Politikk, religion og samfunn Klimaforskerne regnet rett Hva nå?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Disqutabel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Innlegg
    11.731
    Antall liker
    11.815
    Enhver kropp har et høyst reelt behov for et moderat aktivitetsnivå. Det er ekstremt godt dokumentert. Til tross for dette sitter likevel 2/3 av Norges voksne befolkning altfor mye på ræva. Jeg synest det er underlig at noen velger å innrette sitt dagligliv og prioritere slik at man ikke får denne svært begrensede mengden aktivitet i det daglige. 150 minutter pr uke tilsvarer 30 minutter pr. arbeidsdag eller så kan man ligge på sofaen hele helga.

    Jeg lurer på hvordan man får et så vidt perspektiv at man ikke klarer å få flyttet på seg tilstrekkelig. Samfunnet bærer åpenbart preg av det. Biler stamper i kø og kollektivtransporten renner over i rushtiden. Det er veldig god plass på sykkelveiene og fortauene inn til Oslo sentrum.
    Noe lignende kan sies om nærmest en hver handling mennesker bedriver. Alkohol er bevist noe av det mest giftige du kan putte i kroppen, til tross for dette putter 3/4 av Norges befolkning denne gifta inn i kroppen på jevnlig basis. Jeg synes det er underlig at noen velger å prioritere slik at man bevisst forgifter seg selv, med helseutfordringer og generelle familiære og samfunnsmessige problemer som følge. Hadde man droppet denne lett unngåelige giften, kunne man nyte av natur og sunn moro hele helga.

    Jeg elsker rusen, jeg. Forakt meg.
     

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.195
    Antall liker
    8.428
    Torget vurderinger
    12
    Sjekket med en kollega som har månedskort og reiser Lillestrøm-Oslo. Det koster 13-1400 kroner i måneden. Om man da reiser til og fra 22 ganger pr- måned gir det en pris pr. enkelttur på 31 kroner. En enkeltbillett koster 59 kroner.
    Men hvorfor øker billettprisene nesten lineært med tilbakelagt distanse? Det gjør de ikke for fly, det er knapt dyrere å fly fra Gardermoen til Gran Canaria enn det er fra Gardermoen til Trondheim. At det koster en femtilapp å ta toget fra Lillestrøm til Oslo er helt rimelig, at det koster over tusen kroner å ta toget fra Oslo til Trondheim er det ikke. I hvert fall ikke hvis det skal erstatte flytrafikken.
    Tok du hensyn til flytog, taxi, parkering etc etc nå? Eller bare grunnprisen fra billigkalenderen til Norwegian? Den uten seteplass og bagasje. NSB belønner, heldigvis for meg, oss som reiser samme strekning ofte. Etter 6 dager er det break even på mitt månedskort og da har jeg i tillegg overgang til alle Ruter-soner i osloområdet. Når jeg i tillegg kan ta meg betalt for faktisk arbeid som utføres under reisen er det lønnsomt med 5-gangen for meg. Kudos til arbeidsgiver og NSB for fleksibilitet samt en stort sett punktlig og behagelig reise.
     
    S

    Slubbert

    Gjest
    Jeg tror alkohol er bra for den mentale folkehelsa. Jeg tror også flere andre typer rus ville vært bra for den mentale folkehelsa, hvis det var lovlig. Avholdsfolk går glipp av noe, IMO så klart.
     
    Sist redigert:
    S

    Slubbert

    Gjest
    Tok du hensyn til flytog, taxi, parkering etc etc nå? Eller bare grunnprisen fra billigkalenderen til Norwegian? Den uten seteplass og bagasje. NSB belønner, heldigvis for meg, oss som reiser samme strekning ofte. Etter 6 dager er det break even på mitt månedskort og da har jeg i tillegg overgang til alle Ruter-soner i osloområdet. Når jeg i tillegg kan ta meg betalt for faktisk arbeid som utføres under reisen er det lønnsomt med 5-gangen for meg. Kudos til arbeidsgiver og NSB for fleksibilitet samt en stort sett punktlig og behagelig reise.
    Tar du flytog/taxi og betaler ekstra for seteplass og bagasje har du deg selv å takke, men det er jo frivillig. Vanlig tog koster halvparten av flytoget, ellers har jeg aldri sjekket inn bagasje for en reise på mindre enn en uke. Betaler du for seteplass er du en fjomp, men ok, det bidrar jo til bunnlinja og gjør billettene billigere for oss andre.

    Det er ikke noe problem å komme seg fra Oslo S til Trondheim S for fem-seks hundre kroner med fly, de fleste ombord på flyet gjør det. Hvis du bestiller 3mnd i forveien kan du få en togbillett for 399, men det tar fortsatt over sju timer.
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    24.295
    Antall liker
    18.696
    Torget vurderinger
    2
    I Gnore kunne man forlengst bygd ut tospors bane på strekningene Lillehammer - Halden og Oslo - Stavanger. Bergensbanen er en tøffere nøtt å knekke og det samme opp til Røros/Trondheim/Åndalsnes.

    Men, de to første strekningene er topografisk enkle og samfunnsøkonomisk kloke å bygge ut ordentlig. Pga ekstrem lobbyvirksomhet fra snevre næringsinteresser, blandet med landets sære "skal Oslo-Stavanger få tospors må vi også få det til Kirkenes" politikk, har planer om dette blitt utsatt og sabotert.
    I tillegg har vi et stygt underprioritert vedlikeholdsregime for jernbane, som passasjerene betaler prisen for daglig.

    Norge er på jumboplass i Europa når det gjelder tosporsandel for bane.

    (Lobbyvirksomhet: spesielt lastebiltransport, som ser større kapasitet på bane som en trussel; men også næringsclusters, som frykter for at nye områder skal blomstre opp dersom kommunikasjon forbedres.)
     

    BT

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Innlegg
    21.456
    Antall liker
    6.873
    Sånn er det å bo iGnore....
     

    BT

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Innlegg
    21.456
    Antall liker
    6.873
    Tok du hensyn til flytog, taxi, parkering etc etc nå? Eller bare grunnprisen fra billigkalenderen til Norwegian? Den uten seteplass og bagasje. NSB belønner, heldigvis for meg, oss som reiser samme strekning ofte. Etter 6 dager er det break even på mitt månedskort og da har jeg i tillegg overgang til alle Ruter-soner i osloområdet. Når jeg i tillegg kan ta meg betalt for faktisk arbeid som utføres under reisen er det lønnsomt med 5-gangen for meg. Kudos til arbeidsgiver og NSB for fleksibilitet samt en stort sett punktlig og behagelig reise.
    Tar du flytog/taxi og betaler ekstra for seteplass og bagasje har du deg selv å takke, men det er jo frivillig. Vanlig tog koster halvparten av flytoget, ellers har jeg aldri sjekket inn bagasje for en reise på mindre enn en uke. Betaler du for seteplass er du en fjomp, men ok, det bidrar jo til bunnlinja og gjør billettene billigere for oss andre.

    Det er ikke noe problem å komme seg fra Oslo S til Trondheim S for fem-seks hundre kroner med fly, de fleste ombord på flyet gjør det. Hvis du bestiller 3mnd i forveien kan du få en togbillett for 399, men det tar fortsatt over sju timer.
    #pirkemodus on

    Det koster 309 kroner, og tar 6 timer og 35 minutter hvis du tar eftermiddagsavgangen. Det er nattoget som tar over 7 timer, så passasjerene skal få nok søvn.
     
    S

    Slubbert

    Gjest
    Hvis jeg vil fra Oslo til Trondheim neste helg er dette alternativene:

    tog.jpg

    Omtrent samme pris med fly, for øvrig.
     

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.195
    Antall liker
    8.428
    Torget vurderinger
    12
    Tok du hensyn til flytog, taxi, parkering etc etc nå? Eller bare grunnprisen fra billigkalenderen til Norwegian? Den uten seteplass og bagasje. NSB belønner, heldigvis for meg, oss som reiser samme strekning ofte. Etter 6 dager er det break even på mitt månedskort og da har jeg i tillegg overgang til alle Ruter-soner i osloområdet. Når jeg i tillegg kan ta meg betalt for faktisk arbeid som utføres under reisen er det lønnsomt med 5-gangen for meg. Kudos til arbeidsgiver og NSB for fleksibilitet samt en stort sett punktlig og behagelig reise.
    Tar du flytog/taxi og betaler ekstra for seteplass og bagasje har du deg selv å takke, men det er jo frivillig. Vanlig tog koster halvparten av flytoget, ellers har jeg aldri sjekket inn bagasje for en reise på mindre enn en uke. Betaler du for seteplass er du en fjomp, men ok, det bidrar jo til bunnlinja og gjør billettene billigere for oss andre.

    Det er ikke noe problem å komme seg fra Oslo S til Trondheim S for fem-seks hundre kroner med fly, de fleste ombord på flyet gjør det. Hvis du bestiller 3mnd i forveien kan du få en togbillett for 399, men det tar fortsatt over sju timer.
    Ok, så ble det for vanskelig å forstå. Værnes og Gardermoen ligger uansett ikke i Trondheim og Oslo. Du må ha tiltransport. I tillegg er det ventetid og sikkerhetskontroller og køer som forandrer glansbildet og reisetida. Alternativet er å gå inn på toget, sette seg og reise til målet. Tog er en flott reisemåte. Hvis du i tillegg ikke skal til endestasjonen har du også mulighet til å gå av på veien. Siden togene som går nord-syd stort sett er rimelig fulle så er det ikke bare jeg som ser fordelen.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    22.107
    Antall liker
    14.666
    Om jeg vil reise fra Hamburg til München neste helg koster det 166 Euro og tar 5 timer og 40 minutter. Det er 792 kilometer og tar i følge Google 7 timer og 22 minutter med bil. Tyske tog kjører betydelig raskere enn norske, det visste vi forsåvidt. Men spesielt billig er det ikke i Tyskland heller. Spesielt ikke justert for lønnsnivå.

    Effektiv reisetid med fly sentrum-sentrum mellom tp byer i Norge tar i praksis et sted mellom 3 og 4 timer avhengig av hvor tighte marginer man tør å kjøre. Og det er ikke spesielt lett å få brukt den tiden til noe fornuftig siden reisen består av en rekke småetapper, ulike transportmidler og noe køståing.
     

    Daniel62

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.04.2014
    Innlegg
    2.548
    Antall liker
    788
    Legg på en avgift på flybillettene mellom Oslo-Trondheim og Oslo-Bergen, og ørmerk disse pengene til å få jernbanen bedre mellom nevnte byer. Kjos og naustgubbene våre piper, men det får vi tåle. Om avgiften skulle vært 500,- 1000,- eller mer er opp til politkerne, men de tør ikke, og hvis de kommer med en avgift så blir det vel en femtilapp som går rett inn i det store sluket.
    Det er da nok av avgifter på flybilletter............

    En billigbillett med SAS en vei Oslo-Bergen koster egentlig kr 332,- men med avgifter koster den 699,- (210% avgifter)
    I tillegg kommer det andre avgifter som ikke vises på billetten.
     
    S

    Slubbert

    Gjest
    Ok, så ble det for vanskelig å forstå. Værnes og Gardermoen ligger uansett ikke i Trondheim og Oslo. Du må ha tiltransport. I tillegg er det ventetid og sikkerhetskontroller og køer som forandrer glansbildet og reisetida. Alternativet er å gå inn på toget, sette seg og reise til målet. Tog er en flott reisemåte. Hvis du i tillegg ikke skal til endestasjonen har du også mulighet til å gå av på veien. Siden togene som går nord-syd stort sett er rimelig fulle så er det ikke bare jeg som ser fordelen.
    Fra sentrum til sentrum tar det ca tre og en halv time med fly. Og du må regne en hundrings per ende i ekstra transport med rimeligste alternativ. Toget tar fortsatt (nesten, ikke over) sju timer og det er tre avganger i døgnet. For de fleste er det da ikke et reelt alternativ. Og hvis man skal frem og tilbake for feks et møte eller en event eller noe sånt, så er man nødt til å inkludere overnatting i togalternativet også.

    Du kan ta et morrafly til Trondheim, jobbe en normal arbeidsdag der og ta fly hjem og rekke dagsrevyen. Hvis du skal gjøre det samme med tog må du dra dagen før og dra hjem dagen etter (eller i beste fall om natta).
     
    Sist redigert:
    S

    Slubbert

    Gjest
    Om jeg vil reise fra Hamburg til München neste helg koster det 166 Euro og tar 5 timer og 40 minutter. Det er 792 kilometer og tar i følge Google 7 timer og 22 minutter med bil. Tyske tog kjører betydelig raskere enn norske, det visste vi forsåvidt. Men spesielt billig er det ikke i Tyskland heller. Spesielt ikke justert for lønnsnivå.
    En kompis av meg som flyttet til Berlin for et par år siden gikk opp hundre tusen i lønn sammenlignet med hva han kunne oppnå i Norge. Og han har bare en bachelorgrad i IT (han velikeholder nettverk og sånt, har en normal IT-jobb i Schindler). Så det relative lønnsnivået kommer veldig an på hva du driver med.
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.802
    Antall liker
    9.717
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Legg på en avgift på flybillettene mellom Oslo-Trondheim og Oslo-Bergen, og ørmerk disse pengene til å få jernbanen bedre mellom nevnte byer. Kjos og naustgubbene våre piper, men det får vi tåle. Om avgiften skulle vært 500,- 1000,- eller mer er opp til politkerne, men de tør ikke, og hvis de kommer med en avgift så blir det vel en femtilapp som går rett inn i det store sluket.
    Det er da nok av avgifter på flybilletter............

    En billigbillett med SAS en vei Oslo-Bergen koster egentlig kr 332,- men med avgifter koster den 699,- (210% avgifter)
    I tillegg kommer det andre avgifter som ikke vises på billetten.
    Ja, det er sikkert mange avgifter, men vi bør få til en endring av måten vi reiser på. Alternativet er selvfølgelig gulrot, vi kan redusere prisene på togbilletten skikkelig, men da må vi omfordele i statsbudsjettet eller ta mer penger fra oljefondet. Men samtidig burde vi fått ned reisetiden med tog slik at det blir et fornuftig alternativ. Fra Oslo sentrum til Trondheim sentrum på f.eks. 3-4 timer hjelper veldig når man sammenligner til og fra Gardermoen og Værnes.
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    16.208
    Antall liker
    9.389
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Jeg tror ikke "mysteriet" rundt togpriser er så mye mer komplisert enn at mye av vinningen går bort i komfort/høy standard og at passasjertallene ikke er så høye. Nesten halvparten av utgiftene til NSB er lønn.

    Kostnadene med infrastruktur og anlegg (togsett, perronger, informasjonstavler, nettsider, billettautomater osv gjør at man må ha stort volum for å bli lønnsomt. Når man da har såpass god benplass at et tog i Norge gjerne i tar mer enn 200-300 passasjerer så blir det lite inntekter.

    Mvh
    OMF

    Her blir jo enhetsprisen lavere...
    tog.jpg
     
    S

    Slubbert

    Gjest
    Ja, det er sikkert mange avgifter, men vi bør få til en endring av måten vi reiser på. Alternativet er selvfølgelig gulrot, vi kan redusere prisene på togbilletten skikkelig, men da må vi omfordele i statsbudsjettet eller ta mer penger fra oljefondet. Men samtidig burde vi fått ned reisetiden med tog slik at det blir et fornuftig alternativ. Fra Oslo sentrum til Trondheim sentrum på f.eks. 3-4 timer hjelper veldig når man sammenligner til og fra Gardermoen og Værnes.
    Man kan ikke ha et kostnadsnivå i Norge som er tre ganger høyere enn i alle andre land, da blir det umulig å produsere og eksportere noe herfra og økonomien vil kollapse. Det eneste som gjør at vi kan ha et så høyt kostnadsnivå som vi har i dag er oljen, siden den er en råvare som koster mye samme hvor den kjøpes fra. Hvis vi skal eksportere noe annet enn råvarer må vi ha et noenlunde konkurransedyktig kostnadsnivå. Så man kan ikke bare slenge avgifter ukritisk på alt mulig.
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.802
    Antall liker
    9.717
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Mange passasjerer på Østfoldbanen i hvertfall. Både region- og lokaltog er stort sett stapp fulle. Og det er bra med folk utenom rushtidene også. Er jo snakk om å sette inn dobbeldekkere i rushet også.
     

    Daniel62

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.04.2014
    Innlegg
    2.548
    Antall liker
    788
    Legg på en avgift på flybillettene mellom Oslo-Trondheim og Oslo-Bergen, og ørmerk disse pengene til å få jernbanen bedre mellom nevnte byer. Kjos og naustgubbene våre piper, men det får vi tåle. Om avgiften skulle vært 500,- 1000,- eller mer er opp til politkerne, men de tør ikke, og hvis de kommer med en avgift så blir det vel en femtilapp som går rett inn i det store sluket.
    Det er da nok av avgifter på flybilletter............

    En billigbillett med SAS en vei Oslo-Bergen koster egentlig kr 332,- men med avgifter koster den 699,- (210% avgifter)
    I tillegg kommer det andre avgifter som ikke vises på billetten.
    Ja, det er sikkert mange avgifter, men vi bør få til en endring av måten vi reiser på. Alternativet er selvfølgelig gulrot, vi kan redusere prisene på togbilletten skikkelig, men da må vi omfordele i statsbudsjettet eller ta mer penger fra oljefondet. Men samtidig burde vi fått ned reisetiden med tog slik at det blir et fornuftig alternativ. Fra Oslo sentrum til Trondheim sentrum på f.eks. 3-4 timer hjelper veldig når man sammenligner til og fra Gardermoen og Værnes.
    To ting:

    1)

    Alle bør ta tak i "bærekraft" som ikke nødvendigvis betyr å flytte reisen fra fly til tog, men tenke igjennom :
    - trenger jeg å reise på det møte? (andre skal allikevel og kan gi innspill og referat)
    - kan jeg slå sammen to møter på neste reise? (planlegge bedre)
    - kan jeg kombinere den ferieturen med et jobbreisebesøk når jeg først er der? (planlegge og vise fleksibilitet)
    - kan jeg ha videokonferanse/telefonmøte i stedet for å reise? (MÅ man reise)

    Og for å ha det helt klart: slik tankegang gjelder like mye i det offenlige som i det private.

    Det er alt for mange unødvendige reiser, være seg med fly, tog, båt, bil.

    2)
    Jeg hørte på radioen forrige uke at det ville ta ca 60 år før en høyhastighetsbane ville "bære seg" , miljømessig - 60år!
    Er det da ikke bedre å forbedre banene som er, rette ut de verste svingene, og satse på nytt med togsett med hastighet ala Signatur/TGV?
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.802
    Antall liker
    9.717
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Ja, det er sikkert mange avgifter, men vi bør få til en endring av måten vi reiser på. Alternativet er selvfølgelig gulrot, vi kan redusere prisene på togbilletten skikkelig, men da må vi omfordele i statsbudsjettet eller ta mer penger fra oljefondet. Men samtidig burde vi fått ned reisetiden med tog slik at det blir et fornuftig alternativ. Fra Oslo sentrum til Trondheim sentrum på f.eks. 3-4 timer hjelper veldig når man sammenligner til og fra Gardermoen og Værnes.
    Man kan ikke ha et kostnadsnivå i Norge som er tre ganger høyere enn i alle andre land, da blir det umulig å produsere og eksportere noe herfra og økonomien vil kollapse. Det eneste som gjør at vi kan ha et så høyt kostnadsnivå som vi har i dag er oljen, siden den er en råvare som koster mye samme hvor den kjøpes fra. Hvis vi skal eksportere noe annet enn råvarer må vi ha et noenlunde konkurransedyktig kostnadsnivå. Så man kan ikke bare slenge avgifter ukritisk på alt mulig.
    Dyrere flybilletter på strekninger der tog er et alternativ er ikke kritisk for eksporten. Men nå er togalternativet dårlig og da må vi gjøre noe raskt med det problemet.
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    24.295
    Antall liker
    18.696
    Torget vurderinger
    2
    Jeg hørte på radioen forrige uke at det ville ta ca 60 år før en høyhastighetsbane ville "bære seg" , miljømessig - 60år!
    Og da lyttet du til et lobbyinnspill, der man tok utgangspunkt i utbygging på de vanskeligste strekningene og brukte dette som målestokk, under antakelsen at om de enkle strekningene fikk dobbeltspor og høyere hastighet, ville også de vanskelige strekningene måtte få det samme.
     

    Daniel62

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.04.2014
    Innlegg
    2.548
    Antall liker
    788
    Jeg hørte på radioen forrige uke at det ville ta ca 60 år før en høyhastighetsbane ville "bære seg" , miljømessig - 60år!
    Og da lyttet du til et lobbyinnspill, der man tok utgangspunkt i utbygging på de vanskeligste strekningene og brukte dette som målestokk, under antakelsen at om de enkle strekningene fikk dobbeltspor og høyere hastighet, ville også de vanskelige strekningene måtte få det samme.
    Helt sikkert, men da tenker jeg 40 år, slår av for kjente.
    Høyhastighetstog i Norge med den topografien - nei.
    Men bedre, flere og raskere tog rundt indre Oslofjord -ja! (det er der de fleste bor, men flyr minst seg imellom - haha)
     

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.195
    Antall liker
    8.428
    Torget vurderinger
    12
    Ok, så ble det for vanskelig å forstå. Værnes og Gardermoen ligger uansett ikke i Trondheim og Oslo. Du må ha tiltransport. I tillegg er det ventetid og sikkerhetskontroller og køer som forandrer glansbildet og reisetida. Alternativet er å gå inn på toget, sette seg og reise til målet. Tog er en flott reisemåte. Hvis du i tillegg ikke skal til endestasjonen har du også mulighet til å gå av på veien. Siden togene som går nord-syd stort sett er rimelig fulle så er det ikke bare jeg som ser fordelen.
    Fra sentrum til sentrum tar det ca tre og en halv time med fly. Og du må regne en hundrings per ende i ekstra transport med rimeligste alternativ. Toget tar fortsatt (nesten, ikke over) sju timer og det er tre avganger i døgnet. For de fleste er det da ikke et reelt alternativ. Og hvis man skal frem og tilbake for feks et møte eller en event eller noe sånt, så er man nødt til å inkludere overnatting i togalternativet også.

    Du kan ta et morrafly til Trondheim, jobbe en normal arbeidsdag der og ta fly hjem og rekke dagsrevyen. Hvis du skal gjøre det samme med tog må du dra dagen før og dra hjem dagen etter (eller i beste fall om natta).
    Hvis hensikten er å kun kverulere er det ikke vanskelig å sette opp scenarier som vanskeliggjør tog. Tenk også på at reisetiden med tog lett kan utnyttes til arbeidstid. Jeg gjør det daglig så ikke si at det er vanskelig. Jeg finner det vanskeligere å jobbe ifm flyreiser. Når det er sagt vil jeg gjerne se en reell satsing på 2-spors jernbane langs alle hovedstrekninger samt tverrforbindelse gjøvik-moelv evt lillehammer og elektrifisering og utvidelse av østerdals- og nordlandsbanen. Blant annet. Nei, jeg har ikke regnet på om dette er lønnsomt, men jeg vet hvertfall at det ikke er lønnsomt å ødelegge kloden for våre etterkommere heller.
     

    Daniel62

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.04.2014
    Innlegg
    2.548
    Antall liker
    788
    Ok, så ble det for vanskelig å forstå. Værnes og Gardermoen ligger uansett ikke i Trondheim og Oslo. Du må ha tiltransport. I tillegg er det ventetid og sikkerhetskontroller og køer som forandrer glansbildet og reisetida. Alternativet er å gå inn på toget, sette seg og reise til målet. Tog er en flott reisemåte. Hvis du i tillegg ikke skal til endestasjonen har du også mulighet til å gå av på veien. Siden togene som går nord-syd stort sett er rimelig fulle så er det ikke bare jeg som ser fordelen.
    Fra sentrum til sentrum tar det ca tre og en halv time med fly. Og du må regne en hundrings per ende i ekstra transport med rimeligste alternativ. Toget tar fortsatt (nesten, ikke over) sju timer og det er tre avganger i døgnet. For de fleste er det da ikke et reelt alternativ. Og hvis man skal frem og tilbake for feks et møte eller en event eller noe sånt, så er man nødt til å inkludere overnatting i togalternativet også.

    Du kan ta et morrafly til Trondheim, jobbe en normal arbeidsdag der og ta fly hjem og rekke dagsrevyen. Hvis du skal gjøre det samme med tog må du dra dagen før og dra hjem dagen etter (eller i beste fall om natta).
    Hvis hensikten er å kun kverulere er det ikke vanskelig å sette opp scenarier som vanskeliggjør tog. Tenk også på at reisetiden med tog lett kan utnyttes til arbeidstid. Jeg gjør det daglig så ikke si at det er vanskelig. Jeg finner det vanskeligere å jobbe ifm flyreiser. Når det er sagt vil jeg gjerne se en reell satsing på 2-spors jernbane langs alle hovedstrekninger samt tverrforbindelse gjøvik-moelv evt lillehammer og elektrifisering og utvidelse av østerdals- og nordlandsbanen. Blant annet. Nei, jeg har ikke regnet på om dette er lønnsomt, men jeg vet hvertfall at det ikke er lønnsomt å ødelegge kloden for våre etterkommere heller.
    Staten, med BaneNor, må snarest gjøre følgende prioriterte tiltak:
    - sammenkoble Sørlandsbanen og Vestfoldbanen (dette har vært snakket om i over 50 år - og det er pinlig at man fortsatt må reise via indre Telemark og Buskerud for å ta toget mellom Sørlandet og Oslo)
    Jeg kan ikke fatte og begripe at dette ikke er med i planene i forbindelse med Nye Veiers utbyggingen av ny E18 fra Tvedestrand til Langangen. Helt håpløst dårlig koordinering. Her kunne man ganske enkelt, og forholdvis rimelig, lagt inn en parallell togtrasè langs nye E18 fra Brokelandsheia til Eidanger.
    - elektrifisere Norlandsbanen og Rørosbanen
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    24.295
    Antall liker
    18.696
    Torget vurderinger
    2
    ^ Du burde følge med på lobbyvirksomheten derfra.

    Norsk professor i geologi melder at han hermed ikke lenger vil bidra til forskning på leting etter olje og gass:

    Professor, geolog.
    Har jobbet 11 år med oljeleteforskning for Norsk Hydro.
    Professor ved Universitetet i Bergen i 1998 og professor II på Unis, Svalbard.
    Har publisert vidt i internasjonale tidsskrift.
    Har vært prosjektleder for flere større petroleumsrelaterte forskningsprosjekter, bl. a. i Nordsjøen og Barentshavet. Har hatt hovedansvaret for 50 masterstudenter og 10 doktorstudenter.

    «Jeg har nådd grensen for hva som er etisk forsvarlig forskning. Nok er nok.»

    William Helland-Hansen

    Både staten og oljeselskapene bevilger betydelige summer til leteforskning på norsk sokkel, noe både universitetene og forskningsinstituttene drar nytte av. Denne forskningen bidrar til den verdiskapningen på norsk sokkel som ligger lengst frem i tid. De klimamålene vi som nasjon har satt oss, er ikke forenlig med denne forskningen. Jeg som har hatt nytte av denne forskningen, har et etisk ansvar. Jeg kan si: Nok er nok.

    Jeg innrømmer det: Som universitetsansatt professor er jeg så privilegert at jeg selv kan velge hva jeg vil forske på – jeg har reservasjonsrett til å velge vekk det jeg mener er uetisk. Alle har ikke denne muligheten. Så langt i min 35-årige geolog-karriere, først i oljeindustrien og deretter på universitetet, har jeg hatt nytte av midler bevilget til forskning knyttet til petroleumsleting. Det har vært interessant og givende. For meg har mye av forskningen vært motivert ut ifra grunnforskningstanken - kunnskapen om jordas oppbygning og prosesser, uavhengig av finansieringskilde og oppdragsgiverens motivasjon, er grunnleggende og tidløs og vi vet ikke nødvendigvis hva den kan brukes til i fremtiden.
    Samtidig erkjenner jeg at det er sider ved leteforskningen som er problematisk. Det er det som er mitt anliggende nå.

    Ett sted må grensen settes for hva som er etisk forsvarlig forskning. Denne selvpålagte grensen setter jeg nå: Forskning motivert og finansiert med mål om å finne flere petroleumsressurser, trapper jeg nå ned. Jeg har fortsatt prosjekter i denne kategorien. De vil jeg gjennomføre og avslutte, men det blir ingen nye. Jeg vil bruke mitt forskerhode til andre formål.

    Hvorfor? Forskning til petroleumsleting bidrar til den verdiskapningen på sokkelen som ligger lengst frem i tid, flere tiår og sannsynligvis langt inn i andre halvdelen av dette århundret. Da er vi på overtid med tanke på klimamålene Norge og det internasjonale samfunnet har satt seg. Først skal det letes, et nytt petroleumsfunn skal evalueres og avgrenses, planer skal godkjennes, og feltet skal bygges ut. Dette tar fort 10 år. Fra oppstart av produksjon til nedstengning vil det for et lite felt typisk gå minst 10-15 år, og for et større felt, flere tiår. Denne planlagte verdiskapningen langt frem i tid er bakgrunnen for at jeg mener forskning på petroleumsleting er vanskelig å forsvare.

    Klimamålene innebærer en svært rask nedtrapping av utslipp fra fossil energi. 1,5 graders-målet projiseres til 40 prosents reduksjon i CO2-utslipp innen 2030 i forhold til 1990-nivå og en karbonnøytral verden i 2050, 2 graders-målet litt lenger frem. Myndighetens framskriving av forventet produksjon på norsk sokkel, gitt at vi fortsetter å lete, går langt forbi 2050, og er, slik jeg ser det, i åpenbar konflikt med klimamålene. Selv uten fortsatt leting vil vi produsere fra norsk sokkel godt inn i andre halvdel av dette århundret. Det store oljefeltet Johan Sverdrup som starter produksjon sent i 2019, vil ha en forventet levetid på over 50 år. Da er vi forbi 2070. Sett at verdenssamfunnet i 2070 har tømt en større del av karbonlageret enn det som var målet 50 år tidligere, og at den globale temperaturøkningen bare fortsetter - kan vi da fortsette å si at det er mottagerlandene av Norsk olje og gass som må stå til ansvar? I dag er alt fokus på å begrense etterspørselen gjennom kvoter og avgifter, hvor hvert land må stå til ansvar for sine utslipp. Det er viktig og bra. Men når skal vi ta ansvar på tilbudssiden? Dette valget gjør vi nå.

    Mange økonomer påpeker også at det er usikkert om de investeringene vi nå gjør, blir regningsvarende hvis etterspørselen etter petroleum på grunn av energiomlegging går ned. Og ikke minst, flere sentrale aktører, FNs klimapanel og det internasjonale energibyrået (IEA) inkludert, sier at store deler av karbonlageret som er påvist i undergrunnen, gass, olje og kull, må bli liggende igjen hvis vi ikke skal overskride karbonbudsjettet. Storskala CO2-fangst og lagring kan hjelpe noe, men uansett er det ikke grunn til å lete etter mer. Og overskrider vi karbonbudsjettet, må CO2 ekstraheres fra atmosfæren, såkalte negative utslipp, for å komme tilbake i balanse. Teknologien for dette er usikker og kun utprøvd i småskala laboratorieforsøk.

    I sum - hvordan kan Norge som nasjon som har levd godt av petroleumsproduksjon i 50 år tillate seg å dele ut et rekordstort antall av utvinningstillatelser når vi skriver 2019?

    Jeg kjenner argumentene: Petroleum er viktig for norsk verdiskaping og arbeidsplasser, Norge har en rolle som en uavhengig energiprodusent, vi har lave utslipp pr produserte enhet, norsk gass kan erstatte kull på kontinentet, hvis ikke vi produserer så vil andre land gjøre det osv. I dag er det nok noe sannhet i flere av disse påstandene, men først og fremst er påstandene et skalkeskjul for å fortsette som før. Tiden løper dessverre fra oss, argumentene tørker bort. De begrensede karbonlagrene vi fortsatt kan utvinne, tømmes. Vil vi bruke de samme argumentene om 10, 30 og 50 år?

    Equinor vil i 2019 bruke 1,7 milliarder dollar på leting etter petroleumsressurser, ifølge Dagens Næringsliv. Selv om resultatene de siste årene har vært magre, skriver DN.

    Uansett – med 83 felt som pr i dag er i produksjon på norsk sokkel – kommer vi til å være en olje- og gassnasjon i mange tiår fremover. Vi vil fortsatt produsere gass som erstatter kull, vi vil produsere vår «rene» olje, vi vil fortsatt ha en stor industri, vi vil utdanne ingeniører, geologer og geofysikere for å forvalte reservene på en klok måte, og vi vil forske på optimal reservoarutvinning. Felt i produksjon og godkjent for produksjon vil pumpe opp olje og gass i lang tid. Det er en utopi at vi stenger disse kranene. Men istedenfor å dele ut nye letekonsesjoner i rekordfart, bør vi nå forvalte reservene i produksjon og under planlegging for produksjon på best mulig måte og samtidig sluse vår kompetanse og våre store inntekter mot tiltak for omstilling til fossilfri energi. Her vil de store energiselskapene og alle deres smarte ingeniørhoder spille en avgjørende rolle.

    Så må vi lete etter mer? Og vil vi forske for å finne mer? Det første bestemmer myndighetene. Det andre kan jeg velge vekk. Jeg kan si: Nok er nok.
    https://www.harvestmagazine.no/arti...tM_WYcrchpQ_M41hmw9j3tMMin-ZUH2uLwDG-7S8us9i4
     
    S

    Slubbert

    Gjest
    Ok, så ble det for vanskelig å forstå. Værnes og Gardermoen ligger uansett ikke i Trondheim og Oslo. Du må ha tiltransport. I tillegg er det ventetid og sikkerhetskontroller og køer som forandrer glansbildet og reisetida. Alternativet er å gå inn på toget, sette seg og reise til målet. Tog er en flott reisemåte. Hvis du i tillegg ikke skal til endestasjonen har du også mulighet til å gå av på veien. Siden togene som går nord-syd stort sett er rimelig fulle så er det ikke bare jeg som ser fordelen.
    Fra sentrum til sentrum tar det ca tre og en halv time med fly. Og du må regne en hundrings per ende i ekstra transport med rimeligste alternativ. Toget tar fortsatt (nesten, ikke over) sju timer og det er tre avganger i døgnet. For de fleste er det da ikke et reelt alternativ. Og hvis man skal frem og tilbake for feks et møte eller en event eller noe sånt, så er man nødt til å inkludere overnatting i togalternativet også.

    Du kan ta et morrafly til Trondheim, jobbe en normal arbeidsdag der og ta fly hjem og rekke dagsrevyen. Hvis du skal gjøre det samme med tog må du dra dagen før og dra hjem dagen etter (eller i beste fall om natta).
    Hvis hensikten er å kun kverulere er det ikke vanskelig å sette opp scenarier som vanskeliggjør tog. Tenk også på at reisetiden med tog lett kan utnyttes til arbeidstid. Jeg gjør det daglig så ikke si at det er vanskelig. Jeg finner det vanskeligere å jobbe ifm flyreiser. Når det er sagt vil jeg gjerne se en reell satsing på 2-spors jernbane langs alle hovedstrekninger samt tverrforbindelse gjøvik-moelv evt lillehammer og elektrifisering og utvidelse av østerdals- og nordlandsbanen. Blant annet. Nei, jeg har ikke regnet på om dette er lønnsomt, men jeg vet hvertfall at det ikke er lønnsomt å ødelegge kloden for våre etterkommere heller.
    Hensikten er å poengtere at tog i de fleste sammenhenger ikke er et attraktivt alternativ til fly slik tilbudet er i dag. Det tar for lang tid, er for dyrt og med dagens reisetid og antall avganger er dagsreise tur-retur med tog i praksis umulig.
     
    S

    Slubbert

    Gjest
    Fordi det er tre avganger i døgnet, og en betydelig andel skal ikke hele veien. Det er som sagt 27 avganger i døgnet med fly, hver vei.

    Edit: Dette var svar til et innlegg fra Cruiser som han slettet, innså vel at det var et dumt spørsmål.
     
    Sist redigert:
    S

    Slubbert

    Gjest
    Hele utgangspunktet var jo at dette er en av Europas mest trafikkerte flyruter. Det er det god grunn til.
     

    AndersR

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.05.2011
    Innlegg
    5.264
    Antall liker
    4.065
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Problemet er vel i hovedsak at folk reiser generelt sett for mye, ikke like mye hvordan de reiser.
     
    S

    Slubbert

    Gjest
    ^^ Bevegelsesfrihet og kommunikasjon over landegrensene er de største fremskritt menneskeheten har oppnådd siden middelalderen, lykke til med å reversere det.
     
    S

    Slubbert

    Gjest
    Det er for øvrig mulig å dra på tur og oppleve nye sider av både verden og seg selv uten å forlate sin egen stue, men det er forbudt. Uansett ikke tema for denne tråden.
     

    AndersR

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.05.2011
    Innlegg
    5.264
    Antall liker
    4.065
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    ^^ Bevegelsesfrihet og kommunikasjon over landegrensene er de største fremskritt menneskeheten har oppnådd siden middelalderen, lykke til med å reversere det.
    Ikke uenig. Men samtidig kan man jo også si at det å utvinne olje og gass fra langt nedi bakken og bruke det til alt mulig må anses for å være årsaken til de største fremskrittene.

    Men som med alt annet, så kan det bli for mye av det gode. Og det har vi vel funnet ut nå.
     
    Sist redigert:

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.802
    Antall liker
    9.717
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Selvfølgelig er målet et sosialistisk verdensherredømme.

    w7f8Vzh.jpg
    Fukushima og Tsjernobyl er vel ikke noe å bry seg om.
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Det finnes vanndammer som har kollapset og druknet mange mennesker også, men man slutter ikke med hydroelektrisk kraft av den grunn. Man lærer av feil lokalisering og konstruksjon og manglende vedlikehold.

    Kjernekraft er en velprøvd og god energikilde og det er 100% vesentlig om man vil legge om til utslippsfri kraftproduksjon. Ingen grunn til å oppføre seg som en baby og kaste bort en gylden anledning til å faktisk rette på situasjonen. Denne motstanden mot tiltak som virker viser at karbonangsten er vikarierende element og at målet er å tvinge frem en mer totalitær samfunnsform og styresett der røde og grønne kommunister kan diktere hvordan andre mennesker lever.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    39.038
    Antall liker
    40.344
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Det er vel mer en manglende vilje eller evne til å velge mellom to ubehagelige alternativer. Det skal veldig mye energi til for å erstatte «a cubic mile of oil», og det er ikke veldig vanskelig å finne tungtveiende argumenter mot kjernekraft heller. Fukushima, Tsjernobyl og Three Mile Island er noen eksempler, kostnadene ved avfallslagring og dekommisjonering andre. Nye atomkraftverk er allerede i dag langt dyrere pr kWh enn f eks solceller.
    https://en.m.wikipedia.org/wiki/Economics_of_nuclear_power_plants
    https://en.m.wikipedia.org/wiki/Cost_of_electricity_by_source

    Annotation 2019-02-09 105231.jpg

    Da blir det fristende å ta en Ole Brumm i revers og si «nei takk, ingen av delene». Heller enn å konspirasjonsteoretisere at det bunner i et ønske om totalitært styresett er det kanskje mer konstruktivt å utfordre på hva de i så fall vil sette i stedet, og hvor lang tid overgangen til fornybar energi kan få ta. Vi har mer enn nok energi i form av solarinnstråling, men ennå ikke teknologien til å konvertere den til strøm og lagre den billig nok. Det kommer ganske snart, men kanskje for sent. Likevel, kostnadsutviklingen i tabellen over tyder på at atomkraft nærmer seg "NB" på samme måte som kull om noen få år. Utkonkurrert, finito.
     
    Sist redigert:

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.195
    Antall liker
    8.428
    Torget vurderinger
    12
    Det finnes vanndammer som har kollapset og druknet mange mennesker også, men man slutter ikke med hydroelektrisk kraft av den grunn. Man lærer av feil lokalisering og konstruksjon og manglende vedlikehold.

    Kjernekraft er en velprøvd og god energikilde og det er 100% vesentlig om man vil legge om til utslippsfri kraftproduksjon. Ingen grunn til å oppføre seg som en baby og kaste bort en gylden anledning til å faktisk rette på situasjonen. Denne motstanden mot tiltak som virker viser at karbonangsten er vikarierende element og at målet er å tvinge frem en mer totalitær samfunnsform og styresett der røde og grønne kommunister kan diktere hvordan andre mennesker lever.
    B63D2E8E-266A-48E3-84B2-675EFF32644D.gif
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.802
    Antall liker
    9.717
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Det finnes vanndammer som har kollapset og druknet mange mennesker også, men man slutter ikke med hydroelektrisk kraft av den grunn. Man lærer av feil lokalisering og konstruksjon og manglende vedlikehold.

    Kjernekraft er en velprøvd og god energikilde og det er 100% vesentlig om man vil legge om til utslippsfri kraftproduksjon. Ingen grunn til å oppføre seg som en baby og kaste bort en gylden anledning til å faktisk rette på situasjonen. Denne motstanden mot tiltak som virker viser at karbonangsten er vikarierende element og at målet er å tvinge frem en mer totalitær samfunnsform og styresett der røde og grønne kommunister kan diktere hvordan andre mennesker lever.
    Greit å vite at du mener at de som har et litt annet syn på miljø og klima enn deg selv er babyer og kommunister.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn