Poirot
Hi-Fi freak
- Ble medlem
- 28.07.2007
- Innlegg
- 2.077
- Antall liker
- 2.109
^
Newton? Nei, nei.
Newton? Nei, nei.
Det var tull, hva skal man svare på en slik tråd.[/QUOTE]Lurer du på dette, eller er spørsmålet retorisk?Er gravitasjonen menneskeskapt?
Min oppfatning er vel at man bør begynne på toppen, om man ønsker å kjøre opp det sporet. Ser du for deg at Fiji tvinger Russland, Saudi-Arabia og USA i kne, og tømmer deres bankkonti? Så får Norge komme som nr 10, da. når alle de andre er dømt for overtredelse av internasjonale lover om global forurensning. Joda, jeg kan nok se for meg at den dagen kommer i en eller annen framtid, men da tror jeg nok i så fall at saken føres av en Fiji-regjering i eksil, fordi alle øyene befinner seg 10 cm under vann.Kronprinsen var på Fiji, i forbindelse med Norges sjarmørrunde, verden rundt, for å sikre støtte til en plass i Sikkerhetsrådet.
Han fikk med seg et brev hjem om norsk hykleri på klimainnsats, med beskjed om at det å utvinne olje i Arktis er et angrep på Parisavtalen Norge har signert og i strid med Norges grunnlov.
På Fiji stiger havet med 7mm/år, over klodens snitt på 3,2mm.
Ber kronprins Haakon redde øyriket fra norsk dobbeltmoral.
Kanskje øyboerne er kloke nok til å ta kontakt med høyesterettsadvokat Lorentzen, som regner med at det vil komme heftige søksmål fra utlandet, i overskuelig fremtid.
Betviles ikke, men poenget mitt var mer det at de tre største oljeprodusentene i verden produserer hver seg omtrent 7 ganger så mye olje som Norge. Vi ligger på 10. plass i samme område som Angola, og godt etter Venezuela og Nigeria, for eksempel.Russerne har ikke signert Paris, men vurderer å gjøre det, for å stille USA i forlegenhet. Vi har folk ved havet som bor langt nærmere enn dem på Fiji og som også kikker på «reparations» fra karbonland. Lorentzens kronikk bør leses.
Har disses stater en bunt penger og verdier som kan beslaglegges, samtidig med at de har et militære som kjører skip på land?Betviles ikke, men poenget mitt var mer det at de tre største oljeprodusentene i verden produserer hver seg omtrent 7 ganger så mye olje som Norge. Vi ligger på 10. plass i samme område som Angola, og godt etter Venezuela og Nigeria, for eksempel.Russerne har ikke signert Paris, men vurderer å gjøre det, for å stille USA i forlegenhet. Vi har folk ved havet som bor langt nærmere enn dem på Fiji og som også kikker på «reparations» fra karbonland. Lorentzens kronikk bør leses.
Verdens største oljeprodusenter er nå USA, Russland og Saudi-Arabia (i den rekkefølgen). Norge er på 15. plass. USA og Russland er også verdens største produsenter av naturgass, her etterfulgt av Iran. Her er Norge på 7. plass. Det er lenge siden araberlandene dominerte denne bransjen, men det er vel fint lite som tyder på at Trump og Putin er mer villige til å stenge igjen kranen enn hva OPEC er. Og bindende og kontrollerbare internasjonale avtaler med Trump - glem det. Her blir det full gass til Mar-a-Lago står under vann.Dette er et poeng jeg har prøvd å få fram et par ganger, og som - tro det eller ei - også Gjestemedlem har kommet med ( øvrige sammenligninger frabes )
Dersom det ikke blir internasjonal enighet om karbonkutt, hjelper det ingenting om vi stenger oljekrana i Norge. Tror noen virkelig at araberstatene vil følge Norges eksempel uten et ekstremt kraftig internasjonalt på trykk? Med økte oljepriser basert på litt mindre tilgang, blir det da faktisk slik at sheikene bare får råd til enda flere RollsRoycer og enda større harem og jetfly på tur...... De har rett og slett ingenting annet å føre i marka enn olje og luksusturisme.
Problemet er utvilsomt her, men uten bindende og kontrollerbare internasjonale avtaler kan vi sortere plast og vaske melkekartonger i Gnore til krampa tar oss......
Ja, det er vel Kina og USA som står for de store utslippene. .
Ansvarsrisiko for klimaskader – hva kan det koste Norge?
Norge er i hardt vær den dagen regningen for tap og skade fra klimaendringene skal gjøres opp. Statsminister Erna Solberg må få kartlagt denne risikoen.
Pål W. Lorentzen, styreleder i Norsk klimastiftelse
Utredningen fra Klimarisikoutvalget, som ble ledet av Martin Skancke, har nylig vært ute på høring. I utredningen understrekes nødvendigheten av å få kartlagt den rettslige risikoen Norge møter, altså risiko for å bli holdt økonomisk ansvarlig for fysisk skade eller tap som følge av mangelfull omstilling, med andre ord ansvarsrisiko.
Utvalgets vurdering er selvinnlysende riktig. Kunnskap om rettslige adferds- og ansvarsnormer vil ha en adferdsregulerende og allmennpreventiv effekt. Anbefalingene fra utvalget bør være en forsinket påminnelse til regjeringen om å kartlegge den ansvarsrisiko Norge sitter på – ved transparent og objektiv informasjon til aksjonærer og samfunn om hvordan risikoen vurderes og håndteres.
Omfanget av tap og skader på grunn av klimaendringene vil overstige vår fantasi og fatteevne. De som rammes, vil ønske å velte tapet over på dem som kan sies til å ha bidratt til skaden. Her vil oljeselskaper og oljeproduserende stater være i skuddlinjen.
Vil så staten, regjeringen Solberg og oljeselskapene medvirke til at det blir gjort kartlegginger av ansvarsrisikoen Norge sitter på?
Trolig ikke.
Hverken staten eller oljeselskapene ønsker å bli kikket i kortene. I stedet vil man møte uetterrettelig retorikk om den norske oljens velsignelser. Slik adferd kan bli kostbar i det lange løp.
En karakteristisk side ved ansvarssaker er at ansvarsspørsmålene kommer opp og prøves av domstolene i ettertid. Man blir innhentet av fortiden. I klimasammenheng vil det bety at den negative utvikling vil være kommet lenger, og at årsaksforhold og konsekvenser fremstår med større tydelighet – samtidig som samfunnets toleranse ovenfor virksomhet med negative klimakonsekvenser vil være mindre.
Spørsmålet er om bidrag til miljøødeleggelser vil bli vurdert som uforsvarlig og rettsstridig.
Går man dypere ned i temaet ansvarsrisiko, kommer man ikke unna kravet til aktsomhet – «culpa-normen». Dersom et inntrådt tap og skade kan tilbakeføres til en handling eller unnlatelse som er uaktsom, vil den uaktsomme skadevolder kunne bli ilagt ansvar for det økonomiske tapet som er oppstått. Det ulovfestede uaktsomhetsansvar har utviklet seg gjennom rettspraksis. Generelt vil øket risiko for skade skjerpe aktsomhetskravet.
Oljeselskaper vet at utslipp av klimagasser – og dermed klimaskader – inntrer når produktet brukes etter sitt formål. At det avgis klimagasser ved forbrenning er med andre ord en iboende egenskap ved det produkt de produserer og selger.
I global sammenheng er norskprodusert olje og gass en betydelig bidragsyter til klimaskader. Oljenæringen som bransje, og dermed det enkelte oljeselskap, er utvilsomt en årsaksfaktor bak den katastrofen som venter oss.
I tradisjonell erstatningsrettslig tenkning vil oljeselskapenes ansvar skjerpes jo lenger vi har beveget oss forbi grensen for samlede utslipp som vitenskapen mener er forsvarlig.
Den norske statens samspill med oljeindustrien skjerper ansvarsrisikoen for statens del. Skadeevnen som knytter seg til oljeselskapenes aktivitet på norsk sokkel er muliggjort gjennom tillatelser fra den norske stat.
Staten er imidlertid pålagt et særskilt ansvar for beskyttelse av miljøet, jf. Grunnloven paragraf 112, tredje ledd. Her heter det at staten ikke bare skal iverksette tiltak til beskyttelse av miljøet, men iverksette tiltak som gjennomfører – altså sikrer – bestemmelsens «grunnsetninger», med andre ord de rettigheter – beskrevet som menneskerettigheter, som blant annet omfatter retten til et rent miljø.
Det er overveiende sannsynlig at staten meget grovt har krenket sine naturrettslige, konstitusjonelle og menneskerettslige forpliktelser.
En nærliggende konsekvens kan bli at bore- og utvinningstillatelser kjennes ugyldige, og/eller at staten holdes solidarisk ansvarlig med oljeindustrien for de skader og tap som de angjeldende oljeselskaper derved bidrar til.
Mer kunnskap om ansvarsrisikoen kan imidlertid bidra til at adferden justeres, slik Skancke-utvalget er inne på, ved å «redusere den rettslige risikoen hos de ulike rettssubjekter fordi de bedre kan tilpasse seg ved en adferd som er forsvarlig».
Det merkelige et at vi har flyttet mesteparten av vår industri og produksjon i vesten over dit, uten at det har gitt nevneverdige kutt i våre utslipp. Veldig mye av utslippet i Kina er knyttet til produksjon av vår drit.Ja, det er vel Kina og USA som står for de store utslippene. .
Som jeg nevnte for et par sider siden. Kina slipper ut mer CO2 enn USA og EU til sammen.
Og, utslipp pr innbygger er i dag større i Kina enn i EU og de passer trolig Norge om 3-5 år.
Mvh
OMF
Ja det er jo selvsagt fortsatt vår feil - la oss ikke miste fokus.Det merkelige et at vi har flyttet mesteparten av vår industri og produksjon i vesten over dit, uten at det har gitt nevneverdige kutt i våre utslipp. Veldig mye av utslippet i Kina er knyttet til produksjon av vår drit.Ja, det er vel Kina og USA som står for de store utslippene. .
Som jeg nevnte for et par sider siden. Kina slipper ut mer CO2 enn USA og EU til sammen.
Og, utslipp pr innbygger er i dag større i Kina enn i EU og de passer trolig Norge om 3-5 år.
Mvh
OMF
"Enkleste" måten å få ned utslippene i Kina er å senke forbruket i vesten. Blir litt komisk når man sutrer over utslippene i Kina på vei inn på EuroprisJa det er jo selvsagt fortsatt vår feil - la oss ikke miste fokus.Det merkelige et at vi har flyttet mesteparten av vår industri og produksjon i vesten over dit, uten at det har gitt nevneverdige kutt i våre utslipp. Veldig mye av utslippet i Kina er knyttet til produksjon av vår drit.Ja, det er vel Kina og USA som står for de store utslippene. .
Som jeg nevnte for et par sider siden. Kina slipper ut mer CO2 enn USA og EU til sammen.
Og, utslipp pr innbygger er i dag større i Kina enn i EU og de passer trolig Norge om 3-5 år.
Mvh
OMF
Mvh
OMF
Som sagt - det er alltid vi som er problemet."Enkleste" måten å få ned utslippene i Kina er å senke forbruket i vesten. Blir litt komisk når man sutrer over utslippene i Kina på vei inn på EuroprisJa det er jo selvsagt fortsatt vår feil - la oss ikke miste fokus.Det merkelige et at vi har flyttet mesteparten av vår industri og produksjon i vesten over dit, uten at det har gitt nevneverdige kutt i våre utslipp. Veldig mye av utslippet i Kina er knyttet til produksjon av vår drit.
Mvh
OMF
Terje-A har helt rett. Mennesklig griskhet og egoisme skapte problemet. Den eneste måten å løse problemet på er å appellere til den samme griskheten og egoismen. Og det funker. Bare se på Deffeknotten som var kjapt ute og bytta til elbil. Ikke fordi han ville skåne miljøet, men fordi det ga han selv fordeler som å lovlig snike i køen via kollektivfelt samt å unngå bompenger.Økonomien styrer hele spillet, greier vi å få fornybar billigere enn fossilt så vil kull- og oljeselskapene merke presset. Her har Norge gjort litt men vi kunne gjort mye mer. Prisene på elbilbatterier synker med 10% i året, kapasiteten øker med 6%, Fortsetter dette i noen år til så er det bare mengden batterier produsert som vil være begrensningen. Fremtiden er elektrisk.
Igjen for 3. gang, så er det andre utfordringer med at vi blir for mange mennesker enn at jorden blir varmere.Fjernis har flere utfordringer med å bli enig med seg selv:
Klimaendringene er ikke menneskeskapt, men det er antall mennesker som er problemet.
CO2 er en kanskje drivhusgass, men den er i så fall ikke sluppet ut av mennesker.
Feedback fra utslipp er ikke mulig å diskutere, ei heller økende CO2 i havet i kombinasjon med økende havtemperatur og -nivå.
Vitenskapen generelt og IPCC spesielt, er en PK-mafia-finansiert svindlerorganisasjon, som snakker sant hver gang den årlige, globale gjennomsnittstemperaturen går ned, men som lyver resten av tiden.
Globalistene er onde, men vi må innføre et overnasjonalt internasjonalt regime som kan skattelegge nasjoner som har befolkningsvekst.
Det er noe her som ikke henger 100% sammen, føler jeg.
Ordet positivt i ditt innlegg virker så feil, alle de andre postene dine er om dommedag og at vi skal slutte og leve som vi gjør i dag, vi skal leve som meneskene gjør i Nord Korea.Hva legger du i spennende tider? At jeg synes det er en positiv utvikling? Du ilegger meg holdninger det ikke er grunnlag for. Men det er jo slik nettroll argumenterer. Vrir og vrenger på innlegg og tror de scorer poeng. I virkeligheten viser de bare hvor totalt nedsnødde de er.Kommunismen er vel kjent for store forandringer raskt, i hvertfall til å starte med, deretter går alt til helvete, akkurat som det kommer til å skje med de landene som skal legge ned sin industri for å la andre nasjoner som gir blanke i klima ta over.Uten å dra inn Nord Korea og Gjestemedlem her så bør du kunne se at diktaturer slipper å ta hensyn til kverulanter som har som hobby og trenere beslutninger inn i evigheten, KVUer, fylkesemenn, osv. Det er en fordel hvis man skal gjennomføre store endringer raskt. Kina har en merkelig blanding av kapitalisme og diktatur. Det kan resultere at de spiser de vestlige demokratiene til frokost. Spennende tider.
I diktatur så hadde vel heller ikke du hatt så mye å si, så på det så hadde vi stilt likt.
At du synes at det er spennende at Kina kanskje spiser de vestlige demokratiene til frokost sier jo sitt.
Men nå nærmer jo EU seg mer og mer som et diktatur, fri innvandring og nedleggelse av alt som kan forurense, dette kommer ikke til å gå bra.
Nå er det vel også feil å si at Norge er et demokratisk land, folket har sagt nei til EU 2 ganger, likevel så tvinger våre politikere igjennom det EU øsnker som Acer osv.
Kan ta med noen av punktene også:Psykopati
Historisk sett har psykopati vært et samlebegrep for lidelser hvor intelligensen er normal, og der det ikke er sikre holdepunkter for de vanlige symptomer på psykisk lidelse slik som angst, depressive eller psykotiske symptomer. Samtidig er personen ikke i stand til å tilpasse seg et samliv med andre mennesker, oftest på grunn av manglende evne til å følge og respektere regler og normer og ta hensyn til andre menneskers integritet.
https://sml.snl.no/psykopati•overfladisk sjarm, eventuelt glatthet
•selvsentrerthet, eventuelt storhetsideer om egen verdi
•kjedsomhet, stadig behov for nye impulser
•uttalt løgnaktighet, eventuelt bedrageri
•bløffing, manipulasjon
•manglende skyldfølelse og anger
•grunne følelser
•ufølsomhet; manglende innlevelsesevne i andres situasjon/verden
•snylting på andre, eventuelt utnyttelse av andre
•oppfarenhet, lav aggresjonskontroll
•impulsivitet
JA , i for betale jeres del av kagen , hvor mye CO2 er det nu lige produktionen av sådan en ny Tesla ellert generere?, for ikke at tale om alle de andre gift stoffer produktionen av sådan en sag generere.Skal man få til en omlegging av bilparken nytter det ikke å bare appellere til de mest naive dydsposørene. Det må være nyttig, lønnsomt og saklig for normale mennesker og ikke bare fjas for at forskrudde aktivister skal høste klappesøtepoeng fra likesinnede på Facebook og Instagram. Det er med god grunn at de grønne fanatikerne har en mentalt forstyrret autistisk dverg som sin maskot og ledestjerne.
Grunnen til at Norge er et foregangsland når det gjelder omlegging til en forurensingsfri bilpark er de økonomiske insentivene og den gode elbilpolitikken som til nå har blitt ført. Men det er mørke skyer i horisonten for det er menger av både innfule freppere og kleptomane sosialister som vil ordningene til livs.
For å ikke glemme alle de containerskipene som må dra fra Kina og til vesten:Ja det er jo selvsagt fortsatt vår feil - la oss ikke miste fokus.Det merkelige et at vi har flyttet mesteparten av vår industri og produksjon i vesten over dit, uten at det har gitt nevneverdige kutt i våre utslipp. Veldig mye av utslippet i Kina er knyttet til produksjon av vår drit.Ja, det er vel Kina og USA som står for de store utslippene. .
Som jeg nevnte for et par sider siden. Kina slipper ut mer CO2 enn USA og EU til sammen.
Og, utslipp pr innbygger er i dag større i Kina enn i EU og de passer trolig Norge om 3-5 år.
Mvh
OMF
Mvh
OMF
Dette er mye forurensning men likevel er containerskipene miljøvennlige fordi de slipper ut co2 som er naturlig som tilsvarer utslipp fra kun 56 000 biler.Slik kommer forskerne i DNV GL frem til at ett containerskip slipper ut like mye svovelgasser som 104 444 444 biler, altså om lag 100 millioner biler. Det er dobbelt så mange biler som i regnestykket i Facebook-innlegget, og Hassum har dermed god dekning for påstanden, så lenge det er snakk om svovelutslipp. Hadde vi regnet med EUs krav til svovelinnhold i bildrivstoff ville regnestykket vist mer enn 150 millioner biler.
(Skulle vi i tillegg ha sett på NOx-utslipp ville et skips utslipp tilsvare utslipp fra om lag 3 millioner biler, ifølge DNV GL.)
https://forskning.no/klima-forurens...ainerskip-tilsvarer-50-millioner-biler/287052Ser vi på utslipp av CO2 blir tallene annerledes. Ifølge forskerne i DNV GL er klimagassutslippet proporsjonalt med drivstofforbruket, siden det bare er marginale forskjeller på klimagassutslippene fra de ulike typene oljebasert drivstoff, som bensin, diesel og tungolje. Drivstofforbruket forteller oss da at de årlige CO2-utslippene fra ett containerskip tilsvarer om lag 56 000 biler
Bra at du vil ha innvandring til vesten og at de skal leve likt som oss som allerede bor her, smartHvertfall når det gjelder klimaproblemene.