Skal man klare å få opp mengden hverdagssyklende i Oslo betydelig, slik at man når målene som er satt, er det samme holdning som til elbiler som vil gjelde:
Momsfritak på elektriske transportsykler.
Siden det fremstår som ulogisk å bare gi fritak for motoriserte sykler og ikke fullt manuelle transportsykler, så må man gi fritak for begge klasser.
Og siden det er både vrient, ulogisk og rasistisk å skulle differensiere sykler mellom hva som er transportsykkel og ikke en transportsykkel, så bør man inkludere samtlige sykler og sykkeldeler (inkludert elmotorer og slikt tiltenkt sykkelbruk)
I første omgang vil man oppleve en absurd kjøpeboom , og man vil føle at reglene blir utnyttet av folk som meg som vil benytte muligheten til å kjøpe luksussykler momsfritt (tilsvarende som de som kjøpte Tesla Roadster), men etterhvert vil konsekvensene bli til at den mentale sperren for å ta sykkelen blir stadig mindre siden prisen på høykvalitets transportsykler blir langt mer overkommelig, og at man muligens har et par flere sykler å velge mellom enn vanlig, så det kan være mer fristende å sykle når man har bedre utvalg. Jeg ville for eksempel aldri bli fristet til å ta stisykkelen til jobb, og det er kun når jeg har avtalt å sykle tur rett etter arbeidstid at det har vært aktuelt å gjøre.
Konsekvensen for statsbudsjettet vil være ganske moderat, siden avgifter fra salg av sykler og sykkeldeler ikke akkurat utgjør en like stor post på statsbudsjettet som bilavgiftene.
Det selges vel mellom 350 og 400 tusen sykler i året. De fleste er dritt (den klassiske biltema bruk-og-kast varianten), så med momsfritaket vil folk kunne kjøpe bedre sykler som varer lenger til samme pris som før. Andre vil kjøpe billigere sykler for å spare penger.
La oss si at snittprisen på en sykkel er 4000 kroner, hvor da 1000 er mva, for å gjøre det enklere å regne. (dette er tall jeg drar ut av ræva, det er ikke noe statistisk fundament her)
Dette vil si at staten årlig mister mva for fire hundre millioner i året.
Dette høres mye ut, men med tanke på at dette vil være et nasjonalt tiltak, ikke bare Oslobasert, og "hvor lite man får for 400 millioner" til vanlig, så er det ikke så ille.
Som sammenligning kan man jo trekke frem prisen på OL-søknadene som aldri ble sendt. Eller navnebytte på en statlig aktør.
I den sammenhengen er ikke 400 millioner mye, spesielt med tanke på hvilken effekt det kan ha videre innover i systemet.
Folkehelse (på flere nivåer), miljø (på flere nivåer), trafikale problemer,, arbeidsplasser, måloppnåelse for politiske partier og idrettsverdien det vil gi i form av at samtlige nordmenn i praksis blir sponset med 20% rabatt når de kjøper ny sykkel. Det vil jo gjøre det lettere for å dyrke frem noen nasjonale helter også, og det er visst viktig.
Jeg er selv en finværssyklist. Jeg KUNNE helt fint ha syklet hver dag hele året, men jeg gidder ikke, så jeg reiser kollektivt istedenfor utenom når det er varmt og digg om sommeren. Jeg sluntrer unna ved å si at det er kaldt og bratt og vått og hele regla der. Men om jeg ikke hadde noen andre valg, så måtte jeg jo ha gjort det.
Nå er vel ingen særlig klare for å legge ned kollektivtransporten og forby all bilisme i Oslo i håp om å faktisk tvinge frem en effekt. Så derfor tror jeg gulrot-mekanikken fra elbilsatsingen burde kunne brukes.
Personlig tror jeg at en lastesykkel med lukket oppbevaringskasse og elmotor og muligens en vindskjerm kunne ha gjort det mer attraktivt for meg å sykle hele året. Men den initielle kostnaden er for høy til at jeg gidder. Jeg er ikke klar for å blåse førti-femti-seksti tusen på noe slikt.
Et momsfritak ville ikke bare redusert prisen med 20%, men som en konsekvens ville sannsynligvis den mentale biten av å se slike sykler overalt gjøre at tanken på investeringen normaliseres. Og når butikker og importører selger enormt mange flere enheter enn før får de bedre priser fra produsent og kan begynne å konkurrere skikkelig på pris seg i mellom og fremdeles tjene godt med penger. Så da kan den faktiske prisen bli enda lavere også.
Endrede regler som tillater høyere motorkraft (men beholde maks hastighet) ville selvsagt gjort dette enda bedre for oss i Norge som skal kjøre bratte bakker med sykkelen full av unger og varer. Men da må man tørre å gjøre noe annet enn klipp-og-lim fra EU, og det tviler jeg på noen norske politikere tar sjansen på.