Politikk, religion og samfunn Nok et genialt trekk av de blåblå!

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• S

Slubbert

Gjest
    Da burde man dratt på studietur til land hvor man har prøvd revolusjon før, så kanskje man innser at vi har det tross alt ikke så ille. Faktsik best i verden.
    Absolutt. Jeg synes vi har det utrolig bra i Norge. Og jeg blir provosert av de som klager ustanselig. Jeg prøver bare å ymte frempå om hvorfor noen stemmer på partier ute på fløyene...
    Stagnasjon leder til forfall. Det er litt spesielt at venstresiden ser ut til å ha blitt de mest reaksjonære, eller deler av den i hvert fall. Ethvert samfunn i utvikling må utfordre det etablerte, enten det er fra høyre eller venstre. Jeg foretrekker en revolusjonær anarkist fremfor en skrivebords-sentrist fra vestkanten hvilken dag som helst. Sosialbyråkratiet er ikke hellig.

C

cruiser

Gjest
    Alle nyere biler med navigasjon, simkort og wifi et vil kunne bli overvåket for fulle mugger. Det er helt riktig at Tesla er en god smakebit på det. Absolutt alt man foretar seg blir logget, og kan leses av bedriften. Samme gjelder telefonbruk. Ikke bare blir det logget hvor man er, men har man på wifisøk så kan man også registrere hvor man er om man har tilgang til slike, eller setter opp punkter. Samme om man har bluetooth på... for ikke å snakker om hver eneste gang man betaler for noe med kredittkort osv. Man skal være rimelig Amish om man kommer utenom alt dette. Så å bekymre seg for at kilometerbruken i bilen kan bli logget er rimelig bortkastet for å si det veldig forsiktig. Vi lever ikke i 1974 lenger selv om ikke alle har fått det med seg tydeligvis. Nettbrett, smarte ting i hjemmet, etc.

Og for de som velger å leve i middelalderen så er vel uansett hest og kjerre et bedre egnet fremkomstmiddel. Man kan jo velge dette... fritt frem og ingen overvåkning.
    Poenget er at det er et valg man tar. Veiprising og GPS logging er noe man evt blir pålagt. Idag er det fullt mulig å ha en bil uten simkort og la mobilen være igjen hjemme. Det er også fullt mulig å bruke en mobil satt opp for å gi ut minst mulig informasjon. At du av alle ikke ser distinksjonene her er ganske utrolig.

Trondmeg

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Antall liker
    8.405
    Torget vurderinger
    12
    Alle nyere biler med navigasjon, simkort og wifi et vil kunne bli overvåket for fulle mugger. Det er helt riktig at Tesla er en god smakebit på det. Absolutt alt man foretar seg blir logget, og kan leses av bedriften. Samme gjelder telefonbruk. Ikke bare blir det logget hvor man er, men har man på wifisøk så kan man også registrere hvor man er om man har tilgang til slike, eller setter opp punkter. Samme om man har bluetooth på... for ikke å snakker om hver eneste gang man betaler for noe med kredittkort osv. Man skal være rimelig Amish om man kommer utenom alt dette. Så å bekymre seg for at kilometerbruken i bilen kan bli logget er rimelig bortkastet for å si det veldig forsiktig. Vi lever ikke i 1974 lenger selv om ikke alle har fått det med seg tydeligvis. Nettbrett, smarte ting i hjemmet, etc.

Og for de som velger å leve i middelalderen så er vel uansett hest og kjerre et bedre egnet fremkomstmiddel. Man kan jo velge dette... fritt frem og ingen overvåkning.
    Poenget er at det er et valg man tar. Veiprising og GPS logging er noe man evt blir pålagt. Idag er det fullt mulig å ha en bil uten simkort og la mobilen være igjen hjemme. Det er også fullt mulig å bruke en mobil satt opp for å gi ut minst mulig informasjon. At du av alle ikke ser distinksjonene her er ganske utrolig.

Det blir slik når poenget til slutt blir følelsen av å «vinne» diskusjonen. Veldig hansbaugiansk.

G

Gjestemedlem

Gjest
    Det er jo skrikene ironisk at folk siter her på et åpent internetforum og diskuterer når alt man sider, mener etc. blir logget for evig ettertid. Folks nettbruk avslører hinsides mye informasjon om dem selv og deres kontaktnett.

... og så skal de plutselig bli livredd for at informasjon om hvor mange KM bilen deres har kjørt i løpet av en måned og kanskje i hvilken kommune er informasjon som skal kunne brukes mot dem. ... kanskje lykkelig uvitende om at informasjon om hvor bilen kjører allerede blir logget. Hver gang man passerer en bomring, kjører inn i et parkeringshus, forbi en fotoboks eller egentlig et hvilket som helst kamera med nettilgang.

Så alvorlig takt. Bekymre dere heller for noe som er verdt å bekymre seg over. Vi er milevis forbi det stadiet der hvor dette er kritisk, privat og sensitiv informasjon.

G

Gjestemedlem

Gjest
    Litt basisinformasjon om det revoluisjonære kommunistpartiet rødt og deres grunnleggende ideologi.

--

følge prinsipprogrammet ønsker partiet å erstatte kapitalismen med sosialisme gjennom en fredelig «demokratisk revolusjon». Partiet understreker samtidig at de ikke støtter en væpnet revolusjon, og at en slik overgang må skje fredelig innenfor demokratiske rammer med støtte fra et flertall i befolkningen. Dette kalles også en «radikal varig kvalitativt endring av samfunnet».
    "Sympatisk" nok sier de at de ikke ønsker at revolusjonen skal foregå ved vold, våpen og terrorisme men at man skal bruke demokratiets egne virkemidler til å ta makten slik at man da kan avvikle det og erstatte det med et kommunistisk diktatur. Eller «radikal varig kvalitativt endring av samfunnet» i den røde jargonen.

Rødt definerer seg som et revolusjonært sosialistisk og marxistisk parti med mål om en solidarisk og rettferdig verden. Partiet oppgir at de vil innføre «en sosialisme for det 21. århundre», og holder fast ved at «en norsk sosialisme kan ikke være en kopi av andres sosialisme». I prinsipprogrammet regner partiet seg også som en del av den økososialistiske bevegelsen, og har i valgkampsammenheng profilert seg som «Miljøpartiet Rødt».
    .. som om ikke verden har sett alt for mange varianter av marxistisk diktatur allerede.

Rødt mener kapitalismen som system gir et lite mindretall stor makt og stadig større rikdom, og er blitt en trussel mot mennesker og naturen. De mener derfor det er nødvendig med overgang til sosialisme, som defineres som en samfunnsform der arbeiderklassen demokratisk styrer samfunnet ut ifra sine interesser og der bærekraft og menneskelige behov, ikke profitt, legger føringer for produksjon og fordeling av varer og tjenester. Partiet ønsker å avskaffe kapitalismen gjennom demokratisk, ikke-væpnet revolusjon, der styring av banker, store selskaper og sentrale institusjoner underlegges demokratisk kontroll. De vektlegger viktigheten av å bekrefte flertallets oppslutning i frie valg, for å skille en slik demokratisk revolusjon fra statskupp.

I prinsipprogrammet oppgir partiet at de ønsker et samfunn som er mer demokratisk enn dagens hvor de store beslutningene blir tatt i fellesskap og alle viktige samfunnsfelt underlegges demokratisk kontroll, også økonomien. Rødt oppgir at målet er et klasseløst samfunn, som partiet omtaler som «det Karl Marx kalte kommunisme».
    Smak litt på dette og tenk litt på hva det egentlig betyr.

Avvikle vårt økonomiske system og innføre planøkonomi og statskontroll over alle vesentlige samfunsinteresser, produksjonsmidler og næringsliv.

.. Akkurat slik det ble gjort i Sovjetunionen og Øst Tyskland. ..og det gikk jo riktig bra som vi vet.

------------

Man stemmer jo ikke på et brutalt naziparti fordi de kanskje har en god barnehagepolitikk, eller ønsker å øke minstepensjonen eller noe. .,. eller gjør man det og hevder at man ikke trenger å være nazist for å stemme på nazistpartier, det rekker å være opptatt av eldreomsorg og ha en blind vilje til å ignorere alt annet. Det står ikke mye respekt av slike standpunkt i min verden i alle fall. Har et parti som overordnet mål å innføre "sin egen" nye versjon av det 3. riket her til lands så bør det ringe en bjelle eller to. Likedan er det med kommunist og/eller islamistpartier og deres tilhengere.

Jeg har faktisk litt mer respekt for de som er beinharde kommunister eller islamister enn dem som støtter dem helhjertet men samtidig prøver å gi inntrykk av at de distanserer seg fra deres grunnideologi, eller bare stemmer på dem fordi de "taler makta i mot", vil stjele vilt og uhemmet eller har en sympatisk bompengepolitikk.

ref: https://no.wikipedia.org/wiki/Rødt

C

cruiser

Gjest
    Det er jo skrikene ironisk at folk siter her på et åpent internetforum og diskuterer når alt man sider, mener etc. blir logget for evig ettertid. Folks nettbruk avslører hinsides mye informasjon om dem selv og deres kontaktnett.

... og så skal de plutselig bli livredd for at informasjon om hvor mange KM bilen deres har kjørt i løpet av en måned og kanskje i hvilken kommune er informasjon som skal kunne brukes mot dem. ... kanskje lykkelig uvitende om at informasjon om hvor bilen kjører allerede blir logget. Hver gang man passerer en bomring, kjører inn i et parkeringshus, forbi en fotoboks eller egentlig et hvilket som helst kamera med nettilgang.

Så alvorlig takt. Bekymre dere heller for noe som er verdt å bekymre seg over. Vi er milevis forbi det stadiet der hvor dette er kritisk, privat og sensitiv informasjon.
    Vel, noe av oss er opptatt av å verne om sitt privatliv når man ferdes på nett. Det er fullt mulig med enkle grep.

BT

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Antall liker
    6.881
    Er ikke privatliv litt gammeldags?

C

cruiser

Gjest
    Det er nok det. Huawei kan jo bare logge seg på Facebook, Twitter og Instagram isteden for å styre med alt dette mobilutstyret.

G

Gjestemedlem

Gjest

Vel, noe av oss er opptatt av å verne om sitt privatliv når man ferdes på nett. Det er fullt mulig med enkle grep.
    Tiltror deg litt evner her. Men med det følger også en forståelse av hvor mangelfullt dette er hos nesten alle. De få gangene jeg har gitt noen tips her så har responsen vært null. Enten vet folk hva jeg snakker om og trekker på skuldrene, eller så er det gresk og man hopper over.

Men samme det. Det eneste poenget akkurat her er at jeg ikke ser at gps-logging av bilens kjørelenge i et geografisk område skal utgjøre noen stor trussel mot privatlivets fred. Men det er viktig at det som logges og lagres ikke er annet enn det som er nødvendig. Dvs. kjørelengde og geografisk område. Det er tilstrekkelig til å utstede regninger. Jeg er glad for alle som bekymrer seg for statlig overvåkning og slikt, men akkurat her ser jeg liten grunn til å bekymre seg. Det havner veldig langt ned på listen i alle fall.

Jeg skulle gjerne sett for meg en nesten kranglefri tråd om hvordan skjerme seg og sine fra overvåkning. Litt som de om mat og kok. Gi meg nå litt kreditt da, jeg startet tråden Overvåkningssamfunnet for 10 år siden med håp om å gjøre folk litt mer oppmerksomme på hva som kan komme.

"Choose your battles wisely" er det dog noe som heter.

C

cruiser

Gjest
    Jeg har hvertfall ingen tiltro til at man kommer til å lagre minst mulig data og dataen bare blir brukt til tiltenkt formål. Ei heller tror jeg ikke det blir billigere for bilistene, heller tvert imot.

G

Gjestemedlem

Gjest
    Jeg har hvertfall ingen tiltro til at man kommer til å lagre minst mulig data og dataen bare blir brukt til tiltenkt formål. Ei heller tror jeg ikke det blir billigere for bilistene, heller tvert imot.
    Billigere... sannsynligvis ikke så lenge kleptokrati er å se som noe noe progressivt. Men mye mer rettferdig fordelt, og det er da noe om ikke annet. Betal for faktisk veibruk og ikke bare stjel i hytt og pine etter hvor folk tilfeldigvis bor og arbeider, og hvor kleprotårnene er plassert.

Men igjen, når det kommer til datalagring så står slagene helt andre steder.

Dr Dong

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Antall liker
    14.006
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    Det er som sagt smått utrolig at folk tillegger annerledes stemmende et fundamentalistisk forhold til partier en stemmer på, som om at en skulle tilhøre en religiøs sekt, mens en ikke ser på seg selv på samme måte.

Men men, tullinger er ikke verdenskjent for sin konsistens i standpunkt, selv om tastaturatavismen brer om seg.

Sist redigert:
    C

cruiser

Gjest
    Det er nok strekninger som blir dyrere enn andre, f.eks bruer, tunneler, fergefri e39, motorveier osv. Ellers hadde det ikke vært noe poeng å bruke GPS. Nordlendinger, somaliere og minstepensjonister for nok også grini seg til unntak.

G

Gjestemedlem

Gjest
    ^^

Det handler ikke om å stemme "anderledes" eller på "andre partier". Det er ganske mange å velge blant i alle regnbuens farger. Men en plass bør anstendige mennesker trekke en rød grense: Ved åpne nazistiske partier, revolusjonære kommunister og islamister.

Hi-rex

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.05.2012
    Antall liker
    784
    Sted
    Etne
    Torget vurderinger
    4
    Under Klassen fortjener at ha råtne tenner, så lever de også kortere.

Opskriften på en Blå Blå Blæst syg tankegang.

Overvegtige må selv betale for sykehus ophold , er et program forslag som må tags op her, da kan der blive mulighet for yderlige skatte lettelser til de som i forveien har mest!

Disqutabel

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Antall liker
    11.975
    Samfunnsoppdraget ligger i NRK plakaten, ikke hva du personlig mener er samfunnsoppdraget. Det er mye enklere å debattere hva du konkret mener ikke bør være i NRK plakaten.
    Det er ingenting i plakaten som tilsier at de skal sende kostbare internasjonale idrettsarrangementer eller kjendisunderholdning.
    Jeg er forsåvidt tilhenger av din prinsipielle tenking herom, men for mange år siden ble jeg kjent med en bilbliotekar på biblioteket, og hun sa noe i retning av at:
    - Det triste med bibliotekbesøket, er at de som kommer i grunn ikke er de som mest behøver å være her!

No av den samme tanken kan gjelde NRK. Det går an å fundere over om en kulturnasjon faktisk skal koste på seg både et bibliotekvesen, en opera og en almenkringkaster. Som på biblioteket, finnes det noe for alle også hos kringkasteren. Det er irrelevant hvor mange % som liker bøkene på biblioteket, det tilligger almenbiblioteket å ha noe for de fleste.

Så kan vi si at en hver bør ha råd til å kjøpe sine egne bøker. Ja. Men har vi råd til å ikke være en kulturnasjon?
    Og det ser vel ut som om Slubbert til en viss grad bli bønnhørt:
    https://www.dagbladet.no/sport/nrk-mister-vintersportsrettigheter/70971179

Jeg kan ikke tenke meg annet enn at dette er et seriøst selvmål fra FIS' side. Mulig det er et framskritt, men selv kjenner jeg i det minste umiddelbart at jeg ikke kommer til å benytte mye tid på TV-sport fra og med vinteren 2021. Men kan ikke se det annerledes enn at det må være å anse som en fordel for meg. Og kanskje en fordel for den norske selvgodheten, som ikke får så mye mat at den bare fortsetter sin strake vei fra lett overvekt til farlig fedme.

slide_8.jpg

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    11.020
    Sted
    Trondheim
    Jeg så også dette med at NRK ikke skal vise skiidrett fra 2021 sesongen (Viasat har kjøpt rettighetene). Unntaket er visst skiskyting.
    Flott. Da kan NRK bruke pengene sine på viktigere ting, og så slipper vi å bli møtt med skiidrett på TV hver eneste helg om viteren.

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    11.020
    Sted
    Trondheim
    Kanskje Viasat har kjøpt katta i sekken? I 2021 blir det kanskje ikke så mye skisport å sende ;)

S

Slubbert

Gjest
    De kan gå alle rennene på Lillehammer, der blir det bare mer og mer snø.

G

Gjestemedlem

Gjest
    Siden NRK nå går bort fra å ta betaling fra brukerne og over på vilt og uhemmet tyveri fra alle og enhver så er det på sin plass å kutte budsjettene mest mulig, og slikt fjas og tøv som sport bør man ikke betale en krone for i innkjøp og rettigheter. Det får nå rekke lenge å sende et par gubber med mikrofon og et kamera ut i en løype hvis det er noe å rapportere derfra.

De som vil se slikt finner det på kanaler der de som faktisk ser på det må betale for det. Slik det seg hør og bør.

NRK må bygges ned til 1 fjernsynskamal og 1 radiokanal. Fritt for sport, fjas og underholdning.

weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    14.779
    https://www.theguardian.com/comment...iberalism-freedom-control-privatisation-state

Their problem is that neoliberal theology, as well as seeking to roll back the state, insists that collective bargaining and other forms of worker power be eliminated (in the name of freedom, of course). So the marketisation and semi-privatisation of public services became not so much a means of pursuing efficiency as an instrument of control. Public-service workers are now subjected to a panoptical regime of monitoring and assessment, using the benchmarks von Mises rightly warned were inapplicable and absurd. The bureaucratic quantification of public administration goes far beyond an attempt at discerning efficacy. It has become an end in itself.

Its perversities afflict all public services. Schools teach to the test, depriving children of a rounded and useful education. Hospitals manipulate waiting times, shuffling patients from one list to another. Police forces ignore some crimes, reclassify others, and persuade suspects to admit to extra offences to improve their statistics. Universities urge their researchers to write quick and superficial papers, instead of deep monographs, to maximise their scores under the research excellence framework.

S

Slubbert

Gjest
    Det er ikke obligatorisk å være med i fagforeninger i Norge heller, jeg har aldri vært medlem av noen.

• Liker
    Reaksjoner: SAL

Disqutabel

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Antall liker
    11.975
    Det er ikke obligatorisk å være med i fagforeninger i Norge heller, jeg har aldri vært medlem av noen.
    Jeg har vært med i flere. Og de har til og med vært til uvurderlig hjelp i et par tilfeller gjennom et langt arbeidsliv.

Audiophile-Arve

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    8.417
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    Siden NRK nå går bort fra å ta betaling fra brukerne og over på vilt og uhemmet tyveri fra alle og enhver så er det på sin plass å kutte budsjettene mest mulig, og slikt fjas og tøv som sport bør man ikke betale en krone for i innkjøp og rettigheter. Det får nå rekke lenge å sende et par gubber med mikrofon og et kamera ut i en løype hvis det er noe å rapportere derfra.

De som vil se slikt finner det på kanaler der de som faktisk ser på det må betale for det. Slik det seg hør og bør.

NRK må bygges ned til 1 fjernsynskamal og 1 radiokanal. Fritt for sport, fjas og underholdning.
    Du får melde deg som NRK-sjefskandidat, tenkjer eg?

Audiophile-Arve

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    8.417
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    H

Hardingfele

Gjest
    Jeg har vært med i flere. Og de har til og med vært til uvurderlig hjelp i et par tilfeller gjennom et langt arbeidsliv.
    Poenget her er nok med omvendt fortegn. Disse lovene brukes for å forsøke å bli kvitt fagforeninger. Og navnet er en morsom, såkalt, eufemisme.

https://nrtwc.org/facts/right-work-mean/

Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    8.150
    Torget vurderinger
    0
    S

Slubbert

Gjest
    Uklart for meg hva som er poenget her! Som om det er foreningstvangen og ikke foreningsmuligheten som er tema.
    Det står i begge linkene at de andre delstatene har obligatorisk/tvungent foreningsmedlemskap. Det synes ikke jeg er rett, så får man lese hva man vil ut av resten. Det er irrelevant.

Når jeg tenker meg om var jeg forresten medlem av Tekna som student (kostet 300 i året for studenter), men jeg sa opp medlemskapet på dagen da de i sitt høringstilsvar gikk inn for å støtte Datalagringsdirektivet. Siden har jeg ikke vært organisert. Jeg ser heller aldri for meg å komme i konflikt med noen arbeidsgiver, jeg anser arbeidsgiver en venn og våre interesser som felles, og hvis jeg havner i konflikt vil jeg si opp tvert og gå på NAV mens jeg skriver nye jobbsøknader. Og jeg hadde mye heller jobbet på en bensinstasjon enn i et konfliktfylt arbeidsmiljø. Halv årslønn kan jeg fint leve med, men å grue meg til å gå på jobb er uaktuelt.

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    40.986
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Jeg anser fagforeningsmedlemsskap som en nyttig forsikringspolise. Du trenger det ikke så lenge alt er fred og fordragelighet, men så skjer det et skifte av toppleder eller en virksomhetsoverdragelse, og da er det plutselig et behov for å se til at ting går rett og riktig for seg. Jeg er selv medlem (og tillitsvalgt) i Tekna, var tidligere medlem av Forskerforbundet.

Men obligatorisk foreningsmedlemsskap er bare tull. Klart det også må være frihet til ikke å organisere seg hvis man foretrekker det. Det sikrer at foreningen arbeider for medlemmenes interesser, i stedet for å ta medlemsmassen som gitt og maksimere egne interesser.

Disqutabel

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Antall liker
    11.975
    ^ Samtidig må vi ikke helt glemme "vaksine-problemet", nemlig at dersom en for liten andel organiserer seg, råtner også "forsikringseffekten" av medlemskapet. Jeg har ikke noe godt svar på problemet, annet enn å understreke at det er viktig med solide organisasjoner i arbeidslivet, da de er med på å sikre våre rettigheter.

Pink_Panther

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Antall liker
    10.747
    ^ Forslaget kommer fra Statens Vegvesen og de er vel upolitiske så vidt jeg vet. Men slapp av, det blir nok opprettet noen store, robuste enheter rundt Oslofjorden som skal ordne alt. Selvfølgelig med tilhørende direktører.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn