Politikk, religion og samfunn Nok et genialt trekk av de blåblå!

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • C

    cruiser

    Gjest
    Bortsett fra NRKs sløseri med penger på ting folk faktisk vil se så har de fortsatt legitimitet I størstedelen av befolkningen.
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    NRK bør deles opp.

    En kjernedel for nyheter, opplysning, debatt, litt kultur og værmeldingen. Dette kan gjerne betalers over regulære statsbudsjetter, og trenger ikke koste all verden. Det samme gjelder sendenettet og slikt, i alle fall for denne biten.

    Så en eller flere kommersielle enheter for filmer, serier, konserter, sport, underholdning etc. alt dette hvor de konkurrerer på lik linje med andre aktører i markedet. Denne biten bør være for abonnenter. Er man interessert så betaler man for tilgang. Ikke verre enn det, og slik det er på de fleste andre felt i disse kategoriene.

    Skal du på kino så betaler du inngangsbillett, en litt sponset en på teater og finkultur, skal du på fotballkamp så kjøper du billett, eller vil du se den på hjemmekinoen så abonnerer man enten på en sesong eller betaler pay per view. Slik det bør være. Folk velger hva de er interessert i og betaler for det de velger.

    NRK er sikkert bedre enn det meste på mange områder, ikke minst er de reklamefri. Noe som jeg gjerne betaler ekstra for på slike tjenester. Men det er som med f.eks. Spotify .. du kan spare penger om du er villig til å la deg utsette for reklame. Eller man kan abonnere på Netflix, der man slipper alt av reklame og likevel har et greit utvalg av film og serier.
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Sikkert verdt å betale for dem som har fjernsyn, men same hvor mye man liker det skal man ikke sende regningen til folk som ikke har fjernsyn, eller er det minste interessert i å ha noe slikt i hus.
    Omtrent som el-bilister som snylter på bekostning av fossil-bilister i for eksempel bomringer?
    Bompenger er å stjele fra tilfeldig forbipasserende, samme hvem som rammes. Det er en kleptomanisk måte å finansiere offentlige kjerneoppgaver på. Lørdan, 3 mila og gullrekken derimot er unødvendig underholdning som folk kan betale for selv om de er interessert i å se det.

    Mener å erindre at jeg har forklart dette en gang eller to før, men noen har tydeligvis hukommelse som en gullfisk.
    Hvis man har valgt å bo på en øy så kan jeg ikke se hvorfor det skulle være noen prinsipiell forskjell på å ta brukerbetaling via bro eller ferge for å kunne dra med seg bil inn til byen.
    Det er ikke noe i veien for brukerbetaling, men bompenger er en dårlig løsning og rammer helt vilkårlig. Reiser jeg 20 km fra Askøy til Åsane og tilbake f.eks. så betaler jeg sikkert 30.000kr i året, og dette er av nettolønnen. Reiser jeg fra Godvik til nord i Øygarden, som er en 3-4 ganger lengre veistrekning så er samme sum 0 kr i året. Det burde si seg selv at dette er en urimelig løsning for finansiering av veinettet.

    Det finnes minst to mye bedre løsninger:

    1. kilometeravgift på biler som kjører i Norge. Så får man en pott som kan fordeles til gode formål.

    2. GPS tracking, og logging av KM kjørt innen en kommune hvis man ønsker å kun gi betalingen til lokale myndigheter og veiprosjekter.

    Da må man gjerne også ta med eksosfrie biler, eller velge å bruke ordningen til å fullføre overgangen av bilparken til slike ved å gi dem noen fordeler fremfor forurensende kjøretøy.

    Man kan også ha et lite rom for ekstrabetaling i rushtid på svært trafikkerte veier så lenge det er for å spre belastningen over tid, samt å stenge bysentre for lokalforurensende eksostrafikk.

    --

    Men det får være siste ord fra meg omkring bompenger. Vi har diskutert det opp og i mente flere ganger, og selv om det finnes noen gullfisker som aldri selv deltar i diskusjoner men som benytter enhver anledning til å fremprovosere en encore... lik barn som må se den samme Disneyfilmen 50 lørdager på rad. Det får rekke for denne gang. Eller så får folk lage en egen bompengetråd som de kan lese om og om og om og om igjen inntil øyet blir stort rødt og vått.
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.721
    Antall liker
    8.150
    Torget vurderinger
    0
    De som ikke bruker biblioteket har også en interesse av at resten av befolkningen er sånn nogenlunde opplyste.
    Ser tror jeg du tar feil! De forstår ikke verdien av at medmennesker er rimelig opplyste. Se bare på antall stemmer som går til fløypartier. Rødt-FrP og "Andre".
     

    Dr Dong

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Innlegg
    14.505
    Antall liker
    14.006
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    Folk som stemmer Rødt er vel mer opplyst enn gjennomsnittet; om du da ikke mener at bare folk som er enige med deg er opplyst. Det siste er jo som vi vet posisjonen til alle som ønsker seg det opplyste eneveldet…
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.721
    Antall liker
    8.150
    Torget vurderinger
    0
    Vet du jeg tror mange av de som stemmer Rødt ikke er spesiellt godt bevandret i historie. Moxnes drar nok mange stemmer på karisma og et vanvittig godt politisk talent. Han utnytter et sedat Høyre og ukyndig Frp sine blemmer på en mesterlig måte!
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.367
    Antall liker
    8.850
    Torget vurderinger
    1
    Folk oppdager vel at de rike får mer og arbeiderklassen blir rævkjørt- Lett å hente stemmer da...
     

    Dr Dong

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Innlegg
    14.505
    Antall liker
    14.006
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    Det har vel alltid vært venstresidens/det ytterste venstres tanke her til lands; føle noe på kroppen og ha kjennskap til historien. Det siste er en god arv fra den store tenker Marx. Det første omformet de i vårt velstandsland til tesen om krisemaksimering. Nå er det jo andre som regisserer krisen. Kunnskapen tror jeg ikke helt har forlatt dem…
     
    H

    Hardingfele

    Gjest
    Vet du jeg tror mange av de som stemmer Rødt ikke er spesiellt godt bevandret i historie. Moxnes drar nok mange stemmer på karisma og et vanvittig godt politisk talent. Han utnytter et sedat Høyre og ukyndig Frp sine blemmer på en mesterlig måte!
    Tja. Jeg abonnerer ikke på Klassekampen, men hver gang jeg tar en kikk i avisen bekreftes det at den, side for side, artikkel for artikkel, inneholder de beste samfunnsanalysene, den beste kritikken av kunst og den beste gjennomgangen av landets politiske liv. Ingen annen norsk avis kommer i nærheten.

    Perler for svin?
     

    Valentino

    J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    31.036
    Antall liker
    26.583
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Det var nrk som ga oss Pompel og Pilt og Romlingane, da vi var små. Tilgir dem aldri.
    Har aldri forstått hva som var "greia" med Pompel og Pilt??
    Det der er ikke bra! Var du for gammel? Jeg og min søster, født i 65 og 67, elsket og elsker Pompel og Pilt.

    Det argumenteres mye omkring hva man ser på her. Nå er NRK på mer enn TV da. Personlig vil jeg slå et slag for den norske finalen i Eurovisjonens konkurranse for kor på NRK Klassisk førstkommende søndag klokka 1600-1800.
    Sorry, du får ikke stemt per SMS.
     

    BT

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Innlegg
    21.457
    Antall liker
    6.881
    De som ikke bruker biblioteket har også en interesse av at resten av befolkningen er sånn nogenlunde opplyste.
    Ser tror jeg du tar feil! De forstår ikke verdien av at medmennesker er rimelig opplyste. Se bare på antall stemmer som går til fløypartier. Rødt-FrP og "Andre".
    Det var strengt tatt en fleip, men jeg tror greia er at surrealisme ikke er bra for små barn, særlig hvis man synes omgivelsene er litt skumle og forvirrende i utgangspunktet.
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    20.253
    Antall liker
    11.109
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Deph:km avgift har vi gjennom drivstoffavgiftene. Det er bare elbiler som trenger veiprising.
     
    H

    Hardingfele

    Gjest
    Pompel og Pilt ble sendt i 1969. De som laget serien holdt til i en låve, nøt forbudt tobakk og begikk sentralstimulans av lettpåvirkelige, unge sinn. Det morsomste var vel det lange forbudet mot at serien skulle sendes igjen (etter noen runder), som først ble opphevet i '94. Forbudt fordi "dette har ikke barn godt av."

    Ebbe Ording fortalte meg en gang at han aldri har hatt det så gøy i sitt liv som da de holdt på med opptakene, da serien endelig ble tillatt sendt igjen.

    Gorgon: – Hehehe… Repareres, revideres, registreres, reflekteres, reformeres, reviteres, resigneres, respireres, resulteres, revulteres, respekteres, repareres, reglereres, respireres … ehh… Pompel og Pii-iilt?!! … Pompel og Pii-iilt! … Pompel og Pii-iilt! Vent! …
     

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.194
    Antall liker
    8.405
    Torget vurderinger
    12
    Bompenger er å stjele fra tilfeldig forbipasserende, samme hvem som rammes. Det er en kleptomanisk måte å finansiere offentlige kjerneoppgaver på. Lørdan, 3 mila og gullrekken derimot er unødvendig underholdning som folk kan betale for selv om de er interessert i å se det.

    Mener å erindre at jeg har forklart dette en gang eller to før, men noen har tydeligvis hukommelse som en gullfisk.
    Hvis man har valgt å bo på en øy så kan jeg ikke se hvorfor det skulle være noen prinsipiell forskjell på å ta brukerbetaling via bro eller ferge for å kunne dra med seg bil inn til byen.
    Det er ikke noe i veien for brukerbetaling, men bompenger er en dårlig løsning og rammer helt vilkårlig. Reiser jeg 20 km fra Askøy til Åsane og tilbake f.eks. så betaler jeg sikkert 30.000kr i året, og dette er av nettolønnen. Reiser jeg fra Godvik til nord i Øygarden, som er en 3-4 ganger lengre veistrekning så er samme sum 0 kr i året. Det burde si seg selv at dette er en urimelig løsning for finansiering av veinettet.

    Det finnes minst to mye bedre løsninger:

    1. kilometeravgift på biler som kjører i Norge. Så får man en pott som kan fordeles til gode formål.

    2. GPS tracking, og logging av KM kjørt innen en kommune hvis man ønsker å kun gi betalingen til lokale myndigheter og veiprosjekter.

    Da må man gjerne også ta med eksosfrie biler, eller velge å bruke ordningen til å fullføre overgangen av bilparken til slike ved å gi dem noen fordeler fremfor forurensende kjøretøy.

    Man kan også ha et lite rom for ekstrabetaling i rushtid på svært trafikkerte veier så lenge det er for å spre belastningen over tid, samt å stenge bysentre for lokalforurensende eksostrafikk.

    --

    Men det får være siste ord fra meg omkring bompenger. Vi har diskutert det opp og i mente flere ganger, og selv om det finnes noen gullfisker som aldri selv deltar i diskusjoner men som benytter enhver anledning til å fremprovosere en encore... lik barn som må se den samme Disneyfilmen 50 lørdager på rad. Det får rekke for denne gang. Eller så får folk lage en egen bompengetråd som de kan lese om og om og om og om igjen inntil øyet blir stort rødt og vått.
    Bompenger rammer ikke mere vilkårlig enn at de som benytter nye veier/broer/tunneler betaler for de når de bruker dem. Bortsett fra den delen som går over statsbudsjettet og rammer alle bidragsytere.
     

    Odd J

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.07.2007
    Innlegg
    4.157
    Antall liker
    3.268
    Torget vurderinger
    1
    Vet du jeg tror mange av de som stemmer Rødt ikke er spesiellt godt bevandret i historie. Moxnes drar nok mange stemmer på karisma og et vanvittig godt politisk talent. Han utnytter et sedat Høyre og ukyndig Frp sine blemmer på en mesterlig måte!
    Det kan ikke være at Rødt (og venstresiden) gjør det ganske godt fordi folk ser at Høyre og FrP slett ikke er sedate, men jobber iherdig med å forandre det norske samfunnet på så mange samfunnsområder som mulig - fundamentale og irreversible forandringer. Og at faktisk ganske mange er uenige i disse forandringene?
     

    BT

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Innlegg
    21.457
    Antall liker
    6.881
    Vet du jeg tror mange av de som stemmer Rødt ikke er spesiellt godt bevandret i historie. Moxnes drar nok mange stemmer på karisma og et vanvittig godt politisk talent. Han utnytter et sedat Høyre og ukyndig Frp sine blemmer på en mesterlig måte!
    Det kan ikke være at Rødt (og venstresiden) gjør det ganske godt fordi folk ser at Høyre og FrP slett ikke er sedate, men jobber iherdig med å forandre det norske samfunnet på så mange samfunnsområder som mulig - fundamentale og irreversible forandringer. Og at faktisk ganske mange er uenige i disse forandringene?
    Ja, da er det nok best å avskaffe demokratiet, så andre aldri kommer til makta igjen.
     

    teddyh

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.07.2009
    Innlegg
    827
    Antall liker
    219
    Vet du jeg tror mange av de som stemmer Rødt ikke er spesiellt godt bevandret i historie. Moxnes drar nok mange stemmer på karisma og et vanvittig godt politisk talent. Han utnytter et sedat Høyre og ukyndig Frp sine blemmer på en mesterlig måte!
    Det kan ikke være at Rødt (og venstresiden) gjør det ganske godt fordi folk ser at Høyre og FrP slett ikke er sedate, men jobber iherdig med å forandre det norske samfunnet på så mange samfunnsområder som mulig - fundamentale og irreversible forandringer. Og at faktisk ganske mange er uenige i disse forandringene?
    Ja, da er det nok best å avskaffe demokratiet, så andre aldri kommer til makta igjen.
    ???

    Er det ikke lov å være uenig med sittende regjering mener du ?
     

    BT

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Innlegg
    21.457
    Antall liker
    6.881
    Vet du jeg tror mange av de som stemmer Rødt ikke er spesiellt godt bevandret i historie. Moxnes drar nok mange stemmer på karisma og et vanvittig godt politisk talent. Han utnytter et sedat Høyre og ukyndig Frp sine blemmer på en mesterlig måte!
    Det kan ikke være at Rødt (og venstresiden) gjør det ganske godt fordi folk ser at Høyre og FrP slett ikke er sedate, men jobber iherdig med å forandre det norske samfunnet på så mange samfunnsområder som mulig - fundamentale og irreversible forandringer. Og at faktisk ganske mange er uenige i disse forandringene?
    Ja, da er det nok best å avskaffe demokratiet, så andre aldri kommer til makta igjen.
    ???

    Er det ikke lov å være uenig med sittende regjering mener du ?
    Det er forskjell på å barbere seg og kappe av seg huet.
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.721
    Antall liker
    8.150
    Torget vurderinger
    0
    Vet du jeg tror mange av de som stemmer Rødt ikke er spesiellt godt bevandret i historie. Moxnes drar nok mange stemmer på karisma og et vanvittig godt politisk talent. Han utnytter et sedat Høyre og ukyndig Frp sine blemmer på en mesterlig måte!
    Tja. Jeg abonnerer ikke på Klassekampen, men hver gang jeg tar en kikk i avisen bekreftes det at den, side for side, artikkel for artikkel, inneholder de beste samfunnsanalysene, den beste kritikken av kunst og den beste gjennomgangen av landets politiske liv. Ingen annen norsk avis kommer i nærheten.

    Perler for svin?
    Nåja??

    Har også tidliger sagt her på sentralen at Kalssekampen er landets beste avis. ( I avisfaglig forstand! ) En av de få som faktisk tar opp saker med vinkling som ikke nødvendigvis er i samsvar med redaksjonens egen politiske grunnsyn! Og det er meget bra!

    men om det så mange av Rødt sine velgere som leser Kalssekampa er jeg noe mer usikker på. Tror det er mere vanlig blandt "intelektuelle", og SV velgere. men jeg kan selvsagt ta feil.
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.721
    Antall liker
    8.150
    Torget vurderinger
    0
    Men tilbake til BarneTV.

    Pompel og Pilt syntes jeg var bare dumme, så de så jeg lite på. Men det at unger skulle bli så redde for dem?? Nei det skjønner jeg ikke??

    Romlingane hadde en viss surrealistisk charme som gjorde at jeg så på dem av og til selv om jeg nok var laaangt utafor tiltenkt aldersgruppe.

    Beste BarneTV jeg kan huske fra da jeg var i målgruppa var en engelsk svart/hvit tegnefilm serie om et lokomotiv i Wales. "Tøffe det lille lokomotivet"

    Det var en virkelig "grønn" serie. Lokomotivfører Snillesen hadde en drage boende i fyrkjelen så når lokomotivet skulle kjøre blåste dragen ild istedte for å lempe kull!

    Tror ikke dragens varme ånde bidrar så mye til CO2.;)
     

    BT

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Innlegg
    21.457
    Antall liker
    6.881
    Pompel og Pilt er alle personer mellom 20 og 50 år sitt værste mareritt. Hvem har vel ikke ennå mareritt om vaktmester Gorgon og de to tullingene som raver fulle rundt i kjelleren til Kjell Mangle Bondevik.

    TV-serien oppstod da to fulle finsker (Tande P og Prinsesse Ragnhild) ville psykisk merke alle barn for livet og de bestemte seg for å gjøre det gjennom "barne TV", dette var noe som falt i smak hos NRK (Norske Raneres Kanal) som fremfor alt hater barn. Pompel og Pilt blir spilt av Siv Jensen og Yngve Hågensen mens vaktmester Gorgon blir spilt av Fedon Lindberg. Denne trioen har greid å gjøre nytte av rollene sine i senere tid ved å true med comeback hvis vi ikke gjør som de sier i dagens Norge.

    Kilde:ikkepedia
     

    BT

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Innlegg
    21.457
    Antall liker
    6.881
    Men Pompel og Pilt var koselige figurer i forhold til Hufsa fra Mummi-serien. Hun var så skummel at fremdeles føler ingen burkakledde kvinner seg velkomne i land hvor den serien ble sendt på TV.
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    20.253
    Antall liker
    11.109
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Hehe. Ja det er enklere sitte i opposisjon og fortelle alle andre hva som er feil i deres politikk, enn å finne noe som faktisk funker. All ære til Høyre og Ap som faktisk gidder å slite med dette og har holdt på med dette i tiår.
     
    R

    rr30629

    Gjest
    Hvor dumme tror egentlig Frp velgerne deres er?

    "Regjeringen trodde tilsynelatende at de skulle klare å spinne denne saken slik at velgerne ble lurt til å tro at regningen for NRK forsvinner fra folks privatøkonomi, sammen med fakturaen. 2400 kommentarer på Fremskrittspartiets Facebook-side sier de tar feil. Så dumme er velgerne nemlig ikke. Denne gangen lurte Frp bare seg selv."

    https://www.dagbladet.no/kultur/hvor-dumme-tror-egentlig-frp-velgerne-deres-er/70939583
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Bompenger er å stjele fra tilfeldig forbipasserende, samme hvem som rammes. Det er en kleptomanisk måte å finansiere offentlige kjerneoppgaver på. Lørdan, 3 mila og gullrekken derimot er unødvendig underholdning som folk kan betale for selv om de er interessert i å se det.

    Mener å erindre at jeg har forklart dette en gang eller to før, men noen har tydeligvis hukommelse som en gullfisk.
    Hvis man har valgt å bo på en øy så kan jeg ikke se hvorfor det skulle være noen prinsipiell forskjell på å ta brukerbetaling via bro eller ferge for å kunne dra med seg bil inn til byen.
    Det er ikke noe i veien for brukerbetaling, men bompenger er en dårlig løsning og rammer helt vilkårlig. Reiser jeg 20 km fra Askøy til Åsane og tilbake f.eks. så betaler jeg sikkert 30.000kr i året, og dette er av nettolønnen. Reiser jeg fra Godvik til nord i Øygarden, som er en 3-4 ganger lengre veistrekning så er samme sum 0 kr i året. Det burde si seg selv at dette er en urimelig løsning for finansiering av veinettet.

    Det finnes minst to mye bedre løsninger:

    1. kilometeravgift på biler som kjører i Norge. Så får man en pott som kan fordeles til gode formål.

    2. GPS tracking, og logging av KM kjørt innen en kommune hvis man ønsker å kun gi betalingen til lokale myndigheter og veiprosjekter.

    Da må man gjerne også ta med eksosfrie biler, eller velge å bruke ordningen til å fullføre overgangen av bilparken til slike ved å gi dem noen fordeler fremfor forurensende kjøretøy.

    Man kan også ha et lite rom for ekstrabetaling i rushtid på svært trafikkerte veier så lenge det er for å spre belastningen over tid, samt å stenge bysentre for lokalforurensende eksostrafikk.

    --

    Men det får være siste ord fra meg omkring bompenger. Vi har diskutert det opp og i mente flere ganger, og selv om det finnes noen gullfisker som aldri selv deltar i diskusjoner men som benytter enhver anledning til å fremprovosere en encore... lik barn som må se den samme Disneyfilmen 50 lørdager på rad. Det får rekke for denne gang. Eller så får folk lage en egen bompengetråd som de kan lese om og om og om og om igjen inntil øyet blir stort rødt og vått.
    Bompenger rammer ikke mere vilkårlig enn at de som benytter nye veier/broer/tunneler betaler for de når de bruker dem. Bortsett fra den delen som går over statsbudsjettet og rammer alle bidragsytere.
    Det rammer helt vilkårlig når du må ut med titusener om du kjører i en retning og null om du kjører mye lenger i en annen retning. Alle broer og konkrete prosjekter i mitt eksempel er nedbetalt for lenge siden. Det er kun generell griskhet og uflaks for dem som har jobben i "feil" retning. Selv om du "bruker" mye mer mye mer vei, passerer broer og tunneller så kan du risikere å betale 0 mens det på flatmark feil vei kan ende i at en brutto månedslønn forsvinner i bompenger. Dette er helt reelle og konkrete tall.

    Bompenger bør grunnlovforbys som generell finansiering av samferdselsprosjekter og erstattes med bedre ordninger.

    Kjører du i dag fra Askøy til Åsane og tilbake i rushtiden så må du betale 36570 kr i året i bompenger med en vanlig dieselbil. Kjører man 3-4 ganger lenger på samme veier i en annen retning betaler man 0. Hvordan noen ser rettferdighet i et slikt system er for meg en gåte.

    Dette er faktisk en av de få saker hvor jeg er enig med partiet Rødt om prinsippene. (kryss i taket)

    https://rødt.no/bompenger

    Bompenger
    Utbygging av veier skal ikke finansieres av bompenger.

    Bompenger er en flat avgift som ikke tar hensyn til inntekten til de som betaler. Rødt er derfor mot bruk av bompenger som finansieringskilde for veibygging. Infrastruktur, som vei, jernbane og havner, er en viktig forutsetning for bosetting og verdiskaping i hele landet.

    Å finansiere nødvendige forbedringer for økt framkommelighet, bedre trafikksikkerhet, mindre utslipp og bedre lokalmiljø må derfor være en offentlig oppgave, finansiert av progressive skatter.

    Transport er en av de største kildene til klimagassutslipp i Norge, og veitrafikken står for halvparten av disse utslippene. Rødt sier derfor i sitt arbeidsprogram at vi vil prioritere utbygging av jernbane, tiltak som får gods over på bane og båt, og at vi går imot utbyggingen av motorveier som øker kapasiteten på veiene. I storbyområdene ønsker vi ingen utvidelse av veikapasiteten.

    For å redusere biltrafikk inn til, og inne i, de store byene ønsker Rødt bedre og billigere kollektivtrafikk, restriksjoner på biltrafikk og åpner for veiprising som ett av flere virkemidler. Veiprising innebærer at man betaler en avgift for å kjøre på veien, hvor formålet med avgiften ikke er å finansiere veien men å regulere trafikken for å redusere kø- og miljø-problemer. Inntektene fra avgiften brukes til å finansiere utbygging av kollektivtransport og tiltak for myke trafikanter.

    I forbindelse med bymiljø-pakker og byvekstavtaler i byer og byområder inneholder ofte pakkene en blanding av kollektivutbygging, veiprising (uten at veikapasiteten bygges ut), bompenger (som finansierer veiutbygging) og veiutbygging. Rødt har på Stortinget foreslått økt statlig finansiering til disse pakkene, og i den enkelte kommune/fylke har Rødts lokallag og folkevalgte tatt stilling til hva Rødt mener om den konkrete pakken.
     
    Sist redigert av en moderator:

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.194
    Antall liker
    8.405
    Torget vurderinger
    12
    Kjører du i dag fra Askøy til Åsane og tilbake i rushtiden så må du betale 36570 kr i året i bompenger med en vanlig dieselbil. Kjører man 3-4 ganger lenger på samme veier i en annen retning betaler man 0. Hvordan noen ser rettferdighet i et slikt system er for meg en gåte.
    Sannsynligvis fordi mesteparten av Norge ikke ligger på Askøy...... Urettferdighet kan man finne overalt hvis man leter. En ren km-avgift er heller ikke rettferdig for en som kjører en liten lett bil og bruker piggfritt om vinteren kontra en som kjører Cayenne med piggdekk. Uten at det nødvendigvis er noe mindre saklig eksempel enn ditt i forhold til å ramme vilkårlig.
     
    C

    cruiser

    Gjest
    Det er ikke noe i veien for brukerbetaling, men bompenger er en dårlig løsning og rammer helt vilkårlig. Reiser jeg 20 km fra Askøy til Åsane og tilbake f.eks. så betaler jeg sikkert 30.000kr i året, og dette er av nettolønnen. Reiser jeg fra Godvik til nord i Øygarden, som er en 3-4 ganger lengre veistrekning så er samme sum 0 kr i året. Det burde si seg selv at dette er en urimelig løsning for finansiering av veinettet.

    Det finnes minst to mye bedre løsninger:

    1. kilometeravgift på biler som kjører i Norge. Så får man en pott som kan fordeles til gode formål.

    2. GPS tracking, og logging av KM kjørt innen en kommune hvis man ønsker å kun gi betalingen til lokale myndigheter og veiprosjekter.

    Da må man gjerne også ta med eksosfrie biler, eller velge å bruke ordningen til å fullføre overgangen av bilparken til slike ved å gi dem noen fordeler fremfor forurensende kjøretøy.

    Man kan også ha et lite rom for ekstrabetaling i rushtid på svært trafikkerte veier så lenge det er for å spre belastningen over tid, samt å stenge bysentre for lokalforurensende eksostrafikk.

    --

    Men det får være siste ord fra meg omkring bompenger. Vi har diskutert det opp og i mente flere ganger, og selv om det finnes noen gullfisker som aldri selv deltar i diskusjoner men som benytter enhver anledning til å fremprovosere en encore... lik barn som må se den samme Disneyfilmen 50 lørdager på rad. Det får rekke for denne gang. Eller så får folk lage en egen bompengetråd som de kan lese om og om og om og om igjen inntil øyet blir stort rødt og vått.
    Bompenger rammer ikke mere vilkårlig enn at de som benytter nye veier/broer/tunneler betaler for de når de bruker dem. Bortsett fra den delen som går over statsbudsjettet og rammer alle bidragsytere.
    Det rammer helt vilkårlig når du må ut med titusener om du kjører i en retning og null om du kjører mye lenger i en annen retning. Alle broer og konkrete prosjekter i mitt eksempel er nedbetalt for lenge siden. Det er kun generell griskhet og uflaks for dem som har jobben i "feil" retning. Selv om du "bruker" mye mer mye mer vei, passerer broer og tunneller så kan du risikere å betale 0 mens det på flatmark feil vei kan ende i at en brutto månedslønn forsvinner i bompenger. Dette er helt reelle og konkrete tall.

    Bompenger bør grunnlovforbys som generell finansiering av samferdselsprosjekter og erstattes med bedre ordninger.

    Kjører du i dag fra Askøy til Åsane og tilbake i rushtiden så må du betale 36570 kr i året i bompenger med en vanlig dieselbil. Kjører man 3-4 ganger lenger på samme veier i en annen retning betaler man 0. Hvordan noen ser rettferdighet i et slikt system er for meg en gåte.

    Dette er faktisk en av de få saker hvor jeg er enig med partiet Rødt om prinsippene. (kryss i taket)

    https://rødt.no/bompenger

    Bompenger
    Utbygging av veier skal ikke finansieres av bompenger.

    Bompenger er en flat avgift som ikke tar hensyn til inntekten til de som betaler. Rødt er derfor mot bruk av bompenger som finansieringskilde for veibygging. Infrastruktur, som vei, jernbane og havner, er en viktig forutsetning for bosetting og verdiskaping i hele landet.

    Å finansiere nødvendige forbedringer for økt framkommelighet, bedre trafikksikkerhet, mindre utslipp og bedre lokalmiljø må derfor være en offentlig oppgave, finansiert av progressive skatter.

    Transport er en av de største kildene til klimagassutslipp i Norge, og veitrafikken står for halvparten av disse utslippene. Rødt sier derfor i sitt arbeidsprogram at vi vil prioritere utbygging av jernbane, tiltak som får gods over på bane og båt, og at vi går imot utbyggingen av motorveier som øker kapasiteten på veiene. I storbyområdene ønsker vi ingen utvidelse av veikapasiteten.

    For å redusere biltrafikk inn til, og inne i, de store byene ønsker Rødt bedre og billigere kollektivtrafikk, restriksjoner på biltrafikk og åpner for veiprising som ett av flere virkemidler. Veiprising innebærer at man betaler en avgift for å kjøre på veien, hvor formålet med avgiften ikke er å finansiere veien men å regulere trafikken for å redusere kø- og miljø-problemer. Inntektene fra avgiften brukes til å finansiere utbygging av kollektivtransport og tiltak for myke trafikanter.

    I forbindelse med bymiljø-pakker og byvekstavtaler i byer og byområder inneholder ofte pakkene en blanding av kollektivutbygging, veiprising (uten at veikapasiteten bygges ut), bompenger (som finansierer veiutbygging) og veiutbygging. Rødt har på Stortinget foreslått økt statlig finansiering til disse pakkene, og i den enkelte kommune/fylke har Rødts lokallag og folkevalgte tatt stilling til hva Rødt mener om den konkrete pakken.
    Høres ut som bompengeringen i bergen det der.
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Høres ut som bompengeringen i bergen det der.
    Jepps. Og det var derfor jeg kjøpte elbil. Så jeg har dukket unna røveriet noen år, men det betyr ikke at jeg ikke har sympatier for alle dem som blir grovt ranet i dag fordi de beholdte eksosbilene.

    Bomstasjoner er og blir legalisert landeveisrøveri. Det er på tide at det forbys.
     

    Dr Dong

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Innlegg
    14.505
    Antall liker
    14.006
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    Deph burde gå i lære hos BT slik at han lærte seg forskjellen mellom å barbere seg og kutte av seg hodet. Den samme Deph burde intensivere sine øvelser i selvhat og selvfornedrelse; skrik ut som hensatt i ren tastaturatavisme mot speilet på veggen der: Jeg er en poserende identitetsslikkende femikommunist! Det kan selvfølgelig gjøres på standard måte med kritt og tavle om speil mangler. En speiler seg jo godt i skrift.
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Folk som stemmer Rødt er vel mer opplyst enn gjennomsnittet; om du da ikke mener at bare folk som er enige med deg er opplyst. Det siste er jo som vi vet posisjonen til alle som ønsker seg det opplyste eneveldet…
    Det finnes faktisk eksempler på kommunister med høy IQ. Tro det eller ei... Da må man finne andre forklaringsmodeller som smålighet, kleptomani, hang til diktatur, S/M-tendenser, misantropi, ekstrem naivitet, psykiatriske lidelser og/eller alvorlig løsemiddelskade.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn