Politikk, religion og samfunn Dårlig kvalitet på norsk grunnskole?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • C

    cruiser

    Gjest
    Hvorfor må dette nødvendigvis gi dårlig kvalitet?
    Løselig basert på faktiske hendelser.
    Blir ikke det litt historieundevisning ala D.Trump?
    Tidligere har man jo brukt spillefilmer og skjønnlitteratur basert på historiske hendelser som nødvendigvis heller ikke er 100% historisk korrekte.. men som et verktøy for å skape interesse og et engasjement man kan supplere med fakta og teori. Et dataspill er bare en videre fortsettelse på dette.

    Man trenger ikke alltid anta at alle andre er idioter, det er jo åpenbart at skoler har en tanke bak dette og at det kan være nyttige supplement men, langt fra hele undervisningen.
     

    Dr Dong

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Innlegg
    14.505
    Antall liker
    14.006
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    Hvorfor må dette nødvendigvis gi dårlig kvalitet?
    Løselig basert på faktiske hendelser.
    Blir ikke det litt historieundevisning ala D.Trump?
    Tidligere har man jo brukt spillefilmer og skjønnlitteratur basert på historiske hendelser som nødvendigvis heller ikke er 100% historisk korrekte.. men som et verktøy for å skape interesse og et engasjement man kan supplere med fakta og teori. Et dataspill er bare en videre fortsettelse på dette.

    Man trenger ikke alltid anta at alle andre er idioter, det er jo åpenbart at skoler har en tanke bak dette og at det kan være nyttige supplement men, langt fra hele undervisningen.
    Det er jo lov å håpe…
     

    Daniel62

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.04.2014
    Innlegg
    2.548
    Antall liker
    788
    Hvorfor må dette nødvendigvis gi dårlig kvalitet?
    Løselig basert på faktiske hendelser.
    Blir ikke det litt historieundevisning ala D.Trump?
    Tidligere har man jo brukt spillefilmer og skjønnlitteratur basert på historiske hendelser som nødvendigvis heller ikke er 100% historisk korrekte.. men som et verktøy for å skape interesse og et engasjement man kan supplere med fakta og teori. Et dataspill er bare en videre fortsettelse på dette.

    Man trenger ikke alltid anta at alle andre er idioter, det er jo åpenbart at skoler har en tanke bak dette og at det kan være nyttige supplement men, langt fra hele undervisningen.
    Jeg kjenner skolen litt innenifra - og jeg ser ikke helt at de har en gjennomtenkt tanke bak dette............
    Men, det om meg :)
     

    Larson

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Innlegg
    11.476
    Antall liker
    4.215
    Gi folk civilization i hjemmelekse og de vil lære massevis av historie.
     

    Audiophile-Arve

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    20.967
    Antall liker
    8.384
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    Godt skrevet: https://konatil.blogg.no/aere-vaere...GCQtgHn91ercsgFIwvdqJ6x1DZctMYOHCiWgZOf3kO5sw

    Påvirker hverdagen i skolen ganske merkbart......

    mvh
    Proffen
    Synd at styresmaktene ser behovet for ei slik lov. Det må komme at det har vore signal om at det skjer trakassering av elevar i skulen. Sjølv har eg vore nøydd til å "vise eleven til rette" når ting har vore for vanskeleg. I dag skal ein skrive avviksmelding når slikt skjer, og det er nok med på å få oss vaksne til å tenkje oss om. Men om det skulle dukke opp utagerande elevar med dårleg impulskontroll i kombinasjon med "krevjande" foreldre, kan utfordringa vere stor.
    Har forståing for dette tiltaket, men som andre lover kan også denne misbrukast.
     

    Proffen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Innlegg
    9.736
    Antall liker
    2.968
    Sted
    Bæææærgen
    Torget vurderinger
    5
    C

    Cyber

    Gjest
    Godt skrevet: https://konatil.blogg.no/aere-vaere...GCQtgHn91ercsgFIwvdqJ6x1DZctMYOHCiWgZOf3kO5sw

    Påvirker hverdagen i skolen ganske merkbart......

    mvh
    Proffen
    Erfaringsmessig i forhold til disiplinering: Calm is a superpower. Som ellers i livet.
    I prinsippet, ja. I praksis, med 75 kids på for lite areal, not quite so alltid.....

    mvh
    Proffen
    Godt man ikke har så store grupper i norsk skole på egenhånd. :)
     

    Proffen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Innlegg
    9.736
    Antall liker
    2.968
    Sted
    Bæææærgen
    Torget vurderinger
    5
    Godt skrevet: https://konatil.blogg.no/aere-vaere...GCQtgHn91ercsgFIwvdqJ6x1DZctMYOHCiWgZOf3kO5sw

    Påvirker hverdagen i skolen ganske merkbart......

    mvh
    Proffen
    Erfaringsmessig i forhold til disiplinering: Calm is a superpower. Som ellers i livet.
    I prinsippet, ja. I praksis, med 75 kids på for lite areal, not quite so alltid.....

    mvh
    Proffen
    Godt man ikke har så store grupper i norsk skole på egenhånd. :)
    It has been known to happen. Og som en tidligere rektor sa: Hvis det ikke funker, må dere se på det pedagogiske.......

    mvh
    Proffen
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Hvis karakterene slutter å telle i Oslo, hva skal motivere oss da? | Stine Bentzen
    Si ;D-innlegg: Det er et slag i trynet hvis det ikke skal ha noe å si hvor hardt man jobber.

    https://www.aftenposten.no/meninger...Oslo_-hva-skal-motivere-oss-da--Stine-Bentzen

    Jeg gikk på barneskolen og klaget til mamma om at jeg kjedet meg. Hun svarte: «Hvis du jobber hardt, får du noe igjen for det – da kan du velge fritt hvilken videregående du vil gå på.»

    Den muligheten har byrådet i Oslo satt i fare. Jeg kan være en av de siste som får et valg om hvilken videregående jeg vil gå på.


    Stine Bentzen (15), nestleder i Vestre Aker Unge Høyre.

    I Oslo er vi elever så heldige at vi kan søke på hvilken skole vi vil. Det er karaktersnittet som avgjør om vi kommer inn eller ikke. Men byrådet har satt ned et ekspertutvalg som kan komme til å gå inn for å fjerne denne muligheten.

    Utvalget skal se på muligheten for at opptaket skal basere seg på andre ting enn bare karakterer, som for eksempel bosted, kjønn eller foreldres inntekt. Med andre ord, ting man ikke kan gjøre noe med selv.

    Dette er et slag i trynet, hvis det plutselig ikke skal ha noe å si hvor mye man jobber eller hvor man ønsker å gå. At det er faktorer utenfor din kontroll som skal bestemme.


    Fjerner man fritt skolevalg, vil ungdom i Oslo miste en viktig frihet. Om ett år kan jeg øvelseskjøre, men det kan virke som byråd Inga Marte Thorkildsen (SV) mener at jeg ikke er gammel nok til å velge skole selv. Er ikke det litt rart?

    Vil gjøre Oslo mer delt
    Med dagens ordning kan elever fra alle Oslos kanter bli kjent når de starter på videregående, noe som styrker samholdet i byen.

    Hvis byrådet vil gjøre Oslo mindre delt, er det fjerne muligheten til å møte hverandre på skolen en forferdelig dårlig idé!

    Vi har hørt så mange ganger at de som jobber hardt, vil få en god fremtid. Om man klarer å yte sitt beste i timene, skal det lønne seg, og du skal kunne velge en jobb du ønsker deg. Ved å åpne for andre opptakskriterier, vil tydeligvis ikke byrådet det.

    Dette er et signal til alle ungdommer om at det ikke er noen vits i å gi det lille ekstra, fordi postnummeret ditt er det samme uansett.

    På bekostning av frihet
    Vi har mange utfordringer i Oslo-skolen. Men å fjerne en ordning som nesten alle elever i Oslo liker og nyter godt av, er ikke veien å gå.

    Vi må gi mer ressurser til skolene som sliter, bedre lærere og sikre at alle elever får opplæring på sitt nivå.

    Det finnes mange politiske løsninger som kan gjøre de utsatte skolene bedre, uten at det går på bekostning av elevers frihet.

    Jeg gleder meg til å velge skole nå i mars. Jeg håper at fremtidens elever får samme mulighet.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    22.074
    Antall liker
    14.639
    Så i avisen i dag at hver tredje student ikke tar noen vekttall i løpet av året. Noen av disse er sannsynligvis folk som melder seg opp kun for å få studentrabatter på ting og tang, men uansett er det stygge tall.
     
    C

    Cyber

    Gjest
    Så i avisen i dag at hver tredje student ikke tar noen vekttall i løpet av året. Noen av disse er sannsynligvis folk som melder seg opp kun for å få studentrabatter på ting og tang, men uansett er det stygge tall.
    Link?
     
    C

    Cyber

    Gjest
    Tell me about it!

    Dette er ting jeg daglig erfarer på akademiet i møte med de nyankomne.

    «Lektor Åge Hvitstein frykter at overgangen til høyere utdanning blir for hard for elevene. - De har ikke utholdenhet til å lese lengre tekster, sier han.»

    https://www.dagbladet.no/nyheter/la...-har-liten-intellektuell-utholdenhet/70823248
    Dette er dog en problemstilling hele veien ned. "Vi" på ungdomstrinnet prøver å holde nivået der det har vært, men endel foreldre synes mengden er altfor stor.

    Før leste vi bøker, nå leser mange unge mye korte meldinger, snap osv...

    Utholdenheten må komme fra et sted.

    Da vi var små satt foreldrene og las med oss. I dag flikker mange rundt på nettbrett.
     

    Audiophile-Arve

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    20.967
    Antall liker
    8.384
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    Fibonacchitala er morosame, men mannen gjorde vel ein viktigare innsats ved å ta med seg det dekaniske system frå den muslimske verda til vesten. Hadde han ikkje gjort det, ville vi kanskje ha rekna med romartal framleis, og vore ute av stand til å drive med multiplikasjon, divisjon, og definitivt ikkje greidd å sende folk til andre planetar.

    Elles kunne eg svært gjerne tenkt meg at ungane fekk andre kriterium enn karakterar å sorterast etter. Akkurat kva dette skal vere, veit eg ikkje.
     

    Dr Dong

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Innlegg
    14.505
    Antall liker
    14.006
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    Problemet er ikke vurderingskriterier - selv om det er lite enkelt. Det dreier seg om hva en vil at onga skal lære. Å tro at karakterer eller ikke er problemet er å starte i feil ende. En karakter er ikke annet enn en vurdering om en har lært noe av det en ville lære bort. Det er da helt legitimt å spørre seg selv og kandidaten: Har jeg lært deg noe?
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    22.074
    Antall liker
    14.639
    Så i avisen i dag at hver tredje student ikke tar noen vekttall i løpet av året. Noen av disse er sannsynligvis folk som melder seg opp kun for å få studentrabatter på ting og tang, men uansett er det stygge tall.
    Link?
    Finner faktisk ikke igjen saken selv om jeg las den i dag, men her er en tilsvarende fra 2014:
    https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/4djwja/en-av-fire-studenter-studerer-ikke

    Det går nok mye i å betale en beskjeden sum i studieavgift for å nyte godt av studentfordeler. Husker det selv fra min tid - jeg benyttet meg av studenttilbud i mine første år i jobb i Oslo, men jeg tok i det minste eksamen (og bestod greit) i de fagene jeg faktisk meldte meg opp i.

    Det er mellom annet basert på denne tiden (jeg tok norsk og europeisk eldre og nyere historie, samt ex. fac. lingvistikkvarianten) jeg ikke klarer å ta noen alvorlig som mener at å studere er en heltidsjobb. For å bestå historiefagene holdt det lenge å beherske pensum fra videregående sånn noenlunde. Basert på et utvalg på 1 (eksamenene jeg tok i de ulike fagene) var det å lese faktisk pensum helt unødvendig. Gymnasbøker holdt lenge. Hvordan noen klarer å stryke på noe slikt er helt ufattelig - om de da har gjort den aller minste innsats for å faktisk bestå.

    Muligens har ting endret seg siden da, men jeg oppfattet eksamen langt på vei som en test på om en var totalt evneveik eller ikke. Ikke om man faktisk hadde vært en seriøst student. Kreves sikkert en del for å få toppkarakterer men for å bestå burde man komme langt med å kunne lese og skrive, samt ha detektebar puls i eksamensøyeblikket.

    Edit: Fant den, her er dagens sak: ://www.dn.no/nar-en-av-tre-studenter-ved-uio-tar-ikke-studiepoeng/2-1-558772
     
    Sist redigert:

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    22.074
    Antall liker
    14.639
    Trur nok opplevinga av utfordring kan variere med kva emne som studerast.....
    Selvsagt. Men vi snakker i utgangspunktet om å bestå, ikke gjøre det spesielt bra - noe som fort er en helt annen skål. Det er greit nok om man av en eller annen grunn knapt gjør et hederlig forsøk på å studere, men hvordan det er mulig å stryke på lavere gradsnivå om man faktisk har gjort en viss innsats som student begriper jeg virkelig ikke. Det er særdeles lite som skal til, noe som også ble påpekt av Dr. Dong tidligere i tråden. Siste ståkarakter er i praksis fravære av totalt faglig mørke, ikke særlig mye mer.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    14.582
    Antall liker
    10.840
    Sted
    Trondheim
    "Gamification" er et relativt nytt ord innen skolen, og dreier seg stort sett om at så mye som mulig av læring skal gjøres gjennom spill - å bruke motivasjonseffekten i spill til læring. Dette brer seg opp i skoleslagene og brukes faktisk etter hvert også på universitetsnivå. Er det bare jeg som er skeptisk til dette? Slutt å lese vanskelige tekster og lek deg til lærdommen. Når du kommer til et emne der det ikke finnes et spill du kan bruke og du må lese en komplisert tekst så står du der fordi du ikke har trening i å lese slike tekster?

    I dag skal tekster være enkle. De skal være korte slik at man ikke behøver å konsentrere seg. Fakta skal man slå opp og ikke huske. What can go wrong...
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    "Gamification" er et relativt nytt ord innen skolen, og dreier seg stort sett om at så mye som mulig av læring skal gjøres gjennom spill - å bruke motivasjonseffekten i spill til læring. Dette brer seg opp i skoleslagene og brukes faktisk etter hvert også på universitetsnivå. Er det bare jeg som er skeptisk til dette? Slutt å lese vanskelige tekster og lek deg til lærdommen. Når du kommer til et emne der det ikke finnes et spill du kan bruke og du må lese en komplisert tekst så står du der fordi du ikke har trening i å lese slike tekster?

    I dag skal tekster være enkle. De skal være korte slik at man ikke behøver å konsentrere seg. Fakta skal man slå opp og ikke huske. What can go wrong...
    Det spørs nå helt hva slags spill man bruker. Jeg lærte meg mye engelsk i sin til ved å spille teksadventures på en C64. Mange spill som Sim City e.l. trener også godt opp evnen til planlegging og administrasjon av tid og ressurser. Noen spill fremmer reaksjonsevne og andre logisk tenking og ingeniørferdigheter. Andre er simuleinger fra alt til moderne landbruk, realistisk flyging og tungtransport.

    Det er med andre ord mye mye mer i spillverden enn skytespill og rollespill, arcade og eventyr. Nå når VR begynner å bli utbredt vil det hele få enda flere dimensjoner.

    Spill er med andre ord ikke bare lek og tidsfordriv men kan være usannsynlig givende og nyttig.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    22.074
    Antall liker
    14.639
    Fibonacchitala er morosame, men mannen gjorde vel ein viktigare innsats ved å ta med seg det dekaniske system frå den muslimske verda til vesten. Hadde han ikkje gjort det, ville vi kanskje ha rekna med romartal framleis, og vore ute av stand til å drive med multiplikasjon, divisjon, og definitivt ikkje greidd å sende folk til andre planetar.
    En av de mindre kjente sidene ved Fibonacchi er også at det er med enorm margin det mest misbrukte konseptet for å vise hvordan rekursiv programmering fungerer (en rekursiv funksjon er en funksjon som kaller seg selv igjen og igjen til den til slutt terminerer). Det er mulig å beregne Fibonacchi-tall rekursivt, men det er også den suverent dummeste måten å gjøre det på (riktig måte er dynamisk programmering).
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    14.582
    Antall liker
    10.840
    Sted
    Trondheim
    ^^Selvfølgelig kan det det, men det trener ikke opp en del ting som er svært viktig, spesielt i høyere utdanning - bl.a. evnen til å lese og forstå kompliserte tekster. Man lærer at alt skal være morsomt, og er det ikke det kan det være det samme. Jeg synes det er farlig.

    ^Det er vel sjelden rekursiv programmering er spesielt effektivt, men elegant, det er det.
     

    Audiophile-Arve

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    20.967
    Antall liker
    8.384
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    "Gamification" er et relativt nytt ord innen skolen, og dreier seg stort sett om at så mye som mulig av læring skal gjøres gjennom spill - å bruke motivasjonseffekten i spill til læring. Dette brer seg opp i skoleslagene og brukes faktisk etter hvert også på universitetsnivå. Er det bare jeg som er skeptisk til dette? Slutt å lese vanskelige tekster og lek deg til lærdommen. Når du kommer til et emne der det ikke finnes et spill du kan bruke og du må lese en komplisert tekst så står du der fordi du ikke har trening i å lese slike tekster?

    I dag skal tekster være enkle. De skal være korte slik at man ikke behøver å konsentrere seg. Fakta skal man slå opp og ikke huske. What can go wrong...
    Det spørs nå helt hva slags spill man bruker. Jeg lærte meg mye engelsk i sin til ved å spille teksadventures på en C64. Mange spill som Sim City e.l. trener også godt opp evnen til planlegging og administrasjon av tid og ressurser. Noen spill fremmer reaksjonsevne og andre logisk tenking og ingeniørferdigheter. Andre er simuleinger fra alt til moderne landbruk, realistisk flyging og tungtransport.

    Det er med andre ord mye mye mer i spillverden enn skytespill og rollespill, arcade og eventyr. Nå når VR begynner å bli utbredt vil det hele få enda flere dimensjoner.

    Spill er med andre ord ikke bare lek og tidsfordriv men kan være usannsynlig givende og nyttig.
    Ein lærer av alt ein driv med. Men ikkje alle aktivitetar er like læringseffektive. Ingen tvil om at det sikraste er å sjølv erfare erfaringane. Men det er så mykje meir effektiv å lese seg til kva andre har erfart.
    Mange spel er ein god innfallsvinkel. Eg har opplevd at multidiagostiserte elevar gjennom spel har auka engelskkunnskapane sine så vel som kommunikasjonsevna gjennom å spele massevis av spel. At eleven sat mange timar om dagen var greitt nok - han ville gjort det uansett, men det hadde nok ikkje gått å få inn pensum i norsk, matematikk, natur- og samfunnsfag på liknande måte - døgnet har for få timar.
     

    Audiophile-Arve

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    20.967
    Antall liker
    8.384
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    "Gamification" er et relativt nytt ord innen skolen, og dreier seg stort sett om at så mye som mulig av læring skal gjøres gjennom spill - å bruke motivasjonseffekten i spill til læring. Dette brer seg opp i skoleslagene og brukes faktisk etter hvert også på universitetsnivå. Er det bare jeg som er skeptisk til dette? Slutt å lese vanskelige tekster og lek deg til lærdommen. Når du kommer til et emne der det ikke finnes et spill du kan bruke og du må lese en komplisert tekst så står du der fordi du ikke har trening i å lese slike tekster?

    I dag skal tekster være enkle. De skal være korte slik at man ikke behøver å konsentrere seg. Fakta skal man slå opp og ikke huske. What can go wrong...
    Hugsar du "Illustrerte Klassikere"? Eit forsøk på å transformere godbitar frå verdslitteraturen til teikneserieformat. Det funka svært godt, og du kunne t.d. ta til deg Jules Verne sine romanar på ca 5 minutt. Ingenting gale med det, før du stiller nokre refleksjonsspørsmål til den håpefulle lesar.
     
    C

    cruiser

    Gjest
    Intet nytt i dette, old farts som mener generasjonene etter blir dummere. Har vel gått på repeat siden tidenes morgen det der.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    14.582
    Antall liker
    10.840
    Sted
    Trondheim
    Jeg sier da ingen ting om hvorvidt dagens generasjon er dummere enn tidligere generasjoner. Jeg kommenterer metodene som brukes, og jeg er slettes ikke sikker på at "gamification" er så veldig effektivt når vi kommer høyere i skoleslagene. "Gamification" er så vidt jeg kan se bare et forsøk på å gjøre skolen mer lik elevenes fritid, og det er jeg ikke sikker på er så veldig lurt.
     

    Proffen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Innlegg
    9.736
    Antall liker
    2.968
    Sted
    Bæææærgen
    Torget vurderinger
    5
    Jeg sier da ingen ting om hvorvidt dagens generasjon er dummere enn tidligere generasjoner. Jeg kommenterer metodene som brukes, og jeg er slettes ikke sikker på at "gamification" er så veldig effektivt når vi kommer høyere i skoleslagene. "Gamification" er så vidt jeg kan se bare et forsøk på å gjøre skolen mer lik elevenes fritid, og det er jeg ikke sikker på er så veldig lurt.
    Enig. Og Cruisers innspill fokuserer vel egentlig ikke på det diskusjonen handler om.

    mvh
    Proffen
     
    C

    cruiser

    Gjest
    Ikke? for meg ser det ut som all form for nyvinning og utvikling er til det negative. Dere fremstår ikke akkurat som en optimistisk og positiv gjeng.
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Tydeligvis endel som ser spill som fjas, lek, moro og Playstation og som ikke ser potensialet i interaktive plattformer, simulasjoner og det som kommer til å bli en gamechanger: VR.

    Spill kan være slikt:
    ¨
    https://store.steampowered.com/app/645630/Car_Mechanic_Simulator_2018/

    https://store.steampowered.com/app/868360/Project_Hospital/

    https://store.steampowered.com/app/333640/Caves_of_Qud/

    https://www.kerbalspaceprogram.com

    etc.

    Hvis man aldri har brukt tid på slike er det ikke så underlig at man ser på spill som "Donkey Kong" og "Space Invaders" eller "Fortnite" om man tror man er oppdatert.

    Jeg var med i et hardcore raiding-guild i WOW også, og du fikk ingenting gratis. Et 40-manns Raid med god ledelse der folk kommuniserer med hodetelefoner og mikrofon er en opplevelse jeg ikke ville vært foruten og så mye mer givende enn å sitte å høre på noen forelesninger fra desillusjonerte professorer i nyttelause fag. Eller å sitte å lage kart og ta notatater i Inforcom-adventures ... for lenge lenge siden, eller å gjennoppdage 'Elite' med en HTC Vive.

    Jeg forventer ikke at omtrent noen har samme erfaringer, men tro meg når jeg sier at det er en god del ting mange ikke har opplevd og som de derfor lett avviser som lek og moro uten dypere verdi.

    Hm, ikke lett å formidle men om man er litt nysgjerrig på fremtiden så kan jeg anbefale et par timer med denne. (kombinerer fremtidsvisjoner med lettere underholdning)

    Jeg tuller ikke og det er en underholdende bok.

    Snowcrash.jpg
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    22.074
    Antall liker
    14.639
    Jeg har også en betydelig del av mine engelskkunnskaper fra tekstbaserte eventyrspill på PC i barne- og ungdomstiden. Det gikk et enormt antall timer på sorten til tider. Men det var også en tid da man enten man ville eller ikke også måtte forholde seg litt til hvordan en datamaskin faktisk funket så litt kunnskap der fikk man også på lasset.

    Jeg kan imidlertid ikke, selv om jeg legger absolutt all eksisterende godvilje jeg har, klare å se hvilke ferdigheter som utvikles eller kunnskap som tilegnes av å sende SnapStreaks til en haug av folk eller flytte sosial interaksjon over på Facebook.

    For den som ikke har lest den - en vellaget NRK-spesial og noe av det mest deprimerende jeg har lest på lenge.
    https://www.nrk.no/slukt-av-snap-1.13811834

    Det er mulig jeg er en sur, middelaldrende mann, men jeg mener det er en ganske vesentlig forskjell på å bruke teknologi som ren underholdning kontra å måtte forholde seg aktivt til den. Det er forskjell på å glane 5 timer på Facebook og sitte 5 timer å programmere selv om begge sorterer under "bruke 5 timer på data'n"
     
    Sist redigert:
    • Liker
    Reaksjoner: MML
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Jeg har også en betydelig del av mine engelskkunnskaper fra tekstbaserte eventyrspill på PC i barne- og ungdomstiden. Det gikk et enormt antall timer på sorten til tider. Men det var også en tid da man enten man ville eller ikke også måtte forholde seg litt til hvordan en datamaskin faktisk funket så litt kunnskap der fikk man også på lasset.
    Det varmer mitt hjerte å høre. Infocom, Level 9 og ... abermud når nan kunne snike seg inn på universitetene..

    Jeg kan imidlertid ikke, selv om jeg legger absolutt all eksisterende godvilje jeg har, klare å se hvilke ferdigheter som utvikles eller kunnskap som tilegnes av å sende SnapStreaks til en haug av folk eller flytte sosial interaksjon over på Facebook.
    Det handler om noe helt annet, teknologisk indusert lydighet og konformitet. Handler ikke om spill.

    For den som ikke har lest den - en vellaget NRK-spesial og noe av det mest deprimerende jeg har lest på lenge.
    https://www.nrk.no/slukt-av-snap-1.13811834
    Det handler om posering og higen etter aksept. Akkurat som de fleste i det rødgrønne spekteret av norsk politikk ser verden.


    Det er mulig jeg er en sur, middelaldrende mann, men jeg mener det er en ganske vesentlig forskjell på å bruke teknologi som ren underholdning kontra å måtte forholde seg aktivt til den. Det er forskjell på å glane 5 timer på Facebook og sitte 5 timer å programmere selv om begge sorterer under "bruke 5 timer på data'n"
    Ja.. ganske spot on.

    Det første spillet jeg kjøpte for egne penger var Eureka på C64. Et tekstadventure uten muligheter til å save. Vanskelig. Men det satt standarden.

    https://en.wikipedia.org/wiki/Eureka!_(video_game)
     
    Sist redigert av en moderator:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn