Bil, båt og motorsykkel Elbiler

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Daniel62

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.04.2014
    Innlegg
    2.546
    Antall liker
    785
    Synes ikke det faller til jorden - det er bare at det ikke finnes en el-bil ennå som passer til deg :) (no offence)
    Enten er de for små, eller for store (dyre) eller ikke lang nok skjøteledning (les: rekkevidde). Jeg har det litt på samme måten.

    Det er mye el-bil-kunnskap i denne tråden, og det er jeg glad for. Mye nyttig å ta med seg.

    Tesla 3 hadde vært noe for meg om den ikke var så lav - passe stor, fin rekkevidde - men akk, jeg vil ikke ned på bakkenivå igjen.
    Venter derfor spent på Tesla Y og vurderer faktisk å legge inn en bestilling.....
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.916
    Antall liker
    13.417
    Så for å oppsummere så er du i prinsippet villige til å gå bort fra fossil, men ikke så lenge det medfører noen form for ubehag å gjøre det? Eller litt som stort sett alt annet som finnes av potensielle utslippskutt med andre ord.

    P.t. står og faller det altså på at en bil er for lav? Det er virkelig et i-landsproblem.
     

    Daniel62

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.04.2014
    Innlegg
    2.546
    Antall liker
    785
    Så for å oppsummere så er du i prinsippet villige til å gå bort fra fossil, men ikke så lenge det medfører noen form for ubehag å gjøre det? Eller litt som stort sett alt annet som finnes av potensielle utslippskutt med andre ord.

    P.t. står og faller det altså på at en bil er for lav? Det er virkelig et i-landsproblem.
    Ja, jeg går gjerne over til el-bil.
    Ja, jeg vil ha en høyere bil enn Tesla 3 (eller jeg kunne også ramset opp ørten typer fossilbiler som er lave. Det har overhode ingenting med "i-landsproblem" å gjøre).
     
    C

    Cyber

    Gjest
    Tesla øker rekkevidden på Model S og X
    en time siden · Asgeir Aga Nilsen
    Elbilprodusenten melder at den gjør oppgraderinger på Model S og Model X, som blant annet innebærer at rekkevidden økes.
    Med oppgraderingene vil langdistanseversjonene av Model S og X ha en rekkevidde på henholdsvis 370 og 325 miles, skriver Tesla. Det vil tilsvare 595,5 kilometer og 523 kilometer.
    Selskapet skriver også at effektivitetsforbedringer skal gi en bedring i rekkevidde på mer enn ti prosent.
    I tillegg melder Tesla at billigere versjoner av de to modellene med standard rekkevidde blir tilgjengelige igjen. E24.no
    Tesla er i siget. Opp med kvaliteten så er vi snart der...
     
    C

    cruiser

    Gjest
    Hva et det med å ikke må sette seg ned i en bil? Er dere så gamle? Eller kjører dere budbil og er ut og inn 3000 ganger på en dag?
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.546
    Antall liker
    9.332
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Så for å oppsummere så er du i prinsippet villige til å gå bort fra fossil, men ikke så lenge det medfører noen form for ubehag å gjøre det? Eller litt som stort sett alt annet som finnes av potensielle utslippskutt med andre ord.

    P.t. står og faller det altså på at en bil er for lav? Det er virkelig et i-landsproblem.
    Ja, jeg går gjerne over til el-bil.
    Ja, jeg vil ha en høyere bil enn Tesla 3 (eller jeg kunne også ramset opp ørten typer fossilbiler som er lave. Det har overhode ingenting med "i-landsproblem" å gjøre).
    Mange elbiler som man setter seg inn i og ikke ned i. I3 og f.eks, DS 3 Crossback. En fullt spekka Crossback kommer på 380 laken.
     

    Daniel62

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.04.2014
    Innlegg
    2.546
    Antall liker
    785
    Så for å oppsummere så er du i prinsippet villige til å gå bort fra fossil, men ikke så lenge det medfører noen form for ubehag å gjøre det? Eller litt som stort sett alt annet som finnes av potensielle utslippskutt med andre ord.

    P.t. står og faller det altså på at en bil er for lav? Det er virkelig et i-landsproblem.
    Ja, jeg går gjerne over til el-bil.
    Ja, jeg vil ha en høyere bil enn Tesla 3 (eller jeg kunne også ramset opp ørten typer fossilbiler som er lave. Det har overhode ingenting med "i-landsproblem" å gjøre).
    Mange elbiler som man setter seg inn i og ikke ned i. I3 og f.eks, DS 3 Crossback. En fullt spekka Crossback kommer på 380 laken.
    Flott, takk for tips. Jeg hadde oversett den DS'en i oversikten jeg har laget.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.833
    Antall liker
    9.507
    Sted
    Trondheim
    Helt enig, cruiser. Jeg vil gjerne sitte lavt - får en helt annen følelse med veien og det å kjøre bilen på den måten. Håper jeg er bra nok til bens til å kunne sette meg ned i bilen mange år enda, selv om jeg snart er pensjonist. Prøvesatt en BMW i8 og en Mazda MX-5 RF. Herlig å sette seg ned i de bilene. Mazdaen ville stått høyt på ønskelista hvis jeg hadde kunne fått på taket, men jeg er for lang... :(
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.916
    Antall liker
    13.417
    Det er et frivillig valg. Hva er problemet?
    Kan jo bare omformulere til at "Jeg forbeholder meg retten til å spy ut eksos helt til det kommer en elektrisk bil som dekker akkurat mine behov på den måten jeg har bestemt meg for at de skal dekkes på".

    Nå står og faller den beslutningen altså på at en bil er for lav.
     
    C

    cruiser

    Gjest
    Hva et det med å ikke må sette seg ned i en bil? Er dere så gamle? Eller kjører dere budbil og er ut og inn 3000 ganger på en dag?
    Det er et frivillig valg. Hva er problemet?
    Ingen problem med det. Jeg bare skjønner ikke den høy bil trenden. Når jeg setter meg inn i en suv eller annen type bil med høyt tyngdepunkt forsvinner alt av kjøreegenskaper og kjøreglede for meg.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.833
    Antall liker
    9.507
    Sted
    Trondheim
    Husk at en bil skal være et framkomstmiddel. Vi skal ikke kjøre bil lenger, men sitte i dem og bli fraktet. Det skal bli en taxi uten sjåfør. Kjøreegenskaper og kjøreglede? Glem det.
     

    Daniel62

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.04.2014
    Innlegg
    2.546
    Antall liker
    785
    Det er et frivillig valg. Hva er problemet?
    Kan jo bare omformulere til at "Jeg forbeholder meg retten til å spy ut eksos helt til det kommer en elektrisk bil som dekker akkurat mine behov på den måten jeg har bestemt meg for at de skal dekkes på".

    Nå står og faller den beslutningen altså på at en bil er for lav.
    Du må lære deg å lese - jeg sa at Tesla 3 er for lav etter mitt ønske. Ellers er det en fin bil; passe pris og fin rekkevidde.
    Den er like lav som en BMW 3 (fossil) som også er helt uaktuell for meg - skjønner du?
    Så det har ingenting med motor/fremdrift å gjøre - og hadde jeg hatt raua full av penger så hadde jeg kjøpt en Tesla X eller Audi E-quatron eller hva den heter.
    Noen mellomhøye finnes men med litt lang leveringstid: Kona, Opel Ampera E, Colt bl.a.
     
    C

    cruiser

    Gjest
    Det er sikkert mulig det blir slik, men enn så lenge så kjører jeg bilen min selv.
     

    Daniel62

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.04.2014
    Innlegg
    2.546
    Antall liker
    785
    Hva et det med å ikke må sette seg ned i en bil? Er dere så gamle? Eller kjører dere budbil og er ut og inn 3000 ganger på en dag?
    Det er et frivillig valg. Hva er problemet?
    Ingen problem med det. Jeg bare skjønner ikke den høy bil trenden. Når jeg setter meg inn i en suv eller annen type bil med høyt tyngdepunkt forsvinner alt av kjøreegenskaper og kjøreglede for meg.
    Jeg kjenner ikke dere, dere kjenner ikke meg.
    Jeg har kjøreglede av å sitte høyt og kjøre 25-30 mil hver uke. Kan jeg få beholde den gleden, please :)
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.597
    Antall liker
    9.806
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Så for å oppsummere så er du i prinsippet villige til å gå bort fra fossil, men ikke så lenge det medfører noen form for ubehag å gjøre det? Eller litt som stort sett alt annet som finnes av potensielle utslippskutt med andre ord.
    Jeg tar masse ubehag jeg. Bla tar jeg ca 15 tjenestereiser i året mellom Bergen og Oslo pr tog, og reagerer på at jeg blir stemplet som klimaversting fordi jeg kjører diesel i mangel av passende elbiler/lade infrastruktur. Jeg kunne kjøpt elbil og flydd og kommet mye dårligere ut av klimaregnskapet. Jeg har i tillegg reist kollektivt til sentrum i 25 år og har vel brukt bilen til jobb (i Bergen Sentrum) ca 2 dager i måneden, i hovedsak der arbeidstiden min har vært slik at det er umulig å få satt fra seg bilen på innfartsparkering (jepp, jeg har 4 km til Bybanen og der går det buss sånn ca annenhver time som tar 25 min). Mer kapasitet på innfartsparkeringene så hadde jeg aldri vært i byen med bil. Og det til tross for at jeg har gratis parkeringsplass på en av jobbene mine.

    Det er denne typer skjevheter jeg synes debatten i Norge overhodet ikke fanger opp. I tillegg prøver jeg å peke på at det faktisk finnes et større bilde. Kjøre elektrisk og ta påskeferien i Barcelona? Unnskyld, men...….og dessverre er dette langt i fra uvanlig blant litt for mange personer jeg kjenner. Jeg synes hele elbildiskusjonen er norsk hykleri på det verste. Jeg tipper de fleste elbileiere kjører elbil for å spare penger og ikke miljøet, og er omtrent like lite villige til å ta på seg "ubehag" som de fleste andre. Ville du kjørt elbil til hytta om det innebar en timeslang ladestopp hver vei, og om du ikke sparte en masse penger på bomavgifter og annet? Om du svarer ja på dette så kan du ta opp temaet om ubehag med noe mer troverdighet.

    Og de sparte pengene blir sikkert for mange brukt til økt klimafiendtlig forbruk. Og i tillegg er det åpenbart gøy med akselerasjon. Hvis man er opptatt av miljøet, hvorfor trenger man 2.5 tonn elbil som bil nr 2 for å kjøre inn til sentrum? Man kommer til byen med en eUP også, men da blir kanskje ikke naboene like imponert. Det er noen sånne ting jeg av og til prøver å pirke i.

    Det mest miljøvennlige er faktisk å bruke en bil som allerede er produsert. Ikke å skaffe seg en ekstra bil fordi staten drysser sine velvillige oljeavlatskroner over anskaffelsen. Det norske folk kjøper nye biler som aldri før for å spare bompenger, drivstoffavgifter og parkeringsavgifter når det antagelig hadde vært mer miljøvennlig i global målestokk å beholdt den gamle petroleumskjerra i 3 år til.

    Det er så mye hykleri i klima og elbildebatten at jeg ikke finner ord..... Sandemose vill funnet stoff til en rekke nye romanserier om han hadde levd.
     
    Sist redigert:

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.546
    Antall liker
    9.332
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Jeg har hatt superlave biler, lave biler, vanlige biler, litt høye biler, veldig høye biler og nå vil jeg ha en bil som er litt høy igjen. Ikke værre enn det. Dårlig rygg er med på å bestemme det, men også at en litt høyere bil har litt mer oversikt (mest psykisk) føles litt tryggere og enklere. Jeg er litt uvørn av natur så hadde det vært opp til meg og til mitt bruk så ville jeg hatt en matt svart pickup igjen med 33x12,5x15. Men slik blir det ikke.
     
    C

    Cyber

    Gjest
    Hva et det med å ikke må sette seg ned i en bil? Er dere så gamle? Eller kjører dere budbil og er ut og inn 3000 ganger på en dag?
    Det er et frivillig valg. Hva er problemet?
    Ingen problem med det. Jeg bare skjønner ikke den høy bil trenden. Når jeg setter meg inn i en suv eller annen type bil med høyt tyngdepunkt forsvinner alt av kjøreegenskaper og kjøreglede for meg.
    Jeg synes mellomtingen er best. Jeg har selv en jeg setter meg rett inn i og da føles det veldig rart å sette seg ned i en bil etterpå. Enig i at mange SUV-er blir for høye og duvende.
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.583
    Antall liker
    7.921
    Torget vurderinger
    0
    Jeg har hatt superlave biler, lave biler, vanlige biler, litt høye biler, veldig høye biler og nå vil jeg ha en bil som er litt høy igjen. Ikke værre enn det. Dårlig rygg er med på å bestemme det, men også at en litt høyere bil har litt mer oversikt (mest psykisk) føles litt tryggere og enklere. Jeg er litt uvørn av natur så hadde det vært opp til meg og til mitt bruk så ville jeg hatt en matt svart pickup igjen med 33x12,5x15. Men slik blir det ikke.
    Vel nå husker jeg som et kvart brød,;) men det er ikke lenge siden jeg så en US Truck, stor som en Ford F250 eller deromkring, som var helelektrisk. Svær som en slik bil skal være og dro vel tillhenger opp til 3,5 tonn. Rekkevidde hadde den også bra med, så en slik en kunne kanskje friste? Som sagt så husker jeg ikke hvem som skulle sette den i produksjon eller hva den het, men blir den en realitet så dukker den vel opp igjen på nettet en eller annen plass?
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.546
    Antall liker
    9.332
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Ja, denne her kunne vært noe,
    6709333.jpg

    Men fruen i huset vil ha denne
    1599px-ds3_crossback_e-tense_paris_motor_show_2018_img_0697.jpg
    Og da blir det sånn, det er ikke alle kamper som det er verdt å ta, med å la fruen bestemme her så har jeg carte blanche på stereofronten:D
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.546
    Antall liker
    9.332
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Ja, denne her kunne vært noe,
    Vis vedlegget 538817

    Men fruen i huset vil ha denne
    Vis vedlegget 538818
    Og da blir det sånn, det er ikke alle kamper som det er verdt å ta, med å la fruen bestemme her så har jeg carte blanche på stereofronten:D
    Om jeg skal være ærlig så må jeg si den DS3en svir fælt i øya.
    Den blir penere etterhvert,:) kona har kjørt DS3 Sport i 8 år og hun likte ikke BMW i3. Da ble valget enkelt når DS kommer med elbil. Vi har vært å sett på den i virkeligheten og interiøret er lekkert og utseende går seg til. Men dette er som sagt ikke viktig for meg, jeg bruker bilen sjelden.
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.405
    Antall liker
    1.137
    Torget vurderinger
    4
    Det kan hende det hjelper ned en annen farge på bilen. Forhåpentligvis kommer de etablerte bilfabrikantene til å gå bort fra grill på elbiler etterhvert for å prioritere aerodynamikk.
     

    Daniel62

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.04.2014
    Innlegg
    2.546
    Antall liker
    785
    Det kan hende det hjelper ned en annen farge på bilen. Forhåpentligvis kommer de etablerte bilfabrikantene til å gå bort fra grill på elbiler etterhvert for å prioritere aerodynamikk.
    Hjelp meg med å forstå hvordan en massiv front som jo må skyve lufta foran seg gir bedre aerodynamikk enn en med stor grill hvor lufta da går igjennom og under bilen?
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.405
    Antall liker
    1.137
    Torget vurderinger
    4
    Hvor lett går lufta videre? Blir vel som å holde en plastpose med åpningen mot vinden.
     

    Daniel62

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.04.2014
    Innlegg
    2.546
    Antall liker
    785
    Man har vel testet i vindtunnel vil jeg tro?
    Enig i det - men jeg har jo opp igjennom årene lest i diverse bilreklamer og blader hvor produsentene skryter av nyutviklet aerodynamisk front og grill for å få forbruket ned.....
    Da er det litt rart at el-biler kommer med massiv front, det er jo samme lufta man skal unngå å skyve foran seg.
    Men det er kanskje for å holde kulda ute :) :)
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.405
    Antall liker
    1.137
    Torget vurderinger
    4
    Det finnes en oversikt på Wikipedia over drag coefficient for mange biler. Ikke overraskende er Tesla med sine lave og tette fronter i tet med 0,25 0,24 og 0,23 Cd for X, S og 3
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.833
    Antall liker
    9.507
    Sted
    Trondheim
    Man har vel testet i vindtunnel vil jeg tro?
    Enig i det - men jeg har jo opp igjennom årene lest i diverse bilreklamer og blader hvor produsentene skryter av nyutviklet aerodynamisk front og grill for å få forbruket ned.....
    Da er det litt rart at el-biler kommer med massiv front, det er jo samme lufta man skal unngå å skyve foran seg.
    Men det er kanskje for å holde kulda ute :) :)
    Jo, men en bil med fossilmotor må jo ha luft inn til radiatoren for kjøling. Der er det ikke noe alternativ å ha massiv front. Jeg kjenner til 2 biler med fossilmotor som har massiv front: Caravellen som er vist over, og Škoda 1000 MB. Begge har motoren bak, og luftinntak bak kupéen.
     

    Daniel62

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.04.2014
    Innlegg
    2.546
    Antall liker
    785
    :)

    0.23 Tesla Model 3, Audi A4 B9 (2016)
    0.24 Tesla Model S
    0.24 Toyota Prius (4th Generation)
    0.25 Toyota Prius (3rd Generation)
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.916
    Antall liker
    13.417
    For drag-koeffisient er arealet av bilens tverrsnitt dividert bort så en stor bil med liten drag-koeffisient kan fort ha større luftmotstand enn en liten bil med høyere koeffisient.
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.405
    Antall liker
    1.137
    Torget vurderinger
    4
    Så har man jo luftmotstand som et kvadrat av hastighet. Det er ikke uten grunn at man ser enkelte elbiler kjøre 90 km/t i 110 sonene.
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.405
    Antall liker
    1.137
    Torget vurderinger
    4
    :)

    0.23 Tesla Model 3, Audi A4 B9 (2016)
    0.24 Tesla Model S
    0.24 Toyota Prius (4th Generation)
    0.25 Toyota Prius (3rd Generation)
    Det er vel vanlig med motoriserte spjeld på de mest effektive fossilbilene for å få bedret luftmotstand.
     

    defacto

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2016
    Innlegg
    5.282
    Antall liker
    2.713
    Sted
    Liten by
    Hva med grapehene? Er det kommet noe nytt der?
    Dersom prognosene slår til, så er det vel det spikeren i kisten for både diesel og bensin?
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.833
    Antall liker
    9.507
    Sted
    Trondheim
    Det må i hvertfall komme noe ny batteriteknologi på banen. Om det er faststoffbatterier eller LiIon/graphene er for såvidt uinteressant. Alt dette fungerer vel allerede i laboratorier, men det er en lang vei å gå fra å få det til i laboratoriet til å få til en kommersiell storproduksjon av batterier som kan benyttes i en elbil.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn