Så for å oppsummere så er du i prinsippet villige til å gå bort fra fossil, men ikke så lenge det medfører noen form for ubehag å gjøre det? Eller litt som stort sett alt annet som finnes av potensielle utslippskutt med andre ord.
Jeg tar masse ubehag jeg. Bla tar jeg ca 15 tjenestereiser i året mellom Bergen og Oslo pr tog, og reagerer på at jeg blir stemplet som klimaversting fordi jeg kjører diesel i mangel av passende elbiler/lade infrastruktur. Jeg kunne kjøpt elbil og flydd og kommet mye dårligere ut av klimaregnskapet. Jeg har i tillegg reist kollektivt til sentrum i 25 år og har vel brukt bilen til jobb (i Bergen Sentrum) ca 2 dager i måneden, i hovedsak der arbeidstiden min har vært slik at det er umulig å få satt fra seg bilen på innfartsparkering (jepp, jeg har 4 km til Bybanen og der går det buss sånn ca annenhver time som tar 25 min). Mer kapasitet på innfartsparkeringene så hadde jeg aldri vært i byen med bil. Og det til tross for at jeg har gratis parkeringsplass på en av jobbene mine.
Det er denne typer skjevheter jeg synes debatten i Norge overhodet ikke fanger opp. I tillegg prøver jeg å peke på at det faktisk finnes et større bilde. Kjøre elektrisk og ta påskeferien i Barcelona? Unnskyld, men...….og dessverre er dette langt i fra uvanlig blant litt for mange personer jeg kjenner. Jeg synes hele elbildiskusjonen er norsk hykleri på det verste. Jeg tipper de fleste elbileiere kjører elbil for å spare penger og ikke miljøet, og er omtrent like lite villige til å ta på seg "ubehag" som de fleste andre. Ville du kjørt elbil til hytta om det innebar en timeslang ladestopp hver vei, og om du ikke sparte en masse penger på bomavgifter og annet? Om du svarer ja på dette så kan du ta opp temaet om ubehag med noe mer troverdighet.
Og de sparte pengene blir sikkert for mange brukt til økt klimafiendtlig forbruk. Og i tillegg er det åpenbart gøy med akselerasjon. Hvis man er opptatt av miljøet, hvorfor trenger man 2.5 tonn elbil som bil nr 2 for å kjøre inn til sentrum? Man kommer til byen med en eUP også, men da blir kanskje ikke naboene like imponert. Det er noen sånne ting jeg av og til prøver å pirke i.
Det mest miljøvennlige er faktisk å bruke en bil som allerede er produsert. Ikke å skaffe seg en ekstra bil fordi staten drysser sine velvillige oljeavlatskroner over anskaffelsen. Det norske folk kjøper nye biler som aldri før for å spare bompenger, drivstoffavgifter og parkeringsavgifter når det antagelig hadde vært mer miljøvennlig i global målestokk å beholdt den gamle petroleumskjerra i 3 år til.
Det er så mye hykleri i klima og elbildebatten at jeg ikke finner ord..... Sandemose vill funnet stoff til en rekke nye romanserier om han hadde levd.