Diverse Den store flytråden

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • WayAhead

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.12.2017
    Innlegg
    14.625
    Antall liker
    3.443
    Sted
    Sky No Limit....
    Torget vurderinger
    0
    Lander på et jorde i DDR*for å bli museum. Tror det var der Liliental drev sine aktiviteter....




     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    11.051
    Antall liker
    10.515
    Torget vurderinger
    2
    H

    Hardingfele

    Gjest
    ^ Kan jo være en hyllest til Viktor Belenko, som i 1976 fløy en MIG-25 til Japan. Basen ligger i nord.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    39.512
    Antall liker
    41.259
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    De kan kun lande på en eneste flyplass i Norge
    Javel? Hvorfor det?
    Krav til lengde på rullebane og annet utstyr og service. Ett visst sted nord i landet. Flyet er så spesialisert at vi kun har råd til å opprette en base.
    https://www.aftenposten.no/norge/i/BJ3Ry0/Derfor-mangler-F-35-basen-tilstrekkelig-beskyttelse
    Artikkelen du linker til beskriver sheltere, luftvern og nærforsvar. Det behøves uansett flytype. At vi ikke har råd til å gjøre dette ordentlig stemmer ikke. Skiftende regjeringer har argumentert for å slippe å bruke 2 % av BNP på forsvaret, men dette viser jo veldig godt hvorfor vi snarest bør opp til det nivået. Jeg ville beholdt både Bodø og Andøya.
     

    WayAhead

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.12.2017
    Innlegg
    14.625
    Antall liker
    3.443
    Sted
    Sky No Limit....
    Torget vurderinger
    0
    Sist redigert:
    H

    Hardingfele

    Gjest
    Jada, fikk med meg at flyet gikk i havet, men kom i tanker om Viktor.
     

    WayAhead

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.12.2017
    Innlegg
    14.625
    Antall liker
    3.443
    Sted
    Sky No Limit....
    Torget vurderinger
    0
    Rart det skal være så vanskelig å få med informasjon om pilotene er savnet eller ikke. Jævla journalister.


    Japan’s F-35 fighter jet missing in northern Japan:The Asahi Shimbun

    Photo/Illutration
    An F-35A fighter jet takes off from the Air Self-Defense Force's Misawa base in Aomori Prefecture in January. (Asahi Shimbun file photo)


    A search was underway for a Japanese fighter jet Tuesday after it disappeared from radar during a flight exercise in northern Japan, defense officials said.

    The F-35A stealth jet went missing while flying off the eastern coast of Aomori, the Air Self-Defense Force said. The plane disappeared from radar about half an hour after taking off from the Misawa air base with three other F-35As for anti-fighter battle training, it said.

    Defense Minister Takeshi Iwaya told reporters that a search and rescue operation was underway for the missing jet and its pilot. The cause of the plane's disappearance was not immediately known.

    A male pilot in his 40s was missing with the plane, Iwaya said. He said 12 other F-35s at the Misawa base would be grounded.

    Japan has started deploying the expensive U.S.-made F-35s since last year, part of its plan to bolster its defense spending and weapons capability in the coming years to counter potential threats from North Korea and China.

    Under the guidelines approved in December, Prime Minister Shinzo Abe's government plans to buy 147 F-35s, including 105 F-35As, with a price tag of about 10 billion yen ($90 million) each.

     
    Sist redigert:

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    16.475
    Antall liker
    13.159
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Om dette skulle vise seg å være en "avhopping med utstyr", så sitter det nok langt inne å innrømme noe slikt , - særlig for Japan med sine æreskodekser....
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.735
    Antall liker
    8.163
    Torget vurderinger
    0
    Aurora er inne på noe meget vesentlig. Det er ikke nok med en rullebane, man må ha infrastruktur som kan ta i mot flyet tanke og "re-arm" helst fort som fan og så må de få det avgårde på nytt.

    En F35 som lamder på en sivil flyplass i Nord Norge i en skarp situasjon vil nok mest sansynlig bli klargjort for sprenging av det lokale HV, hvis noe slik finnes på det tidspunktet!

    Vi hadde system utstyr og rutiner for reperasjon av bombesprengte rullebaner på alle norske flyplasser, men det var vel før vi fant olje og ble så rike at vi ikke har råd til noen ting!
     

    WayAhead

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.12.2017
    Innlegg
    14.625
    Antall liker
    3.443
    Sted
    Sky No Limit....
    Torget vurderinger
    0
    Både svenskene og finnene har rutiner for og trener på "stuffing" fra veistrekningen. JaS Gripen kan refueles og rearmeres på 10 min. Finland har jog F-18 og Jas 37 og server begge disse fra mobile løsninger med vei som rullebane.






     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    39.512
    Antall liker
    41.259
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Aurora er inne på noe meget vesentlig. Det er ikke nok med en rullebane, man må ha infrastruktur som kan ta i mot flyet tanke og "re-arm" helst fort som fan og så må de få det avgårde på nytt.

    En F35 som lamder på en sivil flyplass i Nord Norge i en skarp situasjon vil nok mest sansynlig bli klargjort for sprenging av det lokale HV, hvis noe slik finnes på det tidspunktet!

    Vi hadde system utstyr og rutiner for reperasjon av bombesprengte rullebaner på alle norske flyplasser, men det var vel før vi fant olje og ble så rike at vi ikke har råd til noen ting!
    Ja, men det er mest en konsekvens av at trusselbildet og scenariene har endret seg ganske kraftig. Da F-35 ble bestilt var planen en "fredstidsbase" for å markere terrritorium og delta i diverse internasjonale operasjoner. Etter den russiske okkupasjonen av Krim, den russisk-arrangerte "borgerkrigen" øst i Ukraina og langt mer aggressiv og provoserende opptredener mot Baltikum og Skandinavia, samtidig som troverdigheten av USAs støtte er kraftig svekket under Trump, er det plutselig helt andre scenarier som gjelder. Da er det plutselig på tide å planlegge for at greiene kanskje kan komme til å bli brukt i forsvar av Kongeriket. Det stiller litt andre krav til baser og annen infrastruktur enn hva planleggerne så for seg for ti år siden.

    Det kan fikses, men kommer til å koste noen kroner. Og tro meg, da vi simulerte og regnet på dette kampflykjøpet tok vi høyde for bombing av både rullebaner, radarer og kommunikasjonslinjer. Et vesentlig poeng med F-35 er at flyet selv har så stor sensorkapasitet at det vil kunne skape bra oversikt så snart det er i luften, selv om bakkebaserte radarer som skulle sendt avskjæringsvektorer plutselig "slutter å virke". Det var mitt personlige spesialfelt i prosjektet for mange herrens år siden. Detaljene er nok fortsatt strengt graderte, men det irriterer meg litt når folk synser på fri eksos om slikt.
     

    Daniel62

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.04.2014
    Innlegg
    2.548
    Antall liker
    788
    Sommeren 2019 - verdens største flyselskaper (passasjer-rutetrafikk):

    Ryanair forblir verdens største i antall ruter - 1831 ruter
    Turkish Airline forblir verdens største i antall land - 121 land
    American Airlines blir verdens største i antall flyplasser - 361

    (kilde: standby.dk og anna.aero)
     

    coolbiz

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.03.2006
    Innlegg
    9.456
    Antall liker
    5.131
    Sted
    Sydvestlandet
    Torget vurderinger
    2
    Sommeren 2019 - verdens største flyselskaper (passasjer-rutetrafikk):

    Ryanair forblir verdens største i antall ruter - 1831 ruter
    Turkish Airline forblir verdens største i antall land - 121 land
    American Airlines blir verdens største i antall flyplasser - 361

    (kilde: standby.dk og anna.aero)
    Interessant.
    Finner det en rangeringsliste over antall passasjerer og antall passasjerkilometer?
     

    WayAhead

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.12.2017
    Innlegg
    14.625
    Antall liker
    3.443
    Sted
    Sky No Limit....
    Torget vurderinger
    0
    En del Q&A ifm Etiopiakrasjen besvart. Pilotene reaktiverte MCAS. Dvs - om jeg forstår det riktig, slo på strømmen til MCAS igjen og i løpet av 5 sek tok den igjen (feil) kontroll over maskinen igjen basert på feil data og dette medførte umiddelbart nose down. Fra 14:00





    En de info om Boeings planlagte utbedringer/oppgraderinger av MCAS:



     

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    24.345
    Antall liker
    9.353
    Torget vurderinger
    1
    En flygende vinge. Litt sånn "stealthy" utseende ;)
     

    WayAhead

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.12.2017
    Innlegg
    14.625
    Antall liker
    3.443
    Sted
    Sky No Limit....
    Torget vurderinger
    0
    Tror disse ble brukt til å lære opp unge «piloter» som senere skulle tjenestegjøre i Luftwaffe. Store treningsleire «summer camps». Mener at disse også ble brukt her av seilflyforeninger og at jeg har sett en slik på et eller annet museum her til lands.



     
    Sist redigert:

    coolbiz

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.03.2006
    Innlegg
    9.456
    Antall liker
    5.131
    Sted
    Sydvestlandet
    Torget vurderinger
    2
    Boeing CEO Dennis Muilenburg etter Lion Air ulykken i 2018:
    "I think it's really important that the bottom line here is that the 737 MAX is a very safe airplane, and we're very confident about that." (@2:43)



    Samme mann, den 18 mars, fem dager etter at USA og Kanada innførte flyforbud for 737 MAX :
    "Our entire team stands behind the quality and the safety of the aircraft we design, produce and support." (@2:30)

     
    Sist redigert:

    coolbiz

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.03.2006
    Innlegg
    9.456
    Antall liker
    5.131
    Sted
    Sydvestlandet
    Torget vurderinger
    2
    Likevel gikk Boeing langt i å antyde at Lion Air-ulykken skyldtes pilotfeil.

     

    Håkon_Rognlien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    6.958
    Antall liker
    12.080
    Torget vurderinger
    2
    ^ Igjen slår det meg at dette representerer alt annet enn det flybransjen generelt, og Boeing spesielt, alltid har hatt som sitt endelige fokus: Sikkerhet, soliditet, etterrettelighet.
    Hvordan skjedde denne fundamentale endringen av fokus? Jeg føler at dette nærmest rokker ved en av mine ukrenkelige sannheter i livet, og jeg har problemer med å sette ord på hva det får meg til å føle.

    Mvh
    Håkon Rognlien
     
    C

    cruiser

    Gjest
    Det er vanskelig å skjønne at det ikke er større opprør blant piloter og flyselskaper. Virker nesten omvendt med Kjos og andre sjefer i tur og orden som glatter over.
     

    Daniel62

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.04.2014
    Innlegg
    2.548
    Antall liker
    788
    Det er vanskelig å skjønne at det ikke er større opprør blant piloter og flyselskaper. Virker nesten omvendt med Kjos og andre sjefer i tur og orden som glatter over.
    Kjos er jo "nuts" som påstod i intervju på TV: "Dette ville aldri skje med våre piloter............"

    neivel..........
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn