Audiophile-Arve
Æresmedlem
Engelskkunnskapane eg har (dei få eg har) kjem frå ymse rocketekstar og ei stormfull ungdomstid i band.
Grammatikk handler mest om intelligens. Noe som er stor mangelvare hos mange, i alle fall her inne. Men man kan ikke klandre dem, lav IQ og påfølgende hang til sosialisme er en genetisk defekt. Ordforråd handler mest om hukommelse, samt litt om repetisjon. Selv har jeg funnet det lettere å lære tyrkisk enn å komplett forstå James Joyce som 15 åring. Samme gjelder norsk. (Ikke at jeg brydde meg lenge nok til å lære tyrkisk, og det er 35 år siden jeg åpnet permene fra iren, men to ganske anderledes utfordringer. Det går nok bedre i dag.).Det er nok absolutt mulig å lære engelsk via dataspill, men derfra og videre... det hjelper da ikke å ha et enormt ordforråd, og ellers ingenting.....? Forresten - når jeg tenker med nøye om, så er det vel nettopp det moderne politikk dreier seg om - størst og mest mulig i kjeften - og ingenting ellers...
Endelig litt åndsopplysning på en fredag.Men man kan ikke klandre dem, lav IQ og påfølgende hang til sosialisme er en genetisk defekt. Ordforråd handler mest om hukommelse, samt litt om repetisjon. Selv har jeg funnet det lettere å lære tyrkisk enn å komple
Det blir lett litt krampeaktig når klokka har blitt 20:00 og man oppdager at man ligger langt bak dagens mål for bruk av "sosialisme" i enhver sammenheng der den ikke har noe med saken å gjøre.Endelig litt åndsopplysning på en fredag.Men man kan ikke klandre dem, lav IQ og påfølgende hang til sosialisme er en genetisk defekt. Ordforråd handler mest om hukommelse, samt litt om repetisjon. Selv har jeg funnet det lettere å lære tyrkisk enn å komple
Min erfaring er at man må lese god engelsk for å bli god i engelsk. Du skriver ikke god engelsk av å spille ymse dataspill, men det er absolutt positivt på deler av språklæringen.Grammatikk handler mest om intelligens. Noe som er stor mangelvare hos mange, i alle fall her inne. Men man kan ikke klandre dem, lav IQ og påfølgende hang til sosialisme er en genetisk defekt. Ordforråd handler mest om hukommelse, samt litt om repetisjon. Selv har jeg funnet det lettere å lære tyrkisk enn å komplett forstå James Joyce som 15 åring. Samme gjelder norsk. (Ikke at jeg brydde meg lenge nok til å lære tyrkisk, og det er 35 år siden jeg åpnet permene fra iren, men to ganske anderledes utfordringer. Det går nok bedre i dag.).Det er nok absolutt mulig å lære engelsk via dataspill, men derfra og videre... det hjelper da ikke å ha et enormt ordforråd, og ellers ingenting.....? Forresten - når jeg tenker med nøye om, så er det vel nettopp det moderne politikk dreier seg om - størst og mest mulig i kjeften - og ingenting ellers...
Det er derfor jeg fremhevet tidligere tiders teksadventures som eksempel på nyttig praksis. Det måtte man skrive alle kommandoer, og med en dog parser så lærte man mye. Det hander ikke om å plukke opp et og annet ord fra noe tilfeldig engelskspråklig, selv om det hjelper å måtte av og til slå opp i e ordbok for å forstå hva som krever for å komme videre. Det erstatter ikke god litteratur på noen måte men er et eksempel på hvordan spill kan bidra til læring på en god måte.Min erfaring er at man må lese god engelsk for å bli god i engelsk. Du skriver ikke god engelsk av å spille ymse dataspill. Du blir god av å lese god engelsk og øve på å skrive. Jeg har selv spilt mye dataspill og lært ord og uttrykk der, men ved å pløye feite romaner og skrive selv med god veiledning løfter man nivået.Grammatikk handler mest om intelligens. Noe som er stor mangelvare hos mange, i alle fall her inne. Men man kan ikke klandre dem, lav IQ og påfølgende hang til sosialisme er en genetisk defekt. Ordforråd handler mest om hukommelse, samt litt om repetisjon. Selv har jeg funnet det lettere å lære tyrkisk enn å komplett forstå James Joyce som 15 åring. Samme gjelder norsk. (Ikke at jeg brydde meg lenge nok til å lære tyrkisk, og det er 35 år siden jeg åpnet permene fra iren, men to ganske anderledes utfordringer. Det går nok bedre i dag.).Det er nok absolutt mulig å lære engelsk via dataspill, men derfra og videre... det hjelper da ikke å ha et enormt ordforråd, og ellers ingenting.....? Forresten - når jeg tenker med nøye om, så er det vel nettopp det moderne politikk dreier seg om - størst og mest mulig i kjeften - og ingenting ellers...
Ja spilte det, og Knight Orc etc. mener jeg brukte en Amiga på den tiden. Det var noe helt eget, og ikke som dagens spill. Men de har andre sider ved seg nå som også er interessante.Husker jeg spilte The Pawn - der måtte man skrive ting som «unlock door with the key in my right pocket» og denslags. Dette var lenge før Google A.I. så stavefeil ble ikke tolerert. Husker hvor mye sjarm jeg synest spillene til Sierra mistet når de fikk pek og klikk - grensesnitt. Var mye morsommere å skrive selv.
Jeg kom senere på gamingbanen, men Broken Sword: Shadow of the templars - husker det som enormt bra. Nesten 25 år siden...Ja spilte det, og Knight Orc etc. mener jeg brukte en Amiga på den tiden. Det var noe helt eget, og ikke som dagens spill. Men de har andre sider ved seg nå som også er interessante.Husker jeg spilte The Pawn - der måtte man skrive ting som «unlock door with the key in my right pocket» og denslags. Dette var lenge før Google A.I. så stavefeil ble ikke tolerert. Husker hvor mye sjarm jeg synest spillene til Sierra mistet når de fikk pek og klikk - grensesnitt. Var mye morsommere å skrive selv.
Pek og klikk ble noe helt annet, men de var moro mange av de også. Og ofte kunne man sitte 2-3 stykker i en sofa og samarbeide om historien.
Broken Sword, Day of The Tentacle, Monkey Island, Gabriel Knight, The Dig, Loom, Full Throttle, Longest Journey etc. ... Ikke like pedagogisk nyttig, men skikkelig moro de også med andre utfordringer. Angrer ikke et sekund på tid brukt på dem.
Men det er klart det er vanskelig å formidle opplevelsen med dem som ikke har samme erfaring. Det er litt som å prøve å forklare verdien av en god bok til en analfabet som foretrekker å bygge bambushytter og klatre i trær.
Har spite Adventure/Colossal Cave også, på en eller annen maskin. Og Zork serien som kom litt etter var også en høydare. .. og jeg vet ikke hvor mange timer jeg har brukt på å spille Nethack/Hack/Rogue (som er i en litt annen genre).Dere var seint ute, gutter.... Vi spilte "Adventure" på ND-maskiner tidlig på 80-tallet.....
Fant forresten noen 360k disketter i en boks i kjelleren her om dagen, med bl.a. Gato på...Dere var seint ute, gutter.... Vi spilte "Adventure" på ND-maskiner tidlig på 80-tallet.....
1. Berre til ein viss grad. Du skal langt ned på skalaen for å vere språklaus. Og små barn på tre-fire år greier utmerka å fylgje grammatiske reglar, (det som gjer det morosamt er at dei ikkje kan unntaka endå),1. Grammatikk handler mest om intelligens.
2. Noe som er stor mangelvare hos mange, i alle fall her inne.
3. Men man kan ikke klandre dem, lav IQ og påfølgende hang til sosialisme er en
4. genetisk defekt.
5. Ordforråd handler mest om hukommelse, samt litt om repetisjon.
6. Selv har jeg funnet det lettere å lære tyrkisk enn å komplett forstå James Joyce som 15 åring.
7. Samme gjelder norsk. (Ikke at jeg brydde meg lenge nok til å lære tyrkisk, og det er 35 år siden jeg åpnet permene fra iren, men to ganske anderledes utfordringer. Det går nok bedre i dag.).
Jeg er uenig i slik måte å tenke på. Det gavner ingen å holde nyansette nede i lønn fordi man synes det er "urettferdig" når ikke de fikk de samme godene den gangen de var unge og nye. De får det jo ikke verre selv fordi noen andre får bedre betingelser enn de hadde. Dette er ren smålighet etter mitt syn, og det gavner ingen.Lederen i lærernes fagforening har innsett at han ikke får utført kjerneoppgavene sine og håper det skal gjøres noe lokalt.
https://www.utdanningsnytt.no/nyhet...e-i-larerkamp---skru-opp-lonna-til-nyansatte/
Jeg vil tro det blir mange fornøyde lærere som har jobbet i årevis for å tjene opp ansiennitet og samtidig betalt kontigent inn til fagforeningen hans som er meget fornøyde med forslag om at nyutdannede skal få ansienniteten uten å måtte tjene den opp.
Burde han ikke først tenke på medlemmene som har trofast betalt i 5-10-20-30 år? Lav rekruttering til læreryrket burde være en utfordring for skoleeier/stat. En fagforening skal etter min forstand jobbe for lønn og arbeidsvillkårene for de som er medlem. (Ja, endel studenter er nesten-gratispassasjerer mens de studerer, det vet jeg.)
Du misforstår - jeg synes det er rart at sjefen for en fagforening skal gå ut og kjempe for personer som enda ikke betaler kontigent til fagforeningen som lønner ham - fremfor å kjempe for medlemmene han har. Lønn er et helt greit virkemiddel å bruke, men er disse personene som skal ansettes så kompetente så bør de selv kreve lønn når de ansettes.Jeg er uenig i slik måte å tenke på. Det gavner ingen å holde nyansette nede i lønn fordi man synes det er "urettferdig" når ikke de fikk de samme godene den gangen de var unge og nye. De får det jo ikke verre selv fordi noen andre får bedre betingelser enn de hadde. Dette er ren smålighet etter mitt syn, og det gavner ingen.Lederen i lærernes fagforening har innsett at han ikke får utført kjerneoppgavene sine og håper det skal gjøres noe lokalt.
https://www.utdanningsnytt.no/nyhet...e-i-larerkamp---skru-opp-lonna-til-nyansatte/
Jeg vil tro det blir mange fornøyde lærere som har jobbet i årevis for å tjene opp ansiennitet og samtidig betalt kontigent inn til fagforeningen hans som er meget fornøyde med forslag om at nyutdannede skal få ansienniteten uten å måtte tjene den opp.
Burde han ikke først tenke på medlemmene som har trofast betalt i 5-10-20-30 år? Lav rekruttering til læreryrket burde være en utfordring for skoleeier/stat. En fagforening skal etter min forstand jobbe for lønn og arbeidsvillkårene for de som er medlem. (Ja, endel studenter er nesten-gratispassasjerer mens de studerer, det vet jeg.)
Jeg er helt på lag med Cyber i dette spørsmålet. Det blir jo bare tull, hvis nyutdannede skal gå inn og ha samme lønn og goder som dem som har jobbet i 5-50 år for å tjene opp disse. Det vil kanskje fremme rekrutteringen, men hvor mange med reell ansiennitet saler om og finner nye beiter i så fall?Du misforstår - jeg synes det er rart at sjefen for en fagforening skal gå ut og kjempe for personer som enda ikke betaler kontigent til fagforeningen som lønner ham - fremfor å kjempe for medlemmene han har. Lønn er et helt greit virkemiddel å bruke, men er disse personene som skal ansettes så kompetente så bør de selv kreve lønn når de ansettes.Jeg er uenig i slik måte å tenke på. Det gavner ingen å holde nyansette nede i lønn fordi man synes det er "urettferdig" når ikke de fikk de samme godene den gangen de var unge og nye. De får det jo ikke verre selv fordi noen andre får bedre betingelser enn de hadde. Dette er ren smålighet etter mitt syn, og det gavner ingen.Lederen i lærernes fagforening har innsett at han ikke får utført kjerneoppgavene sine og håper det skal gjøres noe lokalt.
https://www.utdanningsnytt.no/nyhet...e-i-larerkamp---skru-opp-lonna-til-nyansatte/
Jeg vil tro det blir mange fornøyde lærere som har jobbet i årevis for å tjene opp ansiennitet og samtidig betalt kontigent inn til fagforeningen hans som er meget fornøyde med forslag om at nyutdannede skal få ansienniteten uten å måtte tjene den opp.
Burde han ikke først tenke på medlemmene som har trofast betalt i 5-10-20-30 år? Lav rekruttering til læreryrket burde være en utfordring for skoleeier/stat. En fagforening skal etter min forstand jobbe for lønn og arbeidsvillkårene for de som er medlem. (Ja, endel studenter er nesten-gratispassasjerer mens de studerer, det vet jeg.)
I arbeidslivet man gjerne vil ha lønnsvilkårene til er det fint lite som er "samme jobb". Og det at man innehar en gitt stilling betyr ikke automatisk at man utfører den på samme måte som en annen som har noen noenlunde lik stilling. Dette har vi også vært innom før.lønnsdifferensiering for samme jobb er en god ting.
Hvis du kan fortelle meg en måte å gjennomføre dette på, 100% UHILDET, skal jeg vurdere å gi deg cred for argumenteringen!I arbeidslivet man gjerne vil ha lønnsvilkårene til er det fint lite som er "samme jobb". Og det at man innehar en gitt stilling betyr ikke automatisk at man utfører den på samme måte som en annen som har noen noenlunde lik stilling. Dette har vi også vært innom før.lønnsdifferensiering for samme jobb er en god ting.
Den logiske endestasjonen er at man går rundt og innbiller seg selv og alle andre at alle som er ansatte gjør en like god jobb, og hvor godt denne jobben utføres henger ved magi automatisk sammenlignet med hvor lenge man har vært hos arbeidsgiver, alternativt med justering hvor mye utdannelse man hadde før man begynte. Utenfor dette systemet er det, for høyt utdannende, i svært stor grad andre ting som bestmmer hvor mye man får i lønningsposen. Selv i staten er det slik. Jobber man innen departementene/direktoratene er det ikke spesielt mye som går helt på autopilot.
Alternativet er at lønn bare er noe man får avhengig av hvor lenge man har vært i tjenste og hvor lenge man studerte. Da er nok lønnskampen tapt før man begynner for de som mener seg berettiget til mer.
Glimrende. Noen mennesker burde bare ikke være lærere. Spesielt dem som ønsker å misbruke sin posisjon som lærer ved å drive politisk propaganda rettet mot elevene. Skal de late som om dette er "streik" må de også bli forklart streikebegrepet. Det innebærer jo at man ikke får lønn fra arbeidsgiver så lenge man streiker.Genialt, bare å få sagt opp jobben og ut for å redde klimaet alle mann!
Vis vedlegget 534675
Link: https://www.nrk.no/ostfold/sa-opp-laererjobben-i-protest-mot-streikefravaer-1.14485563
Ja, helt hoderystende. Skolene rundt om har jo løst dette veldig bra. Mange har knyttet markeringen opp mot samfunnsfag, plukket søppel i tidsrommet o.l.Glimrende. Noen mennesker burde bare ikke være lærere. Spesielt dem som ønsker å misbruke sin posisjon som lærer ved å drive politisk propaganda rettet mot elevene. Skal de late som om dette er "streik" må de også bli forklart streikebegrepet. Det innebærer jo at man ikke får lønn fra arbeidsgiver så lenge man streiker.Genialt, bare å få sagt opp jobben og ut for å redde klimaet alle mann!
Vis vedlegget 534675
Link: https://www.nrk.no/ostfold/sa-opp-laererjobben-i-protest-mot-streikefravaer-1.14485563
Mye hadde jo vært løst om de som organiserte plakatviftingen la det hele til en ettermiddag eller i helgen. Ikke at det nødvendigvis er så ille å være borte fra skolen et par dager, det vil neppe merkes siden skolen jo er ganske så sedat uansett. Ikke verre enn å være syk et par dager. Det er jo rom for slikt også. Men kommer det på toppen av mer tradisjonell skulking så kan nok noen elever på høyere trinn ha litt mindre av sistnevnte å gå på.
– I går, på FNs lykkedag, med 27 kroner på sparekonto og de første tussilagoene utsprunget i hagen, sa jeg opp jobben min, skriver Kjærstad i et innlegg på Facebook.
Neppe mulig, men resten av arbeidslivet ramler ikke sammen av den grunn. Misnøye med lønn finnes over alt,enten fordi man mener at man kollektivt tjener for lite eller forid man mener at sidemannen/kvinnen ikke burde tjene mer enn man selv gjør osv.Hvis du kan fortelle meg en måte å gjennomføre dette på, 100% UHILDET, skal jeg vurdere å gi deg cred for argumenteringen!
Hvis ikke, er faren at argumenteringen åpner for såkalt trynepolitikk......og det håper og tror jeg de fleste ikke ønsker skal bli realiteten.
Elever som bidrar positivt gjennom å hjelpe til med søppelplukking, strandrydding etc. har jeg utrolig sansen for. Det er EKTE engasjement, der det kreves litt egeninnsats og ikke bare posering.Ja, helt hoderystende. Skolene rundt om har jo løst dette veldig bra. Mange har knyttet markeringen opp mot samfunnsfag, plukket søppel i tidsrommet o.l.
Fantastisk at ungdommen engasjerer seg, og kjempeviktig å informere om hva de faktisk kan gjøre selv for å belaste klimaet i mindre grad, men hu lærerinna her skal du få billig.
Jeg undrer meg også på hva som egentlig er motivasjonen og engasjementet. Vi her inne kan jo diskutere miljøvern og klima så busta fyker, men hva slags forståelse av problemstillingene kan man forvente fra barn? Det gjør vel bare det de har blitt fortalt...Stusser også litt over at man må skulke undervisning for å markere i dag når svært få av dem har brukt noen timer en eneste lørdags formiddag for å fremme saken. Det er langt flere mengder rundt da som kan motta budskapet enn midt i arbeidstiden på en fredag.
[/QUOTE]– I går, på FNs lykkedag, med 27 kroner på sparekonto og de første tussilagoene utsprunget i hagen, sa jeg opp jobben min, skriver Kjærstad i et innlegg på Facebook.
Og dersom jeg var arbeidsgiver ville ville jeg nok, om noen hadde så mye fravær at de ikke fikk karakter i et fag, og skylte på "politisk engasjement" ville jeg nok fortalt vedkommende at vi ringer deg, om det blir aktuelt.Dersom jeg var barn/ungdom nå, og i et jobbintervju senere skulle bli konfrontert med mitt skulk for en politisk markering ville jeg nok takket høflig for praten og vist dem langfingeren.
Det hele må jo være en liten lakmustest på hvem som er hel ved, hvem som er sauer og posører, hvem som er kritisk, hvem som forstår noe og hvem som bare er lydige og prøver å imponere med sin underdanige "protest" mot noe stort og nifst som de har blitt foret med av overivrige voksenpersoner med liten forstand og sterk bias.Jeg synes det er flott at klimaproblematikken er i søkelyset.
Jeg synes det er flott at der finnes noen unge mennesker som har og viser et reellt engasjement i saken, men har samtidig sterke mistanker om at dette gjelder et mindretall av dem som har "skulket" for å streike.
Jeg tror det er en god andel av klimastreikerne som gjør det fordi det høres "kult" ut, eller som ei jeg hørte om; jeg gjør det fordi det er jo ingen andre som skal på skolen....
Og jeg vet også at der var en del unge, som etter endt streikeøkt gikk direkte på McDonalds - hvilket er en klar indikator på at de egentlig ikke har skjønt så mye av hva det egentlig handler om.
Nå har det seg tilfeldigvis slik at vi står midt oppe i temaet i naturfagundervisningen på skolen for tiden. I den forbindelse var det interessant å registrere reaksjonen til en av jentene, da jeg spurte hva HUN var villig til å gjøre for å bidra. Jeg uttrykte det slik: Det handler f eks om å klare å si nei til siste modell av iPhone, når du tross alt har iPhone 8. Da kom det et herrrlig glis, samtidig som hun kikket hardt i pultflaten og rødmet godt. DET lover imidlertid godt, for hun skjønte MEGET godt hva jeg mente og hva det handler om!
Og for menig mann er det jo kanskje dette det handler om; hva er man villig til å bidra med selv? Er man villig til å sykle til jobben, selv om bilturen er langt mer komfortabel. Må familien ha 3, 4, 5 eller flere tv`er i huset, eller er det nok med en? Og hva med spillkonsoller, nettbrett, pc`er, antall stereoanlegg.
Jeg er dessverre redd for at makeligheten og "egoismen" er for uttalt til at det personlige bidraget vil monne særlig mye.
Og er vi villige til å spise vegetarkost 3 dager i uken, fisk 2 dager, og hvis vi spiser kjøtt; holde oss til hvitt kjøtt de siste 2?
Og hva med sydenturene, gutte- og jenteturene, hytte-på-fjellet-og-ved-sjøen osv osv....?
Ser man på de "store, stygge ulvene" som står for den massive, veldig synlige forurensingen - lurer jeg på følgende:
Når har den politiske eliten tenkt å skjønne at det mest klimavennlige er å senke avgiftene så mye på renseutstyr til fabrikkene at det lønner seg å investere i slikt ifht slik det er i dag. Da er jo bøter mer "lønnsomt".....
mvh
Proffen
Presis. Det vil aldri komme til at dette skal bli årsaken til om man når fraværsgrensen eller ikke.At elevene knapt er villige til å ofre noe så uvensetlig som en halv dags fravær eller hva det nå er på skolen og at det snakkes om å få gyldig fravær gir jo en pekepinn på hvor stor viljen vil være til å ofre noe som faktisk oppleves som et reelt offer. Om man er borte en halv eller hel dag fra skolen i løpet av året betyr jo ingen ting i praksis med mindre man da allerede ligger å snuser på en fraværsgrense.
Om man har, etter norsk standard, høy lønn så gjelder som regel en eller flere av følgendeweld77 glemmer selvsagt de høytlønnede som er veldig opptatt av at de fortjener den fete lønna si, samtidig som de ivrer for å bruke tjenestene til lavtlønnede.