Hjemmebygg stopper pga manglende kompetanse. 2 veis system Beyma 12P80ND og TPL-200

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • The.Doctor

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.07.2017
    Innlegg
    198
    Antall liker
    210
    Sted
    Kristiansand
    Hei

    Har kjøpt inn følgende elementer til et enkelt 2 veis system som skal deles aktivt.
    Beyma 12P80ND og TPL-200
    2 stk Crown XTI1002 til å drive dette.

    Har hørt tilsvarende elementer/forsterker delt på 1150hz (kuttett på 60hz i bunnen)og det låt bra i mine ører.
    (har 2 stk 18" til å ta dypbass)

    Nå skal jeg designe å bygge kasser men stopper totalt opp i div program for simulering av kasser pga instillinger som jeg ikke aner hva betyr.

    Jeg tenker bassreflex er å foretrekke.
    TPL vil jeg sette på toppen av basskassen, så 12" kommer alene?


    Kan noen av dere hjelpe meg slik at jeg kommer videre med dette prosjektet?
     

    permorten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.10.2005
    Innlegg
    3.615
    Antall liker
    1.749
    Torget vurderinger
    6
    Mange varianter vil gi ok resultat siden du allikevel skal kjøre bassen separat.

    Hva med å kopiere noe slikt - spennende !

    pmc_peter.jpg
     

    Fenalaar

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.05.2002
    Innlegg
    8.629
    Antall liker
    7.238
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    3
    En slik kasse er ikke helt egnet til en 12" - det blir en temmelig gigantisk kasse når du skal ha bredden på en 12" med tilhørende nødvendig lengde på linja.
    (bredde= 30cm, lengde = 2,4m, gjenomsnittlig tverrsnitt på linjen 1-1,5xSd -> 150Liter innvendig volum)

    Transmisjonslinjer krever en god del arbeid for å simulere korrekt.

    Johan-Kr
     

    permorten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.10.2005
    Innlegg
    3.615
    Antall liker
    1.749
    Torget vurderinger
    6
    En slik kasse er ikke helt egnet til en 12" - det blir en temmelig gigantisk kasse når du skal ha bredden på en 12" med tilhørende nødvendig lengde på linja.
    (bredde= 30cm, lengde = 2,4m, gjenomsnittlig tverrsnitt på linjen 1-1,5xSd -> 150Liter innvendig volum)

    Transmisjonslinjer krever en god del arbeid for å simulere korrekt.

    Johan-Kr
    "12 er uegnet til TL line" - helt feil , godeste Fenalaar og 150 liter er da heller ikke en "gigantisk kasse" .

    Det interessante med PMC som her er avbildet er at linjen ikke er teoretiske 3-4-5 + meter lang og en har også sett på voight horn prinsippet hvor 3/4 bølgen er brukt til å linearisere utfasingen ved 4x fs - se og lær !

    Ikke mye mer jobb å sette sammen enn en Matrix closed box heller ..
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.457
    Antall liker
    16.777
    Sted
    Østfold
    Den foreslåtte 12" er ikke så enkel å få til bra, for den begynner å rulle av så ekstremt høyt. Som mellomtone til PA, tunet til 100Hz, eller i knøttlita lukket kasse (som ruller av fra kanskje 150) funker den, men ned til 60 er det vanskelig å få den til å opprettholde nivå.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    38.750
    Antall liker
    39.897
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Hei

    Har kjøpt inn følgende elementer til et enkelt 2 veis system som skal deles aktivt.
    Beyma 12P80ND og TPL-200
    2 stk Crown XTI1002 til å drive dette.

    Har hørt tilsvarende elementer/forsterker delt på 1150hz (kuttett på 60hz i bunnen)og det låt bra i mine ører.
    (har 2 stk 18" til å ta dypbass)

    Nå skal jeg designe å bygge kasser men stopper totalt opp i div program for simulering av kasser pga instillinger som jeg ikke aner hva betyr.

    Jeg tenker bassreflex er å foretrekke.
    TPL vil jeg sette på toppen av basskassen, så 12" kommer alene?


    Kan noen av dere hjelpe meg slik at jeg kommer videre med dette prosjektet?
    Jeg brukte 12P80Nd og TPL150 i mine høyttalere (sammen med dedikerte PHL mellomtoner) og regnet forlengs og baklengs på ulike løsninger. Se byggetråden: https://www.hifisentralen.no/forume...alere-med-air-motion-transformer-diskant.html

    En bassrefleks med disse elementene vil enten bli seriøst diger eller få såpass høy resonansfrekvens at det ikke blir noe særlig dypbass. Jeg satte mine i små lukkede kasser og fyller på med eq og en subwoofer i tillegg. Det ble ganske bra (men jeg funderer på enda grovere skyts for subwooferen). Hos meg er fysisk plass en begrensning, så jeg designet rundt et selvpålagt krav om max fotavtrykk. Jeg forstår deg slik at du har 2x18" til dypbassen, så dette kan bli ganske heftige greier.

    Kunne du si litt mer om:
    - Hva er lydidealet du ønsker å oppnå?
    - Hvilket simuleringsprogram bruker du?
    - Hvor store får tingene lov til å være?
    - Kommer du til å bruke eq-funksjonen i Crown-forsterkeren?
    - Hvordan deler du til subwooferen, hva slags elementer er det, og hvilken kassekonstruksjon?

    Jeg henger gjerne på denne tråden en stund fremover. :)
     
    Sist redigert:

    The.Doctor

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.07.2017
    Innlegg
    198
    Antall liker
    210
    Sted
    Kristiansand
    Hei

    Har kjøpt inn følgende elementer til et enkelt 2 veis system som skal deles aktivt.
    Beyma 12P80ND og TPL-200
    2 stk Crown XTI1002 til å drive dette.

    Har hørt tilsvarende elementer/forsterker delt på 1150hz (kuttett på 60hz i bunnen)og det låt bra i mine ører.
    (har 2 stk 18" til å ta dypbass)

    Nå skal jeg designe å bygge kasser men stopper totalt opp i div program for simulering av kasser pga instillinger som jeg ikke aner hva betyr.

    Jeg tenker bassreflex er å foretrekke.
    TPL vil jeg sette på toppen av basskassen, så 12" kommer alene?


    Kan noen av dere hjelpe meg slik at jeg kommer videre med dette prosjektet?
    Jeg brukte 12P80Nd og TPL150 i mine høyttalere (sammen med dedikerte PHL mellomtoner) og regnet forlengs og baklengs på ulike løsninger. Se byggetråden: https://www.hifisentralen.no/forume...alere-med-air-motion-transformer-diskant.html

    En bassrefleks med disse elementene vil enten bli seriøst diger eller få såpass høy resonansfrekvens at det ikke blir noe særlig dypbass. Jeg satte mine i små lukkede kasser og fyller på med eq og en subwoofer i tillegg. Det ble ganske bra (men jeg funderer på enda grovere skyts for subwooferen). Hos meg er fysisk plass en begrensning, så jeg designet rundt et selvpålagt krav om max fotavtrykk. Jeg forstår deg slik at du har 2x18" til dypbassen, så dette kan bli ganske heftige greier.

    Kunne du si litt mer om:
    - Hva er lydidealet du ønsker å oppnå?
    - Hvilket simuleringsprogram bruker du?
    - Hvor store får tingene lov til å være?
    - Kommer du til å bruke eq-funksjonen i Crown-forsterkeren?
    - Hvordan deler du til subwooferen, hva slags elementer er det, og hvilken kassekonstruksjon?

    Jeg henger gjerne på denne tråden en stund fremover. :)
    Da skal jeg lese igjennom byggetråden din å ta med alt av tips.

    Jeg har god plass, så jeg har ikke noen fysiske begrensninger, så det er bare å knalle på.
    Men jeg kunne tenke meg noen relativt små kasser til 12" om det vil gi et bra lydmessig resultat.
    (Vurderer også å kjøpe TD15M som et alternativ til disse 12")(TPLèn vil jeg ha for seg selv slik at jeg kan nix and match med forskjellige mellomtoner/basser)Har testet tilsvarende oppsett, da delt aktivt på 1150hz, og det syntes jeg spillte imponerende.

    - Hva er lydidealet du ønsker å oppnå?
    Jeg vil ha krispheten fra TPLène og med skikkelig smell i mellomtonen.
    Liker godt å spille ganske høyt med Infected Mushrooms, Grouch osv.
    Samtidig så liker jeg kraftig vokal, snert osv som f.eks Kari Bremnes

    - Hvilket simuleringsprogram bruker du?
    Jeg har forsøkt meg på flere, men ikke fått noen til, er rett og slett for mange parametere og innstillinger jeg ikke vet hva betyr, derfor trenger jeg sårt litt hjelp.


    - Hvor store får tingene lov til å være?
    De kan være store vist det blir veldig mye bedre lydmessig, men en kasse på 35x35x40 f.eks hadde sett veldig bra ut.

    - Kommer du til å bruke eq-funksjonen i Crown-forsterkeren?
    Ja, kommer til å forsøke å tune litt via REW

    - Hvordan deler du til subwooferen, hva slags elementer er det, og hvilken kassekonstruksjon?
    Nå har jeg to Dayton Ultimax 18", i trykkammer på ca 160l, men idag kjøpte jeg også to stk Acoustic Elegance TD18H+ :)
    Har nå en Inoke6000DSP som jeg vil dele aktivt, kommer sikkert til å kjøpe en til av de om jeg ikke kommer over noe annet til en ok pris.
     
    Sist redigert:

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    38.750
    Antall liker
    39.897
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Med eq kan du sette disse i trykkammer og gjøre kassen så liten eller stor du vil, og likevel få riktig frekvensgang til slutt. Det er litt mer komplisert med bassrefleks.

    Jeg kikket litt på databladene. Det ser ut til å være litt forskjell på den "gamle" 12P80Nd og nåværende 12P80Nd V2. Den gamle har en oppbrytning ved ca 2 kHz som ser ut til å være bedre kontrollert i V2. Er dine V2? Spredningen ser grei ut opp til 1 kHz, og ikke så aller verst ved 2 kHz heller, selv om den begynner å smalne litt av der oppe. Det er ca 8 dB ned ved 45 grader off axis, så vi kan gjette at den er -6 dB ved +/-40 grader eller så.
    https://www.beyma.de/fileadmin/seiten/download/pdf/Datenblaetter/12P80Nd.pdf
    https://www.beyma.com/speakers/Fichas_Tecnicas/000011980.pdf

    Jeg ser også at TPL200 ser ut til å trives fra litt høyere oppe enn mine TPL150. Disse spiller flatt fra ca 2 kHz, mine starter litt lavere. Spredningen horisontalt ser ut til å smalne litt allerede fra 2 kHz, men vil ha langt bredere spredning enn 12P80Nd. Disse har -6 dB ved +/- 80 grader fra aksen ved 2 kHz.
    https://www.beyma.com/speakers/Fichas_Tecnicas/000003494.pdf

    Her kan man selvsagt dele ved 1,8 eller 2 kHz med 24 dB/oktav og være fornøyd med det, men du vil få litt farging off axis. Som to-veis høyttaler vil det være enklere å integrere 12P80Nd med en TPL-200H, dvs å sette en waveguide foran TPL'en. Da får du -6 dB ved +/- 40 grader fra aksen ved 2 kHz, nokså spot on for integrasjon med en 12-tommer.

    Det kan være mulig å kjøpe det hornet separat. Har du vurdert TPL-200H? Kunne du i så fall si litt om hvorfor du valgte TPL-200 uten waveguide?

    https://www.beyma.com/speakers/Fichas_Tecnicas/000003492.pdf
     
    Sist redigert:

    The.Doctor

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.07.2017
    Innlegg
    198
    Antall liker
    210
    Sted
    Kristiansand
    Jeg kikket litt på databladene. Det ser ut til å være litt forskjell på den "gamle" 12P80Nd og nåværende 12P80Nd V2. Den gamle har en oppbrytning ved ca 2 kHz som ser ut til å være bedre kontrollert i V2. Er dine V2? Spredningen ser grei ut opp til 1 kHz, og ikke så aller verst ved 2 kHz heller, selv om den begynner å smalne litt av der oppe. Det er ca 8 dB ned ved 45 grader off axis, så vi kan gjette at den er -6 dB ved +/-40 grader eller så.
    https://www.beyma.de/fileadmin/seiten/download/pdf/Datenblaetter/12P80Nd.pdf
    https://www.beyma.com/speakers/Fichas_Tecnicas/000011980.pdf

    Jeg ser også at TPL200 ser ut til å trives fra litt høyere oppe enn mine TPL150. Disse spiller flatt fra ca 2 kHz, mine starter litt lavere. Spredningen horisontalt ser ut til å smalne litt allerede fra 2 kHz, men vil ha langt bredere spredning enn 12P80Nd. Disse har -6 dB ved +/- 80 grader fra aksen ved 2 kHz.
    https://www.beyma.com/speakers/Fichas_Tecnicas/000003494.pdf

    Her kan man selvsagt dele ved 1,8 eller 2 kHz med 24 dB/oktav og være fornøyd med det, men du vil få litt farging off axis. Som to-veis høyttaler vil det være enklere å integrere 12P80Nd med en TPL-200H, dvs å sette en waveguide foran TPL'en. Da får du -6 dB ved +/- 40 grader fra aksen ved 2 kHz, nokså spot on for integrasjon med en 12-tommer.

    Det kan være mulig å kjøpe det hornet separat. Har du vurdert TPL-200H? Kunne du i så fall si litt om hvorfor du valgte TPL-200 uten waveguide?

    https://www.beyma.com/speakers/Fichas_Tecnicas/000003492.pdf
    Her har jeg blingset i innledningen, jeg har TPL-200H (med hornet) :)
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    38.750
    Antall liker
    39.897
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Ja, der har vi jo TPL-200H, jo! 12P80Nd'ene ligner også veldig på mine. Dette blir ikke så veldig vanskelig å få til, tror jeg. :)

    Bare for å gi deg en idé om hva du kan vente, en grov simulering av foreslått kassestørrelse i BassBox, hhv bassrefleks og lukket. BassBox foreslår kassestørrelse rundt 25-26 liter lukket kasse og 24 liter bassreflekskasse avstemt til et sted mellom 60 og 85 Hz, alt etter hva du er ute etter. Bassreflekskassene ble mye mindre enn hva jeg trodde. Illustrert her med 275 W, tilsvarende det Crown'en din gir pr kanal i 8 ohm. Det er ikke noe stort problem å få disse til å levere 115 dB lydtrykk ihvertfall ned til 60 Hz.

    Annotation 2019-02-19 225109.jpg
     
    Sist redigert:

    The.Doctor

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.07.2017
    Innlegg
    198
    Antall liker
    210
    Sted
    Kristiansand
    Nå begynner vi å snakke :)
    Hva er forskjellen med å avstemme på f.eks 60eller 85hz som du antyder? (blir det en mørkere klang?, som du ser er jeg helt på tynn is, men har veldig pågangsmot)

    Fikk ikke opp linken som du la med?
     

    oks81

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Innlegg
    12.861
    Antall liker
    11.417
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Hva med AE 18"erne opp til 150hz, i store BR kasser.
    Beyma 12" fra 150hz og opp i lukket kasse.
    Den ser tøff ut og leverer sikkert fint godt over 1k.
    Bånd kan jeg ingenting om....
    :)

    Mvh
    oks
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    38.750
    Antall liker
    39.897
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Prøvde å laste opp grafen på nytt i forrige innlegg. Gul og orange kurve viser frekvensgang ved de to alternative bassrefleksfrekvensene.

    Spørsmålet er vel helst hvordan du vil dele nedover mot 18-tommerne og hvor høyt du vil la de gå. Her smekket jeg opp en modell av AE TD18H også i to forskjellige bassreflekskasser, hhv 75 og 122 liter (rød og orange kurve) og plottet sammen med en Beyma-variant på 24 liter avstemt til 60 Hz. For AE vil det nok være en fordel med stor kasse, mens Beyma'ene kan gjøres ganske kompakte. Du vil uansett ha lydtrykk i bøtter og spann her. Klangkarakteren blir det du vil at den skal være via eq. :)

    Annotation 2019-02-19 235035.jpg
     
    Sist redigert:

    The.Doctor

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.07.2017
    Innlegg
    198
    Antall liker
    210
    Sted
    Kristiansand
    Spørsmålet er vel helst hvordan du vil dele nedover mot 18-tommerne og hvor høyt du vil la de gå. Her smekket jeg opp en modell av AE TD18H også i to forskjellige bassreflekskasser, hhv 75 og 122 liter (rød og orange kurve) og plottet sammen med en Beyma-variant på 24 liter avstemt til 60 Hz. For AE vil det nok være en fordel med stor kasse, mens Beyma'ene kan gjøres ganske kompakte. Du vil uansett ha lydtrykk i bøtter og spann her. Klangkarakteren blir det du vil at den skal være via eq. :)
    Nå begynner det å blitt "science" i dette prosjektet og ikke bare prøve og feile, det liker jeg!

    Nå har jeg fått hjem TD18H+, så har jeg byttet ut den ene Dayton Ultimax 18" som står i kinoen å satt i kassen som er trykkammer på 145l
    Kunne du simulert hvordan dette fungerer, både for TD18H+ og Ultimaxene?

    Sånn umiddelbart så følte jeg det ble litt mindre i bunn med TD18H enn Ultimax, men var nok raskere.
    Siden det er på kvelden nå så får jeg ikke spillt på passende volum, så det må vente til i morgen.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    38.750
    Antall liker
    39.897
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Det er 12 dB forskjell i effektivitet på disse to, så det vil nok være nødvendig å justere volumer ganske nøye for å kunne si noe fornuftig. Nedenfor er det to forskjellige måter å se det på, i begge tilfeller:
    • Rød kurve: AE TD18H i 145l trykkammer
    • Orange kurve: AE TD18H i 117l bassrefleks ved 36 Hz
    • Gul kurve: Dayton UM18-22 i 145l trykkammer

    Først normalisert respons, dvs relativt til elementets egen frekvensrespons. For å få disse responskurvene ved samme nivå behøver Dayton 16 ganger mer effekt enn AE.

    Annotation 2019-02-20 220452.jpg


    Og så med en gitt effekt pr element, her 275 W.

    Annotation 2019-02-20 220556.jpg


    Hvis du setter på like stor effekt og passe med EQ kan du få AE i trykkammer til å gjøre alt Dayton kan gjøre ved lave frekvenser, men AE kan også spille et stykke høyere opp i frekvens. ("Raskere bass" betyr vanligvis nettopp det, at elementet går lenger oppover i frekvens, vanligvis på grunn av lavere induktans i høyttalermotoren.)
     
    Sist redigert:

    The.Doctor

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.07.2017
    Innlegg
    198
    Antall liker
    210
    Sted
    Kristiansand
    Se det, så det er så store forskjeller med hensyn til effekt ja.
    Til disse subbene så kjører jeg en Inuke 6000DSP, 2 x 1,500 watts i 8 ohms.

    Ut i fra beregningene så vil jeg vel gå for:
    Orange kurve: AE TD18H i 117l bassrefleks ved 36 Hz

    Eller trykkammer kasse og tune med EQ?

    Med den ekstra effekten i Inuken så gir det vel merkbart høyere DB? (TD18H+ er i 8 ohms versjonen)
     

    FredrikC

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.08.2009
    Innlegg
    905
    Antall liker
    371
    Torget vurderinger
    5
    Hei The Doctor!

    Jeg vil foreslå følgende som et utgangspunkt:

    AE TD 18 opp til 30-200hz. 160L bassreflex. Kjøp et støperør på 140mm diameter og kapp to porter på 0.5m pr kasse. Det bør gi deg en tuning på ca 30hz og fornuftig porthastigheter. https://nettbutikk.thaugland.no/terrasse/imp-terrasse/sonoco-stoeperoer-140mm-x-1500mm. Kassen bør avstives innvendig. Dempemateriale skal ikke være nødvendig med såpass lav delefrekvens. En kasse med ytre mål omkring 60x60x60cm og 25mm vegtykkelse bør gi deg omtrent 160L.

    Beyma 12p80Nd 200-1.6kHz, lukket kasse. Volum spiller ikke noen stor rolle her, men kassen bør være dyp nok til at du kan legge inn ca 10cm med dempemateriale (glava/rockwool) for å hindre mellomtone å reflekteres fra bakveggen til kassen. Kassen i seg selv er litt utfordrende, da det er vanskelig å presse panelresonansene ut av et så bredt område. Men dette kan du jobbe med etterhvert.

    Beyma TPL 200H 1.6kHz til 20kHz. Jeg ville integrert disse i kassen sammen med 12p80Nd. Det gir en bedre avslutning/terminering av hornet enn å kjøre det i friluft, særlig delt såpass lav. Hornet er litt lite i seg selv til bruk under 2kHz. Midten av AMT bør være i ørehøyde, da spredningen vertikalt er meget smal på disse.

    Jeg har selv brukt TPL-150H med to forskjellige 12" elementer. I mine øyne presses da både AMT og 12" litt ut av idielt bruksområde, men det kan absolutt bli en bra høyttaler likevel og anbefaler deg å gi det et forsøk.

    DSP basert deling er absolutt å anbefale da alle driverne vill ha godt av ganske bratte filtre for å fjerne uønsket grums utenfor arbeidsområdet, og for å holde belastningen av AMT nede.

    Ser du har fått meget kompetent hjelp fra Asbjørn her! Hør på han, meget dyktig fyr!

    Ikke gi opp å lære deg å simulere, det er et uvurderlig verktøy for en DIY entusiast. Jeg vil anbefale deg å prøve deg på programmet WinISD, det er gratis og ganske enkelt å bruke. Det finnes en stor database med høyttalere, deriblant AE og Beyma hvor du kan laste ned parameterne som en fil som du åpner i WinISD. Se her: Loudspeaker Database

    Sjekk også andre fora som diyaudio.com hvor du finner folk som har direkte erfaring med driverne du jobber med her.


    edit: siden du allerede har en lukket kasse, ville jeg aller først forsøkt å benytte litt EQ nedover og se hvordan du syntes det fungerer. Lukket kasse er det desidert enkleste å få til bra. Bassrefleks gir deg først og fremst mer kapasitet i området 25-50hz, men også noen drawbacks!

    Lykke til,
    mvh Fredrik
     
    Sist redigert:

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    38.750
    Antall liker
    39.897
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Jeg tror jeg ville satt AE TD18H i bassrefleks, forholdsvis stor kasse (f eks 145 l) stemt lavt (f eks 30 Hz). Med 145 l kasse kan du få 30 Hz resonansfrekvens med to bassrefleksrør, hvert med 100 mm diameter og 250 mm lengde. Det gir en slakt fallende frekvensgang over resonansfrekvensen som ofte passer godt med akustikken i typiske lytterom. Det er ikke så mye innhold under 30 Hz på de fleste innspillinger. Hjerteslagene på "Dark Side of the Moon" ligger ved 30 Hz. Du vil fortsatt nå litt over 100 dB ved 20 Hz før du slipper opp for slaglengde, gitt nok effekt. Jeg ville forsøkt å bygge denne kassen slik at den ikke bygger mer enn nødvendig i høyden for å kunne sette Beyma'ene oppå.

    Så ville jeg satt Beyma 12P80Nd i ganske liten lukket kasse (f eks 24 l) med TPL200H i et eget kammer rett over 12P80Nd, så nær hverandre som mulig. Jeg ville prøvd å dele mellom 12P80 og TPL200 et sted mellom 1000 og 2000 Hz, men ville forsøkt å lytte og måle meg frem til hva som låter best. Settes delefrekvensen for lavt stresser det TPL'en, men hvis den deles for høyt får du med for mye av oppbrytingen av P80Nd ved ca 2000 Hz. De 1150 Hz du har hørt et annet sted kan være et bra sted å starte.

    Jeg ville ikke brukt bassrefleks på Beymaene. Det ville gi litt mer nivå rundt 100 Hz og kanskje matchet subwooferen bedre der, men det ville vært vanskelig å unngå resonanser i bassrefleksrørene et sted mellom 1000 og 2000 Hz, noe som kunne gitt en litt ubehagelig og nasal farging av stemmegjengivelse når de skal spille så langt opp som her. Heller fikse eventuell nivåforskjell mot subwooferen i eq til slutt. Det ville gså vært en risiko for fasedreining og mulig kansellering mot basselementet. I et flerveissystem bør bare laveste «vei» ha bassrefleks, om noen skal ha det.

    Jeg ville formodentlig delt mellom "monitoren" og subwooferen ved 150-200 Hz et sted. Bassrefleksrørene jeg skisserte for subwooferen over vil få et "honk" ved 450 Hz eller deromkring, så delefrekvensen må være en god del lavere enn det. oks81 foreslo å dele ved 150 Hz, og det ser ikke så dumt ut.

    Da sier BassBox dette, TD18H orange kurve, 12P80Nd i trykkammer grønn kurve, og 12P80Nd i bassrefleks blå kurve. (TPL200H kan ikke simuleres i BassBox.) Legg merke til de små krøllene for TD18H like under 500 Hz og tilsvarende for 12P80Nd i bassrefleks ved ca 1400 Hz. Med 12P80Nd og delefrekvens 150 hz kan det tenkes at det blir en liten dip i i den kombinerte frekvensresponsen like over delefrekvensen, men det kan fikses med eq til slutt sammen med romresponsen.

    Annotation 2019-02-20 231222.jpg


    Ved finpussing med eq ville jeg forsøkt å kutte ned toppene i den kombinerte høyttaler- og romresponsen med parametriske eq-bånd plassert på frekvensene for stående bølger i rommet (moder) og lagt bredere eq-cuts høyere oppe for å få en jevnt fallende frekvensrespons med økende frekvens. Ca 1-2 dB fall pr oktav kan være passe.
     
    Sist redigert:

    FredrikC

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.08.2009
    Innlegg
    905
    Antall liker
    371
    Torget vurderinger
    5
    Ser Asbjørn, har kommet med et forslag like etter mitt.

    Vi er ganske samstemte om det meste ser det ut til! Forskjellene blir mest detaljer og litt smak og behag.

    2x10cm bassrefleksporter høres dog litt snaut ut, og kan gi deg blåselyder ved pådrag, men det kan reduseres ved å sette inn en tredje port om det inntreffer.

    Asbjørn sitt forslag kan du jo teste så enkelt som å skjære hull og kjøpe porter til de lukkede 145L kassene du allerede har!
     
    Sist redigert:

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    38.750
    Antall liker
    39.897
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Ja, jeg skrev nok mitt innlegg samtidig med deg. Enig i at grovere rør til sub vil være en fordel for å redusere honke- og blåselyder. Da blir de også lengre, så det blir til slutt et spørsmål om hva som får plass i kassen. Ditt forslag virker fornuftig forutsatt at 0,5 m lange rør får plass.

    Delefrekvens 12P80Nd og TPL200H er litt vrien. Enig i at de tøyes litt mer fra hver sin ende enn ideelt her. Jeg ser du foreslår en litt høyere delefrekvens, men det må nok lyttes for å finne riktig avveining. 1,6 kHz gjør nok TPL’ene happy, men er litt nær oppbrytingen i 12P80Nd.
     

    oks81

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Innlegg
    12.861
    Antall liker
    11.417
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    En fordel er gjerne bygge subkasse så en får jevnest mulig respons langt opp i frekvens på AE18.
    Da blir det fleksibelt med tanke på deling mot 12", gjerne noe mellom 150 og 300.
    Men...det spørs hvor store kasser en tåler å ha? :)
    Prøvde bare kjapt winisd med 250 liter/30hz...

    Ser en på gamle JBL, 4350 f.eks så deler den mot 12" ved 250hz.

    En kan jo utforme dette til å se ut som JBL 4345.
    JBL 4345.jpg


    Bare litt innspill :)
     

    FredrikC

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.08.2009
    Innlegg
    905
    Antall liker
    371
    Torget vurderinger
    5
    Ja, jeg skrev nok mitt innlegg samtidig med deg. Enig i at grovere rør til sub vil være en fordel for å redusere honke- og blåselyder. Da blir de også lengre, så det blir til slutt et spørsmål om hva som får plass i kassen. Ditt forslag virker fornuftig forutsatt at 0,5 m lange rør får plass.

    Delefrekvens 12P80Nd og TPL200H er litt vrien. Enig i at de tøyes litt mer fra hver sin ende enn ideelt her. Jeg ser du foreslår en litt høyere delefrekvens, men det må nok lyttes for å finne riktig avveining. 1,6 kHz gjør nok TPL’ene happy, men er litt nær oppbrytingen i 12P80Nd.
    Ja, TPL delt mot en 12" er litt vrien og noe man må prøve seg frem med. Jeg benyttet 12" som nok er bedre egnet til HF duty enn 12p80, (TAD 1201 og AE TD12M), men syntes det lått litt tynt laveren enn 1600.

    Off-topic: TPL-150H ble en smått frustrerende driver for meg. Opplevde de som bedre enn noen kompresjonsdriver jeg har hørt fra 2-10kHz (sammenliknet med D2430k, JBL 2435BE, 2450SL-BE), men dårligere både lavere og høyere i frekvens. Så en flott driver, men vanskelig å implementere. Jeg vurderte å bygge et mellomtonehorn med matchende spredning som kunne deles på 2kHz og en RAAL med waveguide over der igjen, men hadde ikke kronasjer til å gjennomføre det. :D
     

    permorten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.10.2005
    Innlegg
    3.615
    Antall liker
    1.749
    Torget vurderinger
    6
    Burde man sette seg som å mål og dele mellom 12 og 18 under 100 hz ? Jeg mener det .
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    38.750
    Antall liker
    39.897
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Det er nok ganske mye fleksibilitet der. Jeg bruker mine 12P80Nd hele veien ned, men i trykkammer mister de en del nivå nedover. Da kan det bli bedre å levere over til 18" for mye av bass og rytmefundamentet i musikk, og heller tenke på 12P80Nd som mellomtoneeelement. De vil spille renere hvis de slipper de helt store utsvingene.

    Det kommer også an på om systemet blir en monitor oppå en subwoofer, eller om subwooferne blir stående et annet sted i rommet. Hvis alle elementene står på linje vertikalt vil ikke sub'ene være lokaliserbare selv med høy delefrekvens, men hvis de havner et annet sted vil frekvenser over 100 Hz eller deromkring begynne å vri stereoperspektivet. Jeg gikk ut fra at de ville stå på vertikal linje.

    Jeg ville også vurdert å dele asymmetrisk med overlapp rundt 100 Hz, avhengig av hvordan en eventuell kansellering med refleksjonen fra frontvegg arter seg i lytterommet. Hvis det er en dyp kansellering der kan en løsning være å lavpasse 18" ved høyere frekvens enn høypassfrekvensen for 12". Det vil ikke være mulig å motvirke en slik kansellering med eq via bare ett element.

    Måten jeg løste dette på hos meg var å bruke 2x 12P80Nd pr høyttaler i en kardioidekonfigurasjon, dedikerte 10" og 6,5" mellomtoneelementer, en TPL150 uten waveguide, og så en vanlig Seas-diskant som fyrer skrått oppover på baksiden for å fylle ut den vertikale spredningen aller øverst. Da la jeg stor vekt på homogen spredning ved alle frekvenser, men det er kanskje ikke like viktig som designkriterie her. Her ville jeg forsøkt å sette delefrekvensene for å minimere forvrengning, basert på lytting og måling.
     
    Sist redigert:

    permorten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.10.2005
    Innlegg
    3.615
    Antall liker
    1.749
    Torget vurderinger
    6
    Selv om 18" i noen tilfeller er bra nok til å bruke oppover , tror jeg utfordringen ligger i kabinett design. Med større volum kommer også kabinettresonans -problemene nedover , en stor utfordring i seg selv.
     

    oks81

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Innlegg
    12.861
    Antall liker
    11.417
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Dem gærne hadde da bygd OB....... :D
    Burde gå det med AE og Beymaen.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    38.750
    Antall liker
    39.897
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Selv om 18" i noen tilfeller er bra nok til å bruke oppover , tror jeg utfordringen ligger i kabinett design. Med større volum kommer også kabinettresonans -problemene nedover , en stor utfordring i seg selv.
    Ja, det er et bra poeng. Sideplatene på kassene kan lett få noen hørbare plateresonanser. Jeg ville løst det gjennom demping og avstivninger heller enn å la det bestemme delefrekvenser, men kanskje trådstarter kan si noe om hvordan han tenker å bygge kassene?

    Open Baffle ville nok også fungere, men det har jeg ikke prøvd selv og kan ikke så mye om.

    Edit: Kanskje verdt å minne om Stig Erik Tangens inConcert Miles med en TPL150H og to Beyma 15P80Nd i 2,5-veis konfigurasjon. Trådstarters 18+12 burde ha gode forutsetninger for å bli minst like bra.
    https://www.hifisentralen.no/forume...gging-av-tangen-avdesign-inconcert-miles.html
    https://www.hifisentralen.no/forume...eminar-hos-stig-erik-tangen-2.html#post809811
     
    Sist redigert:

    oks81

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Innlegg
    12.861
    Antall liker
    11.417
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Jeg veit ikke helt om Doktoren er interessert i OB....
    Men jeg kan prøve skrive litt fra det lille jeg veit så kan en heller se vekk fra det om det ikke er interressant :)

    First off, vesentlig lettere å bygge enn en kasse. Selv jeg klarer fomle sammen noe greier med tolv tommeltotter.
    Second, størst mulig fjøl gir mest bass.

    Selv har jeg 80cm brede og 130cm høye frontbafler, har 40cm vinger på baksiden.
    En bør ikke ha dypere vinger enn halvparten av baffelbredden. Gjerne litt under, kanskje jeg burde hatt 30-35cm eller noe sånt.
    Årsaken er at en får en "pipe effekt" med for dype vinger, selv om en gjerne får mer bass.

    AE 18"ern har Fs på 29hz, det er ganske lavt. En kan se på det som at en bør glemme alt som skjer under Fs. Det vil spise effekt og slaglengde å forsøke få noe som helst under Fs med EQ.
    Jeg deler passivt og har egentlig god erfaring med det på mine doble 15" som tar seg av de nederste frekvensene.
    Lav Q drivere med godt motorsystem krever lite effekt, og tap i spole er dermed ikke så gæern.
    Men en trenger stor spole, på en slik AE vil jeg tippe oppe mot 30mH eller noe sånt (ikke ta det som en fasit, må prøves)
    Det vil fungere som en slags korrigering som følger Impedanskurven til driveren.

    Jeg prøvde med First Watt B4 filteret å få samme kurve som med spole.
    Jeg endte da opp med deling 6dB 20hz satt i filteret som en korreksjon og deling.
    Minuset var at en da også boostet det som var under Fs en del og fikk mye membranvandring.
    Med enkel spole virker det ikke slik under Fs.

    Med DSP kan en løse dette med evt cutoff ved 15-20hz eller noe slikt.

    Om en ser for seg å plassere Beymaen også i OB så har det fordeler og bakdeler.
    Tilsvarende fjøl som jeg har så har en dipolpeak på 190hz.
    Egentlig er området 150-400 med litt problemer der en har kolaps av spredningskontroll, og en har summering og kansellering av frontbølge mot bakbølge.
    Likevel vil en ende med summering som gir positiv respons på en såpass stram driver slik at en kan møte basselementet under dipolpeak.

    Alternativt kan en selvsagt lage kasse til Beymaen.

    Konstruksjonsmessig opplever jeg at frontbaffel bør være ganske stiv, men vingene er største problemet og bør avstives skikkelig.


    Selv om jeg har litt ugang i frekvensrespons 150-400 så er det helt uten resonanser av noe slag som kan være problemer med store kasser.
    Jeg har hatt dårlig bygde JBL PA kasser med BR portene fremover, utrivelige saker der kassene synger og resonerer.

    Bare å spørre om en lurer på noe :) Jeg har langt fra prøvd alt rundt OB, men erfart bittelitt med eget prosjekt.

    Mvh
    oks
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.457
    Antall liker
    16.777
    Sted
    Østfold
    Dem gærne hadde da bygd OB....... :D
    Jeg kommer liksom ikke helt bort fra at OB er litt sånn "kandidatens redning". (Kan man lite om høyttalere er det større sjanse til å ikke mislykkes totalt med OB. Med kasse blir fallhøyden gjerne noe høyere. Dessuten er det jo mye vanskeligere å bygge en kasse enn å ta hull i en plate.)
     

    ufo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.02.2016
    Innlegg
    1.984
    Antall liker
    1.151
    enig der, de værste konstruksjonene jeg ser er nesten utelukkende OB.
     

    oks81

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Innlegg
    12.861
    Antall liker
    11.417
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Dem gærne hadde da bygd OB....... :D
    Jeg kommer liksom ikke helt bort fra at OB er litt sånn "kandidatens redning". (Kan man lite om høyttalere er det større sjanse til å ikke mislykkes totalt med OB. Med kasse blir fallhøyden gjerne noe høyere. Dessuten er det jo mye vanskeligere å bygge en kasse enn å ta hull i en plate.)
    Er ikke helt beint frem med OB heller :)
    Min mening var bare nevne det som en løsning.
     

    FredrikC

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.08.2009
    Innlegg
    905
    Antall liker
    371
    Torget vurderinger
    5
    Godt spm, jeg mener nei, men havner nok i kategorien smaknog behag. Som du er inne på senker det kravene til kassen for 18" og gir mer fleksibilitet av plassering av subber.
    Jeg syntes AE TD18 har mer skyv og jobber mer på lag med gulvrefleksjon. Jeg ville faktisk monter 12" over AMT for få gulvrefleksjonen godt under delefrekvensen. Men jeg er veldig fan av skyv i 100-200hz området, så kan skjønne at andre prioriterer annerledes.

    Selv om 18" i noen tilfeller er bra nok til å bruke oppover , tror jeg utfordringen ligger i kabinett design. Med større volum kommer også kabinettresonans -problemene nedover , en stor utfordring i seg selv.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    38.750
    Antall liker
    39.897
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Jeg minner om trådstarters musikksmak:
    Liker godt å spille ganske høyt med Infected Mushrooms, Grouch osv.
    Spektrumet av "Converting Vegetarians" med Infected Mushroom:

    Annotation 2019-02-21 174138.jpg


    Hvis man skal spille det der ganske høyt er ikke Open Baffle/dipoler det første jeg tenker på. :)
     

    oks81

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Innlegg
    12.861
    Antall liker
    11.417
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    En får holde diskusjonen til å gjelde bassrefleks.
    Skal en spille allout Mushroom med OB blir dem fort store og med mye membranareal.... :)
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn