Politikk, religion og samfunn Oslopolitikken - på rett spor, eller ville veier...?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.863
    Antall liker
    9.797
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Fra en ganske morsom blogg:


    My home town of Longmont, Colorado represents the ultimate laboratory for studying Car Clown disease, as it is sufficiently small and bike-friendly that car trips within town are completely unnecessary. Since groceries and kids are easily handled by a bike trailer, the only reason to drive would be physical impairment, transporting items too large for a trailer, or driving to another city.

    Yet these intra-city trips are commonplace. When I see a car ease into a parking spot, I always run to assist the driver with getting out into their wheelchair, but I am stunned to find that they usually have working legs after all! People drive to the school to pick up and drop off kids. To the grocery store. To the restaurants. To the gym. To each other’s houses. Back and forth on Main Street to show off. Every road sees plenty of cars and personal trucks, some of them in dangerous numbers. And inside, every vehicle is equipped with a La-Z-boy recliner, upon which a tragic clown sits, pushing the soft-touch pedals, turning the power-assisted wheel, and talking on some sort of Clownophone.


    Oslo er en knøtt liten by. Fra nesten hvorsomhelst kan man GÅ til sentrum på under en time.
    Groruddalen er lang....
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    22.236
    Antall liker
    14.787
    Fra en ganske morsom blogg:


    My home town of Longmont, Colorado represents the ultimate laboratory for studying Car Clown disease, as it is sufficiently small and bike-friendly that car trips within town are completely unnecessary. Since groceries and kids are easily handled by a bike trailer, the only reason to drive would be physical impairment, transporting items too large for a trailer, or driving to another city.

    Yet these intra-city trips are commonplace. When I see a car ease into a parking spot, I always run to assist the driver with getting out into their wheelchair, but I am stunned to find that they usually have working legs after all! People drive to the school to pick up and drop off kids. To the grocery store. To the restaurants. To the gym. To each other’s houses. Back and forth on Main Street to show off. Every road sees plenty of cars and personal trucks, some of them in dangerous numbers. And inside, every vehicle is equipped with a La-Z-boy recliner, upon which a tragic clown sits, pushing the soft-touch pedals, turning the power-assisted wheel, and talking on some sort of Clownophone.


    Oslo er en knøtt liten by. Fra nesten hvorsomhelst kan man GÅ til sentrum på under en time.
    Groruddalen er lang....
    Ja som kjent bor alle i Oslo der. Innenfor Ring 3 bor det noe slikt som 300.000 personer om jeg ikke husker feil. Det går også bane i Groruddalen - som de fleste andre stender i Oslo.

    Stovner senter - Oslo S er 13 km. En lang halvtime (40 min) på sykkel opp, raskere ned. Burde funke rundt 7-8 måneder i året uten spesielle tilpasninger. Tar 29 minutter på banen + gåtur til og fra.

    Funker neppe for alle men burde funke for veldig mange flere enn i dag. Litt piano tempo så kommer man seg på jobb uten å måtte dusje også. Hjem er oppoverbakke, men da skal man hjem.
     
    Sist redigert:

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    22.236
    Antall liker
    14.787
    I diskusjonene rundt viktigheten av bil i sentrum og hvor opphissede folk blir så er det viktig ikke å glemme et ganske sentralt faktum: Folk flest er eksepsjonelt late og gidder ikke bevege seg uten motorisert assistanse mer enn høyst nødvendig. Som påpekt i en annen tråd: I Norge er det ca 2/3 av den voksne befolkning som ikke innfrir helsemyndighetenes latterlig lave anbefaling for å bevege seg pr. uke (To og en halv time moderat aktivitet - aka rask gange - pr uke). Alle mulige innvendinger for hvorfor akkurat den og den bare MÅ bruke bilen fordi det ikke er mulig på annen måte ellers er det komplett umulig å få logistikken til å gå opp må leses i en slik kontekst. Folk flest er åpenbart også for late til å gå til og fra kollektivstopp (subsidiært gå et par stopp ekstra for å lufte ræva), om man gadd såpass så ville nok mange være innenfor den anbefalte minimumsmengden bevegelse pr. uke. For en sentral myndighet er det relativt liten grunn til å bruke bøtter og spann av penger og mengder av areal til å legge til rette for at flest mulig skal få dyrke denne latskapen mest mulig uhindret og rimeligst mulig.

    Fra hvorsomhelst til hvorsomhelst i Oslo så finner man garantert folk som beveger seg på bena, på sykkel eller kollektivt. Det indikerer om ikke annet at denslags virksomhet ikke er fullstendig umulig. Det er tross alt noen som får det til. At så enormt mange fortsatt kjører inn til og ut av Oslo sentrum hver morgen og ettermiddag tilsier at det fortsatt er altfor enkelt og altfor rimelig å drive med den slags.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    22.236
    Antall liker
    14.787
    Andelen av resier som gjennomføres med sykkel i Oslo har økt fra 5 til 7%

    https://www.aftenposten.no/osloby/i...kkel-Resultatet-En-okning-fra-5-til-7-prosent

    Fra 2013/14 til 2018 økte sykkelandelen av alle reiser i Oslo fra 5 til 7 prosent, ifølge den nasjonale reisevaneundersøkelsen. Det kan se lavt ut, men betyr at det faktisk er blitt 40 prosent mer sykling på fire år.

    Blant landets fem største byer har Oslo størst vekst. Og blant arbeidsreiser, altså i rushtidene hvor presset på veier og kollektivtransport er størst, er dessuten sykkeltallet høyere for Oslo: 11 prosent.


    Rent anekdotisk opplever jeg at det er stadig flere som sykler for hvert år uten at jeg har ført noen systematisk telling over det selv. Men det er fortsatt veldig, veldig god plass på de (sykkel)veiene jeg bruker inn og ut av Oslo sentrum i rushtiden i alle fall.
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    15.269
    Antall liker
    19.347
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    14
    ^ Men, sett i sammenheng med den andelen som har gått vekk fra bil er det lavt. Det er kollektivtrafikken som har fått økningen. Synes ikke sykkeløkningen på noen måte står i forhold til de investeringene som er lagt ned - og planlagt å legges ned.
    Som du også nevner - en stor del av den strekningen jeg beveger med til/fra jobb er det de senere år bygget ut egne, brede sykkeltraseer m/planfrie broer, underganger osv. Dessverre er det ikke mange syklister man teller pr. dag.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    22.236
    Antall liker
    14.787
    Ja som nevnt over er folk flest late. Svært late. Å bygge ut masse sykkelveier endrer ikke på det enkle faktum. Det er et stort hopp fra å sette seg i den oppvarmede bilen eller på bussen en sur høstdag kontra å sette seg på sykkelen. Min påstand er at det ikke er mangel på sykkelveier som er det fundamentale problemet i den sammenheng.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    14.693
    Antall liker
    11.036
    Sted
    Trondheim
    Hovedgrunnene til at folk ikke sykler tror jeg er klima og topografi. Det kan man ikke gjøre noe med uansett hvor mye man bruker på sykkelveier.

    Jeg har vært en del i Oslo i det siste og jeg skjønner hvorfor folk ikke sykler i sentrum. Trange, uoversiktlige gater. Trikkespor. Masse fotgjengere. Det er rett og slett farlig, både for syklistene og fotgjengerne.
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    15.269
    Antall liker
    19.347
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    14
    Min påstand er at det ikke er mangel på sykkelveier som er det fundamentale problemet i den sammenheng.
    Enig, og dermed kanskje noe feilslått å bruke så mye penger på sykkeltraseer som vil brukes i svært begrenset grad.

    Det vil, uansett tilrettelegging, være svært få som velger å sykle til sitt eget bryllup:cool:
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    22.236
    Antall liker
    14.787
    Hovedgrunnene til at folk ikke sykler tror jeg er klima og topografi. Det kan man ikke gjøre noe med uansett hvor mye man bruker på sykkelveier.

    Jeg har vært en del i Oslo i det siste og jeg skjønner hvorfor folk ikke sykler i sentrum. Trange, uoversiktlige gater. Trikkespor. Masse fotgjengere. Det er rett og slett farlig, både for syklistene og fotgjengerne.
    Klima er et spørsmål om innstilling og bekledning og topografi et spørsmål om form og dusjfasiliteter. Det er jo ikke et veldig stort problem å sykle 50-100 høydemeter når man først er vant til denslags. Å sykle i sentrum er ikke det helt store - det er jeg enig i.
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    20.265
    Antall liker
    11.149
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    ^ Men, sett i sammenheng med den andelen som har gått vekk fra bil er det lavt. Det er kollektivtrafikken som har fått økningen. Synes ikke sykkeløkningen på noen måte står i forhold til de investeringene som er lagt ned - og planlagt å legges ned.
    Som du også nevner - en stor del av den strekningen jeg beveger med til/fra jobb er det de senere år bygget ut egne, brede sykkeltraseer m/planfrie broer, underganger osv. Dessverre er det ikke mange syklister man teller pr. dag.
    I Bergen er dette veldig tydelig. Sykkelandelen står på stedet hvil til tross for betydelige investeringer, og nå skal det bygges sykkeltunnel til Fyllingsdalen for 500 mill. All endringen (vekst) kommer gjennom økning i kollektivtrafikken, som elbil bilistene ikke er med å finansierer og som er nøkkelen til å løse trafikkproblemene i Bergen. Med topografi og vær i Bergen er en økning i sykkeltransporten ifm reising inn til sentrum bare en kostbar politisk illusjon.
     
    Sist redigert:

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    22.236
    Antall liker
    14.787
    All endringen (vekst) kommer gjennom økning i kollektivtrafikken
    Det er samme greia i Oslo, var en sak om det i Aftenposten for et par dager siden. Reiser med bil går ganske betydelig ned, men de reisende popper opp som kollektivbrukere. De heldigvis få gangene jeg reiser kollektivt i Oslo i rushtiden fungerer som en fin påminnelse for hvorfor jeg er glad for at jeg ikke driver med det til daglig. Det er veldig, veldig fullt på i mitt tilfelle trikken til eller fra Nordstrand. Jeg bor på andre stopp retning sentrum så får forsåvidt sitteplass, men hjem er det heller sjelden vare.
     
    C

    cruiser

    Gjest
    Det kan være det kommer noen nye generasjoner og noen nye transportmidler som kan/vil benytte seg av disse prosjektene. Å legge til rette for dette syns jeg er veldig fornuftig.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    14.693
    Antall liker
    11.036
    Sted
    Trondheim
    Ja, la oss kjøpe et stereoanlegg til 1 mill. Det kan jo tenkes jeg blir interessert i musikk en dag... ;)
     
    • Liker
    Reaksjoner: ptb

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    22.236
    Antall liker
    14.787
    Jeg lurer på om de som bestemmer og planlegger ting og tang i Oslo har en plan for å få folk til å gidde å i bedydelig grad begynne å løfte mer på ræva. Planene er relativt ambisiøse - de tilsier at 40% av reisene utenom vinteren skal foregå på sykkel. Målet er vel 25% totalt og rimelig nok er det langt færre som sykler om vinteren enn ellers, så da må det nødvendigvis bli betydelig flere reiser med sykkel når det ikke er vinter. I dag er tallene 11% for rushtiden visstnok - og det er uansett kun da det er press på kollektivtrafikken - så det skal en ganske dramatisk økning til for å nå målet som er satt for 2025, dvs om 6 år.

    Legg så til at de som kan/gidder å sykle i stor grad allerede gjør det da det med relativt god margin er det mest egnede fremkostmiddel over kortere til middels avstander til og fra Oslo. Det er altså nødvendig å overbevise de som ellers ikke har tid / er for late / ikke vil / har for lang vei til å begynne å sykle fremfor å forflytte seg på den måte den gjør p.t. Det er en relativt tung motbakke som skal forseres.
     
    • Liker
    Reaksjoner: ptb

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    14.693
    Antall liker
    11.036
    Sted
    Trondheim
    Jeg går konsekvent når jeg er i Oslo. Unntaket er hvis jeg har dårlig tid - da tar jeg kollektivtransport. Jeg har riktignok "hytte" på Grünerløkka og da er det meste innen gangavstand.
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.863
    Antall liker
    9.797
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    De bygger sykkelveier og satser på kollektivtransport av hensyn til de yngre, hva vår (min) generasjon på 50+ gjør og mener har mindre betydning.
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.863
    Antall liker
    9.797
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Jeg går konsekvent når jeg er i Oslo. Unntaket er hvis jeg har dårlig tid - da tar jeg kollektivtransport. Jeg har riktignok "hytte" på Grünerløkka og da er det meste innen gangavstand.
    Svært fornuftig, Oslo er en liten by og det går fint å gå i sentrum, var i Oslo i går og vi gikk fra Majorstua til Calmeyers gate. No problemo.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    22.236
    Antall liker
    14.787
    Jeg går konsekvent når jeg er i Oslo. Unntaket er hvis jeg har dårlig tid - da tar jeg kollektivtransport. Jeg har riktignok "hytte" på Grünerløkka og da er det meste innen gangavstand.
    Svært fornuftig, Oslo er en liten by og det går fint å gå i sentrum, var i Oslo i går og vi gikk fra Majorstua til Calmeyers gate. No problemo.
    Ja, når man begynner å labbe skjønner man ganske fort hvor liten by Oslo er. Den lengste spaserturen jeg har tatt i urbane Oslo er fra Bjørvika til Frognerseteren restaurant. Det tok riktig nok noe over halvannen time og er for spesielt interesserte - særlig siden det var i snøføyke og motvind oppe i åsen, men det er et slags maksimum for hvor lang tid det tar å gå fra A til B i Oslo.

    Jeg har 6.7 km korteste vei hjemmenfra til jobb. Om jeg går (fort) så tar det 52 minutter og er en ganske så trivelig tur med en podcast eller musikk på øret. Ca 2 km av turen går på fortau langs trafikert vei, ellers er det stille og rolig. Til sammenligning tar det i praksis 30 minutter dør til dør med trikken og jeg har ganske kort "transfer" i begge ender og trikken går hvert 5. minutt på dagtid. Å gå er ganske så effektiv måte å forflytte seg på når man ført innser det. Helt gratis er det også og litt mosjon som ren bonus. Sykkel tar 13-14 minutter korteste vei til jobb og ca 20 minutter hjem. Forskjellen kommer av 120-130 meter høydeforskjell.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    14.693
    Antall liker
    11.036
    Sted
    Trondheim
    Min sønn bodde på Majorstuen en stund. Da tuslet vi ned Bogstadveien og plutselig var vi ved slottet. Det kan ikke ha tatt lang tid.
     

    ugn

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    14.03.2005
    Innlegg
    246
    Antall liker
    121
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Pga veldig fine sykkelforhold har jeg begynt å sykle til og fra jobb, riktignok ikke på vinter og i øs pøs regnvær - men på fine dager.
    Også har man flotte tilbud som oslo bysykkel, hvor man kan låne sykkel fra A til B. Oslo bysykkel krever dog litt planlegging, man må vite hvor stativene er og sjekke status før man legger ut på tur.

    Sykle i sentrum som ble nevnt over synes jeg heller ikke er noe problem. Kan forstå at andre synes det, men når man lærer seg litt trafikkmønster og hvilke gater man bør unngå går det veldig fint (er ikke utlært der selv, men i de områdene jeg sykler går det helt fint å unngå trikk og gater som mangler sykkelfelt).

    Hvis man bor på majorstua/grunerløkka og jobber i oslo vil jeg vel strengt talt si at man ikke har behov for bil i det daglige.
    Personlig har jeg kvittet meg med bilen min, det var veldig uvant i starten men nå bruker vi bare nabobil og leier de gangene vi skal ut av ring3 :)
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.863
    Antall liker
    9.797
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Pga veldig fine sykkelforhold har jeg begynt å sykle til og fra jobb, riktignok ikke på vinter og i øs pøs regnvær - men på fine dager.
    Også har man flotte tilbud som oslo bysykkel, hvor man kan låne sykkel fra A til B. Oslo bysykkel krever dog litt planlegging, man må vite hvor stativene er og sjekke status før man legger ut på tur.

    Sykle i sentrum som ble nevnt over synes jeg heller ikke er noe problem. Kan forstå at andre synes det, men når man lærer seg litt trafikkmønster og hvilke gater man bør unngå går det veldig fint (er ikke utlært der selv, men i de områdene jeg sykler går det helt fint å unngå trikk og gater som mangler sykkelfelt).

    Hvis man bor på majorstua/grunerløkka og jobber i oslo vil jeg vel strengt talt si at man ikke har behov for bil i det daglige.
    Personlig har jeg kvittet meg med bilen min, det var veldig uvant i starten men nå bruker vi bare nabobil og leier de gangene vi skal ut av ring3 :)
    Hadde gjort akkurat det samme selv, og gevinsten hadde jeg tatt ut i mindre jobbing hvis mulig og mer deilig fritid:)
     
    Sist redigert:

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    22.236
    Antall liker
    14.787
    https://www.aftenposten.no/norge/i/...-jobb_-sier-de-kunne-ha-valgt-sykkel-i-stedet

    47 prosent av kvinnene sier de kunne syklet til jobben.
    39 prosent av mennene svarer det samme.
    Flest melder om sykkelpotensial i aldersgruppen 25–34 år, nemlig 49 prosent.
    Over seks av ti i Akershus oppgir at de ikke kunne valgt å sykle eller gå.
    I Oslo svarer litt færre – ca. 50 prosent – det samme.
    I underkant av 1000 personer er spurt i undersøkelsen fra Respons

    At halve Oslos befolkning ikke kan sykle eller gå til jobben er selvsagt komikk på høyt nivå. Samme at 11% lar være å sykle til jobben fordi de "ikke gidder". Det taller er selvsagt mye høyere.
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.727
    Antall liker
    8.158
    Torget vurderinger
    0
    Det kommer jo litt an på hva slags jobb man har Weld! Infrastrukturen på jobben spiller også stor rolle. Ikke alle har dusj på jobben!

    Og så har vi de som må levere barn i barnehage(r)! Ikke alle lever "enkle" liv!
     
    • Liker
    Reaksjoner: ptb

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    22.236
    Antall liker
    14.787
    «Kan» er et spørsmål om innstilling. En distanse på 10 km kan fremstå som enorm men den tar under en halvtime på sykkel. Men klart - alle som bor i Oslo er enslige småbarnsforeldre i tidsklemma uten noen mulighet til å bevege seg fremover med muskelkraft og må bruke bilen eller offentlig transport i nødsfall. Hadde bilen på service i går og kjørte hjem fra jobben. Det tok lengre tid enn å sykle samme distansen. Det regnet jo, og da må man åpenbart kjøre bil. Ellers kan man bli våt. Det skulle tatt seg ut.

    Alle skjønner jo at når 7 prosent faktisk sykler og 50% sier de kan så er tallet for «ikke gidder» mye høyere enn 11%
     

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.194
    Antall liker
    8.405
    Torget vurderinger
    12
    «Kan» er et spørsmål om innstilling. En distanse på 10 km kan fremstå som enorm men den tar under en halvtime på sykkel. Men klart - alle som bor i Oslo er enslige småbarnsforeldre i tidsklemma uten noen mulighet til å bevege seg fremover med muskelkraft og må bruke bilen eller offentlig transport i nødsfall. Hadde bilen på service i går og kjørte hjem fra jobben. Det tok lengre tid enn å sykle samme distansen. Det regnet jo, og da må man åpenbart kjøre bil. Ellers kan man bli våt. Det skulle tatt seg ut.

    Alle skjønner jo at når 7 prosent faktisk sykler og 50% sier de kan så er tallet for «ikke gidder» mye høyere enn 11%
    Selv bor jeg 13 mil fra jobben i Oslo. Siden jeg ikke kjenner meg hjemme i kategorien "faktisk sykler" og ikke under "kan" så hører jeg nok hjemme i "gidder ikke". For det finnes vel ikke en kategori "kan ikke"? DET skulle tatt seg ut.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    22.236
    Antall liker
    14.787
    13 mil er definitivt for viderekommende.

    Det fundamentale problemet med sykkelsatsingen i Oslo er at de åpenbart ikke har tatt innover seg at folk flest ikke gidder. Mye mer enn den 11 prosentene som oppgir det som grunn. Med en gang det regner litt går antall syklister drastisk ned og biltrafikken opp. Vann er farlige greier. Klær er som kjent ikke oppfunnet.
     

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.194
    Antall liker
    8.405
    Torget vurderinger
    12
    Spiller det noen rolle om man kaller det «kan» eller «gidder ikke»? Gjør ikke begge grupperinger det samme? Det er mye bryderi som konsekvens av sykling som jeg har stor forståelse for at folk ikke ønsker.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    22.236
    Antall liker
    14.787
    Spiller det noen rolle om man kaller det «kan» eller «gidder ikke»? Gjør ikke begge grupperinger det samme? Det er mye bryderi som konsekvens av sykling som jeg har stor forståelse for at folk ikke ønsker.
    Nei, det går ikke ut på det samme. Om forklaringen er "kan, men gidder ikke" er det liten vits å bruke milliarder på sykkelveier og så videre. Folk gidder jo ikke mer bare fordi det bygges en ny, fin sykkelvei. Dersom forklaringen er "kan ikke, men vil" er det betydelig mer fruktbart å legge til rette for sykling. Hva man "kan" avhenger også sterkt av hvem man spør mhp akseptabel distanse, høydeforskjell osv.

    På jobben min har vi utmerkede garderobefasiliteter, dusjer, sikker innendørs sykkelparkering og så burtetter. Det er like fullt en sterk sammenheng mellom regnvær og sykler som står der. Det skal altså ikke mer enn litt regn til før antallet som sykler går kraftig ned. Og dette i en gruppe som i utgangspunktet faktisk sykler. Som kjent regner det temmelig ofte her i landet.

    De svært ambesiøse målene for sykling i Oslo og andre steder må nås ved å konvertere et stort antall folk som i utgangspunktet ikke sykler. Å få disse til å velge sykkel fremfor bil eller kollektivtransport tror jeg etter hvert blir veldig vanskelig. Innen seks år skal andelen hverdagsreiser som gjøres med sykkel ca firedobles om byrådet i Oslo skal nå målene sine. Det fremstår ikke som spesielt sannsynlig at så skjer.
     

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.194
    Antall liker
    8.405
    Torget vurderinger
    12
    Tviler på at de målene nås. I mens bygger man Fornebubane.
     

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.194
    Antall liker
    8.405
    Torget vurderinger
    12
    Det bør vel prøves før man er bastant? Og hva innebærer å bo i Oslo? Enebolig på bestum? 2-roms på Romsås? Penthouse på aker brygge? Rekkehus på ullern? Hybel på søndre nordstrand? Selv valgte jeg å jobbe i oslo, men fortsette å bo på landet av familiære årsaker. De 90 minuttene jeg bruker til jobb er ikke veldig mye mer enn mange av mine kolleger bruker. Forskjellen er at de gjerne står sild i tønne, men jeg har sitteplass og anledning til å utføre betalt arbeid. Reisetid er rent økonomisk overskudd for meg. Og litt egentid som bonus.

    Oslo er attraktivt fordi det er mange spennende jobber der og spesielt jobber som lønnes over landsgjennomsnittet. De er sjeldnere her på landet.
     
    Sist redigert:

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    22.236
    Antall liker
    14.787
    Innimellom er navlebeskuelsen din nokså total, Weld.... "Hvis bare alle var som meg....."
    Målet er ikke at alle i Oslo skal sykle. Målet er at 25% (målt i antall innenbys reiser) skal være på sykkel. Jeg har aldri påstått at alle kan eller bør sykle eler gå, men som undersøkelsen viser er det mange som "kan" man som ikke gjør. 11% oppgir "gidder ikke", jeg vedder mye på at den andelen er mye høyere. Det er et uttalt mål å få folk i Oslo bort fra bil og over på sykkel. Jeg tror ikke de får det til fordi det virker som politikere tror at det er sykkelveier osv som er problemet. Problemet er folk som ikke gidder / vil / kall det hva du vil. En betydelig andel av denne gruppen må konverteres og det er jeg rimelig sikker på er en kamp i særdeles bratt motbakke. Jeg ser jo med egne øyne at det blir flere og flere syklister på veiene for hvert år som går, men køene inn og ut av Oslo i rushtiden ser jeg ingen tegn til at blir mindre. Trafikken stod for 10 år siden og den står fortsatt.

    Dersom dette målet skal nås må de nok gjøre det spektakulært dyrt og ubehagelig å bruke bilen inn og ut av byen. Mye mer så enn hva som er tilfelle i dag. Dersom man bor i Oslo burde det for de langt fleste være mulig å innordne seg slik at man ikke trenger å kjøre bil til og fra jobben hver eneste dag.
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    15.269
    Antall liker
    19.347
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    14
    Trolig er nok andelen "gidder ikke" noe høyere, men for svært mange er sykkel umulig, eller (av ulike årsaker) så lite hensiktsmessig at det uansett bortfaller som reelt alternativ.
    Tilrettelegging vil ikke endre dette.

    Samtidig har vi det faktum at det noen måneder i året er vanskelig/umulig å sykle. Hvordan skal man tilrettelegge andre transportløsninger for da å håndtere periodiske svinginger på 25 % økning i reisende?
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    22.236
    Antall liker
    14.787
    Samtidig har vi det faktum at det noen måneder i året er vanskelig/umulig å sykle. Hvordan skal man tilrettelegge andre transportløsninger for da å håndtere periodiske svinginger på 25 % økning i reisende?
    Las et sted at dette tilsier at rundt 40% av reisene utenfor vintermånedene må tas på sykkel for at det skal bli 25% gjennom året. Lykke til.

    Det er ikke bare vinter - litt regn og andelen syklister faller mye.
     

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.194
    Antall liker
    8.405
    Torget vurderinger
    12
    Enkel psykologi, er det ikke? Bilkøen inn til oslo går saktere og tar lenger tid med mere fullstopp når det regner også. For ikke å snakke om snøvær, da stopper det gjerne opp på Jessheim nordfra ..... det frister mindre å sykle i regnvær. En ting er å se pjusk ut selv, men når sekken med pc og papirer er nedsmusset og klissbløt gjør ikke det saken lettere ;)
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    16.472
    Antall liker
    13.153
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    I barndommen her nordpå på sekstitallet, hadde jeg ca 1,5 km skolevei. Vi gikk, - i all slags vær, sommer som vinter. Noen ganger var vi klissblaute, og andre ganger blåfrosne. I dag ser jeg unger bli kjørt 4-500m til skole, fordi det er "for dårlig vær". Trafikkmengde og -mønster har selvsagt også endret seg. På jobb hører jeg yngre kolleger diskutere, når de ellers får øya vekk fra mobilen, og jeg har inntrykk av at stadig fleres liv dreier seg om jobb og mest om Netflix. Makeligheten er nok fortsatt økende
    Jeg har knappe to km til jobb, og av forskjellige årsaker kjører jeg oftest. Passende kollektivtransport finnes ikke. Ikke er det kø eller parkeringsproblemer heller. Jeg må også ofte ut i ærender, slik at bilen er nødvendig. Det er slett ikke alles arbeidssituasjon som gjør at en kan holde seg ved sin egen lille lest hele dagen.
    Det hender jeg går, eller sykler om sommeren, men været skifter ofte såpass fort, at i løpet av en arbeidsdag skifter det fra solskinn til stiv/sterk kuling og regn, med vindkast som enkelt hiver en syklist i grøfta. Stiv-sterk kuling her er ellers kjent som Oslo-orkan...
     
    Sist redigert:

    AndersR

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.05.2011
    Innlegg
    5.268
    Antall liker
    4.077
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Skal man klare å få opp mengden hverdagssyklende i Oslo betydelig, slik at man når målene som er satt, er det samme holdning som til elbiler som vil gjelde:
    Momsfritak på elektriske transportsykler.

    Siden det fremstår som ulogisk å bare gi fritak for motoriserte sykler og ikke fullt manuelle transportsykler, så må man gi fritak for begge klasser.
    Og siden det er både vrient, ulogisk og rasistisk å skulle differensiere sykler mellom hva som er transportsykkel og ikke en transportsykkel, så bør man inkludere samtlige sykler og sykkeldeler (inkludert elmotorer og slikt tiltenkt sykkelbruk)

    I første omgang vil man oppleve en absurd kjøpeboom , og man vil føle at reglene blir utnyttet av folk som meg som vil benytte muligheten til å kjøpe luksussykler momsfritt (tilsvarende som de som kjøpte Tesla Roadster), men etterhvert vil konsekvensene bli til at den mentale sperren for å ta sykkelen blir stadig mindre siden prisen på høykvalitets transportsykler blir langt mer overkommelig, og at man muligens har et par flere sykler å velge mellom enn vanlig, så det kan være mer fristende å sykle når man har bedre utvalg. Jeg ville for eksempel aldri bli fristet til å ta stisykkelen til jobb, og det er kun når jeg har avtalt å sykle tur rett etter arbeidstid at det har vært aktuelt å gjøre.

    Konsekvensen for statsbudsjettet vil være ganske moderat, siden avgifter fra salg av sykler og sykkeldeler ikke akkurat utgjør en like stor post på statsbudsjettet som bilavgiftene.

    Det selges vel mellom 350 og 400 tusen sykler i året. De fleste er dritt (den klassiske biltema bruk-og-kast varianten), så med momsfritaket vil folk kunne kjøpe bedre sykler som varer lenger til samme pris som før. Andre vil kjøpe billigere sykler for å spare penger.
    La oss si at snittprisen på en sykkel er 4000 kroner, hvor da 1000 er mva, for å gjøre det enklere å regne. (dette er tall jeg drar ut av ræva, det er ikke noe statistisk fundament her)
    Dette vil si at staten årlig mister mva for fire hundre millioner i året.

    Dette høres mye ut, men med tanke på at dette vil være et nasjonalt tiltak, ikke bare Oslobasert, og "hvor lite man får for 400 millioner" til vanlig, så er det ikke så ille.
    Som sammenligning kan man jo trekke frem prisen på OL-søknadene som aldri ble sendt. Eller navnebytte på en statlig aktør.
    I den sammenhengen er ikke 400 millioner mye, spesielt med tanke på hvilken effekt det kan ha videre innover i systemet.

    Folkehelse (på flere nivåer), miljø (på flere nivåer), trafikale problemer,, arbeidsplasser, måloppnåelse for politiske partier og idrettsverdien det vil gi i form av at samtlige nordmenn i praksis blir sponset med 20% rabatt når de kjøper ny sykkel. Det vil jo gjøre det lettere for å dyrke frem noen nasjonale helter også, og det er visst viktig.

    Jeg er selv en finværssyklist. Jeg KUNNE helt fint ha syklet hver dag hele året, men jeg gidder ikke, så jeg reiser kollektivt istedenfor utenom når det er varmt og digg om sommeren. Jeg sluntrer unna ved å si at det er kaldt og bratt og vått og hele regla der. Men om jeg ikke hadde noen andre valg, så måtte jeg jo ha gjort det.
    Nå er vel ingen særlig klare for å legge ned kollektivtransporten og forby all bilisme i Oslo i håp om å faktisk tvinge frem en effekt. Så derfor tror jeg gulrot-mekanikken fra elbilsatsingen burde kunne brukes.

    Personlig tror jeg at en lastesykkel med lukket oppbevaringskasse og elmotor og muligens en vindskjerm kunne ha gjort det mer attraktivt for meg å sykle hele året. Men den initielle kostnaden er for høy til at jeg gidder. Jeg er ikke klar for å blåse førti-femti-seksti tusen på noe slikt.
    Et momsfritak ville ikke bare redusert prisen med 20%, men som en konsekvens ville sannsynligvis den mentale biten av å se slike sykler overalt gjøre at tanken på investeringen normaliseres. Og når butikker og importører selger enormt mange flere enheter enn før får de bedre priser fra produsent og kan begynne å konkurrere skikkelig på pris seg i mellom og fremdeles tjene godt med penger. Så da kan den faktiske prisen bli enda lavere også.

    Endrede regler som tillater høyere motorkraft (men beholde maks hastighet) ville selvsagt gjort dette enda bedre for oss i Norge som skal kjøre bratte bakker med sykkelen full av unger og varer. Men da må man tørre å gjøre noe annet enn klipp-og-lim fra EU, og det tviler jeg på noen norske politikere tar sjansen på.
     

    Roald

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2005
    Innlegg
    5.775
    Antall liker
    3.071
    Torget vurderinger
    1
    Trolig er nok andelen "gidder ikke" noe høyere, men for svært mange er sykkel umulig, eller (av ulike årsaker) så lite hensiktsmessig at det uansett bortfaller som reelt alternativ.
    Tilrettelegging vil ikke endre dette.

    Samtidig har vi det faktum at det noen måneder i året er vanskelig/umulig å sykle. Hvordan skal man tilrettelegge andre transportløsninger for da å håndtere periodiske svinginger på 25 % økning i reisende?


    Når man putter inn klovner i styre og stell kan man ikke forvente seg for mye, det skal kunne sykles året rundt :rolleyes:

    Salt.jpg


    MILJØBYRÅD LAN MARIE BERG HAR SATT OSLO-REKORD I SALTING TRE ÅR PÅ RAD — Ja til bilen i Oslo
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn