Jeg er født i -79 så jeg kjenner ikke alt fra gammelt av i bransjen. Omtrent alle har en dieselgenerator til nødkraft for å ha er adskilt system med kort oppstartstid. Enkelte turbiner (gjerne av eldre type) er multifuel så de kan kjøre på olje, gass og diesel.Javel, bra at du belyser det, for en lidt halv dum danske, altid bra at lære noget nyt.Det er ikke snakk om å gjøre tiltak, det er en del av opprinnelig design. Diesel er et raffinert produkt, det er ikke sånn at bensin og diesel kommer rett opp fra havbunnen.Ok, så Gøres de også tiltag på det punkt, problemet generelt er at mange av miljø fantastene tror at denne bransje bare gir fanden, men fakta er at bransjen gør alle mulige tiltag for at få en bedre miljø profil, til gavn for os alle.Hi-rex med noen få unntak så er gass man kjører turbinene på.
Mvh
Har ikke været meget involvert m fast instalationer, da mit felt mere er relaterte til de mobile lede enheter ute der.
Oprindelig var de første fast installatiner oppe her vel baserte på diesel generatorer, det er så mulig at de senere blev modifiseret for Gas drift, eller tar jeg fejl her?
Uanset , er det inntrykket mit at der pr idag gøres alle mulige tiltag indenfor bransjen, for at forbedre miljø profilen og Miljøet.
Nå er jo utslippene ved å kjøre en turbin på nordsjøolje nær identisk utslippene ved å kjøre på diesel så det med «ren» diesel er virkelig vellykket markedsføring.