skjønt poenget med bompenger.

    Så i deffelogikken er noen som passerer bomringen hver eneste dag år ut og år inn «tilfeldig forbipasserende”. Jeg antar du ikke ser hvor logikken skurrer?
    Det at du selv frekventerer et ranspunkt men at naboen som bor like langt unna jobben slipper unna hver eneste dag, og dermed slipper å måtte punge ut selv om han kjører nøyaktig samme strekning vei ser jo ikke ut til å være innenfor fatteevne. Tilfeldigheten ligger i at du arbeider en plass der du er utsatt for daglig røveri, mens naboen kanskje ikke er det. Slikt forutsetter selvsagt a man er i stand til å sette seg inn i andres situasjon også, og jeg la tvilen komme deg til gode siden jeg regner med du er i stand til å motvillig innse problemstillingen, om enn bare på mumlende på privathånd. Vilkårligheten rundt plasseringen av disse stasjonene er det største problemet. Det andre er at samtlige mennesker har stor nytte av at Norge har bilveier og ikke bare krøtterstier. Med andre ord er det ikke kun dem som sørger for sin egen transport, men også dem som snylter på fellesskapet gjennom å benytte sponsede transportalternativer samt alle de andre som er avhengig av fremkommeligheten av varer og tjenester generelt .. alle mennesker i landet med andre ord, og derfor en naturlig del av offentlige kjerneoppgaver og dermed noe som sal finansieres på vanlig måte gjennom vedtatte budsjetter og ikke noe som skal finansieres ved å stjele og presse penger ut i fra dem som tilfeldigvis er så uheldig å måtte passere disse ranspunktene enten daglig eller mer vilkårlig.

    Det eneste argumentet som holder vann og moralsk minstemål er at man kan innkreve penger fra kjøretøy som slipper ut eksos eller som ødelegger veiene ved å benytte piggdekk på bar asfalt.
     
    Sist redigert av en moderator:

    Odd J

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.07.2007
    Innlegg
    4.175
    Antall liker
    3.337
    Torget vurderinger
    1
    Bompenger finansierte bort en ferjestrekning lokalt her, det gikk helt fint. Forhåndsbetaling ved hjelp av noen kroner ekstra på fergebilletten et par år før byggestart, deretter bom med brikker. På grunn av stor trafikkøkning ble prosjektet nedbetalt i god tid før beregnet. Det medførte at bommen ble demontert og fjernet ca ett år før tida. Veldig ryddig. Kom ikke som resultat av noe folkekrav eller styr, det ble nøkternt slått fast at bommen skulle stå til prosjektet var nedbetalt og deretter fjernet. Ingen skjult agenda, ingen fuzz, ikke noe styr. Et godt gjennomført prosjekt med delt finansiering offentlige midler og bompenger. Klarer ikke å se noe annet enn en pragmatisk måte å løse et problem på. Høy standard på broer og veier, pent anlagt i et veldig billedskjønt kystlandskap gjør det til en fornøyelse å kjøre der. Verdt hver en krone (og jeg brukte mange!).
     

    Sluket

    Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    57.686
    Antall liker
    111.547
    Torget vurderinger
    23
    Det er utelukkende på grunn av at dette håndteres av lokalpolitikere med sunt vett. Her i Tiggerstaden er grådigheten en helt annen og politikerne trenger ikke forholde seg til irriterte naboer i nærmiljø..
     

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.194
    Antall liker
    8.408
    Torget vurderinger
    12
    I 1984 ble det satt opp bomstasjoner for å finansiere ny Mjøsbro. Den ble nedbetalt før tiden om bommene demontert en gang på 90-tallet. Nå utvides veien til 4-felt og nye bomstasjoner settes opp som en del av finansieringen. Alternativet ville vært mindre infrastrukturutbygging eller at provinskommunene rundt der f.eks. Gjestemedlem bor måtte glemme fantasibroogtunnelprosjekter til evig tid slik at man skulle få finansiert veier der folk faktisk bor. Ja, oslogryta er dyr å bo i, men så er det der mange hever gode lønninger også. Vi som bor på bygda forstår selvfølgelig logikken i spillet og tilpasser oss virkeligheten uten risiko for tidlig hjerteinfarkt og lar samtidig barna vokse opp i omgivelser med grønne vekster og oksygenholdig atmosfære.
     

    Sluket

    Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    57.686
    Antall liker
    111.547
    Torget vurderinger
    23
    Drammen er et annet eksempel, selv om den ble stående en god del lenger enn intensjonen så ble ekstrainntektene benyttet til veiformål før bommene til slutt ble fjernet slik som lovet.
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Bompenger finansierte bort en ferjestrekning lokalt her, det gikk helt fint. Forhåndsbetaling ved hjelp av noen kroner ekstra på fergebilletten et par år før byggestart, deretter bom med brikker. På grunn av stor trafikkøkning ble prosjektet nedbetalt i god tid før beregnet. Det medførte at bommen ble demontert og fjernet ca ett år før tida. Veldig ryddig. Kom ikke som resultat av noe folkekrav eller styr, det ble nøkternt slått fast at bommen skulle stå til prosjektet var nedbetalt og deretter fjernet. Ingen skjult agenda, ingen fuzz, ikke noe styr. Et godt gjennomført prosjekt med delt finansiering offentlige midler og bompenger. Klarer ikke å se noe annet enn en pragmatisk måte å løse et problem på. Høy standard på broer og veier, pent anlagt i et veldig billedskjønt kystlandskap gjør det til en fornøyelse å kjøre der. Verdt hver en krone (og jeg brukte mange!).
    Det starter gjerne slik. Askøybroen ble også "finansiert" slik, og en stud etter at den var nedbetalt var det fritt å bruke veier og broer. Men det tok ikke så mange årene før kleptokratiske griske politikere så mulighetene til ekstra penger i kassen, så nå er bompengene tilbake igjen... og de kommer nok til å bli der til evig tid eller inntil folket tar til vettet og stemmer på partier som vil avvikle landeveisrøveriet.

    I Bergen startet bompengene som en betaling midt på dagen for å begrense trafikken, men for griske politikere var det fort glemt ... så da ble det 24t i døgnet med pengestjeling fra tilfeldig forbipasserende. En ren fiskal ordning, og så lenge de kan slippe unna med å stjele folks penger så finner de ALLTID nye ting å bruke dem på. Bompenger korrumperer mer enn det meste., og få politikere har ryggrad til å ville fjerne svineriet.

    Jeg satt å regnet at for å kjøre til å fra jobb alene ville bompenger utgjøre 30-35.000 kr i året.. og det av netto lønn. Bare for å kunne reise til og fra uten å bruke flere timer. Grotesk, og hovedgrunnen til at jeg sluttet med eksosbil. Hadde jeg jobbet en annen plass med like lang reisevei hadde jeg sluppet så og si helt unna. Kun 25 kr dagen til Askøy. Det er fullstendig perverst hvor vilkårlige utslag dagens ordninger får for vanlige mennesker i arbeid.
     
    C

    cruiser

    Gjest
    Alle de som kjøper varer og tjenester men ikke kjører bil betaler også disse bompengene. Bompenger er en betydelig del av kostnadene på en lastebil, som til syvende og sist betales av forbruker. Så absolutt alle betaler disse bompengene i en eller annen form.
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    20.326
    Antall liker
    11.287
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Det er fullstendig perverst hvor vilkårlige utslag dagens ordninger får for vanlige mennesker i arbeid.
    Ja vilkårligheten er et problem med bompenger, det er legitim kritikk. Det samme er det faktum at i den grad dette brukes som en fiskalavgift til å finansiere prosjekter ut over den veien man faktisk kjører på, så er den usosial iom at den rammer likt uansett inntektsnivå. Vi har skatter til å ordne slikt, både på inntekt og eiendom.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    22.297
    Antall liker
    14.878
    I urbane strøk er hensikten å begrense trafikken. Derfor blir det flere, ikke færre stasjoner. Alle har interesse av at færrest mulig kjører på veiene - spesielt de som kjører der selv. Gitt køene inn og ut av Oslo i rushet er det for billig å benytte seg av vei. Å bygge mye mer veikapasitet er En Veldig Dårlig Ide.

    Derfor kommer der også bompenger på elbiler etter hvert. De tar like mye plass som en fossilbil.
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    20.326
    Antall liker
    11.287
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Det er hovedgrunnen til at jeg i et tidligere innlegg skrev at de bør betale fulle bompenger (eller hva som forhåpentligvis erstatter bompenger) i strøk der vei er et knapphetsgode, men gjerne kan slippe der det ikke er tilfelle og der fokuset er miljøgevinsten.

    Og i mange tilfeller betyr mer vei større problemer. Enig i alt du skriver.
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Det er fullstendig perverst hvor vilkårlige utslag dagens ordninger får for vanlige mennesker i arbeid.
    Ja vilkårligheten er et problem med bompenger, det er legitim kritikk. Det samme er det faktum at i den grad dette brukes som en fiskalavgift til å finansiere prosjekter ut over den veien man faktisk kjører på, så er den usosial iom at den rammer likt uansett inntektsnivå. Vi har skatter til å ordne slikt, både på inntekt og eiendom.
    Det er jo også min hovedinnvending mot systemet. Det er mye bedre å finansiere infrastruktur gjennom vanlige offentlige budsjetter, og gjerne finansiert av høyere skatter og avgifter, samt en reduksjon i andre unødvendige utgifter. Det vil forøvrig også føre til at dem som ikke kjører eksosbiler vil få økte utgifter i forhold til dagens system, men på en mye mer ryddig og saklig måte enn å utvide bompengeordningene ytterligere.
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    I urbane strøk er hensikten å begrense trafikken. Derfor blir det flere, ikke færre stasjoner. Alle har interesse av at færrest mulig kjører på veiene - spesielt de som kjører der selv. Gitt køene inn og ut av Oslo i rushet er det for billig å benytte seg av vei. Å bygge mye mer veikapasitet er En Veldig Dårlig Ide.

    Derfor kommer der også bompenger på elbiler etter hvert. De tar like mye plass som en fossilbil.
    Nei det er ikke slik. Det startet slik i Bergen, der man på visse tider av døgnet med stor trafikk innførte bompenger. Men det tok ikke lange tiden før griskheten tok over og man innførte bompenger gjennom hele døgnet. Så om man kjørte på tomme veier klokken 4 om morgenen så måtte man punge ut likevel. Da innså man jo at trefikkbegrensing kun var et dårlig og vikarierende argument for å vri mest mulig penger ut av tilfeldig forbipasserende.

    Å øke kapasiteten på veiene er en god ide. Folk behøver frihet og fremkommelighet og når forurensende eksosbiler blir faset bort faller også hele miljøargumentet med å begrense folks privattrafikk bort også. Da er vi i stedet over på ideologi om hvorvidt det er riktig til å tvinge frem generell kollektivisme eller om folk skal tillates den friheten der er å eie eget transportmiddel av noe slag, eller i det minste ha tilgang på individuell transport etter behov uten å vøre avhengig av andre. Bilismen er flott og positivt, og så lenge vi har gode insentiver til at vi forlater eksostrafikken så får vi heller sørge for god nok kapasitet til at innbyggere fremdels kan nyte godt av den friheten eget transportmiddel medfører.

    Å utvide dagens bompengeordning er derimot totalt feilslått. Som sagt er vilkårligheten og de groteske utslagene dette får i seg selv tilstrekkelig til at man må finne andre finansieringsformer.

    Det eneste som faktisk gir litt mening og som har et snev av fornuft er å avgiftsbelegge eksos- og piggdekkskjøring inn til bysentra der lokal forurensing er et problem, samt å bruke dette som et generelt virkemiddel for å fremskynde overgangen til utslippsfri trafikk.
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Alle de som kjøper varer og tjenester men ikke kjører bil betaler også disse bompengene. Bompenger er en betydelig del av kostnadene på en lastebil, som til syvende og sist betales av forbruker. Så absolutt alle betaler disse bompengene i en eller annen form.
    Kanskje akkurat på vareleveranser men ikke på resten av samfunnet som er avhengig av et velfungerende veinett. Politi, ambulanser, rutebusser, drosjer, legevakt, brannvesen, forsvaret, andre nødetater, skolebuser ... etc. alt som må kunne fungere i et moderne samfunn, og som tilsier at det burde være en kjerneoppgave for det offentlige å sørge for gode veier, og ikke noe som skal finansieres gjennom vilkårlige prosjekter finansiert av å stjele penger fra tilfeldig forbipasserende.

    Ønsker man å bruke varehandelen som melkeku får kan man heller være åpen og direkte om det og øke avgifter på varer, eller å ta det inn gjennom økte priser på fossilt brensel. Slik sett vil det jo også fremskynde utviklingen av en utslippsfri lastebilpark, som er en ekstra bonus opp i det hele og litt viktig i det store bildet.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    22.297
    Antall liker
    14.878
    Jeg er veldig tilhenger av særavgifter, for de kan msn unngå om man vil. Skatt er ikke mulig å ikke betale. Passerer bomringen daglig i Oslo uten å betale. Det skjer til fots, på sykkel eller på trikken. Har elbil men kjører aldri til jobben.

    De som mener at de MÅ kjøre bil kan betale for det. Det er et knapt gode. Om man synest kollektivt er fælt eller er for lat tilrå gå/sykle/løpe så er det fritt frem å kjøre foren femtilapp pr passering. Eller «tilfeldig forbipasserende» som dephot kaller det. Det er ikke mye tilfeldig over passeringene til de som betaler mye bompenger. Løsningen er uansett at alle betaler. Ikke at ingen betaler.
     
    • Liker
    Reaksjoner: MML

    WayAhead

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.12.2017
    Innlegg
    14.625
    Antall liker
    3.443
    Sted
    Sky No Limit....
    Torget vurderinger
    0
    Jeg er veldig tilhenger av særavgifter, for de kan msn unngå om man vil. Skatt er ikke mulig å ikke betale. Passerer bomringen daglig i Oslo uten å betale. Det skjer til fots, på sykkel eller på trikken. Har elbil men kjører aldri til jobben.

    De som mener at de MÅ kjøre bil kan betale for det. Det er et knapt gode. Om man synest kollektivt er fælt eller er for lat tilrå gå/sykle/løpe så er det fritt frem å kjøre foren femtilapp pr passering. Eller «tilfeldig forbipasserende» som dephot kaller det. Det er ikke mye tilfeldig over passeringene til de som betaler mye bompenger. Løsningen er uansett at alle betaler. Ikke at ingen betaler.
    Blir vel obligatorisk bomringskatteskritteller på mobilen da .... ? ..... :)
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    De som mener at de MÅ kjøre bil kan betale for det. Det er et knapt gode.
    Det behøver ikke være en slik knapphet. Sørger man for at det er gunstig og godt at folk i stor gard sørger for sin egen transport og tillates friheten det medfører så lenge kjøretøyene er utslippsfrie så er det det en mye bedre mål som vil berike mange menneskers liv. Bi skal ikke kun være noe for en rik elite og vanlige arbeidere skal tvinges til å underkaste seg kollektivismen. Bygger man veier og sørger for en god ren bilpark så er det et edelt mål og mye bedre enn å ville innskrenke folks rettigheter og muligheter til å kunne bevege seg fritt i landet.

    Om man synest kollektivt er fælt eller er for lat tilrå gå/sykle/løpe så er det fritt frem å kjøre foren femtilapp pr passering. Eller «tilfeldig forbipasserende» som dephot kaller det. Det er ikke mye tilfeldig over passeringene til de som betaler mye bompenger. Løsningen er uansett at alle betaler. Ikke at ingen betaler.
    Det er i alle høyeste grat tilfeldig hvem som rammes av bompenger. Det avhenger helt av hvilken retning du kjører hjemmefra til jobb, hvor man arbeider og slike faktorer. Man kan fort ende opp med en utgift på 30-40.000 nettokroner i året i tap om man kjører en vei, og om jobben tilfeldigvis ligger i en annen retning det det er utplassert ransstasjoner så kan man slippe helt unna. Selv om man kanskje kjører en lengre strekning og selv om det er tett trafikk den veien også.

    Folk må lære seg litt å kunne sette seg inn i andres situasjon også og ikke bare være så strålende selvforherligende grønnmalte edelhet siden det tilfeldigvis ikke er hensiksmessig for dem selv å kjøre egen bil til jobb.

    Flott det at folk sykler, tar bussen eller bruker spark, esel og rullebrett. Men mange kan ikke det og vil måtte sløse bort timesvis hver dag på å komme seg til og fra om de fratas muligheten til egen bil, eller om noen idealister sørger for å at deres økonomi blir ødelagt av det.

    Her er hva "edle" idealister er villig til å påføre andre mennesker siden de selv kan skryte av at de går til jobb.

    Anette får mer enn doblet bompengene: – Da må jeg finne meg en annen jobb

    https://www.bt.no/nyheter/lokalt/i/...ompengene---Da-ma-jeg-finne-meg-en-annen-jobb

    BTs nye bompengekalkulator viser hvor mye du må betale i fremtiden. For Anette Jacobsen fra Os kan det koste over 180 kroner dagen å pendle til jobb.


    --

    Det blir ganske mye penger i løpet av et år bare i bompenger. Selvsagt ikke noe som bekymrer syklende hipsternisser i storbyene.
     

    Ingeniøren

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.11.2007
    Innlegg
    4.425
    Antall liker
    1.266
    Sted
    Tranby
    Torget vurderinger
    7
    Jeg er veldig tilhenger av særavgifter, for de kan msn unngå om man vil. Skatt er ikke mulig å ikke betale. Passerer bomringen daglig i Oslo uten å betale. Det skjer til fots, på sykkel eller på trikken. Har elbil men kjører aldri til jobben.

    De som mener at de MÅ kjøre bil kan betale for det. Det er et knapt gode. Om man synest kollektivt er fælt eller er for lat tilrå gå/sykle/løpe så er det fritt frem å kjøre foren femtilapp pr passering. Eller «tilfeldig forbipasserende» som dephot kaller det. Det er ikke mye tilfeldig over passeringene til de som betaler mye bompenger. Løsningen er uansett at alle betaler. Ikke at ingen betaler.
    Nå er det vel slik at ikke alle kan velge. Skal man hente og lever i barnehage så har man ikke stort valg med mindre man skal innføre 6 timers dag slik at man rekker det med offentlige kom. midler da det tar vesentlig lengre tid. For egen del er jeg ferdig med det der og velger å stå opp før alle andre slik at det går raskt til og fra. Med offentlig kom. ville det tatt ca 3 ganger så lang tid. Ikke at buss 2-4 ganger i timen er ille, men jeg må bytte 2-3 ganger så det er ikke særlig aktuelt. Ikke ser det ut til at de har planer om å gjøre stort med det problemet heller for hadde jeg brukt tilsvarende i tid kunne jeg godt latt bilen stå.

    Ganske betegnende for den situasjonen vi beveger oss inn i der bompenger skal finansiere alt er at før kunne man trekke fra reelle reiseutgifter til jobb, nå kan man bare trekke fra i hht. avstand. "De" har en plan med alt...
     
    Sist redigert:

    Ole_Martin

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    2.321
    Antall liker
    906
    Sidespor; men det der er undervurdert. Være på jobb kl 06 og hjem 14-15. Knapt biler på veiene eller mennesker på off. kommunikasjon da. Perfekt i Oslo.
     

    Audiophile-Arve

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    21.024
    Antall liker
    8.479
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    Det er fullstendig perverst hvor vilkårlige utslag dagens ordninger får for vanlige mennesker i arbeid.
    Ja vilkårligheten er et problem med bompenger, det er legitim kritikk. Det samme er det faktum at i den grad dette brukes som en fiskalavgift til å finansiere prosjekter ut over den veien man faktisk kjører på, så er den usosial iom at den rammer likt uansett inntektsnivå. Vi har skatter til å ordne slikt, både på inntekt og eiendom.
    Det er jo også min hovedinnvending mot systemet. Det er mye bedre å finansiere infrastruktur gjennom vanlige offentlige budsjetter, og gjerne finansiert av høyere skatter og avgifter, samt en reduksjon i andre unødvendige utgifter. Det vil forøvrig også føre til at dem som ikke kjører eksosbiler vil få økte utgifter i forhold til dagens system, men på en mye mer ryddig og saklig måte enn å utvide bompengeordningene ytterligere.
    Her er eg faktisk einig med deg. Den urbane eliten bør skattleggjast etter evne. Så fint du kutta ut adjektiva!
     

    Audiophile-Arve

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    21.024
    Antall liker
    8.479
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    Jeg er veldig tilhenger av særavgifter, for de kan msn unngå om man vil. Skatt er ikke mulig å ikke betale. Passerer bomringen daglig i Oslo uten å betale. Det skjer til fots, på sykkel eller på trikken. Har elbil men kjører aldri til jobben.

    De som mener at de MÅ kjøre bil kan betale for det. Det er et knapt gode. Om man synest kollektivt er fælt eller er for lat tilrå gå/sykle/løpe så er det fritt frem å kjøre foren femtilapp pr passering. Eller «tilfeldig forbipasserende» som dephot kaller det. Det er ikke mye tilfeldig over passeringene til de som betaler mye bompenger. Løsningen er uansett at alle betaler. Ikke at ingen betaler.
    Nå er det vel slik at ikke alle kan velge. Skal man hente og lever i barnehage så har man ikke stort valg med mindre man skal innføre 6 timers dag slik at man rekker det med offentlige kom. midler da det tar vesentlig lengre tid. For egen del er jeg ferdig med det der og velger å stå opp før alle andre slik at det går raskt til og fra. Med offentlig kom. ville det tatt ca 3 ganger så lang tid. Ikke at buss 2-4 ganger i timen er ille, men jeg må bytte 2-3 ganger så det er ikke særlig aktuelt. Ikke ser det ut til at de har planer om å gjøre stort med det problemet heller for hadde jeg brukt tilsvarende i tid kunne jeg godt latt bilen stå.

    Ganske betegnende for den situasjonen vi beveger oss inn i der bompenger skal finansiere alt er at før kunne man trekke fra reelle reiseutgifter til jobb, nå kan man bare trekke fra i hht. avstand. "De" har en plan med alt...
    Det urbane ser ut til å sette avgrensingar for folk på mange måtar: https://www.nrk.no/sognogfjordane/vil-flytte-damene-pa-bygda-for-fleire-barn-1.14374101. Erna kan berre redusere Rattsø-verkemidlane, så ordnar problema seg (eg treng vel ikkje seie frå kva ho snakka om i nyttårstalen?)
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Det er fullstendig perverst hvor vilkårlige utslag dagens ordninger får for vanlige mennesker i arbeid.
    Ja vilkårligheten er et problem med bompenger, det er legitim kritikk. Det samme er det faktum at i den grad dette brukes som en fiskalavgift til å finansiere prosjekter ut over den veien man faktisk kjører på, så er den usosial iom at den rammer likt uansett inntektsnivå. Vi har skatter til å ordne slikt, både på inntekt og eiendom.
    Det er jo også min hovedinnvending mot systemet. Det er mye bedre å finansiere infrastruktur gjennom vanlige offentlige budsjetter, og gjerne finansiert av høyere skatter og avgifter, samt en reduksjon i andre unødvendige utgifter. Det vil forøvrig også føre til at dem som ikke kjører eksosbiler vil få økte utgifter i forhold til dagens system, men på en mye mer ryddig og saklig måte enn å utvide bompengeordningene ytterligere.
    Her er eg faktisk einig med deg. Den urbane eliten bør skattleggjast etter evne. Så fint du kutta ut adjektiva!
    Det gjelder alle. Har man høy inntekt betaler man mer i skatt, og kjøper man dyre ting så er avgiftene også høyere. Det handler ikke om hverken urbane eller "eliter". Det burde være like utenkelig å forlange bompenger ved passeringer som det er å sende regning på nødvendige utrykninger fra brannvesen, eller at barn må ta med seg fars lommebok for å slippe inn på skolen hver dag.

    Noen ting er offentlige kjerneoppgaver. Politi, forsvar, brannvesen, infrastruktur og grunnleggende helsevesen for å nevne noen, og alt utover symbolske egenandeler for å hindre misbruk og sløser med andres tid og ressurser så bør alt slikt finansieres gjennom vanlig budsjettbehandling.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn