C
cruiser
Gjest
Bortsett fra NRKs sløseri med penger på ting folk faktisk vil se så har de fortsatt legitimitet I størstedelen av befolkningen.
Det er ikke noe i veien for brukerbetaling, men bompenger er en dårlig løsning og rammer helt vilkårlig. Reiser jeg 20 km fra Askøy til Åsane og tilbake f.eks. så betaler jeg sikkert 30.000kr i året, og dette er av nettolønnen. Reiser jeg fra Godvik til nord i Øygarden, som er en 3-4 ganger lengre veistrekning så er samme sum 0 kr i året. Det burde si seg selv at dette er en urimelig løsning for finansiering av veinettet.Hvis man har valgt å bo på en øy så kan jeg ikke se hvorfor det skulle være noen prinsipiell forskjell på å ta brukerbetaling via bro eller ferge for å kunne dra med seg bil inn til byen.Bompenger er å stjele fra tilfeldig forbipasserende, samme hvem som rammes. Det er en kleptomanisk måte å finansiere offentlige kjerneoppgaver på. Lørdan, 3 mila og gullrekken derimot er unødvendig underholdning som folk kan betale for selv om de er interessert i å se det.Omtrent som el-bilister som snylter på bekostning av fossil-bilister i for eksempel bomringer?Sikkert verdt å betale for dem som har fjernsyn, men same hvor mye man liker det skal man ikke sende regningen til folk som ikke har fjernsyn, eller er det minste interessert i å ha noe slikt i hus.
Mener å erindre at jeg har forklart dette en gang eller to før, men noen har tydeligvis hukommelse som en gullfisk.
Det var nrk som ga oss Pompel og Pilt og Romlingane, da vi var små. Tilgir dem aldri.
Har aldri forstått hva som var "greia" med Pompel og Pilt??Det var nrk som ga oss Pompel og Pilt og Romlingane, da vi var små. Tilgir dem aldri.
Ser tror jeg du tar feil! De forstår ikke verdien av at medmennesker er rimelig opplyste. Se bare på antall stemmer som går til fløypartier. Rødt-FrP og "Andre".De som ikke bruker biblioteket har også en interesse av at resten av befolkningen er sånn nogenlunde opplyste.
Tja. Jeg abonnerer ikke på Klassekampen, men hver gang jeg tar en kikk i avisen bekreftes det at den, side for side, artikkel for artikkel, inneholder de beste samfunnsanalysene, den beste kritikken av kunst og den beste gjennomgangen av landets politiske liv. Ingen annen norsk avis kommer i nærheten.Vet du jeg tror mange av de som stemmer Rødt ikke er spesiellt godt bevandret i historie. Moxnes drar nok mange stemmer på karisma og et vanvittig godt politisk talent. Han utnytter et sedat Høyre og ukyndig Frp sine blemmer på en mesterlig måte!
Det der er ikke bra! Var du for gammel? Jeg og min søster, født i 65 og 67, elsket og elsker Pompel og Pilt.Har aldri forstått hva som var "greia" med Pompel og Pilt??Det var nrk som ga oss Pompel og Pilt og Romlingane, da vi var små. Tilgir dem aldri.
Det var strengt tatt en fleip, men jeg tror greia er at surrealisme ikke er bra for små barn, særlig hvis man synes omgivelsene er litt skumle og forvirrende i utgangspunktet.Ser tror jeg du tar feil! De forstår ikke verdien av at medmennesker er rimelig opplyste. Se bare på antall stemmer som går til fløypartier. Rødt-FrP og "Andre".De som ikke bruker biblioteket har også en interesse av at resten av befolkningen er sånn nogenlunde opplyste.
Gorgon: – Hehehe… Repareres, revideres, registreres, reflekteres, reformeres, reviteres, resigneres, respireres, resulteres, revulteres, respekteres, repareres, reglereres, respireres … ehh… Pompel og Pii-iilt?!! … Pompel og Pii-iilt! … Pompel og Pii-iilt! Vent! …
Bompenger rammer ikke mere vilkårlig enn at de som benytter nye veier/broer/tunneler betaler for de når de bruker dem. Bortsett fra den delen som går over statsbudsjettet og rammer alle bidragsytere.Det er ikke noe i veien for brukerbetaling, men bompenger er en dårlig løsning og rammer helt vilkårlig. Reiser jeg 20 km fra Askøy til Åsane og tilbake f.eks. så betaler jeg sikkert 30.000kr i året, og dette er av nettolønnen. Reiser jeg fra Godvik til nord i Øygarden, som er en 3-4 ganger lengre veistrekning så er samme sum 0 kr i året. Det burde si seg selv at dette er en urimelig løsning for finansiering av veinettet.Hvis man har valgt å bo på en øy så kan jeg ikke se hvorfor det skulle være noen prinsipiell forskjell på å ta brukerbetaling via bro eller ferge for å kunne dra med seg bil inn til byen.Bompenger er å stjele fra tilfeldig forbipasserende, samme hvem som rammes. Det er en kleptomanisk måte å finansiere offentlige kjerneoppgaver på. Lørdan, 3 mila og gullrekken derimot er unødvendig underholdning som folk kan betale for selv om de er interessert i å se det.
Mener å erindre at jeg har forklart dette en gang eller to før, men noen har tydeligvis hukommelse som en gullfisk.
Det finnes minst to mye bedre løsninger:
1. kilometeravgift på biler som kjører i Norge. Så får man en pott som kan fordeles til gode formål.
2. GPS tracking, og logging av KM kjørt innen en kommune hvis man ønsker å kun gi betalingen til lokale myndigheter og veiprosjekter.
Da må man gjerne også ta med eksosfrie biler, eller velge å bruke ordningen til å fullføre overgangen av bilparken til slike ved å gi dem noen fordeler fremfor forurensende kjøretøy.
Man kan også ha et lite rom for ekstrabetaling i rushtid på svært trafikkerte veier så lenge det er for å spre belastningen over tid, samt å stenge bysentre for lokalforurensende eksostrafikk.
--
Men det får være siste ord fra meg omkring bompenger. Vi har diskutert det opp og i mente flere ganger, og selv om det finnes noen gullfisker som aldri selv deltar i diskusjoner men som benytter enhver anledning til å fremprovosere en encore... lik barn som må se den samme Disneyfilmen 50 lørdager på rad. Det får rekke for denne gang. Eller så får folk lage en egen bompengetråd som de kan lese om og om og om og om igjen inntil øyet blir stort rødt og vått.
Det kan ikke være at Rødt (og venstresiden) gjør det ganske godt fordi folk ser at Høyre og FrP slett ikke er sedate, men jobber iherdig med å forandre det norske samfunnet på så mange samfunnsområder som mulig - fundamentale og irreversible forandringer. Og at faktisk ganske mange er uenige i disse forandringene?Vet du jeg tror mange av de som stemmer Rødt ikke er spesiellt godt bevandret i historie. Moxnes drar nok mange stemmer på karisma og et vanvittig godt politisk talent. Han utnytter et sedat Høyre og ukyndig Frp sine blemmer på en mesterlig måte!
Ja, da er det nok best å avskaffe demokratiet, så andre aldri kommer til makta igjen.Det kan ikke være at Rødt (og venstresiden) gjør det ganske godt fordi folk ser at Høyre og FrP slett ikke er sedate, men jobber iherdig med å forandre det norske samfunnet på så mange samfunnsområder som mulig - fundamentale og irreversible forandringer. Og at faktisk ganske mange er uenige i disse forandringene?Vet du jeg tror mange av de som stemmer Rødt ikke er spesiellt godt bevandret i historie. Moxnes drar nok mange stemmer på karisma og et vanvittig godt politisk talent. Han utnytter et sedat Høyre og ukyndig Frp sine blemmer på en mesterlig måte!
???Ja, da er det nok best å avskaffe demokratiet, så andre aldri kommer til makta igjen.Det kan ikke være at Rødt (og venstresiden) gjør det ganske godt fordi folk ser at Høyre og FrP slett ikke er sedate, men jobber iherdig med å forandre det norske samfunnet på så mange samfunnsområder som mulig - fundamentale og irreversible forandringer. Og at faktisk ganske mange er uenige i disse forandringene?Vet du jeg tror mange av de som stemmer Rødt ikke er spesiellt godt bevandret i historie. Moxnes drar nok mange stemmer på karisma og et vanvittig godt politisk talent. Han utnytter et sedat Høyre og ukyndig Frp sine blemmer på en mesterlig måte!
Det er forskjell på å barbere seg og kappe av seg huet.???Ja, da er det nok best å avskaffe demokratiet, så andre aldri kommer til makta igjen.Det kan ikke være at Rødt (og venstresiden) gjør det ganske godt fordi folk ser at Høyre og FrP slett ikke er sedate, men jobber iherdig med å forandre det norske samfunnet på så mange samfunnsområder som mulig - fundamentale og irreversible forandringer. Og at faktisk ganske mange er uenige i disse forandringene?Vet du jeg tror mange av de som stemmer Rødt ikke er spesiellt godt bevandret i historie. Moxnes drar nok mange stemmer på karisma og et vanvittig godt politisk talent. Han utnytter et sedat Høyre og ukyndig Frp sine blemmer på en mesterlig måte!
Er det ikke lov å være uenig med sittende regjering mener du ?
Nåja??Tja. Jeg abonnerer ikke på Klassekampen, men hver gang jeg tar en kikk i avisen bekreftes det at den, side for side, artikkel for artikkel, inneholder de beste samfunnsanalysene, den beste kritikken av kunst og den beste gjennomgangen av landets politiske liv. Ingen annen norsk avis kommer i nærheten.Vet du jeg tror mange av de som stemmer Rødt ikke er spesiellt godt bevandret i historie. Moxnes drar nok mange stemmer på karisma og et vanvittig godt politisk talent. Han utnytter et sedat Høyre og ukyndig Frp sine blemmer på en mesterlig måte!
Perler for svin?
Så de er ikke minstepensjonister, altså - ingen av dem.
Det samme som fjottkuk, men med finner.Noen fra området som vet hva "ei gorrhysa" er for noe?
Det rammer helt vilkårlig når du må ut med titusener om du kjører i en retning og null om du kjører mye lenger i en annen retning. Alle broer og konkrete prosjekter i mitt eksempel er nedbetalt for lenge siden. Det er kun generell griskhet og uflaks for dem som har jobben i "feil" retning. Selv om du "bruker" mye mer mye mer vei, passerer broer og tunneller så kan du risikere å betale 0 mens det på flatmark feil vei kan ende i at en brutto månedslønn forsvinner i bompenger. Dette er helt reelle og konkrete tall.Bompenger rammer ikke mere vilkårlig enn at de som benytter nye veier/broer/tunneler betaler for de når de bruker dem. Bortsett fra den delen som går over statsbudsjettet og rammer alle bidragsytere.Det er ikke noe i veien for brukerbetaling, men bompenger er en dårlig løsning og rammer helt vilkårlig. Reiser jeg 20 km fra Askøy til Åsane og tilbake f.eks. så betaler jeg sikkert 30.000kr i året, og dette er av nettolønnen. Reiser jeg fra Godvik til nord i Øygarden, som er en 3-4 ganger lengre veistrekning så er samme sum 0 kr i året. Det burde si seg selv at dette er en urimelig løsning for finansiering av veinettet.Hvis man har valgt å bo på en øy så kan jeg ikke se hvorfor det skulle være noen prinsipiell forskjell på å ta brukerbetaling via bro eller ferge for å kunne dra med seg bil inn til byen.Bompenger er å stjele fra tilfeldig forbipasserende, samme hvem som rammes. Det er en kleptomanisk måte å finansiere offentlige kjerneoppgaver på. Lørdan, 3 mila og gullrekken derimot er unødvendig underholdning som folk kan betale for selv om de er interessert i å se det.
Mener å erindre at jeg har forklart dette en gang eller to før, men noen har tydeligvis hukommelse som en gullfisk.
Det finnes minst to mye bedre løsninger:
1. kilometeravgift på biler som kjører i Norge. Så får man en pott som kan fordeles til gode formål.
2. GPS tracking, og logging av KM kjørt innen en kommune hvis man ønsker å kun gi betalingen til lokale myndigheter og veiprosjekter.
Da må man gjerne også ta med eksosfrie biler, eller velge å bruke ordningen til å fullføre overgangen av bilparken til slike ved å gi dem noen fordeler fremfor forurensende kjøretøy.
Man kan også ha et lite rom for ekstrabetaling i rushtid på svært trafikkerte veier så lenge det er for å spre belastningen over tid, samt å stenge bysentre for lokalforurensende eksostrafikk.
--
Men det får være siste ord fra meg omkring bompenger. Vi har diskutert det opp og i mente flere ganger, og selv om det finnes noen gullfisker som aldri selv deltar i diskusjoner men som benytter enhver anledning til å fremprovosere en encore... lik barn som må se den samme Disneyfilmen 50 lørdager på rad. Det får rekke for denne gang. Eller så får folk lage en egen bompengetråd som de kan lese om og om og om og om igjen inntil øyet blir stort rødt og vått.
Sannsynligvis fordi mesteparten av Norge ikke ligger på Askøy...... Urettferdighet kan man finne overalt hvis man leter. En ren km-avgift er heller ikke rettferdig for en som kjører en liten lett bil og bruker piggfritt om vinteren kontra en som kjører Cayenne med piggdekk. Uten at det nødvendigvis er noe mindre saklig eksempel enn ditt i forhold til å ramme vilkårlig.Kjører du i dag fra Askøy til Åsane og tilbake i rushtiden så må du betale 36570 kr i året i bompenger med en vanlig dieselbil. Kjører man 3-4 ganger lenger på samme veier i en annen retning betaler man 0. Hvordan noen ser rettferdighet i et slikt system er for meg en gåte.
Høres ut som bompengeringen i bergen det der.Det rammer helt vilkårlig når du må ut med titusener om du kjører i en retning og null om du kjører mye lenger i en annen retning. Alle broer og konkrete prosjekter i mitt eksempel er nedbetalt for lenge siden. Det er kun generell griskhet og uflaks for dem som har jobben i "feil" retning. Selv om du "bruker" mye mer mye mer vei, passerer broer og tunneller så kan du risikere å betale 0 mens det på flatmark feil vei kan ende i at en brutto månedslønn forsvinner i bompenger. Dette er helt reelle og konkrete tall.Bompenger rammer ikke mere vilkårlig enn at de som benytter nye veier/broer/tunneler betaler for de når de bruker dem. Bortsett fra den delen som går over statsbudsjettet og rammer alle bidragsytere.Det er ikke noe i veien for brukerbetaling, men bompenger er en dårlig løsning og rammer helt vilkårlig. Reiser jeg 20 km fra Askøy til Åsane og tilbake f.eks. så betaler jeg sikkert 30.000kr i året, og dette er av nettolønnen. Reiser jeg fra Godvik til nord i Øygarden, som er en 3-4 ganger lengre veistrekning så er samme sum 0 kr i året. Det burde si seg selv at dette er en urimelig løsning for finansiering av veinettet.
Det finnes minst to mye bedre løsninger:
1. kilometeravgift på biler som kjører i Norge. Så får man en pott som kan fordeles til gode formål.
2. GPS tracking, og logging av KM kjørt innen en kommune hvis man ønsker å kun gi betalingen til lokale myndigheter og veiprosjekter.
Da må man gjerne også ta med eksosfrie biler, eller velge å bruke ordningen til å fullføre overgangen av bilparken til slike ved å gi dem noen fordeler fremfor forurensende kjøretøy.
Man kan også ha et lite rom for ekstrabetaling i rushtid på svært trafikkerte veier så lenge det er for å spre belastningen over tid, samt å stenge bysentre for lokalforurensende eksostrafikk.
--
Men det får være siste ord fra meg omkring bompenger. Vi har diskutert det opp og i mente flere ganger, og selv om det finnes noen gullfisker som aldri selv deltar i diskusjoner men som benytter enhver anledning til å fremprovosere en encore... lik barn som må se den samme Disneyfilmen 50 lørdager på rad. Det får rekke for denne gang. Eller så får folk lage en egen bompengetråd som de kan lese om og om og om og om igjen inntil øyet blir stort rødt og vått.
Bompenger bør grunnlovforbys som generell finansiering av samferdselsprosjekter og erstattes med bedre ordninger.
Kjører du i dag fra Askøy til Åsane og tilbake i rushtiden så må du betale 36570 kr i året i bompenger med en vanlig dieselbil. Kjører man 3-4 ganger lenger på samme veier i en annen retning betaler man 0. Hvordan noen ser rettferdighet i et slikt system er for meg en gåte.
Dette er faktisk en av de få saker hvor jeg er enig med partiet Rødt om prinsippene. (kryss i taket)
https://rødt.no/bompenger
Bompenger
Utbygging av veier skal ikke finansieres av bompenger.
Bompenger er en flat avgift som ikke tar hensyn til inntekten til de som betaler. Rødt er derfor mot bruk av bompenger som finansieringskilde for veibygging. Infrastruktur, som vei, jernbane og havner, er en viktig forutsetning for bosetting og verdiskaping i hele landet.
Å finansiere nødvendige forbedringer for økt framkommelighet, bedre trafikksikkerhet, mindre utslipp og bedre lokalmiljø må derfor være en offentlig oppgave, finansiert av progressive skatter.
Transport er en av de største kildene til klimagassutslipp i Norge, og veitrafikken står for halvparten av disse utslippene. Rødt sier derfor i sitt arbeidsprogram at vi vil prioritere utbygging av jernbane, tiltak som får gods over på bane og båt, og at vi går imot utbyggingen av motorveier som øker kapasiteten på veiene. I storbyområdene ønsker vi ingen utvidelse av veikapasiteten.
For å redusere biltrafikk inn til, og inne i, de store byene ønsker Rødt bedre og billigere kollektivtrafikk, restriksjoner på biltrafikk og åpner for veiprising som ett av flere virkemidler. Veiprising innebærer at man betaler en avgift for å kjøre på veien, hvor formålet med avgiften ikke er å finansiere veien men å regulere trafikken for å redusere kø- og miljø-problemer. Inntektene fra avgiften brukes til å finansiere utbygging av kollektivtransport og tiltak for myke trafikanter.
I forbindelse med bymiljø-pakker og byvekstavtaler i byer og byområder inneholder ofte pakkene en blanding av kollektivutbygging, veiprising (uten at veikapasiteten bygges ut), bompenger (som finansierer veiutbygging) og veiutbygging. Rødt har på Stortinget foreslått økt statlig finansiering til disse pakkene, og i den enkelte kommune/fylke har Rødts lokallag og folkevalgte tatt stilling til hva Rødt mener om den konkrete pakken.
Jepps. Og det var derfor jeg kjøpte elbil. Så jeg har dukket unna røveriet noen år, men det betyr ikke at jeg ikke har sympatier for alle dem som blir grovt ranet i dag fordi de beholdte eksosbilene.Høres ut som bompengeringen i bergen det der.
Det finnes faktisk eksempler på kommunister med høy IQ. Tro det eller ei... Da må man finne andre forklaringsmodeller som smålighet, kleptomani, hang til diktatur, S/M-tendenser, misantropi, ekstrem naivitet, psykiatriske lidelser og/eller alvorlig løsemiddelskade.Folk som stemmer Rødt er vel mer opplyst enn gjennomsnittet; om du da ikke mener at bare folk som er enige med deg er opplyst. Det siste er jo som vi vet posisjonen til alle som ønsker seg det opplyste eneveldet…