Audiophile-Arve
Æresmedlem
Han har heilt rett. Lenge sidan eg las "1984" og "Vidunderlige nye verden" no. Merkar at eg og er sur.
Husker første gang jeg kom over ordene pedokrati og pedosentrisme:Ikke bare grunnskolen denne gjelder.
«Hver gang jeg hører utsagn som at læreryrket er det viktigste, blir jeg ikke oppgitt, jeg blir forbannet. Det er fake news. Under valgkampen i fjor fortalte politikere fra ulike parti at jeg er viktig. Sludder.»
https://www.aftenposten.no/meninger...-viktigste-yrke-Ha-ha--Lektor-Einar-Steffenak
Det har endra seg. No er det mykje sterkare fokus på tidleg innsats. Elles er det heilt klart meir effekt av tidleg spesialundervisning, men nokre diagnoser vil uansett betinge mykje meir ressursar enn andre.Også i Norge har elevene en lovfestet rett til å få tilpasset undervisning. Men familiens erfaring var at det ikke ble skilt mellom begrepene «individuelt tilpasset undervisning» og «spesialundervisning». For å få rett til spesialundervisning kreves det ofte en diagnose, som kan ta lang tid å få.
I Finland følger det ikke ekstra ressurser med en diagnose, og dermed har skoleverket fokus på tidlig innsats. Å sette inn ekstra læringsressurser i barnehagealder og tidlig skolealder koster langt mindre for skoleverket enn å la elevens læringsproblemer eskalere til det blir et stort problem når eleven blir eldre. Dessuten fører det til at færre barn trenger spesialundervisning når de når de øvre klassetrinnene.
I Norge får flere og flere unger spesialundervisning jo eldre de blir, mens i Finland er grafen motsatt.
Tilpassing til EIN elev er svært enkelt...... også om potensialet varierer over tid. Minste klassa eg har undervist i, var på 1 elev. Dyrt, sjølvsagt, men det var no eingang slik der og då. Og eleven vart ferdig med det som skulle lærast det året på rekordtid (trur vi var i november). Så kunne vi fokusere på anna som var interesant.Jeg har vel nevnt det før men la gå...
Undervisning tilpasset en elevs nivå, intelligens og ferdigheter er så usannsynlig mye bedre enn å sortere dem utelukkende på alderstrinn eller geografi.
La oss få en undervisningssystem der elever får undervisning på det mentale trinnet de befinner seg. La oss strebe etter at hver og en av dem får brynet seg mot sitt individuelle potensiale, og la oss skrote den likhets- og enhetsfantasien som KUN bidrar til å trekke gjennomsnittsnivået så lavt at selv de mest åndssvake passerer alle kriterier med laud.
Godt at det skjer endringer på dette. Ellers er det litt merkelig om tilpasset undervisning retter seg inn mot gjennomsnittseleven, burde den ikke tilpasses den det gjelder sine utfordinger, som i tilfellet med den nrk-saken?Det har endra seg. No er det mykje sterkare fokus på tidleg innsats. Elles er det heilt klart meir effekt av tidleg spesialundervisning, men nokre diagnoser vil uansett betinge mykje meir ressursar enn andre.Også i Norge har elevene en lovfestet rett til å få tilpasset undervisning. Men familiens erfaring var at det ikke ble skilt mellom begrepene «individuelt tilpasset undervisning» og «spesialundervisning». For å få rett til spesialundervisning kreves det ofte en diagnose, som kan ta lang tid å få.
I Finland følger det ikke ekstra ressurser med en diagnose, og dermed har skoleverket fokus på tidlig innsats. Å sette inn ekstra læringsressurser i barnehagealder og tidlig skolealder koster langt mindre for skoleverket enn å la elevens læringsproblemer eskalere til det blir et stort problem når eleven blir eldre. Dessuten fører det til at færre barn trenger spesialundervisning når de når de øvre klassetrinnene.
I Norge får flere og flere unger spesialundervisning jo eldre de blir, mens i Finland er grafen motsatt.
Elles vil nok tilpassa undervisning, iallfall i store klassar, ha ein tendens til å rette seg inn mot gjennomsnittseleven, og ikkje ha så veldig mykje differensiering og individuell tilpassing.
Ein annan tendens er at eldre elevar lettare føler seg stigmatiserte ved å gå ut av klassen. Tidleg innsats reduserer såleis også dette problemet.
Det gjør de. Vi kan jo se for oss en årlig vurdering om ikke annet det man ser for seg hva som er best for eleven. Helt i praksis så er det kanskje vanskeligere enn å se for seg en inndeling over 2-3 alderstrinn. Men i mine taker ville det ideelle vært å ha forskjellig undervisning i hvert enkelt fag. Man kan jo være flink i sløyd men ikke evne å følge med i historie.Hvordan skal denne sorteringen gå til? Unger utvikler seg i rykk og napp gjennom hele oppveksten.
Det har du heilt rett i... men god tilpassing av undervisninga vil ofte betinge ekstra ressursar, t.d. i form av deling av klasse inn i mindre grupper. Då trengs det pengar. Ein kan oppnå mykje ved å bruke dataløysingar -som betingar fungerande datautstyr. Men det finnest ein god del arbeidsmåtar som tilpassar til ulike nivå, t.d."fargevelgjar" i matematikk delar opp i typisk tre ulike vanskegradar, slik at eleven vel det som passar best eige ambisjons- og dugleiksnivå..Godt at det skjer endringer på dette. Ellers er det litt merkelig om tilpasset undervisning retter seg inn mot gjennomsnittseleven, burde den ikke tilpasses den det gjelder sine utfordinger, som i tilfellet med den nrk-saken?
Ja, det er janteloven/enhetsskolen i praksis. Vi kan jo ikke ha forskjellsnorge og sorteringssamfunnet. Det er ikke politisk korrekt i 2018.Husker den gangen kompisen min og jeg var ferdig med matteboka etter få uker av skoleåret. Jeg trodde vi hadde vært flink, men jeg har knapt fått så mye kjeft noen gang. Vi hadde kun gjort oppgaver i skoletimene, når vi fikk beskjed om å gjøre oppgaver. Da forsvant interessen for det faget også.
Her betyr det tydeligvis ekstra ressurser, mens finnene gjør det for å spare på ressursene, i følge den artikkelen.Det har du heilt rett i... men god tilpassing av undervisninga vil ofte betinge ekstra ressursar, t.d. i form av deling av klasse inn i mindre grupper. Då trengs det pengar. Ein kan oppnå mykje ved å bruke dataløysingar -som betingar fungerande datautstyr. Men det finnest ein god del arbeidsmåtar som tilpassar til ulike nivå, t.d."fargevelgjar" i matematikk delar opp i typisk tre ulike vanskegradar, slik at eleven vel det som passar best eige ambisjons- og dugleiksnivå..Godt at det skjer endringer på dette. Ellers er det litt merkelig om tilpasset undervisning retter seg inn mot gjennomsnittseleven, burde den ikke tilpasses den det gjelder sine utfordinger, som i tilfellet med den nrk-saken?
Du leitar etter montessoripedagogikk, Deffe. Eller den mindre kjende "fådeltpedagogikk": https://journals.openedition.org/ries/3310Det gjør de. Vi kan jo se for oss en årlig vurdering om ikke annet det man ser for seg hva som er best for eleven. Helt i praksis så er det kanskje vanskeligere enn å se for seg en inndeling over 2-3 alderstrinn. Men i mine taker ville det ideelle vært å ha forskjellig undervisning i hvert enkelt fag. Man kan jo være flink i sløyd men ikke evne å følge med i historie.Hvordan skal denne sorteringen gå til? Unger utvikler seg i rykk og napp gjennom hele oppveksten.
Egentlig leter jeg etter en helt annen modell for læring. En som ikke er basert på gruppetenking, enten det er alder eller noe annet. Jeg har ingen ferdige svar men vi må i alle fall bort i fra klasserom og alderstrinn, masseundervisning og enhetstenking.
Sikkert fine oppgåver, det der. Men dersom du er på min alder sånn på lag, var det ynskjeleg å ha så einsarta klasser som råd. Foreldra mine fekk til dømes kjeft fordi eg hadde lært å lese før skulestart. Då måtte eg kjede meg under begynnaropplæringa. Og eg kan endå hugse at det var noko drit.Husker den gangen kompisen min og jeg var ferdig med matteboka etter få uker av skoleåret. Jeg trodde vi hadde vært flink, men jeg har knapt fått så mye kjeft noen gang. Vi hadde kun gjort oppgaver i skoletimene, når vi fikk beskjed om å gjøre oppgaver. Da forsvant interessen for det faget også.
Ok. Du har sikkert rett, jeg har ikke mye kjennskap til dette men siden du sier det slik så vekker du i alle fall interessen. Skal ta en titt på hva hva de handler om.Du leitar etter montessoripedagogikk, Deffe. Eller den mindre kjende "fådeltpedagogikk": https://journals.openedition.org/ries/3310Det gjør de. Vi kan jo se for oss en årlig vurdering om ikke annet det man ser for seg hva som er best for eleven. Helt i praksis så er det kanskje vanskeligere enn å se for seg en inndeling over 2-3 alderstrinn. Men i mine taker ville det ideelle vært å ha forskjellig undervisning i hvert enkelt fag. Man kan jo være flink i sløyd men ikke evne å følge med i historie.Hvordan skal denne sorteringen gå til? Unger utvikler seg i rykk og napp gjennom hele oppveksten.
Egentlig leter jeg etter en helt annen modell for læring. En som ikke er basert på gruppetenking, enten det er alder eller noe annet. Jeg har ingen ferdige svar men vi må i alle fall bort i fra klasserom og alderstrinn, masseundervisning og enhetstenking.
Det hørtes vilt ut. Her har vi som mål å ligge på max 6% spes. Hos oss prøver også de folkevalgte å kjøre skuta til Robek-land og de stryker snart 1 milliard i gjeld med under 10K innbyggere. Godt gjort.I forbindelse med en kommuneøkonomi som har gått helt "haywire", med kurs rett mot Robek har vi fått en diskusjon om innsparinger og nedleggelse av bygdeskolene. De eneste feltene der kommunen kan spare penger er etter sigende på skole og helse.
Også noe man kan undre over.
I den sakens anledning ble det opplyst at ca 25% av kostandene til skoledrift skyldes "spesialundervisning"! Ganske heftig og man kan bare spekulere hvorfor det er slik. Noe må ha sviktet monumentalt underveis, eller?
Personlig synes jeg alle som møter i komunestyre og utvalg etc, burde si fra seg møtegodtgjørelse og kjøregodtgjørelse. Det er faktisk frivillig og som sitter i kommunestyre og utvalg har valgt det selv og de driver faktisk med hobbyen sin!
Har de bygget et stort og fjongt kulturhus?Det hørtes vilt ut. Her har vi som mål å ligge på max 6% spes. Hos oss prøver også de folkevalgte å kjøre skuta til Robek-land og de stryker snart 1 milliard i gjeld med under 10K innbyggere. Godt gjort.
I Oslo, hvor jeg bor er det enorme forskjeller i tilskudd pr. elev mellom skoler. Den som får mest (Svarttjern Skole i Groruddalen) får 125k pr. elev mens den som får minst (Nordseter Skole på Nordstrand) får 50k pr. elev. Tallene er fra Dagsavisen og fra 2017.I den sakens anledning ble det opplyst at ca 25% av kostandene til skoledrift skyldes "spesialundervisning"! Ganske heftig og man kan bare spekulere hvorfor det er slik. Noe må ha sviktet monumentalt underveis, eller?
Nei, det ble heldigvis skalert ned til en litt omfattende renovasjon av kinoen. Nå stiger renta og 65% av lånet er flytende rente stod det i tidningen her om dagen...Har de bygget et stort og fjongt kulturhus?Det hørtes vilt ut. Her har vi som mål å ligge på max 6% spes. Hos oss prøver også de folkevalgte å kjøre skuta til Robek-land og de stryker snart 1 milliard i gjeld med under 10K innbyggere. Godt gjort.
Edit: Googlet litt og 100k pr innbygger i gjeld er langt, langt unna pallplass her i landet. De som har mest pr. innbygger ligger over 160.000. Tallene litt over 1 år gamle så sikkert enda høyere nå.
Ut fra innbyggertall og gjeld skulle jeg tro at vi bor samme kommune??Det hørtes vilt ut. Her har vi som mål å ligge på max 6% spes. Hos oss prøver også de folkevalgte å kjøre skuta til Robek-land og de stryker snart 1 milliard i gjeld med under 10K innbyggere. Godt gjort.I forbindelse med en kommuneøkonomi som har gått helt "haywire", med kurs rett mot Robek har vi fått en diskusjon om innsparinger og nedleggelse av bygdeskolene. De eneste feltene der kommunen kan spare penger er etter sigende på skole og helse.
Også noe man kan undre over.
I den sakens anledning ble det opplyst at ca 25% av kostandene til skoledrift skyldes "spesialundervisning"! Ganske heftig og man kan bare spekulere hvorfor det er slik. Noe må ha sviktet monumentalt underveis, eller?
Personlig synes jeg alle som møter i komunestyre og utvalg etc, burde si fra seg møtegodtgjørelse og kjøregodtgjørelse. Det er faktisk frivillig og som sitter i kommunestyre og utvalg har valgt det selv og de driver faktisk med hobbyen sin!
Jaudå, eg skal jo trass alt ikkje finne opp kruttet på nytt!Det høyrest ut som det går bra! Matte er eit fint fag, særleg å rette. Mykje lettare enn norsk og engelsk.
Eg har ein stygg mistanke om at du vert skuffa........ det er så viktig med mastergradskompetanse for å få undervise i eit fag, noko som gjer det nødvendig å lære derivasjon og anna moro. Dei didaktiske tipsa finn du sjeldan mykje av frå høgskulane. Her er det mykje forbetringspotensiale.Det høyrest ut som det går bra! Matte er eit fint fag, særleg å rette. Mykje lettare enn norsk og engelsk.
Blir spanande å sjå om dei kjem til å leggje opp til meir fokus på didaktikken etter jul.
mvh
Proffen
Og disse forskjellene, som er basert på individuelle tjenester/ytelser - er altså ikke med i noen av disse innvandringsregnskapene som lages.I Oslo, hvor jeg bor er det enorme forskjeller i tilskudd pr. elev mellom skoler. Den som får mest (Svarttjern Skole i Groruddalen) får 125k pr. elev mens den som får minst (Nordseter Skole på Nordstrand) får 50k pr. elev. Tallene er fra Dagsavisen og fra 2017.I den sakens anledning ble det opplyst at ca 25% av kostandene til skoledrift skyldes "spesialundervisning"! Ganske heftig og man kan bare spekulere hvorfor det er slik. Noe må ha sviktet monumentalt underveis, eller?
Så kan man jo prøve å finne ut hva som er den største forklaringen på dette (hint: det er veldig enkelt)
Har du spilt Battlefield 5 og angrepet på Vemork? Jeg tenker opplæring i historie skal gi en korrekt fremstilling av faktiske hendelser.Hvorfor må dette nødvendigvis gi dårlig kvalitet?
Løselig basert på faktiske hendelser.Hvorfor må dette nødvendigvis gi dårlig kvalitet?