https://en.wikipedia.org/wiki/Tatra_87The Tatra 87 was praised by German officers in World War II for the superior speed and handling it offered for use on the Autobahn. The Nazi armaments and munitions minister Fritz Todt declared: "This 87 is the Autobahn car ..."[citation needed] It was known, however, as the 'Czech secret weapon' because it killed so many Nazi officers during World War II that the German Army eventually forbade its officers from driving the Tatra.[10]
Hemi (hemisfæriske) motorer har vært et samtaleemne i gjengen i mange år. I grunnen en helt idiotisk motorteori som faktisk viste seg å fungere i enkelte tilfeller. Perfekt når man har elendig kvalitet på bensinen og mener man er på riktig miljøsti. Squishflaten blir enorm og kombinerer man hemisfæriske forbrenningskammer med lat kompressjon så får man den karakteristiske motorlyden. Men kombinerer man hemi eller semihemi med høy komp begynner det å bli interessant og man kan presse kompressjonen så høyt det går med mindre risiko for bank. I dag har man avanserte motorprogrammer hvor man ganske enkelt kan leke med utformingen av forbrenningskammeret og effekt dette har.Et deilig spetakkel!! En bekjent hadde en RSR kloning for mange år siden - med en skikkelig maxet 3,8 l. med dertil egnet eksos, SATAN for et deilig leven det var på den bilen. Du hørte når den kom, og KJENTE det når du sto ved siden av den! Eneste motorlyden jeg likte bedre den gang var tomgangen på en original Hemi Cuda til en annen bekjent, når du sto inntil den så ble synet blørete og det skrangla i tenna og bakken ristet som ved et jordskjelv!
Top fuel funny car er toppen av stigen. Mye kulere en gutta som kjører rails! 150-160db.10 000 gamp....
Var på Isle of Man i 2017 for å se TT. Opplevelse for livet. Det er så mye sykere i real life enn når man ser på youtube, og det sier litt for youtube klippene er helt ville :-DOg så en uten lyd, men den er så nakkehårene reiser seg.