- Ble medlem
- 23.03.2006
- Innlegg
- 20.201
- Antall liker
- 10.761
Eller...….
|
Krav til lengde på rullebane og annet utstyr og service. Ett visst sted nord i landet. Flyet er så spesialisert at vi kun har råd til å opprette en base.Javel? Hvorfor det?De kan kun lande på en eneste flyplass i Norge
Artikkelen du linker til beskriver sheltere, luftvern og nærforsvar. Det behøves uansett flytype. At vi ikke har råd til å gjøre dette ordentlig stemmer ikke. Skiftende regjeringer har argumentert for å slippe å bruke 2 % av BNP på forsvaret, men dette viser jo veldig godt hvorfor vi snarest bør opp til det nivået. Jeg ville beholdt både Bodø og Andøya.Krav til lengde på rullebane og annet utstyr og service. Ett visst sted nord i landet. Flyet er så spesialisert at vi kun har råd til å opprette en base.Javel? Hvorfor det?De kan kun lande på en eneste flyplass i Norge
https://www.aftenposten.no/norge/i/BJ3Ry0/Derfor-mangler-F-35-basen-tilstrekkelig-beskyttelse
De har funnet vrakrester av flyet nå så ingen returgest til USSR/CCCP med mindre ditchingen var planlagt og de lå klare med en ubåt som fisket opp det viktigste men det er vel rimelig dypt der vil jeg tro.^ Kan jo være en hyllest til Viktor Belenko, som i 1976 fløy en MIG-25 til Japan. Basen ligger i nord.
Absolutt, muligheten var jo derJada, fikk med meg at flyet gikk i havet, men kom i tanker om Viktor.
Photo/Illutration
An F-35A fighter jet takes off from the Air Self-Defense Force's Misawa base in Aomori Prefecture in January. (Asahi Shimbun file photo)
A search was underway for a Japanese fighter jet Tuesday after it disappeared from radar during a flight exercise in northern Japan, defense officials said.
The F-35A stealth jet went missing while flying off the eastern coast of Aomori, the Air Self-Defense Force said. The plane disappeared from radar about half an hour after taking off from the Misawa air base with three other F-35As for anti-fighter battle training, it said.
Defense Minister Takeshi Iwaya told reporters that a search and rescue operation was underway for the missing jet and its pilot. The cause of the plane's disappearance was not immediately known.
A male pilot in his 40s was missing with the plane, Iwaya said. He said 12 other F-35s at the Misawa base would be grounded.
Japan has started deploying the expensive U.S.-made F-35s since last year, part of its plan to bolster its defense spending and weapons capability in the coming years to counter potential threats from North Korea and China.
Under the guidelines approved in December, Prime Minister Shinzo Abe's government plans to buy 147 F-35s, including 105 F-35As, with a price tag of about 10 billion yen ($90 million) each.
Den gikk i drinken. Piloten er savnet.Om dette skulle vise seg å være en "avhopping med utstyr", så sitter det nok langt inne å innrømme noe slikt , - særlig for Japan med sine æreskodekser....
Ja, men det er mest en konsekvens av at trusselbildet og scenariene har endret seg ganske kraftig. Da F-35 ble bestilt var planen en "fredstidsbase" for å markere terrritorium og delta i diverse internasjonale operasjoner. Etter den russiske okkupasjonen av Krim, den russisk-arrangerte "borgerkrigen" øst i Ukraina og langt mer aggressiv og provoserende opptredener mot Baltikum og Skandinavia, samtidig som troverdigheten av USAs støtte er kraftig svekket under Trump, er det plutselig helt andre scenarier som gjelder. Da er det plutselig på tide å planlegge for at greiene kanskje kan komme til å bli brukt i forsvar av Kongeriket. Det stiller litt andre krav til baser og annen infrastruktur enn hva planleggerne så for seg for ti år siden.Aurora er inne på noe meget vesentlig. Det er ikke nok med en rullebane, man må ha infrastruktur som kan ta i mot flyet tanke og "re-arm" helst fort som fan og så må de få det avgårde på nytt.
En F35 som lamder på en sivil flyplass i Nord Norge i en skarp situasjon vil nok mest sansynlig bli klargjort for sprenging av det lokale HV, hvis noe slik finnes på det tidspunktet!
Vi hadde system utstyr og rutiner for reperasjon av bombesprengte rullebaner på alle norske flyplasser, men det var vel før vi fant olje og ble så rike at vi ikke har råd til noen ting!
Interessant.Sommeren 2019 - verdens største flyselskaper (passasjer-rutetrafikk):
Ryanair forblir verdens største i antall ruter - 1831 ruter
Turkish Airline forblir verdens største i antall land - 121 land
American Airlines blir verdens største i antall flyplasser - 361
(kilde: standby.dk og anna.aero)
Tror jeg hadde droppa dongeribuksa, og kosta på meg en hjelm før jeg tok en tur i den der....
Hvordan en AoA-sensor ser ut inni.
https://www.bloomberg.com/news/arti...ines-faa-in-dark-on-737-alert-linked-to-crashBoeing Co. knew months before a deadly 737 Max crash that a cockpit alert wasn’t working the way the company had told buyers of the single-aisle jetliner.
Kjos er jo "nuts" som påstod i intervju på TV: "Dette ville aldri skje med våre piloter............"Det er vanskelig å skjønne at det ikke er større opprør blant piloter og flyselskaper. Virker nesten omvendt med Kjos og andre sjefer i tur og orden som glatter over.