" Dear Queen.... don't offer him the good bisquits" - erke-engelsk og dobbeltherlig! Kun engelskmenn er i stand til å lage en sånn språklig konstruksjon...
og dagene går bare fortere og fortere, søndag kjører vi en prøveforestilling, så er det to dager til med øvelser
før premiere onsdag 27/2. Så er det 1. & 2. mars + 8. & 9. mars.
I tillegg kjøres det to matinéforestillinger for 9.klassene i byen.
OG - just in; vi er utsolgt og det settes opp ekstraforestilling 9. mars, matinéforestilling.
Øvelsen i går innbefattet full gjennomgang
"Den Blå Gubben" ikke heelt Gainsborough kanskje...
Gjennomgang over, så må det vaskes vekk blod, gørr og glitter...
På nerdenivå er det sånt sett morsomt og replisere med, at koret har tatt navnet sitt (Six Wings Gospel) fra Serafimenglene,
som jo på sett og vis antyder det motsatte.....
Så morsomt Power'n, gled dere, - jeg mener; GLED dere! Vi hadde en prøveforestilling i går søndag med, tja - kanskje drøyt 50 mennesker i salen,
bl.a. en del fra koret som ikke hadde mulighet til å være med i musikalen.
- kanskje kjekt og ta med en pakke Kleenex, bare et tips; å dømme etter reaksjonene vi fikk...
Skal ikke kopiere alt, men denne kommentaren var en av flere (fra korets lukkede gruppe)
Og etter en halv times debrief etter forestilling, har vi detaljer og forbedre, for å høyne opplevelsen ytterligere.
Uansett gikk kvelden såpass bra, at jeg (og sikkert mange flere) puster litt roligere, vi får til dette her!
Veldig bra. Kor er fin terapi og mye glede, savner det. Husker enda da vi hadde konsert i Oslo konserthus med Oslo jazzklubb. Big Cheif Jazzband var bandet vi brukte. En stor opplevelse
Der kom fredagen snikende gitt, dette blir kort innpå - to forestillinger i dag....
Vi hadde gitar på ungdomsskolen - men det falt meg ikke lett. En av de mange ting jeg skulle ønske
hadde kommet mer naturlig for meg, ser og hører gutta i Showbøck spiller nå om dagen, så det ramlet ned i hodet mitt igjen.
I dag blir det med andre ord bare gitarer, beklager for de som ønsket noe annet.
- for det er jo så mange kule gitarer!
Den standard akustiske gitaren hadde vi hjemme
De fantes jo finere
Og mer forseggjorte
Men det ble da musikk av vår også
Var nå mer fascinert av de som hadde lekkert treverk
Eller svart da - svart var kulest!
Men vår var som sagt enkel, sågar med nylonstrenger...
Litt eldre - og etter de første platekjøp, var det såklart elgitarer som fascinerte,
alt var jo kult!
Så til alle dere som kan traktere en gitar - jeg er litt misunnelig...
Anyways, ønsker dere alle en fortreffelig weekend,
I går var Konemor og jeg på matinè med JCS forestillingen ved Sarpsborg Scene. Forestillingen fremføres hovedsaklig av glade amatører. Det var imponerende hva de har fått til, og mye talenter som benyttet hele salen i sin tolkning av rockeoperaen til Andrew Lloyd Webber. Forestillingen er satt opp med enkle effekter, (du verden hva man kan gjøre med litt store pappkasser) og god bruk av lysrigg (effektfull lyssetting). Utøverne stilte i sine daglige gevanter. Jonas Groth har utvilsomt en sterk utstråling og god stemme som Jesus, likeledes Maria Magdalena (Malin Schavenius), Judas (Philip Bøckmann), Simon Seloten (Stian Joneid) og Martin Hovland som Peter. Både Groth og Bøckmann jobbet iherdig på scenen, spesielt sistnevnte er høyt og lavt.
Man opplevde tydelig at Jesus egentlig var en rebell som ønsket å røske opp de vedtatte normer og statutter, utøvd av datidens presteskap og royaliteter. Tilhengerne hans var nok mange, men overmakten så stor, og til sist blir han forrådt, og ikke minst forlatt. Parallellene til vår tid, ja nær sagt alle tider er mange. Damen som spilte Pontius Pilatus avdekket i en sekvens hvor hun prøver og overtale Jesus til og dempe sin kritikk av "the establishment" et voldsomt potensiale når hun dro på. Hvilket trøkk og dynamikk. Ad trøkk er jeg meget glad for at lydteknikkeren kjørte et sobert lydnivå uten tilløp til sprengte trommehinner.
Flere steder i forestillingen kjente jeg på at jeg ble beveget, selv om jeg er en ihuga ikke troende som det heter. Joda, jeg tror på historien (den er vel beskrevet i bøkenes bok), men jeg abonnerer ikke på det religiøse aspektet.
Kong Herodes ble spilt av Pål Nielsen, en av revygutta fra Fredrikstad, og han hadde et fornøyelig innslag hvor Jesus ble hånet for alt han sto for. Inn kom Herodes kledd som en kjempebaby med en enorm bleie, kyse og smokk og det hele. En knakende god karikatur. Det gjorde godt med en god latter opp i alt alvoret.
Herremannen som spilte Kaifas (Trond Gudevold) har en stemme som går dypt ned i kjelleren så det riktig rasper. Sluttscenene i forestillingen med fornektelse og korsfestelsen er heftige saker med rikelig mengder teaterblod, lyssetting og konfetti.
Jeg inntok forestillingen svært nølende, men tiden i salen gikk som 3 inn-, og ut pust. Er det ikke mer?
Jeg sitter igjen musikalsk beriket, og ikke så rent lite imponert over alt arbeidet som er lagt ned i forestillingen Lagga.
Takk for at du puffet meg vennlig, men bestemt mot Sarpsborg Scene slik at vi fikk med oss dette
Sikkert en fantastisk forestilling, som jeg gjerne skulle sett, men det får meg også til å tenke på at det utover det ganske land er mange slike grupper for både musikk, revy, teater og alskens kombinasjoner av dette som gjør en fantastisk jobb med tildels svært begrensede økonomiske midler. Miljøene drives i stor grad av ildsjeler som lever og ånder for det de gjør, ofte med betydelige personlige utlegg, men man skal overhodet ikke kimse av amatørmiljøene... Husk på at det vi ofte referer til som forskjellen mellom profesjonelle og amatører stort sett dreier seg om personlig inntekt..... selvsagt med noen modifikasjoner.....
Takk for tilbakemeldingen Power'n, godt å høre at dette satt slik jeg trodde det ville gjøre.
Det var øyeblikk der som beveget meg også, hver eneste kveld...
Jonas' far, Jan Groth, fikk også tilbudet om å spille Jesus for drøye 30 år siden, men etter å ha tenkt på det,
valgte og takke nei, fordi han som kristen ikke kunne stå inne for innholdet i JCS.
Pål Nielsen spilte også Herodes for 33 år siden, den gang var det Trond Joneid som spilte Simon, Trond lever ikke lenger,
denne gangen var det altså Tronds sønn Stian, som var Simon...
Morsomt er det også at vi hadde med en del barn i besetningen, hentet fra de to barneteaterne i Sarpsborg. Hver enkelt
hadde seff fått seg tildelt en fadder blant de voksne.
"Problemet" med musikalen, er at det kun tar for seg mennesket Jesus, den historiske personen, og det rabalderet
han bragte med seg, og som til slutt endte med "bråkmakerens" død. Der slutter stykket, mens kristne naturlig nok mener at
det er med Jesu død historien faktisk begynner.
Besetningen var stor, vi var på det meste 80 personer på scenen, og pappkasser til tross (sponset av Glomma Papp) var det en dyr
oppsetning. Det var først etter 2000 solgte billetter stykket gikk i balanse.
Anyway, jeg kan evle løs i langdrag - har jo levd med stykket og maaange lange øvelser nå siden juletider.
To ord om et par av solistene - vel, Jonas turnerer jo verden rundt med Apotygma Berzerk, så denne Greåkerkaren er kjent for alle.
Men bassen du nevnte -
Trond Gudevold er fra Fredrikstad og utdannet ved Statens Operahøgskole.
Han har i flere år vært fast ansatt som solist ved operahusene i Kiel og Münster hvor han har bemerket seg i en rekke fremtredende roller
som Figaro i Mozarts Le nozze di Figaro, Escamilloi Bizets Carmen og Gremin i Tsjaikovskijs Eugen Onegin.
Han har etablert seg til å bli en meget etterspurt sanger og er jevnlig å se på scenen ved landets distrikts- og regionsoperaer.
Seneste engasjementer inkluderer blant annet Cesare Angelotti i Verdis Tosca ved Nordnorsk Opera og symfoniorkester, Kilden Opera og Opera Rogaland,
Ein Lakei og Truffaldini Strauss` Ariadne auf Naxos ved Nordnorsk Opera og symfoniorkester, og Sarastro Mozarts i Die Zauberflöte ved Opera Trøndelag.
Trond er en ettertraktet konsertsanger er ofte å høre i verk som Händels Messias og Bachs Juleoratorie og Pasjoner.
Han har sunget med de fleste av landets ledende orkestre som Oslo Filharmoniske orkester, Bergen Filharmoniske orkester, og Symfoniorkestrene i Stavanger og Kristiansand. Trond Gudevold har gjestet den Norske Opera & Ballet ved en rekke anledninger.
Og så Pilatus da, herre min hatt som et scenenærvær Ann Christin Elverum har!
Ann Christin er særping, og hun sommerjobbet i jernbanekaféen her nede samtidig med mine tidlige år i NSB. Vi fikk aldri rotet oss til en ordentlig date, ja ja… Hun startet sin karriere ved Trøndelag Teater, derfra ble hun headhunted av Disney for rollen som Esmeralda i Ringeren av Notre Dame i Berlin. Så var hun Florence i Chess (Tyskland), Marguerite St Just i Den Røde Pimpernel (Tyskland), heks i Into the Woods (Tyskland), Eva Peron i Evita (Norge), Grizabella i Cats (Europaturné), Elisabeth i Elisabeth (Europaturné), Mina i Dracula (Sveits), Dronning Anna og Milady de Winther (Tyskland) og Fantine i Les Miserables - en rolle hun ble håndplukket av Sir Cameron Macintosh for å gjøre og hun har siden spilt rollen over 600 ganger, både i Tyskland, Norge og Østerrike. De seneste rollene har vært Mrs Wilkinson i Billy Elliot og Baronesse Von Waldstätten i Mozart hvor hun endte opp med å spille for over 80 000 publikummere i Shanghai. Nå altså Pilatus i Jesus Christ Superstar (Norge), tredje gang hun spiller i JCS, første gang som Pilatus.
Regissør Erik Schøyen (rektor ved musikkteaterhøyskolen) har noen betraktninger om oppsetningen og samspillet mellom profesjonelle og amatører.
Vi som utgjorde koret hadde vårt eget unike utsiktspunkt, og under finaleforestillingen snek jeg med et kamera opp dit, skjøt så ubemerket jeg kunne, fra hoften - så
det er hva det er, mest som minner for oss, her er noen av de
Så ble det avskjedsfest, vi startet likegodt der vi sluttet - på scenen
Og snipp snapp snute, så er JCS-eventyret historie - eller; er det det....?
SÅPASS med celebriteter tilstede i forestillingen! Jeg er jo alt for lite bevandret i den klassiske genre med opera og operetter, og den mer lettbente varianten "musicals", men JCS, Hair og Tommy har man fått med seg (for ikke å snakke om My Fair Lady enten man ville eller ikke i ungdommen). Det hersket jo liten tvil om at Ann Christin Elverum og Trond Gudevold var noen knepp opp fra amatør status. Merittlisten deres kan jo skremme vannet av noen og enhver.
Jeg oppdaget jo i programbladet at Jonas Groth og brutter`n utgjør et av mine gamle favoritt band Apoptygma Berzerk, som for meg var et riktig friskt pust når de gav ut den første skiva. Alltid noe nytt å lære
Da er det vel bare for ensemblet og herremannen å smøre stemmebåndet med rikelig mengder myrra, eteriske oljer og brystbalsam frem mot neste økt. Forestillingen burde vel klare å fylle Halden, Fredrikstad og Moss sine scener?
Jeg er sikker på at Kilden i Kristiansand hadde slukt unna 5-6 fulle forestillinger, men dit er det et stykke.
Takk for oppsummeringen og detaljkunnskapen som ble meg til del.
Bare hyggelig Power'n, JCS gjenoppstår - foreløpig for one night only - i konsertversjon i Tune kirke her i byen,
passende nok Palmesøndag. Så kan ikke riktig slippe tekstene ennå....
Ellers ramlet det inn et par morsomheter her om dagen...
Stalk-Forrest Group med sitt første album St. Cecilia. Det tok noen tiår før dette albumet ble sluppet,
og gruppa er nok best kjent under navnet de skiftet til kort tid etter disse innspillingene:
Blue Öyster Cult...
Go'jenta kom inn i dag, ser fram til halvannen time med herlige minner og fargerikt språk.
Kjekt med mange kjente fjes på JCS, dumt at jeg ikke fikk det med meg. Nå sies det vel at suksessen fortsetter i kirkebygg? Jeg skal en tur til Sarpsborg siste helgen i mars, er jeg heldig så går den ennå... eller?
Vi får se HoJ, jeg vet det er interesse for å sette den opp i Domkirken også, men vi har ingen detaljer ennå.
Tune kirke er foreløpig én kveld, men nyheten var ikke før blitt kjent før vi alle ble nedrent av kjente og ukjente
som ville sikre seg billetter - de ble lagt ut først et par dager senere.
Utrolig morsomt hvordan dette har slått an.
Peters fornektelse - korets dirigent Ingebjørg til høyre.
Javisst, freden senker seg over heimen, så jeg håper det er greit at jeg tar det ganske piano...
Puuh, det var godt å få trykket litt på tangentene!
Det er klart, det er jo mange som forsøker å trykke på "de rette" tangentene - og nå tenker jeg ikke spesielt
på de nyeste utviklinger i vårt eget nyhetsbilde, selv om det er fristende. Neida, vi kan la det Wara litt, og heller
se til de forenklede stater.
Ambisjoner om populariteten til Liberace kanskje? Funker ikke; Liberace hadde jo humor...